1595/XI.

Interpelace

poslanců H. Bergmanna, E. Špatného, Fr. Procházky a druhů

vládě

o přeřazení obcí Petříkova a Chvalče a Trutnova do vyšší skupiny činovného státních zaměstnanců.

Obce Petříkov a Chvaleč leží na samých hranicích, kde životní potřeby jsou značně dražší, než ve vnitrozemí.

Tamější státní zaměstnanci, ponejvíce pohraniční finanční stráž, musí pro nedostatek českých škol vydržovati své děti mimo dům a trpí tím duševně, fysicky i hospodářsky.

Platový zákon č. 103/1920 pamatoval na takovéto případy ustanovením odst. 7, § 12, aby vláda mohla taková místa zařaditi do vyšší skupiny činovného.

Z těchto důvodů táží se podepsaní vlády:

1. Jest ochotna přeřaditi obce Petříkov a Chvalč do skupiny míst ťCŤ činovného státních zaměstnanců?

2. Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této věci zařídila, aneb učiniti hodlá?

V Praze dne 12. června 1928.

Bergmann, Špatný, Procházka,

Chvojka, Langr, David, Zeminová, inž. Záhorský, Netolický, Pechmanová, dr. Franke, Hrušovský, Sladký, dr. Klapka, Vlček, Lanc, Moudrý, Buříval, Knejzlík, Mikuláš, dr. Uhlíř.


1595/XII.

Interpelace

poslanců V. Mikuláše, Fr. Zeminové, E. Špatného a druhů

vládě

o jednání Státního pozemkového úřadu v záležitosti zrušení úřední správy na panství řádu Premonstrátů v Jasově a záležitostí zaměstnance u jmenovaného řádu, hospodářského správce Františka Ditricha.

Rozhodnutím Státního pozemkového úřadu v Praze ze dne 25. září 1920, č. j. 24.710/20-III uvalena byla na základě zákona o hospodaření na zabraném majetku z 12. února 1920, č. 118 Sb. z. a n., na velkostatky premonstrátského řádu v Jasově úřední správa a úředním správcem ustanoven p. inž. Frant. Sebera. Úřední správa uvalena byla na veškerý zabraný majetek jmenovaného maďarského řádu, jsoucí v okresích: Velké Kapušany, Král. Chlumec (župa zemplinská) a v okr. Moldava (župa abdujská) na Slovensku. Podle § 14 cit. zákona ustanovením úřední správy přechází správa na vše, co se správou majetku souvisí, zejména také uzavírání služebních smluv na úředního správce, ustanoveného pozemkovým úřadem. Podle § 17. cit. zákona jest při uzavírání služebních smluv trvalého rázu úřední správce jen povinen vyžádati si vyjádření, nikoliv tedy souhlas vlastníka, nebo jeho důvěrníka. Jmenovaný úřední správce, jako v té době jedině odpovědný zástupce zabraného panství řádu premonstrátského v Jasově, přijal dnem 1. listopadu 1920 do služeb panství toho hospodářského správce Frant. Ditricha a přidělil ho službou do ředitelství panství v Jasově. Úřední správa zabraného majetku řádu premonstrátského v Jasově netrvala dlouho, což by nasvědčovalo zdatnosti stanoveného úředního správce. Podáním ze dne 22. května 1921, tedy za necelých 8 zimních měsíců trvání úřední správy, navrhuje již úřední správce Státnímu pozemkovému úřadu zrušení správy a to zejména proto, že se sám zavázal na dobu 10 let k vedení panství co zodpovědný vrchní úředník (v přímém služebním poměru u panství) a že vedle jeho vrchního správce přijmul další tři české úředníky do služeb panství. Jedním z oněch tří českých úředníků byl právě Frant. Ditrich. Podáním z 24. května 1921 předkládá pan Dr. Mořic Hruban, advokát v Olomouci, za konvent řádů premonstrátských v Jasově žádost za zrušení úřední správy. Žádost došla na S. P. Ú. dne 30. května 1921, opařena č. 23.922. Že nejsou vždy důvodné výtky, činěné S. P. U. pro zdlouhavé úřední řízení, o tom svědčí ta skutečnost, že již dne 17. června `1921 pod číslem 26.311121-III vydává S. P. Ú. rozhodnutí o zrušení úřední správy na panství řádu Premonstrátů v Jasově, poněvadž zejména revisí velkostatků těch, provedenou 2. června 1921, bylo zjištěno, že pan úřední správce a pan vrchní správce Karel Hruban (o ostatních třech přijatých českých úřednících se již nemluví) stav hospodářství tak dalece povznesli, že pale jsou již z největší části řádně obdělána, pokračuje doplňování stavu dobytka i zlepšení hospodářství ve všech směrech. Dále odůvodňuje státní pozemkový úřad svoje rozhodnutí také tím, že zplnomocněný zástupce uživatele velkostatků se zavázal pro případ zrušení úřední správy, že převezme pana úředního správce a vrchního správce Hrubana do svých služeb. Podle hlášení úředního správce byl tímto přijat p. Hruban jako vrchní správce panství řádu Premonstrátů v Jasově již dříve - v době úřední správy. Ve skutečnosti však poměr jeho byl následující: Podáním na S. P. U. z 22. května 1921 hlásí pan úřední správce (v podání tom navrhuje zrušení úřední správy), že prosadil ustanovení p. Karla Hrubana, vrch. správce v Szeplaku (majitel Ostřihomská kapitula) v téže funkci. na panství do Jasova.

Jak byl p. Hruban do této funkce uveden, o tom svědčí toto: Na základě oznámení úředního správce p. Sebery vypověděl svůj dosavadní služební poměr v Szeplaku, avšak na panství Jasovské nenastoupil. Mezi tím totiž, než uplynula výpovědní lhůta, docílil řád společně s panem úředním správcem zrušení úřední správy a tu patrně nebylo již třeba, aby Čech byl jeho vrchním úředníkem. Bývalý úřední správce, nyní již vrchní dominiální rada panství řádu Premonstrátů v Jasově; p. inž. Sebera, poukázal p. Hrubana do Komárna, kde dotyčný bydlel zdarma v klášteře řádu Benediktinů, aniž vykonával jakoukoliv službu. Později na příkaz p. inž. Sebery odstěhoval se do Košic, kde teprve na jeho velmi důrazné naléhání počal mu řád Premonstrátů v Jasově poskytovati plat. Práce však mu žádná přikázána nebyla, naopak, byl mu výkon služby přímo zabráněn. Teprve 1. dubna 1927 na ustavičné naléhání p. Hrubana připustil jej maďarský řád k výkonu služby, avšak nikoliv jako vrchního, vedoucího správce panství, nýbrž jen jako správce jednoho menšího dvora. Úřední správa na panství Premonstrátů v Jasově byla tedy zrušena. Dva z oněch tří českých úředníků krátce na to byli propuštěni a hospodářský správce Frant. Ditrich přeložen z Jasova do Prahy, kde zřídil řád nově centrální ředitelství, vedené vrch. hospodářským radou inž. Frant. Seberou. (Zřízení centrálního ředitelství v Praze mělo patrně asi za účel docílení lepšího hospodaření na panství v Jasově na Slovensku).

Jako zarriěstnanec řádu Premonstrátů v Jasově, Ústřední správa v Praze, přihlášen byl Frant. Ditrich dne 18. listopadu 1922 s datem nastoupení 15. listopadu 1922 k nemocenskému pojištění u Obchodní a úřednické nemocenské pokladny v Praze. Byl tedy Frant. Ditrich dále zaměstnán na zabraném majetku (v Ústřední správě tohoto velkostatku). Poněvadž neobdržel až dosud od. řádu Premonstrátů v Jasově výpověti, jest vlastně v uvedeném služebním poměru stále. Tuto skutečnost zjistil také úředně sám státní pozemkový úřad, potvrzena jest také Zemskou úřadovnou všeobecného pensijního ústavu v Praze, kde Frant. Ditrich jest stále v pojištění a nebyl odhlášen a dále i rozhodnutím magistrátu hlav. města Prahy ve sporu Frant. Ditricha s Obchodní a úřednickou nemocenskou pokladnou v Praze, u které byl přihlášen a pojištění zrušeno pokladnou bez odhlášky jen pro neplacení pojistného zaměstnavatelem. Přes to, že trvání zaměstnaneckého poměru mezi řádem Premonstrátů v Jasově a hospodářským správcem Frant. Ditrichem jest nesporné, nevyplácí mu však řád služební požitky. Byly-li mu požitky od doby jeho přeložení do Prahy poskytovány nepravidelně, bylo mu je- jich vyplácení od 1. listopadu.1925 vůbec zastaveno a řád Premonstrátů v Jasově počíná tvrditi, že přeložením do Prahy odevzdán byl Frant. Ditrich do soukromých služeb uvedeného již vedoucího úředníka panství řádu Premonstrátů, býv. úředního správce p. inž. Sebery. Postup tento i kdyby odpovídal skutečnosti, byl by v rozporu se zákony o pozemkové reformě. Jak však již dříve uvedëno, není zmíněné tvrzení řádu správné a jest prokázáno, že Frant. Ditrich jest stále zaměstnancem řádu. Vykonávání služebních povinností bylo však zase samotným p. inž. Seberou znemožněno Ditrichovi tím, že mu byl, aniž dostal řádnou výpověď, vstup do kanceláře zakázán. Jest zřejmé, že přijmutí českých úředníků na panství maďarského řádu Premonstrátů v Jasově sloužilo řádu jen za záminku, aby dosáhl zrušení úřední: správy. Jakmile ho bylo dosaženo (jest s podivením, jak rychle se tak stalo), hledí se řád všemožně českých úředníků zbaviti. Až na bývalého úředního správce, kterého ostatně umístil řád v Praze, patrně jen pro.intervence na S. P. Ú., takže tento nijak nepřekáží ťřáděníŤ řádu v Jasově (jeho irredentistická činnost, byla svého času již interpelována). Ták také usiluje maďarský řád zbaviti se Frant. Ditricha. Chce toho docíliti v pravdě jesuitsky - nedati mu přímo výpověď, ale zříkati se ho prostě jako svého zaměstnance a tak dlouho nechati ho bez požitků, až by přiveden byl do zoufalství a v tom sám učinil nějakým způsobem konec svému poměru služebnímu. Do skutečného zoufalství již nejen Frant. Ditrich, ale celá jeho rodina byla uvedena, což jest pochopitelné, když několik roků jest bez prostředků a žije z milosti jiných, ačkoliv má od maďarského řádu premonstrátského v Jasově na zadržených požitcích jako aktivní zaměstnanec obdržeti přes 100.000 Kč. Frant. Ditrich domáhá se svého práva jednak u úřadů správních jednak soudně, Ze správních úřadů přichází v úvahu především S. P. Ú. Státní pozemkový úřad jest totiž přímo povolán dozírati na hospodaření na zabraném majetku, v čemž zahrnuty jsou i záležitosti zaměstnanců na zabraném majetku. Fr. Ditrich obrátil se na státní pozemkový úřad, dožaduje se ochrany proti nesprávnému jednání maďarského řádu hned 5. března 1925 a od té doby osobně i písemně nesčíselněkráte. Podání řádu o zrušení úřední správy došlo na S. P. Ú. 30. května 1921. Tato záležitost jistě obsáhlá a velmi důležitá po stránce hospodářské, politické i národní a předpokládající tedy velmi podrobné šetření a obsáhlé úvahy, vyřízena byla S. P. Ú. za 14 dnů. Záležitost však českého zaměstnance na zabraném majetku maďarského řádu, ačkoliv prvou žádost tohoto obdržel S. P. Ú. 5 března 1925, a od té doby celou řadu žádostí dalších, není dosud vyřízena. Nejen však to, státní pozemkový úřad až do roku 1927 odmítal vůbec poskytnouti českému zaměstnanci Frant. Ditrichovi potřebné ochrany, ačkoliv zákon o hospodaření na zabraném majeku pozemkovém dává S. P. Ú. k tomu nejen právo, ale pokládá mu také jako povinnost. V poslední době změnil sice S. P. Ú svoje stanovisko v uvedené záležitosti, a uložil řádu Premonstrátů v Jasově vyrovnati se s jeho zaměstnancem Fr. Ditrichem a dále jej zaměstnávati.

Maďarský řád nepovažuje však patrně za nutné poslouchati nařízení úřadů republiky, najmě státního pozemkového úřadu. Na několik jeho výnosů a urgencí vůbec nereagoval a když konečně uznal řád S. P. Ú. za hodna jeho odpovědi, činí tak způsobem, směřujícím k dalšímu protahování. Tu jest s podivením, že S. P. Ú. nepoužije proti maďarskému řádu prostředků donucovacích, kterých by jistě měl použíti již pro hájení autority úřadu. Z toho důvodu a také proto, že i se stanoviska státu jest velmi důležito, aby v kraji, ovládaném maďarským řádem Premonstrátů v Jasově, přestala zvůle tohoto řádu; zjednána byla platnost právním předpisům a uhájena autorita státu, táží se podepsaní:

1. Zná vláda případ hospodářského správce Fr. Ditricha a jednání řádu Premonstrátů v Jasově proti uvedenému zaměstnanci?

2. Ví vláda, jak v uvedeném případě postupuje Státní pozemkový úřad?

3. Co hodlá vláda podniknouti, aby proti maďarskému řádu Premonstrátů v Jasově postupovalo se podle platných zákonů republiky Československé?

V Praze dne 12. června 1928.

Mikuláš, Zeminová, Špatný,

Knejzlík, Bergmann, Moudrý, Slavíček, Chvojka, Langr, Pechmanová, inž. Záhorský, Hrušovský, dr. Uhlíř, David, Vlček, dr. Franke, dr. Klapka, Lanc; Sladký, Buříval, Netolický.


1595/XIII.

Interpelace

poslance Ant. Srby a soudruhů

ministru školství a národní osvěty

o zrušení koedukace na státům učitelském ústavě v Chrudimi, čímž se nadhánějí studentky do klášterního ústavu učitelského římsko-katolické kongregace školních sester v Chrudimi a studentky nekatolické z Chrudimě a okolí se vylučují ze studia na učitelském ústavu vůbec.

Občané města Chrudimě.. a okolí, kteří chtějí své dcery dáti vzdělat na učitelském ústavě, byli překvapeni výnosem ministerstva školství a národní osvěty ze dne 5. května 1928, č. 50541/Il, jímž byla koedukace na státním koedukačním učitelském ústavě v Chrudimi zrušena od počátku školního roku 1928/29. Nařízením tím připravuje se dívčí dorost z Chrudimě a širokého okolí, který se hodlá věnovati povolání učitelskému, úplně možnosti nabýti odborného vzdělání na ústavě po stránce konfesionální neutrálním, a je nucen ucházeti se o přijetí do klášterního ústavu učitelského římskokatolické kongregace školních sester v Chrudimi.

Ministerstvo školství a národní osvěty se opírá o nařízení z r. 1922, podle kterého má býti v městech, v nichž jsou 2 ústavy téhož typu, jeden čistě dívčí a druhý jen chlapecký, koedukace vyloučena.

Tento výnos se však nedá prakticky aplikovati na poměry chrudimské bez značné hospodářské újmy zdejšího a okolního občanstva, poněvadž nejde o dva stejné ústavy v pravém toho slova smyslu, neboť klášterní ústav učitelský římskokatolické kongregace školních sester, přes to že má právo veřejnosti, jest ústavem nejen soukromým, nýbrž má docela na zřeteli jen úzké zájmy jediného náboženského vyznání.

Poněvadž lze odůvodněně očekávati, že v klášterním ústavě budou přijímány jen katoličky, bude dcerám rodičů nekatolíků z Chrudimě a širokého okolí studium učitelství znemožněno vůbec.

Kromě toho je u klášterního ústavu hlavní součástí internát, zařízený touto kongregací pro 150 a snad i více žaček, z jehož výtěžku se hrad(režie ústavu. Proto budou pochopitelně padle dosavadní praxe přijímány do ústavu chovanky, které se zaváží, že budou bydleti v ústavním internátě. Tím bude však i méně zámožným katoličkám znemožněno studium na tomto ústavě, poněvadž měsíční poplatek činí s vedlejšími platy více než 700 Kč. Bude-li pak některé žákyni zcela výminečně dovoleno bydleti mimo internát, pak to jistě nebude nekatolička a bude musit - jako dosud - platiti zvýšený školní plat.

Třeba také uvážiti, že žactvo učitelských ústavů vychází většinou z rodin nemajetných nebo dokonce chudých, které nemohou pro majetkové poměry děti dáti na vysoké školy a namnoze nelze jim ani po dobu studia středoškolského děti vydržovati mimo domov. Navštěvují tedy učitelské ústavy většinou žáci, kteří mohou bydleti doma nebo dojížděti vlakem anebo docházeti z okolí.

Z těchto důvodů nemohly by nemajetné a chudé žákyně ani ucházeti se o přijetí do drahého internátu klášterního ústavu, ani přihlásiti se na některý z okolních ústavů (v Litomyšli nebo v Král. Hradci), protože by jim tam nebylo možno dojížděti pro špatné vlakové spojení.

Celou odbornou veřejnost i radu města Chrudimě zvláště velmi překvapil výnos ministerstva školství a národní osvěty, jímž ruší koedukaci na tamním státním koedukačním učitelském ústavě zejména tím, že byl vydán v době, kdy se již projednává zákon o vybudování pedagogických akademii pro učitelstvo škol národních a občanských, které budou jistě koedukační, a není tedy jasno, proč na dobu tak krátkou se zavádějí změny takového dosahu pro celé město i široké okolí. Vzniká tu naléhavé podezření, že se tu nejedná o zájmy výchovné, nýbrž o docela jiné.

Rada města Chrudimě, města to školského, chtějíc šířiti pravou osvětu, přinášela vždy ochotně i velké oběti, pokud šlo o budování škol a vznesla proto k ministerstvu školství a národní osvěty tyto závažné důvody pro ponechání koedukace na tamním státním učitelském ústavě.

Podepsaní upozorňují pana ministra školství a národní osvěty na tyto skutečnosti a táží se:

1. Co hodlá pan ministr učiniti, aby městský ústav učitelský v Chrudimi, který byl založen r. 1919 jako ústav čistě dívčí právě proto, aby byl protiváhou existujícímu již dívčímu klášternímu ústavu učitelskému, mohl konati i nadále své svrchovaně důležité, potřebám obyvatelstva a zájmům státu vyhovující poslání?

2. Hodlá pan ministr urychleně zaříditi, aby vzhledem k tomu, že do přijímacích zkoušek pro rok 1928-29 nezbývají již ani 4 týdny, mohly býti ještě letos jako dosud přijímány na státním koedukačním učitelském ústavě v Chrudimi i žákyně?

V Praze dne 12. června 1928.

Srba,

inž. Nečas, Tayerle; Karpíšková, Johanis, Hampl, V. Beneš, Biňovec, Kříž, Prokeš, Chalupník, Geršl, Brožík, Remeš, Tomášek, Bečko, Koudelka, Jaša, Bechyně, dr. Winter, Svoboda, Chalupa, Brožík.


1595/XIV.

Interpelace

poslance Ant. Srby a soudruhů

ministru vnitra,

že se znemožňuje stavba silnic v okresu přeloučském a katastrofálně poškozují finance okresu příkrým a zbytečným postupem Zemského správního výboru v Čechách.

K naléhavým žádostem obcí okresu, jež až dosud neměly nijakého silničního spojení, dala okresní spáävní komise v Přelouči jednak dokončiti v r. 1927 stavbu některých úseků silničních, jež by zprostředkovaly spojení silniční obcím potřebné a usnesla se na tom, aby v r. 1928 ještě provedeny byly dvě stavby silniční a sice z Přelouče přes Klenovku do Veselí a od Mělic k Lohenicům, které měly býti postaveny již v r. 1914 a jež přes jejich nutnou a naléhavou potřebu nebylo možno dosud postaviti. Leč silnice tyto měly býti provedeny pouze tehdy, jestliže okresu dostane se povolení potřebné půjčky, ze které měl býti a mohl býti jedině náklad stavební na okres vypadající, t. j. 40% stavebního celkového nákladu, uhrazen.

Na žádost okresní správní komise dostalo se okresu výnosem zemského správního výboru ze dne 31. prosince 1927, č. 162.569-IlI schválení příslušných usnesení o půjčkách k účelům silničním u místních peněžních ústavů a bylo položeno pouze za podmínku, aby stavby byly provedeny v dohodě se zemským technickým oddělením a aby sjednaný 7% úrok z půjček byl snížen.

Podmínkám těmto okresní správní komise plně vyhověla, neboť stavby silnic zadány byly podle projektu technickým oddělením zemského správního výboru bud vypracovaného nebo revidovaného a za jeho dozoru a dále sjednala s peněžními ústavy snížení úrokové míry o půl resp. o jedno procento.

Pevné důvěřujíc ve schvalovací výnos zemského správního výboru číslo 162.569-III z r. 1927 přikročila pak k dokončení stavby silnice od Mělic do Lohenic, započaté již v r. 1927, a ke stavbě silnice do Klenovky, kteréž stavby zadala ofertním řízením oprávněným podnikatelům. Se stavbami silnic těch bylo započato a podnikatelé o nich usilovně pracovali, aby byly v dané lhůtě ukončeny.

Leč dne 14. dubna 1928 obdržela okresní správní komise oběžník zemského správního výboru ze dne 30. března 1:928, č. 41.760-III-28, který`m se zakazuje provádění staveb silnic a to i tenkráte, je-.li úhrada opatřena zápůjčkou schválenou po 1. červenci 1927!!

Mimo to byly okresní správní komisi vráceny výnosem zemského správního výboru ze dne 20. dubna 1928, č. 44.013-III, dluhopisy na povolené již výpůjčky, zemskému správnímu výboru předložené, s dodatkem, že jde-li o podniky, které mají býti v r. 1928 provedeny, nesmí k jejich realisaci býti přikročeno dříve, dokud nebude vyřízen rozpočet okresu na rok 1928 a stanoven příspěvek z vyrovnávacího fondu.

Tímto zamítavým stanoviskem zemského správního výboru a zejména odepřením schvalovacích klausulí na dluhopisy o půjčkách již dříve povolených uveden jest okres přeloučský do skutečné kalamity.

Okresní správní komise přikročujíc ke stavbě silničních tratí v r. 1927 měla na zřeteli jedině a výhradně nutnou jejich potřebu a jejich význam pro hospodářskou situaci obcí na nich súčastněných, neboť šlo vesměs o trati silniční, jež měly doplniti nedostávající se spojení, ku př. ze Stojic k Licomělicům měla silnice doplniti spojení na silnici již před válkou postavenou na území okresu chrudimského až po hranice okresu, silnice mělická pak měla opatřiti spojení obci, která mimo převozu prámového, jenž za nynějšího stavu vody na Labi, jezem v Přelouči značně vzduté, jest nejen nespolehlivé, ale i nebezpečné, obci Klenovce u Veselí pak se mělo dostati spojení s městem Přeloučí, v jehož blízkosti obec leží a s nímž dosud měla obec Klenovka spojení jenom po nedostatečné polní cestě, podobně jako obci Bezděkovu, na kteroužto stavbu dokonce zemským správním výborem byla povolena i subvence zemská!

Poněvadž však zemský správní výbor odepřel schváliti dluhopisy na půjčky povolené již dříve; byla okresní správní komise nucena zastaviti stavby silničních tratí, dříve zadané, neboť za tohoto stavu věci nemůže nijak dostáti povinnostem proti podnikatelům jednotlivých staveb převzatým.

Po odepřeném schválení dluhopisů na povolené půjčky nemá nyní okresní správní komise nijaké úhrady na provedené již a zadané stavby silniční, provedené v důvěře ve schvalovací výnos zemského správního výboru. Poněvadž počítáno bylo s výnosem z opatřených půjček, nemá nyní okresní správní komise úhrady pro náklad 445.929 Kč 83 h z r. 1927 a 408.000 Kč z r. 1928 a jest vydána nebezpečí; že budou na ní podnikatelé soudně vymáhati zaplacení nákladu stavebního, za který stavby byly zadány.

Z toho ovšem vzejdou okresu jen zbytečné a vysoké náklady na útratách soudních, které okres bude nucen platiti a k nimž by jinak nemusilo dojíti, kdyby zemský správní výbor podle svého schvalovacího výnosu byl schválil i předložené jemu dluhopisy.

Poněvadž však bylo nutno započaté práce zastaviti, jest tu nebezpečí, že podnikatelé budou proti okresu uplatňovati své nároky požadováním náhrady škody vzešlé jim ze zastavené práce a náhradu ušlého zisku, náhrady, které proti nim budou uplatňovati dodavatelé kamene, povozníci, i dělníci, s nimiž podnikatelé musili sjednati pevné smlouvy.

To vše již také podnikatelé okresu oznámili. Veškeré tyto výlohy postihnou okres jenom proto, že důvěřoval v povolení půjček, jehož se jemu od zemského správního výboru dostalo.

Výlohy tyto však budou skutečně zbytečně vyhozený peníz, který bude vydán bezúčelně na úkor jiných výdajů všeobecně prospěšných, a dosáhnou takové výše, že by za ně započaté stavby mohly býti zcela provedeny.

Obyvatelstvo okresu bude jen zbytečně zatíženo naprosto zbytečným vydáním, místo účelného vydání na nezbytně nutné a celku prospěšné linky komunikační.

Jest pochopitelno, že veškeré obyvatelstvo okresu nese velmi nelibě tento stav, poněvadž dobře vyciťuje, že znemožňuje se okresu provésti podniky pro ně významné, účelné i prospěšné a že na místě vydání k těmto účelům má okres vydávati peníze na zbytečné soudní spory.

A okresní správní komise sama nemůže nijak býti odpovědna za tyto výdaje, neboť jednala jen v důvěře, že povolených půjček bude moci také použíti k tomu účelu, k jakému byly určeny a sjednány.

Poněvadž však prováděním stavebních prací byly poškozeny v obvodu všech obcí, na stavbách súčastněných, dosavadní nedostatečné komunikace, - prokopáním, uložením materiálu stavebního - nemají obce, v jejichž obvodu stavby silniční se provádějí, nijakého spojení a jest nebezpečí, že majitelé přilehlých pozemků nebudou moci dostati se na své pozemky ani s nejlehčími povozy a že nebudou moci ani potřebné práce polní vykonávati, leda s velkou a naprosto zbytečnou ztrátou času, poněvadž budou musit voliti daleké zajížďky, aby se na své pozemky dostali.

Jak ovšem tomu bude v době sklizně, jest dnes těžko domysliti.

Obyvatelstvo obcí jest z toho důvodu již nyní značně vzrušeno, poněvadž rozestavěnými silnicemi bylo jemu odňato poslední možné spojení.

A dá se čekati, že jak obce, tak i jednotlivci vystoupí proti okresu a že budou se domáhati toho, aby opatřena jim byla potřebná komunikace a aby rozkopané cesty byly uvedeny do sjízdného stavu.

A ze všeho toho hrozí okresu jen nové, zbytečné a naprosto neúčelně vydávané výlohy.

K těmto důsledkům musí nezbytně dojíti, pokud zemský správní výbor bude podobné důsledky vyvozovati ze zákona čís. 77 Sb. z. a n. z r. 1927, a budou to důsledky opravdu katastrofální, uváží-li se, že zákonem samým bylo již znemožněno pokračovati v soustavné elektrisaci na okrese a v provádění jiných všeobecně prospěšných podniků, jež by poplatnictvo okresu rádo uhradilo. Máme za to, že podobné následky ze zákona čís. 7711927 nebyly nikdy zamýšleny a že nebyly v intencích zákonodárných sborů našich při jejich usnášení o zmíněném zákoně, neboť, takto vykládány, znemožnily by každé v zájmu veřejném a ve prospěchu obyvatelstva samosprávných svazků prováděné podnikání a uvalily by takto katastrofální následky na ty sbory, které v pevné důvěře v obdržené úřední povolení půjček k realisování svých všeobecně prospěšných projektů přikročily.

Podepsaní se táží:

Co hodlá pan ministr vnitra zaříditi, aby postup Zemského správního výboru byl uveden v souhlas se zdravým lidským rozumem a s naléhavými zájmy veřejnými, a jak hodlá zakročiti proti tomu, aby nemožným výkladem zákonných ustanovení byly vyhazovány peníze poplatnictva a v obyvatelstvu vzbuzován byl odpor a nenávist k úřadům?

V Praze dne 12. června 1928.

Srba,

Hampl, Karpíšková, Svoboda, V. Beneš, Remeš, Kříž, Chalupa, Biňovec, Brožík, Bečko, inž. Nečas, Stivín, Klein, dr. Winter, Koudelka, Jaša, Prokeš, Chalupník, dr. Macek, Bechyně, Tomášek, Johanis, dr. Dérer.


1595/XV.

Interpelace

poslanců F. Zeminové, inž., Záhorského, Em. Špatného a druhů

ministru školství a národní osvěty

o neslýchaných poměrech na učitelském ústavě v Příbrami.

Školská správa byla několikráte z Příbrami upozorňována na nezdravé poměry na učitelském ústavě v Příbrami, jež zavládly s nastoupením pana dra Vlad. Janků na místo ředitelské. Veřejné mínění v Příbrami bylo toho domnění, že školské správě musí záležeti na tom, aby místa ředitelů škol středních byla obsazována lidmi vybranými, školskými odborníky a vynikajícími pedagogy. Případ pana dra V. Janků by však ukázal, že příslušnost páně ředitelova ke straně lidové znamená více, než nespokojenost občanstva s tímto panem pedagogem.

Pan dr. V. Janků byl již za Rakouska suspendován s místa ředitele střední školy. Také jako okresní školní inspektor se smutně proslavil. V republice byl v roce 1923 ustanoven ředitelem pedagogia v Příbram:. Občanstvo příbramské často porovnává školské zásluhy a lidsky taktní povahu bývalého ředitele pana Domina se ředitelem nynějším a lituje, že všechna varování a intervence zůstaly doposud bez výsledku.

Pan ředitel dr. Janků nechává pět let svoji rodinu na Moravě, ačkoliv se mu nabízela řada vhodných bytů. Žije životem svobodného mládence v pokojíku zastrčeného hostince. Rodinný život se mu nehodí. Navazuje nedovolené styky se žačkami ústavu, jež tnu rodiče důvěřivě svěřili na vychování. V jednání se žáky jest drsný, k profesorům i studentům často nespravedlivý. Jeho pašovské vystupování nezastavilo se ani před falšováním kvalifikace panu řediteli nepříjemného profesora. Jeho styky se žačkami rozvracejí mravnost na ústavě a pobuřují celou příbramskou veřejnost, která nechápe, že školská správa, ačkoliv byla informována nejen osobními zákroky, ale také veřejnými články v příbramských časopisech (Horymír, Zpravodaj, Naše Obrana); jednání ředitele dra Janků ignoruje a nechává ho na vedoucím místě v učitelském ústavě i nadále.

Dochází konečně k tomu, k čemu netečností příslušných míst v ministerstvu školství a národní osvěty dojíti muselo. Proti dru V. Janků zavedeno bylo před rokem disciplinární řízení pro nemravné styky se žačkami ústavu. Přes to však, že řízení trvá již celý rok, zůstává dr. Janků nejen na místě ředitelském dále jest také předsedou; zkušební komise pro školy obecné a měšťanské. Profesor N. v Příbrami, který pro malý delikt byl dán do disciplinárního vyšetřování, byl ihned poslán na dovolenou. S panem drem Janků se dělají jiné orace, jistě vlivem strany, jejímž jest příslušníkem. Situace se stala právně i mravně nemožná:

Proti dru V. Janků byli voláni za svědka profesoři jeho ústavu, byli vyslýcháni žáci i žačky, kteří mají nyní u něho konati maturitní zkoušky. Byli vyslýcháni i učitelé a učitelky, kteří mají u něho nyní konati zkoušky způsobilosti jako u předsedy zkušební komise. Jedna ze svědkyň, učitelka R. K., již dle pravdy svědčila, ale přirozeně při zkoušce propadla, ač byla výborně připravena. Podobný osud hrozí nyní i žákům a žačkám, kteří byli před časem voláni k svědectví a nyní budou na ústavě maturovati. Profesorský - sbor nemá moci, aby těmto neslýchaným poměrům učinil přítrž. Může tak učiniti v poslední chvíli jedině ministerstvo školství a národní osvěty.

Proto tážeme se pana ministra školství a národní osvěty:

1. Jest pan ministr školství a národní osvěty ochoten naříditi, aby pan dr. V. Janků, ředitel učitelského ústavu v Příbrami, byl ihned poslán na dovolenou, pokud disciplinární řízení proti němu nebude skončeno?

2. Může pan ministr školství a národní osvěty sděliti nám i zvědavé veřejnosti příbramské, jaké to byly vlivy, které zabránily, že v době disciplinárního řízení pan ředitel Janků na dovolenou nešel?

3. Jest pan ministr školství a národní osvěty ochoten naříditi, aby učitelka R. K., která propadla, protože byla svědkyní, byla předvolána ke zkoušce způsobilosti před jinou zkušební komisi, s právní platností, jakoby zkoušku vykonala již na jaře r. 1928?

4. Nebude dru V. Janků dovoleno, aby předsedal zkušební komisi příbramské pro zkoušky dospělosti učitelské, jakož i nebyl přítomen maturitám letošním na učitelském ústavě v Příbrami?

V Praze dne 10. června 1928.

Zeminová, inž. Záhorský, Špatný,

Bergmann, Netolický, David, Pechmanová, Vlček, Chvojka, Hrušovský, Langr, Procházka, Sladký, dr. Klapka, Lanc, Moudrý, Knejzlík, Mikuláš, Buříval, dr. Franke, dr. Uhlíř.


1595/XVI.

Interpelace

poslanců H. Bergmanna, Fr. Zeminové, Fr. Buřívala, B. Procházky a druhů

vládě

o přeřazení obce Čes. Velenice do skupiny B činovného státních zaměstnanců.

České Velenice přivtěleny byly v roce 1920 k republice Československé. Ač mají jen 5000 obyvatel, jsou drahotní poměry daleko horší než v jiných městech vnitrozemí a to proto, že jsou úplně hospodářsky odděleny od ostatního vnitrozemí. Vesnice, které obyčejně městu životní potřeby dodávají, jsou v okruhu 1 a půl hodiny a tak chudé, že veškeré hospodářské výrobky zkonsumují samy. Hranice republiky rakouské vedou přímo v ulicích města a celní hranice znemožňuje odtamtud zásobování. Nezbývá tedy než veškeré životní potřeby přivážeti ze vzdálenějšího okolí nebo z vnitrozemí. Tím ovšem stoupají ceny. Musí tedy obyvatelstvo, které z 85% se skládá ze státních zaměstnanců a jich rodin, za tytéž potřeby platiti ceny. vyšší než zaměstnanci ve vnitrozemských místech, ač jejich služební požitky jsou stejné. K tomu přistupují pak ještě velmi nepříznivé poměry klimatické, což dokazuje statistika jak dětí, tak i zaměstnanců, kteří musí každoročně hledati ztracené zdraví v léčebných ústavech. Na léčbu jsou nuceni značnou měrou z vlastních prostředků přispívati. Rovněž i byty, porovnány s ostatními stejně velikými, ba i většími městy ve vnitrozemí, jsou daleko dražší. V důsledku těchto okolností značná část zaměstnanců snaží se neustále, aby byla přeložena do míst s výhodnějšími životním podmínkami nebo stěhuje se z č. Velenic vůbec, což dokazují jen pro dělnictvo zavedené dělnické vlaky do okolí Čes. Velenic.

Před připojením k sl. republice bylo město Velenice zařazeno do skupiny s 90% činovným, čímž měli býti zaměstnanci odškodněni za to, že nuceni jsou žíti ve zhoršených poměrech. Sousední město republiky rakouské Gmünd má hospodářské poměry příznivější, poněvadž má v blízkém okolí více vesnic, které je přímo, tedy levněji zásobuji. Přesto uznala vláda rakouská obtížnost tamních poměrů a zařadila je do skupiny vídeňského činovného. Přivtělením k republice Československé se poměry po stránce hospodářské zhoršily a je tedy požadavek zařazení města Velenic do vyšší skupiny B činovného přiměřený a oprávněný.

Z těchto důvodů táží se podepsaní vlády:

1. Jest ochotna přeřaditi město české Velenice do skupiny B činovného státních zaměstnanců?

2. Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této věci podnikla, nebo hodlá zaříditi?

V Praze dne 12. června 1928.

Bergmann, Zeminová, Buříval, Procházka,

Červinka, inž Záhorský, Netolický, Hrušovský, Špatný, David, dr. UhIíř, Pechmanová, dr. Franke, Langr, Chvojka, Sladký, Lanc, dr. Klapka, Vlček, Moudrý, Mikuláš.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP