II. volební období. | 7. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Pro obvod každého živnostenského inspektorátu
zřizuje se komise, jejímž úkolem jest
dohlížeti na zastavení nebo omezení
podniků a hromadné propouštění
dělníků.
(2) Pro důlní podniky zřizují se takové
komise v obvodu každého revírního horního
úřadu.
(3) Vládním nařízením lze ustanoviti,
že pro několik živnostenských inspektorátů
(revírních horních úřadů)
zřizuje se jedna komise, nebo několik komisí
pro obvod jednoho živnostenského inspektorátu
(revírního horního úřadu).
Toto nařízení vyžaduje schválení
Národního shromáždění.
Ustanovením tohoto zákona podléhají
všechny průmyslové, důlní, živnostenské
a obchodní podniky, v nichž je zaměstnáno
nejméně 10 zaměstnanců.
(1) Schválení komisemi
uvedenými v §u 1 podléhají:
1. Zastavení závodu na dobu přes 1 týden.
2. Omezení závodu na méně než
4 dny v týdnu na dobu více než 14 dnů.
3. Propuštění nejméně 5 zaměstnanců
během kalendářního roku, zaměstnává-li
závod průměrně ročně
méně než 100 zaměstnanců a nejméně
10 zaměstnanců při počtu nejméně
100 zaměstnanců.
(2) Každé opatření, které spadá
pod ustanovení předchozího odstavce, budiž
oznámeno nejméně 8 dnů před
jeho počátkem příslušnému
živnostenskému inspektoru (revírnímu
hornímu úřadu). Komise budiž svolána
ihned, jakmile dojde oznámení.
(3) Ustanovení tohoto zákona se také použije,
mají-li býti provedena opatření, uvedená
v odst. 1. sloučením nebo jinou přeměnou
závodů téhož podniku.
(1) Komise rozhodují
v senátech, které se skládají z příslušného
živnostenského inspektora (přednosty revírního
horního úřadu) jako předsedy, po třech
zástupcích odborových organisací zaměstnanců
a zaměstnavatelů a z jednoho zástupce příslušného
okresního výboru,
jako přísedících.
(2) Neshodují-li se obvody živnostenských inspektorátů
(revírních horních úřadů)
s obvody komisí (§ 1, odst. 3), jmenuje vláda
předsedu. Je-li to možno, budiž vzat ze stavu
živnostenských inspektorů.
(1) Komise rozhoduje po ústním
jednání. K tomuto jednání buďtež
pozváni majetník závodu a zástupce
dělníků (zaměstnanců) zaměstnaných
v závodu. Zaměstnanci mohou se také dáti
zastupovati předsedou nebo členem závodního
výboru (závodní rady) příslušného
pro závod nebo činovníky své
odborové organisace.
(2) Nedostaví-li se řádně pozvaná
strana bez dostatečné omluvy, lze jednati i v její
nepřítomnosti.
(3) Komise může si opatřiti posudek příslušné
odborové organisace a konati potřebná šetření
nebo je dáti konati znalci.
(4) Majetníci závodů
jakož i jejich techničtí a obchodní
ředitelé jsou povinni dáti komisi všechny
potřebné zprávy a dovoliti nahlédnouti
do obchodních knih. Komise může provedením
těchto výsledků a šetřením
pověřiti některého svého člena.
(5) Pro ustanovování,
povinnosti, vyloučení a odmítnutí
znalců platí obdobná ustanovení civilního
soudního řádu.
(1) Komise může zastavení (omezení)
závodu nebo propuštění dělníků
úplně zakázati nebo povoliti na určitou
dobu nebo v určitém rozsahu.
(2) Komise může propuštění dělníků
spojiti s podmínkou, že propuštění
budou nejdéle během jednoho týdne opět
ustanoveni v jiném závodu. Nedojde-li o tom k dohodě,
může podati příslušný návrh
k odvolací komisi.
(3) Zamýšlí-li majetník závodu
svá opatření rozšířiti
nad dovolenou míru, jest povinen znovu včas (§
3) učiniti oznámení, načež se
znovu zahájí řízení podle tohoto
zákona.
(4) Opomine-li majetník závodu učiniti oznámení,
nehledě ke trestním následkům (§§
11 a 12) zahájí se řízení z
úřední povinnosti nebo na návrh zaměstnanců.
Dojde-li o opatření uvedeném v §u 3
k dohodě mezi zaměstnanci a zaměstnavateli,
není třeba žádného jednání
před komisí. Ujednání dlužno
však neprodleně oznámiti příslušnému
živnostenskému inspektoru (revírnímu
hornímu úřadu.)
(1) Proti rozhodnutí
komise lze se odvolati k odvolací komisi, která
bude zřízena u ministerstva sociální
péče, pro důlní závody u ministerstva
veřejných prací.
(2) Odvolání dlužno podati do tří
dnů u předsedy komise, který je neprodleně
postoupí příslušnému ministerstvu.
Ministerstvo jest povinno ihned naříditi odvolací
líčení.
(3) Odvolání proti rozhodnutí, jímž
zastavení (omezení) závodu nebo propuštění
dělníků nebylo povoleno nebo nebylo povoleno
v navrhovaném rozsahu, nemá odkládacího
účinku.
(4) V případu §u 6, odst. 2 jest komise povinna
postoupiti spisy z úřední povinnosti odvolací
komisi a odvolací řízení budiž
zahájeno bez návrhu stran.
(1) Odvolací komise skládá se z úředníka
(ústředního živnostenského inspektora),
jmenovaného příslušným ministrem
jako předsedy a po šesti zástupcích
odborových organisací zaměstnanců
a zaměstnavatelů a dvou zástupců příslušného
zemského výboru, jednoho zástupce Ústřední
sociální pojišťovny a jednoho zástupce
Ústředny obchodních a živnostenských
komor jako přísedících.
(2) Pro odvolací přelíčení
platí obdobně ustanovení § 5. O přelíčení
u komise zřízené u ministerstva sociální
péče budiž zpraveno ministerstvo průmyslu,
obchodu a živností, které může
k tomuto přelíčení vyslati zástupce,
který má postavení strany.
(3) Odvolací komise
může závazně naříditi
přeložení dělníků ze zastaveného
nebo omezeného závodu do závodů jiných,
a to také tehdy, nebyl-li podán návrh podle
§u 6, odst. 2.
(1) Přísedící komisí nebo odvolacích
komisí jmenuje ze stavu zaměstnavatelů a
zaměstnanců ministr sociální péče
(ministr veřejných prací) na návrhy
odborových organisací zaměstnanců
a zaměstnavatelů.
(2) Ministr jest vázán návrhy odborových
organisací a při jmenování dlužno
přihlížeti k síle příslušných
organisací.
(3) Zástupce okresních
a zemských výborů vysílají
ony korporace, v jejichž obvodu závod leží
a o jehož zastavení nebo omezení jde. Jde-li
o více okresů (zemí), dohodnou se o ustanovení
zástupců. Nedohodnou-li se, rozhodne los. Volbu
provádějí volení členové
okresního (zemského)
výboru, voliti lze všechny, kdo jsou volitelni do
okresního (zemského) zastupitelstva.
(4) Přísedící komisí (odvolacích
komisí) vykonávají svou funkci jako čestný
úřad. Mají však nárok na náhradu
hotových výloh a ztráty výdělku.
Majetník závodu,
který opomine učiniti včas oznámení
o zamýšleném zastavení nebo omezení
závodu (§ 2 a § 5, odst. 2) budiž potrestán
příslušným živnostenským
inspektorem (revírním horním úřadem)
peněžitou pokutou do 50.000 Kč. Do trestního
nálezu lze se odvolati k příslušnému
ministerstvu.
(1) Majetník závodu, který zastaví
nebo omezí provoz, ačkoliv mu bylo omezení
výslovně odepřeno, nebo zastaví nebo
omezí provoz nad povolený rozsah, dopouští
se přečinu a trestá se vězením
od tří dnů do tří měsíců.
(2) Mimo to může
živnostenský inspektor (revírní horní
úřad) uložiti peněžitou pokutu
do 100.000 Kč.
Propuštění nebo výpovědi dělníků
odporující ustanovením tohoto zákona
jsou právně bezúčinná. Zaměstnanci
mají civilně-právní nárok na
náhradu ztráty výdělku, o který
přišli jednáním zaměstnavatele,
odporujícím tomuto zákonu.
(1) Zaměstnanci závodu zastaveného se zvláštním
povolením vyčerpavše odborovou podporu v nezaměstnanosti,
mají nárok na další vyplácení
podpory v nezaměstnanosti ve výši dosavadní
celkové podpory po celou
dobu zastavení závodu.
(2) Tato podpora se vyplácí prostřednictvím
ministerstva sociální péče. Na úhradu
tohoto nákladu zřizuje se u tohoto ministerstva
fond, pro který se vybírá od majetníků
podniků uvedených v §u 1 zvláštní
příspěvek ke zvláštní
nebo všeobecné dani výdělkové.
Výše a způsob vybírání
tohoto příspěvku, který nepodléhá
žádným přirážkám,
ustanoví se zvláštním zákonem.
(3) Tomuto fondu dostává se dále peněžitých
pokut, uložených podle § 10 a 11 tohoto zákona.
(1) Na úhradu nákladu potřebného na
tyto komise budiž zařazena do rozpočtu ministerstva
sociální péče a veřejných
prací příslušná částka.
(2) Pro rok 1928 budiž potřebný náklad
hrazen z fondu utvořeného podle článku
XIX., odst. 1. finančního zákona ze dne 16.
prosince 1927, čís. 176 Sb. z. a n.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedení jeho ukládá se ministrům
sociální péče, veřejných
prací a průmyslu, obchodu a živností.
K zastavení nebo omezení průmyslových,
důlních nebo živnostenských podniků
může dojíti z různých důvodů.
Může nastati odbytová krise, tedy skutečná
nemožnost vyráběti v mezích kapitalistického
hospodářství. Takovéto opatření
vyplývající z hospodářské
nutnosti, nedá se zameziti žádným dekretem
a bude jen možno postarati
se o dělníky a zaměstnance připravené
o výdělek. K zastavení podniků nebo
omezení počtu dělnictva může
však také dojíti při opatřeních
racionalisačních nebo jako částečný
zjev kapitalistické koncentrace. V takovémto případě
jest možno a tedy
úkolem zákonodárství, následky
takových opatření pro zaměstnance
aspoň zmírniti tím, že tempo a způsob
zastavení budou pod dozorem a upraveny.
K zastavení podniku může však také
dojíti pouze ze ziskuchtivosti nebo z důvodů
cenové politiky, jak jsme to viděli v poslední
době na zastavení závodů největšího
rozsahu, jmenovitě zastavení lnářského
průmyslu ve východních Čechách,
ale také na opětovném zastavení podniků
v průmyslu sklářském a v jiných
odvětvích. Tím však jsou velmi těžce
poškozeny zájmy dělnictva,
ba, jak dokazuje uvedený příklad z východních
Čech, tisíce dělníků jest se
svými rodinami prostě vydáno na pospas hladu,
bez hospodářské nutnosti, byť i v kapitalistickém
smyslu.
Vzhledem k těžkým sociálním škodám,
které způsobí každé zastavení
nebo omezení provozu, jest třeba zákonných
opatření, která mohou záležeti
jen v tom, že zastavení nebo omezení podniků
jest vázáno zvláštním povolením.
Omezením podniku dlužno ovšem také rozuměti
snížení počtu osazenstev, že při
rozhodování o tom má dělnictvo spolurozhodovati
jako rovnoprávný činitel, jest samozřejmé.
Rovněž tak jest samozřejmé, že
k provedení základní myšlenky tohoto
návrhu jest třeba povinného oznámení
při každém zastavení nebo omezení.
Z toho vyplývá pak také nutnost trestní
sankce. Přísnější
trestní sankce při zastavení nebo
omezení závodu proti rozhodnutí příslušné
komise jest tedy odůvodněna a nutná, poněvadž
rozhodnutím komise jest zjištěno národohospodářské
poškození nebo aspoň zbytečnost zastavení
(omezení) a jednání proti tomu jest úmyslným,
těžkým hmotným poškozením
zaměstnanců, případně také
jiných národohospodářských
zájmů. Poněvadž takové zastavení
nebo omezení závodu jest protiprávním
činem, s nímž poškození dělníků
(ztráta výdělku) jest v příčinné
souvislosti, shoduje se se zásadami
občanského práva, aby takové opatření
bylo prohlášeno za právně bezúčinné
a aby bylo ustanoveno, že osoba, jednající
proti právu jest povinna nahraditi škodu. Ale, i když
lze zastavení nebo omezení závodu hospodářky
odůvodniti, znamená to, - jak bylo právě
svrchu vylíčeno - ohrožení existence
dělníků a zaměstnanců, kteří
přišli o výdělek. Dlužno se tedy
postarati, aby dělníci a zaměstnanci, kteří
vyčerpají odborovou podporu podle gentské
soustavy, nezůstali úplně bez podpory. Takovéhoto
opatření jest tím více
třeba, poněvadž zákon o finančním
hospodářství svazků územní
samosprávy obcím naprosto znemožňuje
postarati se o příslušné podpory. Jest
tedy třeba ustanovení §u 14, které by
ovšem musilo býti náležitě upraveno,
kdyby došlo k případné změně
soustavy podpory v nezaměstnanosti.
Aby potřebnou úhradu nákladu hradili nositelé
daně výdělkové, jest odůvodněno,
poněvadž těmto poplatníkům dostalo
se velmi značných úlev zákonem o přímých
daních a omezením samosprávných přirážek.
Poněvadž příspěvek jim uložený
bude osvobozen ode všech
přirážek a poněvadž při
pravidelné konjunktuře půjde jen o ojedinělé
případy podpory, jest zatížení
podnikatelů nepatrné. Kdyby se dostavila hospodářská
krise, bude ovšem úkolem vlády postarati se
o potřebné peníze, načež včas
upozorňujeme. Náklad rozpočtený v
§u 15 není značný a může
býti tedy hrazen v mezích řádného
rozpočtu.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh byl přikázán výboru sociálně-politickému
a rozpočtovému. Z povahy věci vysvítá,
že jest třeba, aby tento návrh byl
projednán co nejrychleji.