Čtvrtek 22. prosince 1932

Přítomni:

Předseda: dr Staněk.

Místopředsedové: Roudnický, Stivín, Špatný, Taub, Zierhut.

Zapisovatelé: inž. dr Toušek, de Witte.

190 poslanců podle presenční listiny.

Člen vlády: ministr dr Hodža.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška.

Předseda dr Staněk zahájil schůzi v 11 hod. 16 min. dopol.

Sdělení předsednictva.

Dovolenou

dal předseda na dnešní schůzi posl. inž. Nečasovi pro neodkladné zaměstnání.

Změna v klubu.

Posl. Šťourač oznámil zároveň s klubem poslanců komunistické strany Československa, že stal se členem tohoto klubu.

Změny ve výborech.

Klub poslanců republ. strany zeměděl. a malorol. lidu vyslal do výboru technicko-dopravního posl. Marka za posl. Blažka.

Klub poslanců čsl. nár. demokracie vyslal do výboru rozpočtového posl. inž. Nováka za posl. dr Hodáče.

Klub poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické vyslal do výboru ústavně-právního posl. dr Wintera za posl. dr Markoviče.

Rozdané tisky

počátkem schůze:

Zpráva tisk 2125.

Odpovědi tisky 2079 a 2119.

Zápisy o 227. a 228. schůzi posl. sněmovny, proti nimž nebylo námitek podle § 73 jedn. řádu.

Vyloučeno z těsnopisecké zprávy.

Předsednictvo usneslo se podle §u 9, odst. 1, lit. m) jedn. řádu vyloučiti z těsnopisecké zprávy o včerejší 234. schůzi projevy ohrožující bezpečnost státu z řečí posl. Štětky, dr Hanreicha a inž. Kalliny.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru rozpočtového o usnesení senátu (tisk sněm. 2121) o vládním návrhu (tisk sen. 952 a 957) zákona, kterým se pozměňuje zákon ze dne 28. dubna 1932, č. 56 Sb. z. a n., o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové, o změně zákona o těchto daních a prodloužení jeho účinnosti (tisk 2125) [podle §u 35 jedn. řádu].

Zpravodajem jest p. posl. Bergmann. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Při zvýšení daně z obratu a daně přepychové, které bylo ve formě přirážek k těmto daním provedeno od 1. května 1932 zákonem č. 56/1932 Sb. z. a n., byla od přirážky osvobozena 2%ní daň z obratu (a snížená daň, která ji nahrazuje) u těch podnikatelů, jichž celkový obrat nepřesahuje 150.000 Kč ročně.

V přítomné době se navrhuje zrušení této výjimky s odůvodněním, že opatření takové jest žádoucím z důvodů fiskálních a daňově-politických. K osvětlení zájmu fiskálního se poukazuje, že návrh jest jednou z úhradových osnov, směřujících k nezbytnému zabezpečení státní pokladny a vyrovnání státního rozpočtu.

Po stránce daňově-politické jest odstranění dotyčné výjimky žádoucím z důvodu daňové spravedlnosti a stejnoměrnosti daňového zatížení. Svou povahou jeví se daň z obratu nepřímou; této povaze daně z obratu jakož i její všeobecnosti a určitosti neodpovídá, aby jakkoliv přihlíženo bylo k poměrům daňového subjektu, zejména, aby výše daňové sazby byla činěna závislou od určité hranice obratu. V opačném případě docházelo by k nestejnoměrným a nespravedlivým účinkům této daně; tak na př. podnikatel s obratem do 150.000 Kč byl by povinen z ceny zboží na př. v ceně 100 Kč kalkulované s 2%ní daní z obratu kalkulovati 1.96 Kč, kdežto stejný podnikatel, avšak s obratem nad 150.000 Kč, třebas 150.500 Kč, byl by povinen odvésti ze stejné ceny dotyčného zboží 3% ní daň z obratu, t. j. 2.91 Kč, ač má třeba vyšší režii tím, že musí zaměstnávati pomocníka anebo jiný personál. Též cenová hladina nedoznala po zavedení zákona čís. 56/1932 Sb. z. a n. nějakého výkyvu v tom smyslu, že by se u určitého zboží projevil nějak rozdíl mezi cenami dotyčného zboží, prodávaného podnikatelem s ročním obratem do 150.000 Kč a podnikatelem s ročním obratem přes 150.000 Kč.

Závislost daňové povinnosti od určité hranice jest též jak pro poplatnictvo, tak i pro finanční správu spojena s určitými důsledky, nepříznivými pro obě strany, na jedné straně snaha po zakrytí, na druhé straně snaha berní správy po zachycení.

Rozpočtový výbor projednal usnesení senátu ve včerejší schůzi a usnesl se doporučiti posl. sněmovně, aby přijala osnovu zákona ve znění, jak se na něm usnesl senát Národního shromáždění.

Doporučuji proto slavné sněmovně, aby toto usnesení senátu schválila beze změny. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta řečnická byla 30 minut. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta jest schválena.

Přihlášeni jsou řečníci na straně "proti" pp. posl. inž. Kallina, Stenzl, Kunz; na straně "pro" p. posl. Schubert.

Dávám slovo prvnímu řečníku přihlášenému "proti" p. posl. inž. Kallinovi.

Posl. inž. Kallina [německy]: Slavná sněmovno! Rozliční ministři financí během let stále tvrdili, že daň z obratu a přepychová jest daní jen přechodnou, o níž i oni až příliš dobře vědí, jak velice zatěžuje obchod a obrat. Také socialistické strany v minulých letech velmi ostře potíraly tuto nemravnou nepřímou daň, zdražující všechny předměty spotřeby denního života. Teprve ministr financí dr Engliš prohlásil, že na zrušení této daně nelze tak dlouho spoléhati a že ke snížení daňové sazby bude se moci přikročiti teprve, až roční výnos překročí 2 1/2 miliardy Kč. Jeho nástupci v úřadě však již tak vřele přilnuli k této dani, že ji lze počítati ke stálému příslušenství českého daňového systému. Ba socialistické strany, od té doby, co se zase zúčastní vlády, včetně německých sociálních demokratů, nejen že se vzdaly svého boje proti této dani, tak velice zatěžující všechny, a především pracující vrstvy lidu, nýbrž v květnu letošního roku se již ani neostýchaly dále povoliti tuto daň dokonce se sazbami o 50% zvýšenými. Nyní jest se zřetelem na novelisaci tohoto zákona, která nám byla dnes předložena, jistě více než příznačné, že socialistické strany, které se při letošních jarních poradách a usnášeních nemohly dosti vynachváliti, že drobní kupci a živnostníci měli prý co děkovati jen jejich vlivu, že - pokud jejich roční obrat nedosahuje 150.000 Kč - byli osvobozeni od tohoto zvýšení daně. Vládní návrh ustanovoval v této věci mez 100.000 Kč. V oné době nemohly se socialistické strany dosti vynachváliti pro svůj vřelý zákrok v zájmu drobného obchodnictva a živnostnictva. Již tehdy jsme se nemohli ubrániti dojmu, že se zde provozovala smluvená hra a že občanské koaliční strany až příliš rády povolily socialistickým stranám tento úspěch, že tato hranice byla zvýšena, aby obrana postiženého obyvatelstva byla zeslabena rozdělením na dva tábory. Nyní neostýchají se tytéž socialistické strany, proti svému odůvodnění, pronesenému před půl rokem hlasem prozrazujícím hluboké přesvědčení ve prospěch drobných právě tyto drobné pojmouti do tohoto zvýšení daně, a to dokonce v době velmi těžké hospodářské krise a nezaměstnanosti, takže plným právem možno mluviti o brutálním útoku proti tomuto obchodnickému a živnostenskému stavu, těžce zápasícímu o svou existenci. Zdá se, že toto opatření bylo zvláštní zásluhou proslavené sedmičky, která se domnívala, že může rozřešiti úkol daný jí koalicí, aby za všech okolností zabránila škrtům na dvoumiliardové kapitole na vojsko, jen strašným puštěním žilou úřednickým platům a dalším bezohledným zvyšováním daní. Místo zavedení produktivní péče o nezaměstnané, místo uvedení hospodářství v pohyb jen samá opatření rdousící spotřební sílu širokých vrstev obyvatelstva, vyčerpávání posledních nouzových reserv a znemožnění úlevy pomocných opatření pro zástup nezaměstnaných, který, jak známo, v sudetskoněmeckých krajinách jest několikráte větší proti počtu nezaměstnaných ve značně větší české oblasti. Jen kdo měl příležitost navštíviti tyto hladové krajiny našeho Středohoří a průmyslové oblasti, může si udělati obraz tamější bídy a hladu. Zde to jsou často ještě jen hokynáři, kteří dávajíce na dluh těmto hladovějícím lidem pomáhají jim jako poslední útočiště těchto nešťastníků. Co to nyní znamená uvaliti na tyto drobné kupce ještě nové daňové břímě, může si představiti každý myslící člověk. Odůvodnění vládního návrhu stručně praví, že tato výjimka musí padnouti. Zbaveny všeho sociálního citu vládní strany jen vypočítávají, že se touto cestou může z nejchudšího obyvatelstva vymačkati o 70 mil. Kč více; to jsou, jak známo, peníze, jichž jest každoročně zapotřebí jen na střelivo a výbušiny pro vojsko. Tak doufáte, že letos podle státního rozpočtu můžete vymačkati z obyvatelstva 2.448,546.000 Kč jen na dani z obratu a dani přepychové. Tedy bez ohledu na zhroucení většiny průmyslu, stavu obchodnického a živnostenského, na zástup 700.000 nezaměstnaných a ohromné snížení úřednických platů ještě více než v minulých letech. A to všechno za účasti socialistických vládních stran, které dříve stále předstíraly, že hájí sociální zájmy obyvatelstva a potírají militarismus. Pokračování v této finanční a daňové politice musí přirozeně vésti k úplnému hospodářskému zhroucení. Jest tedy nejvyšší čas, aby se všechny vrstvy obyvatelstva, postižené těmito nehoráznými opatřeními, spojily, aby se rozešly s tímto zhoubným systémem a všemi prostředky se pokusily povaliti vládu, která se přes všechny těžké neúspěchy dosavadní politiky zahraniční, celní, obchodní a vojenské neostýchá, bez zřetele k obyvatelstvu stále více propadajícímu zoufalství, pokračovati v tomto frankofilském kursu, který musí vésti nejen k úplné zkáze především našeho sudetskoněmeckého hospodářství, nýbrž mimo to k největšímu otřesu střední Evropy. Náš lid hladoví a strádá, každé další zvýšení daňových řemen povede k rozrušení posledních zbytků našeho hospodářství. Náš požadavek směřuje tedy k tomu: Konec drahého velikášství ve státní a vojenské politice, snížení neproduktivních státních výdajů, snížení nesnesitelně vysokých daní, které, neklamou-li všechna znamení, mají býti vymáhány středověkými způsoby, mezi nimiž budou snad scházeti jen mučidla, a pryč s nutnými pomocnými opatřeními pro naše sudetskoněmecké nouzové oblasti! Jest to jistě více než krvavý výsměch chtíti na požadavek širokých vrstev obyvatelstva, především i oblastí cizineckého ruchu, postižených velkou krisí, aby bylo vydáno daňové moratorium, odpovídati novým zvýšením daní.

Ze všech těchto důvodů co nejrozhodněji odmítáme i předložený návrh. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Schubert. Dávám mu slovo.

Posl. Schubert [německy]: Dámy a pánové! Velký úklid v každé domácnosti, velký úklid i zde ve slavné sněmovně. Blíží se vánoce, Štědrý večer, a vládní strany se namáhají, aby svým voličům připravily ještě šťastný Nový rok. Při rychlém vyřizování, vynuceném tísní doby, těchto velkých zákonů, které jsou ohromným zatížením širokých hospodářských vrstev, nepřihlíželo se k tomu, že se ztíží živobytí statisíců lidí a že se koloběh hospodářství ještě více omezí. Nejprve se vzal lidem, nejvíce závislým na státě, státním úředníkům, teprve nedávno povolený vánoční příspěvek, byly jim zeškrtány platy, byly sníženy jasné právní nároky pensistů a pro volební rok 1935 bylo ohlášeno, že tato úsporná opatření budou zrušena.

Tyto snižovací zákony jsou návěštím nejen pro obce a pro průmysl, nýbrž pro všechny zaměstnavatele, a pro dělnictvo jsou nebezpečím, ale jsou rovněž nebezpečím i pro spotřebu a tím pro hospodářský život a koloběh celého hospodářství. Nejen na finanční situaci státu, nýbrž i na míře odporu, jejž budou státní zaměstnanci klásti těmto restrikčním opatřením, bude záviseti, bude-li toto snížení prvním nebo posledním snížením platů. V tisku a také zde ve sněmovně chtěli jste nám do jisté míry odepříti legitimaci, abychom poněkud promluvili proti snížení platů a proti zvýšení daní, poukazujíce na činnost našeho kolegy Geyera v Karl. Varech. Rádi bychom zde výslovně prohlásili, že kol. Geyer v Karl. Varech, a to podle mínění všech rozumných politiků, rozhodně musí zabrániti hrozícímu zhroucení finančního hospodářství tohoto velkého lázeňského města, musí zabrániti konkursu a rovněž zabrániti zřízení správní komise pro naše největší německé lázeňské město. A snížení, které provedl, nelze naprosto srovnávati se snížením, které se provádí zde u požitků státních zaměstnanců, poněvadž po onom snížení mají lidé stále ještě více než zde úředníci před snížením, a že se to snížení považuje za nepatrné, nejlépe nyní dokazují rozkazy nadřízeného dozorčího úřadu. Vůbec nelze klásti na roveň vyrovnání státního rozpočtu a rozpočtu nějakého města, poněvadž jest přece velmi dobře známo, že stát je schopen činiti docela jiné a větší úspory, když chce, a poněvadž stát především jest v situaci, že si svou finanční výsostí může opatřiti nové zdroje příjmů, které byly obcím částečně odňaty a částečně omezeny. Ale poněvadž všichni jsou před zákonem sobě rovni a fiskus se domnívá, že živnostníci a obchodníci si výnosem zlaté neděle tak dalece pomohli, že mohou snésti nové daňové zatížení, pokusili jste se zde zase utáhnouti berní šroub.

21 nových daní a dávek nebo zvýšení nynějších daní a dávek zákony a nařízeními jest ohlášeno pro nejbližší týdny. A vláda usiluje vštípiti svým státním občanům poznání, že to je rozkoš žíti v tomto státě. A přes to zůstává podle slov pana předsedy vlády Malypetra požár jen lokalisován. Když tedy do jisté míry velitel hasičů nechá klidně dále hořeti budovu hospodářství a požár jen lokalisuje, pak usiluje jen o záchranu vedlejších budov státu. Pozorovateli se mimovoli vtírá otázka, proč se vlastně toto záchranné mužstvo tak pozdě dostavilo na místo požáru a proč vůbec strpělo, aby se požár mohl tak ohromně rozšířiti. Vzpomínáme si na doby, kdy jste měli velikou radost ze zhroucení německého průmyslu, kdy jste nikoliv brýlemi státníka, nýbrž brýlemi šovinisty přímo vítali toto zhroucení kvetoucího německého průmyslu, a dnes s bázní poznáváte, že nejen vyschly nejdůležitější prameny daní v tomto státě, že z těchto krajin neplynou již žádné příjmy v té míře jako dříve, nýbrž že spíše odtamtud dochází stále více žádostí, aby se podporou v nezaměstnanosti poněkud zmírnila nouze lidí tam venku. Musíme připomenouti, že pozemkovou a lesní reformou byly rozmrhány ohromné majetky, že byly ucpány vydatné daňové prameny a dnes daňové zadlužení nové venkovské šlechty vzrůstá dále, roste schodek ve státním hospodářství pozemkovém a lesním. Víme, že statisíce našich lidí bylo krisí zbaveno chleba a nemohlo tomu zabrániti, víme však také, že desetitisíce synů našeho národa zůstalo bez chleba jen proto, poněvadž jsou Němci. Za to však byl na druhé straně ohromně zvýšen počet pensistů, účty platů pro nové zaměstnance stoupají a stoupá u všech státních podniků, především železnic, schodek, jenž naprosto nebude sprovozen se světa zestátněním autobusové dopravy. Na výdaje na vojsko a školství ukázali již jiní kolegové. Jako vyvrcholení celé hospodářské politiky a jako hlavní příčinu dnešní naší bídy a nouze musíme označiti pochybenou obchodní a zahraniční politiku, a pan dr Beneš prohlásil letos ve výboru, že Československo vůbec nemá zájmu na utvoření větších hospodářských oblastí; a dnes musí ministr obchodu naříkati, poněvadž vidí, jak ztrácí jeden zahraniční trh po druhém pro chybný, Francouzům přátelský směr celé naší zahraniční politiky a zvláště našeho ministra pro věci zahraniční.

Když se na jaře jednalo o zvýšení daně z obratu a když bylo usneseno, prošla celým obyvatelstvem ohromná vlna zneklidnění, připomínáme velké demonstrace obchodníků a živnostníků, a nebyl to nikdo menší než pan dr Engliš, který stále poukazoval na tuto nemorální daň a který také žádal, aby tato daň byla zrušena. Nastal opak. Projednává se nikoliv zrušení daně z obratu, nýbrž její zhoršení a zvýšení, v době, kdy jiné státy přes velkou tíseň usilují zrušiti daň z obratu, neboť přece tak zatěžuje hospodářství, obchod a dopravu, že je přímo rdousí a uvádí se do pohybu nikoliv hospodářství, nýbrž daňový šroub, jak docela správně prohlásil pan kol. Kallina. I když uznáváme, že musí býti a bude úsilím vládní většiny zavésti rovnováhu do státního hospodářství, poněvadž to přece jest předpokladem spořádaného státního hospodářství, pak musí však i vládní většina, která si je vědoma své odpovědnosti vůči lidem venku, především oživiti hospodářství, aby se tisíce lidí mohlo zařaditi do hospodářského procesu a teprve pak mohlo býti přiměřeným daňovým základem. Nemáme nic pro vedení státu, které neslouží hospodářství ani neslouží lidem, nýbrž boří hospodářství a utlačuje lidi, poněvadž nejen neslýchaně zdaňuje práci a výdělek, nýbrž sahá i na existence a tím zvolna samo zasypává prameny, z nichž dnes příjmy jen kapou. Usnášeti se stále jen na nových daních a dávkách bez zřetele na věcnou skutečnost, rovná se šílenému jednání obchodníka, který chce zvýšiti svůj obrat tím, že denně zvyšuje ceny. Úsporným opatřením všechna čest, ale nesmějí se zastaviti u maličkostí, u šetření na osvětlování této sněmovny, ačkoliv by vláda velice potřebovala osvícení, nesmějí se zastaviti u vytápění této sněmovny, poněvadž pak se poslanci zde v této sněmovně právě tak třesou jako voličové venku před zákony, kterými je zde daříme. Musí se jíti na plno, musejí se zrušiti přebytečná ministerstva, pozemkový úřad, zahraniční zastupitelstva atd. Nesmíte se zastaviti s úspornými opatřeními na české jazykové hranici, musíte se všemi zacházeti stejně, nesmíte se však zastaviti ani u policie a četnictva, u školních vzdorohradů, nesmíte se pokoušeti rozřešiti otázku nezaměstnanosti tím, že zvýšíte výdaje na střelivo četnictva. Mohutná daňová kytice 21 nových daní a zvýšených dávek nesmí býti posledním slovem vládní moudrosti. Čeho potřebujeme, jest oživení hospodářství, nikoliv jeho rdoušení, opatření, která slouží lidem venku, potřebujeme chleba a práce a kdo si neví rady a nezná východiska v péči o lidi podle svého smýšlení a programu, pak ať si něco vypůjčí z vládních metod jiných států, i tehdy, když tyto státy nepatří ani k Malé ani k Velké dohodě.

Daňová prakse vede u předloženého návrhu zákona k ironii, že všechny socialistické strany, které si kdysi ohromně mnoho zakládaly na tom, že dosáhly zvýšení nejnižší hranice a že své chování k zákonu tehdy odůvodňovaly tím, že zřídily ochranu pro drobného člověka hranicí 150.000 Kč, že se tytéž socialistické strany dnes musejí domáhati zrušení této hranice, ačkoliv by se důvody pro osvobození mohly dnes dvakrát tak silně a mocně propagovati. A omlouvají toto chování tím, že jednak pronášejí paušální vinění, jednak zde prohlašují nesmysl, že se daní z obratu spotřeba nezdražuje. Obě tvrzení jsou nesprávná a nedůstojná a musejí býti docela ostře odmítnuta. Pokusili-li se jednotliví poplatníci nesprávným přiznáním dostati se pod hranici osvobození, nesmí se celý stav obchodníků a živnostníků paušálním obviňováním stavěti na pranýř, stav, který přes to, že se jeho existence zhoršila, má stále ještě docela jinou berní morálku než ti, kteří stát již napálili o miliony, a který i dnes ještě dává státu, což jeho jest. Když se přes to prý stalo několik případů nepravidelností, jsou daleko vyváženy případy, kde přes správné přiznání úředníci nepovolili osvobození od daní nebo jen jejich zmírnění a odvolání nevyřídili nebo je vyřídili zamítavě. Při dani z obratu jest zatížení spotřeby, jak známo, již proto tak těžké, poněvadž se projevuje několikrát. Přesunouti ji na odběratele jest poplatník oprávněn, ba podle zákona dokonce povinen. Přesune ji tedy, kde to jest možné, tedy i na nezaměstnané. Ale kde ji nemůže přesunouti, znamená tato daň nové nespravedlivé zdanění živnostníka, obchodníka a drobného rolníka, a to takové zatížení, které není ani podle své podstaty ani podle zákona vůbec odůvodněné. Trosky hospodářství budou se dále pokrývati hospodářskými mrtvolami, nedosáhne se výtěžku 70 mil. Kč, poněvadž je stále méně lidí, kteří mohou snésti toto ohromné daňové břímě. Dříve byl okresní hejtman představitelem státní moci. Napřesrok bude to ještě více než dosud četník a berní exekutor. Nikdo nemá práva býti hrdý na tyto republikánské a demokratické vymoženosti. Dejte lidem práci a výdělek a nebudete se musiti opírati o četnické bodáky, na kterých se, jak známo, nepříjemně sedí, a nebudete potřebovati berního pochopa jako strašáka, který velmi často promrhává majetkové hodnoty a vrhá v prázdnotu lidi po životě bohatém na práci, čímž se zástup žebráků jen zvětšuje.

Znovu bych rád v této souvislosti upozornil na nevyřešenou otázku obecních financí, poněvadž skoro tři tucty nových daní a dávek byly již povoleny nebo zakrátko povoleny býti mají, aby zase pomohly na nohy rozvráceným státním financím, zatím co se celou tuto dobu nehnulo ani prstem, poněvadž se vůbec nemyslilo na ohromnou nouzi obcí. Jinak byste byli konečně jednou svolali aspoň komisi k tomuto účelu zřízenou. Po celou tuto dobu nebyla ve prospěch obcí zavedena ani jediná daň. Vzali jste obcím daní z obratu nejen část příjmů, nýbrž uzavřeli jste jim i jiné prameny příjmů. Klesající poplatnost přináší automaticky stále méně obecních přirážek a stupňuje výdaje. Hospodářský život se stále více rdousí, takže není možno zase obnoviti rovnováhu v obecních financích, poněvadž příjmy nestačí ani na úroky. Většina obcí jest již tak daleko, že zastavila placení úroků. To však neznamená znemožnění konkursu, nýbrž jen odklad zhroucení. Nezaplacené účty se množí a bída stále roste. Hrajete odvážnou hru. Úpadku obcí nelze se vyhnouti, veškeré hospodářství se dohání k zoufalství stále vzrůstajícím nesnesitelným zatížením a vy béřete na sebe tolik odpovědnosti, že vám to nezávidíme. Podkopáváte národní hospodářství státu, důvěru občanů, ale ohrožujete také měnu, na kterou jste tak pyšní, místo abyste konali tvůrčí práci. Jsme rádi ochotni účastniti se tvůrčí práce, poněvadž jako oposice máme zájem nejen na kritice, nýbrž i na plodné práci. Ale za hrobaře práce nemůžeme se nikdy propůjčiti a nepropůjčíme se. Varujeme vás v dvanácté hodině a voláme po práci a chlebu. Proto nemůžeme s tímto návrhem souhlasiti a budeme proti němu hlasovati. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Stenzl. Dávám mu slovo.

Posl. Stenzl [německy]: Slavná sněmovno!

Jelikož se blíží vánoční svátky, začíná i vláda v tomto státě rozdělovati vánoční dárky, ale takové, které nezpůsobí žádnou radost, nýbrž při jejichž příjmu ti, které to postihne budou míti na rtech tak mnohou kletbu. Nejen že chcete nyní tímto zákonem dále zvýšiti daň z obratu, nýbrž na pořadu schůze jest ještě dalších 11 nových návrhů zákonů, které mají zase pomoci na nohy rozvráceným státním financím. Těmito zamýšlenými novými opatřeními odejme se hospodářství daleko přes 1 miliardu na daních a dávkách, k čemuž přistupuje ještě 600 mil. Kč ze snížení platů. Při tom se docela zapomíná na to, že se odnětím těchto peněz zasazuje hospodářství velmi těžká rána. Zkušenost učí, že nové daně a dávky při zpětném pohybu hospodářství nemohou nikdy přinésti toho výtěžku, který si představují páni u zeleného stolu. Musili jsme se dožíti toho, že letos byla daň z obratu, která byla kdysi myšlena jem jako přechodná, zvýšena o 50% a dnes se musíme dožíti toho, že tato zvýšená daň má býti nyní znovu zostřena tak, že se nechá padnouti dosavadní hranice do 150.000 Kč, osvobozená od zvýšení. To neznamená nic jiného než nové, velké zatížení nejchudších sociálních vrstev německých řemeslníků a obchodníků a vůbec živnostenského stavu. Zdali strany, které jinak vždy předstírají, že se zastávají utlačovaných lidí, i dnes přenesou přes srdce, aby zvedly ruku pro takový zákon, na to jsem skutečně velmi zvědav.

Tito drobní lidé budou však zvýšením postiženi tím krutěji, že se tato daň vyměřuje podle závazných směrnic, které jsou přímo nehorázné. Tak se jako základ pro vyměření daně u obuvníka předpokládá, že pár podrážek stojí 24 až 30 Kč, že jedna pracovní síla zhotoví denně tři páry podrážek a že tedy obrat při jedné pracovní síle činí ročně 20.000 až 25.000 Kč.

Jak se můžete na vlastní oči přesvědčiti u každého obuvníka, nečiní cena za pár podrážek ani 50% toho, co béře za základ berní úřad. Při známé soutěži firmy Baťovy jest směšné se domnívati, že obuvník má roční obrat 20.000 až 25.000 Kč. U krejčího předpokládá se na př. při pracovní síle obrat 20.000 až 25.000 Kč ročně, u dámských švadlen roční obrat 14.000 až 17.000 Kč; hodinář, který přece jest odkázán jen na opravy, má podle mínění berního úřadu 20.000 Kč ročních příjmů; holič má za každou pracovní sílu vykazovati roční obrat 14.000 až 24.000 Kč; u stavebních klempířů se u jedné pracovní síly předpokládá roční obrat 55.000 až 65.000 Kč; kartáčníci jsou zvláštní Kresusové, kteří mají roční příjem při ruční práci 30.000 až 35.000 Kč, při strojní práci dvakrát tolik; košikáři dosahují podle mínění berního úřadu ročního příjmu 25.000 až 30.000 Kč u jedné pracovní síly; pletačka má roční obrat 40.000 až 65.000 Kč; zámečníci, kteří jsou přece dnes většinou odkázáni na opravy, dosahují u pracovní síly ročního obratu od 30.000 do 45.000 Kč. Kováři a sedláři, kteří přece, jak známo, rozmachem automobilového dopravnictví přišli o většinu svého výdělku, dosahují podle mínění berního úřadu stále ještě 25.000 až 35.000 Kč ročního obratu u jedné pracovní síly.

Pánové! Tyto číslice nejsou snad výplodem některého obyvatele bohnického ústavu, nýbrž jsou to vyměřovací základy vydané zemským finančním ředitelstvím dne 15. března 1932 pod č. XIV 6/32 a prohlášené za závazné pro všechny berní správy. Mimo to jsou tyto obraty základem i k vyměřování daně výdělkové a důchodové. Těmito směrnicemi se berní správě nařizuje, aby u dílny pro opravu obuvi vyměřovala 70 až 80%, u dámských švadlen 60 až 70%, u pánských krejčí 50 až 60% obratu jako čistý důchod podléhající dani. Předpisy vydané letos podle těchto vyměřovacích základů jsou tedy o 100 až 300% vyšší než v minulých letech a není tedy divu, že nikdo nemůže platiti těchto šíleně zvýšených, předepsaných daní. Ale tato praxe musí vésti i tak k úplnému rozvrácení daňové morálky, poněvadž se vůbec nepřihlíží k zápisům poplatníků a postupuje se prostě podle těchto daňových klíčů, příčících se zákonu. Užívání těchto nepřiměřeně vysokých vyměřovacích základů vede dále nevyhnutelně k množství odvolání, která se pak celá léta nevyřizují. Jelikož tato odvolání nemají odkládacího účinku a daně předepsané ve dvojnásobné a trojnásobné výši vymáhají se bez milosti a milosrdenství, bez pochopení pro hospodářskou situaci jednotlivého poplatníka, mají se zajisté touto nezákonitou cestou získati nové příjmy pro státní pokladnu. Projednávání odvolání samých se velmi ulehčuje, poněvadž se vůbec nepřihlíží k záznamům drobných poplatníků.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP