II. volební období. | 7. zasedání. |
Podepsaní navrhuji:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1. Pomáhati sjednati uzavření, doplnění,
změnu nebo obnovení hromadných smluv (kolektivních
smluv) a urovnávati kolektivní spory z pracovního
poměru jsou povolány zúčastněné
umluvené smírčí soudy (tarifní
instance) a smírčí úřady (smírčí
výbory a smírčí soudci).
Za hromadné smlouvy dlužno pokládati tarifní
smlouvy, závodní ujednání, služební
a pracovní řády.
Smírčí soud neplatí pro spory o výklad
sjednaných hromadných smluv, jejich platnost a pro
spory z jednotlivého pracovního poměru.
§ 2. Zaměstnavatelem podle smírčího
řádu jest, kdo pravidelně zaměstnává
nejméně jednoho zaměstnance.
Není-li zaměstnavatelem jednotlivec, vykonávají
práva o povinnosti zaměstnavatelů:
1. U právnických osob a souborů osob soukromého
práva zákonitý zástupce.
2. U státu, zemí, obcí a jiných korporací
veřejného práva přednostové
jednotlivých služebních míst podle platných
předpisů.
§ 3. Zaměstnanci podle smírčího
řádu jsou dělníci a zaměstnanci.
Dělníci jsou osoby zaměstnané za plat
ve službách jiné osoby vyjma zaměstnance.
Zaměstnanci jsou osoby, které vykonávají
zaměstnání povinně pojištěné
podle zákona o pensijním pojištění
zaměstnanců ve vyšších službách.
Pro učedníky a praktikanty, kteří
se pravidelně vzdělávají pro takováto
zaměstnání, předpisy smírčího
řádu platí.
§ 4. Hospodářská sdružení
podle smírčího řádu jsou sdružení
zaměstnavatelů způsobilá k právům,
jejichž úkolem podle stanov nebo zvyku jest vykonávati
vliv na záležitosti zaměstnanců.
Způsobilost jednati pokládá se za danou také
tehdy, jestliže se vliv skutečně vykonává,
aniž jest to ustanoveno usneseními nebo stanovami.
Hospodářským sdružením zaměstnanců
staví se na roveň:
a) Cechy a povinné cechy (společenstva).
b) Čelné svazy zaměstnavatelů, pokud
jsou zmocněny uzavírati hromadné smlouvy.
§ 5. Hospodářská sdružení
zaměstnanců jsou sdružení zaměstnanců,
jejichž účelem jest upravovati požitky
a pracovní podmínky a povznášeti hospodářský
a sociální stav svých členů
a která tento úkol vykonávají úplně
nezávisle na podnikatelích a svazech zaměstnavatelů.
Hospodářským sdružením zaměstnanců
staví se na roveň čelné svazy, které
jsou stanovami nebo usneseními nebo členstvem zmocněny
uzavírati pro zaměstnance hromadné smlouvy
nebo kterým se uděluje plná moc pro jednotlivé
případy.
§ 6. Jak se zřizují smírčí
úřady.
Smírčí výbory zřizuje po předchozím
slyšení hospodářských sdružení
zaměstnavatelů a zaměstnanců po jejich
návrzích ministr sociální péče
v sídle okresního politického úřadu.
Zřizovati společné smírčí
výbory pro několik okresů se zřením
k hospodářským vztahům jest nepřípustno.
§ 7. Jak se zřizují odborné komory a
odbočky.
Ministr sociální péče může
pro určitá živnostenská odvětví
nebo druhy povolání, zvláště
pro zemědělství a hornictví zříditi
odborné komory, je-li toho třeba pro zvláštní
poměry živnostenského odvětví
nebo druhu povolání a vzhledem k počtu sporů.
Pro části okresu může ministr sociální
péče vedle smírčích výborů
zříditi odbočky, je-li to účelno
pro velikou vzdálenost nebo z jiných důvodů.
§ 8. Jak jsou složeny smírčí výbory.
Smírčí výbory se skládají
z jednoho nebo několika předsedů a ze stejného
počtu přísedících zaměstnavatelů
a zaměstnanců.
§ 9. Jak se povolávají, ustanovují a
odvolávají nestranní předsedové.
Ministr sociální péče ustanovuje po
dle rozsahu agendy smírčích výborů
jednoho nebo několik nestranných předsedů
a potřebný počet náměstků.
Při jejich volbě jest ministr sociální
péče povinen vyhověti souhlasným přáním
hospodářských sdružení zaměstnavatelů
a zaměstnanců okresu. Předsedové jsou
ustanovováni v hlavním úřadě
nebo ve vedlejším úřadě. Ustanovování
jsou na neurčitou dobu.
Předsedové a jejich náměstkové
mají po dobu svého úřadu hodnost veřejných
úředníků. Náhradu za jejich
činnost upravuje ministr sociální péče.
Ministr sociální péče vyslechnuv hospodářská
sdružení zaměstnavatelů a zaměstnanců
okresu může předsedu nebo náměstka
kdykoliv odvolati.
§ 10. O vyloučení nebo odmítnutí
předsedů.
Týká-li se spor pouze jednotlivého závodu,
zaměstnavatelé a zaměstnanci tohoto podniku
jsou vyloučeni jako předsedové a přísedící
smírčího výboru, nesouhlasí-li
strany s jejich spoluúčastí. Předseda
smírčího výboru může býti
odmítnut jak z důvodů, které odůvodňují
jeho vyloučení, tak také z obavy před
podjatostí. Odmítnutí pro podjatost může
se opírati jen o skutečnosti, které souvisí
s jednotlivým sporným případem a jsou
s to, aby odůvodnily nedůvěru v nestrannost.
Odmítnutí nesmí se zakládati na událostech
předběžného řízení
(§ 26). Odmítnutí jest přípustné
jen než se zahájí jednání. Pokládá-li
je odmítnutý za odůvodněné,
beze všeho vystoupí. Jinak rozhodne o odmítnutí
předsedy rozhodčího výboru ministr
sociální péče do jednoho týdne.
§ 11. Co jest předpokladem pro povolání
za přísedícího.
Přísedící mohou býti jen českoslovenští
státní občané, kteří
dokonali 24. rok života a mají v okrese smírčího
výboru své sídlo závodu nebo když
toho není, své bydliště nebo jsou tam
zaměstnáni. Přísedící
odborných komor musí býti vedle toho příslušníky
živnostenského odvětví nebo druhu povolání,
pro něž jest odborná komora zřízena.
Přísedící zaměstnavatelé
smějí býti jen zaměstnavatelé.
Přísedícím zaměstnavatelům
jsou však rovni:
Členové představenstva a zástupci
právnických osob a souborů osob soukromého
a veřejného práva; mimo to členové
dozorčích rad, veřejní úředníci
podle podrobnějšího nařízení
příslušných úřadů,
obchodvedoucí a závodní správcové,
jsou-li oprávněni samostatně přijímati
nebo propouštěti zaměstnance v závodě
nebo v odděleních závodu nebo byla-li jim
udělena prokura nebo generální plná
moc a zástupci a zplnomocnění zaměstnanci
hospodářských sdružení zaměstnavatelů,
určení stanovami.
Přísedící zaměstnanci smějí
býti jen zaměstnanci. Zaměstnancům
se rovnají stanovami určení zástupci
nebo zplnomocnění zaměstnanci hospodářských
sdružení zaměstnanců. Tito smějí
býti také voleni za přísedící
do smírčích výborů mimo jejich
bydliště. Při sporech, týkajících
se dělníků, mají býti zástupci
zaměstnanců dělníci, při sporech,
týkajících se zaměstnanců,
zaměstnanci.
§ 12. Jak se povolávají, ustanovují
a odvolávají přísedící.
Přísedící smírčího
výboru povolává ministr sociální
péče k návrhu hospodářských
sdružení zaměstnavatelů a zaměstnanců.
Při povolávání přísedících
dlužno přihlížeti k různým
částem a k nejdůležitějším
živnostenským odvětvím, druhům
povolání a druhům podniků v okresu,
pokud se tak již ne děje zřízením
odboček. Této potřebě mají
vyhověti návrhy hospodářských
sdružení zaměstnavatelů a zaměstnanců.
Pro dělníky a zaměstnance sestaví
se návrhy odděleně. Kde se zřídí
odborné komory nebo odbočky, dlužno pro ně
podati rovněž zvláštní návrhy.
Jestliže hospodářská sdružení
návrhů nepodají nebo jich nepodají
včas, povolá přísedící
ministr sociální péče, řídě
se zásadami hořejšího odstavce.
Přísedící jsou povoláváni
na tři léta. Povolání oznámí
se vyhláškou v místnostech smírčího
úřadu.
Převzetí úřadu přísedícího
může odmítnouti:
1. Kdo dovršil 60. rok věku.
2. Kdo pro nemoc nebo vadu nemůže úřad
řádně zastávati.
3. Kdo pro jinou čestnou činnost v zájmu
celku jest tak zaneprázdněn, že nelze od něho
požadovati, aby tento čestný úřad
přijal.
4. Kdo v posledních pěti letech před povoláním
za přísedícího působil ve smírčím
výboru.
Kdo bez přípustného důvodu odmítne
převzíti úřad přísedícího,
bude potrestán ministerstvem sociální péče
pořádkovou pokutou.
Přísedící vykonávají
svůj úřad bezplatně jako úřad
čestný. Za účast v seděních
dostanou jen náhradu ušlého zisku; vedle toho
dostanou při cestách diety a náhradu jízdného.
Podrobnější ustanovení o tom vydá
ministerstvo sociální péče.
Přísedícím zaměstnancům
nesmějí jejich zaměstnavatelé nebo
jejich zástupci překážeti v převzetí
nebo výkonu úřadu přísedícího.
Jejich výpověď nebo propuštění
z pracovního poměru jest přípustné
jen se souhlasem smírčího výboru.
Ministr sociální péče. může
přísedící kdykoliv odvolati. Než
je odvolá, jest povinen vyslechnouti přísedícího
a hospodářské sdružení, které
navrhlo, aby byl povolán. Přísedící
musí býti odvolán, nevyhovuje-li již
předpokladům §u 12 nebo jestliže jeho
sdružení žádá, aby byl odvolán.
§ 13. Jak se skládají komory smírčího
výboru.
Komory smírčího výboru skládají
se z nestranného předsedy smírčího
výboru a po dvou přísedících
zaměstnavatelů a zaměstnanců.
Přísedící zapíše předseda
smírčího výboru do seznamu a pro zaměstnavatele
a pro zaměstnance (dělníky a zaměstnance)
do odborných komor a odboček vedeny jsou seznamy
odděleně. Ministr sociální péče
může předsedu zmocniti, aby seznam přísedících,
je-li toho třeba ze zvláštních důvodů.
pro jednotlivý případ doplnil.
Přísedící se vybírají
čas od času pro sedění ze seznamů.
Při výběru jest předseda povinen podle
možnosti přihlížeti ke zvláštním
poměrům jednotlivého sporného případu
a k přáním stran. Přísedící,
kteří se bez náležité omluvy
a nebo včas k sedění nedostaví, nebo
se jinak vyhýbají svým povinnostem, potrestá
předseda pořádkovou pokutou. Jestliže
se však dodatečně náležitě
omluví, pořádková pokuta se zruší
nebo sníží.
§ 14. O smírčích soudcích.
Pro větší hospodářské
oblasti (hospodářské okresy) ustanovuje ministr
sociální péče smírčí
soudce. Může také ustanoviti zvláštního
smírčího soudce pro jednotlivý případ.
Před ustanovením dlužno vyslechnouti příslušné
úřady, které při svých návrzích
jsou povinny vyhověti případným shodným
přáním hospodářských
sdružení zaměstnavatelů a zaměstnanců
svého okresu.
§ 15. O povolávání, ustanovení
a odvolávání smírčích
soudců.
Pro stálé smírčí soudce a jejich
náměstky platí obdobně předpisy
§u 8.
§ 16. Jak se obsazují smírčí
komory.
Přísedící smírčích
komor povolává smírčí soudce
čas od času pro jednotlivá sedění.
Nemá jich býti více než pro každou
stranu dva. Při jejich výběru má smírčí
soudce přihlížeti ke zvláštním
poměrům sporného případu a
pokud možno vyhověti přáním stran.
O předpokladech pro povolání přísedících
platí obdobně předpisy §§ 10, 12
a 13.
§ 17. Při všech povoláváních
a jmenováních dlužno zachovati národní
klíč obyvatelstva onoho území, na
něž se vztahuje činnost jmenovaných
a povolaných.
18. Smírčí výbor a smírčí
soudce jsou povinni pomáhati při uzavření,
doplnění nebo obnovení hromadných
smluv, není-li umluveného smírčího
soudu nebo jestliže tento hromadné smlouvy sám
neuzavře. Smírčí soudci jsou povinni
převzíti urovnání sporů ve
všech případech důležitých
pro hospodářský život.
§ 19. O poměru k úřednímu a tarifnímu
smírčímu řízení.
Smluvené smírčí soudy mají
přednost před smírčími výbory
a smírčími soudci. Příslušnost
tarifních smírčích soudů závisí
na trvání tarifní smlouvy.
Je-li přes příslušnost smluveného
smírčího soudu povolán smírčí
výbor nebo smírčí soudce, musí
býti spor postoupen příslušnému
smírčímu soudu a strany o tom vyrozuměny.
Nezahájí-li smírčí soud přes
to, že byl dovolán nebo spor mu postoupen, v přiměřené
lhůtě ustanovené smírčím
soudcem svou činnost nebo nevede-li jeho řízení
k hromadné úmluvě, stává se
dovolaný smírčí úřad
příslušným přímo po této
lhůtě nebo po ztroskotání vyjednávání
před tarifním soudem.
§ 20. O vzájemném poměru smírčích
výborů a smírčích soudců.
Příslušný smírčí
soudce a předsedové smírčích
výborů svého okresu mají býti
spolu v úzkém styku. V případech,
které jsou důležité pro hospodářský
život, má předseda smírčího
výboru ihned vyrozuměti příslušného
smírčího soudce svého okresu.
Smírčí soudce může převzíti
urovnání nevyřízeného sporu
jen dokud smírčí výbor nevynesl ještě
nález. Jest povinen smírčímu výboru
ihned oznámiti převzetí sporu.
§ 21. O příslušnosti smírčích
úřadů mimo urovnání sporů.
Smírčí úřady nesmějí
převzíti jiných úkolů mimo
urovnání sporů a prohlášení
o závaznosti nálezů.
Předseda smírčího výboru nebo
smírčí soudce může však
zasáhnouti ve sporech zaměstnavatelů se zaměstnanci,
jichž nelze urovnati hromadnou úmluvou pro sporný
předmět nebo stranu, jako prostředník,
vyžaduje-li toho veřejný zájem. V tomto
případě jest přípustné
smírčí řízení.
§ 22. O místní příslušnosti.
Jestliže strany se jinak neumluví nebo nezasáhne
smírčí soudce, jest místně
příslušný smírčí
výbor, v jehož okresu jsou zaměstnáni
zúčastnění zaměstnanci. Je-li
podle toho příslušno několik smírčích
výborů, zůstane spor u toho smírčího
výboru, který byl nejprve dovolán.
Nepříslušný smírčí
výbor stane se příslušným, jestliže
se strany o tom umluví, nebo jestliže vstoupí
do jednání, aniž vytkly nepříslušnost.
O příslušném smírčím
soudci platí obdobně odstavec 2., týká-li
se spor jeho okresu nebo části jeho okresu.
§ 23. Jak zahajují činnost smírčí
úřady.
Smírčí úřady zahájí
činnost na dovolání strany. Smírčí
soudce zahájí činnost bez dovolání,
jde-li podle jeho uvážení nebo podle uvážení
ministra sociální péče o zvlášť
důležitý případ. Z úřední
povinnosti má smírčí výbor
nebo smírčí soudce zahájiti činnost,
vyžaduje-li jeho zasáhnutí veřejný
zájem. Zakročí-li smírčí
výbor z úřední povinnosti, umluvené
smírčí soudy nejsou již pro tyto spory
příslušné.
Konalo-li se již smírčí řízení
o nějakém sporu, které nevedlo ani ke smíru
ani k závaznému nálezu nové smírčí
řízení, budiž zahájeno buď
jen se souhlasem všech zúčastněných
stran nebo jen tehdy, je-li to odůvodněno zatím
nastalou změnou ve stavu sporu nebo veřejným
zájmem.
V pochybnosti rozhoduje o obnově při příslušnosti
smírčího výboru smírčí
soudce, při příslušnosti smírčího
soudce ministr sociální péče.
§ 24. O účasti několika svazů,
o spojení a řízení.
Je-li na straně zaměstnavatelů nebo zaměstnanců
prokazatelně zúčastněno několik
hospodářských sdružení a jedno
z nich dovolá se smírčího výboru
nebo smírčího soudce pokud jednání
ostatních ještě trvají, může
předseda smírčího výboru k
návrhu jedné strany odložiti řízení,
dokud není skončeno zahájené jednání,
je-li neprodlené provedení řízení
neúčelné.
Je-li o jeden spor zahájeno několik řízení,
může je předseda smírčího
výboru nebo smírčí soudce spojiti,
je-li jednotná úprava sporných věcí
účelná.
§ 25. O předvolávání stran.
Předseda smírčího výboru nebo
smírčí soudce obstará pozvání
stran k přelíčení. Stranám
nebo osobám podle zákona nebo stanov povolaným
k jejich zastupování může pohroziti
pořádkovou pokutou, kdyby se bez omluvy nedostavily
a jestliže se bez omluvy nedostaví, ji uložiti.
Jestliže se dodatečně náležitě
omluví, budiž pořádková pokuta
zrušena nebo snížena.
§ 26. O způsobilosti býti stranou, o zastoupení
stran, o osobním dostavení.
Býti stranou podle smírčího řádu
jsou způsobilí:
1. Zaměstnavatelé nebo jejich zákonití
zástupci podle §u 2.
2. Níže označení zástupci zaměstnanectva.
3. Hospodářská sdružení zaměstnavatelů
podle §§ 4 a 5.
Zaměstnavatel může svým zastoupením
pověřiti ve svém podniku ustanovené
obchodvedoucí, správce provozu, prokuristy, obchodní
zmocněnce nebo generální zmocněnce
nebo sdružení zaměstnavatelů, jehož
jest členem.
Zaměstnanectvo, dělníci a zaměstnanci
závodu jsou zastupováni předsedou a je-li
zaneprázdněn, náměstkem předsedy
závodního zastoupení, a není-li závodního
zastoupení, členem zaměstnanectva zvoleným
většinou dělnictva a zaměstnanectva.
Závodní zastoupení nebo není-li ho,
zaměstnanectvo, dělnictvo a zaměstnanectvo
závodu, může svým zastoupením
pověřiti příslušná hospodářská
sdružení zaměstnanců.
Hospodářská sdružení zaměstnanců
nebo zaměstnavatelů jsou zastupována svými
zástupci podle stanov. Mohou se také dáti
zastupovati zplnomocněnými zaměstnanci sdružení.
Jiné osoby nejsou připuštěny ani jako
zástupci ani jako podpůrci. Při sporech,
které se týkají jednoho podniku, může
předseda smírčího výboru nebo
smírčí soudce naříditi, aby
se zaměstnavatel do stavil osobně.
§ 27. O řízení.
Nestranný předseda smírčího
výboru nebo smírčí soudce má
se především sám pokusiti dosíci
sjednání hromadné úmluvy. Přelíčení
k tomu účelu jest ústní a neveřejné.
Dojde-li v předběžném řízení
ke smíru, jeho znění se sepíše
a strany nebo jejich zástupci jej podepíší.
Nedojde-li ke smíru, skončí jednání
ustanovením přelíčení před
smírčí komorou. Toto přelíčení
budiž pokud možno navázáno přímo
na řízení.
§ 28. O předběžném řízení
smírčích komor.
Řízení před smírčí
komorou jest ústní a veřejné. Smírčí
komora může veřejnost vyloučiti. Jednotlivce
může připustiti k neveřejnému
přelíčení.
Přelíčení řídí
předseda smírčího výboru. Jemu
přísluší zachování pořádku
při přelíčení.
Smírčí komora objasní výslechem
stran sporné body a podstatné poměry pro
jejich posouzení.Pokud to pokládá za potřebné,
může si opatřiti věcné zprávy,
uložiti stranám, aby opatřily podklady a slyšeti
osoby předzvědné.
Smírčí komora jest povinna pokusiti se dosíci
smíru stran. Dojde-li ke smíru, jeho znění
se sepíše a strany nebo jejich zástupci jej
podepíší. Nedojde-li ke smíru, smírčí
komora vynese nález.
Na návrh dostavivších se stran dlužno
vynésti nález také tehdy, jestliže jedna
strana přes to. že byla včas pozvána.
se nedostavila nebo jestliže nejedná. Přelíčení
dlužno však odročiti, jestliže sporné
body nebo poměry podstatné pro jejich posouzení
nejsou dostatečně objasněny.
§ 29. O poradě komory.
Porady komory a hlasování o návrzích
na smír nebo o nálezu smějí se zúčastniti
jen členové smírčí komory a
zapisovatel. Pro vynesení nálezu stačí
prostá většina. Žádný člen
komory nesmí se hlasování zdržeti nebo
odepříti hlasování o nějaké
otázce proto, že při hlasování
o jiné otázce zůstal v menšině.
Utvoří-li se při hlasování
více než dvě mínění, z
nichž žádné nesoustředí
na sebe více než polovici hlasů, dlužno
učiniti pokus soustřediti většinu na
jedno mínění. Nepodaří-li se
to, rozhoduje hlas předsedajícího.
Porada smírčí komory o návrhu na smír
nebo o nálezu, který má býti vynesen,
jakož i hlasování při tom jsou důvěrné.
Porušení tohoto předpisu lze potrestati odvoláním
člena smírčí komory, který
by proti tomu jednal.
Předseda a ostatní členové smírčích
úřadů jsou povinni zachovati mlčenlivost
o obchodních, závodních a výrobních
tajemstvích, která zvěděli ve své
hodnosti. Kdo takovéto tajemství sdělí
s úmyslem, aby sobě nebo jinému opatřil
majetkový prospěch nebo aby strany a její
zástupce mravně nebo hmotně poškodili,
potrestá se peněžitou pokutou do 100.000 Kč
nebo vězením do jednoho roku a vedle toho jest odvolán.
§ 30. O nálezu.
Nález budiž před vyhlášením
písemně sepsán, předsedou podepsán
a vyhlášen.
Nálezy smírčích soudců buďtež
opatřeny písemným odůvodněním.
Přistoupí-li na nález obě strany,
má účinek písemné hromadné
úmluvy. To též platí, je-li nález
závazný podle zákonných předpisů
nebo nějaké úmluvy nebo jestliže smírčí
výbor nebo smírčí soudce převzal
urovnání sporu od tarifního soudu, který
rozhoduje s konečnou platností. Jinak ustanoví
předseda stra nám přiměřenou
lhůtu k prohlášení, zda nález
přijímají nebo jej odmítají.
§ 31. Stranám budiž neprodleně zaslán
opis nálezu a sdělena lhůta k prohlášení.
Dojde-li smírčího výboru nebo smírčí
ho soudce v této lhůtě od některé
strany takovéto prohlášení, má
se za to, že nález odmítá.
§ 32. O stížnostech do jednacích opatření
a do stanovení pořádkových pokut.
Do jednacích opatření předsedy smírčího
výboru nebo smírčího soudce a stanovení
pořádkových pokut jest přípustná
stížnost.
O stížnosti rozhoduje při opatřeních
a trestech předsedy smírčího výboru
příslušný smírčí
soudce, při opatřeních a trestech smírčích
soudců politický úřad II. stolice.
Stížnost do jednacích opatření
nemá odkládacího účinku.
§ 33. O poplatcích a osvobození od kolků.
Za činnost smírčích výborů
a smírčích soudců se poplatky nevybírají.
Plné moci k zastupování a řízení,
úmluvy a nálezy jsou osvobozeny od kolků.
§ 34. O vymáhání a vyúčtování
peněžitých pokut.
Pořádkové pokuty vymáhá politický
úřad a slouží k podpoře nezaměstnaných
v okresu.
§ 35. Náklady smírčích úřadů.
Náklady smírčích soudců a smírčích
výborů hradí stát.
§ 36. O zkoumání úřadování.
Ministerstvo sociální péče a smírčí
soudce mohou zkoumati úřadování smírčích
výborů a žádati, aby jim byly předloženy
spisy. Přímý dozor nad smírčími
výbory vykonává smírčí
soudce. Dozor nad úřadováním smírčích
soudců vykonává ministerstvo sociální
péče.
§ 37. O vydání směrnic.
Ministerstvo sociální péče vydá
v dohodě s čelnými svazy zaměstnavatelů
a zaměstnanců všeobecné směrnice
pro činnost smírčích výborů
a smírčích soudců. V jednotlivém
případě jsou smírčí
výbory a smírčí soudcové nezávislí
a nejsou pokyny vázáni.
§ 38. O předpokladech pro prohlášení
závaznosti a příslušnosti.
Jestliže jedna strana nález přijme, druhá
jej však odmítne, může býti na
návrh strany, která nález přijala,
prohlášen za závazný, jestliže
úprava jím provedená při spravedlivém
uvážení zájmů obou stran odpovídá
slušnosti a je-li jeho provedení potřebné
z důvodů hospodářských a sociálních.
Z úřední povinnosti budiž zahájeno
řízení za účelem prohlášení
závaznosti jen tehdy, vyžaduje-li toho veřejný
zájem. Pro prohlášení závaznosti
nálezu smírčího výboru jest
příslušný smírčí
soudce, v jehož oblasti jest obvod platnosti navrhované
hromadné úmluvy. To platí také tehdy,
jestliže jen nepodstatně přesahuje obor působnosti
smírčího soudce. Pro prohlášení
závaznosti nálezu s větším obvodem
platnosti a pro nálezy, které vynesla smírčí
komora, jest příslušný ministr sociální
péče.
§ 39. O řízení až do rozhodnutí.
Místo příslušné rozhodnutí
podle §u 38 jest povinno buď samo nebo prostřednictvím
místa jím pověřeného vyslechnouti
před rozhodnutím strany. Není-li zvláštních
důvodů, výslech má býti ústní.
Při tom dlužno se ještě jednou pokusiti
o dosažení smíru.
§ 40. O rozhodnutí.
Nález lze prohlásiti za podmínek uvedených
v §u 38 za závazný.
Při prohlášení závaznosti lze
nález změniti jen se souhlasem stran, které
se dožadovaly jeho prohlášení za závazný.
Týká-li se několika sporných bodů,
lze prohlášení závaznosti, jestliže
s ostatními nutně nesouvisí, omeziti na jednotlivé
body.
Rozhodnutí o prohlášení závaznosti
dlužno učiniti písemně, opatřiti
je důvody a zaslati je stranám.
Prohlášení závaznosti nahrazuje přijetí
nálezu. Rozhodnutí je konečné.
§ 41. Hromadné úmluvy (kolektivní smlouvy)
mohou býti prohlášeny smírčím
soudcem nebo ministerstvem sociální péče,
mají-li ve svém obvodu platnosti vynikající
význam, za předpis.
V usnesení dlužno uvésti obsah, platnost, rozsah
a počátek působnosti a dobu platnosti předpisu.
Usnesení dlužno vyhlásiti veřejně.
Ve sdělení dlužno vyhlásiti, že
odvolání lze podati do 30 dnů u smírčího
soudce nebo ministerstva sociální péče.
Není-li podán odpor, vyhlásí se po
uplynutí předepsané lhůty veřejně,
že usnesení o stanovení předpisu nabylo
právní moci. Ve vyhlášce oznámí
se počátek účinnosti předpisu.
§ 42. Ode dne platnosti předpisu platí pro
všechny ve smlouvě uvedené skupiny zaměstnanců
a zaměstnavatelů stanovená pracovní
a platová ustanovení.
Obsah těchto kolektivních smluv nelze smlouvou změniti,
t. j. jednotlivé pracovní smlouvy zaměstnavatelů
se zaměstnanci nesmějí obsahovati horší
podmínky.
§ 43. Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Jeho provedení ukládá
se ministrovi sociální péče.
Československo, jako vývozní stát,
jehož výroba musí vydržeti soutěž
ciziny a který může své obyvatelstvo
vyživiti jen výrobou založenou na vyšším
vývozu, musí se snažiti, aby dospělo
k příznivému vývoji v hospodářství
pokud možno klidnou výrobou, bez velkých otřesů
a váznutí. Československému hospodářství
se však dosud nepodařilo dostati se na tuto cestu.
Podle dosud vydaných výkazů státního
úřadu statistického činily ztráty
zaviněné stávkami a výlukami v létech
1921 až 1925 13,325.596 pracovních dnů a 488,424.561.-
Kč mezd. Poněvadž v mnoha výrobních
odvětvích nemají mzdy ve výrobě
příliš velký význam, jsou ztráty
pro hospodářství mnohem větší
než tyto číslice. K tomu dlužno připočísti
úbytek v obchodní bilanci, úbytek daní,
dopravy atd. V roce 1925, v posledním roce, za nějž
máme výkazy, činily ztráty způsobené
výlukami a stávkami 1,614.058 pracov. dnů
a 45,427.604.- Kč mezd.
V Československu máme několik zákonů
a nařízení o úpravě sporů
z pracovního poměru, a to:
Rozhodčí komise při výpovědích
podle zákona o závodních výborech
ze dne 12. srpna 1921, číslo 330 Sb. z. a n.
Rozhodčí komise v kovodělném průmyslu
podle zákona ze dne 5. prosince 1919, čís.
655 Sb. z. a n.
Obvodní komise podle zákona o domácké
práci ze dne 12. prosince 1919 čís. 298 Sb.
z. a n.
Rozhodčí soudy mzdové v živnosti stavební
podle zákona ze dne 28. března 1928, hlava II.,
číslo 43 Sb. z. a n.
Hornické rozhodčí soudy podle zákona
ze dne 3. července 1924 číslo 170 Sb. z.
a n.
Rozhodčí výbory společenstev podle
§u 144 ž. ř.
Živnostenské soudy podle zákona ze dne 27.
listopadu 1896, číslo 218 ř. z.
Skutečný účinek těchto smírčích
soudů a smírčích zařízení
nebyl v hospodářství přes to patrný,
poněvadž tyto zákony mají příliš
úzké pole působnosti, pokud jde o spory z
pracovních poměrů. Z části
jest také jejich příslušnost velmi omezená
a nemají téměř vůbec prostředků,
jak by vynutily uznání svých nálezů.
Poněvadž především náš
sousední stát, Německo, s nímž
máme velmi silné obchodní styky, v zákonodárství
upravujícím urovnání sporů
z pracovních poměrů jest daleko před
námi, pociťuje se tato mezera našeho zákonodárství
tísnivě v našem hospodářství
a především v sociálních poměrech
našeho zaměstnanectva. Tento nedostatek má
napraviti podaný návrh jednotného obšírného
zákona o urovnávání sporů.
Stávka jest bojovným prostředkem za hospodářské
požadavky zaměstnanectva a za náležitou
úpravu pracovního poměru vůbec. Mezi
stávkami a výlukami v roce 1925 vyskytují
se stávky a výluky v trvání pod 12
dní se ztrátou mzdy jen 3,152.164.- Kč, v
trvání od 12 do 24 dnů vykazují ztrátu
mzdy 11,631.521.- Kč a trvající přes
24 dní ztrátu 30,643.919 Kč. Ze stávek
skončilo s plným úspěchem 4.95%, narovnáním
37.60% a neúspěchem 57.45%. Tím jest řečeno,
že většina stávek trvala déle a
byly vedeny se zvláštní tvrdošíjností,
poněvadž samozřejmě s delší
dobou stávky na obou stranách čím
dál tím více mizí ochota ke smíru
a končí to ohnutím nebo zlomením.
Dlužno se však tázati, zda vyhladovění
dělnictva při delším trvání
stávky a skončení nezdařené
stávky diktátem zaměstnavatele přináší
hospodářství prospěch? Takovéto
vynucené skončení stávky končí
obyčejně přestávkou v boji, během
níž se shromažďují síly k
novým rozhořčeným opatřením.
Hospodářství naproti tomu může
míti jen zájem na trvale upraveném klidném
vývoji. To jest možno jen vzájemnými,
rozumnými a oboustranně uznávanými
úmluvami a obyčejně se to ulehčuje
vlivem zákonitě uznaného závazného
smírčího sondu a smírčího
zařízení, jaké má opatřiti
tento návrh zákona. Poněvadž nejnebezpečnějším
základem zdravého pracovního poměru
jsou dlouhodobé kolektivní smlouvy, klade se v návrhu
největší důraz na zásah smírčích
zařízení při sjednávání
a dodržování kolektivních smluv, které
mají předcházeti počátek každého
pracovního poměru a jejichž zlepšením
a zdokonalením má se dojíti k odstranění
všech sporů z pracovního poměru. Spořádané
kolektivní smlouvy jsou přesnou, usměrňující
účetní základnou pro výrobu
a uklidňujícím zajištěním
pro životní úroveň zaměstnance
a jeho rodiny.
K § 43.
Po stránce formální budiž návrh
při kázán výboru sociálně-politickému
a pak rozpočtovému.
Náklady na smírčí soudce a smírčí
za řízení podle tohoto zákona buďtež
zařazeny do rozpočtu ministerstva sociální
péče a z něho hrazeny.