(1) Suspendován bud' okresní cestář:
1. proti němuž bylo zavedeno přípravné
vyšetřování pro zločin nebo pro
jiný trestný čin, spáchaný
ze ziskuchtivosti, nebo proti veřejné mravnosti,
nebo
2. na nějž uvalena byla vyšetřovací
vazba pro trestný čin nebo
3. na jehož jmění uvalen byl konkurs.
(2) Suspense může býti vyslovena i tehdy, když
proti okresnímu cestáři bylo zavedeno přípravné
vyšetřování pro jiný trestný
čin, nebo když vzhledem k jeho chování
bezpečnost nebo vážnost úřadu
nebo služební zájem vyžadují, aby
byl odstraněn.
(3) O okolnostech, které zavdaly podnět k suspensi,
bud', nenastane-li podle § 33 propuštění
bez disciplinárního řízení,
zavedeno vždy také disciplinární vyšetřování.
(4) Suspensi vysloví okresní zastupitelstvo, v naléhavých
případech může však také
přednosta služebního úřadu vysloviti
suspensi, k níž musí si dodatečně
vyžádati schválení okresního
zastupitelstva.
(5) Suspense končí dnem, kterým disciplinární
nález byl doručen, zní-li však nález
na přeložení do výslužby nebo na
propuštění, dnem, kterým toto rozhodnutí
nabylo moci práva. Suspense však může
býti zrušena dříve, není-li již
důvodu pro její další trvání.
(6) Po dobu suspense může okresní zastupitelstvo
suspendovanému okresnímu cestáři snížiti
služební příjmy až na polovinu.
(7) Zní-li disciplinární nález na
mírnější disciplinární
trest nežli na propuštění nebo na přeložení
do výslužby, a jsou tu okolnosti zřetele hodné,
může okresní zastupitelstvo dodatečně
povoliti úplné nebo částečné
vyplacení zadržené části služebního
platu. Nebyl-li obviněný ani trestním soudem
uznán vinným, ani disciplinárně potrestán,
buď suspense zrušena se zpětnou účinností
a rozdíl mezi plným a sníženým
služebním platem dodatečně vyplacen.
(1) Propuštění může býti
vysloveno na základě disciplinárního
řízení pro hrubá porušení
služebních povinností, jakož i pro takové
skutky, pro něž okresní cestář
se stane nehodným důvěry, nebo pro něž
jeho ponechání ve službě se nesrovnává
se zájmy služebními nebo s vážností
úřadu.
(2) Za těžké porušení služebních
povinností pokládá se zejména, když
okresní cestář se protiví nebo je
neposlušen ve službě, odepře konati službu,
opomene povinnou úctu k představeným, přijme
nebo požaduje dary nebo jiné výhody vzhledem
ke svým služebním výkonům, je
ve službě opilým, lehkovážně
se zadlužuje, hrubě porušuje povinnost úřední
mlčelivosti.
Pro okresní cestáře, kteří
odešli do výslužby za účinnosti
tohoto zákona, pro pozůstalé po těchto
okresních cestářích a po okresních
cestářích, kteří zemřeli
v činné službě za jeho účinnosti,
platí obdobně ustanovení o odpočivných
a zaopatřovacích platech státních
pragmatikálních zřízenců.
(1) Pracovní doba okresních cestářů
řídí se délkou pracovní doby,
předepsané pro cestáře státní.
(2) Za práci přes tuto ustanovenou pracovní
dobu přináleží okresním cestářům
zvláštní odměna ve výši,
jaká je předepsána pro cestáře
státní.
Jednomu okresnímu cestáři přidělí
se pro službu jeho silnice v délce, jaká je
předepsána pro cestáře státní
a to v naprosté a přiléhavé spojitosti,
tvořící jeden celek.
(1) Ve službě okresních zastupitelstev používá
se vedle okresních cestářů, podle
části prvé tohoto zákona k obdobným
úkonům také pomocných okresních
cestářů.
(1) Pomocní okresní cestáři mohou
býti ustanoveni pouze na systemisovaná služební
místa. Služební místa se systemisují
v rámci stanovené normální potřeby
sil.
(2) Propůjčiti služební místo,
jež není řádně systemisováno,
nebo není uprázdněno, jest nepřípustno.
Ustanovení §§ 4 a 5 platí obdobně
i pro pomocné okresní cestáře.
Služební poměr pomocných okresních
cestářů spočívá na služební
smlouvě, písemně sjednané mezi okresním
zastupitelstvem (§ 72, odst. 2) a mezi okresním cestářem.
Ťato smlouva musí vyhovovati ustanovením tohoto
zákona a nesmí obsahovati ujednání,
která by se jim příčila.
O služební přísaze pomocných
okresních cestářů platí obdobně
ustanovení § 9.
O služebních povinnostech platí obdobně
ustanovení §§ 11 a 12.
(1) Pomocným okresním cestářům
přísluší, pokud to služba připustí,
v každém roce dovolená na zotavenou, a to ve
výměře 6 dnů.
(2) Po dobu dovolené náleží pomocným
okresním cestářům příslušný
služební plat.
(1) Služební plat se skládá z denního
platu a výchovného.
(2) Služební plat náleží, pokud
se v tomto zákoně jinak nestanoví, toliko
za dny skutečné služby, jakož i za dny
klidu, připadající do doby služby.
(1) Denní plat se stanoví podle skupin míst
A, B, C, D (§ 12 platového zákona); počáteční
denní plat činí ve skupině míst
A měsíčně 680 Kč.
(2) Ve skupině míst B se snižuje měsíční
částka denního platu o 37 Kč, ve skupině
míst C o 75 Kč a ve skupině míst D
o 112 Kč.
(3) Pomocnému okresnímu cestáři s
denním platem skupiny míst D, který jest
nucen dítě, na něž mu přísluší
výchovné (§ 53) a jež s ním žije
ve společné domácnosti, vydržovati na
bytě za účelem školního nebo
jiného odborného vzdělání mimo
své bydliště, náleží až
do ukončení tohoto vzdělání
a to i za prázdniny, denní plat podle skupiny míst
C.
(4) Ustanovení § 16. odst. 3, platí obdobně.
(1) Výchovné činí měsíčně
při jednom nezaopatřeném dítěti
100 Kč, při více nezaopatřených
dětech 175 Kč.
(2) Ustanovení § 18 platí obdobně.
(1) Při prvém neb opětném ustanovení
přísluší služební plat,
pokud ve smlouvě není jinak ustanoveno, dnem nastoupení
služby.
(2) Při změně služebního platu
obdrží pomocný okresní cestář
nový plat prvním dnem měsíce, který
bezprostředně následuje po okolnosti, změnu
služebního platu přivodivší. Při
zvýšení služebního platu přísluší
nový plat, nastala-li okolnost, zakládající
nárok na zvýšení platu prvního
dne v měsíci, již tímto dnem. Při
změně služebního působiště,
s níž jest spojena změna denního platu,
náleží nový denní plat prvním
dnem měsíce, který následuje po zproštění
pomocného okresního cestáře služby
v jeho dosavadním působišti.
(3) Byl-li pomocný okresní cestář
ustanoven čekatelem nebo zaměstnancem podle části
prvé tohoto zákona, zastaví se mu jeho služební
plat dnem, který předchází dnu, od
něhož mu přísluší nový
plat podle § 22.
(4) Při přeložení do výslužby
se zastaví služební plat dnem, v němž
pomocný okresní cestář, byv o přeložení
výměrem vyrozuměn, byl činné
služby zproštěn.
(5) Při úmrtí se zastaví služební
plat dnem úmrtí, při jiném rozvázání
služebního poměru dnem, kterým pomocný
okresní cestář z tohoto poměru skutečně
vystoupil, nebo kterým byl služební poměr
rozvázán.
(1) Služební plat pomocných okresních
cestářů se vyplácí v měsíčních
lhůtách, pozadu splatných posledního
dne každého měsíce; přísluší-li
služební plat jen za část měsíce,
vyplatí se za každý den jednou třicetinou
měsíční částky.
(2) Ustanovení § 23, odst. 3 až 6, platí
obdobně.
S měsíčních částek služebních příjmů se srazí kromě veřejných dávek, které se vybírají srážkou, dále nároků, pro které bylo vymoženo soudní opatření zajišťovací neb exekuce, nebo pro které bylo učiněno pravoplatné opatření jakýmkoli právním jednáním:
1. náhrady ze služebního poměru (§ 49),
2. pensijní příspěvky,
3. pojistné podle § 55,
4. peněžité pokuty (§ 65, odst. 2, čís. 3),
5. přeplatky na služebních příjmech.
Ustanovení § 25 platí obdobně.
Po dobu cvičení ve zbrani se zachovává
pomocnému okresnímu cestáři služební
místo, nastoupí-li opět civilní službu
do 7 dnů po skončeném cvičení
ve zbrani.
Ustanovení § 28 platí obdobně.
(1) Pomocný okresní cestář může
býti přeložen do jiného služebního
působiště nebo na jiné služební
místo.
(2) Při přeložení pomocného okresního
cestáře do jiného služebního
působiště, bud', pokud to služba připouští,
vzat ohled na jeho osobní poměry.
Služební poměr končí:
1. Ztrátou československého státního
občanství;
2. výpovědí (§ 62);
3. uplynutím doby, na kterou byl sjednán; 4. nastoupením
vojenské služby presenční;
5. zrušením pro neschopnost ke službě
nebo jiné služební překážky
(§ 63), nebo zrušením z důvodu, že
pomocný okresní cestář nenastoupil
včas civilní službu v případě
§ 58;
6. propuštěním (§ 64);
7. přestupem do jiného služebního poměru;
8. úmrtím.
(1) Zaměstnavatel i pomocný okresní cestář
může služební poměr kdykoliv vypověděti,
aniž uvede důvody.
(2) Nebylo-li jinak smluveno, činí výpovědní
lhůta pro zaměstnavatele i pomocného okresního
cestáře čtrnáct dnů.
Trvá-li služební překážka
(§ 59) jeden rok, bud' služební poměr
bez újmy případných nároků
na zaopatřovací platy (díl II. části
druhé) bez dalšího zrušen.
(1) Pomocní okresní cestáři, kteří
byli uznáni vinnými zločinem nebo trestným
činem; spáchaným ze ziskuchtivosti nebo proti
veřejné mravnosti, nebo kteří byli
pro jiný trestný čin soudem odsouzeni k trestu
na svobodě alespoň šestiměsíčnímu,
jsou dnem, kterým rozsudek nabyl moci práva, propuštěni.
(2) Kromě toho může býti pomocný
okresní cestář propuštěn bez
předchozí výpovědi, provinil-li se
hrubým porušením svých služebních
povinností, nebo činem, pro který se stane
nehodným důvěry nebo pro nějž
jeho ponechání ve službě se nesrovnává
se zájmy služebními a s vážností
úřadu.
(3) Pomocný okresní cestář, takto
postižený, jest oprávněn ve lhůtě
15 dnů, počínající dnem následujícím
po propuštění, dovolati se písemně
rozhodnutí zemského výboru, což nemá
však odkladného účinku. Nebude-li propuštění
uznáno správným, bude-li však rozvázání
služebního poměru schváleno, vyplatí
se pomocnému okresnímu cestáři služební
plat, příslušející za dobu výpovědní
lhůty.
(4) Propuštění má za následek
ztrátu služebního místa a všech
zaopatřovacích nároků pro pomocného
okresního cestáře a jeho příslušníky.
(1) Pomocným okresním cestářům,
kteří svým jednáním ve službě
nebo svým osobním chováním ve službě
nebo mimo ni poruší povinnosti, vyplývající
ze služebního poměru, aniž jest porušení
to takové, že by bylo třeba užíti
ustanovení § 64, budou uloženy pořádkové
tresty.
(2) Pořádkové tresty jsou: 1. ústní
výstraha;
2. písemná důtka;
3. peněžitá pokuta, která však
nesmí v jednotlivém případě
převyšovati třicátý díl
měsíční částky denního
platu a v témže měsíci nesmí
býti uložena častěji než třikráte.
(3) Pořádkové tresty ukládá
bezprostřední představený nebo přednosta
okresního úřadu. Před trestním
opatřením bud' pomocnému okresnímu
cestáři dána příležitost,
aby se ospravedlnil z nesprávnosti jemu za vinu kladené.
(4) Proti uloženému pořádkovému
trestu může si postižený u svého
služebního úřadu do 8 dnů stěžovati
k zemskému výboru, jehož rozhodnutí
jest konečným.
(1) Pomocní okresní cestáři stávají
se po dvou letech uspokojivé služby čekateli.
(1) Nový služební poměr těchto
pomocných okresních cestářů
počíná dnem po dovršení služby,
stanovené v § 66.
(2) Co do služebního poměru platí pro
ně všecky předpisy částí
prvé tohoto nařízení. Pokud jde o
dovolenou na zotavenou (§ 13), určuje se její
nejmenší míra 8 dny.
Pro pomocné okresní cestáře platí
obdobně ustanovení části prvé,
dílu II., vládního nařízení
ze dne 7. července 1926. čís. 114 Sb. z.
a n., o úpravě služebních a platových
poměrů pomocných zřízenců.
Zaměstnanec, který se pokládá za postižena
opatřením na základě tohoto zákona
proti němu vydaným, může se, pokud není
jinak stanoveno, nebo se z tohoto zákona jinak nepodává,
písemnou stížností, služební
cestou podanou, dovolati vyššího rozhodnutí
ve lhůtě 15 dnů, počínající
následujícím dnem po vyrozumění.
V poslední stolici rozhoduje, pokud se jinak nestanoví,
zemský výbor. Stížnost nemá odkladného
účinku. Pokud se v této části
užívá slova ťzaměstnanciŤ
bez bližšího označení, jest tím
rozuměti zaměstnance, na něž se vztahuje
ustanovení prvé i druhé části
tohoto zákona.
(1) Byly-li opatřením úřadu upraveny
služební příjmy zaměstnancovy
z moci úřední, může zaměstnanec,
když byl o tom výměrem vyrozuměn, do
15 dnů podati námitky, o kterých rozhodne
příslušný úřad, jenž'opatření
učinil.
(2) Z tohoto rozhodnutí, jakož i z rozhodnutí,
které nebylo vydáno z moci úřední,
nýbrž na žádost nebo přihlášku
zaměstnancovu, může se zaměstnanec odvolati
do 15 dnů k zemskému výboru.
(3) Námitky a odvolání podle předchozích
odstavců sluší podati ve stanovené lhůtě
u úřadu, který rozhodl v prvé stolici.
Lhůta počíná dnem následujícím
po doručení výměru; počátek
a běh lhůty se nezdržují nedělemi
nebo státem uznanými svátky a památnými
dny. Připadne-li na ně konec lhůty, pokládá
se nejbližší pracovní den za poslední
den lhůty. Lhůta jest dodržena; byly-li námitky
neb odvolání podány před jejím
uplynutím u úřadu, jehož přednosta
jest podle platných předpisů povolán,
aby bezprostředně vykonával na zaměstnance
služební dozor (služební úřad);
rovněž jest lhůta zachována, byly-li
námitky neb odvolání během lhůty
dány na poštu k dopravě úřadu,
který rozhodl v prvé stolici, nebo služebnímu
úřadu.
(4) Byly-li zaměstnanci vypláceny služební
příjmy nižší, než mu podle
vydaných výměrů příslušely,
nebo nebylo-li včas učiněno z moci úřední
opatření o zvýšení služebních
příjmů, na něž zaměstnanec
měl podle platných předpisů nárok,
může zaměstnanec uplatňovati nárok
na doplatek scházejících částek
pouze do tří roků od splatnosti té
které nesprávně vyplacené částky.
Totéž platí, pokud zvláštní
předpisy jinak nestanoví, o nedoplatcích
na služební příjmy, jestliže zaměstnanec
svůj příslušný nárok,
ač byl k tomu podle platných předpisů
povinen, neuplatnil do tří roků od vzniku
nároku.
(5) Byly-li zaměstnanci vyměřeny úřadem
služební příjmy vyšší,
než mu podle platných předpisů příslušely,
může býti výměr z moci úřední
pozměněn nebo zrušen, byly-li příjmy
chybně vyměřeny pro nesprávné
použití platných předpisů, do
jednoho roku, byly-li příjmy chybně vyměřeny
na podkladě nesprávné skutkové podstaty,
do tří roků po doručení výměru.
Uvedené lhůty jsou zachovány jen, byl-li
nový výměr doručen zaměstnanci
před jejich uplynutím.
(6) Byl-li výměr z moci úřední
pozměněn nebo zrušen proto, že úřad
vycházel z nesprávné skutkové podstaty,
lze požadovati vrácení neprávem vyplacené
částky nejvýše za uplynulou dobu tří
roků. Totéž platí, byly-li zaměstnanci
omylem vyplaceny služební příjmy vyšší,
než mu příslušely.
(7) Zavinil-li zaměstnanec, že úřad,
vyměřuje nebo vypláceje mu příjmy,
vycházel z nesprávné skutkové podstaty,
může býti výměr změněn
nebo zrušen kdykoliv a vrácení přeplatků
požadováno bez jakéhokoliv časového
omezení.
(8) Ustanovení předchozích odstavců
platí i při vyměření a výplatě
odpočivných a zaopatřovacích platů.
(1) Ustanovení zákona ze dne 15. dubna 1920, č.
314 Sb. z. a n., o exekuci na platy a výslužné
zaměstnanců a jejich pozůstalých platí
podle § 150 platového zákona pro zaměstnance
a jejich pozůstalé s těmito změnami:
a) Za služební plat ve smyslu § 1 cit. zákona
se považuje 75% služebního platu bez výchovného;
za výslužné, odbytné a zaopatřovací
platy ve smyslu § 2 téhož zákona se považuje
75% výslužného, odbytného, pense vdovy
(družky), sirotčí pense, pensí a darů
z milosti a jiných obdobných příjmů
vesměs bez výchovného a bez přídavků.
b) Služební příjmy, pokud nejsou uvedeny
pod písm. a), jsou z exekuce vyňaty a nezapočítávají
se při výpočtu příjmu podrobeného
exekuci (zajištění, zastavení, postupu).
c) Na příjmy náležející
dlužníku na děti nebo na ženu lze vésti
exekuci neobmezeně pro pohledávku zákonitého
výživného příslušející
osobě, na niž dlužníku tyto příjmy
náležejí; v takovém případě
bud část těchto příjmů,
připadající na věřitele, připočítávána
k zabavitelné části platu (pense atd.); náležejí-li
dlužníku tyto příjmy na dvě nebo
více dětí, připočítává
se k zabavitelné části platu (pense atd.)
jen poměrná část těchto příjmů,
vypadající podle počtu dětí.
d) Na bytový ekvivalent nebo obdobné platy může
býti vedena exekuce jen pro nájemné z bytu
dlužníkova, na úmrtné (pohřebné)
neb obdobné platy jen pro útraty pohřební.
(2) Předpisy o exekuci na služební a odpočivné
platy zaměstnanců, uvedených v odstavci 1
a na zaopatřovací platy jejich pozůstalých
neplatí pro administrativní srážky se
služebních a odpočivných platů
těchto zaměstnanců a se zaopatřovacích
platů jejich pozůstalých, jde-li o pohledávky
okresu, vzniklé ze služebního nebo pensijního
poměru, nebo se zřetelem na něj.
(1) K jednotlivým opatřením podle tohoto
zákona jest příslušen úřad,
který podle § 8 odst. 1 jest povolán okresní
cestáře ustanovovati (okresní zastupitelstvo).
(2) Kde se v tomto zákoně užívá
výrazu ťúřadŤ nebo ťpříslušný
úřadŤ, rozumí se tím okresní
zastupitelstvo.
(3) Spory o příjmy služební a výslužné
okresních cestářů, zaopatřovací
požitky vdov a sirotků, jakož i spory, vzešlé
ze služebních poměrů rozhoduje zemský
výbor, který se napřed pokusí o dohodu
obou zúčastněných stran.
Ustanovení § 70 o lhůtách platí
obdobně i pro jiné lhůty, stanovené
v tomto zákoně.
Do nových platů podle tohoto zákona se převedou
okresní cestáři, ustanovení na základě
příslušných předpisů pro
tyto zaměstnance vydaných.
Rozhodnou pro stanovení výše služného
jest započitatelná služební doba (§
76).
(1) Započitatelnou služební dobou rozumí
se služební doba ve vlastnosti okresního cestáře
ke dni 1. ledna 1926 skutečně ztrávená
a podle dosud platných předpisů pro postup
v tomto služebním poměru započitatelná,
jakož i doba pro postup v tomto služebním poměru
započtená.
(2) Započitatelná služební doba se za
okrouhlí na celá půlletí tak, že
se zlomky do tří měsíců nepočítají
a zlomky, přesahující tři měsíce,
se počítají za celá půlletí.
(3) Doba, o kterou takto zaokrouhlená doba přesahuje
dobu, potřebnou k dosažení služného,
které zaměstnanec při převodu ob drží
(vybývající doba), se započte, pokud
se jinak nestanoví, pro zvýšení služného.
(1) Zaměstnancům, převedeným podle
ustanovení §§ 74-76, pokud byli ustanoveni před
7. červencem 1926, přísluší na
třetí až šesté nezaopatřené
dítě přídavek po 900 Kč ročně.
(2) Tento přídavek náleží za
podmínek. stanovených pro přiznání
výchovného v § 17 na děti, narozené
do dne účinnosti tohoto zákona.
(1) Zaměstnanci, kteří měli v den
před účinností tohoto zákona
nárok na jednotný drahotní přídavek
podle II. nebo vyšší rodinné třídy,
nebo kterým by tento nárok příslušel
v den před účinností tohoto nařízení,
kdyby nebylo ustanovení § 6, II. a § 7 zákona
ze dne 20. prosince 1922, č. 394 Sb. z. a n., obdrží
při převodu do nových platů doplňovací
přídavek, který se stanoví v ročních
částkách takto:
Stupeň služného:
1. | 1.200 |
2. | 1.152 |
3. | 1.104 |
4. | 1.008 |
5. | 900 |
6. | 744 |
7. | 600 |
8. | 444 |
9. | 300 |
10. | 144 |
(2) Doplňovací přídavek odpadne, ovdoví-li
zaměstnanec nebo nastanou-li u manželky (družky)
okolnosti, které podle § 18, odst. 1. a 3., vylučují
nárok na výchovné, nebo je-li manželka
(družka) ustanovena ve veřejné nebo této
na roveň postavené službě, nebo má-li
z takovéto služby výslužné.
(3) Bylo-li manželství soudně rozvedeno, přísluší
zaměstnanci doplňovací přídavek
jen, je-li povinen pečovati o výživu rozvedené
manželky. Přispívá-li však na výživu
manželky částkou nižší, než
činí doplňovací přídavek,
obdrží pouze částku, kterou skutečně
přispívá; totéž platí,
nebylo-li manželství sice soudně rozvedeno,
nežije-li však zaměstnanec s manželkou ve
společné domácnosti.
(4) Zaměstnanec ovdovělý podrží
doplňovací přídavek, dokud udržuje
domácnost pro své děti a dokud je zde aspoň
jedno nezaopatřené dítě mladší
dvanácti roků.
(5) Dosáhne-li zaměstnanec služného,
na které připadá doplňovací
přídavek jinou částkou než činí
doplňovací přídavek, jemu náležející,
vyměří se mu nový doplňovací
přídavek částkou, vypadající
podle hořejšího ustanovení. Doplňovací
přídavek odpadá, dosáhne-li zaměstnanec
služného, se kterým není spojen doplňovací
přídavek.
V případech §§ 77 a 78 jest oprávněný
povinen každou okolnost, která má vliv na trvání
nároku nebo na výši přídavku,
včas ohlásiti, vyjímajíc případy,
v nichž změna nastává dosažením
vyššího služného (§ 78, odst.
5.). Opomenutí jest trestno podle všeobecných
trestních a disciplinárních předpisů
bez újmy následků podle odstavce 7. §
70.
Předpisy pro výplatu služebního platu
platí stejně pro výplatu přídavků
na děti a doplňovacího přídavku.
(1) Služební příjmy tímto zákonem
nově stanovené nastupují na místo
všech dosavadních stálých služebních
požitků (plat, místní přídavek,
jednotný drahotní přídavek, přídavek
na děti, odměny podle zákona ze dne 22. prosince
1924, č. 289 Sb. z. a n.) a jiných na základě
zákona, vládního nařízení
nebo usnesení okresního zastupitelstva povolených,
jakož i individuelně zaměstnanci udělených
osobních přídavků.
(2) Zvláštní drahotní přídavky,
povolené zaměstnancům na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi se nepokládají za požitky (přídavky)
po rozumu předchozího odstavce.
(3) Pokud by služební plat, příslušející
zaměstnanci podle tohoto zákona spolu s přídavky
(§§ 77 a 78), byl po srážce pensijního
příspěvku menší, než-li
úhrn služebních požitků, uvedených
v odstavci 1., po srážce pensijního příspěvku
v den účinnosti zákona, obdrží
zaměstnanec vyrovnávací přídavek
ve výší rozdílu mezi obojími
požitky.
(4) Vyrovnávací přídavek se zmenší
při prvém zvýšení služného
o dvě třetiny částky, o kterou služné
bylo zvýšeno a při každém dalším
zvýšení služného o polovinu částky,
o kterou dosavadní služné bylo zvýšeno,
a to až do úplného zániku.
(5) Nastane-li po dni účinnosti tohoto zákona
okolnost, která by byla podle dosud platných předpisů
odůvodňovala snížení nebo ztrátu
jednotného drahotního přídavku nebo
přídavku na děti, k nimž bylo přihlíženo
při stanovení vyrovnávacího přídavku,
stanoví se vyrovnávací přídavek
pro dobu od prvního dne příštího
měsíce tak, jako kdyby ona okolnost byla nastala
v den před účinností tohoto zákona.
(6) Vyrovnávací přídavek se zaokrouhlí,
není-li vyjádřen v korunách bez haléřů,
nebo není-li dělitelný dvanácti, na
nejblíže vyšší částku
v korunách, dělitelnou dvanácti.
Zaměstnanci v trvalé nebo dočasné
výslužbě se převedou při reaktivaci
do nových platů podle pravidel pro převod
do nových platů (§§ 74 až 81) podle
stavu v den jejich odchodu do dočasné, případně
trvalé výslužby.
(1) Při ustanovení čekatelem obdrží
zaměstnanec čekatelský plat (§ 6, odst.
6.). Při ustanovení definitivním okresním
cestářem (§ 7) obdrží zaměstnanec
počáteční služné 1. stupně
služného (§ 15, odst. 1.). Je-li toto služné
stejné, jako roční částka jeho
dosavadního platu, zmenšená o činovné,
započte se doba v dosavadním platu ztrávená
pro zvýšení služného.
(2) Při výpočtu podle odstavce 1. se béře
za základ činovné skupiny míst, podle
níž byl vyměřen dosavadní plat
zaměstnancův.
Vznikl-li před účinností tohoto zákona
zaměstnanci, v okresní službě již
ustanovenému, právní nárok na započtení
určité doby pro postup do vyšších
požitků ve služebním poměru, ve
kterém se zaměstnanec převádí,
provede se toto započtení podle dosavadních
ustanovení; neměl-li zaměstnanec právního
nároku, může se započtení provésti
podle dosavadních předpisů jen tehdy, žádal-li
o to písemně ještě před účinností
tohoto zákona.
Úprava služebních platů podle tohoto
zákona nemá vlivu na výši částky,
o kterou byl zaměstnanci snížen jeho služební
plat právoplatným disciplinárním nálezem
před vyhlášením tohoto zákona.
(1) Zaměstnanci, převedení do nového
platu se posuzují, jako kdyby skutečně měli
služební místo systemisované v platové
stupnici, jejíž služné obdrželi.
(2) Zaměstnanci, převedení do nového
platu zařadí se na služební místa,
systemisovaná v platové stupnici, jejíž
služné obdrželi. Zaměstnanci, pro které
by nebylo volných systemisovaných míst, budou
vedeni nad systemisovaný stav a zařaděni
postupně na uprazdňující se služební
místa.
Zaměstnanci obdrží služební označení,
odpovídající služebním místům,
na která byli zařaděni.
(1) Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1926.
(2) Personální opatření, učiněná
v době od 1. ledna 1926 do vyhlášení
tohoto zákona zůstávají v platnosti
a sluší je uvésti ode dne jejich účinnosti
v soulad s ustanoveními tohoto zákona. Při
tom budiž postupováno podle obdoby ustanovení
§§ 74-82.
(3) Dokud nebude schválena systemisace míst podle
tohoto zákona, jest přípustno jakékoliv
personální opatření, které
předpokládá systemisaci míst, jen
se schválením zemského výboru.
(4) Ustanovení tohoto zákona se nevztahují
na zaměstnance, kteří byly podle § 13
nebo 16 zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 286
Sb. z. a n. přeloženi do trvalé výslužby
nebo propuštěni, jestliže byli nejdéle
do vyhlášení platového zákona
písemně vyrozuměni podle ustanovení
pokud se týče podle obdoby ustanovení odstavce
3 § 13 zákona č. 28611924 Sb. z. a n. Služební
a platové poměry těchto zaměstnanců
se řídí předpisy, platnými
do dne účinnosti tohoto zákona.
(1) Dnem účinnosti tohoto zákona pozbývají
platnosti, pokud se z tohoto zákona jinak nepodává,
všechna v jiných předpisech obsažená
ustanovení o předmětech, které jsou
upraveny v tomto zákoně.
(2) Pro zaměstnance, kteří odešli do
výslužby před 1, lednem 1926, a pro pozůstalé
po nich, jakož i pro pozůstalé po zaměstnancích,
kteří zemřeli před tímto dnem;
platí dosavadní předpisy, týkající
se nároku na odpočivné a zaopatřovací
platy a jejich výměry.
Zákon tento provede ministr vnitra.
Zákonem ze dne 17. prosince 1919, č. 17 Sb. z. a
n. z r. 1920 upraveny byly poměry okresních cestářů,
zaměstnaných na silnicích zastupitelských
okresů v Čechách a okresních silničních
výborů na Moravě a ve Slezsku, naprosto nedostatečně.
Některé okresy upravily poměry svých
cestářů podle citovaného zákona,
jiné podle svého vlastního uznání
a některé okresy ne. upravily poměry svých
cestářů vůbec. Takovéto nejednotné,
hmotné, sociální a právní poměry
okresních cestářů, jichž výkon
jest všude stejný, staly se nadále neudržitelnými
a proto již několikráte učiněny
pokusy v parlamentě: aby poměry okresních
cestářů byly upraveny jednotně novým
zákonem.
Již v r. 1920 podal klub poslanců čsl. strany
národně socialistické iniciativní
návrh zákona, kterým tato otázka měla
býti vyřešena. Po mnoha urgencích a
zákrocích dáno bylo projednávání
tohoto návrhu na pořad jednání sociálně-politického
výboru dne 1. července 1924.
V této schůzi sociálně-politického
výboru prohlásil zástupce ministerstva vnitra,
že vláda připravuje svůj vlastní
návrh a podá ho do konce roku 1924 N. S. k ústavnímu
projednání. Na základě tohoto prohlášení
vyslovila se většina výboru pro to, aby bylo
prohlášení vládního zástupce
vzato na vědomí a jednání odloženo,
až bude vládní návrh podán. Vláda
však do konce roku 1924 svého návrhu nepodala.
17. prosince 1925 podali podepsaní poslanci znovu iniciativní
návrh zákonné úpravy služebních
poměrů okresních cestářů,
tisk č. 83. Dostalo se jim v té době v ministerstvu
vnitra informací, že toto připravilo návrh
příslušného zákona, který
byl postoupen ministerstvu financí k zaujetí stanoviska.
V ministerstvu financí bylo pak podepsaným sděleno,
že návrh byl ministerstvu vnitra vrácen s připomínkou,
že projednávání jeho lze vzíti
v úvahu při uskutečnění daňové
reformy, v níž nutno vzíti zřetel na
to, aby okresy mohly zvýšený náklad
také uhraditi. Bohužel se tak nestalo, ačkoliv
při projednávání platového
zákona pro státní zaměstnance byla
sociálně-politickým a rozpočtovým
výborem i plenem poslanecké sněmovny schválena
resoluce, ukládající vládě,
aby předložila osnovu zákona na úpravu
poměrů okresních cestářů.
Ani této vůli většiny sněmovny
nebylo dosud vyhověno, ačkoliv již uplynula
více jak dvě léta.
10., 14., 15., 16., 17., 22., 23., 24. a 25. června 1926
bylo znovu dáno projednávání iniciativního
návrhu tisk č. 83 na pořad jednání
sociálně-politického výboru. Bohužel
však byla 26. června 1926 sněmovna poslána
na prázdniny a k projednání zmíněného
iniciativního návrhu v soc. politickém výboru
opět nedošlo.
Projednávání zmíněného
návrhu bylo znovu dáno na pořad jednání
soc. politického výboru 14. prosince 1926. Jednání
bylo však znovu znemožněno odstraněním
dosavadního předsedy soc. politického výboru
a volbou nového předsedy.
V ústavně-právním výboru 1.
července 1927 prohlásil při projednávání
osnovy zákona o reformě politické správy
pan ministr vnitra, že vláda připravuje svůj
návrh na úpravu poměrů okresních
cestářů a podá ho, jakmile meziministerská
jednání o něm budou skončena.
Od té doby uplynula více, jak jednoroční
doba a vládní návrh dosud podán nebyl.
Při projednávání státního
rozpočtu na rok 1928 prohlásil pan ministr vnitra
na učiněný dotaz posl. Bergmanna, Patejdla
a Slavíčka, proč nebyl dosud předložen
zákon o požitcích okresních cestářů,
že záležitost tato je komplikována otázkou
úhrady a tím, že okresní zastupitelstva
jsou jen v Čechách, kdežto na Moravě
a ve Slezsku budou teprve zřízena podle zákona
o reorganisaci správy a teprve potom bude známa
jejich finanční nosnost, zejména s ohledem
na limitovanou výši okresních přirážek.
Až budou vyřešeny tyto organisační
a finanční otázky, bude lze přikročiti
k jednotné úpravě požitků cestářů
ve všech zemích.
Na podanou interpelaci v této záležitosti odpověděl
9. července 1927 pan ministr vnitra, že iniciativní
návrhy byly přikázány výborům
sociálně-politickému, ústavně-právnímu
a rozpočtovému. Bylo by tudíž působiti
na jeho projednání v těchto výborech
po dle ustanovení jednacího řádu
poslanecké sněmovny. - Co se týká
druhého bodu naléhavé interpelace, poukazuje
pan ministr vnitra na to, že otázka náhrady
škody, která snad vzniká okresním cestářům
oddalováním pp. interpelanty navrhované úpravy,
mohla by býti pouze Národním shromážděním
u příležitosti této úpravy rozřešena.
Poněvadž opět uplynula doba jednoho roku od
tohoto prohlášení a vláda nepodala svého
návrhu na úpravu poměrů okresních
cestářů, podávají podepsaní
poslanci znovu Národnímu shromáždění
vpředu uvedený návrh, jehož cílem
jest úplné zrovnoprávnění okresních
cestářů s cestáři státními,
neboť výkon obou kategorií jest kvalitativně
a kvantitativně stejným a okresní silnice
mají pro naše národohospodářství
i celý stát a jeho občanstvo stejný
význam, jako silnice státní.
Okresní silnice jsou nezbytným doplňkem a
spojkami nedostatečné sítě silnic
státních a frekvence v důsledku rozkvětu
automobilismu jest na nich namnoze silnější,
než na silnicích státních. Udržování
okresních silnic v dobrém stavu jest stejně
důležitým pro rozvoj našeho průmyslu,
obchodu a zemědělství a brannou pohotovostí
státu, jako silnic státních.
Zejména za mobilisace vyniká důležitost
okresních silnic a bez nich nelze si hladké provedení
mobilisace technických sil ani představiti.
Z 71.600 km silnic jest pouze 8.383 km silnic státních
a 63.217 km silnic okresních. Již tento poměr
potvrzuje důležitost okresních silnic pro celý
státní náš život a národohospodářský
význam těchto silnic. Všichni odborníci
silniční shodují se v názoru, že
řádně placený a řádně
cvičený cestář dovede i s menší
dávkou silničních hmot udržeti silnici
v dobrém stavu, takže na něho vydaný
peníz se mnohonásobně vynahradí (Zemský
st. rada Ing. Genttner) a že udržení silnic v
dobrém stavu záleží mnoho na pilnosti
a svědomitosti cestářů (okr. správce
silnic Pelc v Lounech).
Udržování stavu silnic vyžaduje celotýdenní
zaměstnání cestářů.
To však možno žádati jen tehdy, poskytne-li
se cestáři takový plat, aby mohl se svou
rodinou žíti a věnovati se plně svému
úkolu-a nemusel vyhledávati vedlejšího
zaměstnání, aby živobytí uhájil.
Okresních silnic používá se jak pro
dopravu osobní, tak i pro dopravu těžkými
nákladními automobily, jejichž jízdou
stav okresních silnic v důsledku jejich nedostatečných
základů se stále horší a jestliže
nebude povolanými činiteli učiněno
opatření, aby tyto silnice byly každodenně
náležitě ošetřovány, může
dojíti k tomu, že tento drahocenný majetek
národní bude úplně zničen a
veřejná doprava po nich se stane naprosto nemožnou,
čímž poškozeny budou i zájmy národohospodářské.
Nutnost každodenního řádného
ošetřování okresních silnic uznávají
kruhy odborné i majitelé motorových i zvířecích
vozidel., poněvadž jízdou po nedostatečně
upravených silnicích tato vozidla velmi trpí.
Nedostatečným ošetřováním
trpí však nejvíce silnice, jelikož rychle
jedoucí automobily vytrhávají z vozovek štěrk,
který jest nutno znovu řádně v nejkratší
době upevniti, neboť volně ležící,
neupevněný štěrk, jest značně
nebezpečný rychlé jízdě automobilové.
Stížnosti na nedostatečný stav okresních
silnic jsou všeobecné. Nedostatečnému
stavu okresních silnic a různým stížnostem
do špatného jich udržování může
býti odpomoženo jedině tehdy, když okresní
cestáři budou povinně každodenně
na silnicích, služebně jim přidělených,
pracovati jako cestáři státní, což
možno od nich požadovati jen tenkráte, když
ve svém služebním postavení, a to jak
v povinnostech, tak i v nárocích a právech
budou s nimi úplně zrovnoprávněni.
Všeobecně volá se též po řádné
silniční policii a po novém silničním
zákoně; aby bezpečnost jízdy po silnicích
v důsledku rozmachu automobilismu byla zajištěna.
Službu silniční policie mohou jedině
zastávati cestáři, ovšem budou-li jejich
právní a hmotné poměry řádně
upraveny.
Stát zamýšlí na úpravu státních
silnic věnovati 1 miliardu Kč. Pro běžný
rok preliminován jest na opravu státních
silnic obnos 100 mil. Kč a na okresní silnice 16
mil. Kč. Stát nevyhne se tomu, aby upravoval ze
státních prostředků i silnice okresní
a většinu jich, nebo v budoucnosti všechny okresní
silnice bude nucen převzíti do správy státní.
Postátnění okresních silnic jest jen
otázkou doby a byl by učiněn k tomuto cíli
první krok úpravou poměrů okresních
cestářů, jich zrovnoprávněním
s cestáři státními, k němuž
směřuje náš návrh.
Pro úpravu poměrů okresních cestářů,
ve smyslu jich zrovnoprávnění s cestáři
státními vyslovil se i Svaz českých
okresů.
Návrh týká se asi 12.000 okresních
cestářů v republice a zvýšení
jejich požitků podle tohoto návrhu bude vyžadovati
okrouhle asi 7,000.000 Kč, pro kterou najde se v příslušných
okresech jistě potřebná úhrada, zejména,
když reformou politické správy budou obvody
okresů zrušením malých okresů
zvětšeny a tím finančně soběstačnými
učiněny.
Nastávajícím provedením reformy politické
správy stává se předložený
návrh aktuálním a navrhovatelé očekávají,
že mu proto sněmovna neodepře ústavního
schválení.
Po stránce formální navrhujeme, aby návrh
tento byl přikázán s největším
urychlením k projednání a podání
zprávy sněmovně výborům sociálně-politickému,
ústavně-právnímu a rozpočtovému.