l. posl. V. Beneše, Jaši a soudr. min. národní
obrany o invalidních rentách československých
legionářů-invalidů ve Spojených
státech amerických,
II. posl. Bergmanna, Zeminové, Špatného a druhů
min. zemědělství o nepřípustném
hospodářství s památkami na zámku
Konopišťském,
III. posl. Bergmanna, Zeminové, Špatného a
druhů min. školství a národní
osvěty o vyloupení Národního musea
a neudržitelných poměrech v museu,
IV. posl. Bergmanna, Buřívala, dra Uhlíře
a druhá vládě o zařazení obce
Trutnova a obcí bezprostředně k Trutnovu
přiléhajících do skupiny B míst
činovného pro státní zaměstnance,
V. posl. Bergmanna, Buřívala a druhů min.
financí o přiznání zahraničních
přídavků zaměstnancům finanční
správy, přiděleným k úřadům
v zahraničí,
VI. posl. Bergmanna, Špatného,
Zeminové, Riedla a druhů vládě, že
se nevyřizují rekursy, podané státními
zaměstnanci na Slovensku, proti převodu do nového
platového zákona,
VII. posl. Bergmanna a druhů vládě o přeřazení
Jáchymova do vyšší skupiny činovného
státních zaměstnanců,
VIII. posl. Bergmanna, Špatného, Zeminové a
druhů vládě o úpravě zahraničního
přídavku státních zaměstnanců
republiky Československé, kteří jsou
zaměstnáni ve službě mimo hranice republiky
(zaměstnanců čsl. zastupitelských
úřadů v cizině),
IX. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky
a druhů min. zemědělství o vyplacení
doplatků smluvním úředníkům
ministerstva zemědělství nebo státní
správy lesů a statků,
X. posl. Bergmanna, Zeminové, Špatného a druhů
min. soc. péče o nemocenském pojištění
státních zaměstnanců, kteří
jsou zaměstnáni ve službě mimo hranice
republiky,
XI. posl. Bergmanna, Špatného, Procházky a
druhů vládě o přeřazení
obcí Petříkova a Chvalče u Trutnova
do vyšší skupiny činovného státních
zaměstnanců,
XII. posl. Mikuláše, Zeminové,
Špatného a druhů vládě o jednání
Státního pozemkového úřadu
v záležitosti zrušení úřední
správy na panství řádu Premonstrátů
v Jasově a v záležitosti zaměstnance
u jmenovaného řádu, hospodářského
správce Františka Ditricha,
XIII. posl. Srby a soudr. min. školství
a nár. osvěty o zrušení koedukace na
státním učitelském ústavě
v Chrudimi, čímž se nadhánějí
studentky do klášterního ústavu učitelského
římsko-katolické kongregace školních
sester v Chrudimi a studentky nekatolické z Chrudimě
a okolí se vylučují
ze studia na učitelském ústavě vůbec,
XIV. posl. Srby a soudr. min. vnitra, že se znemožňuje
stavba silnic v okresu přeloučském a katastrofálně
poškozují finance okresu příkrým
a zbytečným postupem Zemského správního
výboru v Čechách,
XV. pasl. Zeminové, inž.
Záhorského, Špatného a druhů
min. školství a nár. osvěty o neslýchaných
poměrech na učitelském ústavě
v Příbrami,
XVI. posl. Bergmanna, Zeminové, Buřívala,
Procházky a druhů vládě o přeřazení
obce České Velenice do skupiny B činovného
státních zaměstnanců,
XVII. posl. Bergmanna, Špatného, Zeminové a
druhů min. vnitra o poměrech četnických
gážistů, přeložených do
stavu uniformované stráže bezpečnostní,
XVIII. posl. Knejzlíka a druhů min. spravedlnosti
o stranickém jednání okresního soudce
dra Františka Mildnera ve Dvorcích na sev. Moravě,
XIX. posl. Bezděka, Sedláčka, dra Daňka
a druhů min. národní obrany o žádostech
za zařazení do náhradní zálohy
a o připuštění žádostí
dodatečných,
XX. posl. Knejzlíka a druhů min. železnic o
zřízení čekáren na zastávkách
Bohutín a Komňatce.
Ve Spojených státech severoamerických
žije dnes 113 legionářů-invalidů
z československých legií ve Francii. Lékařskými
prohlídkami v listopadu 1922 provedenými bylo z
nich uznáno právo 77 invalidům na invalidní
pensi. Většina jsou invalidi dočasní.
V těchto dnech pak vydala Československá
Obec legionářská v Americe další
Memorandum, v němž si trpce stěžuje na
stav, jaký dnes mezi americkými invalidy-legionáři
vládne. Ačkoliv jejich invalidita nikterak se nezlepšila,
bylo mnoho těchto dobrovolců - dočasných
invalidů - z dalšího vyplácení
invalidní renty vyřazeno,
takže v měsíci srpnu 1927 byla renta vyplácena
už jen 46 invalidům. Tato redukce pokračuje
dále. Memorandum Československé Obce legionářské
v Americe uvádí mnoho drastických případů
invalidní redukce a je z nich patrno, že invalidní
renty byly mnohým vzaty neprávem.
Pro tyto poměry mezi americkými dobrovolci, kteří
tvrdými redukcemi zbytečně jsou roztrpčováni,
vznášíme k panu ministru národní
obrany tyto dotazy:
1. Zná pan ministr případy nespravedlivého
redukování invalidních rent americkým
dobrovolcům, uvedené v Memorandu Československé
obce legionářské v Americe, vydaném
na veřejnost 1. května t. r.?
2. Jest pan ministr národní obrany ochoten naříditi
revisi invalidních rent amerických dobrovolců
podle uvedeného Memoranda, které
bylo zasláno také ministerstvu národní
obrany?
3. Je pan ministr národní obrany ochoten uznati
zvláštní význam dobrého vyřešení
této otázky našich československých
invalidů ve Spojených Státech, kde invalidita
vojáků světové války dochází
takové vzorné pozornosti?
Netřeba dokazovati, že zámek Konopiště
hrál v dějinách českého národa
v dobách minulých i nedávných důležitou
úlohu. Každoročně sem přichází
tisíce lidí z Čech i z dálné
ciziny, aby shlédli zámek, z něhož pocházel
smutně proslavený Milota z Dědic, zámek,
který obléhal Jiří Poděbradský
a který konečně byl za účast
na Bílé Hoře Hodějovským konfiskován
a před válkou byl oblíbeným
sídlem Habsburga, který ujednával s Vilémem
světovou válku, netuše, že smr t jeho
bude bezprostřední její příčinou.
Z tohoto zámku odvážejí se v Poslední
době obrazy, nábytek, porculán a pod. do
Průhonic z neznámých důvodů
a neznámo za jakým účelem.
Ministerstvo zemědělství úředně
prohlásilo v tisku, že zámek Konopiště
je vyhlédnut, vzhledem k své blízkosti od
Prahy, aby v něm byly sestaveny vhodné interieury
pro umělecké i historické předměty
z ostatních státních zámků.
Jiná zpráva opět praví, že se
má I. patro vykliditi, aby se získaly letní
byty pro úřednictvo ministerstva zemědělství.
Dosavadní správa zámku nemá ani spolehlivého
soupisu všech památek, zde uložených a
nyní se odvážejí neznámo kam.
Někteří úředníci zacházejí
s těmito předměty jako se svým majetkem
a evidence naprosto schází.
Za takového stavu věcí lze označit
toto hospodaření za turecké a za vandalism.
Česká veřejnost je napjatě zvědava,
co se vlastně zde děje a co se zamýšlí
a nelze zabrániti bujnosti její fantasie, domnívá-li
se; že jest zde viditelný úmysl neznámých
činitelů, zašantročiti památky
tohoto historického zámku. Podezření
toto sesílají ještě oficiosní
zprávy.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana ministra zemědělství:
1. Ví pan ministr, co se na zámku
Konopišti děje a jest ochoten dáti přísně
vyšetřiti a zjistiti, které předměty
a kam byly z Konopiště odvezeny?
2. Souhlasí pan ministr s počínáním
ministerstva zemědělství, které chce
Konopiště přeměniti na museum pro předměty
z jiných státních zámků aneb
na letní byty?
3. Jest pan ministr ochoten zabrániti všemu, co by
vrhalo stín podezření, že se chtějí
předměty zámku Konopiště zašantročiti
a hodlá naříditi, aby byly na Konopiště
vráceny všechny předměty, odsud odvezené?
4. Postará se pan ministr o řádný
soupis, evidenci a zabezpečení všech předmětů
Konopišťského zámku?
5. Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci zařídil, aneb míní
zaříditi?
V noci ze soboty na neděli 20. května 1928 mezi
19.-21. hodinou dal se v sále č. 8 Národního
musea zavříti neznámý lupič
a vniknuv do sálu č. 9 a 10, uloupil tam vzácných
historických památek, starožitných šperků,
prstenů, hodinek, jehlic, broží, tabatěrek,
křížků, náušnic, medailonků,
náhrdelníků atd., pocházejících
vesměs ze XVI. a XVII. století, v ceně asi
1 a půl mil. Kč. Některé uloupené
předměty jsou jedinečnými a ztráta
jejich jest nenahraditelná.
Lupič dosud nebyl dopaden, ačkoliv na jeho dopadení
byla vypsána cena 10.000 Kč.
Loupeží byla teprve naše veřejnost upozorněna
na neudržitelné právní a bezpečnostní
poměry v Národním museu, v kterém
uloženy jsou neocenitelné sbírky historické
a národopisné, archeologické, přírodopisné
atd., které mají pro stát i národ
nedozírnou a nenahraditelnou cenu.
Je nutno konstatovati, že loupež byla umožněna
právě podivnými poměry, jež vládnou
v museu, pro nevyjasněný právní stav.
Musejní budova jest majetkem země, která
se stará o její udržování. Úředníci
a noční hlídači jsou zemští.
Naproti tomu sbírky, pokud nejsou deponovány soukromými
osobami, jsou majetkem ťSpolečnosti Národního
museaŤ. Denní zřízenci jsou zaměstnanci
společnosti a placeni z výnosu vstupného.
Denní dozorci mají jiné instrukce, než
noční hlídači, zemští
úředníci spravují soukromé
sbírky.
Zemský správní výbor nařídil
svého času revisi všech sbírek, ačkoliv
nejsou jeho majetkem a právo revise mu nepřísluší.
Úředníci nemohli proti této nekompetenci
ničeho namítati, protože jsou zaměstnanci
zemskými, ale doznali, že jsou v Národním
museu po prvé.
Policejní ředitelství prý svého
času odmítlo stálou stráž u zadní
musejní fronty, která je nedostatečně
osvětlena.
Za hlídače jsou ustanoveni starší muži,
střídají se vždy po dvou hodinách,
ale nejsou opatřeni ani výzbrojí, ani elektrickými
svítilnami.
Poměry tyto dokazují, že by bylo nejúčelnějším
Národní museum sestátniti a zavésti
v něm jak právní tak bezpečnostní
pořádek, aneb dáti zemi potřebné
prostředky, aby mohla tento majetek národní
řádně a bezpečně spravovati.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana ministra školství a národní
osvěty:
1. Zná-li vylíčené poměry v
Národním museu a co hodlá podniknouti pro
vyjasnění právního stavu a bezpečnost
státních sbírek v museu uložených?
2. Jest ochoten jednati o sestátnění Národního
musea aneb o vydatné pomoci zemi, aby bezpečnost
drahocenných sbírek byla zajištěna?
3. Jest ochoten sděliti podepsaným, co v této
věci učinil, aneb hodlá zaříditi?
Město Trutnov tvoří nerozdílný
hospodářský celek s těsně přiléhajícími
městskými obcemi hořejším Starým
Městem a Poříčím, s nimiž
dle posledního oficielního sčítání
má 20.998 obyvatel, kterýžto počet zajisté
do dnešního dne značně vzrostl. Chybí
mu tedy nepatrný počet obyvatel, aby zařazeno
bylo do míst skupiny B dle § 12 platového
zákona odst. 7.
Město Trutnov leží v blízkosti Jánských
Lázní a hor krkonošských, které
v Trutnově obstarávají celou svou potřebu
pro tisíce stálých návštěvníků
a výletníků a způsobují tím
nepoměrné zdražení životních
potřeb oproti jiným stejně velikým
městům. Město Trutnov jest vzdáleno
krajin zemědělsky produktivních a musí
téměř, veškeré životní
potřeby dovážeti z Hradečka, Hořicka
a Jaroměřska, což má přirozeně
za následek značně větší
drahotu než ve jmenovaných, městech.
Jsou tedy předpoklady dány, aby město Trutnov
se samostatnými obcemi, které bezprostředně
k němu přiléhají a patří
k témuž hospodářskému prostředí,
byly podle odst. 7, § 12 platového zákona ze
dne 24. června 1926, č. 103 a 104 zařazeny
do vyšší skupiny míst činovného.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Jest ochotna podle odst. 7, § 12 platového zákona
město Trutnov a k němu přiléhající
obce Hořejší Staré Město a Poříčí
zařaditi do skupiny B míst činovného
pro státní zaměstnance?
2. Jest vláda ochotna sděliti s podepsanými,
co v této věci učinila aneb hodlá
zaříditi?
Dávným požadavkem zaměstnanců
finanční správy, přidělených
k úřadům v zahraničí je zavedení
t. zv. zahraničních přídavků.
Zavedení podobných přídavků
je dostatečně odůvodněno postavením
přidělených zaměstnanců k těmto
úřadům.
Finanční správa, třebaže se její
zaměstnanci již mnoho roků prostřednictvím
svých organisací zavedení podobných
přídavků, jako odškodnění
za svá přidělení v zahraničí
zabývají, dosud ne-zaujala k tomuto požadavku
své stanovisko, ani kladné, ani záporné.
Z interesovaných zaměstnanců jsou to zejména.
celní úředníci a finanční
stráž.
Hlavním důvodem pro zavedení těchto
přídavků jsou hlavně mimořádné
hospodářské a valutární poměry
sousedních států.
Otázka representace našeho státu nesmí
býti přehlížena, neboť tito zaměstnanci
jsou první:ni. se kterými se cizinec na prahu naší
republiky setkává. Dále je jisto, že
místa, ve kterých zaměstnanci finanční
správy v zahraničí žijí, jsou
v pohraničních okresech, tedy v místech,
ve kterých v každém státě jsou
poměry drahotní značně přiostřeny
a vyžadují značnější finanční
náklad pro nákup životních
potřeb a bydlení. Proto nemůže býti
správné, jestliže finanční správa
tento požadavek přehlíží. Přiznáním
nejvyššího stupně činovného
tato otázka vyřešena nebyla, neboť taková
úhrada je velmi nepatrná, než aby mohla krýti
zvláštní vydání s
přidělením spojená. Zaměstnanci
svým přidělením ztrácejí
již mnoho jiných výhod, nehledě k tomu,
že jsou nuceni žíti úplně v cizím
prostředí. Proto bylo by jen aktem spravedlnosti,
aby jim v těchto místech vhodným přídavkem
byla životní existence umožněna,
tak jak to učinili již všechny státy,
sousedící s (sl. republikou, které mimořádné
postavení svých exponovaných zaměstnanců
uznaly a podobné přídavky percentuelním
zvýšením platové základny zavedly.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana ministra financí:
1. Jest pan ministr ochoten podati vládě návrh,
aby byly přiznány zaměstnancům finanční
správy přiděleným k úřadům
v zahraničí zvláštní zahraniční
přídavky?
2. Jest pan ministr ochoten sděliti pode:psaným,
co v této věci učinil, neb hodlá zaříditi?
Nový platový zákon vstoupil v platnost 1.
lednem 1926 a v červenci a v srpnu téhož roku
byl proveden převod státních zaměstnanců
do nových platů.
Většina státních zaměstnanců
na Slovensku a Podkarpatské Rusi podala proti převodu
námitky, poněvadž nebyl při převodu
vzat zřetel na dekrety, v nichž byla stabilisována
tak zv. slovenská výhoda a podkarpatoruská
výhoda.
Námitky proti převodu podané se povětšině
nevyřizují, třebaže již uplynulo
přes 1 a půl roku. Profesoři příkladmo
podali si rekursy proti převodu již v srpnu 1926 a
dosud nemají je vyřízeny.
Takto se jim znemožňuje vyčerpati všechny
právní zákonné prostředky,
aby došli svého práva.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Jest ochotna zaříditi, aby byly konečně
ve všech resortech vyřízeny rekursy, podané
státními zaměstnanci na Slovensku a Podkarpatské
Rusi, proti převodu do nových platů provedenému
na základě platových zákonů?
2. Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci zařídila, neb hodlá učiniti?
§ 12 zákona ze dne 24. června 1926, č.
103 a 104 Sb. z. a n., v odstavci 7 stanoví, že výjimečně
mohou býti jednotlivé obce, pro mimořádné
drahotní poměry, zařazeny vládním
nařízením do vyšší skupiny
míst činovného státních zaměstnanců.
Město Jáchymov bylo podle § 143 zákona
ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., od 1.
ledna 1928 ministerstvem financí prohlášeno
městem lázeňským, což bude míti
jistě podstatný vliv na vývoj drahotních
poměrů v tomto městě. Jáchymov
byl zařazen do skupiny G činovného, které
neodpovídá tamním mimořádným
drahotním poměrům, a proto jest dán
předpoklad k použití vládního
zmocnění ve smyslu odst. 7 § 12 zákona
ze dne 24. června 1926, č. 103 a 104 Sb. z. a n.,
a přeřazení lázní Jáchymova
do skupiny míst B činovného
státních zaměstnanců.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Jest ochotna přeřaditi lázně Jáchymov
do skupiny míst B činovného státních
zaměstnanců?
2. Jest ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci podnikla, neb hodlá zaříditi?
Státním zaměstnancům republiky Československé,
kteří jsou zaměstnáni ve službě
mimo hranice republiky, byly přiznány tak zv. zahraniční
přídavky ve výši nedostačující,
aby vyrovnány byly rozdíly mimořádných
hospodářských a valutárních
poměrů, které znehodnocují platy našich
zaměstnanců v cizině, že nemohou jimi
obstarati nejnutnější životní potřeby
pro svou domácnost, natož se v cizině representovati.
Z těchto důvodů táže se podepsaní
vlády:
1. Jest vláda ochotna zvýšiti zahraniční
přídavky zaměstnanců čsl. zastupitelských
úřadů v cizině tak, aby odpovídaly
mimořádným hospodářským
a valutárním poměrům?
2. Jest vláda ochotna. sděliti podepsaným,
co v této věci zařídila anebo co učiniti
hodlá?
Ministerstvo zemědělství, po případě
ředitelství státních lesů a
statků zaměstnávají mnoho smluvních
úředníků, jimž bylo ve smlouvě
zaručeno, že případné zvýšení
nebo snížení služebních požitků
pro státní úředníky pragmatikální
bude míti v zápětí automatické
zvýšení nebo snížení též
služebních požitků těchto úředníků
smluvních.
Mimo to byly těmto úředníkům
smluvně zaručeny deputátní pozemky
a, nebylo-li by jich, relutum v penězích. Platovým
zákonem ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb.
z. a n., byly státním úředníkům
pragmatikálním upraveny platy s účinností
od 1, ledna 1926 a měly tudíž podle jasného
znění služebních smluv býti od
tohoto dne upraveny platy smluvních
úředníků ministerstva zemědělství
aneb správy státních lesů a statků.
To se však nestalo, nýbrž těmto úředníkům
byly platy upraveny teprve od 1. května. 1927, i později,
a tím porušeno bylo v předu citované
znění služebních smluv a nedodržen
byl tento smluvní závazek,
kterým bylo ministerstvo zemědělství
povinno upraviti platy smluvních úředníků
od 1. ledna 1926. Jim také odpírá se smlouvou
zaručené relutum v penězích na místo
deputátních pozemků, stanovené za
léta 1925, 1926 a 1927.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana ministra zemědělství:
1. Zná pan ministr tyto poměry?
2. Jest pan ministr ochoten zaříditi, aby ministerstvo
zemědělství nebo správa státních
lesů a statků dodržovaly podmínky služebních
smluv vůči smluvním úředníkům,
jak co do platů, tak i co do deputátních
pozemků, event. reluta?
3. Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
zjednal-li v tomto směru nápravu, neb co hodlá
zaříditi, aby označené smlouvy byly
plněny?
Paragraf 2. zákona ze dne 15. října 1925,
č. 221 Sb. z. a n., o nemocenském pojištění
veřejných zaměstnanců ustanovuje,
že nemocenské pojištění státních
zaměstnanců republiky Československé,
kteří jsou zaměstnaní ve službě
mimo hranice republiky, bude upraveno vládním nařízením.
Toto vládní nařízení dosud
vy-dáno nebylo a státní zaměstnanci
republiky československé, kteří jsou
zaměstnáni ve službě
mimo hranice republiky; nepodléhají dosud nemocenskému
pojištění a musejí v nemoci vyhledávati
lékaře oné země, jejichž honoráře
jsou při valutových rozdílech namnoze tak
vysoké, že nemocný zaměstnanec je ani
nemůže platiti, poněvadž na ta nestačí
celoměsíční a někdy i celoroční
příjem služební. Stejně drahé
jsou v cizině i.léky, takže onemocnění
našich státních zaměstnanců v
cizině znamená hotovou katastrofu pro celou rodinu.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana ministra sociální péče:
1. Zná tyto okolnosti pan ministr
a co hodlá naříditi, aby bylo vydáno
konečně zákonem předepsané
vládní nařízení dle §
2. zákona ze dne 15. října 1925, č.
221 Sb. z. a n.?
2. Jest pan ministr ochoten postarati se eventuelním jiným
vhodným způsobem, aby byli státní
zaměstnanci republiky Československé, kteří
jsou zaměstnáni ve službě mimo hranice
republiky, nemocensky pojištěni, či jinak odškodněni?
3. Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci zařídil neb učiniti
hodlá?