Zákonné předpisy o lékařské
praksi jsou, nehledíc k zákonu č. 419/1919
Sb. z. a n., zastaralé a roztroušené po různých
zákonech, nařízeních, dekretech, patentech
a pod. a proto jeví se potřeba upraviti celou látku
s jednotného hlediska zákonem vyhovujícím
potřebám přítomné doby.
Vždyť lékařská věda sama
o sobě jest poměrně mladá, její
nejzákladnější objevy nejsou mnoho přes
sto let staré. Uvážíme-li, že v
medicině jest třeba desetiletí, než
vědecké objevy přejdou v praktické
užívání - pro nutnost získávati
zkušenosti o jejich praktickém významu a upotřebitelnosti
a pro nemožnost experimentovati s lidskými životy
a lidským zdravím - uvědomíme si,
že můžeme o lékařské praksi
mluviti sotva po dobu tří generací, ale i
to jen subjektivně, se stanoviska lékařů.
Neboť objektivně, se strany širokých vrstev
obyvatelstva došlo k uvědomění si, že
lékaři tu jsou a svou vědu prakticky zužitkují,
opět po delší době, vlastně teprve
v druhé polovici minulého století.
Lékařská prakse v posledních desetiletích
podlehla různým změnám, tím
že bylo zavedeno nemocenské pojištění,
v nejnovější době též sociální
pojištění a že byly učiněny
různé vědecké objevy, jejichž
důsledky byly patrny v nových léčebných
methodách rozmohlo se ošetřování
nemocných v léčebných ústavech
a ambulantní léčení na klinikách,
dále i preventivní medicina (poradny pro potírání
lidových nemocí, poradny pro matky a kojence), konsiliární
prakse, specialisace a další výsledky z tohoto
rozvoje lékařského povolání.
Není proto pochyby o tom, že už byla palčivá
potřeba roztroušené předpisy o lékařské
praksi shrnouti v jeden přehledný celek, vyloučiti
při tom vše, co dnešním poměrům
neodpovídá, a vyplniti vhodnými předpisy
četné mezery, které tu zely. Při tom
se ukázala nutnost pojmouti do nového zákona
příslušná ustanovení nového,
této věci se týkajícího a celkem
užšího již cit. zákona č.
419/1919 Sb. z. a n., a to jednak z důvodů formálních
jednak věcných.
Vytčenému účelu slouží
předložený návrh zákona o výkonu
lékařské prakse. Definice lékařské
prakse osnova neobsahuje úmyslně, poněvadž,
jak mámo, definice takového pojmu nemůže
býti nikdy úplná a drobné její
neúplnosti by v životě mohly těžce
dolehnouti na některé nevinné jednotlivce,
kdyby ustanovení mělo moc zákona. Přes
to však jeví se potřeba, aby alespoň
zde v hrubých rysech byl vyznačen rozsah lékařské
prakse tak, aby bylo patrno, které výkony lékařské
dlužno posuzovati podle ustanoveni vládního
návrhu zákona. Poněvadž lékařskou
praksí jest jednak rozpoznávání nemoci
po případě rozpoznávání
příčiny smrti, jednak léčení
osob, jednak udržení zdravotního stavu, bylo
by pod pojem lékařské prakse zahrnouti veškeré
výkony pro diagnostiku (vyšetření zdravotního
stavu člověka, vyšetření jeho
sekretů a exkretů, krve atd., vyšetření
histologické, sero- a bakteriologické, röntgenologické),
kurativní činnost a ochranu před nemocemi.
Kurativní činností jest každý
zákrok, který směřuje ke zlepšení
zdravotního stavu nebo k uzdravení; jsou to zákroky,
při nichž se používá léčiv,
mechanických a fysikálních prostředků
(jako mechanotherapie, léčebná masáž,
elektrisace, faradisace, röntgenotherapie, radiotherapie,
léčení horským sluncem, diathermie),
lázní a pramenů, dále výkony
operativní a konečně psychotherapie včetně
sugesce, hypnosy, tak zv. magnetismu a pod.
Ochrana před nemocemi v širším slova smyslu
není úkolem specielně lékařským,
neboť k ní mají směřovati veškeré
složky společnosti lidské, aby zdraví
lidstva bylo uchováno.
Spadají sem však některé výkony,
které pro svoji závažnost a proto, že
je k nim třeba znalostí lékařských,
musí býti vyhrazeny lékařům.
Sem patří zejména zákroky k docílení
imunisace (preventivní očkování).
Kromě toho by lékařskou praksí byly
i takové výkony, kterých je třeba
ke zjištění příčiny smrti
na mrtvolách (tedy pitva mrtvoly, vyšetřování
mikroskopické a makroskopické jednotlivých
orgánů, sekretů, exkretů atd., jakož
i vyšetřováni bakteriologické a serologické).
K § 1. Úvodní ustanoveni vládního
návrhu předvádí pouze znění
posud platné, že se totiž i pro léčení
lidí vyžaduje průkaz způsobilosti. Novinkou,
ovšem jen formální, jest podmínka svéprávnosti,
jejíž uvedení přímo v zákoně
prakse vyžaduje. Požadavek svéprávnosti
jest v odstavci vysvětlen v tom smyslu, že částečná
ztráta svéprávnosti pro marnotratnost neodnímá
lékaři právo k výkonu lékařské
prakse, vyhovuje-li jinak všem zákonným podmínkám.
Původně bylo úmyslem zavésti rok nemocniční
prakse po promoci povinný, jehož absolvování
by teprve mělo opravňovati k lékařské
praksi. Poněvadž lékařský diplom
sám o sobě podle dosavadních předpisů
opravňuje k lékařské praksi a poněvadž
i jinak proveditelnost návrhu narážela na nepřekonatelné
obtíže, bylo od tohoto úmyslu upuštěno
v předpokladu, že při reformě lékařského
studia bude řešena otázka zavedení povinného
praktického výcviku v nemocnicích.
K §u 2. Odstavec 1. a 2. jednají o diplomech,
jichž bylo nabyto na universitách cizozemských,
a o jejich nostrifikaci.
Diplomů ranlékařských, zmíněných
v odstavci 3., nelze již nabývati. Podle zákona
ze dne 17. února 1873, č. 25 ř. z. (§
2), bylo možno jich nabýti toliko do konce roku 1875.
Poněvadž však někteří jejich
držitelé ještě žijí a lékařskou
praksi konají, musí zákon k nim přihlédnouti.
K §u 5. Výjimka stanovená v tomto paragrafu
jest samozřejmá. Nutno však trvati na tom,
aby platila pouze pro vynikající cizí odborníky
povolané k profesuře, nikoliv však též
pro docenty a asistenty. Takový jest také dosavadní
právní stav. Když vynikajícím
cizím lékařům, pokud jsou činnými
universitními profesory se přiznává
právo konati praksi, bylo by nespravedlivo je bráti
profesorům pensionovaným. Takové omezení
by mohlo býti důvodem, pro který by vynikající
cizinci mohli odmítnouti přijmouti profesuru. Nutno
však tuto výhodu omeziti na případy
normálního odchodu do pense a na opatření
si československého státního občanství.
K §u 6. Dbáti o to, aby mezistátními
smlouvami byla v každém jednotlivém případě
uhájena reciprocita, jest povinností úřadu,
které netřeba dávati do zákona. Ze
stylistice § 6 jest patrno, že uzavřené
státní smlouvy mají resp. budou míti
platnost zákonnou bez dalších formalit, i když
by obsahovaly podmínky odchylné od ustanovení
§ § 1-5.
K §u 8. § 8 pojednává o povinnostech
lékařů vůči úřadům
při zahájení prakse. Zpravidla smí
lékař ordinovati pouze na jednom místě.
Ustanovením tohoto paragrafu není však lékař
obmezován na praksi jen v obci nebo v osadě, ve
které bydlí, nýbrž může,
maje toto jedno bydliště a působiště,
vykonávati praksi i v obcích jiných (sousedních),
po případě i v ústavech, jakož
i může vykonávati praksi konsiliární.
Vykonáváním prakse na několika místech
rozumí se takový stav, že lékař
má v několika obcích své východní
působiště, čili bydliště,
na př. lékař v zimě ordinuje v městě
a v létě změní dočasné
své bydliště a ordinuje v některých
lázních. V obou těchto místech má
své působiště a bydliště
čili ordinuje na dvou místech.
Ovšem, ježto ordinace tyto dějí se časově
odděleně (v létě v místě
X, v zimě v místě Y), není to případ,
který by se měl upravovati podle odst. 2. nařízením,
ježto jest upraven již zákonem. Nařízením
bude nutno upraviti jen ty případy, kdy půjde
o vykonávání prakse na dvou nebo snad i několika
místech v témž časovém období
na př.: ráno ordinuje lékař v ordinaci
v místě X, odpoledne v ordinaci v místě
Y. Takové případy mohou býti praktické
zejména na Podkarpatské Rusi, kde je lékařů
dosud nedostatek, takže v zájmu poskytování
lékařské péče jsou lékaři
nuceni ordinovati na dvou místech, ačkoliv bydliště
nemění.
Tak zv. prakse potulná není v tomto zákoně
přímo zakázána, avšak z ustanovení
odstavce 1. § 8 jest patrno, že se nedovoluje, poněvadž
každý lékař má se usaditi a není-li
usazen, nýbrž provozuje-li praksi pouze cestováním
z místa na místo, nevyhovuje úplně
podmínce tohoto ustanovení. Zákaz potulné
prakse je vysloven v § 21 současného vládního
návrhu zákona o lékařských
komorách. Pojetí tohoto ustanovení do vládního
návrhu zákona o lékařských
komorách jest odůvodněno v důvodové
zprávě připojené ke zmíněnému
vládnímu návrhu zákona. Za kočovnou
praksi nelze označiti vyšetřování
a ošetřování nemocných ve zdravotních
vlacích a pohyblivých jednotkách určených
k potírání epidemií.
K §u 9. § 9 upravuje otázku titulů
osob provozujících lékařskou praksi.
Tímto ustanovením poskytuje se titulům "lékař",
"praktický lékař", "pokladenský
lékař", "tovární lékař"
a pod. a "odborný lékař" zákonná
ochrana. Neběží při tom jen o stavovskou
výsadu, nýbrž také a hlavně a
ochranu občanstva.
Předpisy regulující oprávnění
titulu odborného lékaře nebyly přímo
pojaty do zákona. Jest přivozeno, že od těch,
kteří se výhradně věnují
určitému oboru medicíny, dlužno žádati
zvláštní znalosti v tomto oboru. Takové
předpokládá obecenstvo, takové ohlašuje
název "odborného lékaře".
Příslušné předpisy musí
býti podrobné, čímž se vymykají
rámci zákona. Nad to třeba uvážiti,
že nebudou asi moci býti jednotné pro všechny
obory medicíny a že bude třeba je přizpůsobovati
změněnému nazírání.
Takovou změnu však lze vždy snadněji provésti
nařízením. Proto obsahuje zákon pouze
zmocnění k jejich úpravě. Toto zmocnění
nevztahuje se na tituly odborných lékařů,
které již byly upraveny zákonem (zák.
čís. 303/1920 Sb. z. a n. o zubním lékařství
a zubní technice).
Profesorům a docentům lékařských
fakult zákon přímo přiznává
titul odborného lékaře v oboru, pro který
se habilitovali. Novinkou v tomto paragrafu jest odstavec 4.,
kterým se nedovoluje lékařům při
výkonu jejich povolání užívati
titulu v cizině anebo z ciziny získaných
a podle zdejších předpisů neuznávaných.
Tímto ustanovením zabrání se tomu,
aby obecenstvo, které v titulech často vidí
větší odborné znalosti, nepomíjelo
neodůvodněně lékařů
stejně, ano i lépe kvalifikovaných, kteří
však cizích titulů nemají.
K §§ 10 - 11. Denní prakse ukazovala již
po léta na nutnost, aby poměry poskytování
první pomoci byly zákonitě upraveny. Nemůže
býti pochybno, že stát má k tomu nejen
právo, ale i povinnost. Vždyť ochrana života,
a zdraví občanstva patří k předním
jeho úkolům. Pokud se tak dělo dosavadními
předpisy, bylo to nedostatečné, neboť
se jimi vyslovovala pouhá povinnost lékaře
poskytnouti první pomoc bez bližšího vysvětlení.
A toto ustanovení neplatilo ani všude, na př.
neplatilo následkem dávného úředního
nedopatření v Čechách (výnos
místodržitelství č. 55285 ze dne 16.
října 1873). Tomu odpomáhá předložený
návrh §§y 10. a 11.
Vládní návrh zákona tu ukládá
povinnost poskytovati první pomoc každému lékaři
bez rozdílu (tedy na př. i vojenskému lékaři,
třeba nekoná soukromou praksi), a osvobozuje od
této povinnosti jen lékaře, kteří
se výslovně vzdali výkonu lékařské
prakse.
Všeobecná zásada, že uložená
povinnost dává také právo, nebyla
dosud uplatňována a proto vadla pouhá povinnost
lékařů k poskytování první
pomoci k zneužívání, nesrovnalostem
a nešvarům. Aby se jim čelilo, dlužno
statuovati také povinnost, aby za práci byla poskytnuta
odměna a jaká. O její výši byly
totiž neshody na denním pořádku, což
mělo přirozeně v zápětí
i obtíže při příštích
případech první pomoci. Aby se jim čelilo,
dává vládní návrh právo
stanoviti výši odměny politickému úřadu,
který tedy bude posuzovati, které položky sazby
lékařské v tom kterém případě
nutno použíti. Stanovení výše honoráře
politickým úřadem podléhá podle
§ 105 ústavní listiny přezkoumání
řádným soudcem, ježto jde o nárok
z titulu soukromoprávního.
O tom, kdo je povinen hraditi náklady za první pomoc,
platí předpisy o chudinském opatření,
sociálním pojištění, po případě
jiné zvláštní nebo všeobecné
předpisy práva soukromého nebo veřejného.
Druhá věta 1. odst. §u 11 byla pojata do vládního
návrhu proto, aby ustanovením věty prvé
tohoto odstavce nebylo snad zrušeno dosavadní ustanovení
prvého odstavce §u 11 zákona čís.
221/1924 Sb. z. a n., podle něhož může
lékař, který poskytl první pomoc pojištěnci,
požadovati na pojišťovně úplatu až
do výše sazby sjednané s lékaři
vykonávajícími u pojišťovny službu.
Platná sazba lékařská, která
vydána bude podle ustanovení 2. odst. §u 25
současného vládního návrhu
zákona o lékařských komorách
vládním nařízením, mohla by
totiž býti odlišná od sazby sjednané
s lékaři pro obor sociálního pojištění.
Vládní návrh zákona však ustanovuje,
že obec pobytu ošetřovaného jest povinna,
aby za podmínek tam stanovených lékaři
vyplatila honorář zálohou. Tím neukládá
se obcím vlastně žádná povinnost,
tím se dává jenom nová tvářnost
jejich dosavadní povinnosti chrániti zdraví
jejích obyvatel. Postará-li se obec o zaručení
první pomoci při úraze a nemoci, dá
tím jenom výraz své péče o
zdraví obyvatelstva a přikročí od
konání povinností k mrtvým k jejich
konání k živým. Fakticky neznamená
toto ustanovení žádného finančního
zatížení obcí, poněvadž
jest pouze jejich spolupůsobením pro získání
úplaty za poskytnutou první pomoc, a to nikoliv
ve všech případech.
K §u 12. Poměr mezi lékařem a
nemocným jest příkladem poměrů
osobitých, založených pouze na osobní
důvěře. V zájmu lidstva musí
býti tento důvěrný poměr zachován,
střežen, a kde byl porušen, restituován.
K jeho ochraně jsou věnována některá
ustanovení vládního návrhu, která
ovšem musí chrániti jak nemocného tak
lékaře před jakýmkoliv nátlakem,
který by důvěrnost jejich poměru porušoval.
Sem patří především ustanovení
§u 12, kterým se pouze fakticky stav uzákoňuje.
Není vyloučeno, že nezasvěceným
není tento skutečný a jedině možný
stav znám a že, uvědomí-li si jej, vznikne
v nich obava, že zdraví lidu jest v nebezpečí,
není-li tu povinnost, aby lékař musel převzíti
trvale léčení a nesměl se vzdáti
léčení převzatého.
Tu především nutno si uvědomiti zásadní
rozdíl mezi povinností, aby určitý
lékař ošetřoval určitého
nemocného, a mezi sociálním požadavkem,
aby každému nemocnému dostalo se lékařského
ošetřování, a to až do vyléčení.
Povinnost prve zmíněná ustupuje do pozadí,
je-li vyhověno požadavku druhému.
Mohlo by se zdáti, že stát má povinnost
každému svému občanu zaručiti
v každém případě trvalé
léčení. To by ovšem byl stav ideální.
Avšak právě tak jako nemůže stát
zaručiti každému svému občanu
výživu za všech okolností, nýbrž
může se pouze starati o to, aby si ji občané
mohli zaopatřiti, právě tak dostává
stát své povinnosti k nemocným svým
občanům úplně tím, že
se stará o možnost, aby si léčení
mohli opatřiti. To činí zákony o zdravotní
policii, o nemocenském pojištění, o
chudinském opatření, o válečných
poškozencích, o nemocnicích a jiných
léčebných ústavech a konečně
děje se tak tímto vládním návrhem
zákona. Ba ve zdravotní péči jde stát
dále, nežli v péči o výživu;
kdežto tam se po něm nežádá, aby
hladové nasytil, nečeká se, až se po
něm bude žádati, aby při ohrožení
života nemocí nebo úrazem se postaral o pomoc,
ale sám tímto vládním návrhem
zákona ukládá lékařům
povinnost poskytnouti první pomoc při nebezpečí
v prodlení.
Ostatně ustanovení §u 12 je tak sklausulováno
(pokud tím není ohrožen život nebo nebezpečím
z prodlení zdraví nemocného), že je
vůbec vyloučen případ, aby skutečně
potřebnému se nedostalo lékařského
ošetření. Tu nutno připomenouti, že
do zákona nelze pojmouti vysvětlujícího
ustanovení o tom, kdy je život i zdraví ohrožen,
protože pravidla pro to platná podléhají
individuelním změnám. To je quaestio facti,
o níž nutno rozhodnouti v každém případě
zvláště.
Stejně nemožno stanoviti v druhém odstavci
§u 12 přesnou lhůtu, v níž lékař
oznámí straně, že od dalšího
léčení upouští. O tom, co znamená
ustanovení zákona, že je lékař
povinen oznámiti to straně "včas"
platí totéž, co bylo řečeno o
tom, kdy je život a zdraví ohroženo.
Dále nutno na tomto místě opakovati, že
by byl ideálním stav, kdyby bylo každému
nemocnému zaručeno trvalé lékařské
ošetření. Tomuto ideálu možno se
hlavně z důvodů finančních
blížiti toliko po etapách. Takové ošetřování
jest již nyní zaručeno nemocným stiženým
některou nemocí přenosnou (zákon epidemický
ze dne 14. dubna 1913, č. 67 ř. z., a 12. odd. zák.
čl. XIV/ 1876), nemocným stiženým některou
nemocí pohlavní (zákon č. 241/1922
Sb. z. a n.) a konečně všemi zákony
o nemocenském pojištění. Z toho jest
viděti, že se lékařské ošetřování
zaručuje především nemocným,
kteří svou nemocí ohrožují zdraví
jiných a dále nemocným, kteří
jsou pro případ nemoci pojištěni.
I není pochyby o tom, že stát koná v
tom směru svoji povinnost, aby se dostal k naznačenému
ideálu, při čemž možno aspoň
do jisté míry s jedné strany ponechati nemocnému
svobodnou volbu lékaře s druhé strany pak
i lékaři svobodnou volbu pacientů. Ostatně
pokud lze za posledních 30 let zjistiti, nevyskytl se za
faktického stavu, který se nyní má
uzákoniti, ani jeden případ, kde by někomu
léčení bylo odepřeno. Vyskytují
se sice stížnosti do odepření první
pomoci, těm však úplně vyhovuje ustanovení
§u 10 o povinné první pomoci a trestní
sankce na neplnění této povinnosti.
Protějškem k jakémusi právu lékařů
podle §u 12, které jest v zájmu poskytování
lékařského ošetření přísně
zaklausulováno, jest právo nemocného, kdykoli
měniti lékaře. To však dávati
do zákona jest zbytečno, poněvadž jest
to samozřejmé a omezeno, pouze předpisy,
jež mají zaručiti účelnou a při
tom úspornou léčebnou péči
v oboru sociálního pojištění.
Úprava substituce lékařů a jejich
nedělního klidu jest zajisté v zájmu
veřejném a byla by žádoucí. Proveditelná
jest však jenom v místech, kde působí
několik lékařů. V takových
však bývá zpravidla nějaký léčebný
ústav a v tomto bývá lékařská
služba permanentní, takže o možnost, získati
nutnou lékařskou pomoc v místě jest
postaráno. Pro zdravotní obvody o jednom lékaři
pak postačí zajisté úprava substituce
na základě zákona z 15. dubna 1920, čís.
332 Sb. z. a n., a zákona ze dne 13. července 1922,
čís. 236 Sb. z. a n.
K §u 13. Ustanovení tohoto paragrafu jednajícího
o lékařském tajemství jest převzato
ze starších předpisů. Povinnost zachovávati
tajemství je lékaři uložena v §
498 tr. zákona, § 328 zák. čl. V/1878
a § 9 zákona č. 241/1922 Sb. z. a n. O zproštění
svědecké povinnosti v tom směru jednají
§ 299, č. 4 uh. civilního řádu
a § 205, č. 2 uh. trestního řádu.
O povinnosti oznámení jednají § 359
tr. ř. a § 87 uh. tr. ř. a § 84 tr. ř.
(lékaři vrchnostenští) a konečně
§ 7 zákona čís. 241/1922 Sb. z. a n.
K §u 14. Ustanovení 1. odst. tohoto paragrafu
má za účel usnadniti úřadům
odstraňování zdravotních závad
(jako nedostatků asanačních). Výslovně
se upozorňuje, že povinnost lékařům
tu uložená týká se jen takových
případů, kdy podle platných předpisů
není tu orgánů zvláštních,
k tomu určených.
K §u 15. Ustanovením tohoto paragrafu má
býti hájen zájem veřejnosti, aby totiž
vysvědčení lékařská
nebyla vydávána bez důkladného vyšetření.
Může sice vydání nepravého vysvědčení
býti za určitých podmínek deliktem,
který trestá soud (podle uh. práva jest vydání
nepravého vysvědčení přečinem
za podmínek § 408 zák. čl. V/1878),
avšak to - jak zkušenost učí - nepostačuje.
K §u 16. Nad jiné závažnou novinkou
jest ustanovení, kterým se v případě
zdravotního nebezpečí (zemětřesení,
epidemií, povodně a pod.) dává úřadům
právo, použíti lékařů
bez rozdílu pro úkoly veřejné zdravotní
služby. Jest to analogon branné povinnosti na obranu
ohrožené vlasti: tak jako tu všichni obyvatelé
podle svých zkušeností jsou povinni dáti
své služby k disposici, tak zde se činí
k boji proti nemocem povinnými nejpovolanější
lékaři. Dosud tu narážel stát
na obtíže často nepřekonatelné;
byl nucen vyzývati lékaře a lékařské
korporace, aby mu pomohli najíti vykonavatele jeho zdravotních
předpisů. Tuto mezeru odstraniti jest právě
účelem tohoto paragrafu.
V praksi utváří se provádění
tohoto ustanovení asi takto: Objeví-li se na př.
nebezpečí epidemie, nebude použito ihned §
16 vládního návrhu, nýbrž úřad
učiní opatření především
podle jiných dosud platných předpisů,
na nichž se touto osnovou ničeho nemění.
Jsou to zákony ze dne 14. dubna 1913, č. 67 ř.
z., o zabránění a tlumení přenosných
nemocí, resp. oddíl 12. zák. čl. XIV/1876
o úpravě zdravotnictví. Podle těchto
předpisů tedy bude k tlumení epidemie použito
hlavně lékařů státních,
jimiž jsou nyní též obecní a obvodní
lékaři (zákon ze dne 15. dubna 1920, č.
332 Sb. z. a n., a zákon ze dne 13. července 1922,
č. 236 Sb. z. a n.) po případě zvláštních
epidemických lékařů podle citovaných
zákonů. Teprve když by se těmito opatřeními
nevystačilo k potlačení epidemie nebo šlo-li
by o jinou zdravotní katastrofu, tedy v případech
zvláště vážného nebezpečí
zdravotního, sáhne se k "mobilisaci" podle
§ 16 vládního návrhu.
Tato "mobilisace" musí však stále
býti připravena, aby byla kdykoli možnou. Příprava
v úřadě samotném jest věcí
úřadu. Mimo úřad bude záležeti
v tom, že lékařská komora založí
a pravidelným doplňováním a opravováním
povede seznam neúředních lékařů,
které lze v případě nutnosti "mobilisovati".
Při tom zajisté přihlédne ke všem
v této příčině důležitým
okolnostem, jako jsou: věk lékařův,
jeho rodinné, služební a výdělkové
poměry, postradatelnost v místě a jeho přání.
Ku přípravě patří také
ujednání o odměně, o níž
se nesmí vyjednávati, až "mobilisace"
nadejde, která musí být sjednána vždy
napřed, nejméně na jeden rok.
Při vypuknutí epidemie anebo při jiných
zdravotních katastrofách může býti
v zásadě použito všech lékařů
bez rozdílu, pouze lékaři vojenští
a lékaři starší 60 let jsou vyňati
z této všeobecné povinnosti. Ohledně
vojenských lékařů děje se tak
z důvodů jejich služebního zaměstnání.
V době mimořádných poměrů
zdravotních jest také úkol vojenské
zdravotní služby mimořádný a
ochrana vojska před infekcí po případě
před zdravotní katastrofou, vyžaduje mimořádné
péče vzhledem ke hromadnému ubytování.
Pokud přesto by mohla vojenská správa pomoci
civilnímu obyvatelstvu, stanoví předpis o
vojenských asistencích. Osvobození lékařů
60tiletých jest vysvětlena menší jejich
fysickou zdatností. U lékařů klinik
může se povolání podle § 16 díti
jen v dohodě s ministerstvem školství, u lékařů
státních, ustanovených mimo obor ministerstva
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy, v dohodě s jejich nadřízeným
úřadem.
K § 17. Je přirozeno, že stát má
povinnost postarati se o lékaře, stal-li se v takové
jeho službě invalidou, a případně
o jeho pozůstalé.
Podle zákona epidemického č. 67/1913 ř.
z. platí v té příčině
ustanovení, že se jim poskytují zaopatřovací
požitky podle VIII. hodn. tř. státních
úředníků, na Slovensku a Podkarpatské
Rusi platí v tom směru §§ 86 - 88 zák.
čl. XIV/1876. Nelze upříti, že tato
náhrada za ztrátu výdělečné
schopnosti anebo za ztrátu živitele není dostatečná.
Proto zákon v tomto paragrafu určuje výši
odpočivných zaopatřovacích platů
sice obdobně s § 34. zák. č. 67/1913
ř. z., avšak se zřetelem k výši
platů podle nyní platného zákona platového.
Při tom minimum odpočivného platu bylo poměrně
zvýšeno.
Při všem tom zůstává tu stále
ještě mezera nejcitlivější: jak
postarati se a pozůstalé toho lékaře,
který, nejsa úředníkem a vykonávaje
svoje volné povolání, rozpoznal jako první
počínající epidemii, upozornil na
ni a tím nejpodstatněji přispěl k
jejímu utlumení, ale sám jí padl za
oběť, zaznamenáváme takové případy
a bude nezbytno učiniti pro ně vhodná opatření.
K § 18. Ustanovení dávající
úřadům právo zakázati lékaři
vykonávání lékařské
prakse a tím znemožniti, aby se živil povoláním,
kterému se věnoval a na něž se výhradně
připravil, zdá se na pohled krutým, jest
však jen oprávněnou ochranou veřejných
zájmů. Nelze jinak, ježto i ve stavu lékařském
mohou se vyskytnouti příslušníci nehodní,
kteří důsledně nezachovávají
předpisů zákonných.
Na takové lékaře nestačí obvyklé
tresty a pokuty. Tu třeba trestu nejostřejšího,
aby byli od svého počínání
odvráceni, což jest i v zájmu celého
lékařského stavu, neboť z činnosti
jednotlivců padá příhana na stav,
a lid rád sevšeobecňuje. Ukládati tresty
za přestupky tohoto zákona, tedy za přestupky
dotýkající se především
zájmů veřejně-zdravotních (a
contrario přestupků stavovských trestaných
- až na určité výjimky - stavovskou
korporací), svěřuje se úřadům
politickým s výjimkou stíhání
lékařů v činné vojenské
službě (odst. 3.). Ukládati pak zostření
trestu, jakým jest opatření podle odst. 4.
a 5., svěřuje se bez výjimky tedy i ohledně
lékařů vojenských v činné
službě, úřadům politickým.
Podle odstavce 2. a 4. dává se však lékařským
komorám, po případě lékařským
fakultám možnost, aby se předem ve věci
vyjádřily. Jest více než pravděpodobno,
že nejvyššího trestu, k němuž
lékařský provinilec může býti
odsouzen a jakým zákaz vykonávání
lékařské prakse nesporně jest, nebude
snad vůbec třeba vyřknouti, že stačí
vědomí, že může býti vyřknut.
§§ 19-22 nepotřebuji zvláštního
odůvodnění.
Nové náklady nevznikají tímto zákonem
státu žádné, neboť náklady,
které vzniknou případným uplatněním
§§ 16 a 17, tu jsou téměř ve stejné
míře i teď, a jsou úplně hrazeny
dosavadními úvěry ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy. Naopak,
vznikají státu příjmy podle §u
18 osnovy.
Vláda doporučuje, aby tento její návrh
zákona byl přikázán v poslanecké
sněmovně výborům pro veřejné
zdravotnictví a sociálně-politickému,
a v senátu výboru sociálně-politickému
za účelem podání zprávy
ve lhůtě nejkratší.