A pokud při projednávání rozpočtu bylo zde mluveno o lidském materiálu, byla tu jen pronášena přání, jak je potřebí k záchraně kapitalistické společnosti hodně a velmi hodně mladého lidského masa, čerstvého, nevyssátého, schopného k vykořisťování a vyssávání. To jsou vaše starosti, pokud vůbec jaké máte o lidský materiál. Ale velmi vážně vás znepokojuje pomyšlení, že tu máte - a to hodně, více než potřebujete - lidského materiálu, ovšem pro vás nepotřebného, který jste na kost vydřeli, vymačkali jako citron a nyní odhazujete a ponecháváte jej v hladu a bídě, k pozvolnému odumírání hladem. Pokud tento tak rychle neumírá, hledáte prostředky, jak tohoto starého, vymačkaného lidského materiálu, t. j. těch starých a dnes už 45 letých dělníků zbaviti se vůbec.
Pokud jde o prameny energie, slouží v Československu k blahobytu a pohodlí bohatých, naproti tomu pracujícím přinášejí jen hlad, bídu, utrpení a strádání.
Pokud jde o suroviny, drží je v rukou hrstka vydřiduchů, kterým slouží k vykořisťováni pracujících a k obohacování sama sebe.
Konečně pokud jde o finanční prostředky, jsou v Československu nejsilnější pákou, slouží vydřiduchům jako prostředek ke korumpování horní části potlačovacího aparátu, slouží jako prostředek finančním upírům k neomezenému zahálčivému životu, slouží jako prostředek k ovládnutí a vykořisťování pracujícího lidu.
Celá finanční politika v Československu řízena je podle přání a potřeb finančního kapitálu, k jeho prospěchu, proti pracujícímu lidu.
Vedle krise hospodářské, ve které jest Československo až po uši, dochází v Československu také ke krisi finanční, kterou chcete léčiti zvyšováním nepřímých daní, převalováním všech daní a dávek na masy dělníků, drobných zemědělců, malých živnostníků a obchodníků, kteří jsou v bankrotě a kteří živoří hlady.
To je ta vaše celá finanční politika, jejíž důsledky se projevují v rozpočtu na r. 1931. Chcete k udržení rovnováhy rozpočtu bráti z kapes pracujícím poslední korunu, zatím co navzájem si odpisujete daně, daně dlužíte, malé exekvujete a fendujete, jak je to potvrzeno 8 miliardami dluhů na daních, které dluží buržoasie a majetná třída vůbec. Na grafickém znázornění rozpočtové zprávy jsem vám dokázal násilnou politiku v Československu, její třídní a protilidový ráz. Zbývá, abych srovnal daňový systém Československa s daňovým systémem sovětského Ruska. Napřed podotýkám: V sovětském Rusku je daňový systém úplně jednoduchý, zbavený kapitalistického byrokratismu, daňový systém, který nepostihuje životní prostředky, daňový systém, který nepostihuje dělnické mzdy, daňový systém, který osvobozuje více než 35% malých a středních zemědělců, takže malí a střední rolníci neplatí žádných daní. Výdělek průmyslového dělníka, který podle norem životní úrovně postačuje ke slušnému životu, jest od daně osvobozen vůbec. Naproti tomu čsl. daňový systém je složitý, je rafinovaně zařízen na přímé okrádání pracujícího lidu, tupý, nevšímavý k ohromným ziskům finančního, bankovního, průmyslového a zemědělského kapitálu.
T. zv. daň důchodová či srážkový systém. Tento srážkový systém béře daň dělníkům, zřízencům, malým úředníkům bez ohledu na to, zda jejich mzda je postačující k obživě jejich nebo k obživě jejich rodiny. Dnes, pánové, desetitisíce dělníků, kterým se ještě před týdnem prováděla srážka daňová ze mzdy, jsou bez práce, bez chleba, bez jakékoliv podpory přes to, že je stát znal při plnění vojenské povinnosti, nutil a znal je, když pracovali., ale nezná jich, když jsou v bídě a hladu, bez práce a bez chleba. Dnes musejí nezaměstnaní dělníci vésti boj za práci a chleba; musí však také zahájiti boj za okamžité vrácení sražených daní. Toto právo je tím větší, když odepisují se fabrikantům a majetným třídám vůbec předepsané daně v částce několika set milionů. Proč by se dělníkům, kteří mají hlad a jsou bez práce, neměly okamžitě vrátiti neprávem stržené jim daně?
Daň domovní třídní a činžovní v Československu. Daňová reforma zvýšila daň domovní pro domkáře a chalupníky, přinesla snížení pro majitele paláců a vil a velkých domů. Vedle toho zhoršením ochrany nájemníků byla slevena domovní buržoasii činžovní daň o 20%, což činí přes 30 mil. Kč ročně, které byly vraženy do chřtánu domové buržoasie.
Daň výdělková v Československu je krvavě vymáhána na malých živnostnících a obchodnících, co naproti tomu fabrikantům, velkoobchodníkům celá daň výdělková je podstatně snižována. A rozpočet na r. 1931 snižuje jim dále daň o 82 mil. Kč.
Nepřímé daně. Je to neřest, jejich zhoubu jsem již dokázal na grafickém znázornění pana zpravodaje, postihují svým vlivem a působí na zdražení životních potřeb a pro r. 1931 se zvyšují o 500 mil. Kč. (Předsednictví převzal místopředseda Špatný.)
Uzavírám, podle rozpočtu na r. 1931 chcete pokračovati v politice hladu, třídního násilí, fašismu a na přípravách k imperialistické válce. Váš křečovitě násilný pokus v době stále se prohlubující krise kapitalismu je potvrzen tou skutečností, že chcete udržeti rozpočet třeba v rovnováze labilní, ale chcete tak učiniti za cenu úplného zbídačení pracujícího lidu.
Proti tomuto vašemu zbídačovacímu
plánu stoji tu jediná strana dělnická jako jediná strana, která
vám kříží vaše plány zlodějské, jako jediná strana, která vážně
bojuje proti všem vašim zbídačovacím plánům, která vede boj za
všechny denní požadavky pracujícího lidu, za konečné osvobození
pracujícího lidu, za poražení kapitalistických řádů a nastolení
řádů socialistických, za vládu dělníků a rolníků. (Potlesk
poslanců komunistických.)
Místopředseda Špatný (zvoní): Listina řečnická jest vyčerpána a tím jest skončena celá rozprava o státním rozpočtu a finančním zákoně na rok 1931, jakož i o prohlášení pana ministra financí ze 70. schůze sněmovny.
K věcným poznámkám se přihlásili pp. posl. inž. Kallina a dr Hassold.
Uděluji slovo panu posl. inž.
Kallinovi k věcné poznámce.
Posl. inž. Kallina (německy): Pánové! Přípravy, které provedl český centralismus za spolupráce proslavených Výborů v sudetskoněmeckých územích a z kterých lze usuzovati, že se pomýšlí na rozmyslné padělání výsledků soupisu lidu, nutí mne, abych ještě v poslední chvíli s této tribuny na jednom příkladu dokázal, že výsledek soupisu lidu, který se provede dne 1. prosince, nemůžeme uznati. Ze všech území docházejí sta a sta stížností, z nichž možno posouditi, že se s určitým úmyslem nevyhovělo oprávněnému požadavku, aby bylo jmenováno tolik německých sčítacích komisařů, kolik odpovídá poměru obyvatelstva, takže nelze mluviti o nestranném provádění soupisu lidu. Již proto oprávněné pobouření obyvatelstva, že na př. v čistě německých okresech bylo jmenováno až 80% českých sčítacích komisařů, že se v německých městech a okresech, tak na př. ve světovém lázeňském místě Jáchymově nebo v okrese doupovském bude sčítati popisnými archy, jako by v těchto krajinách bydleli jen negramotní, se ještě stupňuje, když se blíže pozorují jednotlivé osoby, které byly pověřeny úřadem sčítacího komisaře.
Chci býti stručný a vyjmouti zde jen jediný případ, který jistě po každé stránce podá vysvětlení.
Již před rokem, mluvě o neudržitelných poměrech v oboru poštovnictví v německém území, způsobených počešťováním poštovní správy, ukázal jsem na poměry zvláště ve Žluticích, kde se po léta porušovalo listovní tajemství, ale proti vinníku se vůbec náležitě nezakročilo. Pan ministr pošt Nosek na základě interpelace, kterou jsem podal, pokusil se zjednati pořádek. Ale vliv národně socialistických činitelů v ministerstvu pošt byl tak silný, že ani ministr jiné české vládní strany nebyl s to, aby muže, který spáchal porušení listovního tajemství, odstranil z pošty nebo aspoň dal disciplinárně potrestati. V této věci, že poštmistr Serbousek ve Žluticích porušil listovní tajemství, podal jsem tři rozličné interpelace. Výsledek, který měly tyto tři interpelace, chci stručně shrnouti, když přečtu z jedné odpovědi na interpelaci konečný úsudek, a to doslovně: "O všech obviněních, proti Serbouskovi vznesených, zavedli jsme ihned bedlivé vyšetřování. U okr. soudu v Bečově zavedeno zatím proti Serbouskovi trestní řízení pro přestupek §u 1 zákona ze dne 6. dubna 1870, u kraj. soudu v Chebu pak trestní řízení pro zločin podle § 101 tr. zák. První z těchto trestních řízení skončilo rozsudkem osvobozujícím, druhé bylo podle §u 90 tr. řádu zastaveno. Rovněž naše šetření - ministerské - o obviněních, proti Serbouskovi vznesených, prokázalo, že Serbousek se činů, za vinu mu kladených, nedopustil. Nemám tudíž důvodu, abych proti poštovnímu revidentu Serbouskovi, poštmistru ve Žluticích, nějak zakročoval."
Potud odpověď na interpelaci. Ministerstvo post jen opominulo přihlížeti v této odpovědi na interpelaci k osvobozujícímu rozsudku bečovského okresního soudu, vlastně k důvodům rozsudku. V rozsudku bečovského okresního soudu, který jest sice osvobozující, ale jak vysvítá z odůvodnění, jen proto, že porušení listovního tajemství bylo již promlčeno, praví se v bodu 9 doslova: "V březnu 1926 obžalovaný - tedy poštmistr Serbousek zadržel dopis adresovaný faráři Uhligovi ve Žluticích, otevřel jej, přečetl a pak uvolnil pro doručení. Tento čin dokázali svědkové poštovní adjunkt Hoyer, poštovní úřednice Granová a zvláště listonoš Viehman. Obžalovaný jest tedy vinen, že spáchal přestupek podle § 1 (porušení listovního tajemství). Ale protože obžalovaný spáchal tento trestný čin již v březnu 1926 a trestní oznámení bylo podáno teprve dne 24. června, nastalo zatím promlčeni tohoto přestupku."
Podle mého mínění byl ministr pošt povinen, když soud řádně konstatoval fakt, že se poštmistr Serbousek provinil porušením listovního tajemství, zavésti proti němu disciplinární vyšetřování. To se nestalo. Naopak. Přes to, že jsem letos asi před měsícem znovu v rozpočtovém výboru mluvil o této věci a mohl jsem zjistiti, že všichni přítomní čeští kolegové byli tímto případem nanejvýše pobouřeni a jednotlivě mne ujišťovali, že takové případy za žádných okolností nechtějí a nebudou trpěti, dalo to panu ministrovi pošt Frankemu podnět jen k tomu, aby mi o tomto případě a o svém stanovisku k porušování listovního tajemství panem Serbouskem písemně sdělil toto - předkládám: "I já bych ve výše uvedeném rozsudku" v odůvodnění rozsudku, jež jsem přečetl a v němž soudně bylo zjištěno, že listovní tajemství bylo porušeno - "neviděl příčiny, abych jakkoliv zakročil proti Serbouskovi, uváží-li se průvodní okolnosti, za kterých se celá věc stala." Tedy: Pan ministr staví se na stanovisko, že poštovní úředník za jistých okolností může se beztrestně dopustiti porušení listovního tajemství, zaručeného ústavní listinou.
A co jistě nejvíce překvapuje, tento muž byl nyní jmenován sčítacím komisařem v německém městě Žluticích. Myslím, že toto zjištění mluví za celé svazky.
Děkuji.
Místopředseda Špatný (zvoní):
K další věcné poznámce je přihlášen p. posl. dr Hassold.
Uděluji mu slovo.
Posl. dr Hassold (německy): Dámy a pánové! Vývody pana posl. Najmana mě přiměly, abych promluvil k této skutečné opravě. Posl. Najman podnikl zde ve sněmovně při svých včerejších vývodech velmi ostrý útok na německá lázeňská místa v Čechách, Mariánské Lázně a Karlovy Vary. Vylíčil Mariánské Lázně a Karlovy Vary tak, jako by tamější obyvatelstvo bylo při nejmenším tak nesnášenlivé a tak šovinisticky založené jako pan posl. Najman sám. Obyvatelstvo našeho německého Chebska smýšlí sice dobře německy, ale zvláště v našich světových lázních jest příliš vzdělané a světové, než aby bylo nesnášenlivé jako posl. Najman. Dlužno se tomu tím spíše diviti u zástupce živnostenské strany jako hospodářské stavovské strany, že také on, místo aby se především staral o těžkou hospodářskou nouzi svého stavu, pokládá za nutné, aby rovněž troubil na roh, do něhož se tolik dulo v této rozpočtové debatě a o němž s několika málo výjimkami, téměř všichni čeští řečníci myslili, že do něho aspoň kousek musí douti vážené ulici. Nedovedl sice tak bídně troubiti jako posl. Hajn, ale pro bývalého ministra byly to tóny dosti hluboké, jež jsme zde slyšeli. Můžeme si jistě učiniti představu o úspěšné práci takovéhoto ministra dopravy ve službách našich světových lázní, který spíše působil jako ministr pro překážku v dopravě.
Posl. Najman - J. V. Najman, Jeho Veličenstvo Najman - stěžoval si plačtivými zvuky, že v Mariánských Lázních a Karlových Varech nedostal ve státním jazyku nic k jídlu a k pití a že domorodci této strašlivé země mluví s lázeňskými hosty francouzsky a anglicky, dokonce předkládají i hebrejské jídelní lístky, kdežto český státní jazyk znáti nechtějí. Jeho Veličenstvo Najman při svém posledním politickém lázeňském pobytu v Mariánských Lázních sotva se asi octl v nebezpečí, že musí snášeti krutou nouzi, neboť byl přece věrným obyvatelem domu Buen Retiro, což také této vysoké sněmovně nebylo asi neznámo. Pan ministr J. V. Najman bydlil od 14. července loňského roku v pokojích čís. 14 a 15 v Buen Retiro a vždy platil méně než polovici toho, co platil přítomný ministr dr Švehla a 2 1/2 méně než rovněž přítomny pan ministr Mlčoch. Že vládní rada Novák v Buen Retiro v Mariánských Lázních platil jen pětinu toho, co platil ministr Najman, svědčí vedle jiných okolností o tom, že ani posl. Najman neměl nejmenšího důvodu si stěžovati, že se mu v Mariánských Lázních vedlo špatně. Vzhledem k tomuto útoku na naše lázeňská místa musím ohlásiti, že se v nejbližší době vrátím k této sporné koupi domu státem.
Vyšel-li si posl. Najman
v Mariánských Lázních na lov jídelních lístků a tabulek, byl by
učinil lépe, kdyby se byl Mariánským Lázním vyhnul, kdyby byl
zůstal v obvodu panství pana dra Baxy, poněvadž zde jeho vlastenecké
oko nezraňuje žádná nenáviděná tabulka. Mariánské Lázně mohou
sice zhojiti mnoho, ale šovinismus posl. Najmana bude asi
nevyléčitelný. Nemohl jsem nechati tyto útoky na proslavená světová
lázeňská místa své německé západočeské vlasti bez odpovědi a tímto
je co nejdůrazněji odmítám. (Potlesk.)
Místopředseda Špatný (zvoní):
Žádám, aby byly byly přečteny návrhy pozměňovací a doplňovací,
které byly k této věci podány ve stanovené lhůtě.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
1. Hlavní pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 1 a 2:
V kap. 1 "President republiky" budiž úhrnný obnos 19,101.800 Kč snížen o 9,101.800 Kč a rozdíl 10,000.000 Kč budiž vyplacen jako mimořádná podpora přestárlým.
2. Eventuální pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 1:
Navrhujeme, aby položka "President republiky" a "osobní výdaje presidentovy" byla snížena na 100.000 Kč jako osobní plat presidentův. Zbývající část 2,100.000 Kč budiž dána na podporu přestárlým.
3. Pozměňovací návrh posl. inž. Kalliny a druhů k tit. 2, § 2:
Částka 452.800 Kč zařazená v §u 2 budiž škrtnuta.
4. První eventuální pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 2, § 2:
Navrhujeme škrtnutí výdajů 452.800 Kč na vojenské oddělení kanceláře presidenta republiky. Obnosu tohoto budiž použito na podporu přestárlých.
5. Druhý eventuální pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 2, § 2:
Navrhujeme snížení výdajů 452.800 Kč na vojenské oddělení kanceláře presidenta republiky na 152.800 Kč. Zbytek 300.000 Kč budiž dán na podporu přestárlých.
6. Eventuální pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 2, § 6:
Navrhujeme škrtnutí položky "Státní statek Lány" 2,590.700 Kč. Této částky budiž použito na podporu přestárlých.
7. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2, § 1, pol. 7:
Odmeny a výpomoci 45.000 Kč sa škrtajú.
8. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2, § 2, pol. 4:
Odmeny a výpomoci 7.000 Kč sa škrtajú.
9. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2, § 3, pol. 7:
Odmeny a výpomoci 62.900 Kč sa škrtajú.
10. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2, § 4, pol. 4:
Odmeny a výpomoci 27.000 Kč sa škrtajú.
11. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2, § 5, pol. 7:
Odmeny a výpomoci 12.000 Kč sa škrtajú.
12. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2, § 6, pol. 5:
Odmeny a výpomoci 5.000 Kč sa škrtajú.
13. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2, § 6, pol. 19:
Odmeny a výpomoci 29.300 Kč sa škrtajú.
14. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 1, § 1, pol. 1:
Navrhujeme u položky "Poslanci, náhrady výloh" 18,237.000 Kč nahrazení položkou novou, naznačenou: "Náhrada ušlého výdělku poslancům, výhradně odkázaným na své poslanecké diety", a to pro svobodné poslance 2000 Kč a pro ženaté 2500 Kč měsíčně. Zbývající okrouhlý obnos 16,737.700 Kč z poslaneckých diet budiž dán na podporu přestárlých.
15. Pozměňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů k tit. 1, § 2, pol. 7:
Položka "Delegační výlohy poslanců" budiž snížena na 50.000 Kč.
16. Pozměňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů k tit. 1, § 2, pol. 12:
Položka "Tisky sněmovní" budiž zvýšena na 1,700.000 Kč, aby bylo lze opatřiti německé překlady vládních návrhů a důvodových zpráv.
17. Pozměňovací návrh posl. inž. Kalliny a druhů k tit. 1, § 2, pol. 12:
Částka 1,430.000 Kč zařazená v této položce budiž zvýšena na 1,880.000 Kč, aby byla úhrada na tisk všech parlamentních tisků také v jazyku německém.
18. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 2, § 1, pol. 1:
Navrhujeme u položky "Senátoři, náhrady výloh" 9,294.000 Kč zařazení nové položky označené "Náhrada ušlého výdělku senátorů výhradně odkázaných na své senátorské diety", a to pro svobodné 2000 a pro ženaté 2500 Kč měsíčně. Zbývající okrouhlý obnos 8,368.850 Kč budiž dán na podporu přestárlých.
19. Pozměňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů k tit. 2, § 2, pol. 7:
Položka "Delegační výlohy senátorů" budiž snížena na 25.000 Kč.
20. Pozměňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů k tit. 2, § 2, pol. 12:
Položka "Senátní tisky" budiž zvýšena na 600.000 Kč, aby bylo lze poříditi německé překlady vládních návrhů a důvodových zpráv.
21. Pozměňovací návrh posl. inž. Kalliny a druhů k tit. 2, § 2, p l. 12:
Částka 460.000 Kč zařazená v této položce budiž zvýšena na 700.000 Kč, aby byla úhrada na tisk všech parlamentních tisků také v jazyku německém.
22. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2, § 2, pol. 6:
Odmeny a výpomoci 65.000 Kč sa škrtajú.
23. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2, § 2, pol. 6:
Odmeny a výpomoci 35.000 Kč sa škrtajú.
24. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 3, pol. 6:
Odmeny a výpomoci 45.000 Kč sa škrtajú.
25. Hlavní pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:
Navrhujeme, aby obnos 51,948.700 Kč určený pro celou kap. 3. "Předsednictvo ministerské rady", byl snížen na 26,148.700 Kč a zbývající 25,000.000 Kč byl dán na podporu přestárlých.
26. Eventuální pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 1, § 1, pol. 1:
Navrhujeme škrtnutí položky "Předseda vlády" a "Osobní výdaje" 200.000 Kč vzhledem k tomu, že min. předseda má ze státní pokladny již jeden plat jako poslanec. Zmíněné částky budiž použito k podpoře přestárlých.
27. Pozměňovací návrh posl. inž. Kalliny a druhů k tit. 1, § 3:
Částka 1,770.000 Kč zařazená v této položce budiž snížena na 450.000 Kč.
28. Pozměňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů k tit. 1, § 3, pol. 2:
400.000 Kč zařazených v položce "Tisková a obrázková propaganda" budiž škrtnuto.
29. Pozměňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů k tit. 1, § 3, pol. 5:
400.000 Kč zařazených v položce "Vnitropolitická informační služba" budiž škrtnuto.
30. Pozměňovací návrh posl. inž. Kalliny a druhů k tit. 1, § 4:
12,000.000 Kč zařazených v této položce budiž škrtnuto.
31. Eventuální pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 1, § 4, pol. 1:
Navrhujeme, aby v §u 4 na fond pro nepředvídané výlohy vlády podle §u 5, odst. 2 zákona ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n., uváděný obnos 12,000.000 Kč byl škrtnut a aby se ho použilo na podporu přestárlých.
32. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 1, § 4:
Na fond pro nepredvídané výlohy vlády podľa §u 5, odst. 2 zákona z 20. brezna 1919, č. 175 Sb. z. a n., preliminovaných 12,000.000 Kč sa snižuje na 6,000.000 Kč.
33. Pozměňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů k tit. 1, § 4:
Položka "Fond pro nepředvídané výlohy vlády" budiž snížena na 8,000.000 Kč.
34. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 1, § 2, pol. 6:
Odmeny a výpomoci 130.000 Kč sa škrtajú.
35. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2:
Odmeny a výpomoci 104.500 Kč sa škrtajú.
36. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k §u 13 a) ze skupiny II, pol 13:
Odmeny a výpomoci 85.000 Kč sa škrtajú.
37. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k §u 14 ze skupiny II, pol. 22:
Odmeny a výpomoci 60.500 Kč sa škrtajú.
38. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k §u 15 ze skupiny II, pol. 20:
Odmeny a výpomoci 30.000 Kč sa škrtajú.
39. Hlavní pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:
Navrhujeme, aby v kapitole 4 "Ministerstvo zahraničních věcí" obnos 170,070.400 Kč byl snížen na 70,000.000 Kč a zbývajícího obnosu 100,000.000 Kč aby se použilo na podporu drobných státních zaměstnanců a československých vystěhovalců-dělníků žijicích v bídě.
40. Eventuální pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 1, § 1:
Navrhujeme škrtnutí položky "Osobní výdaje ministra zahraničí" 187.500 Kč z důvodu, že ministr má již jeden plat ze státní pokladny jako poslanec. Obnosu toho budiž použito k podpoře bývalých státních zaměstnanců, kteří byli restringováni a jsou nyní bez zaměstnání.
41. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 1, § 2:
Odmeny a výpomoci 300.000 Kč sa škrtajú.
42. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2, § 1, pol. 3:
Odmeny a výpomoci 60.000 Kč sa škrtajú.
43. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov k tit. 2, § 2:
Odmeny a výpomoci 90.000 Kč sa škrtajú.
44. Eventuální pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 3:
Řádné výdaje na Společnost národů ve výši 7,925.000 Kč buďtež škrtnuty a obnosu toho použito k podpoře smluvních státních zaměstnanců.
45. Pozměňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů k tit. 4, § 1:
10,650.000 Kč zařazených na řádné výdaje pro službu zpravodajskou a propagační budiž škrtnuto.
46. Pozměňovací návrh posl. inž. Kalliny a druhů k tit. 4, § 1:
10,650.000 Kč zařazených v této položce budiž sníženo na 2,600.000 Kč.
47. Eventuální pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k tit. 4, § 1:
Navrhujeme, aby byly sníženy řádné výdaje na službu zpravodajskou a propagační na 3,650.000 Kč a zbývajícího obnosu 7,000.000 Kč bylo použito na podporu smluvních státních zaměstnanců.
48. Pozměňovací návrh posl. inž. Kalliny a druhů k tit. 4, § 2:
6,300.000 Kč zařazených v této položce budiž sníženo na 1,700.000 Kč.
49. Pozměňovací návrh posl. inž. Kalliny a druhů k tit. 4, § 3:
14,000.000 Kč zařazených v této položce budiž škrtnuto.
50. Pozměňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů k tit. 4, § 3: