Úterý 17. prosince 1929

I když tento zákon nejedná o dani obratové jako o takové, přece obrat jest základem veškerého zdanění a nemohu nepoukázati po druhé na daňové předpisy vydané podle nového daňového zákona. Daňová morálka měla býti povznesena, nejen u poplatníka, nýbrž i u úřadů, které předpisují daně. Musíme s politováním konstatovati, že ani letos předpisy, které jsme dostali v posledních týdnech za berní rok 1928, ve většině případů nesouhlasí s upřímnými přiznáními poplatníků. Snad se stanou ještě případy, že ten nebo onen poplatník nesepsal svého přiznání příliš svědomitě, ale zevšeobecňovati to a skoro všem poplatníkům předepisovati dvojnásobný nebo o polovici vyšší obrat a neprovésti vytýkacího řízení zákonem předepsaného, znamená nikoliv povznášeti daňovou morálku, nýbrž jen ji poškozovati. To snad není vždy úmyslem berního úředníka, nýbrž často se stává, že nemáme hospodářsky vzdělaných berních úředníků a u některých berních správ máme vůbec příliš málo kvalifikovaných sil, než aby v předepsané lhůtě mohly vyhověti požadavkům zákona. I u tohoto zákona jsme přesvědčeni, že bude prodloužen bez našeho souhlasu, ačkoliv právě většina nynějších většinových stran, které chtějí zastupovati zvláště nižší vrstvy obyvatelstva, slibovala svým voličům, že stále bude usilovati, aby tento zákon byl zrušen. Naléhavě žádáme pana ministra financí, aby nižším úřadům nařídil, aby provádějíce § 276 nového daňového zákona postupovaly blaho volněji a tam, kde jde o ohrožení existence, daň skutečně odepsaly. To platí hlavně i pro zemědělce, tak těžce v posledních letech poškozené živelními pohromami. Úřadující berní úřady provádějíce § 276 o slevě obratové daně zpravidla poukazují na to, že se tato daň vybírá od poplatníka a neodvádí státu. To jest však mínění jen od zeleného stolu a naprosto nesouhlasí s praxí, poněvadž poplatník, zvláště prostřední a drobný, jen v nejřidších případech dostane zaplacenu daň z obratu buď tak, že ji zakalkuluje do svého často beztoho skrovně vyměřeného výdělku, nebo ji vykáže jako přirážku ke svému požadavku, v kterémžto případě se musí spokojiti, když se mu po dlouhém čekání často nesrazí ještě více než daň z obratu.

Vyzýváme tedy ještě jednou pana ministra financí, aby nařídil, aby úřady provádějíce § 6 zákona o dávkách z úředních výkonů, zcela zvláště však § 276 nového daňového zákona, sleva při ohrožení existence, prováděly jej blahovolněji, pokud jde o placení daně z obratu a aby tento zákon nebyl prodloužen na rok, nýbrž nanejvýš na půl roku. Poněvadž ani tento zákon ani jeho prodloužení není v zájmu celého národního hospodářství a příčí se zvláště zájmu středního a finančně slabšího obyvatelstva, nemůže náš klub hlasovati pro prodloužení tohoto zákona na jeden rok. (Potlesk.)

Místopředseda Taub (zvoní): Slovo dále má p. posl. Kurťak.

Posl. Kurťak [rusky]: Slavná sněmovno! V dnešní schůzi se debatuje o prodloužení dvou daňových zákonů, o t. zv. dani z obratu a o dávce z úředních výkonů. Používám této příležitosti, abych ukázal na strašný stav Pod karpatské Rusi po stránce daňové. Dlužno věděti, že na Podkarpatské Rusi finanční ředitelstva vyměřila za léta 1917 až 1918 válečné dávky z majetku, tedy za dobu, kdy Podkarpatská Rus byla pod maďarským režimem a později byla utiskována Rumuny, neboť československá vojska přišla na Podkarpatskou Rus teprve koncem července 1920. Dlužno věděti i to, že velmi velkou dávkou jest tak zvaná dávka z majetku, desátek, jenž se vyměřoval od 1914 do 1920 do konce března, vyměřoval se u nás po druhé, a zdůrazňuji, že to bylo tehdy, když Podkarpatská Rus byla pod vládou maďarskou, když byla utiskována Rumuny a co jest nejdůležitější, nebyla připojena k Československé republice, neboť mírová smlouva saint-germainská byla dne 10. září 1919 uzavřena mezi Československem a Podkarpatskou Rusí.

Pokud jde o jiné daně, jak o moučnou dávku a dávku z umělých hnojiv, to na Podkarpatské Rusi nikdy nebylo obratu s moukou a umělými hnojivy a ona nemůže býti nucena platiti tyto dávky. Podkarpatská Rus jako území úplně opuštěné měla by platiti jen daň pozemkovou a důchodovou. Jak lze ustanoviti a uzákoniti, aby zemědělec platil daň z obratu, dávku z obratu, když není ani v 90% s to, aby prodal metrický cent obilí, a to pro živelní pohromy, jako velké sucho a krupobití, a když nemá žádného důchodu z chovu dobytka pro nakažlivé nemoci, což jest často příčinou, že se ani trh nekoná. Daň z obratu lze ustanoviti jen tam, kde lze zjistiti i obrat. A zemědělec platí daň z obratu, když kupuje průmyslové výrobky.

Paušalovati daň z obratu jest rovněž nespravedlivé v tomto zákoně, neboť náš zemědělec nemá žádného příjmu a nelze ho srovnávati s jinými zemědělci v republice. Očekával jsem, že tento zákon nebude prodloužen, nýbrž zlikvidován, očekával jsem od vládních poslanců pomoci při likvidaci tohoto zákona. Vládní poslanci debatovali o nesnesitelných daních a domníval jsem se, že budou hlasovati pro likvidaci tohoto zákona, ale konečně hlasovali pro prodloužení tohoto zákona.

Žaloba jde za žalobou a pomoci není. I na Podkarpatské Rusi jest velmi mnoho stížností proti daňové soustavě, zvláště proti úředníkům, proti nespravedlivým výměrům. Daně se vyměřily ze vzduchu, bez lidových zástupců, a kde se zástupci našli, jak na příklad v Chustu, a vyměřili zemědělcům daně, tam zápisy padělal sám finanční ředitel, v tomto případě Balcar. Padělky byly prokázány, ale nebyly změněny ani opraveny a na základě těchto padělků se daně platí dále.

Jak násilně exekvují exekutoři chudého karpatoruského zemědělce, uvedu pouze jeden příklad. Berní vykonavatel Rudolf Randa vybíral daně tak, že peníze dával do vlastní kapsy, platícím osobám vydával falešné kvitance, s daněmi pak utekl, ale vláda nepřevzala odpovědnosti a poškodila strany, které byly nuceny daň ještě jednou zaplatiti.

Tyto daňové anomalie pokračovaly i za ředitele chustské finanční správy, dr Štefánka, jenž manipulací s válečnými půjčkami způsobil republice několikamilionovou škodu a daněmi uškodil obyvatelstvu.

Se zřetelem na tyto nezákonnosti ministr financí slíbil, že se provede revise daní na Podkarpatské Rusi, ale provedení revise odkládal ode dne ke dni a pak přišel čas t. zv. daňové reformy. Zákon o daňové reformě po žádné stránce neposkytl pomoci podkarpatoruskému obyvatelstvu, nýbrž ještě zhoršil jeho stav, neboť exekutorům se dostalo takového práva, že bez soudního rozhodnutí mohou provésti kdykoliv prohlídku v domech a prohlídku kapes. A tyto exekuční činnosti nejednoho chudého sedláka uvrhly do takového neštěstí, že mu prodali poslední kus dobytka.

Pan ministr financí prohlásil, že od daně z obratu byly odepsány velké částky. Táži se, kolik bylo odepsáno karpatoruským zemědělcům. Jim nebyl odepsán ani haléř. Karpatoruského zemědělce považovali za člověka nehodného důvěry. Marně nám sliboval ministr financí, že pokud jde o daně podkarpatoruských zemědělců, bude tabula rasa - v praktickém životě nic z toho nebylo provedeno.

Obracím pozornost vlády na smutný stav Podkarpatské Rusi, která přetrpěla světovou válku, rumunský vpád, všelikého druhu živelní pohromy, a vyzývám, aby co nejrychleji poskytla pomoc Podkarpatské Rusi ve věcech daňových, neboť nepospíší-li si, Podkarpatská Rus zůstane žebráckou krajinou, z níž nebude lze vystěhovati se ani do Francie, ani do Belgie, ani do Argentiny za tím kouskem chleba, jímž karpatoruský zemědělec musí živiti svou rodinu. Prohlašuji, že budu hlasovati proti tomuto návrhu zákona.

Místopředseda Taub (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

I. K osnově tisk 16:

1. Pozměňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů:

Čl. I znějž:

"Platnost zákona ze dne 3. dubna 1925, čís. 53 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 16. prosince 1926, čís. 253 Sb. z. a n., o dávkách za úřední výkony ve věcech správních, se prodlužuje do 31. března 1930."

2. Resoluční návrh posl. dr Keibla a druhů:

Vláda se vybízí, aby vypracovala nový zákon o poplatcích a aby do něho pojala také zákon o dávkách za úřední výkony, který má býti novelován.

3. Resoluční návrh posl. Krebse a druhů:

Vláda se vybízí, aby zdělávajíc nový zákon o dávkách z úředních výkonů pojala do samotného zákona poplatkovou sazbu.

II. K osnově tisk 17:

4. Pozměňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů:

§ 1 znějž:

"Platnost zákona ze dne 21. prosince 1923, čís. 268 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 16. prosince 1926, čís. 246 Sb. z. a n., o dani z obratu a dani přepychové, prodlužuje se do 30. června 1930."

5. Doplňovací návrh posl. dr Mayr-Hartinga a druhů: § 10, odst. 1 zákona ze dne 21. prosince 1923, čís. 268 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 16. prosince 1926, čís. 246 Sb. z. a n. znějž takto:

"Daň činí 1% ........ atd."

6. Doplňovací návrh posl. Krebse a druhů:

§ 10, odst. 1 zákona ze dne 21. prosince 1923, čís. 268 Sb. z. a n., o dani z obratu a dani přepychové znějž takto:

"Daň činí 1% úplaty za zdanitelné dodávky a výkony nebo ceny tam, kde není úplaty (§ 9)."

7. Doplňovací návrh posl. dr Pružinského a druhů:

Navrhujeme doplnenie 1. odstavca §u 1 nasledovne:

"s nasledovnými výminkami:

Oslobodení sú z pod platenia dane z obratu a dane prepychovej osoby

1. ktoré sú podľa §u 105, odstavec 2 zákona č. 76 z roku 1927 o priamych daniach od zvláštného príspevku dani pozemkovej oslobodení,

2. ktoré podľa §u 50, odst. 3 tohože zákona prevádzajú vedľajšie zamestnanie,

3. ktoré sú podľa §u 54 núdzoví poplatníci,

4. ktoré padajú pod platnosť §u 57, odst. 3,

5. a osoby odanené podľa §u 64, odst. 1 akopodomoví obchodníci."

V platnosti udržať sa majúce vládne na riadenia opravujú sa v smysle tohože návrhu.

8. Návrh posl. dr Perglera a druhů:

Slova "se vším urychlením" v první větě navržené resoluce buďtež vyškrtnuta a nahrazena slovy "do 31. března 1930."

9. Resoluční návrh posl. Krebse a druhů:

Vláda se vybízí, aby v co největším rozsahu umožnila paušalování daně z obratu všude, kde jest to jen nějak možno z technických důvodů.

10. Resoluční návrh posl. Krebse a druhů:

Vláda se vybízí, aby novelujíc zákon o dani z obratu a dani přepychové osvobodila od daně z obratu obchodní uzávěrky obchodních zástupců, lhostejno, jde-li o samostatné obchodníky nebo o obchodní zaměstnance.

11. Resoluční návrh posl. dr Keibla a druhů:

A. Vláda se vybízí, aby při příštím novelování zákona o dani obratové a přepychové

1. poskytla dalekosáhlé úlevy pro možnost paušalování daně obratové,

2. aby kontrolu a revisi co možná zjednodušila a zvláště ji učinila snesitelnou pro drobné poplatníky,

3. aby zmírnila způsob vymáhání těchto daní,

4. aby osvobodila od daně obratové obchodní uzávěrky obchodních zástupců, úplně lhostejno, jsou-li to samostatní obchodníci nebo obchodní zaměstnanci.

B. Vláda se vybízí, aby při příští novele zákona o dani přepychové

1. vydala nový seznam zboží podléhajícího dani přepychové,

2. aby ve většině případů snížila daň na 1% prodejní ceny.

C. Vláda se vybízí, aby po dobu platnosti, provisoria ustanoveného předloženým vládním návrhem

1. rozšířila co nejvíce počet možností pro

paušalování daně obratové, tak aby daň

obratová nebyla paušalována jen tam, kde to skutečně znemožňují technické potíže,

2. aby co nejdříve vyhověla příslušným

návrhům odborných svazů, 3. aby vymáhání těchto daní, zvláště pro - drobné poplatníky co nejvíce zmírnila.

Navrhujeme, aby o každém bodu svrchu: uvedeného návrhu bylo hlasováno zvlášť.

12. Resoluční návrh posl. Stenzla a druhů:

Ministerstvo financí se vybízí, aby co nejdříve uskutečnilo resoluci, kterou sněmovna přijala novelujíc zákon o dani z obratu a dani přepychové roku 1926 týkající se každoročního vyrovnání této daně u obchodníků a živnostníků.

13. Resoluční návrh posl. Stenzla a druhů:

Ministerstvo financí se vybízí, aby co nejdříve provedlo paušalování daně z obratu z textilního zboží.

14. Resoluční návrh posl. Prause a druhů:

Ministerstvo financí se vybízí, aby

1. daň z obratu byla u živnostníků a obchodníků paušalována a

2. aby daň z přepychu ze salámů vyráběných v tuzemsku byla zrušena.

15. Resoluční návrh posl. Prause a druhů:

Ministerstvo financí se vybízí, aby nařídilo, aby daň z obratu byla v daňových komisích ukládána zároveň s daní výdělkovou a daní důchodovou nebo aby daňové komise byly aspoň slyšeny před vyměřením daně z obratu.

Dále se žádá, aby lhůta k podání přiznání byla prodloužena.

Místopředseda Taub (zvoní): Dávám slovo k doslovu nejprve zpravodaji o odstavci prvním, p. posl. dr Noskovi.

Zpravodaj posl. dr Nosek: Slavná sněmovno! K osnově zákona, k níž jsem měl čest podati dopoledne zprávu v plenu sněmovny jménem rozpočtového výboru, podali pp. posl. dr Mayr-Hartinga druzi pozměňovací návrh k čl. I. Doporučuje se v něm, aby zákon byl prodloužen pouze do 31. března 1930. Měl jsem již příležitost upozorniti, že materie, se kterou má splynouti právo o dávkách za úkony ve věcech správních, je do té míry obsáhlá, že nelze vážně očekávati ani do roka, že všechny potřebné práce budou skoncovány, tím méně do konce března příštího roku. Z toho důvodu, poněvadž také není možné, aby účetně tak podstatné věci byly měněny uprostřed roku, doporučuji, aby tento pozměňovací návrh schválen nebyl.

Stran resolučních návrhů, které předložili páni kolegové dr Keibl a druzi a Krebs a druzi, aby totiž při sdělávání budoucího poplatkového zákona texty, týkající se materie dávek při úkonech ve věcech správních byly pojaty do textu zákona poplatkového, dovoluji si upozorňovati, že již původní vládní osnova návrhu zákona uvádí svoji motivaci poukazem, že je to konečným cílem celé reformy, a také zpráva zpravodajova v rozpočtovém výboru začala touto okolností, takže považuji za pleonastické, aby o této věci, jinak samozřejmé, měla býti zvláštním způsobem usnášena resoluce.

Doporučuji tedy, aby slavná sněmovna zamítla jak pozměňovací návrh ke čl. I, tak obě přednesené resoluce, ale aby schválila v ne změněném znění osnovu zákona v obou článcích, jak jsem byl již dříve doporučil (Souhlas.)

Místopředseda Taub (zvoní): Dávám slovo k doslovu k odstavci druhému panu zpravodaji posl. Bergmannovi.

Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Páni posl. dr Mayr-Harting a druzi podali pozměňovací návrh k §u 1, aby nynější zákon byl prodloužen pouze do 30. června 1930. Již ve svém odůvodnění vládního návrhu i v odůvodnění zprávy rozpočtového výboru upozornil jsem, že z důvodů technických a administrativních není to možné. Proto navrhuji, aby tento pozměňovací návrh byl zamítnut. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Dále podali páni kol. dr Mayr-Harting a druzi a Krebs a druzi shodné pozměňovací návrhy, aby daň z obratu byla snížena na 1%. Rovněž ve své zprávě z výboru upozornil jsem, že není možno tuto změnu provésti z důvodů národohospodářských, z vážných důvodů hospodářských i státně-finančních.

Kol. dr Pružinský a druzi navrhují doplnění prvního odst. §u 1 takto:

"s nasledovnými výminkami:

Oslobodení sú z pod platenia dane z obratu a dane prepychovej osoby

1. ktoré sú podľa §u 105, odst. 2 zákona č. 76 z r. 1927 o priamych daniach od zvláštného príspevku dani pozemkovej oslobodení,

2. ktoré podľa §u 50, odst. 3 tohože zákona prevádzajú vedľajšie zamestnanie,

3. ktoré sú podľa §u 54 núdzoví poplatníci,

4. ktoré padajú pod platnosť §u 57, odst. 3,

5. a osoby odanené podľa §u 64, odst. ako podomoví obchodníci.

V platnosti udržať sa majúce vládne nariadenia opravujú sa v smysle tohože návrhu.

Navrhuji ze stejných důvodů, aby tento doplňovací návrh byl rovněž zamítnut.

Vedle toho došel resoluční návrh p. kol. Krebse a druhů:

"Vláda se vybízí, aby novelujíc zákon o dani z obratu a dani přepychové osvobodila od daně z obratu obchodní uzávěrky obchodních zástupců, lhostejno, jde-li o samostatné obchodníky nebo o obchodní zaměstnance."

Při včerejším projednávání v rozpočtovém výboru byla tato otázka rozvinuta a prohlášení pana ministra financí bylo uspokojivé do té míry, že míní sociálně slabé obchodní zástupce, pokud jsou zaměstnanci, v příští novele zákona vyloučiti ze zdanění. Z důvodů těch navrhuji, aby tento resoluční návrh byl zamítnut.

Dále navrhuje p. kol. Krebs a druzi resoluční návrh:

"Vláda se vybízí, aby v co největším rozsahu umožnila paušalování daně z obratu všude, kde jest to jen nějak možno z technických důvodů."

Prohlášení pana ministra financí včera v rozpočtovém výboru bylo po této stránce uspokojivé, takže je resoluční návrh zbytečný. Doporučuji proto, aby byl zamítnut.

Dále podán byl resoluční návrh p. kol. Prause a druhů:

"Ministerstvo financí se vybízí, aby nařídilo, aby daň z obratu byla v daňových komisích ukládána zároveň s daní výdělkovou a daní důchodovou nebo aby daňové komise byly aspoň slyšeny před vyměřením daně z obratu.

Dále se žádá, aby lhůta k podání přiznání byla prodloužena."

Ve včerejší schůzi rozpočtového výboru přislíbil pan ministr financí vzíti na všechny podněty, které během debaty byly uplatněny, zřetel. Proto považuji tento resoluční návrh za zbytečný a navrhuji, aby byl zamítnut.

Resoluční návrh p. posl. Stenzla a druhů zní:

"Ministerstvo financí se vybízí, aby co nejdříve uskutečnilo resoluci, kterou sněmovna přijala novelujíc zákon o dani z obratu a dani přepychové roku 1926 týkající se každoročního vyrovnání této daně u obchodníků a živnostníků."

Tato resoluce je dokladem, že při přijímání resolucí mají býti výbory velmi opatrné, aby totiž přijímaly jen takové resoluce, které skutečně je možno provésti, aby tak resoluce neztratily na ceně. Z těchto důvodů navrhuji, aby tato resoluce byla zamítnuta.

Další resoluční návrh p. kol. Stenzla a druhů zní:

"Ministerstvo financí se vybízí, aby co nejdříve provedlo paušalování daně z obratu z textilního zboží."

I o této věci bylo v rozpočtovém výboru jednáno. Pan ministr financí prohlásil, že v příští novele je ochoten vzíti co největší zřetel na tento požadavek. Z tohoto důvodu navrhuji, aby resoluční návrh p. kol. Stenzla a druhů byl zamítnut.

Dále je druhý resoluční návrh p. kol. Prause a druhů:

"Ministerstvo financí se vybízí,

1. aby daň z obratu byla u živnostníků a obchodníků paušalována a

2. aby daň z přepychu ze salámů vyráběných v tuzemsku byla zrušena."

Poněvadž pan ministr financí prohlásil, že na všechny přednesené žádosti míní vzíti zřetel, navrhuji z tohoto důvodu zamítnutí i tohoto resolučního návrhu.

Dále je resoluční návrh posl. dr Keibla a druhů, který zní:

A. Vláda se vybízí, aby při příštím novelování zákona o dani obratové a přepychové

1. poskytla dalekosáhlé úlevy pro možnost paušalování daně obratové,

2. aby kontrolu a revisi co možná zjednodušila a zvláště ji učinila snesitelnou pro drobné poplatníky,

3. aby zmírnila způsob vymáhání těchto daní,

4. aby osvobodila od daně bratové obchodní uzávěrky obchodních zástupců, úplně lhostejno, jsou-li to samostatní obchodníci nebo obchodní zaměstnanci.

B. Vláda se vybízí, aby při příští novele zákona o dani přepychové

1. vydala nový seznam zboží podléhajícího dani přepychové,

2. aby ve většině případů snížila daň na 1% prodejní ceny.

C. Vláda se vybízí, aby po dobu platnosti provisoria ustanoveného předloženým vládním návrhem

1. rozšířila co nejvíce počet možností pro paušalování daně obratové, tak aby daň obratová nebyla paušalována jen tam, kde to skutečně znemožňují technické potíže,

2. aby co nejvíce vyhověla příslušným návrhům odborných svazů,

3. aby vymáhání těchto daní, zvláště pro drobné poplatníky co nejvíce zmírnila.

Ze stejných předem uvedených důvodů navrhuji zamítnutí tohoto resolučního návrhu.

K resoluci výboru rozpočtového, otištěné ve zprávě výborové, došel návrh posl. dr Perglera a druhů:

Slova "se vším urychlením" v první větě navržené resoluce buďtež vyškrtnuta a nahrazena slovy "do 31. března 1930."

Poněvadž materie, která zde musí býti zpracována, je tak obsáhlá, že těžko lze tak krátkou lhůtu finanční správě ku předložení nového zákona předepsati, navrhuji, aby tato resoluce byla zamítnuta.

Navrhuji slavné sněmovně, aby přijala vládní osnovu tak, jak byla přijata v rozpočtovém výboru. (Souhlas.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP