Tato pozemková úprava josefinské daně byla hned za nástupce jeho císaře Leopolda II. patentem ze dne 30. června 1792 zrušena a zaveden byl složitý tereziánsko-josefinský systém daně pozemkové, podle kterého stejně zdaněna býti měla veškerá půda bez rozdílu, zdali patří vrchnosti, nebo poddaným, a to na základě josefinskáho měření, odhadu a vyšetření daně.
Tato sloučená tereziánsko-josefinská soustava tvořila provisorium až do zavedení stálého, čili stabilního katastru. Tento stabilní katastr zaveden patentem císaře Františka I., jím také zaveden nový systém daně pozemkové, podle kterého tato byla vyměřena podle čistého výnosu. Čistý výnos pozemků a domů zjištěn byl vyměřením, mapováním a odhadem.
K založení stabilního katastru byly vykonány rozsáhlé práce měřické a mapování celé říše. Hlavním ustanovením bylo, že pro každou obec se zhotoví samostatná mapa, ve které má býti vyznačen rozsah obce a veškeré pozemky. Rozdělení daně podle stálého tohoto katastru bylo zavedeno na Moravě r. 1851, ve Slezsku 1852, v Čechách od r. 1854 až do r. 1860. Základem měření byla t. zv. trigonometrická síť, která byla položena přes celou říši. Tato trigonometrická síť, totiž měřilo se v trojúhelnících, proto trigonometrická, byla odvozena ze čtyř základen, a to ze základny u Vídeňského Nového Města, u Welsu v Horních Rakousích, u Radouce v Bukovině a u Hallu v Tyrolsku. To byla t. zv. trigonometrická síť prvého řádu. Bodem pro měření - to by bylo příliš detailní - pro další trigonometrické sítě řádu prvního, druhého a čtvrtého, pro Čechy byl bod Gusterberg u Kremsmünstru v Horních Rakousích a pro Moravu a Horní Rakousy byla to věž Svatoštěpánská ve Vídni. Zvláštní komisaři určili výnos čistý podle jednotlivých tříd bonity půdy na plochu, jednoho jitra. Měření katastru počalo r. 1817, skončilo r. 1843 a výsledkem jeho jsou mapy katastru stabilního. U nás v Čechách započalo se s podrobným měřením v r. 1826, a to v kraji budějovickém a práce měřické skončily u nás v r. 1843 v obci Petrovicích, okresu úštěckého. Stabilní katastr vyžádal si ohromného nákladu, neboť stál mimo území lombardské a mimo území z koruny uherské 30 mil. zlatých. Byl zaveden, po ukončení prací měřických v různých zemích, v různých dobách, jak jsem řekl, na Moravě v r. 1851 a u nás v Čechách 1860. Katastr se nazýval stálým, čili cizím slovem stabilním. To jest, on byl určen k tomu, že bude sloužiti povždy úkolům daně pozemkové. Ale již při ukončení měření se uznalo, že je nutno katastr ten revidovati, poněvadž hospodářské poměry se velmi změnily, hlavně v té době, kdy byl katastr zaveden, a než přišel do druhé země, tedy hospodářské poměry se změnily, ovšem i poměry výnosové. Proto na základě zákona z r. 1896 byla provedena v r. 1896 a 1897 první revise, když již dříve v r. 1869 byl revidován čistý výnos pozemků novým oceněním a měly býti revidovány též mapy katastru stabilního.
To je krátce, slavný senáte, řečeno něco z dějin našeho katastru. Jak jsem řekl dnes ve dvou schůzích, zaměstnával se rozpočtový výbor vládním návrhem a podává zprávu, která byla rozdána tiskem. Dovoluji si na zprávu tuto poukázati a přičiniti jenom několik slov.
Podle zákonů daňových mají ustanovení daňového zákona o pozemkové dani nabýti účinnosti od 1. ledna r. 1928. Od téhož dne má nabýti účinnosti ustanovení tohoto zákona katastrálního. Podle §u 103 zákona o přímých daních, je totiž nákladem pro vyměření daně pozemkové u lesů 20tinásobek, u pozemků pak 17tinásobek katastrálního výtěžku, se kterým jsou jednotlivé pozemky zapsány do pozemkového katastru. Katastrální zákon mimo svůj význam, má také význam jiný, hlavně pro náš stát, totiž že je dílem unifikačním. U nás totiž platí dosud katastr rakouský, uherský a konečně i také pruský, na Hlučínsku. Proto při tomto stavu je naprosto nutno, aby nastalo sjednocení předpisů o katastru, aby nastalo sjednocení katastru, aby všude v naší republice základ pro vyměřování daně byl stejný.
Předkládaný zákon nazývá se zákon katastrální, dříve se jmenoval >katastrdaně pozemkové<, ale poněvadž daň pozemková není v tomto zákoně, nýbrž v zákoně o daních přímých, uvádí návrh toliko jména >pozemkový katastr<. Říkalo se vždy >evidence pozemkového katastru<. Vláda nyní upouští od tohoto slova z důvodu, že jednak je to slovo cizí a zavádí slovo >vedení<. Ovšem to slovo >vedení< nevystihuje toho, co rozumíme pod tím slovem evidence. Je to ale slovo české, vžije se a bude se ho v praksi užívat tak, jako bývalého slova evidence.
Důležité ustanovení je v §u l, které obsahuje organisaci služby. Vrchní řízení a dohled přísluší ministerstvu financí. On byl jakýsi vnitřní konflikt mezi ministerstvy, kam patří vrchní vedení. Nepatří ani ministerstvu spravedlnosti, kam by patřilo pro svou důležitost pro zakládání pozemkových knih, ani nepatří ministerstvu veřejných prací, kam by patřilo, poněvadž je to z větší části technické, ani ministerstvu zemědělství, pro které má ohromný význam při operacích agrárních.
§ 2 obsahuje definici pozemkového katastru.
V §u 3 pojaty jsou nejdůležitější úkoly a účely pozemkového katastru, ale toliko příkladmo, nikoliv výlučně.
§ 6 obsahuje roztřídění katastrálních operátů na operát měřický, písemný, sbírku listin a úhrnné výkazy. Novota je, že zákon opouští název katastrální obce a zavádí nové pojmenování katastrální území. Pojem katastrální obce vůbec v dosavadních zákonech nebyl vymezen. Co to je katastrální obec? Důvodová zpráva uvádí, že to slovo obec má zůstati jen pro účely správní a zavádí nový název katastrálního území, což je přirozenější, poněvadž katastrální území se může skládati z několika katastrálních obcí, nebo katastrální obec má, nebo může míti několik katastrálních území, takže když jsou tu rozdílné pojmy, je nutno, aby byly rozdílně pojmenovány.
Další novotou je, že se zavádí formální veřejnost, publicita katastru pozemkového, ovšem jen formální. Kdežto u pozemkových knih je publicita nejen formální, nýbrž i reální, totiž zápis v knihách pozemkových, veřejných zakládá také právo, dejme tomu právo vlastnické, není tomu tak u pozemkového katastru. Tam každému občanu, zákon říká každému, aniž by udal důvod nebo zájem, proč chce nahlédnouti, musí mu býti v přítomnosti úředníka měřického operáty ukázány. Dovoluji si upozorniti, že katastr - to je významné pro eventuelní spory - nedokazuje ani vlastnictví k pozemku, když je v katastru pozemek připsán některému t. zv. vlastníku, ani držbu. To pak v event. procesu musí dokázati jinými prostředky. Ovšem je katastr také prostředkem podpůrným.
§ 8 vládního návrhu byl doplněn ustanovením o úředně oprávněných civilních geometrech. Jejich kvalita k vykonávání prací úředních, měřičských je nade vší pochybu. Proto nebylo důvodu, aby jim oprávnění toto nebylo dáno. Hlavně dělalo se to z praktických účelů, neboť mohlo by se státi, že měřické úřady by byly pracemi zahrnuty, takže by nemohly vyhověti žádostem o vydání kopií atd. a tím by vlastník pozemku mohl býti ve svých disposicích s tím kterým pozemkem citelně omezen.
§ 9 až 15 obsahují ustanovení o katastrálním řízení, které provádí komise za předsednictví měřičského úředníka, a nikoli jako dosud měřičský úředník sám podle pouhého vyjádření stran nebo zástupců obce. Ovšem odborné práce měřičské provádí měřičský úředník sám. § 9 byl změněn a přiznáno bylo úředníku hlasovací právo, které v návrhu neměl, a to z toho důvodu, aby jako vedoucímu úředníku byla zvýšena odpovědnost za práci, kterou komise bude vykonávati, aby tedy neměl jen hlas poradní, nýbrž i rozhodující. Tím na něj byla přesunuta odpovědnost, neboť návrh ustanovoval ho jen předsedou, ale bez hlasovacího práva. Při rovnosti hlasů je přiznáno takovému předsedovi rozhodující votum, což se děje všude.
V celém návrhu, kde přichází slovo >měřicky<, pokud je odvozeno od slova >měřič<, byla písmena >c< nahrazena písmenami >čs<, tedy >měřičsky<, nikoliv >měřicky<, protože je to správnější. Také zákon o úřednických kategoriích užívá slova >měřičsky< a stalo se to i v zákoně - jednom z nejnovějších - z roku 1927 o úpravě zeměměřičského studia.
Pro katastrální měření budou vydány velice důležité instrukce, a to patrně ministerstvem veřejných prací, jak možno souditi z předlohy, která slavnému senátu pod čís. 518 byla již předložena.
V §§ech 16 až 29 je naznačen postup šetření, jak totiž od odhadního okresu přes oceňovací okrsek, druh pozemku, vzorkový pozemek, jakostní třídy a sazby jakostních tříd a výměru parcely dospěje se k hlavnímu daňovému účelu pozemkového katastru, totiž ke katastrálnímu výtěžku. Katastrální výtěžek je to, co se dříve jmenovalo >čistý katastrální výnos<. Na věci se ale nic nemění.
Pozemkový katastr má také vyznačovati zaplavované území a právo ke stavbě, které není praktické, kde stavba patřila jinému vlastníku, a pozemek také jinému vlastníku. Je to velikou výjimkou z našeho pojmu, že hlavní věcí je pozemek a budova že je příslušenství, že to nešlo děliti. Podle toho zákona z r. 1912 je to možno, není to však již praktické. Hlava třetí obsahuje ustanovení o vedení pozemkového katastru. V §u 36 byl přijat doplněk, že trvalá místní změna jakostní třídy může nastati také poddolováním, a to v souhlase se zákonem o přímých daních, který ve čl. 8. uváděcích ustanovení připouští až do platnosti nového katastrálního zákona změnu jakostní třídy při poddolování. Podle §u 43 má katastrální úřad měřický nejméně každý šestý rok přezkoumati, zdali se katastr shoduje s knihami veřejnými, k tomu účelu dává se soudům celá řada povinností, aby tohoto účelu bylo dosaženo. Zákon bude znáti také místo zápisů pouhé záznamy. Zápis bude něco definitivního, záznam něco provisorního v tom případě, když ještě pozůstalost není projednána, napíše se >zaznamenání< dědici, třeba mu to ještě nepatřilo.
V hlavě IV. jsou uvedena velmi důležitá přechodná ustanovení jednak pro území, která nemají dosud nových pozemkových knih vůbec, jednak pro území, kde nemají dosud správních katastrálních map a pak pro Hlučínsko. I tato ustanovení jsou hlavně povahy sjednocovací a předpisují, jak mají býti katastrální operáty upravovány, jak mají býti přejímány, aby zde nastala jednotnost. Máme výjimky, které zákon stanoví, že ještě nařízením pro Slovensko a Podkarpatskou Rus může býti povolena řada jiných výjimek, zvláště, že se může pozemek děliti na alikvotní části, na polovičku, třetinu, čtvrtinu atd. U nás to bylo také přípustno, ale nepraktikovalo se to. To je výjimka pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, kde se to bude moci prováděti, ale jinak podle zákona v takovém případě, kde nebyl polohopisný plán, musí býti požadován i polohopisný plán.
§ 106 byl přestylisován, pro větší jasnost, že platí jen pro Slovensko a Podkarpatskou Rus. Obvodovými notářům byl přiznán podle §u 84, kde se jedná hlavně o určení hodnostní třídy, toliko hlas poradní, a to z toho důvodu, že notáři, jak si to představuji, mají býti nositeli státní myšlenky, a že je tedy nutno notáře na Slovensku a Podkarpatské Rusi odděliti od těch místních sporů a nepřátelství, které mají vždy základ buď v osobní zášti, nebo mají materielní podklad, jak jsem si dovolil uvésti ten případ, kdyby se jednalo o zařazení do hodnostní třídy.
Slavný senáte! Návrh zákona katastrálního nepřináší žádných velkých změn proti stavu dosavadnímu, ale je přece jen jednak velikým a důležitým dílem sjednocovacím a pak je to přece jen pokrok proti dosavadnímu stavu.
Rozpočtový výbor dovoluje si slavnému senátu navrhnouti, aby přijal a schválil návrh zákona se změnami, které jsem si krátce dovolil naznačiti a které jsou obsaženy ve zprávě důvodové.
Místopředseda dr Soukup (zvoní): Zahajuji debatu.
Navrhuji, aby řečnická lhůta trvala 1/4 hodiny. (Námitek nebylo.) Námitek není.
Přihlášeni jsou pro: kolega Roháček, dr Procházka, Stodala, proti : Zimák a Kučera.
Udělují slovo prvnímu přihlášenému řečníku >proti<, panu sen. Zimákovi.
Prosím, aby se ujal slova.
Sen. Zimák: Slávny senát! Prejednávaná osnova zákona, o pozemkovom katastre, ktorou sa majú správne určiť vnútorné hranice Československej republiky, má zvláštnu doležitosť pre Slovensko a Podk. Rus.
V týchto dvoch zemiach prekážajú hrubé nedostatky pozemkového katastru hospodárskému rozvoju.
Dnes sú to skôr cáry papieru než pozemkový kataster - to, čo má platiť za vnútorné hranice na Slovensku a Podkarpatskej Rusi.
Při prevádzaní pozemkovej reformy sa stává, že majetnejší rolník si privedie inženiera a ten podla voľajakej listiny vymerá pôdu pridelenú inému a naznačí nové medze. Takto hospodársky silnější rolník jednoducho odorá pôdu hospodársky slabšiemu, ktorý nemá ani na inženiera, ani na fiškála. Chyby pozemkového katastru znemožňuje tiež hypotékárny úver a je ťažkou prekážkou pri každej zmene držebnosti. Na troch štvrtinách Slovenska a Podkarpatskej Rusi sú len přibližné chotáre a keď sa vyreže ker alebo vrba, nastávajú za krátko spory, na kterých sa živia fiškálovia. Dávno a dávno neshodujú sa chotáre a medze, ani čo sa týká držiteľov, ani čo sa predmetov týká. Pozemkové knižničné zápisnice sú zhotovené z r.1853 až 1858, a to na základe urbariálněj držby. Sú tedy 70 rokov staré.
Keď vítáme túto osnovu a dávame k nej náš súhlas, nechceme tak mlčky prejsť tu okolnosť, že v osnove sa zachováva zastaralé vtriedenie pôdy do jakostných tried. Jestli sa vie o tom nespravodlivom, riekol by som mocenskom vtriedemí pôdy do jakostných tried v historických zemiach z dôb, kedy feudalizmus uplatňoval v plnej miere svoj vliv, tým viac a bolestnejšie cítí sa to nespravodlivé vtrieďovanie na bývalom území maďarských grófov, kterým stál k službám celý ten známy maďarský džentrizmus. Keď s upravováním nového pozemkového katastru ostane otázka nového vtriedenia pôdy do jakostných tried nedotknutá, potom je touto osnovou vykonaná práca len polovičátá. Na znovusriadenie pozemkového katastru určuje osnova dobu 20 rokov a ustanovuje obnos 200 mil. Kč, to je ročite 10 milionov. Náklad ten nie je priveľký, ale jeho malučkosť nebude prekážkou toho, aby sa v určenej dobe plán pozemkového katastru neprevedol.
Překážkou, a to velmi závažnou, že sa vopred musí pochybovať o tom, že v 20 rokoch by mohol byť pozemkový kataster uskutočnený, tou prekážkou je nedostatok inženierskych sil. Ti, ktorí na Slovensku a Podkarpatskej Rusi poznajú túto otázku, ktorí sa majú čo zaoberať pozemkovým katastrom, tí odhadujú prácu s úpravou pozemkového katastru spojenú pri dnešných pracovných, t. j. zememeričských inženierskych silách na 130 rokov. Tak by to totiž vyzeralo, keď nebude postarané súčasne o inženiersky dorast. Na Slovensku a Podkarpatskej Rusi je totiž nedostatok inženierskych sil preto citeľnejší, než v zemiach historických, poneváč jednoducho slovenských inženierov je poskrovna a ktorí sú dávajá sa do služieb súkromníkov, lebo štát je slabým plátcom. Súkromníci platia inženiera začiatočníka minimom 2.000 Kč. štát platí len l .000 Kč mesačne. Na jaro tohoto roku bol vynesený zákon, ktorým sa inženierske študium predlžilo o jeden rok. Nuž investicia do tohoto studia uložená sa nerentuje. Inženieri z poza Moravy, z Čiech neuchádzajú sa radi o služby na Slovensku a Podkarpatskej Rusi, lebo tieto zeme sú považované za posledné stanice a to najmä zásluhou jednej vládnej strany, ktorej vlivní činitelia vydali devizu: že Čecha do mecha a mech do Dunaja. Preto jestli sa tento zákon nemá minúť svojho cieľa, jestli by mal byť v době 20 rokov a za označený obnos 200 milionov Kč prevedený, je núnosťou postarať sa o inženiersky dorast a upraviť tiež primerané požitky pre inženiersky stav. Z takého hľadiska posudzujúc zákon podávame rezolúcie, z ktorých prvá žiada sriadenie zememeřičského oddelenia vysokej školy technickej na Slovensku či v Bratislave a či v Košiciach. Poznamenávám, že rezolúcia tohoto znenia raz bola přijatá. Chceme ju občerstviť, aby nebola zabudnutá.
Poneváč ďalej na práce mechanické pri prevádzaní prác pozemkového katastru stačili by aj inženieri so stredoškolským vzdelaním, žiádame v druhej rezolúcii, aby při bratislavskej vyššej štátnej priemyslovej škole bolo zriadené čím skär 4ročné oddelenie zememeričské.
To všetko preto prednášame, aby tento zákon ktorý opravdu má pre Slovensko a Podkarpatsku Rus zvláštnu dôležitosť, neostal len na papieri, ako ostávajú iné zákony, ktoré so zvláštnym zereteľom pre Slovensko boly budované. Na príklad by som vzpomenul zákon z r. 1922 o podpore peňažníctva na Slovensku. Vtedy oduševnene sme doporučovali a hlasovali za tento zákon, že sa týká výlučné Slovenska a Podkarpatskej Rusi a sľuboval sporitelniam 15 milionov korún na 3 roky, každý rok 5 milionov na podporách. Pokial som sa interesoval, nikde som sa nedozvedel, že byl 1 halier na podporu týchto sporitelieň slovenských bol prišiel. Máme zákon ďalší, ktorý tiež má zvláštnu dôležitosť pre Slovensko, to je ten zákon o štátnom silničnom fonde. Na Slovensku hradské zvlášte potrebujú oprav. Nuž pre Slovensko sa o 100 % zvyšujú prídely štátné na úpravu týchto hradských, ale čo pomôžu tieto prídely statné, keď máme na Slovensku 233 inženierov a podľa novej systemizácie sa ešte tento stav zmenšuje a zostane jich 217. Tedy tento stav merníckych síl nestačí, aby sa mohlo využíť to, čo sa o 100 % zvyšuje. Pri tejto príležitosti poznamenávam, aby som to ilustroval lepšie, že je to nedostatočný počet inženierov, že v Čechách obstaráva príslušnú agendu 390 štátných a zemských inženierov, a Čechy majú 52.000 km2, na Morave 190 inženierov a plocha Moravy je 22.000 km2, pre Slovensko je však systemizované 217 inženierov a Slovensko má plochu 50.000 km2.
Tedy tu je zrejmé, že čo sa na jednej strane dává, na druhej strane sa znemožnuje, aby sa to mohlo využiť.
To bol účel môjho hlásenia sa ku slovu, aby som upozornil na tieto okolnosti, aby pri prejednávaní tohoto zákona naša koalicia colno-kongruová, v ktorej sú zastúpané strany slovenské, vzala naše návrhy opravdu vážne a rezolúcie aby nehádzala do koša. (Potlesk.)
Místapředseda dr Soukup: Dalším řečníkem je pan kol. sen. Roháček. Prosím, aby se uchopil slova.
Sen. Roháček: Slávný senát! Chcem v krátkosti, niekoľko poznámkami, upozorniť slávny senát na tento návrh zákona o katastre, že za daných okolností ani tento zákon nesplní svoju úlohu a bude to dlhú dobu trvat' než neporiadky pochádzajúce z neriadne vedeného a špatné spravovaného katastru budú vyloučené. Specielný tento návrh o katastre pomôže v Čechách, na Morave a vo Sliezsku, ale na žiadny pád na Slovensku.
Hlavým cieľom daňovej reformy, ktorou sme odhlasovali koncom letošneho obdobia, je slučiť v jeden celok všetky daňové predpisy, odstrániť z nich všetky nesrovnalosti a zjednodušiť vymerovaciu a ukládaciu manipuláciu do tej miery, aby povinná daň bola poplatníkovi predpísaná nieľen na čas, ale s dostatočnou jasnosťou a presnosťou, ktorá by i neodborníkovi umožnila vniknúť bez dlhých výpočtov do svojej daňovej povinnosti. A docieli toho tento katastrálny návrh zákona v obore pozemkovej dane na Slovensku? Myslím, že áno, ale nesmieme sa ďalej pýtať, kedy? A toto by bola jeho hlavná závada. Zaručuje síce veľmi múdre usporiadanie katastrálneho operátu pre prv vzpomenuté ciele, ale nikde jasne neručí, že sa tak aspoň na Slovensku stane v prakticky prijateľnej dobe. A túto pre Slovensko citeľnú medzeru treba nejakým na každý spôsob však bezpečným spôsobom vyplniť.
A že je táto záruka naliehavou, najlepšie je videť z toho, že všetky vrstvy slovenského obyvateľstva bez rozdielu národnosti a politického presvedčenia sú za požiadavok, aby už raz ten zúfalý neporiadok, ktorý sa v tomto smere neústupne udržuje, už od 1912, bol odprataný zo sveta. Sú obce na Slovensku, v ktorých podľa terajšieho stavu katastru sa dane predpisujú podľa pôvodneho chybne sostaveného operátu, v ktorom neboly za 15 rokov žiadne a odborné zmeny prevádzané. Ubohí poplatníci, ktorí sa v tom katastrálnom chaose už sami nevyznajú, doliehajú na notárov, aby im kataster spravili. Notári zase poukazujú na berné úrady, že je to ich povinnosťou, lebo vedenie katastru generálne finančné riaditeľstvo im odobralo a berné úrady zase hovoria, že vedenie katastru je tak zamotané, že by len odborník mohol pomocť. A kde sú teda tí odborníci? Sú to geometrickí úradníci, pridelení štátným meričským úradom, ale pýtame-li sa ich o radu povedia nám sice, že sú na zhotovenie nového katastru k tomu povolaní činiteľia, ale ich je tak málo, asi 100 úradníkov, ktorí by túto prácu najmenej 60 rokov museli prevádzať, ak nebudú oslobodení aj od obyčajných pisárskych prác. Slovenský ľud nežaluje sa len na dane, ale aj na pozemkovú knihu, a keď pátrame po sposobe, ako by sa i tu odpomoho, povedia nám pozemnoknižní odborníci jednoducho: Nemožeme nič robiť, dokiaľ nie je hotový kataster, lebo nové vložky môžeme zakladať len v obciach, kde boly katastrálne mapy a operát podľa skutočného stavu a v riadnej súvislosti so stavom právnym už zhotovené. Teda odpomoc je len zase v katastre. A pýtajte sa zemedelského odborníka na prostriediky, jakými chce zdvihnúť zemedelskú produkciu, povie vám, že zemedelským úverom, a keď pôjdete za tým ďalej, povedia vám peňažné hypotekárné ústavy, že k výdatnému úvěru je třeba, aby boly v poriadku pozemkové knihy a ich podklad zas pozemkový kataster. Ďalej dotkneme-li sa pozemkovej reformy, komasácie, meliorácie a čohokoľvek chcete, čo priamo alebo nepriamo má slúžiť blahu slovenského rolníka, vždy vámi na koniec zavznie: Dajte do poriadku pozemkový kataster a všeťko ostatné pôjde snadnejšie. Na južných hraniciach Slovenska sú mnohé obce, kde státne hranice pretínajú mnohým obciam kataster. Tu v prvom rade by bolo nápravy treba, aby Rothermerovci boli umlčaní. Ale toto patří už do kompetencie ministerstva zahraničia.
Žial Bohu, pozemkový kataster na Slovensku je vo velkom neporiadku, ktorý úmyselne maďarské vlády udržovaly na ujarmenie slovenského ľudu. Preto, co je dnes u nás pod menom pozemkového katastru, je skvrnou celej republiky. My vieme, že toto nedá sa za krátku dobu vyčistiť, dať do poriadku, ale žiadame štátnú správu, aby táto náprava v pozemkovom katastre nediala sa slimáčím krokom. Co by sa dalo vytýkať tomuto návrhu zákona, je práve to, že není v zákone postarané o rychlé prevádzanie nápravy slovenského katastru. A táto práca mala by sa diať novými cestami a vymoženosťami technickými, lebo jako videť >vmedziach rozpočtu< potrvá náprava mnoho, mnoho rokov, takže ani dnešné pokolenie by sa jej nedožilo. Celé toto prevádzanie nápravy katastru, malo by byť postavené na nové technické metody a k tomu by maly naše techniky vychovávať dostatočný počet meričov, lebo s pragmatikálnymi úradníkmi ani tento zákon nenapraví kataster na Slovensku. Katastrálny zákon sľubuje vydať inštrukcie pre zememeričov a tieto inštrukcie by maly obsahovať přesné ustanovenia o tom, aké práce smie konať technik a aké pisár, aby sa neplýtvalo drahými silami technickými.