Hlava druhá, odstavec (2), má zníti:
ťPokud zemská a okresní zastupitelstva, resp. zemské a okresní výbory nebudou ustaveny, zůstávají zemské správní komise (zemské výbory), okresní správní komise, okresní silniční výbory, jakož i župní zastupitelstva a župní výbory v Československu ve svých funkcích.Ť
Návrhy sen. Friedricha a soudr.:
K hlavě prvé, části prvé:
V čl. 1. v odstavci prvém vsunuta buďtež mezi slova ťpodřízenéŤ a ťvykonávajíŤ slova: ťdále okresní, zemské a obecní úřady.Ť
V čl. 1. odst. (3) budiž škrtnut a nahrazen tímto zněním:
ťZemské, okresní a obecní úřady jsou podřízeny služebně zemským, okresním a obecním zastupitelstvům resp. jejich předsedům. Ohledně zákonitosti svého jednání a dodržování oboru své působnosti podléhají dozoru ministerstva vnitra, jehož předpisy, nařízení a pokyny ve státních záležitostech mají zachovávati a prováděti. Totéž platí ohledně jiných ministerstev ve věcech, které spadají do jejich kompetence.Ť
V čl. 2., odst. (1), slova ťpolitické úřady jemu podřízené jsouŤ buďtež škrtnuta a nahrazena slovy: ťzemské, okresní a obecní úřady jsou v mezích oboru své působnosti...Ť
V čl. 3. odst. (1) a (2) buďtež škrtnuty.
Článek 4. budiž škrtnut.
V čl. 5. odst. (1) a (2) buďtež škrtnuty.
Eventuální návrh pro případ zamítnutí návrhu na škrtnutí odstavců (1) a (2) čl. 5.
V čl. 5., odst. (3), stůjtež na místě slova ťbudižŤ slova ťmusí býtiŤ.
K čl. 5. připojen budiž nový odstavec 4:
ťPodala-li třeba jediná z dotčených obcí proti vydanému opatření nebo nařízení námitky, má politický okresní úřad anebo v případě odstavce (2) zemský úřad konečným výnosem rozhodnouti, pokud námitkám vyhovuje anebo je zamítá.
Tento konečný výnos působí pro a proti všem dotčeným obcím, a budiž všem doručen
Proti tomuto výnosu přísluší každé dotčené obci právo stížnosti k zemskému výboru v případě odstavce (1), k ministerstvu vnitra v případě odstavce (2).
Tuto stížnost podati jest do 15 dnů po doručení konečného výnosu dotyčné obci u okresního politického úřadu (odst. 1) anebo u zemského úřadu (odst. 2), jinak bude ihned jakožto opožděná zamítnuta. Rozhodnutí o této stížnosti musí býti všem dotčeným obcím doručeno do 8 týdnů, počítaje ode dne jejího podání.
Rozhodnutí má pro všechny dotčené obce týž právní účinek. Nebude-li dodáno během řečené lhůty, platí konečný výnos 1. stolice za zrušený.Ť
Článek 6., odst. (1), budiž škrtnut.
Článek 6., odst. (2), budiž škrtnut.
Článek 6., odst. (3), budiž škrtnut.
Článek 8., odst. (4), budiž škrtnut a má zníti:
ťOmezení právních prostředků, stanovená v předchozích odstavcích, nevztahují se na věci správního práva, o nichž v den počátku účinnosti tohoto zákona bylo již řízení zahájeno.Ť
V čl. 10., odst. (1), slova ťVládním nařízenímŤ nahrazena buďtež slovy: ťZvláštním zákonemŤ.
V čl. 10. odst. (2), (3), (4) a (5) buďtež škrtnuty.
Článek 11 budiž škrtnut.
K části druhé:
Nadpis má zníti: ťZemská a okresní správaŤ.
§ 1. odst. (1), má zníti:
ťStátní území dělí se v pět správních obvodů, a to v země Čechy, Morava, Slezsko. Slovensko a Podkarpatská RusŤ.
§ 1, odst. (2), má zníti:
ťPro každou zemi zřídí se zemský úřad, a to pro zemi Českou se sídlem v Praze, pro zemi Moravskou se sídlem v Brně, pro zemi Slezskou se sídlem v Opavě, pro zemi Slovenskou se sídlem v Bratislavě a pro Podkarpatskou Rus se sídlem v Mukačevě.Ť
§ 1, odst. (3), má zníti:
ťObvody a sídla okresních úřadů lze měniti jen zákonem.Ť
§ 1, odst. (4), věta 2., má zníti:
ťNáklad bude obci nahrazen z poloviny státem a z poloviny okresem.Ť
V §u 2 odstavce (1) a (2) buďtež sloučeny a mají zníti:
ťSlučovati a rozlučovati okresní úřady, jakož i měniti jejich obvody a sídla vyhrazuje se zákonodárství. Zúčastněným zemským a okresním zastupitelstvům budiž poskytnuta možnost, aby před tím včas mohly k těmto změnám zaujmouti stanovisko.Ť
§ 3, odst. (2), budiž škrtnut a má zníti:
ťMěsta, která dne 28. října 1918 měla zvláštní statut, podrží ho také v budoucnosti. Města, která podle posledního sčítání lidu mají více než 40.000 obyvatelů, nabývají tím nároku na zvláštní statut.Ť
§ 4 má zníti:
ťOkresní zastupitelstva vykonávají ve svém obvodu vnitřní správu okresními výbory za pomoci okresních úřadů. Všechna práva, která podle dosavadních předpisů příslušela okresním správám politickým, v Čechách okresním zastupitelstvům, na Moravě a ve Slezsku okresním výborům, přecházejí na okresní výbory.Ť
§ 7, odst. (1) má zníti:
ťPřednostou zemského úřadu jest zemský president, přednostou okresního úřadu okresní hejtman. Je a jejich zástupce volí zemské resp. okresní zastupitelstvo pro celé funkční období dotyčné korporace. Volitelny jsou jen osoby, které mají způsobilost pro politickou správní službu, které ovládají jazyky v okresu resp. v zemi obvyklé a které podle zákonitých předpisů nejsou vyloučeny z dosažení státního úřadu. Ministrovi vnitra podřízeni jsou ve věcech vrchnostenské státní správy, okresní hejtman podřízen jest v té příčině bezprostředně zemskému presidentovi.Ť
§ 7, odst. (2), má zníti:
ťZemskému presidentu přísluší provisorně propůjčovati služební místa u okresních a zemských úřadů, jakož i ustanovovati čekatele. Definitivně obsazovati služební místa vedle zemských a okresních úřadů, jakož i všeliké ustanovování u zemských a okresních ústavů a podniků přísluší zemskému výboru, který jest při tom, pokud jde o okresní úředníky, vázán na návrh terna okresního výboru.Ť
V §u 7 odst. (4) a (5) mají zníti:
ťPřednostové úřadů jsou odpovědni za řádnou správu svých úřadů a ústavů jim podřízených zastupitelstvům, a to na základě jednacího řádu, který vláda vydá nejdříve provisorně po slyšení ústavně-právních výborů poslanecké sněmovny a senátu. O definitivním jednacím řádu usnesou se pak zemská a okresní zastupitelstva autonomně, vyslechnuvše ministerstvo vnitra.
Bližší předpisy o výkonu práva poukazovacího, jakož i o úpravě služby účetnické a pokladní stanoví zemské výbory.Ť
V §u 8, odst. (1), škrtnuty buďtež body 1 a 2.
Odstavec (2) má zníti:
ťZměny místní příslušnosti zemských a okresních úřadů. zastupitelstev a výborů státi se mohou jen zákonem.Ť
§ 12 má zníti:
ťZemské zastupitelstvo čítá v Čechách 120, na Moravě 54, ve Slezsku 18, na Slovensku 54 a v Podkarpatské Rusi 18 členů.Ť
Odstavec (2) budiž škrtnut.
§ 15, odst. (1), věta 1., má zníti:
ťČlenství v zemském zastupitelstvu, výboru a v komisích zaniká: a) úmrtím, b) vzdáním....Ť ostatní zůstává nezměněno.
Odst. (2) má zníti:
ťO ztrátě členství rozhoduje v případech podle lit. d) a e) volební soud.Ť
§ 17 má zníti:
ťPředsedu zemského zastupitelstva a jeho náměstka voliti dlužno z jeho středu absolutní většinou hlasů.Ť
V §u 21,odst. (1), po první větě budiž vsunuta věta:
ťDefinitivní denní pořad schůzí zemského zastupitelstva stanoví tato korporace sama svým usnesením.Ť
§ 24 má zníti:
ťJednání zemských zastupitelstev řídí se podle jednacího řádu. který nejdříve stanoví provisorně vláda po vyslechnutí ústavně-právního výboru poslanecké sněmovny a senátu.
Definitivní jednací řád, jakož i užívání jazyka stanoví zemské zastupitelstvo samo, vyslechnuvši ministerstvo vnitra, při čemž má platiti zásada, že všechny jazyky v zemi obvyklé jsou rovnoprávné.Ť
§ 26. odst. (1), má zníti:
ťZemské zastupitelstvo volí ze svého středu pro volební období do zemského výboru. a to v Čechách 12 členů a 12 náhradníků, na Moravě a na Slovensku po 10 členech a 10 náhradnících, ve Slezsku a v Podkarpatské Rusi po 6 členech a 6 náhradnících.Ť
Odstavec 3 budiž škrtnut.
§ 28 má zníti:
ťTakováto komise zřídí se v Opavě pro všechny záležitosti země Slezské, o kterých jednati má zemský výbor.Ť
§ 59, odst. (1), doplněn budiž takto:
ťObzvláště má zemské zastupitelstvo ještě před projednáváním v parlamentě podávati dobrozdání o návrzích zákonů, které se týkají veřejné správy.Ť
K odstavci (2) připojena budiž věta:
ťPři všech důležitých správních jednáních zemského úřadu a zemského presidenta slyšeno budiž zemské zastupitelstvo. Zrušují-li se nebo obmezují-li se takovýmto úředním jednáním práva obyvatelstva nebo veřejných korporací, musí zemské zastupitelstvo do 14 dnů projeviti svůj souhlas, jinak nemá opatření zemského úřadu nebo zemského presidenta právního účinku.Ť
V § 61 prvá věta má zníti:
ťVláda může zemské zastupitelstvo předčasně rozpustiti jen se svolením parlamentu (Stálého výboru).Ť
§ 64, odst (2), budiž škrtnut.
Pro případ zamítnutí návrhu na škrtnutí §u 64, odst. (2), se navrhuje, aby místo slov ťDvě třetinyŤ stálo ťČtyři pětinyŤ, a připojen budiž tento dodatek: ťJmenováním nesmí býti změněn poměr stran, jenž jest výsledkem volebŤ.
§ 66, věta druhá, má zníti:
ťO ztrátě členství rozhoduje volební soud.Ť
§ 71, odst. (1), poslední věta má zníti:
ťZápis o každé schůzi sděliti jest zemskému výboru.Ť
V §u 71, odst. (3), po poslední větě připojeno budiž:
ťO zřízení, složení, změně okresních komisí usnáší se okresní zastupitelstvo.Ť
§ 72, věta druhá, má zníti:
ťO změnách jednacího řádu a o užívání jazyka může se usnášeti okresní zastupitelstvo po slyšení zemského výboru, při čemž platiti má zásada, že všechny jazyky v okrese obvyklé jsou rovnoprávné.Ť
§ 73, odst. (2), budiž škrtnut.
§ 74, odst. (1), má zníti:
ťOkresní výbor volí svého předsedu a jeho zástupce ze svého středu.Ť
§ 75, odst. (1), má zníti:
ťDo oboru působnosti okresního zastupitelstva patří všechny vnitřní záležitosti, které se týkají společného zájmu okresů a které přesahují zájem jednotlivých obcí a nemohou býti obcemi vlastní jejich silou obstarány. Okresní zastupitelstvo jest oprávněno v oboru své působnosti vydávati v mezích stávajících zákonů nařízení a zákazy ve veřejném zájmu nutné.Ť
Odstavec (2) má zníti:
ťV oboru své působnosti může okresní výbor z důvodů veřejného blaha zakládati různá zařízení a ústavy, aby tím uspokojena byla potřeba obyvatelstva.Ť
Odstavec (3) budiž škrtnut.
§ 91 má zníti:
ťUstanovení §u 53 platí obdobně se změnou, že usnesení schvaluje zemský výbor a že při opatřeních podle §u 4 slyšeti jest okresní zastupitelstvo.Ť
§ 98, odst. (1), má zníti:
ťZemské zastupitelstvo může k návrhu zemského výboru rozpustiti okresní zastupitelstvo, nutno však nejdéle do 2 měsíců provésti nové volby.Ť
V odstavci (2) nahrazeno budiž slovo ťmůžeŤ slovem ťmusíŤ
§ 100. odst. (1), má zníti:
ťČlenové zemského zastupitelstva, výboru a komisí, kteří bez dostatečné omluvy povinnosti svého úřadu nekonají, zejména nezúčastní se schůzí, mohou usnesením zemského zastupitelstva po marném napomenutí, aby povinnosti své plnili, dvoutřetinovou většinou býti z členství vyloučeni.Ť
V odstavci 2 nahrazeno budiž slovo ťzemský presidentŤ slovem ťzemské zastupitelstvíŤ.
Návrhy sen. Teschnera a soudr.:
Článek 3 budiž škrtnut.
Článek 4 budiž škrtnut.
Článek 5 budiž škrtnut.
V čl. 8, odst. (1), za slova ťzemskému úřaduŤ vložiti jest slova ťa proti jeho rozhodnutí k příslušnému ministerstvu.Ť
Zbytek tohoto odstavce budiž škrtnut
Článek 8, odst. (2), budiž škrtnut.
Článek 8, odst. (3), budiž škrtnut.
Článek 10 má zníti takto:
ťAdministrativní řízení, čítaje v to administrativní řízení výkonné, upravuje se stejně jako administrativní řízení trestní zákonem.Ť
K části druhé:
§ 1, odst. (1), má zníti takto:
ťStátní území dělí se na 5 správních obvodů, a to: zemi Českou nebo Veliké Čechy (skládající se z českého dílu Čech, Moravy a Slezska), zemi Sudetskou (skládající se z německé části Čech, Moravy a Slezska), Slovensko (skládající se ze slovenské části dnešního Slovenska), Podkarpatské Maďarsko (skládající se z maďarské části dnešního Slovenska) a Podkarpatskou Rus.Ť
Eventuální návrh pro případ zamítnutí návrhu předcházejícího:
Na místě slov ťčtyři správní obvodyŤ a ťMoravsko-Slezsk፠má státi ťpět správních obvodůŤ a ťMoravaŤ, ťSlezskoŤ.
§ 1, odst. (2), má zníti takto:
ťPro každou zemi zřizuje se zemský úřad, a to pro zemi Českou čili Velké Čechy v Praze, pro zemi Sudetskou v Liberci, pro Slovensko v Bratislavě, pro Podkarpatské Maďarsko v Košicích a pro Podkarpatskou Rus v Užhorodě.Ť
Eventuální návrh pro případ zamítnutí návrhu předcházejícího:
V tomto případě má státi: ťpro zemi Českou v Praze, pro zemi Moravskou v Brně, pro zemi Slezskou v OpavěŤ atd.
V §u 2, odst. (1), za slova ťzemských úřadůŤ vsunouti je slova ťa okresních úřadůŤ.
V §u 2 odst. (2) a (3) buďtež škrtnuty.
§ 3, odst. (2), má zníti:
ťPodrobení měst se zvláštním statutem pod všeobecně platná obecní zřízení a prohlášení měst se zřízeným magistrátem za velké obce státi se může jen zákonem.Ť
§ 7, odst. (4), má zníti:
ťPřednostové úřadů jsou zemským resp. okresním zastupitelstvům odpovědni za řádné vedení úřadu.Ť
§ 8 má zníti:
ťZměny ve věcné příslušnosti politických úřadů a zemských a okresních zastupitelstev státi se mohou jen zákonem.Ť
§ 12, odst. (2), budiž škrtnut.
Eventuální návrh pro případ zamítnutí tohoto návrhu:
§ 12, odst. (2), má zníti:
ťDvě třetiny členů volí se podle §u 15; ostatní členy jmenuje vláda z odborníků na návrh hospodářských a kulturních organisací dotyčného obvodu. Při jmenování dlužno přesně dodržeti početní poměr národů, jež v dotyčném obvodu bydlí. Rovněž dlužno bráti přísný zřetel k hospodářskému rozvrstvení podle povolání a ke kulturním a sociálním poměrům.Ť
V §u 16 slova ťjedna třetinaŤ nahrazena buďtež slovy ťjedna čtvrtinaŤ. Slova ťzemský presidentŤ nahrazena buďtež také ve všech ostatních paragrafech slovy ťzemský hejtmanŤ
§ 17 má zníti takto:
ťPředseda zemského zastupitelstva (zemský hejtman) a jeho zástupce volí se ze středu členů. Zástupce dlužno vzíti z řad druhého nejsilnějšího národa v zemi.Ť
Slova ťzemský presidentŤ buďtež také ve všech ostatních paragrafech nahrazena slovy ťzemský hejtmanŤ.
V §u 21, odst. (1), slova ťstanoví pořad jednáníŤ buďtež škrtnuta. Po slovech ťa ukončujeŤ připojeno budiž ťDenní pořad schůzí stanoví zemské zastupitelstvo samo.Ť
Zbytek prvého odstavce budiž škrtnut.
§ 24 má zníti takto:
ťZemské zastupitelstvo usnáší se o svém jednacím řádě a o užívání jazyků v rámci platných zákonů.Ť
§ 26 budiž škrtnut
§ 38, odst. (3), budiž škrtnut.
§ 43, odst. (2), budiž škrtnut.
§ 56, lit. c), budiž škrtnut.
§ 64, odst. (2), budiž škrtnut.
§ 64, odst. (2), má zníti:
ťDvě třetiny členů volí se podle §u 65; ostatní členy jmenuje vláda z odborníků na návrh hospodářských a kulturních organisací dotyčného obvodu. Při jmenování dlužno přesně dodržeti početní poměr národů, jež v dotyčném obvodu bydlí. Rovněž dlužno bráti přísný zřetel k hospodářskému rozvrstvení podle povolání a ke kulturním a sociálním poměrům.Ť
Na počátek §u 67 vložena budiž věta:
ťPředseda okresního zastupitelstva (okresní starosta) a jeho náměstek volí se ze středu členů okresního zastupitelstva.Ť
V ostatní části §u 67 buďtež slova ťokresní hejtmanŤ nahrazena slovy ťokresní starostaŤ.
Totéž platí pro ostatní paragrafy
§ 69 má zníti takto:
ťPředseda svolává schůze okresního zastupitelstva, řídí a ukončuje je. Pořad jednání schůzí stanoví okresní zastupitelstvo samo.Ť
Zbytek tohoto paragrafu budiž škrtnut.
§ 72 má zníti takto:
ťOkresní zastupitelstva usnáší se v rámci platných zákonů o úpravě svého jednacího řádu a užívání jazyků.Ť
Resoluce sen. Pánka a druhů:
Vláda se vyzývá,
aby k účelům odpočivných a zaopatřovacích platů zaměstnanectva samosprávných svazků obecních působila k tomu, aby zřízen byl z těchto korporací Jednotný pensijní fond, aby tak nastala žádoucí unifikace odpočivných a zaopatřovacích požitků a aby byl v důsledku toho umožněn přestup ze svazku jednoho do svazku druhého.
Vláda se vyzývá,
aby pro převod úředníků samosprávných svazků na systém státní postarala se o vydání příslušných směrnic, jež by převod nejen usnadnily, nýbrž také učinily jednotným pro veškeré samosprávné svazky.
V těchto směrnicích budiž postupováno přesně podle zákona čís. 103 ex 1926.
Vláda se vyzývá,
aby předložila Národnímu shromáždění návrh na změnu zákona ze dne 17. prosince 1919, čís. 16 Sb. z. a n., z roku 1920, a to v tom smyslu, aby přikročeno bylo k úpravě minimálních požitků zřízenců ve venkovských obcích s příslušným větším počtem obyvatel.
Vláda se vyzývá,
aby předložila návrh na změnu zákona čís. 443-444 ex 1919, pokud se týče odpočivných a zaopatřovacích platů samosprávných zaměstnanců, a to v tom smyslu, aby zmíněné požitky byly pokud možno přizpůsobeny odpočivným a zaopatřovacím platům státních zaměstnanců.
Resoluce sen. Trčky a spol.:
Vláda se vyzývá, aby pokuty za přestupky živnostenského řádu podle článku 11. byly použity k rozvoji pokračovacího školství živnostenského a náležitému jeho vybavení školskými a praktickými pomůckami.
Resoluce sen. Donáta a druhů:
Vládě se ukládá
1. aby ve smyslu § 7 odst. (3) návrhu zákona o reformě veřejné správy byly vybudovány v celé republice odborné úřady státních agronomů vždy pro obvod jednoho nebo několika okresu. Tyto úřady buďtež spravovány odborně vzdělanými úředníky zemských úřadů. Jejich úkolem bude pečovati o zdokonalení a zvýšení zemědělské výroby v zájmu jak producentů, tak i konsumentů,
2. aby u zemských úřadů vybudovala náležitě vybavené zemědělské referáty.
Všeobecné volby do Národního shromáždění a do obcí byly dosud vládou vypisovány, aniž bylo dbáno toho, aby volební řízení a volba sama nespadaly do doby nejpilnějších polních prací. Voličové venkovských obcí bez rozdílu politických stran nemohou v době pilných polních prací rozvinouti potřebné akce volební v té míře, jak toho vyžaduje důležitost a význam voleb, neboť povaha těchto prací neposkytuje těmto voličům potřebné volnosti a dostatek času. Z toho důvodu žádá senát N. S. pana ministra vnitra, aby při vypisování kterýchkoliv příštích voleb bylo pamatováno na to, aby volební řízení nespadalo do doby pilných polních prací, ovšem za předpokladu, že nedojde ke přílišnému zkrácení nebo prodloužení zákonem stanoveného volebního období..
Návrhy k osnově tisk 491:
Návrhy sen. Kučery a druhů:
Úvodní ustanovení budiž škrtnuto.
V §u 1 první věta znějž:
Právo voliti členy zemských zastupitelstev přísluší všem státním občanům Československé republiky bez rozdílu pohlaví, kteří v den vyložení voličských seznamů překročili 21. rok věku svého, mají bydliště v zemi aspoň tři měsíce, počítajíc zpět ode dne vyložení voličských seznamů, a kteří nejsou tímto zákonem výslovně vyloučeni z práva voliti.
Za ustanovení o změně §u 1 budiž vloženo toto ustanovení:
§ 3 se ruší.
K §u 4 navrhovaná změna budiž škrtnuta.
§ 5 znějž:
Za členy zemských zastupitelstev mohou býti voleni státní občané Československé republiky bez rozdílu pohlaví, kteří v den volby dokonali 26 roků věku svého, bydlí v zemi 3 měsíce od vypsání voleb zpět počítajíc a nejsou podle §u 2 vyloučeni z práva voliti ani podle §u 6 z práva býti voleni.
Za ustanovení o změně §u 5 budiž vsunuto toto ustanovení:
V §u 6 odstavce (3), (4), (5) a (6) se ruší.
K §u 7 navrhovaná změna budiž škrtnuta.
Dále budiž za ustanovení o změně §u 7 vloženo toto ustanovení:
§ 11, odst. (2), se mění a bude zníti:
Zemská volební komise volí za předsednictví svého nejstaršího člena ze sebe předsedu a místopředsedu většinou hlasů; nebylo-li dosaženo většiny, rozhoduje los.
V témž paragrafu se odstavec 4. ruší.
V §u 21 poslední odstavec znějž:
Strana může kandidovati nejvýše tolik osob, kolik je všech členů zemského zastupitelstva.
V navrhované změně k §u 24 budiž předposlední odstavec škrtnut a před takto upravený text navrhované změny budiž vsunuto ještě toto ustanovení:
§ 24, odst. (2), se doplňuje touto větou: jinak nesmí komise ničeho na označení kandidátní listiny měniti, což se zejména týká případů, kdy je kandidátní listina označena ve více jazycích, jimiž mluví národy na území Československé republiky bydlící.
Navrhovaná změna k §u 27, odst. (4), znějž:
Náklady tisku kandidátních listin uhradí z polovice stát a z polovice země.
Navrhované doplnění §u 27, odst. (6), budiž škrtnuto a místo něho vsunuto toto ustanovení:
§ 27, odst. (6), se ruší.
Místo navrhované změny §u 30, odst. (1) budiž vsunuto toto ustanovení: § 30, odst. (1) se ruší.
K §u 31 navrhovaná změna budiž škrtnuta.
Navrhovaná změna v §u 37, odst. (3), znějž takto:
V §u 37, st. (3), vkládá se na konec toto:
V žádném případě nesmí volební komise voliči měniti pořadí hlasovacích lístků, jak je volič přinesl.
Navrhovaná změna v §u 50 se škrtá.
Navrhované doplnění §u 56, odst. (1), se škrtá.
K §u 61 navrhovaná změna budiž škrtnuta a nahrazena tímto zněním:
Nadpis a znění §u 61 se mění a bude zníti takto:
O právu volebním a volitelnosti.
(1) Právo voliti členy okresních zastupitelstev přísluší všem státním občanům Československé republiky bez rozdílu pohlaví, kteří v den vyložení voličských seznamů překročili 21. rok svého věku, mají bydliště v okresu aspoň tři měsíce, počítajíc zpět ode dne vyložení voličských seznamů, a kteří nejsou tímto zákonem výslovně vyloučeni z práva voliti.
(2) Za členy okresních zastupitelstev mohou býti voleni státní občané Československé republiky bez rozdílu pohlaví, kteří v den volby dokonali 26 roků věku svého, bydlí v zemi aspoň tři měsíce ode dne vypsání voleb zpět počítajíc a nejsou tímto zákonem výslovně vyloučeni z práva býti voleni.
Za ustanovení o změně v §u 61 budiž vsunuto toto ustanovení:
§ 62, odst. (3), (4), (5) a (6) se ruší.
Druhá věta navrhované změny v §u 67 znějž takto:
Náklady v tisku uhradí z polovice stát a z polovice okres.
K §u 72, č. III., navrhovaná změna budiž škrtnuta.
K §u 79 navrhovaná změna budiž škrtnuta a nahrazena tímto zněním:
§ 79 se mění a bude zníti:
Zákon tento nabývá účinnosti zároveň se zákonem o správním soudnictví (§ 86 ústavní listiny).
Návrhy sen. dr Kloudy, dr Veselého a druhů:
§ 1 budiž přijat ve znění §u 1 zákona ze dne 14. dubna 1920, čís. 330 Sb. z. a n., takže bude zníti takto:
ťPrávo voliti členy zemských zastupitelstev přísluší všem státním občanům Československé republiky bez rozdílu pohlaví, kteří v den vyložení seznamů voličských překročili 21. rok věku svého, mají bydliště v některé obci aspoň tři měsíce, počítajíc zpět ode dne vyložení voličských seznamů, a kteří nejsou tímto zákonem výslovně vyloučeni z práva voliti.
Doba, strávená ve vojenské službě, při válečných úkonech nebo v zajetí nepřetrhuje bydlení.
Pro vojíny podmínka jednoročního bydliště neplatí (§ 4).Ť