Schůze zahájena ve 14 hodin 40 minut.
Přítomni:
Předseda: dr Hruban.
Místopředsedové: dr Brabec, Donát, Klofáč, dr Krčméry.
Zapisovatelé: Kalčok, Pastyřík.
120 senátorů podle presenční listiny.
Zástupci vlády: ministři dr Spina, dr Tiso, Udržal.
Z kanceláře senátní: senátní tajemník dr Šafařovič, jeho zástupci dr Bartušek, dr Trmal.
Předseda (zvoní): Zahajuji schůzi.
Sděluji, že udělil jsem dovolenou pro dnešní schůzi sen. Fahrnerovi a dr Jesserovi, pro tento týden sen. Pociskovi.
Sen. tajemník dr Šafařovič (čte):
Tiskem rozdáno:
Tisk 392. Zpráva branného výboru k usnesení poslanecké sněmovny o vládním návrhu zákona o ročním kontingentu branců, o náhradní záloze a o některých změnách branného zákona (tisk 391).
Předseda: Budeme projednávati jednací pořad. Předmětem jednání je
1. Zpráva I. výboru sociálně-politického, II. výboru rozpočtového k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 368) o vládním návrhu zákona o stavebním ruchu. Tisk 372. (Pokračování.)
Rozprava je skončena.
Žádám pana tajemníka, aby přečetl pozměňovací a resoluční návrhy, jež jako dostatečně podporované k tomuto bodu jednacího pořadu byly podány.
Sen. tajemník dr Šafařovič (čte):
ťPozměňovací návrh sen. Ecksteinové a soudr.:
Na místě vládou předložené osnovy o stavebním ruchu navrhujeme přijetí následujícího znění zákona:
Zákon ze dne..... o stavebním ruchu.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Ustanovení zákona ze dne 25. ledna 1925, čís. 35 Sb. z. a n., obnovují se a zůstávají v platnosti až do vydání zákona o podpoře stavebního ruchu. Ustanovení ta se vztahují také na stavby, přístavby, na nástavby a přestavby, provedené k získání nových obytných místností, které se začaly v r. 1924 a později.
Pozměňovací návrhy sen. Ecksteinové a soudr.:
k § 11.
K hlavě první budiž připojen tento návrh, jako § 11 a pak § 12:
§ 11.
(1) Hodlá-li obec hlavního města Prahy v mezích platného plánu upravovacího (plánu polohy), a pokud ho není, v mezích platného plánu parcelačního k úlevě nouze o byty založiti novou osadu nebo rozšířiti některou svoji část, má právo vyvlastniti všecky pozemky, jichž jest třeba k zastavění, zřízení ulic, náměstí a jiných zařízení k účelům veřejným.
(2) Pro vyvlastňovací řízení jest užíti obdobně předpisů § 4, § 5, odst. 1. až 5. a 7., pak §§ 6, 7 a 9 tohoto zákona.
(3) Vyvlastněním podle odst. 1. přejímá vyvlastňující obec povinnost, že převzatých nemovitostí použije k tomu, aby jejich úpravu podle plánů v témž odstavci uvedených uvedla ve skutek, a že, pokud jich nepoužije sama, bude z nich v rámci této úpravy prodávati schválená stanoviště se závazkem, že kupující na nich provedou nové stavby, vyhovující platným zastavovacím předpisům, a dokud se tak nestane, že stanoviště bez svolení obce úplatně nezcizí.
(4) Pro určení prodejních cen stanovišť obce platí zásada, že na získaná staveniště způsobilá k zastavění má býti podle jejich výměry a hodnoty rozvržen
a) náklad spojeny s nabytím pozemků, pokud byly nebo mají býti upraveny;
b) náklad na zřízení a úpravu ulic nebo náměstí, jejich kana lisování, osvětlení a na zavedení pitné neb užitkové vody, avšak jen částkou, která připadá na všechny dílce pozemků uličních, před průčelnými čarami stanovišť k zastavění způsobilých do polovice šíře ulice. nejvýše však do 15 m. Tento náklad vypočte se podle poměru úhrnné výměry všech ulic a náměstí na vy vlastněných pozemcích v úhrnné výměře dotčených dílců uličních pozemků;
c) přiměřená přirážka na režii.
5. Vyvlastňující obec jest povinna, rozvrh prodejních cen s jejich vypočteni předložiti ke schválení politickému úřadu jí nadřízenému, kterému bude o něm do 4 týdnů rozhodnouti. Neučiní-li tak v této lhůtě, bude rozvrh pokládán za schválený. Z nepříznivého rozhodnutí může se obec odvolati ve lhůtě 14 dnů.
6. Nepoužije-li vyvlastňovací obec ve lhůtě 5 let ode dine, kdy vyvlastňovací nález nabyl moci práva. vy vlastněného pozemku nebo některé jeho části k účelům v odst. 3 označenými, může vyvlastňovací nález na žádost vyvlastněného nebo jeho dědiců podanou do 3 měsíců po uplynutí uvedené lhůty v příčině pozemku neb jeho části, jichž nebylo použito, býti zrušen úřadem. který vydal nález. V tomto případě zůstává vyvlastněnému a jeho dědicům vyhrazeno uplatniti náhradu škody pořadem práva. Lhůta v tomto odstavci uvedená může týmž úřadem k žádosti obce býti z podstatných důvodů jednou prodloužena.
§ 12.
Vláda se zmocňuje, aby právo vyvlastňovací podle § 11 přiznala za podmínek v něm stanovených také jiným obcím k jejich žádosti, uzná-li, že ho nutně potřebují a jsou hospodářsky došli silné, aby splnily povinnosti převzaté vyvlastněním.
k §u 49:
V odst. (1) namístě ť25 letŤ jest uvésti ť40 let.Ť
V odst. 2. na místě ť35 letŤ budiž uvedeno ť50 letŤ a v obou odstavcích místo ť1928Ť budiž uvedeno ť1935Ť.
Pozměňovací návrhy sen. Toužila a spol.:
k § 1.
Nadpis hlavy prvé a § 1 znějž:
O opatření stavenišť a stavebních hmot.
§ 1.
(1) Jako stavenišť lze použíti pozemků v prvé řadě soukromých, v druhé řadě státních, samosprávných korporací, nadací a fondů.
(2) Všechny tyto pozemky jsou majitelé povinni požádání dáti k disposici za cenu nabývací s připočtením skutečných výloh, a pokud se týče pozemků jsoucích ve vlastnictví soukromém ať již osob fysických či právnických, s připočtením občanského zisku.
(3) O návrhu a podmínkách zcizení rozhodují:
1. U pozemků, jsoucích ve vlastnictví osob soukromých, nadací a fondů, okresní výbory.
2. U pozemků státních ministerstvo veřejných prací.
3. U pozemků zemských správní výbor a na Slovensku zemský župní svaz.
4. U pozemků okresních okresní výbor.
5. U pozemků obecních obecní zastupitelstvo.
(4) Bylo-li podáno proti rozhodnutí některé zpředu uvedených instancí odvolání ve lhůtě 14 dnů, rozhodne s konečnou platností nejblíže vyšší instance nejdéle do 2 měsíců ode dne podání odvolání. Rozhodnuli ministerstva veřejných prací týkající se pozemků státních jest konečné.
k § 2:
V odst. (1) bud též škrtnuta slova ťmohou do 31. března 1928 býti vyvlastněnyŤ a nahrazena těmito slovy: ťvyvlastní seŤ.
Odst. (3) znějž:
ťStrany, které z těchto důvodů pozbudou bytu, mají přednostní nárok na byt v dometli vybudovaných podle tohoto zákona veřejnými korporacemi.
k § 3:
V odst. (1) buďtež za slovo ťVyvlastňovatiŤ vložena slova ťv prvé řaděŤ. Slova ťnebo výjimečněŤ buďtež škrtnuta a nahrazena slovy ťa v druhé řaděŤ. Budiž škrtnuto slovo ťsnadnoŤ a dále slova ťbez větších nákladůŤ.
Za odst. (1) budiž vložen tento nový odstavec:
ťVšechny obce jsou povinny nejdéle do jednoho měsíce ode dne vyhlášení tohoto zákona míti úplné regulační plány. Nebudou-li plány hotovy, může zemský správní výbor obci uložiti pokutu od 5.000, Kč do 50.000 Kč.
Odstavec (3) budiž škrtnut.
V odst. (4) buďtež škrtnuta slova ťačli parcelační povolení nestanoví větší plochyŤ.
Odstavec (6) budiž škrtnut.
k § 4:
V odstavci (1) budiž škrtnuto slovo ťstavebníkověŤ a nahrazeno slovy ťobce anebo stavebníkaŤ. Dále buďtež škrtnuta slova ťokresní politický úřad (magistrát)Ť a nahrazena slovy ťokresní úřadŤ. Konečně buďtež škrtnuta slova ťkdyž žadatel prokáže...Ť až ťvýkup se nezdařilyŤ.
k § 5 odst. 2.:
V odstavci (2) buďtež škrtnuta slova ťjde-li o pozemky...Ť až ťkomisariát nebo kapitanátŤ.
k § 5 odst. 5.:
Odstavec (5) budiž škrtnut.
k § 6:
Odstavec (1) znějž:
ťMajiteli pozemku vyvlastněného k účelu stavebnímu přísluší přiměřená náhrada podle ustanovení §u 1, a je-li vlastníkem majitel uvedený v odstavci (1) §u 1, budiž připočítán k ceně nabývací a skutečným výlohám občanský ziskŤ.
Odstavec (2) budiž škrtnut.
Odstavec (3) budiž škrtnut.
Odstavec (5) znějž:
ťNáklady vyvlastňovacího řízení nese vyvlastňovatel. Bylo-li odvolání vlastníka pozemku zamítnuto, jest tento povinen nésti náklady odvolacího řízením.Ť
k §u 11:
Za § 11 budiž vsunut nový paragraf tohoto znění:
ťObce, okresy a stát mohou podle tohoto zákona za účelem opatřování stavebních hmot vyvlastniti cihelny, ložiska cihlářské hlíny, pískovny, kamenné lomy, vápenné lomy, vápenice a cementárny. Pro vyvlastnění stavebních hmot platí tatáž ustanovení zákona jako pro vyvlastnění stavenišť.Ť
k § 12:
Nadpis hlavy druhé a § 12 znějž:
O stavební povinnosti.
§ 12.
Obcím okresům nadacím, fondům a státu ukládá se tímto zákonem stavební povinnost.
§§ 13 až 27.
§§ 13 až 27 buďtež škrtnuty.
k § 30:
Odstavec (2) budiž škrtnut a znějž:
ťNa poskytnutí podpory podle ustanovení této hlavy mají nárok obce, obecně prospěšná. družstva a soukromí stavebníci, vyhovují-li podmínkám v tomto zákoně uvedenýma.Ť
V odstavci (3) se škrtají poslední tři řádky od slov ministerstvo sociální péče a nahrazují slovy: ťkomise při ministerstvu sociální péče, složená ze dvou zástupců Svazu československých měst, jednoho zástupce Svazu československých okresů, jednoho zástupce za Verband der Deutschen Selbstverwaltungs-körperschaften, čtyř zástupců Organisací na jemnických, dvou zástupců ministerstva sociální péče a dvou zástupců ministerstva financí. Zástupci korporací samosprávných jsou vysíláni výbory těchto korporací, zástupci organisací nájemnických jsou vysíláni celostátními organisacemi nájemnickými, a sice vysílají po dvou zástupcích Říšský Svaz svazů a spolků nájemnických a Ústředí svazů a spolků nájemnických. Zástupce vlády jmenují příslušná ministerstvaŤ.
k § 31:
V odstavci (1) slova ťzačaté do 31. března 1928Ť na konci tohoto odstavce se škrtají.
Konec odstavce (2) od slov ťve kterém z úhrnu obyvatelných podlahových ploch...Ť se škrtá a nahrazuje tímto zněním: ťv němž jsou jedině a výhradně malé byty a malé provozovnyŤ.
V odstavci (3) slova ť80 m2Ť na konci odstavce se nahrazují slovy ť60 m2Ť.
k § 32:
Odst. (1) se škrtá a nahrazuje tímto zněním:
ťPodpora bude udělena obcím a obecně prospěšným družstvům na stavby domů činžovních a domů rodinných, soukromníkům jen na stavbu domků rodinnýchŤ.
Odstavec (2) se škrtá a nahrazuje se tímto zněním:
ťRodinným domkem podle tohoto zákona se rozumí dům
a) o jediném bytě, v němž bydlí vlastník domku, anebo je-li vlastníkem obecně prospěšné sdružení, nájemník, s nímž sdružení učinilo o domku podmínečnou kupní smlouvu;
b) výjimečně mohou býti v rodinném domku dva malé byty, jestliže ve druhém z nich bydlí osoby příbuzné nebo sešvakřené do druhého stupně s vlastníkem domku nebo s nájemníkem domku v případě, je-li vlastníkem obecně prospěšné stavební družstvo. Kdyby se tento byt uprázdnil a nebyl takovým osobám pronajat, dá jej vlastník k disposici obci za nájemné odpovídající jeho skutečným stavebním nákladům.
k § 34:
§ 34 se škrtá a bude zníti takto:
ť(1) Obcím a obecně prospěšným družstvům bude na stavby činžovních domů a rodinných domků podle tohoto zákona provedených poskytnuta podpora tím, že stát zaručí, že bude na zápůjčku do 70% stavebního nákladu, zajištěnou knihovně ve druhém pořadí, platiti úroky i úmor; při tom první hypotéka nesmí činiti více než dalších 20% stavebního nákladu.
(2) Obce neb družstva žádající o tuto podporu se zaváží: a) že nebudou z bytů žádati vyšší nájemné, než které by krylo úroky a úmor nákladů stavebních na obec nebo družstvo připadajících a náklady spojené s udržováním a správou domů; b) že byty nepronajmou osobám, které by měly větší dani důchodové podrobený důchod než 18.000 Kč, zvětšený na každé nezaopatřené dítě, pastorka, schovance nebo rodiče, tchána, tchyni s nájemníkem ve společné domácnosti žijící a na něj výživou odkázané, o 2000 Kč ročně.
(3) Soukromníkům na stavby rodinných domků bude poskytnuta táž podpora, jestliže jejich důchod není větší nežli důchod stanovený v odstavci (2) lit. b).
k § 36:
§ 36 budiž škrtnut.
k § 39:
§ 39 budiž škrtnut.
k § 40:
§ 40 budiž škrtnut.
k § 43:
V odstavci (1) slova ťdokud...Ť až ťumořenaŤ buďtež škrtnula.
k § 44:
V odstavci (2) buďtež slova ministerstvo sociální péče škrtnuta a na jejich misi o buďtež vložena slova ťkomise při ministerstvu sociální péčeŤ.
k § 45:
V § 45 slova ťministerstva sociální péčeŤ buďtež škrtnuta a nahrazena slovy ťkomise při ministerstvu sociální péčeŤ.
k § 46:
§ 46 budiž škrtnut.
k § 47:
V §u 47 slova ťministerstva sociální péčeŤ buďtež škrtnuta a nahrazena slovy ťkomise při ministerstvu sociální péčeŤ.
k § 49:
V odstavci (1) budiž škrtnuta číslice ť25Ť a nahrazena číslicí ť50Ť.
k § 50:
V odstavci (1) budiž škrtnuta číslice ť1926Ť: a nahrazena číslicí ť1924Ť a budiž škrtnuta číslice ť25Ť a nahrazena číslicí ť50Ť, při čemž budiž celý odstavec (2) škrtnut.
k § 52:
V odstavci (2) budiž výraz ťaž 1927Ť nahrazen výrazem až na dalšíŤ.
k § 53:
Odstavec (2) budiž škrtnut.
k § 54:
V § 54 číslice ť2.Ť a písmeno ťaŤ v prvé řádce buďtež škrtnuty.
Zástupce sen. tajemníka dr Trmal (čte):
Pozměňovací návrhy sen. Polacha a soudr.:
V § 2, odst. (1) slovo ťdo 31. března 1928Ť buďtež škrtnuta.
V § 12 slova ťa to v PrazeŤ až do konce paragrafu buďtež škrtnuta a nahrazena slovy: ťa to pro obvod každé obchodní a živnostenské komory Ť.
V § 30, odst. (2) budiž škrtnut.
V § 31. odst, (1) slova ť31. března 1928Ť nahrazena buďtež slovy ť31. března 1937Ť.
V § 32 ke konci odstavce (1) budiž připojeno: ťV obou případech též obcím, okresům, zemím a ústavům sociální péčeŤ.
§ 34 má zníti:
(1) Podpora podle §u 27, odst. 1, č. 1 zákona záleží v tom, že se stát, zastoupený ministerstvem sociální péče, zaručí věřiteli za zápůjčku, a to za zúrokování, umořování a ostatní vedlejší platy a za splacení zaručené zápůjčky s příslušenstvím, jak jest stanoveno v dlužním úpise o ní sepsaném.
(2) Stát se zavazuje převzetím záruky věřiteli a dlužníkovi, zejména:
1. že sám ode dne, kdy uděleno bylo povolení k obývání, v době splatnosti podle schváleného dlužního úpisu zaplatí úroky a po výplatě celé zápůjčky celou anuitu (úroky a amortisační kvotu) jakož i jiné platy, vymíněné v dluhopise o zaručené zápůjčce;
2. že zaplatí kapitál s příslušenstvím, jak stanoveno jest v dlužním úpise, jestliže dlužník přes to, že byl upomenut, nezaplatí;
3. že zaplatí schodek i s úroky z prodlení až do skutečného zaplacení a jinými náklady s vymáháním spojenými, bude-li dům vzat do vnucené správy a nestačí-li jeho výnos, aby byly uhrazeny závazky převzaté dlužníkem podle dlužního úpisu;
4. že zaplatí tu část zaručené zápůjčky i s úroky z prodlení až do dne skutečného zaplacení a jinými vedlejšími platy, která by vyšla na prázdno při rozvrhu nejvyššího podání kdyby dům byl prodán nucenou dražbou.
V § 36 na místo číslice ť40%Ť dáno budiž ť60%Ť a na místo číslic ť75%Ť resp. ť80%Ť dáno budiž ť90%Ť:.
§ 39 budiž škrtnut.
§ 48 má zníti:
ťVládním nařízením budou do jednoho měsíce po tom, kdy zákon vstoupí v platnost, vydána bližší pravidla o provedení této hlavyŤ.
V §u 49 nahrazena budiž číslice ť25Ť číslicí ť30Ť a číslice ť35Ť číslicí ť50Ť.
K §u 56 budiž připojeno:
ť4. Všechny žádosti za poskytnutí podpory, čítaje v to potřebné přílohy, plány a výtahy z pozemkových knih, jakož i všechny během řízení podané žádosti s přílohami, plány a výtahy z pozemkových knih.Ť
Dále připojen budiž nový odstavec 2:
ťToto osvobození vztahuje se také na ty dluhopisy. knihovní zápisy a kvitance, které vyhotoveny resp. proveden v byly během státní podpory ze státního bytového stavebního fondu, poskytnuté na základě zákona ze dne 22. prosince 1910, č. 242 ř. z.Ť.
Konečně připojen budiž nový odstavec 3:
ťTato ustanovení vztahují se na všechny stavby, které zřízeny byly podle dosud vydaných zákonů o stavebním ruchu.Ť
V § 79 letopočet ť1928Ť nahrazen budiž letopočtem ť1937Ť.
Pozměňovací návrhy sen. Hartla a spol.:
V §u 5, odst. (5) nahrazena buďtež slova ťve lhůtě tří měsíci slovy své lhůtě dvanácti měsícůmŤ.
§ 6, odst. (5) má pozměněně zníti:
ťNáklady vyvlastňovacího řízení nese státŤ.
V §u 36, odst. (1) stůjž na místě 40% 60% a na místě 75% 90%.
V §u 39 stůjž na místě 120,000.000 Kč 600,000.000 Kč.
Pozměňovací návrh sen. Zimáka a soudr.:
k § 32:
Odst. (1) budiž doplněn slovy ťanebo humánní instituciŤ.
Pozměňovací návrhy sen. Plamínkové a spol.:
k § 34:
Navrhujeme, aby § 34 byl doplněn odstavcem 4, tohoto znění:
ťStát bude přispívati stavebníkovi dvěma procenty na zúrokování a úmor prvé a druhé hypotéky.
k § 36:
Navrhujeme, aby v §u 36 zápůjčka zaručená podle §u 34 byla zvýšena ze 40% na 30% (řádka 5.), a ze 75% na 80% (řádka 7.), ze 40% na 50% (řádka 10.), z 80% na 85% (řádka 11.).
k § 39:
Navrhujeme, aby § 39 byl vypuštěn.
Navrhujeme: Nebude-li přijat návrh o vypuštění § 39, račiž se, slavný senáte, unésti, aby záruka státu ze 120 milionu hýla zvýšena na 300 milionů.
Resoluční návrh sen. Ecksteinové a soudr. ohledně podání veřejného výkazu o finančních důsledcích způsobu provádění zákona číslo 102 Sb. z. a n. ze dne 3. března 1921 a zákona číslo 403 Sb. z. a n. ze dne 21. prosince 1922, jimiž se co do dodávek veřejných poskytují výhody pro stavbu budov obytných a provozních nebo pro vyměnění nových strojů a zařízení.
Výše uvedenými zákony, které jsou jsou měrou obdobou a doplněním zákonů o stavebním ruchu, poskytnuty byly osobám podléhajícím dani z příjmu nebo společnostem podléhajícím dani výdělkové dalekosáhlé finanční podpory na stavbu budov převážně obytných nebo budov pro provoz podniku nebo na výměru nebo pořízení nových strojů.
Tato podpora byla jim dána tím, že dotyčné osoby nebo společnosti mohly si odepsati daněprosté od daňového základu do konce roku 1922 70% případně 50%, od roku 1923 50% nebo 35% vynaloženého nákladu na stavbu budov převážně obytných nebo provozovacích a opatření strojů.
Ač zákona toho bylo hojně využito a finanční jeho důsledky pro stát jsou nesmírné a odhadují se na mnoho set milionů, ne-li na miliardy, odepsané takto i osobám a společnostem velmi bohatým, které nějaké státní podpory vůbec nepotřebovaly. nebyly o finančním výsledku tohoto zákona vydány dosud žádné zprávy, ač sněmovna i celá veřejnost má jistě plné právo je znát.
Jednání toto divně kontrastuje s přímo úzkostlivým postupem při zákonu o stavebním ruchu. o jehož finančním dosahu a pracovním rozsahu jsou podávány podrobné zprávy jak souhrnné, tak pravidelné ve krátkých časových obdobích.
Rovněž není známo, že by byla ministerstvem financí provedením tohoto zákona pověřeným vydána nějaká prováděcí nařízení, která by umožnila soustavnou kontrolu v provádění tohoto zákona, znemožnila na příklad stavbu rozsáhlých luxusních bytů. kontrolovala přehnané účty, případně lichevní spekulace s byty. provozovnami a stroji takto se státní podporou opatřenými, o což vše jest při podpoře stavby.malých bytů dokonale postaráno.
Žádáme proto pp. ministry financí a sociální péče: 1. aby neprodleně předložili výboru sociálně-politickému úhrnný výkaz o finančním důsledku výše citovaných zákonů pro stát. Tento výkaz celkový budiž doplněn jmenovitým seznamem osob a společností, kterým odepsáno bylo z Danovo základny ať najednou, nebo v ročních částkách úhrnem nejméně 1,000.000 Kč s udáním, pro který účel odpis tento byl povolen: 2. aby výboru sociálně-politickému bylo sděleno, jaká opatření učinily tirády zákon tento provádějící pro přesnou kontrolu žadatelů a proti jeho případnému zneužívání.
Resoluční návrh sen. Toužila a spol.:
Vláda se vyzývá. aby do 14 dnů předložila senátu Národního shromáždění návrh zákona o definitivní úpravě otázky stavebního ruchu a otázky bytové, který by byl řízen těmito zásadami:
1. Ochrana sociálně slabých nájemníků před bezdůvodným zrušením nájemní smlouvy majiteli domů budiž trvalá a její rozsah nechť se řídí potřebou bytů v místě a sociálním postavením nájemníků.
2. Nájemníci sociálně slabí buďtež trvale chráněni zákonem před bytovou Iichvou.
3. Podpora staveb bytů pro nemajetné obyvatelstvo budiž trvalá a taková, aby chudí lidé nebyli nuceni bydliti v bytech příliš malých a zdravotně závadných.
4. Na úhradu těchto podpor staveb bytů pro lidi sociálně slabé budiž trvalému bytovému fondu přikázán monopol obchodu stavebními pozemky, které budou pro fond vyvlastněny za cenu půdy zemědělské. Vedle toho nechť tanutí o fondu náleží výnos dávky z bytů přepychových, výnos zvláštní dávky pro stavební fond zatěžující velké podniky průmyslové, obchodní a velké ústavy peněžní a částka rozpočtem každoročně vykazovaná.
5. V žádném případě nechť není zaváděna dávka postihující bydlení širokých vrstev lidových.
Odůvodnění:
Podle důvodové zprávy k vládnímu návrhu č. 811 je patrno, že vláda míní předložitá Národnímu shromáždění návrh na řešení otázky bytové, spočívající na zásadách vládního návrhu č. 460 předloženého poslanecké sněmovně v červnu 1926. Cílem tohoto návrhu má býti postupné a úplné odstranění ochrany nájemníků a podpory stavebního ruchu. Protože tyto úmysly vlády měly zřejmě vliv na formulování návrhu, který je právě projednáván, a protože i řešení otázky podpory stavebního ruchu musí se říditi tím, jak má býti otázka bytová definitivně upravena. jest třeba, aby výbor napřed rozhodl o zásadách definitivního řešení bytové otázky, než přikročí k podrobnému projednávání předloženého návrhu.Ť