Rozdělením Těšínska v roce 1920
mezi republiku Československa a Polskou stala se obec Petrovice
u Bohumína obcí, v níž byla zřízena
velká pohraniční stanice, kde jest největší
železniční přechod v Československé
republice pro přepravu zboží do Polska a z
Polska. Veliký služební výkon vyžadoval,
aby byl do Petrovic u Boh. přidělen velký
počet zaměstnanců státních
drah, jakož i jiných státních a veřejných
zaměstnanců. Pro ubytování těchto
zaměstnanců byly postaveny pro zaměstnance
čsl. státních drah pouze 4 obytné
budovy se 42 byty a pro celní úředníky
pouze 1 budova se 6 byty. Veliká poptávka po soukromých
bytech v místě a okolí způsobila,
že ceny nájemného soukromých bytů
byly značně zvýšeny. Mimo to dojíždí
ještě do Petrovic u Bohumína přes 90
železničních zaměstnanců a tolikéž
ostatních státních zaměstnanců,
pro které není již možno získati
bytů v místě a okolí. Též
zaměstnanci, kteří bydlí v soukromých
bytech v Petrovicích u Boh. a okolí, musí
se spokojiti s nevyhovujícím bytem o 1 malé
místnosti, v které bydlí celá rodina,
takže zaměstnanec nemůže si ani před
nástupem služby řádně odpočinouti,
což má zajisté velký vliv na výkon
služby. Totéž jest i po příchodu
ze služby. V obci Petrovicích u Boh., která
má celkem 216 domovních čísel, tovární
a železniční budovy, v nichž nejsou byty,
v to počítaje, není možno umístiti
360 státních a železničních zaměstnanců
s rodinami jestliže státní správy k
tomu nedopomůže vystavením obytných
domů.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1) Jest ochotna postaviti dostatek státních domů
v Petrovicích u Bohumína, aby mohli býti
ubytováni v nich všichni nebydlící anebo
špatně bydlící státní
a železniční zaměstnanci v této
obci zaměstnaní?
2) Jest ochotna podrobiti ubytování státních
a železničních zaměstnanců v
Petrovicích u Bohumína zdravotní státní
přehlídce?
3) Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci zařídila, nebo zaříditi
hodlá?
V Praze dne 13. prosince 1928.
Město Dubá má sice jenom 1700 obyvatel, ale
drahotní poměry jsou zde daleko horší,
než ve velkých městech, protože Dubá
nemá žádného železničního
spojení. Brambory stojí 80-100 Kč za 1 q,
uhlí hnědé II. jakosti 1 q 24 Kč,
dříví měkké 95 Kč 1
m3, maso hovězí 1 kg 16-18 Kč,
máslo 1 kg 30-36 Kč, vejce 1 kus 80h.-1 Kč,
cukr 1 kg 6.40 Kč, 1 litr piva 3.20, elektrické
světlo 1 Kwh 4.50 Kč, k tomu 60 Kč ročně
nájmu z elektroměru, obyčejný salám
1 kg 22-24 Kč. Veškeré zboží je
o 5-10% dražší než v okolních velkých
městech, poněvadž se zdraží dovozem
od dráhy, 12 km vzdálené.
Byt o 1 kuchyni a pokoji 800-1200 Kč ročně,
o 2 pokojích přes 2.000 ročně. Z těchto
důvodů táží se podepsání:
1) Jest vláda ochotna přeřaditi městu
Dubá do vyšší skupiny míst činovného
podle §u 12, odst. 7. platového zákona?
2) Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci učinila, aneb učiniti hodlá?
V Praze dne 13. prosince 1928.
Nedávné vládní nařízení,
jímž některé obce byly zařazeny
do vyšší skupiny míst pro vyměření
činovného, vyvolalo veliké zklamání
státních a železničních zaměstnanců
v Chodově u Karlových Varů. Nejkřiklavějším
zjevem jest, že obce, přiléhající
k velkým a tudíž poměrně dražším
střediskům a tvořící s nimi
organický hospodářský celek, byly
pro nedostatečný počet svého obyvatelstva
zařazeny do nižší skupiny míst
činovného. Není pak zřídkým
zjevem, jako v případě chodovském,
že skupinám činovného, ač zaměstnanci
bydlí v stejném hospodářském
prostředí.
Město Chodov čítá přes 6.000
obyvatel, má sedm velkých továren, které
zaměstnávají přes 3.000 dělnictva.
Ježto se nejdůležitější poživatiny
i jiné předměty dovážejí
z Karlových Varů, 13 km vzdálených,
jsou v Chodově o 20 a i více procent dražší
než v samých Karlových Varech, ačkoliv
v Chodově mají zaměstnanci menší
činovné.
Jako důkaz o panující drahotě v Chodově
uvádí se přehled cen nejobvyklejších
poživatin:
cena bramborů za 1 kg | Kč 1.50 |
" chleba za 1 kg | " 5.50 |
" bílé mouky za 1 kg | " 4.60 |
" másla za 1 kg | " 36,- |
" soli za 1 kg | " 3,- |
" mléka za 1 litr | " 2.20 |
" vajec za 1 kus | " 1.10 |
" hovězího masa za 1 kg | " 15.- |
Zelenina a ovoce jsou však lahůdky, jichž si
pro vysokou cenu může jen málokdo dopřáti.
Nedostatek bytů pro státní a veřejné
zaměstnance a učitele stává se rovněž
stále tísnivější. Zvýšení
nájemného podle nového zákona o ochraně
nájemníků v budovách starších
zvláště zle doléhá na státní
zaměstnance a učitele a v nových domech jest
sebe skrovnější byt pro ně vůbec
nedostižný.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1) Jest ochotna vzhledem k odst. 7. §u 12. platového
zákona zařaditi měst Chodov u Karlových
Varů do vyšší skupiny míst činovného?
2) Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci zařídila, aneb učiniti hodlá?
V Praze dne 13. prosince 1928.
Je všeobecně známo, že v místech
pohraničních vlivem určitých okolností
panuje větší drahota nežli ve vnitrozemí.
Zvláště však vyvrcholuje drahota v místě
vysoko v horách položeném, málo úrodném,
odříznutém hřebenem horstva od krajů
produkujících většinu životních
potřeb a při tom průmyslovém, jakým
je Meziměstí s okolím. Největší
nesnáze pociťují zde, v sousedství říše
s vysokou valutou, drobní zaměstnanci a dělníci
při opatřování nejnutnějších
potravin pro svoje rodiny. Vagonové zásilky sem
k rozprodeji docházející zakupují
většinou ihned zahraniční agenti ze
země s vysokou valutou a vyvážejí je
dále do Německa. Děje se tak s ovocem, bramborami,
zelím, okurkami atd. Chtějí-li si drobní
a zvláště čeští zaměstnanci
trochu živobytí na zimu zaopatřiti, musejí
dojížděti do vzdálených míst,
což je stojí nejenom mnoho času, ale ještě
více peněz.
Nutno poukázati ještě na tuto okolnost:
Jaký finanční náklad připadá
na rodiny, jejichž dítky musejí dojížděti
do vzdálených škol. V Meziměstí
jest jenom dvoutřídní obecná škola
česká, do které docházejí dítky
také z okolních přilehlých obcí.
Chtějí-li rodiče svým dítkám
poskytnouti vyššího vzdělání,
musí je posílati vlakem do občanské
školy v Broumově nebo do odborných škol
v Hronově, Náchodě, ano i Trutnově.
Tím vznikají zvláště v četnějších
rodinách sotva snesitelné výlohy s vydržováním
dítek přes den v místech příslušných
škol. K tomu jest třeba počítati také
s poplatky školními a cestovními.
K obci Meziměstí přiléhají
nejen katastrálně, ale i zastavěnou plochou
bez přerušení tyto obce: Ruprechtice, Hynčice,
Jetřichov, Verneřovice, Březová, Starostín,
Vižnov, Vlastní Meziměstí ani ony jednotlivé
obce nedosahují samo o sobě počtu 2000 obyvatelů
(chybí však velmi málo) a proto byly zařazeny
do nejnižší skupiny činovného.
Ve skutečnosti je zde však celek, který čítá
několikrát 2000 obyvatelů. Zdejší
zaměstnanci, drážní byty a vesměs
vše je rozděleno takřka stejnoměrně
po těchto obcích. Ostatní obyvatelstvo směřuje
do Meziměstí jako do přirozeného centra.
Z těchto všech důvodů jest úplně
oprávněna žádost, aby obec Meziměstí
s obcemi okolními přeřazeny byly do vyšší
skupiny činovného a to tím spíše,
že podobná místa ve vnitrozemí, tedy
v kraji, který podobnou drahotou netrpí, již
přeřazena byla.
Tážeme se tedy vlády:
1) Zda zná hospodářské podmínky
v pohraniční obci Meziměstí a okolí
zejména pokud se týkají drobných zaměstnanců
a dělníků,
2) je-li ochotna přeřaditi obec Meziměstí
s obcemi okolními do vyšší skupiny činovného,
aby tamější zaměstnanectvo a dělnictvo
mimořádnými drahotními poměry
tolik netrpělo?
V Praze dne 8. prosince 1928.
Obec Bílá Třemešná domáhá
se po léta, aby v Bílé Třemešné
zřízen byl obvod pro lékaře a žádost
svou odůvodňuje tím, že Bílá
Třemešná leží výhodně
na trati Pardubice-Liberec, že byt pro lékaře
je v úředním domě: v místě
jsou průmyslové závody a je vyhledáváno
sportovci, poněvadž jest v údolí pod
Zvičinou. V blízkosti jsou místní
lázně, navštěvované z daleka.
Politická správa ve Dvoře Králové
vyslovila se o záležitosti této kladně.
Stejně tak zemská správa politická
doporučila příznivé vyřízení
žádosti jmenované obce ministerstvu zdravotnictví.
Zdá se, že na překážku jsou pouze
politické důvody a neochota lékaře,
jemuž jmenovaný úsek byl přidělen,
který však právě těchto dnech
zemřel a proto se stává tato otázka
poznovu naléhavou.
Poněvadž tato žádost odpovídá
všem podmínkám, které v takových
případech ukládá ministerstvo zdravotnictví
a poukazujíce zejména na to, že bílá
Třemešná je místem, kde se odbývají
lyžařské závody a proto právě
je nutno, aby pro jakoukoliv nehodu bylo po stránce lékařské
o první pomoc postaráno, táží
se podepsaní pana ministra, je-li ochoten této oprávněné
žádosti vyhověti či nikoliv, popřípadě,
aby laskavě sdělil jaké jsou důvody,
pro které ministerstvo veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy výnosem č.
21637 ze dne 3. října 1928 zamítlo žádost
jmenované obce a konečně je-li ochoten právě
nyní, když dlouholetý obvodní lékař
v Hostinném dr. Reiberger zemřel, vyhověti
žádosti obce v zájmu veřejném?
V Praze dne 13. prosince 1928.
Obecní úřad města Náchoda domáhal
se již v době předválečné,
v roce 1914 o povolení zastávky v osadě Staré
Město a byla v roce 1914 již povolena a za tím
účelem svezen stavební materiál ku
stavbě. Válka však vše přerušila.
Po válce obecní úřad města
Náchoda naléhal znovu, aby v nejkrásnější
třídě náchodské, třídě
Komenského, na západní straně města,
kde obývá mnoho malých živnostníků
- pro něž by zastávka měla veliký
význam - tato zastávka byla zřízena.
Ředitelství státních drah v Hradci
Králové bylo požádáno o splnění
této oprávněné žádosti
- avšak ta výměrem ze dne 9. srpna t. r. č.
j. 830/3-III byla zamítnuta.
Proti tomuto rozhodnutí stěžuje si obecní
úřad přímo ministerstvu železnic
a žádá o otevření zastávky
na trati Choceň-Meziměstí v osadě
Staré Město na pozemku náležejícím
městu Náchodu.
Důvody, jež město k této stížnosti
a opětování žádosti vede, jsou
tyto:
Otevření zastávky pozdvihl by se stavební
ruch v Náchodě, neboť poblíž projektované
zastávky jest dosti stavebních míst, které
pro velkou vzdálenost od hlavní stanice Náchod
nemohou býti využitkovány a tím se každé
stavební podnikání v městech těch
brzdí.
Nejkrásnější část města
- Komenského třída - by oživla, získaly
by živnosti všeho druhu, neboť dosud jsou velikou
vzdáleností od stanice opomíjeny a zanedbávány
a jejich zlepšení by bylo též zlepšením
pro samotné město.
Zřízením zastávky by s uvolnilo značně
frekvenci na Kamenici a pro dítky, které od Nov.
města dojíždějí do náchodských
škol by byl příchod bezpečnější.
Zastávka "Vysokov" by se mohla zrušiti,
neboť nemá významu pro západní
část města Náchoda, jsouc velmi vzdálena
a i pro obec Vysokov jest bez významu, poněvadž
občané vysokovští mají blíže
na zastávku do Václavic, po případě
do Starkoče.
Dále máme mnoho měst, daleko menších
než Náchod, která mají vedle hlavní
stanice též zastávky, tudíž nebude
jistě na škodu jak živnostníků,
obchodníků, školní mládeže,
úřadů a zejména města samého,
jehož přirozený rozvoj leží právě
na oné straně, kdež o zřízení
a otevření zastávky se usiluje.
Poukazující k těmto důvodům,
žádáme, aby zřízení zastávky
vzato bylo v bedlivou úvahu.
Při nedávné návštěvě
pana ministra J. V. Najmana v Náchodě požádal
jej starosta, aby spravedlivé žádosti města
zřízením zastávky bylo vyhověno,
avšak k velikému zklamání dostává
se potom od ředitelství st. drah v Hradci Králové
vyřízení záporného - že
z důvodů komerčních a technických
nelze vyhověti.
Vedle těchto již dříve naznačených
důvodů jsou ještě důvody jiné,
důležité pro dělnictvo, v různých
továrnách zaměstnané.
Pro dělnictvo zaměstnané v továrnách
fy Josef Bartoň a synové ve Starém Městě
n. Met., které docházejí do práce
ze Šonova, Provodova, Václavic a okolních obcí
vzdálených více jak 5 km byla by zastávka
pravým dobrodiním, obzvláště
za nepříznivého počasí.
Trhovci docházející z okolních výše
jmenovaných obcí na týdenní trhy dvakráte
týdně do Náchoda byly by za zřízení
zastávky velmi vděčni.
Město Náchod leží v horské úžlabině
od východu k západu a délka jeho měří
4 km, takže obyvatelstvo západní části
má na nynější nádraží
přes 2 km.
Žádaná zastávka sloužila by více
než 7.000 obyvatelům jen z blízkého
okolí: tak Náchod 4716, Staré Město
2008, Bražec 253, Lipí 490, Jizbice 341 a Kramolna
435 obyvatelů.
Mimo dvě velké Bartoňovy továrny budou
ještě jiné větší továrny
na tuto zastávku odkázány, t. j. fy J. Kudrnáč
a spol., Akc. přádelna a barevna, Jonáš
Lewith, Trammer a Kohner, jakož i několik menších.
Město svojí polohou má na východní
straně k nádraží velmi úzkou
ulici Kamenici, kterou má denně tisíce lidu
procházeti, jednak z nádraží a tam,
jednak venkovské obvatelstvo i domácí za
různým účelem k návštěvě
města. V této úzké ulici dochází
často k automobilovému neštěstí,
neboť není mnohdy kam se vyhnouti. Chodníky
jsou příliš úzké, takže
v době příjezdu vlaků bývá
ulice přeplněna a chůzi i jízdě
nebezpečná. Pro toto nebezpečí je
nutno, aby byla zřízena zastávka na západní
straně města, aby se tím východní
ulici ulehčilo a žactvo i obecenstvo mohlo do město
přicházeti po široké bezpečné
ulici přímo od zastávky, což město
i venkov nutně potřebují. Před 50ti
lety, když se dráha stavěla, byly jiné
poměry, tenkráte stačila úzká
ulice, ale dnes, vzhledem k velikému obchodnímu
ruchu a rychlým jízdám automobilovým
je tomu docela jinak.
Že bude rentabilní zastávka jen osobní
jest zajištěno z obchodního stanoviska.
Že z technického důvodu obtíže
dráze žádné nepovstanou jest jasné,
jelikož poloha, kde zastávka zříditi
se má, je tatáž jako u zastávky vysokovské,
jinak úplně zbytečné a daleko od města
vzdálené. Námitka ředitelství
st. drah v Hradci Králové z technického,
obchodního a komerčního důvodu úplně
odpadá a to tím více, že při
první žádosti o zastávku nebylo žádných
námitek i po vyměřování a zkoumání
terénu odborníky železničními.
Dle úřední statistiky jest město Náchod
svojí poplatní silou jak co do pošty a dráhy
tak i daněmi mezi nejpřednějšími
českými městy. Z těchto důvodů
jakož i se zřetelem k tomu, že Náchod
je těsně při hranicích, jest povinností
státu, aby městu vyhověl co nejvíce.
Uznávajíce oprávněnost požadavku
města Náchoda tlumočeného obecním
úřadem v Náchodě, táží
se podepsaní:
Je pan ministr železnic ochoten dáti sluchu všem
v interpelaci obsaženým důvodům a zastávku
v osadě Staré Město zříditi?
V Praze dne 13. prosince 1928.
Jak již několikráte bylo orgány policejního
ředitelství - lichevního oddělení
v Praze - zjištěno, jest velmi draho v Německém
Jablonném a drahota neustále stoupá.
Vládní nařízením ze 14. září
1928 číl. 163/ Sb. z. a n. jsou zařazeny
obce, ku příkl. Jablonecké Paseky, Mšeno
nad Nisou, Vrkoslavice s počtem obyvatelstva mnohem menším
než má Německé Jablonné do vyšší
skupiny míst činovného, ačkoliv drahotní
poměry jsou v Něm Jablonném buď stejné
anebo ještě horší než v městech
v předu označených.
V důsledku toho táží se podepsaní
vlády:
1) Jest ochotna přeřaditi město Německé
Jablonné podle odst. 7. §u 12. platového zákona
do vyšší skupiny míst činovného?
2) Jest ochotna sděliti, podepsaným, co v této
věci učinila, aneb učiniti hodlá?
V Praze dne 13. prosince 1928.
Dle výslovného znění zákona
o reformě politické správy čís.
125/1927 ponechána je úprava zemských úvěrních
ústavů pozdějším zákonných
ustanovením. Nyní se však proslýchá,
že podle onoho, již připraveného zákona
má býti zrušen Slezský pozemkový
a komunální úvěrní ústav
v Opavě a spojen s Hypoteční bankou moravskou.
Slezsko má býti zbaveno zase další veřejné
instituce, ústavu to, s nímž je v úzkém
styku velká část obyvatelů již
po 60 let, buď jako dlužníci, aneb jako majitelé
cenných papírů. Nelze si řádně
ani představiti ztráty, které by způsobilo
podobné opatření pro hospodářský
život slezských krajů. především
však odlišné poměry na Těšínsku
a Hlučínsku vyžadují, aby tento ústav
zůstal nadále v Opavě. Styk úřednictva
ústavu přesahují částku 160
milionů Kč. Nemá tedy ústav tento
nikterak zapotřebí, aby splynul s ústavem
moravským a k tomu ještě s ústavem mladším.
Nebude ústavu nikterak na závadu, jestliže
bude ponecháno ředitelství moravsko-slezskému
výboru v Brně.I polohou je město Opava výhodnějším
stanovištěm pro tento ústav: vždyť
celé okolí slezské a přilehlé
Moravy je obchodně odkázáno do Opavy a využije
této příležitosti, aby si vyřídilo
své peněžní záležitosti
u ústavu. Bude-li ústav tento v Brně, velká
část zákazníků odpadne, neboť
nepovedou je tam žádné jiné záležitosti,
které by napomáhaly živému styku s ústavem.
Bude-li pak svazkům územní samosprávy
ztížena možnost uzavírati své půjčky
u tohoto ústavu, zabředne jejich finanční
hospodářství do značných nesnází.
Kdo odpoví za materielní škody vzniklé
občanstvu tímto zamýšleným opatřením?
Proto i tak vážná a naprosto nestranná
korporace, jako jest Ústředí starostenských
sborů slezských, varuje i zákonodárné
činitele před tímto zamýšleným
krokem a žádá co nejdůrazněji,
aby byl ponechán Slezský pozemkový a komunální
úvěrní ústav v Opavě.
Nebude snad od místa, když si vzpomeneme nedávnou
minulost, kdy slezský lid české národnosti
na rozhraní německé říše
a polského území, promíchán
jsa příslušníky národů
jemu nepřátelských, houževnatě
hájil svá práva. Český lid
ve Slezsku po staletí byl za Rakouska německou nadvládou
odkopáván i od zdrojů hospodářského
rozkvětu a byla mu bezohledně brána možnost
volně se vyvíjeti. Českým obcím,
které věrně a neochvějně hájily
národní práva, byly mařeny snahy po
zvelebení školství, nebyla jim popřána
ani zdravá pitná voda, byla odpírána
stavba silnic, aby zůstaly odříznuty od ostatního
světa, a zakoušely bez opory veškerá příkoří.
Zdálo se, že popřevratovými zákony
rázu finančního dostane se i českým
obcím možnosti, aby aspoň vlastními
prostředky odčinily křivdy, aby doháněly,
co cizí zlovůlí bylo zanedbáno. Slibné
byly začátky, mnoho bylo nadšené práce.
Obce počaly se stavbou škol důstojných
svobodného národa Komenského, zřizovaly
silnice, cesty, zaváděly vodovody, kanalisace, elektrisaci.
V těchto snahách účinně je
podporovali představitelé zemské správní
komise pro Slezsko, osvědčení to zastánci
z dob útisku.
Slezským obcím sešněrovaným posledními
finančními zákony byla dána možnost
aspoň v rámci zákona najíti porozumění
u svého zemského úvěrního ústavu.
I o tuto možnost mají býti české
obce ve Slezsku oloupeny?
České obce ve Slezsku podřadily svou samostatnost
zemskou zájmům celostátním. Nebudiž
jim tedy brána alespoň možnost hospodářského
rozvoje.
Proto táží se podepsaní vlády:
1) Je-li ochotna ponechati Slezský pozemkový a komunální
úvěrní ústav v Opavě a zabrániti
jeho zrušení a spojení s Hypoteční
bankou moravskou?
2) Je-li ochotna, bylo-li by naprosto nutno spojení obou
těchto ústavů, zříditi v Opavě
alespoň filiálku Hypoteční banky moravské
s vlastním ředitelstvím a s určitou
autonomií, jež by mohla samostatně jako dosud
rozhodovali o půjčkách a jiných ústavních
opatření?
V Praze dne 13. prosince 1928.