(1) O právních poměrech mezi pojištěncem
a pojišťovnou v oboru krupobitního pojišťování
platí ustanovení zákona ze dne 23. prosince
1917, č. 501 ř. z. o pojišťovací
smlouvě, pokud nabyla účinnosti, po případě
příslušná ustanovení titulu sedmého
zák. čl. XXXVII/1875 (obchodního zákona),
ve znění zákona ze dne 7. srpna 1925, č.
202 Sb. z. a n., pokud nejsou tímto zákonem dotčena,
jakož i pojistné podmínky (§ 42).
(2) Pojišťovna smí odmítnouti pojistný
návrh pouze tehdy, příčí-li
se tomuto zákonu, zákonům shora citovaným
nebo všeobecným pojistným podmínkám.
(3) Výpověď se strany pojišťovny
jest přípustnou jen z důvodů zákonných.
(4) Výpověď jest účinnou teprve
pro příští pojistný rok.
(5) Pojistný poměr pokládá se za sjednaný
na neurčitý čas, nevymezí-li pojistník
výslovně již předem jeho trvání
na určitou dobu.
(1) Pojistné pozůstává z premie, v
případě potřeby z doplatků
(§ 21, odst. 3).
(2) V premii smí býti započtena jen úhrada
pravděpodobně očekávané potřeby
nákladů pojištění (odškodnění
a správní náklady), po případě
s připočtením přiměřené
částky pro dotování reservního
fondu.
(3) Premiové sazby odstupňují se jednak podle
výše místního nebezpečí,
jednak podle citlivosti jednotlivých druhů plodin,
při čemž však třeba bráti
zvláštní zřetel na oblasti s vysokým
stupněm nebezpečí. Příspěvku
podle § 25, odst. 3, č. 1 jest používati
v první řadě ku zlevnění sazeb
v posléz uvedených oblastech.
(4) První premie jest splatná ihned po uzavření
pojistné smlouvy, premie další 1. června;
vybírají se však nejpozději do konce
září. Doplatky (§ 21, odst. 3) jsou
splatný měsíc po předepsání.
(5) Za pojistný rok, v němž pojištěnec
vstoupil neb vystoupil z pojišťovny, třeba vždy
zaplatiti celoroční pojistné.
Vláda může stanoviti nařízením,
zda a za jakých podmínek možno místo
individuelních každoročních dat vzíti
za základ pojištění průměrná
data (průměrné pojištění).
Pojištěnec může nejpozději do 1.
června, přihlížeje ke skutečnému
stavu plodin, požadovati na pojišťovně snížení
pojištěné hodnoty, pokud plodiny nebyly ještě
krupobitím poškozeny.
Požaduje-li pojištěnec odškodnění,
má. to ve 3 dnech o nastoupení pojistného
případu předepsaným způsobem
pojišťovně ohlásiti.
(1) Odhad krupobitních škod provádějí
nestranní odborní znalci, ustanovení pojišťovnou.
(2) Odborní znalci jsou povinni sděliti poškozenému
nebo jeho zástupci, jejž nutno včas o odhadu
uvědomiti, ihned výsledek odhadu s výhradou
schválení jeho pojišťovnou.
(3) Přítomnost poškozeného při
odhadu není pro závaznost jeho nezbytně nutnou.
(1) Není-li pojištěnec spokojen s výsledkem
odhadu anebo se stanovením odškodnění,
může žádati o provedení druhého
odhadu. žádost možno podati ihned, jakmile bude
poškozenému sdělen výsledek odhadu,
nejpozději však během nepřekročitelné
třídenní lhůty po doručení
výměnu o odškodnění.
(2) Druhý odhad provádějí znalci,
kteří se nezúčastnili prvého
odhadu; odhadci zúčastnivší se prvého
odhadu mohou však býti slyšeni při tomto
odhadu, aby podali potřebná vysvětlení.
Na základě výsledku druhého odhadu
nemůže býti odškodnění již
stanovené sníženo.
(3) Náklady drahého odhadu mohou býti podle
okolností případu uloženy pojištěnci,
nebyl-li odhad zvýšen.
(1) Na základě výsledku odhadu stanoví
pojišťovna odškodnění.
(2) Částku odškodnění, které
nebyly vyzvednuty do dvou let od té doby, kdy byly k výplatě
poukázány, a bylo-li se dovoláváno
rozhodnutí rozhodčího soudu, ode dne rozhodnutí,
propadají ve prospěch pojišťovny (§
23, odst. 2, č. 6).
(1) Byl-li pojištěnec odsouzen pro podvod nebo pokus
podvodu, spáchaný na pojišťovně
vzhledem na pojistný poměr, ztrácí
zcela nebo části nárok na odškodnění.
(2) Odškodnění nesmí býti za
trestního řízení vyplaceno.
Podrobné předpisy pro provádění
pojištění krupobitního podle tohoto
zákona.,stanoví pojistné podmínky,
které schvaluje ministerstvo zemědělství
v dohodě s ministerstvem vnitra.
O pojišťovaní dobytka podle tohoto zákona
platí ustanovení zák. č. 501/1917
ř. z. o pojišťovací smlouvě, pokud
nabyla účinnosti, po případě
příslušná ustanovení titulu sedmého
zák. čl. XXXVII/1875, ve znění zák.
č. 202/ 925 Sb. z. a n., pokud ne;jsou tímto zákonem
dotčena, jakož. i ustanovení normálních
stanov a pojistné podmínky.
(1) Spolky pro pojišťování dobytka podle
tohoto zákona vznikají nabytím členství
v pojišťovně (§ 3, č. 2). Nerozhodne-li
pojišťovna do lhůty stanovené statutem
o přihlášce, platí přihláška
za zamítnutou.
(2) Pozbytím členství v pojišťovně
vstupuje spolek v likvidaci.
(3) Spolek může členství v pojišťovně
vypověděti jen ke konci běžného
pojistného roku; výpovědní lhůta
je nejméně tři měsíce.
(4) Proti rozhodnutí pojišťovny, jímž
byla zamítnuta přihláška za člena,
je možno se odvolati k rozhodčímu soudu.
(1) Spolek pro pojišťování skotu možno
zříditi způsobem dále uvedeným
zpravidla pro obvod místní (politické) obce,
výjimečně pro dvě nebo více
pokud možno sousedních obcí (§ 47, odst.
2); obdobným způsobem, avšak zpravidla pro
obvod každého soudního, výjimečně
pro obvod dvou nebo více soudních okresů
téhož okresního úřadu (města
se zvláštním statutem a zřízeným
magistrátem) (§ 48, odst. 2) možno zříditi
spolek pro pojišťování koní.
(2) V těchto obvodech může býti zřízen
a.pravidla jen jeden spolek.
(3) V obcích, které byly po 1. lednu 1919 sloučeny,
může býti se schválením pojišťovny
výjimečně zřízen zvláštní
spolek pro obvod každé dříve samostatné
obce.
Nedojde-li ke zřízení spolku z vlastního
popudu zúčastněných chovatelů
skotu, může starosta obce na požádání
pojišťovny dáti projednati ve shromáždění
chovatelů skotu jím svolaném návrh
pojišťovny na zřízení spolku pro
pojišťování skotu.
(1) Podmínky zřízení spolku pro pojišťování
skotu v obci upravuj í normální stanovy.
(2) Není-li podmínek zřízení
spolku pro pojišťování skotu v té
které obci, lze utvořiti spolek pro dvě nebo
více obcí.
(1) Podmínky zřízení spolku pro pojišťování
koní v soudním okrese upravují normální
stanovy.
(2) Není-li podmínek zřízení
spolku pro pojišťování koní v obvodu
soudního okresu, lze zříditi spolek se svolením
pojišťovny výjimečně pro dva nebo
více soudních okresů.
(1) Spolky pro pojišťování dobytka jsou
zřízeny na základě vzájemnosti.
Jejich organisace upraví se normálními stanovami.
(1) Normální stanovy obsahujtež zejména
ustanovení o:
1. zřízení, správě, zrušení a likvidaci spolku,
2. přístupu, vystoupení a vyloučení členů,
3. vzniku, trvání a předmětu pojištění,
4. stanovení pojistné hodnoty a o knize pojištění,
5. hlášení, vyšetřování a stanovení škody,
6. zvěrolékařském ošetřování a porážce z nutnosti,
7. odškodnění (§ 53) a reservním fondu (§ 23)
8. ztrátě nároku na odškodnění,
9. zpeněžování zhynulých nebo z nutnosti poražených zvířat,
10. zápisném (§ 56, odst. 2) a pojistných příspěvcích (§ 55),
11. rozhodčím soudu.
(2) Normální stanovy schvaluje vláda.
Spolky pro pojišťování dobytka jsou právnickými
osobami, mohou svým jménem nabývati práv
a se zavazovati, před soudem žalovati a žalovány
býti.
(1) Část odškodnění, připadající
na pojišťovnu ze zajištění, jde na
její vrub, zbytek pak na vrub spolku pro pojišťování
dobytka.
(2) Pojišťovna může podle stavu prostředků
po ruce jsoucích hraditi spolku výlohy zvěrolékařské
připadající na spolek podle normálních
stanov za uplynulý pojistný rok až do částky
nepřesahující 25% ročních příspěvků,
odváděných spolkem pojišťovně,
jestliže v tomto pojistném roce nedošlo ke škodě,
již sluší nahraditi.
(3) Jestliže spolek v případě vypuknutí
nakažlivých chorob, nebo jiných chorob hromadně
se vyskytujících, jest odškodněním
mimořádně zatížen, může
na jeho žádost pojišťovna převzíti
úhradu další kvoty odškodnění
podle okolnosti případu.
(4) Pojišťovna může dále při
jinakém mimořádném zatížení
spolku bud poskytnouti zálohu na část odškodnění
připadající na spolek anebo poskytnouti spolku
zápůjčku neúročitelnou nebo
na nízký úrok podle zásad stanovených
výborem a schválených ministerstvem zemědělství
v dohodě s ministerstvem vnitra.
(1) Škodu stanoví příslušný
orgán spolku podle normálních stanov. Jednací
spisy o tom sluší bez prodlení předložiti
pojišťovně.
(2) Pojišťovna přezkoumá stanovení
škody; nemá-li připomínek, poukáže
svou kvotu odškodnění spolku pro pojišťování
dobytka.
(3) Přísluší-li pojištěnci
vůči třetí osobě nárok
na náhradu škody nebo ze správy, přejde
tento nárok na spolek. Pojišťovně náleží
vůči spolku nárok na část náhrady
odpovídající zajištění
po odečtení případných nákladů
vymáhání. Ustanovení to platí
též stran nároků na náhradu z
veřejných prostředků podle předpisů
o nákazách dobytka. Přechod nelze uplatniti
na újmu pojištěnce.
(4) Vzdá-li se pojištěnec takového nároku
vůči třetí osobě, anebo práva,
sloužícího k zajištění tohoto
nároku, nebo pozbude-li ho svým zaviněním,
není spolek potud povinen k odškodnění,
pokud by byl mohl z nároku nebo z práva dosíci
náhrady.
(1) Pojišťovna může spolku výplatu
odškodnění zcela nebo z části
odmítnouti, jestliže a pokud přiznáním
odškodnění orgány spolku byl porušen
nebo nesprávně vyložen zákon nebo normální
stanovy a toto porušení neb nesprávný
výklad měly vliv na stanovení odškodnění.
(2) Ze zamítavého rozhodnutí může
si spolek stěžovati u rozhodčího soudu
pojišťovny.
(1) Pojišťovna stanoví před počátkem
každého pojistného roku nejnižší
výměru pojistných příspěvků
spolků podle pravděpodobně celkově
očekávané potřeby nákladů
pojištění a zajištění (odškodnění
a správních nákladů), po případě
s připočtením přiměřené
částky k dotování reservních
fondů; v případě potřeby stanoví
doplatek.
(2) Normální stanovy určí, pokud dobytek
z důležitých důvodů může
býti z pojištění vyloučen anebo
mohou býti vybírány vyšší
příspěvky případně podle
určitých nebezpečnostních tříd.
Zejména může se tak státi, jde-li o
dobytek, jehož se používá v podnicích
anebo v zařízeních, jež s sebou nesou
zvláštní nebezpečí poškození
anebo opotřebování.
(1) Z celkových příspěvků náleží
pojišťovně část připadající
na zajištění, zbytek pak náleží
pojišťovacímu spolku. Ve stejném poměru
rozdělí se výtěžek ze zpeněžení
dobytka.
(2) Zápisné plyne do reservního fondu spolku.
(3) Příspěvky jsou splatné sjednáním
pojistné smlouvy, po př. počátkem
pojistného roku.
(4) Nejsou-li příspěvky zaplaceny do měsíce
po jich splatnosti, jakož i neodvede-li spolek pojišťovně
příspěvky do 15 dnů, zvyšují
se o úrok z prodlení.
(5) Předchozího ustanovení (odst. 4) sluší
obdobně používati na ostatní dávky,
jež má platiti pojištěnec (spolek pro
pojišťování dobytka) podle zákona
nebo normálních stanov a na pořádkové
pokuty (§ 57, odst. 6).
(1) Pojišťovna provádí dozor na spolky
pro pojišťování dobytka, na jich činnost
a hospodaření a jest oprávněna učiniti
veškerá potřebná opatření
ku provedení tohoto zákona, prováděcího
nařízení a normálních stanov.
(2) Pojišťovna provádí revisi hospodářské
a správní činnosti spolku bud vlastními
orgány nebo podle dohody revisními orgány
družstevních svazů zemědělských,
nadaných revisním oprávněním
podle zákona.
(3) Spolky jsou povinny podrobiti své hospodaření
a svou správní činnost revisi alespoň
každého druhého roku. Náklady revise
nese pojišťovna.
(4) Revisní orgán řádně legitimovaný
má právo vstoupiti do spolkových a provozovacích
místností, nahlížeti do všech knih
a dokladů, požadovati zprávy a objasnění
od členů a orgánů, jejich zástupců,
úředníků a zřízenců,
prohlížeti stav pokladny, cenné papíry
a jiné hodnoty.
(5) Vyžádané zprávy a objasnění
buďte od těch, kdož budou k tomu vyzváni,
podávány bez odkladu, zevrubně a podle pravdy.
Je-li zřízen dozorčí výbor,
budiž přibrán k revisi.
(6) Neuposlechne-li spolek příkazů pojišťovny,
může pojišťovna uložiti orgánům
spolku pořádkové pokuty až do 10.000
Kč.
(7) Spolkům, které opětovně jednají
proti ustanovením tohoto zákona, prováděcího
nařízení nebo normálních stanov,
anebo které prokazatelně přemrštěnými
odhady pojišťovnu poškozují, mohou býti
bud zcela nebo z části odpírány veřejné
příspěvky (§ 25, odst. 3), neb mohou
býti z pojišťovny vyloučeny.
(8) Proti opatřením podle odst. 6 a 7 možno
si stěžovati u pojišťovny do 15 dnů
ode dne doručení výměru k ministerstvu
zemědělství.
(1) Pro pojišťování dobytka, jehož
majitelé nemají možnosti pojistiti jej u spolku
pro pojišťování dobytka, dále pro
pojišťování veřejných plemenníků,
kmenových stád, dobytka na pastvě, při
dopravě, na výstavách a na výstavních
trzích, pro pojišťování kastrační
a i v jiných zvláštních případech
lze na základě vzájemnosti zavésti
pojišťování přímé,
pro něž stanoví představenstvo odboru
pro pojišťování dobytka se schválením
ministerstva zemědělství v dohodě
s ministerstvem vnitra všeobecné pojistné podmínky.
(2) Ustanovení § 41 platí též pro
přímé pojišťování
dobytka.
(1) Aby se řádně zpeněžila zvířata,
za něž byla poskytnuta náhrada, a zvířecí
odpadky, může představenstva odboru se schválením
výboru odboru vyvolati, nebo zříditi a provozovati
vhodná zařízení anebo podniky, po
případě zúčastniti se podniků
cizích.
(2) Závazky, jež by pojišťovna touto účastí
na se vzala, nesmí úhrnem přesahovati 25%
reservního fondu příslušného
odvětví pojišťovacího.
(1) Na pojišťovnu a spolky pro pojišťování
dobytka nevztahují se ustanovení o zakládání,
zařízení a hospodaření pojišťoven
a o státním dozoru na ně, zejména
cís. patentu z 26. listopadu 1852, č. 253 ř.
z. (spolkového zákona) a zákona z 15. února
1922, č. 65 Sb. z. a n., kterým se doplňují
a mění dosavadní předpisy o pojišťovnách.
(2) Pojišťovna a spolky pro pojišťování
dobytka nejsou obchodníky podle obchodního zákona.
(1) Ustanovení § 30 nabude účinnosti
dnem vyhlášení.
(2) Vládním nařízením bude
stanoveno, kdy nabudou účinnosti ostatní
ustanovení zákona.
Provedením zákona pověřuje se ministr
zemědělství v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Pojištění jest dnes duševním majetkem
všech hospodářsky cítících
národů a do jisté míry též
měřítkem jejich kultury a intensity hospodaření.
Čím jest hospodářství intensivnějším,
tím více roste potřeba stability investovaného
kapitálu a ochrany jeho před nahodilými neočekávanými
potřebami a ztrátami.
Není nic přirozenějšího než-li
rozvrhnouti takové bud absolutně nebo relativně
nahodilé potřeby na bedra osob ohrožených
stejným druhem nebezpečí a uhrazovati je
společně. Tak vznikla instituce pojištění
a nebylo náhodným zjevem, že vývoj začal
pojišťováním nejtěžších
risik, pojištěním námořním.
Nejtěžšími risiky jsou nesporně
živelní škody jednak vzhledem na jejich intensitu,
jednak na jejich nezávislost na lidské vůli.
Zemědělská výroba, která dnes
representuje se svými vysokými hodnotami a investicemi
dnešního intensivního provozu v poměru
k ostatním výrobním odvětvím
největší část našeho národního
jmění, jest ve svých hlavních součástkách
výr oby rostlinné a živočišné
v daleko větší míře než
ostatní hospodářská odvětví
závislou na zevnějších poměrech.
Hospodářský výsledek zemědělské
výroby jest vzhledem na svoji zvláštní
povahu, při čemž jde v hlavních odvětvích
rostlinné a živočišné výroby
o poměrně dlouhodobé fysiologické
procesy, z velké části závislým
na různých podmínkách (povětrnostních,
fytopatologických, na poměrech zvířecích
n?kaz atd.), z velké části neodvislých
od vůle a činnosti lidské.
Kromě toho jest toto výrobní odvětví
ohroženo těžkými živelními
pohromami, jakých neznají jiná odvětví.
Problém zajištění risika zemědělské
výroby jest dnes důležitým problémem
národohospodářským, jelikož jest
základního významu pro rentabilitu provozu
soukromých hospodářství a ve svém
celku též zvláštního významu
pro národní hospodářství.
Hospodářský dosah tohoto risika vyplývá
jednak z výčet ohrožených hodnot, jednak
z intensity a povahy risika.
Celková hodnota naší rostlinné výroby
odhaduje se v r. 1926 na základě sklizňové
statistiky a průměru bursovních cen z měsíců
září a října přibližně
18 miliardami Kč, z čehož připadá
na plodiny pojistitelné proti krupobití okrouhle
141/2 miliardy Kč.
Hodnotu hlavních druhů hospodářského
zvířectva možno dle sčítání
z konce r. 1925 stanoviti takto:
4,691.320 | 2500 | 11.728,300.000 | |
740.202 | 4000 | 2.960,808.000 | |
2,539.301 | 600 | 1.523,520.600 | |
861.128 | 200 | 172,225.600 | |
1,244.701 | 200 | 248,940.200 | |
10,076.552 | 16.633,794.400 |
Dnes jest téměř nemožným zjistiti
aspoň přibližně celkovou cifru škod
vznikajících z risika zemědělské
výroby, poněvadž škody ty nejsou z největší
části registrovány. Počítáme-li
s průměrnými krupobitními škodami
jen ve výši 0.75% hodnoty pojistitelných zemědělských
plodin (cifra odškodnění našich soukromých
pojišťoven, provozujících krupobitní
pojištění, přesahuje v posledních
ročních průměrech 2% pojištěné
hodnoty), docházíme k průměrné
roční cifře škod přibližně
100,000.000 Kč. Ztráty předčasně
zhynulého a nutně poraženého skotu a
koní možno odhadnouti na základě dat
zemědělských pojišťovacích
organisací více jak 400,000.000 Kč ročně,
takže jen tyto dva druhy risika způsobují průměrně
ročně více jak 500 mil. Kč škod.
Třeba uvážiti, jaké výše
dosahuje celková cifra škod působených
všemi risiky zemědělské výroby
(na př. se započtením škod na ostatních
druzích dobytka, zejména škod na normálních
výnosech následkem nemocí dobytka, jako při
kulhavce a slintavce, škod na zemědělských
plodinách následkem mrazu, sucha, myší
a jiných různých rostlinných škůdců
atd.)? Není pochyby, že celková škodová
cifra by dosahovala miliardových obnosů.
Risika zemědělské výroby vyznačují
se tím, že škody se dostavují zpravidla
s naprostou nepravidelností a se silně střídající
se intensitou a hlavně i tím, že nastoupení
a účinky jich se vymykají z velké
části lidskému vlivu anebo aspoň vlivu
poškozených. S rostoucí intensitou zemědělské
výroby stoupá též národohospodářský
význam problému zajištění risika
této výroby.
S takovýmito risiky neshledáváme se v jiných
výrobních odvětvích, zejména
pak ne ve výrobě průmyslové. Způsob
této výroby, hlavně povaha surovin a pokročilá
výrobní technika stabilisují a rozdělují
do jisté míry stejnoměrně risiko,
takže nepříznivé účinky
jeho mohou býti z -největší části
eskomptovány v prodejních cenách.
Risiko zemědělské výroby zatěžuje
však zcela, nestejnoměrně jednotlivá
soukromá hospodářství, ničíc
často opětovně jedním rázem
celý výnos, ušetřujíc naproti
tomu škod jiná hospodářství po
10 letí. Nejhorším jest však při
tom, že poškozený nedochází zpravidla
při místních škodách, nemajících
vlivu na trhové ceny anebo při totálním
rozsahu škod žádné náhrady ve vlastním
podniku.
Tento základní rozdíl mezi zemědělskou
výrobou a jinými výrobními odvětvími
činí zemědělské podnikání
do té míry riskantním, že může
býti v krajních případech kvalifikováno
jako odvážné.
Hospodářsky nejúčelnějším
jest ovšem zamezení škod, teprve v případě
nemožnosti přichází v úvahu jejich
náhrada.
V prvém směru třeba klásti váhu
na zjištění příčin škod
a prostředků směřujících
k ochraně výroby a. na praktické využití
odborných poznatků (imunisování proti
nakažlivým nemocem dobytka, proti rostlinným
škůdcům, výroba odolného osiva,
zabránění povodním, vysoušení
a větrání pozemků atd.). Není
pochyby, že rostoucí pokrok přinese přiměřené
snížení risika zemědělské
výroby.
V těch případech, v nichž nelze zabrániti
škodám, jest ovšem aktuelní otázka
náhrady škody. V zásadě třeba
hledati pramen úhrady ve stavovské svépomoci,
při čemž však národohospodářský
význam risika odůvodňuje plně podporu
z veřejných prostředků. S hlediska
soukromohospodářského jest však odůvodněnou
jen taková svépomocná organisace, která
spočívá na základě rentability
účasti jednotlivých soukromých hospodářství,
a pokud zatížení, zájemníků
odpovídá objektivní výši risika.
Tento systém jest representován institucí
pojištění, která z hospodářského
hlediska znamená sdružení osob ohroženým
stejným risikem škod k cíli společné
úhrady jich účastníky.
V tomto směru nebude lze vystačiti s podpůrnými
fondy, jak byly u nás v poslední době zavedeny
zákony č. 76/1927 a č. 118/ 1927 Sb. z. a
n., které neodpovídají shora řečené
zásadě soukromohospodářské
rentability, při čemž jest na jedné
straně stanovena příspěvková
povinnost pro všechny majitele pozemků podléhajících
pozemkové dani, na druhé straně povinnost
tato není kompensována přiměřeným
právním nárokem na náhradu škody.
Proto také motivy prve uvedeného zákona zdůrazňují,
že ustanovení zákona nemohou býti považována
za konečné vyřešení otázky
náhrad škod způsobených živelními
pohromami, nýbrž že řešení
to má sloužiti za podklad pro další vybudování
všeobecného pojištění zemědělců
proti živelním škodám, které, založeno
na zásadě svépomoci, by přiměřenou
státní pomocí mohlo nejlépe obtížnou
otázku definitivně vyřešiti." Řečené
fondy mohou však účelně sloužiti
k náhradě škod způsobených nepojistitelnými
risiky.
Risiko zemědělské výroby může
býti tudíž omezeno jednak opatřeními,
směřujícími k zabránění
škod a jednak náhradou škod na základě
stavovské svépomoci, v první řadě
zemědělským pojištěním.
Zemědělské pojištění,
jež se obvykle vztahuje na ona pojistná odvětví,
která náležejí převážně
do zemědělské zájmové sféry,
zejména na krupobitní a dobytčí pojištění,
nevyvíjí se však u nás stejnoměrně
s rychle stoupající intensitou výroby.
Mezitím co v ostatních zemědělsky
pokročilých státech zemědělské
pojištění došlo s pokračující
intensitou výroby přiměřeného
rozšíření, vyvinuly se u nás
poměry nepříznivě. Nelze pochybovati
o tom, že příliš velké rozpětí
mezi intensitou zemědělské výroby
a zajištěním výrobního risika
může býti netoliko národohospodářsky
škodlivým, nýbrž také nebezpečným.
Možno tvrditi, že živelní katastrofa r.
1903 přivodila by nepochybně za dnešních
výrobních poměrů daleko těžší
následky, než tehdy.
Krupobitní pojištění vztahuje se u nás
pouze na 8% hodnoty pojistitelných plodin, odhadnuté
přibližně 141/2 miliardami
Kč, kdežto pojištění dobytka nedosahuje
plných 3% hodnoty celkového stavu hlavních
druhů hospodářského zvířectva,
odhadnuté 161/2 miliardami Kč.
Zvláště nepříznivý stav
pojištěni dobytka jest zaviněn poměry
na Slovensku a v Podk. Rusi.
Z toho vyplývá, že z 31 miliard Kč hodnoty
pojistitelných zemědělských výrobků
jest u nás pojištěno jen asi 6%, t. j. přibližně
13/4, miliardy Kč a že 291/4
miliardy Kč není kryto pojištěním.
V Německu dosahuje dnes krupobitní pojištění
pojištěné hodnoty více jak 4 miliardy
Mk, t. j. více jak 32 miliard Kč. Uvážíme-li,
že výměra proti krupobití pojistitelné
půdy jest v Německu 41/2 větší
nežli u nás, a že naše krupobitní
pojištění kryje jen 12 miliardy Kč pojištěné
hodnoty, možno usuzovati, že jest krupobitní
pojištění v Německu, nepřihlížejíc
k poměru cen zemědělských plodin,
šestkráte rozšířenějším
nežli u nás.
Ve Švýcarsku byla v r. 1924 proti krupobití
pojištěna hodnota zemědělských
plodin ve výši 1701/2 milionu
šv. franků, což převedeno na naši
měnu, obnáší 1.108,250.000 Kč,
u nás v témže roce však jen 1.056,831.466
Kč, takže naše krupobitní pojištění
nedosahovalo cifry švýcarského pojištění,
ačkoliv ve Švýcarsku jest plocha, orné
a viničné půdy, jež přichází
v první řadě v úvahu, 10 kráte
menší nežli u nás (568.000 ha ve Švýcarsku,
u nás 5,917.000 ha). I když by se bral zřetel
na tü okolnost, že ve švýcarském
pojištění zahrnuty jsou snad ve značnější
míře vysoce hodnotné plodiny, zejména
víno, přece jen toto porovnání prokazuje
jasně, do jaké míry jsme v tomto pojišťovacím
odvětví zaostalí oproti okolním zemědělsky
pokročilým státům.
Při tom třeba ještě zdůrazniti,
že krupobitní a dobytčí pojištění
vykazují u nás v poslední době celkem
sestupnou tendenci.
Jak později jest ciferně prokázáno,
poklesl u nás po válce stav pojištění
krupobitního více jak na polovici stavu předválečného,
pojištění pak skotu u hlavních našich
zemědělských svépomocných organisací
pokleslo v Čechách více jak na čtvrtinu,
na Moravě asi na třetinu předválečného
stavu.
Vybudování a rozšíření
zemědělského pojištění
jest nejen příkazem zdravé národohospodářské
politiky, nýbrž jest též důležitým
s hlediska morálního, ježto tato otázka
jest úzce spjata s rentabilitou podnikání
zemědělského a hospodářskou
nezávislostí zemědělců.
Z těchto věcných důvodů omezuje
se předloha pouze na pojištění krupobitní
a dobytčí.
Není úmyslem vlády, jakýmkoliv způsobem
zasahovati do ostatních pojistných odvětví,
provozovaných dnes soukromými pojišťovnami,
zejména nikoliv do pojištění požárního,
jež obsáhnuvši většinu risik v nejdůležitějším
odvětví pojištění nemovitostního
(aspoň v historických zemích), plní
universálně své hospodářské
poslání.
Osnova sleduje z důvodů národohospodářských
nutné zajištění ochrany výroby
zemědělské, pouze v těch odvětvích;
která nejsou za daných poměrů dostatečně
chráněna.
Pojištění ostatních živelních
risik v zemědělství, jež nejsou dosud
předmětem pojištění (mrazu, sucha,
mokra atd.), třeba ovšem věnovati bedlivou
pozornost. Dá se očekávati, že navržená
organisace bude sledovati tento důležitý úkol
a že přispěje k vyřešení
tohoto problému, dnes však nejsou ještě
dány technické předpoklady pro pojišťování
jich.