II. volební období. | 8. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Kázeňská pravomoc přísluší
četnickým představeným (§ 5)
proti podřízeným.
(1) Jednání a opominutí, na něž
se vztahuje četnická kázeňská
pravomoc, jsou:
a) jednání a opominutí, která se příčí
četnickým služebním předpisům
nebo jiným všeobecným či zvláštním
nařízením, pokud jich stíhání
nenáleží podle zákonných předpisů
soudům;
b) jednání a opominutí, jichž stíháni
jinak přísluší politickým (policejním)
úřadům neb obcím, není-li v
zákoně výslovně stanoveno, že
trestní pravomoci těchto úřadů
podléhají i osoby podrobené četnické
kázeňské pravomoci; pokud by však mělo
při tom býti učiněno nějaké
správní opatření, jako o náhradě
škody, o propadnutí věcí neb o ztrátě
nějakého oprávnění, nebo pokud
by mělo býti uloženo nějaké plnění
neb učiněno zajišťovací opatření,
vydá o tom nález příslušný
úřad (orgán) správní;
c) jednání a opominutí, jež tvoří
skutkovou podstatu vojenského přečinu, když
četnický představený, jemuž přísluší
kázeňská pravomoc, považuje kázeňské
potrestání za dostatečné.
(2) Je-li podezření, že některým
jednáním neb opominutím označeným
v předcházejícím odstavci bylo zároveň
ohroženo nebo poškozeno dobré jméno četnictva,
vykoná se kárné řízení
podle části II tohoto zákona, a kázeňské
řízení, bylo-li již zahájeno,
se přeruší; o tom se vyrozumí četnický
představený, který jest oprávněn,
aby nařídil kárné řízení
(§ 16). Byl-li v kárném řízení
pravoplatně uložen trest (§ 26), nesmí
se pro týž poklesek vykonati řízení
kázeňské; tato řízení
však lze vykonati, když představený (§
16) nemá důvodů pro zahájení
kárného řízení nebo když
kárné řízení bylo zastaveno
nebo když obviněný byl v něm sproštěn.
O poklesku kázeňsky vyřízeném
se vykoná také řízení kárné,
když teprve po výkonu kázeňského
trestu vyjde na jevo, že pokleskem bylo ohroženo nebo
poškozeno dobré jméno četnictva.
(3) Přejde-li správní přestupek do
četnické kázeňské pravomoci,
má přerušení promlčení
v předcházejícím správním
trestním řízení účinnost
i pro řízení kázeňské.
(1) četnické kázeňské pravomoci
jsou podřízeni:
a) příslušníci četnictva v činné
službě, čítajíc v to osoby na
dovolené (i bez platu nebo s čekaným) a vyjímajíc
ty, kteří konají službu v branné
moci nebo jsou ve vyšetřovací, zajišťovací
nebo trestní vazbě ve vojenských trestních
ústavech;
b) osoby vojenské, které konají službu
v četnictvu;
c) četnické osoby ve výslužbě
(dočasné nebo trvalé), tyto však jen:
aa) pro jednání a opominutí uvedená
v § 2, odst. 1, písm. a), jichž se dopustily
buď v četnickém stejnokroji nebo v písemném
styku s četnickými velitelstvími nebo četnickými
úřady,
bb) pro nešetření předpisův o
úschově, odevzdání a utajení
četnických, vojenských nebo jiných
úředních důvěrných pomůcek,
které služebně převzaly jako četnické
osoby nebo kterých jinak nabyly,
cc) pro nešetření povinností stanovených
v poslední větě § 20, odst. 6, a v §
22, odst. 4.
(2) Četnická pravomoc kázeňská
se vztahuje jen na jednání a opominutí, jež
se stala a poměru zakládajícího tuto
pravomoc. Ukončí-li se poměr, na němž
se zakládá četnická kázeňská
pravomoc, přestane tato pravomoc pouze stran jednání
a opominutí uvedených v § 2, odst. 1, písm.
b) a c), a to
á) v případě
§ 2, odst. 1, písm. b) okamžikem ukončení
tohoto poměru, ač-li nebyl poklesek již před
tím kázeňsky pravoplatně vyřízen,
â) v případě
§ 2, odst. 1, písm. c) okamžikem, kterým
se pro tyto poklesky skončí pravomoc vojenských
trestních soudův.
(1) Kázeňské tresty jsou:
a) Důtka, která může býti uložena
ústně beze svědků nebo před
svědky, nebo písemně.
b) Trest pořádkový, záležející
v omezení vycházky z kasáren, dovolené
přes večerku nebo dovolené na zotavenou,
nebo v uložení služeb mimo pořad.
c) Trest na svobodě: Tento trest se vykonává:
1. v příbytku neb ubytovací místnosti
trestaného nebo
2. ve vězeňské místnosti, a to buď
jako vězení společné nebo jako samovazba.
Trest na svobodě se nesmí odpykávati v soudní
věznici nebo v trestnici; nesmí trvati déle
než 30 dnův a v samovazbě déle než
21 den.
(2) Za mobilisace a za války mohou tresty na svobodě
býti ukládány ve dvojnásobné
výměře jinak přípustné.
(1) Kázeňská pravomoc četnických
představených (§ 1) souvisí s funkcí,
nikoli s hodností.
(2) Služební předpisy (§ 12) určují,
kterým představeným přísluší
četnická kázeňská pravomoc,
a to buď úplně, nebo jen v omezené míře.
(3) Kázeňskou pravomoc proti příslušníkům
četnictva, konajícím službu u ministerstva
vnitra, vykonává ministr vnitra.
(1) Kázeňský trest lze uložiti jen,
když byl případ řádně
vyšetřen a obviněný vyslechnut. Obviněné,
kteří nejsou již v činné službě
četnické, jest vyslechnouti, jsou-li v činné
službě vojenské, prostřednictvím
příslušného vojenského velitelství
nebo vojenského úřadu, v ostatních
případech pak prostřednictvím četnického
velitelství, politického nebo státního
policejního úřadu, v jichž obvodu se
zdržují. Je zakázáno činiti nátlak
na obviněného nebo na jiné osoby, aby bylo
vynuceno přiznání nebo jiné výpovědi.
(2) Trest se ukládá jen po náležité
rozvaze a nesmí býti projevem osobního nepřátelství
nebo chvilkové nálady. Při každém
výměru trestu musí představený
přihlížeti k tomu, jak se obviněný
dosud choval, jaký je stupeň jeho vzdělání,
jaký účinek trestu lze předvídati,
jaká je povaha jednání či opominutí
za vinu kladeného, jaký zájem byl ohrožen
a jaké jsou v daném případě
jiné polehčující nebo přitěžující
okolnosti.
(3) Trest oznámí trestanému představený,
který trest uložil, po případě
představený nižší, kterého
představený trestající k tomu určil.
Představený, který trestanému oznamuje
trest, musí při tom označiti také
důvody a upozorniti trestaného na právo stížnosti
(§ 8).
(4) Když zvláštní polehčující
okolnosti dávají naději, že vinník,
který dosud nebyl trestán, se polepší
i bez trestu, může se výkon trestu odložiti,
ač-li tomu nebrání potřeba zachovati
kázeň. O tom, že se výkon trestu odkládá,
a na jakou dobu, rozhoduje představený, jenž
trest uložil; toto rozhodnutí může však
učiniti i každý představený vyšší.
Když se ve lhůtě, na kterou byl výkon
trestu odložen, vinník řádně
chová, bude mu uložený trest úplně
prominut výrokem představeného, který
výkon trestu odložil. Když se vinník v
oné lhůtě znovu proviní jednáním
neb opominutím, které spadá do trestní
pravomoci soudní nebo do pravomoci kázeňské
či kárné podle tohoto zákona, nařídí
týž představený, že odložený
trest jest vykonati bez újmy trestu určeného
za nové provinění.
(5) Představený, který trest uložil,
jest oprávněn, aby z důležitých
důvodů trest úplně nebo částečně
prominul, ač-li tomu nebrání potřeba
zachovati kázeň. Totéž právo
přísluší každému vyššímu
představenému; zjistí-li tento představený,
že uložený kázeňský trest
byl nepřípustný nebo nepřiměřený,
nebo že trestající nebyl oprávněn
k tornu, aby jej uložil, může trest pozměniti
nebo zrušiti.
(1) Kázeňské tresty se zapisují do
osobních dokladův.
(2) Zápis se zruší:
a) na žádost osoby, jíž se zápis
týče,
á) byla-li trestána
kázeňsky jen jednou, a to trestem, o jehož
výmaz běží, když uplynuly dva roky
činné služby od odpykání nebo
prominutí trestu, ač-li se tato osoba v řečené
době nedopustila jednání neb opominutí,
které je trestno soudně, kárně nebo
kázeňsky,
â) byla-li trestána
kázeňsky vícekráte než jen trestem,
o jehož. výmaz běží, nebo sice
jen tímto kázeňským trestem, avšak
vedle toho ještě také kárně nebo
soudně, když uplynulo pět roků činné
služby od odpykání nebo prominutí posledního
trestu, ač-li se tato osoba v této době nedopustila
jednání neb opominutí, které je trestno
soudně, kárně nebo kázeňsky;
b) bez žádosti tím,
á) že dosáhl
potrestaný, kterému byl výkon trestu podle
§ 6, odst. 4, podmíněně odložen,
prominutí trestu, protože se po stanovenou lhůtu
řádně choval,
â) že byl trest
zcela nebo částečně zrušen na
podanou stížnost nebo podle § 6, odst. 5, nebo
po obnově řízení,
ă) že se dotčená
osoba stala definitivním četníkem,
ä) že se dotčená
osoba stala důstojníkem.
(3) Služební předpisy (§ 12) určí,
kdo výmaz trestu podle ustanovení 2. odstavce nařídí
a vykoná.
(4) Ministerstvo vnitra může na žádost
povoliti výmaz trestu i kromě případů
zmíněných ve druhém odstavci.
(5) Po výmazu trestu jest míti za to, že poklesek,
pro nějž byl uložen trest vymazaný, vůbec
nebyl spáchán. Po uplynutí jednoho roku od
výmazu se zápis učiní nečitelným.
(1) Trestaný má právo stěžovati
si na potrestání nejpozději do osmi dnů
ode dne, kdy mu byl trest oznámen, den tento v to nečítaje;
odůvodněnou stížnost jest podati písemně
u bezprostředního představeného.
(2) Tím, že byla podána stížnost,
neodkládá se výkon trestu; představený,
který trest uložil, jakož i představený,
který je povolán, aby rozhodl o stížnosti,
může však (zejména, lze-li očekávati
příznivý výsledek stížnosti)
povoliti, aby výkon trestu byl odložen, až stížnost
bude vyřízena.
(3) O stížnosti rozhoduje přímý
nadřízený představeného, který
trest uložil. Dříve než tento nadřízený
rozhodne, vyšetří řádně
předmět stížnosti, vyslechne nebo dá
vyslechnouti stěžovatele, a je-li toho potřeba,
vyslechne nebo dá vyslechnouti i jiné osoby a vyžádá
si vyjádření představeného,
který trest uložil; od výslechu stěžovatelova
lze upustiti jen, vyhoví-li se stížnosti. Rozhodnutí
o stížnosti s udáním důvodů
se oznámí jak stěžovateli, tak i tomu,
kdo uložil trest. Stěžovatel se při tam
upozorní na případné další
právo stížnosti.
(4) Na rozhodnutí o stížnosti může
si trestaný, ač-li nebyl tímto rozhodnutím
sproštěn, opět stěžovati, pokud
o stížnosti nerozhodl zemský četnický
velitel, způsobem označeným v odstavci 1.
(5) O stížnostech budiž rozhodováno se
vším urychlením. Nebylo-li rozhodnutí
o stížnosti stěžovateli oznámeno
do čtyř týdnů, jest oprávněn,
aby stížnost opakoval písemně, přímo
představenému, kterému přísluší
o stížnosti rozhodovati; toto opakování
stížnosti musí ústně hlásiti
svému bezprostřednímu představenému.
Nemá-li však ten, kdo má o stížnosti
rozhodovati, služební sídlo v témž
místě jalo ten, proti jehož rozhodnutí
stížnost směřuje, lze tato opakovanou
písemnou stížnost podati teprve, když
nebylo rozhodnuti oznámeno do šesti týdnův.
(6) Zmešká-li potrestaný lhůtu, ve které
měl podati stížnost, může žádati
za navrácení v předešlý stav,
osvědčí-li, že nemohl zachovati lhůty
pro nezaviněnou nepřekonatelnou nebo nepředvídanou
překážku. Tato žádost musí
býti podána u představeného, který
trest uložil, nejdéle do osmi dnů po dnu, kterého
překážka přestala. Se žádostí
musí býti podána stížnost proti
trestu. O žádosti za navrácení v předešlý
stav rozhoduje přímý představený
toho, kdo trest uložil; jeho rozhodnutí má
platnost konečnou.
(7) Na kázeňská rozhodnutí, vydaná
podle tohoto zákona, nelze si stěžovati k nejvyššímu
správnímu soudu.
(1) Vyjdou-li po kázeňském potrestání
na jevo okolnosti, které, kdyby byly bývaly trestajícímu
představenému známy, byly by mohly způsobiti
buď mírnější potrestání
nebo beztrestnost, má potrestaný do dvou roků
po odpykaném trestu právo, aby žádaje
za obnovu kázeňského řízení,
tyto okolnosti oznámil služební cestou představenému,
který trest uložil.
(2) Tento představený vykaná potřebná
šetření a předloží spis
svému přímému představenému,
aby rozhodl, má-li kázeňský trest
zůstati v platnosti, či má-li býti
zmírněn nebo vůbec zrušen. Na rozhodnutí
tohoto vyššího představeného není
stížnosti.
(1) Kázeňská trestnost jednání
a opominutí, uvedených v § 2, odst. 1, písm.
a) se promlčuje uplynutím tří měsícův
od doby poklesku. O promlčení jednání
a opominutí podle § 2, odst. 1, písm. b, platí
ustanovení správních předpisův
a o promlčení vojenských přečinů
(§ 2, odst. 1, písm. c) ustanovení vojenského
trestního zákona.
(2) Promlčení se však přerušuje:
a) tím, že se zahájí kázeňské
řízení,
b) podle ustanovení vojenského trestního
zákona a vojenského trestního řádu,
pokud jde o jednání neb opominutí, která
byla pojata do vojenského trestního řízení
soudního,
c) v případech § 2, odst. 2, též
tím, že příslušný představený
nařídí, aby bylo zahájeno řízení
před kárným výborem.
Představený, který v kázeňské
věci s úmyslem, aby potlačil stížnost
podřízeného nebo žádost o navrácení
v předešlý stav neb o obnovu řízení,
zadrží neb odstraní tuto stížnost
nebo žádost, bude, ač-li není dána
skutková podstata těžšího trestného
činu, potrestán pro přečin vězením
od šesti dnů do tří měsícův
a za okolností zvláště přitěžujících
až do šesti měsícův.
Ostatní podrobnosti četnického kázeňského
práva se upravují služebními předpisy.
Tyto předpisy vydá ministerstvo vnitra.
(1) Kárnému právu jsou podrobeni četničtí
gážisté v činné službě,
čítajíc v to osoby na dovolené (i
bez platu nebo s čekaným) a příslušníci
četnictva ve výslužbě (dočasné
nebo trvalé).
(2) Kárné tresty se ukládají na základě
řízení před kárnými
výbory.
(3) Kárnému výboru přísluší
vyšetřovati a posuzovati:
a) pro porušení úředních a služebních
povinností poklesek proti těmto povinnostem spáchaný
osobou, která je ve služebním poměru
zmíněném v odstavci 1, pokud se tento poklesek
netrestá podle I. části tohoto zákona;
b) pro porušení povinností stavovských
poklesek osoby, která je ve služebním poměru
zmíněném v odstavci 1, pokud jím bylo
poškozeno neb ohroženo dobré jméno četnictva.,
čítajíc v to i jednání a opominutí
zmíněná v § 2, odst. 1, i jednání
a opominutí, jichž stíhání podle
zákonných předpisů přísluší
soudu.
(4) Zda četnický gážista porušil
svoje úřední a služební povinnosti
nebo poškodil neb ohrozil dobré jméno četnictva
činem, jehož stíhání podle zákonných
předpisů náleží soudu, posouditi
přísluší kárnému výboru
teprve, když se zjistí, že soudní trestní
řízení buď bylo pravoplatně ukončeno
nebo nemůže býti zahájeno, ač-li
nejde o případy zmíněné v §
2, odst. 1, písm. c). Bylo-li trestní soudní
řízení zahájeno, dokud je v běhu
řízení kárné, přeruší
se kárné řízení na tak dlouho,
dokud řízení trestní není pravoplatně
ukončeno.
(6) Jakmile bylo proti četnickému gážistovi
zahájeno trestní soudní řízení,
má to trestní soud oznámiti tomu četnickému
představenému, jemuž přísluší
naříditi, aby bylo zahájeno řízení
před kárným výborem; témuž
představenému má trestní soud oznámiti,
že řízení trestní bylo pravoplatně
ukončeno; to se týká i případů,
v nichž řízení se skončilo podmíněným
odsouzením. Oznamovací povinnost se vztahuje i na
znění rozsudku a na sdělení jednacích
spisů, pokud jich není u soudu potřeba. Četničtí
představení, jimž náleží
kázeňská pravomoc, mají obdobnou povinnost
oznamovací, jakmile v kázeňském řízení
vyšlo najevo, že bylo poškozeno neb ohroženo
dobré jména četnictva (§ 2, odst. 2);
představenému s kázeňskou pravomocí
má se oznámiti, když představený
uvedený v § 16 nenalezne důvodů pro
zahájení kárného řízení
a rovněž i, když řízení
kárné bylo zahájeno a ukončeno (§
23).
(1) Pro četnické gážisty mimo služební
třídy a pro četnické důstojníky
nižší se zřídí kárné
výbory I. stolice u zemského četnického
velitele; pro četnické důstojníky
vyšší (počínajíc štábními
kapitány) a pro generály se zřídí
kárný výbor I. stolice u ministerstva vnitra.
(2) Kárné výbory I. stolice jsou složeny
ze stálého předsedy (stálého
zástupce předsedy) a ze čtyř členů
(náhradníkův). Všecky ustanovuje a odvolává,
pokud jde o kárný výbor u ministerstva vnitra,
ministr vnitra, jinak zemský četnický velitel,
u něhož jest kárný výbor zřízen.
Předseda (zástupce předsedy) se ustanovuje
na dobu neurčitou z četnických generálů
nebo vyšších četnických důstojníků.
Členové (náhradníci) se ustanoví
pro každý případ zvlášť
z četnických, do zvláštního seznamu
pojatých gážistů obvodu, pro který
jest kárný výbor zřízen, a
to dle stanoveného (odst. 3) pořadu, který
bude upraven služebními předpisy (§ 1)
tak, aby vždy dva členové výboru byli
z téže služební kategorie, které
náleží obviněný; bude-li obviněný
četnickým gážistou ve výslužbě,
ustanoví se tito dva členové rovněž
z četnických gážistů ve výslužbě,
pokud budou ochotni převzíti dobrovolně funkci
členů kárného výboru.
(3) Seznamy, z nichž budou určováni členové
(náhradníci) kárných výborů,
sestaví se vždy na dolu tří roků
odděleně pro četnické gážisty
v činné službě a ve výslužbě
a budou vyhlašovány ve Věstníku četnictva.
(4) Do seznamu pojmou se ti způsobilí, definitivní
četničtí gážisté v činné
službě, kteří jsou v místě
dotčeného kárného výboru nebo
v místech nejbližších službou přiděleni,
a četnických gážistů ve výslužbě
ti, kteří sloužili nejméně deset
roků v československém četnictvu a
mají trvalé bydliště v obvodu dotčeného
kárného výboru.
(5) Z pojmutí do seznamu jsou vyloučeni četničtí
gážisté, proti nimž se vede trestní
řízení soudní nebo řízení
před kárným výborem, a ti, kteří
byli v řízení před kárným
výborem uznáni vinnými, pokud nebyl trest
odpykán, nebo v kárném řízení
byli přeloženi do výslužby.
(6) Ostatní podrobnosti budou upravený služebními
předpisy.
(7) Jako stolice konečná se zřizuje odvolací
kárný výbor u ministerstva vnitra. Složen
je z předsedy (zástupce předsedy) a ze čtyř
členů (náhradníků); jeden člen
musí býti vybrán z četnických
důstojníků justiční služby.
Předsedu (zástupce předsedy) i členy
(náhradníky) odvolacího kárného
výboru ustanovuje a odvolává ministr vnitra.
(8) Předseda a členové (náhradníci)
kárných výborů mohou býti vyloučeni
nebo zamítnuti, o čemž platí obdobně
ustanovení vojenského trestního řádu.
(9) Předseda (zástupce předsedy) a členové
(náhradníci) kárných výborů
jsou ve výkonu svého úkolu samostatní
a neodvislí.
(10) Předseda (zástupce předsedy) a členové
(náhradníci) kárného výboru
vystupují a nahradí se jinými osobami, nastane-li
v jejich služebním postavení změna,
se kterou pominou podmínky pro jejich ustanovení.
(11) Rovněž vystupují tyto osoby, byly-li odsouzeny
v trestním soudním nebo kázeňském
či kárném řízení; během
takového řízení proti nim zahájeného
nesmějí býti přibrány k žádnému
úřednímu jednání kárného
výboru a byly-li již přibrány, musí
býti vyměněny.
(1) Předpisy o místní příslušnosti
kárných výborů I. stolice vydá
ministerstvo vnitra.
(2) Kárný výbor, před nímž
bylo řízení zahájeno, zůstává
bez ohledu na pozdější osobní změny
příslušným, až je řízení
pravoplatně ukončeno.
(3) Ministerstvo vnitra může k projednaní určiti
kárný výbor, jenž by jinak nebyl příslušný,
když je nebezpečí podjatosti kárného
výboru, nebo jsou-li pro to jiné důležité
důvody.
(4) Je-li v téže věci obviněno několik
četnických gážistů, náležejících
před různé kárné výbory,
rozhodne ministerstvo vnitra o tom, který kárný
výbor má věc společně projednati.
(5) Ministerstvo vnitra může také věc
některého četnického gážisty
z projednání věci osob spoluobviněných
vyloučiti, jeví-li se to vhodným k tomu účelu,
aby se řízení neprodlužovalo neb neztěžovalo
a ji samu přiděliti jinému kárnému
výboru.
(6) Dopustil-li se četnický gážista
několika pokleskův, o nichž nebylo ještě
s konečnou platností rozhodnuto, jest všecky
projednati společně u téhož kárného
výboru, a to u toho, který ostatní předstihl.
(7) Sporné otázky ve věcech příslušnosti
rozhoduje ministerstvo vnitra.
(1) Řízení před kárným
výborem se zahajuje:
a) na rozkaz ministra vnitra proti příslušníkům
četnictva, konajícím službu u ministerstva
vnitra, proti vyšším četnickým
důstojníkům (počínajíc
štábními kapitány), a proti četnickým
gážistům, kteří konají
službu buď v cizině neb u útvarů,
nepodléhajících zemskému četnickému
velitelství;
b) na rozkaz příslušného četnického
velitele proti ostatním četnickým gážistům;
příslušným velitelem je zemský
četnický velitel, jemuž dotčený
četnický gážista v činné
službě je služebně podřízen,
nebo v jehož oblasti četnický gážista
ve výslužbě má, po případě
naposledy měl, stálé bydliště;
změní-li se organisace četnictva, ustanoví
ministerstvo vnitra, kterému četnickému veliteli
přísluší rozkázati, aby řízení
před kárným výborem bylo zahájeno.
Je-li v téže věci obviněno několik
četnických gážistů, a jsou-li
příslušní četničtí
velitelé různí, zahájí se kárné
řízení, po případě rozšíří
se řízení již zahájené
na rozkaz ministra vnitra. Vyjde-li za kárného řízení
najevo, že se obviněný dopustil ještě
jiného poklesku (§ 15, odst. 6), jest příslušným
četnickým velitelem ten, na jehož rozkaz bylo
řízení před kárným výborem
již zahájeno.
(2) Rozkaz nepříslušného představeného
nečiní řízení před příslušným
kárným výborem neplatným, vysloví-li
příslušný představený
dodatečně svůj souhlas.
(3) V případech zmíněných v
odstavci 1, písm. b) může ministr vnitra příslušnému
veliteli uložiti, aby řízení před
kárným výborem nařídil.
(4) Řízení před kárným
výborem se nezahájí a řízení
již zahájené se zastaví, když president
republiky to nařídí.
(5) Ten, kdo nařídil, aby řízení
před kárným výborem byla zahájeno
(odstavec 1 a 2) nebo to uložil (odstavec 3), může,
jeví-li se to vhodným, aby se řízení
neprodlužovalo nebo neztěžovalo, jednu nebo několik
ze souvisejících do příslušnosti
kárného výboru spadajících
věcí vyloučiti; totéž může
učiniti, jeví-li se některá věc
pro usnesení kárného výboru nepodstatnou.
Dodatečně může v těchto případech
řízení před kárným výborem
býti znova zahájeno. Pro případy vyloučené
zůstává příslušným
představený, který nařídil,
aby byly vyloučeny.
(6) Ten, kdo nařídil, aby řízení
před kárným výborem bylo zahájeno
neb uložil, aby to bylo nařízeno, může,
vyžaduje-li to zájem služby, obviněného
sprostiti výkonu služby.
(7) Četničtí gážisté,
proti nimž bylo zahájeno řízení
před kárným výborem, nemohou ani býti
povýšeni ani nabýti zvýšení
služného, dokud není toto řízení
pravoplatně skončeno.
(1) Rozkaz ke stíhání zastupuje kárný
žalobce. Pro řízení před kárným
výborem I. stolice ustanovuje kárného žalobce
představený, u něhož jest kárný
výbor zřízen. Jde-li o řízení
před odvolacím kárným výborem,
ustanovuje kárného žalobce ministerstvo vnitra.
Kárným žalobcem může býti
ustanoven toliko definitivní četnický gážista
v činné službě.
(2) Činnost kárného žalobce směřuje
vhodnými návrhy k tomu, aby účelu
řízení bylo dosaženo.
(3) Kárný výbor jest povinen, aby před
každým usnesením neb opatřením,
jež učiní, slyšel kárného
žalobce.
(4) Ustanovení § 14, odstavců 6 a 7, platí
obdobně i pro kárného žalobce.