Nyní platné zákony o péči o
válečné poškozence jsou velmi nedostatečné.
Velké množství válečných
poškozenců, jejich vdov a sirotků, trpí
tím velkou nouzi. Zvláště těžce
jsou tím postiženi váleční poškozenci,
kteří, poněvadž se později vrátili
z válečného zajetí nebo tím,
že se jejich nemoc vyplývající z válečných
zranění nebo válečných útrap,
objevila značnější měrou teprve
později, ztratili důchod, poněvadž ze
svrchu uvedených důvodů nepřihlásili
a nemohli přihlásiti svůj nárok na
důchod včas. Rovněž
tak velké množství občanských
osob, kdysi internovaných, které se staly invalidními,
zůstalo podle ustanovení platných zákonů
bez důchodu. Bída těchto ubohých obětí
války vyžaduje naléhavě, aby rychle
zasáhla státní pomoc.
Podepsaní táží se tedy pana
ministra:
Jest ochoten s co největším urychlením
podati sněmovně návrh na novelování
zákonů o péči pro válečné
poškozence, které dalekosáhle mírní
nouzi ubohých obětí války a poskytuje
jim spravedlivou podporu?
Aby se opatřily peníze na výstavu soudobé
kultury uspořádanou k 10. výročí
trvání Československé republiky v
Brně, vydávají se losy, jejichž znění,
poněvadž jest úplně české,
vzbudilo již pohoršení německých
vrstev. Losy byly nyní zaslány také všem
německým středním školám
a třídní profesoři nabízejí
je ve třídách žákům ke
koupi. Zdráhají-li se německy poněkud
uvědomělí žáci, pohoršení
čistě českým zněním,
losy koupiti, vydávají se v šanc pronásledování
příliš horlivých a nadmíru vlasteneckých
profesorů, které se může projeviti také
v jejich prospěchu.
Zajisté jest nemravné zneužívati autority
učitelovy k takovýmto obchodům. Škola
má se však také zdržeti všech politických
sporů a mládež jí svěřenou
má vychovávati zároveň k lásce
k vlastnímu národu. O tyto cíle nebude však
moci usilovati, bude-li na ni z venku vykonáván
nemravný nátlak, aby vyvíjela činnost
v tom či onom směru. K tomu patří
na německých školách zasílání
losů českých podnikű, sběracích
listin na čistě české účely,
českých kalendářů a knih, obrazů
českých mužů a podobně.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
školství a národní osvěty:
1. Jste ochoten vydati nařízení,
jímž se správy škol upozorňují,
že nejsou povinny přijímati takovéto
zásilky, ať přicházejí od kohokoliv?
2. Jste ochoten poučiti správy škol, že
na žáky nesmí býti nikým vykonáván
nátlak, aby kupovaly takovéto předměty?
Vedle pozemkové reformy, při které moravský
lid na Hlučínsku byl z přídělu
skoro vyloučen a obdržel jen malé kousky půdy
pouze do pachtu na deset let, jsou to dodnes nevyřešené
a pouze provisorně upravené ukázky sociálně-pojistné,
které krajně roztrpčují a pobuřují
bývalé říšsko-německé
důchodce na Hlučínsku a stěžují
tak konsolidační státně-politickou
a národně-politickou práci na tomto sice
nevelikém, ale velmi exponovaném a hospodářsky
cenném území. Článek 312. mírové
smlouvy versaillské (číslo 217. ze dne 22.
června 1921 Sb. z. a n.) zavazuje německou vládu,
že převede na mocnost, jíž
byla německá území v Evropě
postoupena, poměrnou část reserv, nashromážděných
vládami říše nebo německých
států nebo veřejnými a soukromými
organisacemi, činnými pod jejich dozorem, určenou
k tomu, aby na těchto územích mohlo působiti
pojištění sociální
a státní. Podmínky tohoto převodu
budou stanoveny zvláštními úmluvami
uzavřenými mezi vládou německou a
vládami, o které jde. Ačkoliv již uplynulo
od podepsání mírové smlouvy versaillské
devět let, tedy zajisté doba poměrně
dlouhá, čeká marně netrpělivý
hlučínský lid na okamžik, kdy bude skoncováno
mezistátní jednání naší
republiky s Německem o provedení článku
312. Jde tu zejména o to, aby pojištěncům
na Hlučínslcu byla vrácena příslušná
částka splacených premiových reserv
z říšskoněmeckých pojišťovacích
ústavű. Roztrpčenost lidu stupňuje
se ještě rafinovanými agitačními
výtkami, šířenými na Hlučínsku
ze sousedního Německa německou irredentou
(pověstný Reichs-Verband heimatliebender Hultschiener!),
že prý nezaviňuje tyto trapné dlouholeté
průtahy říšskoněmecká
vláda, nýbrž výhradně prý
naše vláda, která prý této otázce
nevěnuje dostatečnou pozornost a nevyvinuje prý
žádoucí energii pro urychlené a úspěšné
skoncování celé akce.
Jiná příčina nespokojenosti hlučínského
obyvatelstva tkví v okolnosti, že vláda ČSR,
neupravila dosud zákony a nepřevedla nároky
získané v dělnickém pojištění
invalidním a starobním a v pojištění
pozůstalých u dřívějších
říšskoněmeckých nositelů
pojištění podle říšskoněmeckých
pojišťovacích řádů na příslušná
ustanovení zákona čís.
221. z roku 1924, a že dosud neupravila spravedlivě
otázku hornického pojištění na
hlučínském území z tak zvaných
říšskoněmeckých Knappschafts-Berufsgenossenschaftů
a z Knappschafts-Kass. Vláda Československé
republiky sice upravila alespoň provisorně tyto
sporné otázky vládními nařízeními
ze dne 4. května 1920, čís. 321 a ze dne
15. ledna 1926, čís. 13 Sb. z. a n. na základě
§u 5 zákona ze dne 30. ledna 1920, čís.
76 Sb. z. a n. o inkorporaci kraje hlučínského
s platností pro Hlučínsko od 30. dubna 1920
a pro obce Hať a Píšť od 16. března
1923. Avšak tato vládní nařízení
jsou pouze provisorním upravením sociálně
pojistných otázek na Hlučínsku, tedy
jen dočasnou výpomocí z nouze - a mohla tudíž
jen na čas uklidniti poškozené důchodce
hlučínské, kteří s netrpělivostí
denně rostoucí domáhají se definitivní
úpravy svých nároků.
Zlou krev působí zvláště §
9 vládního nařízení ze dne
4. května 1920, čís. 321 Sb. z. a n., kterým
byl upraven přepočítávací kurs
říšskoněmecké marky ke Kč
provisorně 1 marka rovná se 1 Kč se slibem
pozdější definitivní úpravy přepočítávacího
kursu, při čemž mají býti uspokojeny
případné větší nároky,
z definitivního ustanovení kursů vyplývající.
Dosud však vláda ČSR neprovedla definitivní
úpravu přepočítávacího
kursu, ačkoliv dnes jedna marka
rovná se 8 Kč. Hlučínští
rentisté (invalidé a pensisté) rozhodně
tvrdí, že přepočítávací
kurs 1: 1 citelně zkracuje jejich nabytá práva,
třebaže uznávají, že v sousedním
Německu žije se dráže, nežli u nás.
Proto důtklivě vybízejí podepsaní
vládu, aby co nejdříve
upravila definitivně přepočítávací
kurs úměrně k dnešní relaci mezi
markou a Kč a s ohledem na rozdílné drahotní
poměry obou států.
Hlučínští důchodci žádají
dále velmi energicky za bezodkladnou novelisaci vládního
nařízení čís. 13 ze dne 15.
ledna 1926, a to tak, aby:
1. Odstavec 7. §u 8 a (pojištění osob
zaměstnaných v hornictví) tohoto nařízení
byl nahrazen novým ustanovením, kterým byly
by pojištěncům zaměstnaným v
hornictví zachovány též určité
zaopatřovací nároky z případného
předpojištění v dělnickém
pojištění starobním a invalidním
anebo v pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců;
2. aby odstavec 1. §u 8 byl změněn tak, aby
podmínka týkající se pobytu na odstoupeném
území nahrazena byla podmínkou pobytu na
celém území ČSR.;
3. dále pak, aby tento odstavec
1. §u 8 byl doplněn zvláštním nařízením
o zachování nároků všech převzatých
pojištěnců na hlučínském
území, vyplývajících z německého
pojištění, které by bylo analogické
s ustanovením §u 129 a 131 zákona ze dne 9.
října 1924, číslo
221 Sb. z. a n.;
4. aby urychleně provedena byla úprava práv
a nároků pojištěnců dřívějšího
pojištění v Německu a případného
pojištění u Zemské úřadovny
Všeobecného pensijního ústavu v Opavě
a aby dosavadní neproveditelné ustanovení
odstavce 5. §u 8 citovaného vládního
nařízení bylo nahrazeno novým ustanovením,
v němž byla by provedena úprava se zřetelem
na příspěvkovou dobu vykázanou v jednotlivých
třídách říšskoněmeckého
pojištění bud dělnického starobního
a invalidního, nebo pensijního soukromých
zaměstnanců.
Jinou hlučínskou bolestí jest, že náš
zákon o drahotních příplatcích
k úrazovým důchodům ze dne 21. prosince
1921, čís. 481 Sb. z. a n. s příslušnými
dodatky vztahuje se jen na důchodce, kteří
utrpěli úraz v oblasti Československé
republiky před 1. červencem 1921. Tím bylo
podstatně poškozováno 80 hlučínských
důchodců (k 1. lednu 1926), kteří
utrpěli úrazy v zahraničí (na příklad
v Horním Slezsku), ale bydlili na Hlučínsku,
pokud utrpěnými úrazy pozbyli alespoň
412/3 výdělečné způsobilosti
(jest to nejnižší hranice invalidity pro
nárok na drahotní příplatky), poněvadž
se na ně uvedený zákon čís.
481/1921 nevztahuje a nemohly jím proto býti přiznány
drahotní příplatky podle tohoto zákona.
Proto docházejí četné stížnosti
jak bývalému splnomocněnému
komisaři pro Ratibořsko v Opavě, tak ministerstvu
sociální péče v Praze na neuspokojující
úpravu úrazových rent. Také Úrazová
pojišťovna dělnická pro Moravu a Slezsko
v Brně upozorňovala ministerstvo sociální
péče na tyto nepříznivé okolnosti
žádajíc, aby na tyto
hlučínské důchodce pamatovalo se náležitou
zákonnou úpravou. Proto také usnesl se správní
výbor Úrazové pojišťovny v Brně,
aby všem těmto důchodcům byla z prostředků
ústavu přiznána od 1. ledna 1926 pravidelná
měsíční výpomoc z pomocného
fondu podle směrnic zákona
číslo 481/1921 a to po dobu platnosti tohoto zákona.
Jiná stížnost Hlučínska: novým
vládním nařízením ze dne 15.
ledna 1926, čís. 13 Sb. z. a n. bylo dnem 31. prosince
1925 zrušeno ustanovení §u 5 odstavec 8. vládního
nařízení ze dne 4. května 1920, číslo
321 Sb. z. a n., že.má býti při úrazových
důchodech postupováno pudle zákonných
předpisů říšskoněmeckých,
pokud jsou příznivější poživatelům
důchodů. Podle platných rakouských
zákonů byly důchody při úrazech,
přihodivších se v území
obvodu rakouských teritoriálních pojišťoven
do dne 30. června 1917, vyměřovány
v poměru 100 ku 60, a teprve zákonem ze dne 21.
srpna 1917, č. 363 ř. z. byla tato hranice pro úrazy
nastalé po 30. červnu 1917 zvýšena na
2 třetiny výdělku (100 ku 662/s). Říšskoněmečtí
pojišťovací nositelé vyměřovali
však důchody podle §u 559 říšského
pojišťovacího řádu vždy v
poměru 100 : 662/3
procenta. Proto musil býti těm důchodcům
hlučínským, kteří utrpěli
úraz před 30. červnem 1917, podle §u
5 vládního nařízení číslo
13/1926 důchod nově vyměřen, ovšem
v poměru pro ně horším, takže na
příklad dostává dnes takový
důchodce v Hati místo dřívějších
měsíčních 41 Kč a drahotního
příplatku 20 Kč nyní pouze všeho
všudy 36 Kč 90 hal.
Hlučínští důchodci žádají
dále za úplné zrušení článku
II. vládního nařízení číslo
13/1926, podle něhož měli se přihlásiti
u zemské úřadovny Všeobecného
pensijního ústavu v Opavě nejpozději
do 60 dnů ode dne účinnosti tohoto nařízení,
neboť jinak jejich nároky na pokračování
v pojištění zaniknou. Mnozí
důchodci namnoze nikoliv vlastní vinou, nýbrž
pozdní publikací vyhlášek nemohli včas
dodržeti předepsanou lhůtu a ztratili tak nárok
na pokračování v pojištění.
Moravský lid na Hlučínsku jest dobrý
lid, ale bohužel 180 letým germanisačním
tvrdým pruským režimem odcizený své
české minulosti. Proto jest nutno důsledně
vystříhati se všeho, co by mohlo lid, lid to
převážně hospodářsky slabý
a sociálně nezajištěný, v jeho
těžkém a tvrdém boji o chléb
a o uhájení lidského živobytí
zneklidňovati, roztrpčovati a
ještě více odpuzovati a odcizovati jak
státní, tak i české národní
myšlence.
Proto táží se podepsaní vlály,
zdali jest ochotna postarati se už konečně
jednou po tolikaletém provisoriu s největším
urychlením, vzhledem na nadcházející
likvidaci celého Slezska, o konečnou a definitivní
úpravu všech dosud nevyřešených
a neupravených otázek sociálně pojistných
na Hlučínsku ve smyslu námětů
a názorů uvedených v této interpelaci?
V denním listě ťČeské SlovoŤ
v čísle 103., ročník XX. na stránce
15. byl zařazen v rubrice Sociální rozhledy
článek ť1. máj četníkůŤ
{Z dopisu četníka). který censura zabavila,
čímž při stotisícovém
nákladu způsobena byla vydavatelstvu značná
škoda. Konfiskace tato byla naprosto bezdůvodná,
jak patrno z obsahu článku, jejž doslovně
uvádíme:
ťBude se Vám zdát asi divným, že
se hlásím - a za mnoho a mnoho jiných našinců
- také o slovo k 1. květnu. Nedá mi to však,
třeba vím, že nad mým dopisem se v rozpacích
pozastavíte. Neboť: 1. máj a četník!
Na pohled jistě něco neslučitelného.
Na ulicích masy pracujících lidí a
protestujících proti současnému režimu
a někde na rohu nebo za rohem
po zuby ozbrojený ťžandarmŤ, přísně
střežící, aby se tomu lidem nenáviděnému
režimu nestala úhona. A přece i v prsou četníka
to 0 1. květnu všelijak hárá a tak mnohý
z nás vzpomíná s pohnutím doby, kdy
0 1. květnu také stál v řadách
pracujících a volal po
větší skývě chleba a po sociální
spravedlnosti. A věřte, že by se nám
chtělo tolik volat zas. Leč my nejsme lidé
svobodné vůle. My jsme ťjenŤ četníci.
Hříčky v rukou svých představených
a objekt nenávisti svobodných občanů.
Režim nás staví na
svou ochranu. S bodákem v pěsti staví nás
často proti lidu. Vy ani nevíte jak to bolí...
Vy ani nevíte, jak jsme Vám vděčni,
že snad jediní ve svém listě dovedete
říci, že hněv lidu nesmí se vybíjeti
na nás a že to nejsme my, kteří poškozují
lid, nýbrž že je to
režim, kterému sloužíme, pro kus chleba
sobě i svým dětem. Dokud jsme měli
volební právo, dali jsme najevo (třeba tajně)
svou sympatii k pracující třídě
hlasovacím lístkem. I to nám však vzali
a udělali z nás lidi bezprávné. A
tak stojíme zde dnes jako zrnka
obilná mezi dvěma kameny. Nehněvejte se tedy,
Vy, dělníci. dnes, až nás uvidíte
na ulici zdánlivě proti sobě. A nenadávejte
a nebijte nás. Vždyť každá ta nadávka
od Vás tolik pálí a každá rána
tisíckrát zabolí. Vždyť jsme z
Vás a naše rodina třeba
v té chvíli nachází se mezi Vámi!
My jsme letos dostali k 1. květnu pěkné nadělení.
Na 1. května máme vyrukovat již s novými
helmami. Snad proto, abychom manifestujícímu lidu
více ještě připomínali, že
se vrací starý rakouský režim. U nás
to jde čím dále tím lépe. Disciplina,
na kterou by mohl býti hrdý i sám Vilém
II. Samý nový předpis o uniformě,
o společenském vystupování a haléř
na to nikdo nedá. Služba ťjako řemenŤ;
našinec už pomalu nebude znát ani rodinu. Ti
svobodní z nás už ani svobodně
si nemohou zvoliti družku svého života.
Musí to hlásit a čekat, až se mu milostivě
dovolí se oženiti. A moc a moc ještě jiných
ťradostíŤ jsou údělem za jeho života.
Nebudu Vás s tím otravovat. -Vždyť to
znáte. Prosím Vás jenom, abyste popřáli
mým řádkům místa
v ťČeském SlověŤ, aby ti, co je
budou o 1. květnu číst, věděli,
že ten četník s helmou na hlavě a po
zuby ozbrojený, má také své bolesti
a musí-li o 1. květnu konati svou tvrdou službu,
že je mu to více než jindy - těžké.Ť
Podepsaní táží se pánů
ministrů:
1. Jsou ochotni páni ministři spravedlnosti a vnitra
zavésti šetření o bezdůvodné
této konfiskaci a zaříditi, aby nedocházelo
k podobným přehmatům a projevům libovůle
censurních orgánů?
2. Jsou ochotni páni ministři spravedlnosti a vnitra
podati zprávu o výsledku šetření
a o věcných důvodech konfiskace?
Loňského roku přede žněmi byly
obce Velký Rybník; Kletečná a ještě
6 jiných obcí okresu pelhřimovského
postiženy krupobitím. Škoda na majetku domovním
a polním byla příslušnými komisemi
obecními odhadnuta na 320.000 Kč. Okresní
politická správa tuto odhadnutou škodu zredukovala
na 120.000 Kč a podala příslušný
návrh zemské správě politické.
Zemská správa politická poukázala
však pouze 33.000 Kč nouzové podpory pro 8
obcí, z toho pro obce Velký Rybník a osadu
Kletečnou Kč 11.000.
Tato podpora, o níž se v příslušných
ustanoveních mluví, že má býti
poskytována pouze oněm potřebným zemědělcům,
kteří jsou živelní pohromou poškozeni
tak, že to ohrožuje jejich hospodářskou
existenci, byla rozdílena úplně proti znění
zákona. Tak můžeme ku př. uvésti,
že nouzovou podporu obdržel i tamější
zbytkař Jaroslav Cháb, svobodný,
vlastník 40 ha polí, zatím co zemědělci
těžce se probíjející a na hospodářské
existenci skutečně ohrožení neobdrželi
ničeho.
Že každé takovéto rozdělení
nouzové podpory odhaluje jenom třídní
povahu pomocných akcí příslušných
úřadů a jejich vychvalovanou ťnestrannost
a spravedlnostŤ, o tom svědčí celá
řada případů. Tak na př. občané
Velkého Rybníka musili zjistiti, že Josef Vytíska,
chalupník s 36 měřicemi půdy, byl
ťve smyslu zákona poškozen na hospodářské
existenciŤ a v důsledku toho dostal podporu,
ač záhy po výplatě podpory koupil
si v Záhoří, okres Humpolec, statek se 180
měřicemi půdy. Dále musili zjistiti,
že František Kotrč, 40 měřicový
chalupník, dostal nouzovou podporu a mohl potom prodati
svou chalupu a koupiti si mnohem větší usedlost.
Nouzovou podporu dostal zde také 40 měřicový
chalupník František Roch, člen rozdělovací
komise, že je všeobecně známo, že
jeho majetkové poměry jsou dobré.
Naproti tomu však skutečně potřební
a podle zákona na nouzovou podporu nároční
drobní zemědělci, jako: Novák Josef,
Zach Josef, Bína Josef, Brož František, Sulík
František, Zika František, Červený.losef,
Král František, Hrada Jaroslav, Pavlíček
Václav, Pech Alois a Hrobský Josef a jiní
stejně potřební zemědělci neobdrželi
ničeho.
Obecní vyšetřující komise, sestávající
ze starosty a dvou členů, jako komise odhadní
nepočínala si nijak nestranně, nepřihlížela
zejména k percentuelnímu odhadu a škodě
a stejně tak neprovedla pochozí šetření,
nýbrž škodu odhadovala relativně podle
příslušných parcel na obecním
úřadě. Jen tak se mohlo státi, že
rozdělení podpory bylo naprosto jednostranné.
K tomu nutno ještě podotknouti, že nouzová
podpora byla rozdílena až po obecních volbách
a poněvadž tomuto veskrze stranickému postupu
opřeli se také zemědělci lidové
strany, nutno v tom spatřovati
známou taktiku agrárníků.
K charakteristice tamních poměrů nutno ještě
připomenouti, že z obecního kmenového
jmění Velkého Rybníka bylo odprodáno
25 měřic polí za ceny velmi mírné
a to tak, že si tyto obecní pozemky bez schválení
nadřízených institucí rozprodali někteří
členové bývalého obecního výboru
mezi sebe. Nelze se proto diviti, že takovéhoto měřítka
bylo použito v tomto případě v návrhu
politické správě na rozdělení
podpor poškozených zemědělců,
při němž řada nejpotřebnějších
byla úmyslně opomenuta.
Podepsaní se proto táží:
Zná pan ministr vnitra tento postup
stranického rozdílení nouzových podpor?
Co hodlá pan ministr učiniti, aby byla provedena
náležitá revise těchto podpor a aby
se dodatečně dostalo podpory zemědělcům
v interpelaci jmenovaným?
Co učiní pan ministr, aby se pro příště
takovéto naprosto stranické rozdílení
podpory neopakovalo?
Zákon o organisaci politické správy č.
125/1927 Sb. z. a n. má býti vládou republiky
proveden do 1. července 1928. Tento zákon ustanovuje
čtyři zemské správní obvody:
Č.`echy, Moravu, Slovensko a Podkarpatskou Rus, zákonitě
určuje jejich hranice a stanoví správní
obvody, jejichž území podle §u 2 zákona
mohou býti měněna jen zákonem.
Avšak zatím co historické země Československé
republiky, totiž Čechy a Morava se Slezskem, mají
svoje přesné hranice, západní hranice
Podkarpatské Rusi se Slovenskem nebyly dosud trvale ustanoveny,
tedy zákon č. 125/1927 Sb. z. a n. o reformě
správy nemůže býti proveden, dokud nebudou
před tím trvale určeny hranice Podkarpatské
Rusi se Slovenskem, neboť podmínkou organisace
správy zemí a obvodů v obou těchto
částech republiky jest přesné a trvalé
určení jejich hranic.
Saint-germainská mírová smlouva připojila
ťautonomní území Rusínů
na jih od KarpatŤ k Československé republice,
avšak neurčila jeho hranic se sousedním slovenským
územím. Také mírové smlouvy
s Německem (§ 81), s Rakouskem (§ 53 a Maďarskem
(§ 48) mluví pouze o ťautonomním území
Podkarpatské RusiŤ neoznačujíce jeho
západních hranic. Že podkarpatoruskoslovenské
hranice zůstaly do dneška nevyřešenou
a nerozhodnutou otázkou, vyplývá
z ústavní listiny Československé republiky,
jež v §u 3, odst. 9 ustanovuje, že ťzákon
Národního shromáždění,
který určí hranice Podkarpatské Rusi,
tvoří součást ústavní
listiny.Ť Takového zákona Národní
shromáždění Československé
republiky dosud nevydalo.
Proto kdyby byl proveden zákon č. 125/1927 Sb. z.
a n. o organisaci politické správy s dnešními
dočasnými (prozatímními) hranicemi
Podkarpatské Rusi, nastal by takový absurdní
stav, že dnešní demarkační čára
mezi Slovenskem a Podkarpatskou Rusí, určená
ještě v únoru 1919 prozatímně,
by se tím uzákonila, a podle §u 2, zákona
č. 125/1927 Sb. z. a n., mohla by pak býti změněna
jen novým zákonem. Každému jest zřejmo,
že zákon č. 125/1927 Sb. z. a n. nemůže
se při organisaci zemí opírati
o ťprozatímní demarkační čáru
mezi Slovenskem a Podkarpatskou RusíŤnaopak, před
provedením tohoto zákona dlužno podle §n
3, odst. 9 ústavní listiny vydati zvláštní
zákon, jenž by určil trvalou hranici obou zemí.
K obšírnějšímu vysvětlení
otázky rusko-slovenských hranic uvedeme zde tyto
skutečnosti:
l1. Připojení Podkarpatské Rusi k Československé
republice opírá se o dobrovolné rozhodnutí
Národní rady podkarpatských Rusínů,
žijících ve Spojených státech
severní Ameriky a o rozhodnutí Centrální
ruské Národní rady v Užhorodě
z 8. května 1919. Obě Národní rady
určily, že podmínkou připojení
k Československé republice bude, že všechna
ruská území, ležící na
jih od Karpat, budou tvořiti ťautonomní územíŤ
v Československé republice.
2. Memorandum československé vlády pod č.
6 (Le probléme des Ruthénes de Hongrie), předložené
mírové konferenci v měsíci březnu
1919, praví, že ťRusíni žijí
v župách spišské, šaryšské,
zemplinské, užhorodské, berežské,
ugočské a marmarošskéŤ a že
ťv roce 1910 jich bylo 567.867.Ť (Čl. 2 tohoto
memoranda.) Tvrdí dále, že ťdemarkační
čára mezi ruským územím a Slovenskem
určená řekou ťUž jest prozatímníŤ
a že ťpodle přání může
býti opravena a zlepšena zvláštní
dohodou mezi Československou republikou a Podkarpatskou
Rusí.Ť (Čl. 12 memoranda.)
3. Teritoriální komise mírové konference
ustanovila válečnou demarkační čáru
ve směru Užok-Užhorod-Čop ještě
v únoru 1919, to jest tehdy, kdy Podkarpatská Rus
nebyla ještě připojena k Československé
republice, kdy ještě nebyla uzavřena saint-germainská
mírová smlouva. S druhé strany tato prozatímní
demarkační čára (nikdy však hranice)
byla určena podle jednostranného přání
Slováků, bez vědomí a souhlasu podkarpatských
Rusínů.
4. Centrální ruská Národní
rada v Užhorodě po proklamaci dobrovolného
připojení k Československé republice
obrátila se dne 9. července 1919 na vládu
Československé republiky memorandem, v němž
žádala, aby dočasná válečná
demarkační čára Užok-Užhorod-Čop,
roztínající tělo ruského národa
na dvě části, byla bez odkladu zrušena
a aby se ustanovila spravedlivá
národopisná hranice Podkarpatské Rusi se
Slovenskem, a to vzájemnou dohodou mezi zástupci
obou národů. Vláda Československé
republiky po podepsání mírové smlouvy
(v Saint-Germainu dne 10. září 1919) skutečně
svolala paritní komisi rusko-slovenskou,
jež se v prvních dnech října 1919 dohodla
stran ťnespornéhoŤ ruského území
na Slovensku (čára: Regetovka-Giraltovce-Snina-Užhorod)
a o sporném území se zamýšlelo
rozhodnouti plebiscitem. Bohužel další práce
této paritní komise byly zastaveny,
jelikož zástupci slovenského národa
tomu odporovali, a prozatímní válečné
demarkační čáry užívá
se i dnes jako stálé hranice mezi Podkarpatskou
Rusí a Slovenskem, jíž bylo 200.000 Rusínů
odtrženo od autonomní Podkarpatské Rusi.
5. Vláda Československé republiky vydala
za účelem organisace Podkarpatské Rusi ťGenerální
StatutŤ pod č..26.536 ze dne 16. října
1919, jenž v části II. obsahuje rozhodnutí
teritoriální komise mírové konference,
mluvě o ťdemarkační čářeŤ
mezi Slováky a Rusíny a o ťstátních
hranicích Podkarpatské
RusiŤ s Rumunskem, Polskem a Maďarskem. V odst. c) II.
části tohoto Generálního Statutu jest
výslovně ustanoveno: ťse zřetelem na
to, že část ruského národa jest
na slovenském území menšinou, československá
vláda uložila zástupcům obou
národű, aby se dohodli na případném
přidělení souvislého ruského
území k autonomní ruské oblasti.Ť
6. Poněvadž dosud nebyly určeny spravedlivé
rusko-slovenské hranice, ruský národ utrpěl
v těchto devíti letech ohromné škody
národní, kulturní a politické. Již
sčítání lidu, provedené v roce
1921 slovenskými komisaři, ukázalo o 50 méně
Rusínů na východním Slovensku, než
předválečná maďarská statistika
z roku 1910, a 150 ruských obcí bylo prohlášeno
za slovenské. - Při organisaci košické
velké župy v roce 1922,
opírajíce se o prozatímní válečnou
demarkační čáru - připojili
k ní všechny ruské obce, mezi nimi i okresní
města Perečín, Velký Berezný,
ležící na pravém břehu řeky
Uže, kteréžto obce spravuje pouze prozatímně
Civilní správa v Užhorodě, neboť
fakticky patří ke Slovensku.
Při volbách do Národního shromáždění
v roce 1925 byly tyto obce vyňaty z volebního kraje
Podkarpatské Rusi a hlasovaly se Slovenskem.
7. Centrální Národní rada v Užhorodě,
autonomní Direktoriát a ruské politické
strany každoročně žádaly vládu,
aby trvale ustanovila rusko-slovenské hranice, avšak
vláda omezovala se pouze na opětovná prohlášení
ve sněmovně, že ťurčení
trvalých hranic rusko-slovenských předloží
zástupcům obou národůŤ i že
ťvítá všelikou činnost v této
věci, jež by mohla urychliti
uspokojivé řešení této otázky.Ť
Se zřetelem na to, že ústavní listina
Československé republiky ustanovuje v §u 3,
odst. 9, že hranice Podkarpatské Rusi určí
zvláštní zákon, jenž bude součástí
ústavní listiny, vyplývá z toho, že
iniciativně má vystoupiti
vláda, a předložiti Národnímu
shromáždění příslušný
návrh zákona. Základem tohoto zákona
má býti souhlas mezi ruským a slovenským
národem stran ťnesporného ruského území,Ť
určeného paritní komisí již v
říjnu 1919 a pokud jde o ťsporné územíŤ,
plebiscit.
8. Pro neustálé odkládání určení
trvalých západních hranic Podkarpatské
Rusi ruský národ, žijící na západ
od prozatímní demarkační čáry
Užok-Užhorod-Čop pod slovenskou vládou,
nejen neužívá svých autonomních
práv, zaručených mírovou smlouvou
a ústavou, nýbrž naopak jest stále silněji
odnárodňován a zbavován těch
práv, jež mají německé a maďarské
menšiny na Slovensku. Ruský národ však
není v Československu národní menšinou,
naopak jest rovnoprávným státotvorným
národem jako národy český a slovenský,
jeho tělo nemůže
býti v tomtéž státě rozťato
na dvě části, jeho historický ruský
kraj má býti jedním autonomním celkem
pod stejnou vládou. Zamýšlené provedení
správní reformy ponechalo by i nadále ruské
části pod slovenskou vládou do neznámého
času, odtrhlo by asi 200.000
Rusínű od autonomního ruského území,
od jejich středisk kulturních i hospodářských
a podrobilo by je daleké Bratislavě. To by nijak
neposloužilo bratrské konsolidaci mezi dvěma
slovanskými národy, naopak by to jen přiostřilo
dosavadní stav.
Se zřetelem na to, že provedení zákona
č. 125/1927 Sb. z. a n. vyžaduje trvalého určení
rusko-slovenských hranic, neboť správní
země a obvody nemohou býti organisovány bez
přesných trvalých hranic, dále se
zřetelem na to, že provedení toho zákona
s nynějšími prozatímními nespravedlivými
demarkačními čarami porušilo by mírovou
smlouvu a ústavní listinu, máme čest
tázati se vlády:
1. Je-li ochotna neprodleně provésti plebiscit ve
všech sporných částech východního
Slovenska, osídlených Rusíny, aby byla určena
národopisná ruská hranice?
2. Je-li vláda ochotna podle výsledků toho
plebiscitu předložiti Národnímu shromáždění
do 1. července 1928 návrh zákona o trvalém
ustanovení zemských hranic mezi Podkarpatskou Rusí
a Slovenskem podle §u 3, odst. 9 ústavní listiny?