(1) Choditi do pomocné
školy (třídy) povinny jsou děti ve věku
školou povinném a ve školní obci bydlící,
při nichž bylo úředně zjištěno,
že se pro nedostatek duševních schopností
nemohou s náležitým prospěchem vzdělávati
v obecné škole, ale jsou vzdělání
schopny.
(2) Podnět k tomu, aby
dítě bylo vřaděno do pomocné
školy (třídy), dáti mohou buď rodiče
dítěte nebo jejich zástupci, buď učitelská
konference obecné školy, do níž dítě
posledně chodilo. Úřední šetření
a rozhodnutí o tom, jsou-li dány podmínky,
aby dítě bylo vřaděno do pomocné
školy (třídy), přísluší
odborné komisi, v níž zasedá mimo předsedu
obvodní (školní) lékař, některý
učitel pomocné
školy (třídy), některý učitel
veřejné školy obecné v místě
a, pokud lze, zástupce okresní péče
o mládež. Komisi tuto i jejího předsedu
jmenuje na 3 školní roky okresní (městský)
školní výbor slyšev návrh místní
školní rady, na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi školní inspektor slyšev návrh školských
stolic a kuratorií státních škol v místě.
Členství v komisi je úřadem čestným
bez nároku na zvláštní odměnu,
cestné, diety a pod. Zákonným zástupcům
dítěte, o něž jde, budiž vždy
poskytnuta příležitost, aby byli
před komisí slyšeni a mohli hájiti zájmů
dítěte. Z rozhodnutí komise mohou se rodiče
nebo jejich zástupci do 15 dnů odvolati k zemské
školní radě.
(3) Ministerstvo školství
a národní osvěty vydá v dohodě
s ministerstvem veřejného zdravotnictví a
tělesné výchovy a s ministerstvem sociální
péče návod pro úřadování
komisí, uvedených v odst. 2.
Obvodem veřejné
školy (třídy) pomocné jest území
školní obce, v níž se škola nachází.
Území velikých obcí školních
může se však podle potřeby rozděliti
na několik školních obvodů. Takové
rozdělení musí býti provedena vždy,
nastane-li nutnost rozděliti pomocnou školu (§
5, odst. 2.). Děti, bydlící mimo území
školní obce, buďte do pomocné školy
(třídy) přijaty, pokud se jejich přijetím
nepřekročí počet 20 dětí
v jedné třídě.
Jinak mohou býti přijaty jen se svolením
činitelů, pomocnou školu (třídu)
vydržujících.
(1) Povinnost choditi do pomocné
školy (třídy) počíná se
a končí se pro děti, uvedené v §
6, stejně jako povinnost choditi do obecné školy.
(2) Povinnosti této zproštěny
jsou:
a) děti, stižené
tělesnou nebo duševní chorobou, která
činí jakékoli jejich školské
vychovávání a vyučování
zcela nemožným;
b) děti, u nichž se
učitelským sborem pomocné školy (třídy)
za souhlasu lékaře bezpečně zjistí,
že jejich tělesný a duševní stav
připouští, aby se dále vzdělávaly
v obecné škole; děti takové buďte
ihned převedeny do obecné školy.
(3) O školní docházce
a o trestání přestupků proti povinnosti
školní platí tytéž předpisy
jako pro obecné školy.
Rodiče dětí,
chodících do pomocných škol (tříd),
nebo jejich zástupci jsou povinni opatřovati dětem
školní knihy a jiné potřebné
pomůcky učebné. Při prokázané
chudobě rodičů nebo jejich zástupců
opatřují se učebné potřeby
pro žactvo stejně jako pro žactvo veřejných
škol obecných.
(1) Učitelem pomocné
školy (třídy) a správcem pomocné
školy může býti ustanoven jen učitel
nebo učitelka se zkouškou způsobilosti pro
obecné nebo pro občanské školy, který
se podrobil s úspěchem odborné zkoušce
učitelské způsobilosti pro pomocné
školy. Předpisy o tom, kterak a kde se tato zkouška
bude konati, vydá ministerstvo školství a národní
osvěty v dohodě s ministerstvem veřejného
zdravotnictví a lesné výchovy a s ministerstvem
sociální
péče.
(2) Jen v okolnostech mimořádných,
nelze-li místo na pomocné škole (třídě)
obsaditi učitelem náležitě způsobilým
podle předešlého odstavce, může
zemská školní rada přikázati
na veřejnou školu pomocnou dočasně některého
vhodného učitele veřejné obecné
školy.
(3) Pro vzdělávání
učitelstva pomocných škol (tříd)
pořádati se budou občasné kursy nákladem
státním.
(4) Předpisy platné
o tom, kterak jest opatřovati vyučování
náboženství a ženským ručním
pracím na veřejných školách obecných,
platí též pro pomocné školy (třídy).
Zvláštní učitelé náboženství
a učitelky ručních prací (domácích
nauk), ustanovení na veřejných školách
obecných a občanských, jsou zavázáni
převzíti podle pokynu nadřízeného
úřadu vyučování na pomocných
školách (třídách) za těchže
podmínek jako na
veřejných školách obecných (čl.
V. zákona ze dne 13. července 1922, č. 251
Sb. z. a n., jímž se mění některé
zákony o služebních poměrech učitelstva
veřejných škol obecných a občanských).
(5) Pro vyučování
ručním pracím je možno podle potřeby
a za souhlasu vydržovatelů školy ustanoviti při
pomocné škole učitele vedlejší.
(1) O právních a
služebních poměrech učitelstva veřejných
škol (tříd) pomocných (o ustanovování,
služebních příjmech, pensionování,
o disciplinárním řízení a jinakých
právech a povinnostech) platí veškery předpisy,
platné o učitelstvu veřejných škol
obecných, pokud tímto zákonem není
ustanoveno jinak.
(2) Pravidla, daná v čl.
IV. zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 306 Sb. z. a
n., kterým se přechodně upravují právní
svazky učitelstva na veřejných školách
obecných a občanských, a v § 10, odst.
2. až 7., zákona ze dne 13. července 1922,
č. 226 Sb. z. a n., jímž se mění
a doplňují zákony o školách obecných
a občanských, nevztahují se na obsazování
učitelských míst na veřejných
školách (třídách) pomocných.
(3) Učitelé, prokazující
odbornou zkoušku způsobilosti pro pomocné školy
(§ 10, odst.1.), ustanovení na veřejnou pomocnou
školu (třídu) definitivně nebo zatímně,
jsou co do příjmu a postupu postaveni na roveň
učitelům na veřejných školách
obecných případně občanských
se stejnou zkouškou způsobilosti a přísluší
jim služební přídavek 1500 Kč
a po desetileté službě na těchto školách
(třídách) 2100 Kč ročně;
tento přídavek se započítává
učitelům ustanoveným definitivně na
těchto školách
(třídách) pro výměru výslužného.
Práce učitelstva, které vyučuje na
pomocných školách podle § 10, odst. 2.
a 4., budiž odměňována poměrně
k těmto služebním přídavkům.
(4) Normální míra
vyučovací povinnosti pro učitele, ustanovené
při veřejných pomocných školách
(třídách), jest 25 hodin týdně.
Ostatně platí o míře jejich učitelské
povinnosti tytéž předpisy jako pro učitele
obecných škol, vyjímajíc toliko čl.
VII. zákona č. 251/1922 Sb. z. a n.
(5) O ředitelském
přídavku správců veřejných
škol pomocných; o nároku jejich na byt nebo
na náhradu za něj a o normální míře
jejich učebné povinnosti platí tytéž
předpisy jako o správcích obecných
škol. Pomocné třídy, spojené
s obecnými školami (§ 3, odst. 1.), čítají
se správcům škol pro výměru ředitelského
přídavku stejně
jako třídy obecné školy.
(1) Veřejná škola
(třída) pomocná může býti
zřízena na žádost školní
obce a s přivolením zemské školní
rady v každé školní obci, v které
se na základě šetření, provedeného
podle § 13, zjistí toho místní potřeba,
uvolí-li se všichni činitelé, jimž
podle § 1 přísluší školu (třídu)
vydržovati, že uhradí potřebný
náklad zřizovací a vydržovací
a je-li úhrada nákladů těch u samosprávných
svazků z jejich řádných příjmů
zajištěna.
(2) V školních obcích,
v nichž se zjistí podle tříletého
průměru více než 30 dětí,
povinných choditi do pomocné školy, o jejichž
vzdělání a výchovu v takové
škole není dosud postaráno, může
ministerstvo školství a národní osvěty
naříditi zřízení pomocné
školy (tříd), zjistí-li se, že
lze z prostředků místních obcí
tvořících školní obec uhraditi
zřizovací a vydržovací náklad,
který podle tohoto zákona připadá
školní obci.
(3) Zemská školní
rada může k odůvodněné žádosti
vydržovatelů pomocné školy (tříd)
povolovati, aby se v školní obci zřídil
menší počet pomocných tříd,
než by bylo potřebí podle zjištěného
počtu žactva, povinného docházkou do
pomocné školy, a aby proto jednotlivé pomocné
školy (třídy) byly dočasně zproštěny
povinnosti, přijímati
všechno žactvo bydlící v jejich obvodech.
Největší počet žáků
v jedné třídě (§ 5, odst. 1.)
nesmí však býti ani proto nikde překročen.
Všecky okolnosti, důležité
pro zřizování a úpravu veřejných
škol (tříd) pomocných, zjistiti jest
komisí obdobně jako při zřizování
a úpravě veřejných škol obecných.
Předběžné zjištění
počtu žactva, povinného docházkou do
pomocné školy, vykoná před rozhodnutím
o zřízení školy odborná komise,
zřízená obdobně podle § 6, odst.
2.
(1) V školních obcích
jazykově smíšených; kde obecné
školy, sloužící národnosti tvořící
v obci menšinu obyvatelstva a zřízené
před účinností zákona ze dne
3. dubna 1919, č. 189 Sb. z. a n., o školách
národních a soukromých ústavech vyučovacích
a vychovávacích, nebyly převzaty podle §
2 zákona ze dne
9. dubna 1920, č. 292 Sb. z. a n., jímž se
upravuje správa školství, do správy
ministerstva školství a národní osvěty,
buďte také veřejné školy (třídy)
pomocné pro tuto menšinu obyvatelstva zřizovány
a vydržovány způsobem a za podmínek,
předepsaných v § 12, 13 a 16.
(2) V školních obcích,
v nichž jsou obecné školy zřízené
a vydržované podle §§ 2 a 35, odst. 4, zákona
č. 292/1920 Sb. z. a n., mohou se veřejné
školy (třídy) pomocné téhož
vyučovacího jazyka jako školy právě
zmíněné podle potřeby zřizovati
a vydržovati nákladem státním. O těchto
školách (třídách) pomocných
platí obdobně ustanovení §§ 4 až
7 zákona č. 189/1919 Sb. z. a n., se změnami,
vyplývajícími ze zákonů pozdějších,
zejména ze zákona č. 292/1920 Sb. z. a n.,
a ze zákona ze dne
9. dubna 1920, č. 295 Sb. z. a n., o školách
národních a soukromých ústavech vyučovacích
a vychovávacích.
Veřejná škola
(třída) pomocná, vyjímajíc
školy (třídy) uvedené v § 12, odst.
2., a v § 14, odst. 2., může býti zrušena
zemskou školní radou. Musí však býti
zrušena, nemá-li ve třech školních
letech po sobě následujících ani 12
žáků. Školy (třídy), zřízené
podle § 12, odst. 2., a § 14, odst. 2., může
rušiti ministerstva školství a národní
osvěty. Učitelé,
ustanovení při zrušené pomocné
škole (třídě), jsou povinni převzíti
místo při jiné veřejné pomocné
škole (třídě) nebo při veřejné
škole, které jim hledíc k jejich způsobilosti
přikáže ministerstvo školství a
národní osvěty. Nelze-li jim takového
místa přikázati,
mohou býti dáni na občasný odpočinek.
(1) Náklad na vydržování
veřejných škol (tříd) pomocných
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku uhrazuje
se stejným způsobem jako náklad na veřejné
školy obecné a občanské.
(2) Na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi přísluší uhrazovati náklad
na zřizování a vydržování
veřejných škol (tříd) pomocných
obcím, obdobně podle hlavy V zák. čl.
XXXVIII/1868, o vyučování v národních
školách.
(1) Veřejná pomocná
škola může býti zřízena
též na žádost okresu, neb okresů,
anebo země s přivolením zemské školní
rady, uvolí-li se okres, případně
okresy, nebo země uhrazovati potřebný náklad
zřizovací a vydržovací a je-li úhrada
nákladů těch u těchto samosprávných
svazků z jejich řádných příjmů
zajištěna. Taková škola nazývá
se potom okresní nebo zemská pomocná škola.
(2) Ustanovení § 12,
odst. 2., lze užívati obdobně i pro zřizování
okresních pomocných škol.
(3) Obvod okresní nebo
zemské pomocné školy stanoví zemská
školní rada v dohodě s jejími vydržovateli.
(4) Náklad na vydržování
okresní nebo zemské pomocné školy, který
by podle § 16 připadal školním obcím
nebo obcím, uhrazují činitelé, na
jejichž žádost byla okresní nebo zemská
pomocná škola podle odst. 1. zřízena.
(1) Soukromé školy
(třídy) pomocné dovoleno jest zřizovati
se svolením zemské školní rady za těchto
podmínek:
a) Veškero zařízení
a organisace těchto škol (tříd) musí
vyhovovati požadavkům, které se kladou na veřejnou
školu pomocnou.
b) Učitelé jejich
musí prokázati způsobilost k vyučování
na pomocných školách podle § 10, odst.
1., a mravní bezúhonnost. Výjimku z požadované
způsobilosti podle § 10, odst. 1., může
povoliti ministerstvo školství a národní
osvěty bude-li způsobilost k vyučování
na pomocné škole dokonale prokázána
jiným způsobem.
(2) Soukromým školám
(třídám) pomocným, které po
všech stránkách vyhovují účelu
pomocných škol, může ministerstvo školství
a národní osvěty udíleti právo
vydávati vysvědčení, která
mají touž platnost jako vysvědčení
veřejných škol (právo veřejnosti).
(3) Prokáže-li se,
že soukromá škola (třída) pomocná
úplně vyhovuje potřebě výchovy
a vzdělání všech dětí
ve školní obci, které jsou povinny choditi
do pomocné školy (třídy), zemská
školní rada může povoliti na základě
žádosti školní obce a za souhlasu vydržovatelů
soukromé pomocné školy (třídy),
aby se v takové obci nezřizovala veřejná
škola (třída) pomocná.
(4).Soukromé školy
(třídy) pomocné, při nichž se
zjistí, že nevyhovují platným předpisům
o pomocných školách, budou podle okolností
buď zbaveny práva veřejnosti (odst. 2.) nebo
budou zemskou školní radou zrušeny.
Veřejné i soukromé
školy (třídy) pomocné podřízeny
jsou dozoru a správě úřadů
školních a jejich orgánů obdobně
jako školy obecné.
Pomocné školy a třídy,
vydržované dosud jednotlivými obcemi, mohou
se proměniti k jejich žádosti postupně
ve veřejné školy (třídy) pomocné
podle tohoto zákona, pokud mají dostatečný
počet žactva. Rozhodovati o těchto žádostech
přísluší zemské školní
radě v dohodě s činiteli, jimž přísluší
úhrada osobního nákladu
školního. Dojde-li k takové přeměně,
buďte řádně kvalifikovaní učitelé,
při nich dosud ustanovení, zpravidla bez konkursu
ustanoveni definitivními učiteli veřejných
škol pomocných na místě, na němž
dosud působí.
(1) Kdekoli se v tomto zákoně
mluví o školní obci, rozumí se tím
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi politické obce,
a to po dobu, pokud i tam nebudou zřízeny školní
obce.
(2) Dokud se na Slovensku a v
Podkarpatské Rusi nezřídí zemské
školní rady, bude působnost přikázanou
ji-m tímto zákonem vykonávati ministerstvo
školství a národní osvěty nebo
orgány jím zmocněné.
Zákon tento nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1929. Platí též
na území Podkarpatské Rusi, dokud zákon
jejího sněmu v mezích jeho působnosti
neustanoví jinak. Ustanovení § 27 zákona
ze dne 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n., o úsporných
opatřeních ve veřejné správě;
platí též pro učitele veřejných
škol (tříd) pomocných.
Provedením tohoto zákona,
pověřuje se ministr školství a národní
osvěty v dohodě s ministry vnitra, financí,
sociální péče a veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy.
1. Vládě se ukládá
najíti vhodné prostředky k tomu, aby mládeži,
vyšedší ze škol pomocných, dostalo
se dalšího přiměřeného
vzdělání i výchovy potřebné
k založení spořádaného života.
2. Vládě se ukládá,
aby za účelem náležitého odborného
dozoru ke školám pomocným zřídila
buď v každém zemském školním
úřadě místo zvláštního
dozorce těchto škol, nebo pověřila některého
ze zemských školních dozorců dozorem
na všechny školy tohoto druhu po celé
zemi.
3. Postupné přejímání
pomocných škol tak, jak o tom mluví §
19 zákona, děj se pokud možno s urychlením
a to nejprve u těch škol, které již po
řadu let zatěžují obce, nebo některé
jiné korporace.
4. Vládě se ukládá,
aby provádějíc § 15 zákona o
pomocných školách přihlédala
k tomu, by při přikazování učitelstva
ze zrušených pomocných škol ustanovovala
tyto pokud možno v místě, kde až dosud
působili.
5. Ministerstvo školství
a národní osvěty se vyzývá,
aby věnovalo otázce řešení pomocného
školství v celém rozsahu největší
péči a aby v době nejkratší předložilo
osnovu zákona, jež by plně problém pomocných
škol vyřešila.
6. Vládě se ukládá,
aby senátu předloženy byly výkazy subvencí
za posledních 5 let, které byly z veřejných
prostředků poskytnuty soukromým školám
a třídám pomocným.
7. Ministerstvu školství
a nár. osvěty se ukládá, aby v době
nejkratší předložilo návrh zákona
o definitivním vyřešení otázky
pomocných škol. Vzhledem k obtížnosti
služby na pomocných školách buďtež
učitelům pomocných škol přiznány
požitky učitelstva na ústavech hluchoněmých
a slepých.
8. Ministerstvo školství
a nár. osvěty se vyzývá, aby vzhledem
k neudržitelnému stavu a naprosté nedostatečnosti
státních přípravných kursů
pro učitelstvo pomocných škol (po stránce
trvání i věcné), učinilo kroky
nutné k prohloubení a zhodnocení tohoto přípravného
studia.
9. Ministerstvu školstva
a národnej osvety sa ukladá, aby čím
skôr vypracovalo a zákonodarnemu sboru predložilo
návrh na sriadenie krajinskej školskej rady
pre Slovensko.
10. Ministerstvu školství,
sociální péče a ministerstvu zdravotnictví
se ukládá, aby vyučování na
pomocných školách dělo se v dalším
budování pokud možno na podkladě okresů,
nebo, aby bylo centralisováno ještě pro větší
obvody.
Okresní pomocné
školy buďtež, je-li to možno, zřizovány
mimo město jako samostatné hospodářské
podniky tak, aby v nich děti mohly bydliti v internátu
a býti vyučovány také pod dozorem
lékařským (orthopaedické oddělení).
V těchto vybavených
okresních pomocných školách budiž
při jejich dalším vybudování
(vytváření), postaráno také
o další výchovu dětí škole
odrostlých.
Velké finanční
prostředky potřebné k tomuto účelu
buďtež poskytnuty okresům pokud možno bezúročně
Ústřední sociální pojišťovnou.