Při hlasování o tomto návrhu buďtež podle §u 58 jedn. řádu hlasy sečteny a poměr hlasů konstatován.
Resoluční návrh sen. Šturce a spol. ke zprávě výboru rozpočtového a národohospodářského o návrhu posl. Mašaty a druhů:
Senáte, račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila návrh zákona o zákazu vývozu krmiv. Vyvážením krmiv zdražují se tato doma takovým způsobem, že v okamžiku neúrody na vlastním poli malý zemědělec musí krmiva přikupovati a je nucen prodávati svůj dobytek hluboko pod cenou překupníkům a velkoobchodníkům. Na druhé straně nedostatek krmiva a jeho vysoké ceny způsobují vyhánění cen jatečného dobytka do výše. Zisk z těchto vysokých cen nemá ovšem žádný malý zemědělec, nýbrž opět překupník. Pro městské obyvatelstvo znamenají vysoké ceny krmiva nejen horentní zvyšování cen masa, které se stává dělnické třídě potravinou téměř nedostupnou, ale zároveň velký nedostatek a drahotu mléka. Nedostatkem a drahotou krmiv způsobených vývozem brzděn je vývoj mlékařství a sýrařství v ČSR. a obyvatelstvo je tak připravováno o nejdůležitější potraviny.
Resoluční návrh sen. Šturce a spol. ke zprávě výboru rozpočtového a národohospodářského o návrhu posl. Mašaty a druhů:
Senáte, račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila k projednání návrh zákona, kterým se rozšiřuje platnost úrazového pojištění na zemědělské a lesní dělníky. Vyloučení zemědělských a lesních dělníků z úrazového pojištění jest nejvýš nespravedlivé, neboť právě zemědělští a lesní dělníci jsou vystaveni velikému nebezpečí a úrazy jsou v jejich práci daleko častější a nebezpečnější než v jiných pracovních oborech. Zmrzačení zemědělští a lesní dělníci jsou pak vydáni jedině na milost a nemilost svých - v ohromné většině zcela bezohledných - zaměstnavatelů, resp. domovské obce. Jak vypadá život takového nešťastníka, je všeobecně známo. Veliký počet sebevražd zmrzačených je nejsmutnějším dokladem jejich situace. Je proto rozšíření platnosti úrazového pojištění i na tyto dělnické kategorie příkazem nejsamozřejmější nutnosti, zvláště pak dnes, kdy celní předlohou dostávají miliardový dar do kapes agrární zemani - zaměstnavatelé zemědělských a lesních dělníků.
Resoluční návrh sen. Šturce a spol. ke zprávě výboru rozpočtového a národohospodářského o návrhu posl. Mašaty a druhů:
Senáte, račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila návrh zákona, kterým se zrušují veškeré bonifikace a daňové úlevy lihovarům. V ČSR. vyvinuly se během doby poměry tak, že lihovarnictví je vládou podporováno na účet konsumentů způsobem, jenž nemá příkladu v hospodářských dějinách. Neboť nejen že vláda poskytuje lihovarnictví různé úlevy daňové, ale ona i umožňuje udržování ohromně vysokých cen lihu na domácím trhu. Na lichvářsky vysokých cenách lihu pak kořistí vláda společně s lihovarníky, kteří však vždy dovedou si pojistiti takové zisky, o jakých by bez státní podpory a ochrany nemohly ani sníti. Poněvadž pak tyto nesmírné zisky jsou velkou pobídkou propagandy jeho konsumpce, jest podpora lihovarnictví státem dvojnásob nebezpečná obyvatelstvu, zvláště pak, když jsou k výrobě lihu používány různé důležité poživatiny jako brambory, obilí a ovoce. Odnímáním velkého kvanta těchto důležitých poživatin, jejich původní spotřebě k účelům výroby lihu způsobuje jich veliký nedostatek a tím i drahoty. Jest proto nejvyšší čas, aby vláda přestala s jakoukoliv podporou přímou či nepřímou, poskytovanou lihovarnictví a znemožnila tak zhoubné důsledky této podpory.
Resoluční návrh sen. Šturce a spol. ke zprávě výboru rozpočtového a národohospodářského o návrhu posl. Mašaty a druhů:
Senáte, račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila návrh zákona o zákazu výroby lihu z brambor, obilí a kukuřice pro tu dobu, dokud ceny brambor, obilí a kukuřice neklesnou na pětinásobek cen z 1. října 1913. Užíváním jmenovaných plodin k výrobě lihu odnímá se značná část poživatin denní potřebě vzhledem k tomu, že zpracováním na lih možno dosíci za produkty hospodářské vyšších prodejních cen. Tím ovšem způsobován je umělý nedostatek poživatin na trhu a vzestup cen. Zamezením výroby lihu z těchto poživatin bude uvolněno veliké jich množství k původnímu určení a daleko užitečnější spotřebě, čímž odstraněn bude nedostatek potravin a znemožní se stoupání cen a odpadne dovoz z ciziny.
Resoluční návrh sen. Šturce a spol. ke zprávě výboru rozpočtového a národohospodářského o návrhu posl. Mašaty a druhů:
Senáte, račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, by do 3 dnů předložila návrh zákona, kterým se zrušují čelední řády. Čelední řády jsou přežitkem i v demokratické republice, neboť umožňují, aby na celé obory pracujících nevztahovaly se základní zákony pracovního zákonodárství a aby byly tyto kategorie dělnictva na právech omezovány a vydávány ještě intensivnějšímu vykořisťování, než ostatní dělnictvo. Proto jest odstranění čeledních řádů nejvýš nutné, nehledě ani k tomu, že celá řada čeledních řádů dnes platných je překážkou jednotného vývoje pracovních poměrů a pracovního zákonodárství. Zvláště dnes, kdy veliká většina zaměstnavatelů využívajících čeledních řádů ke zdvojenému vyssávání dělnictva, má dostati miliardový dar, jest příkazem prosté a nejzákladnější spravedlnosti, aby jejich zaměstnanci byli postaveni na roveň ostatnímu dělnictvu zrušením čeledních řádů.<
Předseda: Prosím pány zpravodaje, aby se ujali slova k doslovu. (Ohlušující hluk.)
Zpravodaj sen. Sáblík: Vážený senáte! Nechci v této pozdní době zdržovati vás ještě dlouhým doslovem, chci jen několika slovy, věcnými poznámkami, abych tak řekl, opraviti, (Trvalý hluk.) některá mylná tvrzení, která zde byla pronesena. Především se tvrdilo mnohými řečníky, že zákon tento projednává se příliš ukvapeně, že nebyla dána dostatečná doba, aby jednotlivé strany a kluby mohly náležitě věc tuto uvážiti a zaujati k ní stanovisko. Tvrdím, že není to pravda, poněvadž o ochraně zemědělské výroby zemědělskými cly jedná se již po několik let. Již před 4 lety ve vládním prohlášení 24. října 1922... (Trvalý hluk. - Komunističtí senátoři tlukou na lavice, lomozí zásuvkami, pískají na trubky. - Výkřiky se strany komunistické: Pryč s tribuny zpravodajské! Jděte dolů! Nechceme vás slyšeti! - Sen. Chlumecký u tribuny řečnické vytrubuje na signálovou trubku. - Komunističtí senátoři házejí podložkami a tisky z ministerských lavic na řečnickou tribunu na zpravodaje. - Sen. Sochor chápe se ministerského křesla a zdvihá je do výše. Je mu však v tom zabráněno. Vtom okamžiku parlamentní zřízenci vcházejí do sálu a staví se řadou mezi lomozící senátory a předsednictvo.)
Předseda (zvoní): Prosím velice důrazně o pořádek!
Zpravodaj sen. Sáblík (pokračuje):... již tehdy jednalo se o tento zákon. (Trvalý hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím velice důrazně o pořádek!
Zpravodaj sen. Sáblík (pokračuje): Podle vládního prohlášení ze dne 24. října 1922 byl požadavek náš na zavedení celní ochrany přijat všemi stranami koalice a doufali jsme, že také požadavek tento bude splněn. Když po tak dlouhé době, kdy povolovali jsme všechny požadavky, s nimiž přišly ostatní strany, nepřišlo se k jednání o celní ochraně, byli jsme nuceni návrh tento podati jako návrh iniciativní, poněvadž nelze dále nechati naše zemědělství bez ochrany. Zemědělství ocitlo se v takové krisi následkem poklesu cen, že hrozí nemožnost dalšího provozování a veliká pasivita našeho hospodářství. Index cen, jak jsem ve zprávě uvedl, ač pravdivost zde byla popírána, obnášel 747 u řepařů při výrobě a 900 při vydání. U neřepařů 697 u výroby, 899 při vydání. Je tedy viděti, že vydání stoupla daleko více než příjem zemědělce, že tedy tímto způsobem nevýnosnost, pasivita našeho hospodářství stále stoupá.
Pan kolega dr Macků tvrdil zde, že důchod zemědělce není tak nízký, že podle výpočtu prof. dr Brdlíka obnášel důchod zemědělského obyvatelstva přes 20 miliard, takže připadá na jednoho obyvatele zemědělského, počítaje i členy rodiny, přes 4.000 Kč ročně. Výpočet tento není správný, poněvadž nejedná se o důchod, nýbrž o celkovou výrobu zemědělskou. Zrovna tak mohli bychom počítati, rovněž nesprávně, že při hornictví, jehož výroba celková má cenu asi 3 miliardy, a kde je zaměstnáno obyvatelstvo spolu s rodinami asi na 400.000, připadá důchod 8.000 ročně na osobu.
Jestliže kolega Dundr tvrdil, že poklesly mzdy hornické o 45%, podotýkám jenom, že v téže době poklesla cena žita o 56%, tedy ještě daleko více.
Bylo zde tvrzeno také, že nastane zdražení a že sám referent to nepopíral, že budou vyšší ceny obilí a zemědělských plodin. To je ovšem předpokladem celní ochrany, ale tvrdím, poněvadž ceny obilí klesly, u pšenice na př. loňského roku o 95 Kč, u žita o 112, kdežto clo bude obnášeti pouze 30 Kč u pšenice, 38 u žita, tedy daleko ne tolik, o kolik je pokles cen obilí, že není třeba, aby při těchto clech, i kdyby se plně projevila, v ceně obilí, bylo nutno zdražovati mouku v drobném konsumu. Stejně je to u dobytka a masa. Nemůžeme býti bez celní ochrany, poněvadž veškeré okolní státy celní ochranu nejen průmyslu, ale také zemědělství mají a my nemůžeme zde jako jediný ostrov vydávati se všanc volné konkurenci celého světa. Náš požadavek je jistě nejminimálnější. Nežádám vysoké sazby, nýbrž jen takové, které jsou nevyhnutelně nutné. My jsme věrně zde po celou dobu 6 let hlasovali pro všechny požadavky a zákony, které sloužily ve prospěch našeho dělnictva, máme tedy také právo očekávati, při zákoně, který má dáti také našemu zemědělství mzdu, aby také ostatní strany pro tento zákon se vyslovily. Není to jen v zájmu vašem, nýbrž veškerých vrstev obyvatelstva a také průmyslového dělnictva a proto navrhuji, aby zákon tento, jak se na něm usnesla poslanecká sněmovna, tisk 129, přijat byl beze změny. (Souhlas.)
Pokud se týče pozměňovacích návrhů, navrhuji, aby všechny byly zamítnuty.
Předseda (zvoní): Prosím pány, aby se odebrali na svá místa. (Děje se.)
Dalším referentem je pan sen. dr Procházka.
Zpravodaj sen. dr Procházka: Slavný senáte! Chápu, že za vážných okolností, kdy se jedná o cla, je určité rozčilení. Vždyť u velkých národů jako anglického byly velmi vážné debaty vedeny o clech, avšak to nikterak neodůvodňuje, aby bylo působeno terorem na parlamentní zástupce, zejména na referenty, kterým se křikem znemožní, aby věc hájili. (Neustálý hluk.)
Jestliže jsou možné různé názory na cla, nutno je hájiti argumenty a ne troubením, pískáním a řvaním. My hájíme dobrou věc a jsme pro to, aby konala svou ochrannou funkci a byla k dobru obyvatelstva, mezi něž v naší republice patří převážným významem právě obyvatelstvo zemědělské. Oposice líčí věci černě a maluje rudé strašáky, avšak toho se nelekáme, poněvadž hájíme dobrou věc ve prospěch obyvatelstva. (Výkřiky.)
Podotýkám, že staly se různé okolnosti a že byly zde vylíčeny různé stavy, které neodpovídají skutečnostem. Statistika je velice kulatá a nelze z ní věřiti tomu, co statistikové udávají. Podotýkám, že panem sen. dr Hellerem uvedeny byly nesprávné okolnosti, zejména, že by Německo přerušilo vyjednávání o smlouvách obchodních následkem podání celní předlohy. Vyjednávání bylo přerušeno z jiných důvodů. Nesprávné je také, že by Amerika pro předlohu nechtěla s námi vyjednávati. Americe jedná se hlavně, aby nebylo kontingentování, kdežto proti pevným clům Amerika není. Podotýkám, že pan dr Heller přehlédl patrně, že na automobily je také sazba celní podle kvality a zejména, že přehlédl, že návrh Donátův je návrh resoluční, který se projednává právě v senátě a že nepřijde do poslanecké sněmovny. (Hluk trvá.)
Navrhuji, aby byly zamítnuty návrhy pozměňovací i odkládací, a přijata osnova tak, jak se na ní usnesla poslanecká sněmovna. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Přikročíme k hlasování, prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
Vzhledem k podaným pozměňovacím návrhům hodlám dáti hlasovati o osnově zákona, jeho nadpisu a úvodní formuli takto:
o návrhu sen. dr Hellera a soudr., aby se přes zprávu přešlo k dennímu pořadu;
bude-li tento návrh zamítnut, pak o návrhu sen. Löwa a soudr., aby osnova zákona byla vrácena výborům národohospodářskému a rozpočtovému s příkazem, by sobě vyžádaly zprávu ministra financí o finančním dosahu osnovy;
bude-li tento návrh zamítnut, o návrhu sen. Löwa a soudr., aby byla osnova vrácena výboru národohospodářskému, by vyslechl zástupce malorolníků;
bude-li tento návrh zamítnut, pak nejprve o článku I. sazebním čísle:
23. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
24. podle návrhu sen. Jokla a soudr. a totožného návrhu sen. Průši a spol., budou-li tyto návrhy zamítnuty, pak podle zprávy výborové;
25. podle návrhu sen. Šturce a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
26. podle návrhu sen. Šturce a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
27. podle návrhu sen. Reyzla a soudr. a totožného návrhu sen. Šturce a spol., budou-li tyto návrhy zamítnuty, podle zprávy výborové;
28. podle návrhu sen. Šturce a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
29. podle návrhu sen. Šturce a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
30. podle návrhu sen. Šturce a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
31. podle návrhu sen. Šturce a spol., bude-li zamítnut, podle návrhu sen. Löwa a soudr., bude-li tento zamítnut, podle zprávy výborové;
32. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut podle zprávy výborové;
(Sen. Toužil: Prosím, aby zřízenci byli odvoláni na svá místa, ať tady neprovokují! - Výkřiky komunistických senátorů. - Sen. Toužil: Není potřebí, aby zde stála hlídka! - Hlas: Ručíš za to? - Sen. Toužil: Ručím za to, že nebude násilí, ale nemůžeme strpěti, abychom hlasovali pod kontrolou policie! - Předseda zvoní.)
Konstatuji, že je naprostá svoboda, ručím za ni, ale prosím také jako předseda, abych byl chráněn - a vy všichni - ve vykonávání pořádku v duchu svobody, naprosté svobody. (Sen. Toužil: Pane předsedo, nikdo vám nebude dělat zlo, prosím, abyste je poslal pryč! - Předseda nařizuje, aby parlamentní zřízenci byli odvoláni. - Potlesk komunistických senátorů. - Sen. Sochor: My ručíme za pořádek!)
Vy mně ručíte za pořádek, poněvadž jsou to zřízenci sněmovní. (Hlas: Vyžírači!) To jsou naši zřízenci sněmovní, a není správné, abychom je uráželi jakýmkoli způsobem, zřízence, kteří zde pracují ve sněmovně. To jsou naši zřízenci. (Sen. Toužil: Naopak, my je neurážíme!)
Jako já ručím za ducha svobody, prosím, aby také všichni ručili za ducha pořádku sněmovny v zájmu nestranného jednání. Tak můžeme přijíti k cíli. (Sen. Toužil: To nebylo namířeno na zřízence!) To bych řekl něco hezkého, že my v tomto senátě nelekáme se nejkrajnější svobody slova a ručíme si za pořádek sami! (Výborně!)
33. Podle návrhu sen. dr Hellera a soudr. a totožného návrhu sen. Průši a spol., budou-li tyto návrhy zamítnuty, podle zprávy výborové;
34. podle návrhu sen. Niessnera a soudr. a totožného návrhu sen. Průši a spol., budou-li tyto návrhy zamítnuty, podle zprávy výborové;
37. podle návrhu sen. Průši a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
41. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
43. podle návrhu sen. Starka a soudr., a totožného návrhu sen. Průši a spol., budou-li tyto návrhy zamítnuty, podle zprávy výborové;
45. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
50. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
51. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
56. a 58. podle zprávy výborové;
63. podle návrhu sen. Löwa a soudr., a totožného návrhu sen. Hampla a spol., budou-li tyto návrhy zamítnuty, podle zprávy výborové;
64. podle návrhu sen. Hampla a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
65. podle návrhu sen. Löwa a soudr., a totožného návrhu sen. Hampla a spol., budou-li tyto návrhy zamítnuty, podle zprávy výborové;
66. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
67. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
68. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
69. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
70. podle návrhu sen. Jokla a spol., a totožného návrhu sen. Hampla a spol., budou-li tyto návrhy zamítnuty, podle zprávy výborové;
71. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
75. podle návrhu sen. Niessnera a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
79. podle návrhu sen. Niessnera a soudr. a totožného návrhu sen. Hampla a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
81. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
82. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
86. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
88. podle návrhu sen. Jarolima a soudr., a totožného návrhu sen. Průši a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
89. podle návrhu sen. Löwa a soudr., a totožného návrhu sen. Hampla a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
90. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
91. podle návrhu sen. Skaláka a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
92. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
93., 104., 105., 106., 115. podle návrhu sen. Skaláka a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
117. podle návrhu sen. dr. Hellera a soudr., a totožného návrhu sen. Skaláka a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
120., 121., 122. podle návrhů sen. Skaláka a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
131. podle návrhu sen. Niessnera a soudr. a totožného návrhu sen. Skaláka a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
132. a 150. podle návrhů sen. Skaláka a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
237. podle zprávy výborové;
244. podle návrhu sen. dr Hellera a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
279., 280., 293., 467., 553., 554., 567. podle zprávy výborové;
600. podle návrhu sen. Skaláka a a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
604. podle zprávy výborové;
617. podle návrhu sen. Skaláka a spol., a totožného návrhu sen. Čipery a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
648. a ostatním obsahu článku I. podle zprávy výborové.
O první větě článku II. podle zprávy výborové;
o článku II. sazební číslo:
23. podle návrhu sen. Niessnera a soudr., a totožného návrhu sen. Průši spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
24. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
25. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové, pak o doplňovacím návrhu sen. Starka a soudr.;
26. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
27., 28., 29., 30. podle návrhů sen. Průši a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
31. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle návrhu sen. Starka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
32. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
33. podle návrhu sen. Löwa a soudr., a totožného návrhu sen. Průši a spol., budou-li tyto návrhy zamítnuty, podle zprávy výborové;
34. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
37. podle návrhu sen. Dundra a soudr. a totožného návrhu sen. Průši a spol., budou-li tyto návrhy zamítnuty, podle event. návrhu sen. Dundra a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
41. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
43. podle návrhu sen. dr Hellera a soudr. a totožného návrhů sen. Průši a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
45., 50., 51., 58. podle zprávy výborové;
63. podle návrhu sen. Reyzla a soudr. a totožného návrhu sen. Průši a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
64., 65., 66., 67., 68., 69. podle návrhů sen. Průši a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
70. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut podle návrhu sen. Jokla a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
71., 75., 79., podle návrhů sen. Průši a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
81., 82., 86. podle zprávy výborové;
88. podle návrhu sen. Reyzla a spol., a totožného návrhu sen. Průši a spol., budou-li zamítnuty, podle návrhu sen. Reyzla a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
89. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové a pak podle doplňovacího návrhu sen. dr Hellera a soudr.;
90. podle návrhu sen. Polacha a soudr. a totožného návrhu sen. Průši a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
91., 92., 93., 104., 105., 106. podle zprávy výborové;
117. podle návrhu sen. dr Hellera a soudr. a totožného návrhu sen. Průši a spol., budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové, pak o doplňovacím návrhu sen. dr Hellera a soudr.;
120., 121., 131., 132. a 150. podle návrhu sen. Průši a spol., budou-li zamítnuty podle zprávy výborové;
467. podle zprávy výborové;
600. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
604. podle zprávy výborové;
617. podle návrhu sen. Průši a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
648. podle zprávy výborové; pak o doplňku článku II. podle návrhu sen. Čipery a spol.
O článku III. podle zprávy výborové.
O článku IV. podle návrhu sen. Dundra a soudr. a totožného návrhu sen. Hampla a spol. a totožného návrhu sen. Plamínkové a spol., budou-li tyto návrhy zamítnuty, podle eventuelního návrhu sen. Dundra a soudr., bude-li tento návrh zamítnut, podle zprávy výborové;
o článku V. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle návrhu sen. Niessnera a soudr., bude-li zamítnut, o prvé větě článku V. podle zprávy výborové;
o sazebních číslech pak:
23. podle eventuelního návrhu sen. Niessnera a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
24., 25., 26., podle zprávy výborové;
33. podle eventuelního návrhu sen. Niessnera a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
63., 64., 65., 66., 67. podle zprávy výborové;
70. podle eventuelního návrhu sen. Löwa a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
88., 89. a o prvé následující větě podle zprávy výborové;
o druhé následující větě podle návrhu sen. Plamínkové a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o předposledním odstavci tohoto článku podle návrhu sen. Plamínkové a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o poslední větě článku V. podle zprávy výborové;
o článku VI. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle návrhu sen. Plamínkové a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o článku VII. podle eventuelního návrhu sen. Plamínkové a spol., jinak podle zprávy výborové;
o článku VIII. podle návrhu sen. Hampla a spol., a totožného s ním návrhu sen. Plamínkové, budou-li zamítnuty, podle návrhu sen. Dundra a spol., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
pak o návrhu sen. dr Hellera a soudr. na vsunutí nového článku IX.;
o článku IX. podle návrhu sen. Hampla a spol., bude-li zamítnut, podle návrhu sen. Plamínkové, Čipery a ostatních, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o nadpisu zákona a jeho úvodní formuli podle zprávy výborové.
Pokud byly podány dostatečně podporované návrhy sen. dr Hellera a soudr. a sen. dr Housera a spol., aby o jednotlivých pozměňovacích návrzích hlasováno bylo tak, aby byly hlasy sečítány, návrhům těmto vyhovím.
Jsou proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.) Nejsou. Budem tedy tak postupovati.
Nyní přikročíme k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem sen. dr Hellera a soudr., aby se přes zprávu výboru přešlo k dennímu pořadu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Žádám pana zapisovatele sen. dr Krouského, aby sečetl hlasy nalevo, pana sen. Lukeše, aby sečetl hlasy ve středu a pana sen. Jaroše, aby sečetl hlasy napravo a výsledek mně oznámili.
(Po sečtení hlasů.)
Pro návrh se vyslovilo 55 hlasů, proti 74 hlasů. Zamítá se.
Kdo souhlasí s návrhem sen. Löwa a soudr., aby osnova zákona byla vrácena výborům národohospodářskému a rozpočtovému s příkazem, by sobě vyžádaly zprávu ministra financí o finančním dosahu osnovy, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s návrhem sen. Löwa a soudr., aby byla osnova zákona vrácena výboru národohospodářskému, aby vyslechl zástupce malorolníků, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí s prvou větou článku I. podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
(Hluk. - Zvoní.) Prosím, umožněte mi provésti hlasování! Není to, jak pozorujete, snadnou věcí!
Kdo souhlasí, aby sazební číslo 23. škrtnuto bylo podle návrhu sen. Hampla a spol., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Podle návrhu sen. dr Housera a soudr. žádám pana zapisovatele sen. dr Krouského, aby sečetl hlasy nalevo, pana sen. Lukeše, aby sečetl hlasy ve středu a pana sen. Jaroše, aby sečetl hlasy napravo a mně sdělili výsledek hlasování.
(Po sečtení hlasů.)
Poměr hlasů je tentýž. >Pro< 55 hlasů, >proti< 74 hlasů.
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby sazební číslo 23. znělo podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se. (Výkřiky komunistických senátorů.)
Prosím, přejete si, aby každému bylo jasno, o čem hlasuje? (Hluk.) Opakuji znovu: Přejete si, aby každý věděl, o čem hlasuje? Musíme míti přirozeně klid.
Tedy, kdo souhlasí, aby sazební číslo 24. bylo škrtnuto podle návrhu sen. Jokla a soudr. a sen. Průši a spol., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Žádám pány zapisovatele, aby obdobně sečetli hlasy a mně sdělili výsledek hlasování. (Děje se.)
(Po sečtení hlasů.)
>Pro< návrhy 55, >proti< 74 hlasů. Zamítají se.
Kdo souhlasí, aby sazební číslo 24. znělo podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
(Výkřiky komunistických senátorů.)
To je většina. Přijímá se.
Prosím o klid, abych mohl přečíst návrhy.
Kdo souhlasí, aby bylo škrtnuto sazební číslo 25. a 26. podle návrhů sen. Šturce a spol., nechť zvedne ruku. (Děje se.)