Počátkem března byly přilepeny na
stromech na říšskoněmeckém území
na silnici z Cukmantlu do Hlucholaz plakáty tohoto obsahu:
ťPozor při nákupu bot! Kupujte u německých
obchodníků! Baťa česká firma!
Baťa bazar!Ť
Pro vyvěšení těchto plakátů
zahájilo četnictvo v Cukmantlu ihned hrdelní
vyšetřování a hrozíc vyšetřovací
vazbou vyslýchalo obchodníka s obuví Spielera
z Cukmantlu a malíře písma Heidenreicha.
Není jisto, zda proti oběma zahájeno bude
soudní řízení na základě
tohoto vyšetřování četnictva,
jež bylo s takovou rychlostí zahájeno, že
nelze předpokládati, že by četnictvo
bylo dostalo k tomu odněkud rozkaz.
Téměř v téže době vyšlo
v brněnském časopise ťObchodní
obzorŤ provolání tohoto obsahu:
ťSvůj k svému! Má-li náš
národ hospodářsky zesíliti, má-li
se mu dostati ve vlastní hmotné síle podpory
při dosažení národních a politických
cílů, musíme býti hospodářsky
solidární a pokud možno opatřovati veškeré
své nákupy výhradně u českých
firem, kupovati od českých průmyslníků,
živnostníků a obchodníků a tak
poskytovati výdělek svým vlastním
lidem. Kupujme tedy jen u českého obchodníka
a objednávejme jen u českých řemeslníků,
továrníků atd. a nepodporujme lidi, kteří
nechtějí dáti českému člověku
ani práci. Velmi brzy uhlídáme, jak zcela
jinak než dosud budeme moci vzdorovati našim nepřátelům,
kteří nám nepřejí ani zdaru,
ani moci. Snažme se posíliti hospodářskou
základnu našeho národa podporováním
naší práce a náš boj bude mnohem
lehčí, poněvadž tím hospodářsky
zesílíme. Osvoboďme se z vlády cizího
kapitálu, který nás tlačí k
zemi!Ť
Ani české úřady, ani četnictvo,
ani soudy toto provolání neshledaly závadným.
Podepsaní, nestojíce snad na stanovisku, že
by se mělo nějak zakročiti proti českému
časopisu, který uveřejňuje takové
provolání, upozorňují na různé
jednání, jde-li o německé nebo o české
vyzvání, aby soukmenovci kupovali a opatřovali
zboží u soukmenovců. Pohrůžka četnictva,
že bude uvalena vyšetřovací vazba, jestliže
se občan jím vyslýchaný úplně
nedozná, jest mimo to překročením
jeho pravomoci a velmi se blíží vydírání
přiznání.
Podepsaní se táží:
Ví pan ministr o svrchu vylíčených
přehmatech četnictva v Cukmantlu? Byly snad vydány
nějaké předpisy, podle nichž se má
s českými živnostníky a českými
časopisy nakládati jinak než s německými?
Jest pan ministr ochoten poučiti četnictvo, aby
se zabývalo spíše s jinými věcmi
a jest ochoten učiniti pro příště
takovýmto přehmatům konec?
Krnovské policejní komisařství zabavilo
výměrem ze dne 28. dubna 1928, prý z příkazu
opavského státního zastupitelství,
leták k obecním volbám konaným dne
6. května, vydaný německou národní
stranou v Krnově s nadpisem ťNěmečtí
voliči Velkého Krnova.Ť Při tom byla
zabavena tato místa:
1. Pod nadpisem vojenské zákony, ťnamířené
proti Německu a Rakousku, které vyžadují
ročně 1.400,000.000 korun, tedy na hlavu obyvatele
Československa přes 100 Kč. Stav vojska,
jehož se tím dosáhlo, jest dokonce v míru
větší než postaví Německo
a Rakousko dohromady s pětinásobným počtem
obyvatelstva. Ve váke však má Československo,
poněvadž má pravidelný výcvik
nováčků, aspoň dvacetkráte
více vycvičených vojáků než
oba tyto státy.Ť
2. V odstavci o finančním zákonu pro samosprávu
slova: ťjmenovitě však vydává naše
německé obce úplně na pospas české
svévoli.Ť
3. V odstavci o správní reformě, která
zřizuje policejní, státní vládu'
úřednictva (zabavena nejbližší
dvě slova) ťnejhoršího druhuŤ, dále
za slovy: ťjmenovaní jedné třetiny členů
okresních a zemských zastupitelstevŤ zabaveno
toto: ťpodle libovůle vlády s ohlášeným
vyřazením oposice, tedy konec každého
skutečného a nezávislého zastupitelstva
lidu.Ť
4. V odstavci konec země Slezské tato slova: ťPoněvadž
němečtí ministři a německé
strany tento systém utlačování chrání.Ť
5. V odstavci úřednické zákony slova:
ťkteré oloupily Němce o poslední naději
na zlepšení.Ť
6. V odstavci německé školy slovo ťzardoušenyŤ.
7. Ve větě ťvyvlastnění německé
půlyŤ slovo ťněmeckéŤ.
K tomu dovoluji si poznamenati, že všechna zabavená
místa doslova již bez závady vyšla 5.
října 1927 v čísle 79. časopisu
vycházejících v Mostě ťVolksrufŤ,
ťNordenŤ, ťBrüxer VolkszeitungŤ a ťDeutsche
VolkszeitungŤ, že dále totéž provolání
zůstalo nezabaveno v říjnu loňského
roku ve většině německých denníků
a týdenníků vycházejících
v Čechách mezi jinými také v časopise
ťSudetendeutsche TageszeitungŤ v Děčíně
a rovněž i v německých časopisech
vycházejících na severní Moravě
a ve Slezsku a že konečně krnovský politický
censurní úřad nikterak neshledal závadným
dokonce ani leták vydaný před obecními
volbami v říjnu 1927, v němž byla v
témž znění uvedena zabavená místa.
Jest tedy zřejmé, že v tomto případě
jde o svévolné trýznění podřízeného
činitele, které pouze mělo poškoditi
německou národní stranu v jejím volebním
boji. Tvrzení, že se zabavenými místy
páše trestný čin podle § 14, odstavec
5 zákona na ochranu republiky, jest příliš
zřejmě přitaženo za vlasy, než
aby je bylo možno bráti vážně.
Znovu se osvědčuje, co jsme již tak často
tvrdili a dokázali, že totiž opavské státní
zastupitelství postupuje proti německé národní
straně téměř nenávistně,
jak tomu není v obvodu žádného jiného
státního zastupitelství republiky.
Proto se podepsaní táží:
Pane ministře, jste ochoten vydati opavskému státnímu
zastupitelství a krnovskému policejnímu komisařství
příslušné pokyny stran spravedlivého
provádění censury nebo schvalujete tento
neslýchaný postup a čím to odůvodníte?
Postaráte se, aby svobodný projev mínění
zaručený státními základními
zákony byl zaručen pro příště
také německé národní straně
v Krnově? Postaráte se, aby za zabavený náklad
letáků byla poskytnuta náhrada?
Poslední dobou věnuje státní zástupce
a politický úřad pozornost orgánu
sudetskoněmeckého rolnického svazu, časopisu
ťSudetendeutscher BauernführerŤ, jenž dvakrát
za sebou byl přímo svévolně zabaven.
Článek, jenž se zabývá Československou
Národní bankou a právem kritisuje její
jednostranné, šovinistické chování
k německým venkovanům, stal se na dvou místech
obětí červené tužky. Jedno místo,
které se zabývá změnou politických
poměrů, zní: ťNyní se již
jmenuje stát jménem a nepovažuje se vůbec
za potřebné označovati cíl a předmět
jen všeobecnými výrazy.Ť
Dále z odstavce:
ťNebylo by snad však jedině správné
již nyní, z vlastní vůle, dáti
německému lidu, co mu patří, než
čekati, až události drsnou rukou provedou nápravu?
Náprava se blíží zcela zřejmě
mílovými krokyŤ.
Druhá část tohoto odstavce od slov ťnež
čekatiŤ do slov ťmílovými krokyŤ
stala se obětí červené tužky.
Zde jistě dlužno míti za to, že nedostatek
vůle a úzkoprsost onoho úředníka
byla příčinou zabavení, neboť
tvrzení, že se zde pobuřuje proti samostatnosti
a ústavní jednotnosti československého
státu, nemůže vyčísti žádný
rozumně myslící člověk.
Další článek v témže čísle,
jenž jako ťZaslánoŤ obsahuje několik
myšlenek u samosprávě, utrpěl těžce
pod censorovou rukou. Jest přímo neslýchané,
že se podle zabavených míst má zazlívati
Němcům, že se cítí národem
a bojují o svou svobodu. Tato místa zní:
ťČeši budou brzy slaviti desítileté
trvání své republiky a tu i my můžeme
krátce přehlédnouti, čeho jsme v těchto
desíti letech dosáhli. Za námi leží
trnitá cesta zotročeného národa, po
které se ubíráme již skorem 10 let.Ť
ťKterý Němec by si rád a pyšně
nevzpomínal oněch dnů na podzim 1918 a na
jaře 1919, kdy šlechetné nadšení
pro svobodu naplňovalo duši lidu. Kdy lid vynaložil
vše, aby odvrátil hrozící nebezpečí
zotročení, kdy hrdinové za svobodu obětovali
svůj život pro věc lidu. To jsou čestné
dny v dějinách našeho národa.Ť
Neslýchané však je, zabavují-li se tato
slova Arnošta Mořice Arndta, když se neponechá
ani to, že by bylo vůbec lze něco říci
s Arnoštem Mořicem Arndtem:
ťS Arnoštem Mořicem Arndtem rád bych dnes
řekl: ťBídní a chladní chytráci
povstali v těchto dnech; říkají v
prázdnotě svého srdce: ťVlast svoboda,
prázdná jména beze smyslu, krásné
zvuky jimiž se klamou prostoduší. Kde se někomu
dobře daří, tam jest jeho vlast, kde jest
nejméně týrán, tam kvete jeho svoboda.
Ale člověk má milovati až do smrti a
od této lásky nikdy neupustiti ani se od ní
neodloučiti. Proto, člověče, máš
vlast, svatou zemi, milovanou zemi, zemi, po které tvá
touha věčně prahne.
Kde ti po prvé zasvitlo boží slunce, kde ti
po prvé svítily hvězdy na nebi, kde ti jeho
blesky po prvé zjevily jeho všemohoucnost a kde ti
jeho vichry se svatou hrůzou pronikaly duší,
tam jest tvá láska, tam jest tvá vlast. A
kdyby to byly holé skály a pusté ostrovy
a kdyby tam s tebou bydlily chudoba a lopocení: tuto zemi
musíš věčně milovati, neboť
jsi člověk a nesmíš jí zapomenouti,
nýbrž podržeti ve svém srdci. ni svoboda
není prázdným mamem a pustým snem,
nýbrž v ní žije tvá odvaha a tvá
pýcha a jistota, že pocházíš z
nebe. Tam jest svoboda, kde smíš žíti;
kde tě činí šťastným, co
činilo šťastnými již tvé rodiče,
kde ti neporoučejí cizí kati a kde cizí
poháněči tě nehoní, jako se
dobytek pohání holí. Tato vlast a tato svoboda
jsou to nejsvětější na zemi, poklad,
obsahující nekonečnou lásku a věrnost,
nejšlechetnější majetek, jejž člověk
má na zemi a po němž touží.Ť
Tato zlatá slova napsal Arndt v dobách Napoleonova
panování a nehodí se i na naší
dobu? A právě tato slova poskytují mi radostnou
naději: Tehdy přišlo osvobození a musí
se vrátiti i nám, a našimi osvoboditeli budou:
německý Bůh, přímá,
zdravá, německá pevná duševní
vůle, německá zdatnost a německá
věrnost.
Jen na svobodě může se člověk
vzdělávati!
Jeden národ - jedna říše!Ť
Obsah zabavených míst zde uvedených jest
zajisté dostatečným důkazem, že
zabavení bylo čistě svévolné,
že se neřídilo objektivním posuzováním,
nýbrž že se zde pomýšlí na
atentát proti čestnému národnímu
smýšlení německého časopisu
jenž má býti vědomě poškozen.
Podepsaní se tedy táží:
1. Jsou páni ministři ochotni ihned se postarati,
aby se ašským censurním orgánům
nařídilo, aby svobodného projevu mínění
v časopise ťSudetendeutscher BauernführerŤ
tak neslýchaně neomezovaly?
2. Jsou páni ministři ochotni dáti ihned
vyšetřiti, kdo takto zabavuje a zdali o něm
lze říci, že má vůbec schopnost
posuzovati takové otázky?
3. Jsou páni ministři ochotni naříditi,
aby zabavený časopis dostal náhradu za škodu,
která mu byla svévolně způsobena?
Nákladem německé národně -
socialistické strany dělnické v Ústí
nad Labem, Teplická ul. č. 20, vyšel na památku
4. března 1919 s počátkem března 1928
neperiodický tiskopis posl. H. Simma ťPamětní
řeč ke dni 4. březnaŤ. V tomto tiskopise
jest obsažena pamětní řeč, kterou
posl. H. Simm pronesl v Liberci v roce 1927 při slavnosti
na památku březnových padlých.
Dne 5. dubna 1928 oznámilo ústecké policejní
komisařství sekretariátu německé
národně-socialistické strany dělnické,
že podle §u 487 tr. ř. ze dne 23. května
1873, a podle §u 14, bod 1 zákona ze dne 19. března
1925 byla tato brožura zabavena na třech rozličných
místech a že bylo nařízeno zabaviti
tuto brožuru. Policejní komisařství
zároveň potvrdilo, že převzalo 212 zabavených
výtisků.
Zabavená místa mají toto znění:
ťTi, kdož padli v boji o svobodu a nezávislost
sudetsko-německého lidu a země dne 4. března
1919.Ť
ťMísto aby nám dovolili orientovati se a budovati
podle práva sebeurčení, česká
vojska pod tlakem dohody obsadila sudetsko-německou vlast.
Nově utvořené národní vojsko,
vracející se legionáři postačili,
aby Češi skoro v každém německém
městě mohli položiti posádku. Marně
obracela se německo-česká zemská vláda
do Paříže, k celému civilisovanému
světu, marně byly posílány protesty.
Dne 12. prosince 1918 musila německo-česká
zemská vláda, jež úřadovala v
Liberci, prchnouti. Mezitím konaly se v Rakousku volby
do definitivního Národního shromáždění.
Ustavilo se dne 4. března 1919. Sudetskoněmecký
lid, jenž nemohl provésti voleb, poněvadž
jeho území bylo obsazeno, chtěl tohoto dne
užíti k poslednímu protestu pro právo
sebeurčení. Ještě jednou měla
býti světu prohlášena vůle našeho
lidu. Tak došlo k tomu, že toho dne tisíce a
tisíce našich rodáků putovalo na shromaždiště
na náměstí a tržiště německých
měst a míst aby se ohradili proti znásilnění,
jež přes všechno ujišťování
mělo býti jejich údělem. Ale byli
rozehnáni a ukázalo se na sudetskoněmeckém
poměru v malém, co se mezitím ve velkém
projevilo v Německu reparačním mírem:
že propaganda 14 bodů byla licoměrná,
a jen za tím účelem rozvířená,
abychom se stali věřícími a tím
bezbrannými a bezmocnými. I byl-li někdo
ještě pln naděje, poučily ho výstřely
dne 4. března 1919 o jiném.
Přes 50 sudetských Němců zemřelo
toho dne ve víře ve svůj lid. V Hostinném,
Ústí nad Labem, Chebu, Bruntálu, Karlami,
Stříbře, Karlových Varech a Šternberku
vydechli svůj život. Vše to se stalo uprostřed
nového jara - kdo nemá před očima
slunného března v roce 1919 - uprostřed nového
tisícerého pučení života poupat,
nového života v přírodě, milionkrát
jinak se projevujícího. Stalo se to v době,
která byla velice vhodná, aby byla dobou naděje.
Zkoumáme-li tyto události, ukáže se
nám, jak bezprávnými jsme se učinili,
když jsme se dali zbaviti moci. Nechci vyvozovati dalekosáhlých
důsledků, ale od toho dne bylo jisto, že sudetskoněmecký
lid od té chvíle povede dlouhý boj, boj,
v němž udržeti se a jen toto bude programem.Ť
ťObraz stojí před naší duší
i v nynější době, kdy není jednotným
státně-politickým faktem, obraz Německa.
ťOd alpských hor až k vlnám moře,
od vogezských výšin až k snivým
nížinám východních rovinŤ,
jenž v sobě uzavírá ťkrajiny rýnské,
nádheru Tyrolska a Štýrska, Solné Komory
a bavorských velehor, právě tak jako německého
Středohoří.Ť Tento obraz stojí
před našim duševním zrakem a ukazuje nám
svědky minulosti našeho lidu v Lubeku a Norimberku,
v Gdánsku a Štrasburku, v Hildesheimu a Rothenburgu,
ukazuje nám ohromné dómy a katedrály.
Malbork na Nogatu, Heidelberský zámek právě
tak jako historické památky starého Hohenštaufovského
města Chebu a jiné krásy naší
užší vlasti. A nelze nám brániti,
aby, když vidíme tento obraz, naše srdce nepřekypovalo,
abychom, pohlížejíce naň, nemilovali
své celé německé vlasti v označených
hranicích a jejího lidu. A nelze nám brániti,
že se každý z nás táže, není-li
povinností každého člena národa
pomáhati, abychom se dostali kupředu. Kdo chce k
tomu pomáhati, rozšiř své srdce a připravuj
se ke spásnému činu, jsa si vědom,
že poznati znamená, mnoho a že vůle je
vším. Tak zvítězíme a tak dosáhneme
své svobody.Ť
Podepsaní interpelanti táží se pana
ministra vnitra, souhlasí-li s míněním
ústeckého censurního úřadu,
že obsah této brožury jest přestupkem
podle §u 14, bod 1. zákona na ochranu republiky. Poněvadž
brožura, jak jasně a zřetelně vysvítá
z úvodu, neobsahuje nic jiného, než aby důstojná
upomínka na padlé v březnu byla udržena,
domníváme se, že zabavení této
brožury nebylo správné a tážeme
se pana ministra.vnitra:
Jest pan ministr vnitra ochoten naříditi, aby zabavení
bylo zrušeno a aby bylo vráceno zabavených
212 výtisků výše jmenovaného
tiskopisu ťPamětní řeči ke dni
4. březnaŤ?
Policejní ředitelství v Ústí
při provádění tiskové censury
zabavilo v 45. čísle periodického časopisu
ťDer TagŤ ze dne 3. března 1928 tato místa:
Již devět roků setlívají jejich
těla v hnědé prsti a čerstvé
květy záhy na jich rovech rozkvetou, ran jejich
jizvy rudým ohněm svítí jak ret rozevřený
a proudy horkých muk a trpkých bolů řinou
z nich.
Slyšte!
Vy mrtví syni žalem zkoušeného lidu.
Vy ženy, matky, děti, kmeti.
Vy krve oběti z čtvrtého března:
lid u Vašich teď hrobů stojí,
lid milionů německých to bratří,
na rukou řetězy jim chřestí.
Lid sbratřený tu v bolestech i žalech,
přes okovy pěst k nebi pozvedáme
a přísaháme věrnost, víru:
ťMy nechcem rušit slova
a stát se kluky snad,
chcem kázati a mluvit...
Již devět roků setlívají jejich těla v hnědé prsti
a čerstvé květy záhy na jich rovech rozkvetou,
ran jejich jizvy rudým ohněm svítí jako rety mládím
svěží
a proudy odvahy a radostného vznětu řinou
z nich.
Max Karg. |
Tví mrtví střeží, drahá Ty země, Tvou stráň!
Noc každou Tě duch jich oblétá
a tajemná jejich moc uplétá,
co žár a krev, boj, požár dá,
v tu věčné pásky pevnou tkáň.
Karl Bröger. |
Zbraň svou i hlavu, srdce
a páž zasvěcujem!
Ó, nedej zhanobiti
lid, který světu svítí,
a mojí matky zem!
Dr. Ernst Leibl. |
Dále z článku ťsudetskoněmecký
den smutkuŤ:
ťK březnovým projevům sudetskoněmeckého
obyvatelstva vydala Praha svým osamělým vojenským
posádkám v německých městech
nejpřísnější rozkazy. Tak došlo
k tomu, k čemu dojíti musilo. V sedmi městech
současně střílely české
pušky a kulomety do bezbranného davu, který
se neprovinil žádným veřejným
násilím, ba ani vyhrožováním.
Věříce v národ a vlast padli sudetskoněmečtí
mučedníci. Zatím uplynulo devět let.
Byť i skupina sudetskoněmeckých parlamentníků
byla dnes ochotna k politickým obchodům s českými
držiteli moci, v masách sudetských Němců
bez rozdílu stran a stavů žije dále
vzpomínka na 4. březen 1919.
Den smutku, kterého sudetští Němci dne
4. března doma i v cizině důstojně
vzpomínají, obnovuje v srdcích nejzávažnější
slib, s vynaložením všech obranných sil
splnit dějinné poslání jako německé
hraniční území.Ť
Zabavení svrchu uvedených básně a
části článku zdá se tím
nespravedlivější, poněvadž klidně
a důstojně uctívají památku
nevinných obětí ze dne 4. března 1919.
Právě censor ústeckého policejního
ředitelství snaží se vykonávati
v té příčině censurní
praxi, jaká se v jiných městech neprovádí
a na.kterou proto obyvatelstvo také není zvyklé.
Jelikož opětovné stížnosti stran
toho jsou bez výsledku, tážeme se znovu pana
ministra spravedlnosti:
1. Pokládá pan ministr spravedlnosti zde vylíčenou
censurní praxi za nutnou, či snad dokonce prospěšnou
a schvaluje-li ji?
2. Je pan ministr spravedlnosti ochoten vydati o censurní
praxi pokyny, které pro budoucno zavedou a zaručí
objektivnější censuru?
V lednu 1928 vyhlásili někteří přednostové
poštovních úřadů, mezi nimi též
přednosta poštovního úřadu I.
v Ústí nad Labem, že všichni poštovní
úředníci a zaměstnanci jsou povinni
přistoupiti za členy Československého
Červeného kříže. Kdo se zdráhá
přistoupiti, má důvody toho písemně
oznámiti přednostovi.
Není mi neznámo, že pražské poštovní
ředitelství v Úředním listu
č. 42 ze dne 16. prosince pod čís. 297.941-P/1927
vydalo všem poštovním úřadům
presidiální výnos tohoto obsahu:
ťČeskoslovenský Červený kříž,
přihlášky poštovních zaměstnanců
za členy.
V roce 1927 bylo v obvodu ředitelství pošt
a telegrafů v Praze 7279 poštovních zaměstnanců
členy československého Červeného
kříže.
Ředitelství české divise Československého
Červeného kříže vyslovilo opětně
nejsrdečnější díky všem
poštovním zaměstnancům, kteří
jsou v řadách členů čsl. Červeného
kříže, za jejich morální a finanční
podporu, jež tak s opravdovým a vzácným
porozuměním pro sociálně-zdravotní
práci Čsl. Červeného kříže
poskytují.
Ředitelství pošt a telegrafů konajíc
milou povinnost, tlumočí tento dík svým
zaměstnancům a očekává, že
v jubilejním roce 1928, v němž se končí
první desítiletí trvání Československé
republiky, přihlásí se za přispívající
členy Čsl. Červeného kříže
všichni, kteří tak až dosud neučinili.
Jest přímo příkazem povinnosti, aby
každý příslušník Československé
republiky stal se členem Čsl. červeného
kříže a přispěl mu nepatrným
členským příspěvkem - 6 Kč
ročně - k splnění vytknutých
úkolů.
Žádám proto opětně všechny
přednosty úřadů a služeben, aby
doporučili zaměstnancům, aby se stali, pokud
tak dosud neučinili, přispívajícími
členy Čsl. Červeného kříže.
Sběratelskou akci proveďte dojista v měsíci
lednu 1928 přesně podle směrnic a návodů
daných zdejším výnosem z 5. ledna 1925,
č. 268.469-P/1924 (Úřední list č.
3/1925) s tou změnou, že pokladna úřadu
zaúčtuje částku vybraných příspěvků
v pokladním účtu za leden 1928 k rubrice
67 ťÚložkyŤ.
Nově přihlášené členy
označte nápadně v poznámkovém
sloupci seznamu členů, aby jim mohly býti
zaslány průkazky.
V Praze dne 28. listopadu 1927.Ť
Tento výnos obsahuje tolik nejasných obratů,
že ho pravděpodobně někteří
přednostové úřadů zneužili
k výše uvedené výzvě poštovním
úředníkům a zaměstnancům.
Je-li v úředním výnosu úsloví
jako: ťJest přímo příkazem povinnostiŤ,
pak jest zcela zřejmo, že při povrchním
čtení dlužno to považovati za rozkaz ředitelství
pošt a telegrafů, podle něhož snad jednotliví
přednostové úřadu jednali.
Proti tomu poukazuji na to, že býti členem
sl. Červeného kříže jest pro
sudetské Němce i dnes ještě mimořádně
těžké, poněvadž Čsl. Červený
kříž stále ještě nesplňuje
požadavků všech sudetskoněmeckých
stran, aby ve správě Čsl. červ. kříže
připustil náležité zastoupení
i sudetských Němců, ba dokonce prostě
odmítl kdysi nejmenší požadavky německých
vyjednavatelů a tím tedy německou spolupráci
kvalifikoval jako v nejbližší době nemožnou
a zřejmě nežádoucí.
Pro ducha, jenž bohužel ještě převládá
v severočeských místních skupinách
Čsl. Červeného kříže,
jest příznačné, že v letáku,
jímž se měli získávati noví
členové, vyskytly se mezi jiným tyto věty:
ťZnáte naši chudobu a hospodářskou
závislost? Oč šťastnější
jsou proti našim dětem jejich spolužáci
německé národnosti, s bohatými nadacemi
a skvěle vypravenou sociální péčí.
Nezazlívejte nám, prosíme-li vás úpěnlivě,
abyste nám pomohli zachrániti české
děti na úpatí Rudohoří po stránce
sociální a zdravotní.Ť
Podle našeho mínění jest Červený
kříž organisací, která by měla
míti nejen porozumění pro spolupráci
národů, nýbrž která by především
měla viděti svůj cíl ve věcném
a národním způsobu dorozumění.
Tomu však naprosto tak není, jak jsme výše
uvedli, a proto sudetští Němci musejí
odmítnouti spolupráci v této organisaci,
dokud Čsl. Červený kříž
skutečně nevyhoví oprávněným
přáním, aby se se sudetskými Němci
zacházelo jako s rovnocennými.
Při této příležitosti musím
ještě upozorniti na pokyny obsažené ve
výnosu svrchu uvedeném ze dne 16. prosince 1927,
že totiž úřední pokladníci
vybrané příspěvky mají zaúčtovati
v pokladním účtu za leden 1928 k rubrice
67 ťÚložkyŤ. - Ředitelství
neustále upozorňují na výnos ministerstva,
jenž ostatně platí pro všechny státní
úřady a podniky, že jest zakázáno
sbírati členské příspěvky
atd. z moci úřední. Tak na příklad
není dovoleno, aby vyplácející poštovní
pokladníci, kteří likvidují plat,
ihned sráželi příspěvky pro odborové
nebo jiné organisace. Ve svrchu citovaném výnosu
se však vybízejí poštovní pokladníci,
aby příspěvky zúčtovali v pokladním
účtu k rubrice 67 ťÚložkyŤ.
Jest tedy zřejmo, že onen výnos ze dne 16.
prosince 1927 příčí se ustanovením
výnosu ministerstva o zákazu sbírati členské
příspěvky z úřední moci.
Ze všech uvedených důvodů tážeme
se pana ministra pošt a telegrafů, je-li ochoten:
1. Prozkoumati výnos pražského ředitelství
pošt a telegrafů ze dne 16. prosince 1927 o získávání
členů a o srážení příspěvků
pro Čsl. Červený kříž
zaúčtováním,
2. poučiti přednosty úřadů
a zvláště přednostu poštovního
úřadu I. v Ústí nad Labem, že
nemají práva vybízeti poštovní
úředníky a zaměstnance, kteří
si nepřejí přistoupiti k Čsl. Červenému
kříži, aby důvody toho oznamovali přednostovi
písemně nebo ústně?
Skorem každé číslo ťKarpatské
PravdyŤ jest zabavováno užhorodskou censurou.
Účelem těchto zabavení jest brzditi
rozšiřování našeho časopisu
á rozmnožovati útraty vydavatelstva. Věc
došla již tak daleko, že se zabavují dokonce
i články těchto novin proti kněžím.
Pro zabavení 20. čísla ťKarpatské
PravdyŤ neměla censura žádných
právně formálních podkladů.
Na stránce 1; čísla 20 ze dne 13. května
1928 byly v článku ťZavírají
nám ústaŤ zabaveny tyto řádky:
ťV době, kdy vládní koalice schvaluje
nové reakční zákony v parlamentě
jeden za druhým, kdy na pracující masy naložili
celé břemeno vydržovati stát, kdy pendrekem
a kulemi lámou boj dělnictva o větší
skývu chleba, s druhé strany pokoušejí
se oklamati a svésti pracující masy lživým
buržoasním tiskem. Pravda se psáti nesmí.
Nesmí se říci pracujícím, kde
jest kořen jejich bídy a vykořisťování
a jak se dlužno proti tomu brániti.Ť
Na stránce 3. téhož čísla bylo
zabaveno v článku ťKněžská
ležŤ toto:
ťKdyž již k tomu došlo, pak ty a vůbec
vy všichni kněží jste bezbožníci
nevěřící, ničitelé duší,
podvodníci chudého lidu, černi duchové,
panští sluhové. Snad ty, kněže,
sám věříš tomu, co mluvíš?
Nuže pohlédni na sebe a na všechny kněze.
Čemu učíte a co děláte:
Učíte ťnezabíjejŤ - a žehnáte dělům.
Učíte ťnebuď línýŤ - a sami nepracujete.
Učíte ťbuď milosrdnýŤ - a dřete poslední kůži s chudáka.
Učíte ťnesesmiln획 - a przníte dokonce malé děti.
Učíte ťposti seŤ - a břicho vám visí až na zem.
Učíte milovati - a nenávidíte každého, koho nemůžete oklamati.
Učíte ťvšechno pro BohaŤ - a sami sloužíte jen břichu a mamonu.
Učíte ťnelžiŤ - a žijete ze
lži.
Pryč se šalebníky, ničiteli duší,
pryč s kněžími!
Podepsaní táží se pana ministra spravedlnosti:
1. Je-li ochoten naříditi, aby hned bylo zrušeno
zabavení čísla 20. ťKarpatské
PravdyŤ?
2. Zamýšlí-li vydati nařízení
a jaká, aby censuře zamezil pronásledovati
náš tisk?