I. min. spravedlnosti na interp. posl. J. Chalupníka
a soudr. o výzvě společného výboru
surováren a rafinerü cukru v Československé
republice k bojkotování osob a firem, které
by jakýmkoliv způsobem odporovaly zřizování
nových cukrovarů (tisk 1299/VI),
lI. min, financí na interp. posl. Bergmanna,
dr. A, Uhlíře, Moudrého, Sladkého
a druhů o výplatě odměny za přespočetné
hodiny vyučovací středoškolským
profesorům (tisk 1163/IlI),
III. min. vnitra a min. spravedlností na interp. posl.
Pohla, Tauba a soudr, o zabavení volebních plakátů
(tisk 1234/VIII),
IV. min. vnitra na interp. posl. dr.
Schollicha a druhů o zabavení frýdeckého
časopisu "Deutsche Volkswehr" (tisk 1299/IV),
V. min. vnitra na interp. posl. Krebse a druhů o konfiskační
praksi mosteckého krajského soudu (tisk 1299 II),
VI. min, pošt a telegrafů
na interp. posl. Krebse a druhů o nepřístojnostech
při doručování časopisů,
dopisů a balíků (tisk 1234/XIV),
VII. min. školství a nár. osvěty na
interp. posl. V. Beneše, Davida, Buřívala a
soudr. o nezákonném vypsání konkursu
na měšťanské škole chlapecké
v Králové Dvoře n/Lab. (tisk 1337/VII),
VIII. min. vnitra na interp. posl. Mikuláše, Pechmanové,
Chvojky, Davida a druhů o zastoupení okresní
správy politické v Poděbradech při
obecních volbách ve Velkých Chvalovicích
(tisk 1337/VI),
IX. min, vnitra na interp. posl. Chlouby
a soudr. o nesprávném rozdělování
podpor pro postižené živelními pohromami
politického okresu náchodského, zejména
v obci Světlé (tisk 1407/XIII),
X. min. vnitra na interp. posl. Tučného, Buřívala
a druhů o násilném potlačování
shromažďovací svobody továrníkem
Hernychem v Nekoři u Kyšperka (tisk 1254/XIV),
XI. vlády na interp. posl. Dietla a soudruhů o novém
zdražení cukru (tisk 1433/III),
XII. min, zemědělství na interp. posl. dr.
Jabloniczkého a druhů o úpravě pensijních
poměrů státních dělníků
na odpočinku v Rachově a Buštíně
(tisk 1205/XII),
XIII. vlády na interp. posl. Gregorovitsa a soudr. o zákazu
Rákóezíovej slavnosti v Nededu a Fárkašdě
(tisk 563/VI),
XIV. min. zemědělství na interp. posl. Bergmanna,
Zeminové a druhů o poměrech zaměstnanců
státního hřebčince v Nitře
(tisk 1337/XIII),
XV. min. spravedlností na interp. posl. Hackenberga a soudr.
o zabavení časopisu "Sozialdemokrat" (tisk
1407/I),
XVI. min. vnitra na interp. posl. Krebse a druhů o libovolném
a protizákonném chování
prachatické okresní politické správy
(tisk 1337/II),
XVII. min vnitra na interpi posl. Matznera a druhů, že
se hrozí tresty pro nezachovávání
státního svátku (tisk 1254/X),
XVIII. min. průmyslu, obchodu a živností na
interp. posl. inž. Junga, Wenzela a druhů o škodlivé
cenové politice papírnického kartelu v Československu
tisk.1407/II),
Interpelace dotýká se ministerstva spravedlnosti,
ježto se zejména domáhá zavedení
trestního řízení. Na základě
skutkového děje v interpelaci uvedenéło
bylo k návrhu státního zastupitelství
v Praze zavedeno trestní řízení, o
jehož stavu však před jeho skučením
nelze ničeho bližšího sděliti.
Výplata odměn v interpelaci uvedených byla
zařízena z úvěrů rozpočtu
1927, jakmile koncern rozpočtového roku mohla býti
zajištěna jejich úhrada.
Ministerstvo vnitra a ministerstvo spravedlnosti nevydalo pokynů
pro výkon přehlídky volebních plakátů
při příležitosti posledních obecních
voleb.
Okresní politické správy,
pokud podle místních poměrů zakázaly
vyvěšovati některé volební obrázkové
plakáty německé sociální demokratické
strany, učinily tak jen z důvodu udržení
veřejného klidu a pořádku, poněvadž
plakáty ty bud' vyobrazeními a slovním doprovodem
byly příkře zaostřeny
proti jiným velmi početným skupinám
a stavům obyvatelstva, nebo obsahovaly kritiku zákonů,
jíž mohlo býti vzbuzeno veřejné
pohoršení.
Úřady se snažily v mezích zákonů
z povinnosti bdíti, aby - při náladě
obyvatelstva do jisté míry rozrušené
- nebylo popudu k nerozvážným činům
proti jednotlivým skupinám, obyvatelstva a k porušení
veřejného klidu a pořádku vůbec.
Nestejný způsob, jak jednotlivé úřady
přípustnost toho kterého plakátu posuzovaly,
vysvětluje se rozdíly v okamžitých bezpečnostních,
politických a sociálních poměrech
v příslušných okresích, k nimž
při přehlídce plakátů bylo
třeba přihlížeti.
Ve všech případech dána byla ostatně
možnost v instanční cestě vyvolati přezkoušení
správnosti zákazu, což se však v žádném
případě nestalo.
Poněvadž podle toho nelze spatřovati v postupu
některých okresních správ politických
obmezování svobodné volební agitace
v mezích zákonných předpisů,
není příčiny k nějakému
dalšímu opatření.
Okresní správa politická
ve Frýdku, vykonávajíc tiskovou prohlídku
časopisu ťDeutsche Volkswehra, nařídila
zabavení č. 38. tohoto časopisu ze dne 24.
září 1927, shledavši v závadných
místech, obsažených ve článku
ťDreieinhalb Jahre statutenwidriger Sparkassenauschuss a
v interpelaci jen částečně
uvedených, skutkovou povahu §u 145 zákona na
ochranu republiky a §u 300 tr. z.
Mimo to nařídila okresní správa politická
ve Frýdku zabavení č. 40. vpředu uvedeného
časopisu ze dne 8. října 1927, shledavši
v obsahu článku ťIn der ČechoslovakeiŤ
skutkovou povahu §u 11/2 zákona
na ochranu republiky.
Toto opatření okresní správy politické
krajský soud jako tiskový v Mor. Ostravě
v obou případech potvrdil, uznav tak, že zabavení
provedené okresní správou politickou bylo
zákonem odůvodněno. Též zabavení
č. 37. časopisu ťDeutsche VolkswehrŤ ze
dne 17. září 1927, o němž se
sice interpelace výslovně nezmiňuje, které
však páni interpelanti měli patrně na
mysli, jak možno souditi z poznámky, že jmenovaný
časopis byl během 4 týdnů třikráte
zabaven, bylo příslušným
soudem potvrzeno a shledáno tudíž odůvodněným.
Vzhledem k uvedenému nelze postupu okresní politické
správy nic vytýkati a neshledávám
tudíž důvodu k opatření v interpelaci
žádanému.
Okresní správa politická v Duchcově,
vykonávajíc tiskovou prohlídku neperiodického
tiskopisu ťTaschenjahrbuch der deutschen Nationalsozialisten
auf das Jahr 1927Ť, nařídila zabavení
tohoto tiskopisu, shledavši v básních v tomto
tiskopise uvedených skutkovou podstatu trestných
činů podle zákona na ochranu republiky.
Toto opatření okresní správy politické,
pokud jím bylo nařízeno zabavení básně
v interpelaci uvedené a to od slov: ťDas Eisen wächst...
až.... ein Herz sie heiß begehrtŤ, jež jsou
v interpelaci v neúplném znění citována,
krajský jako tiskový soud v Mostě podle §u
141 zákona na ochranu republiky
potvrdil, uznav, že zabavení zmíněné
části básně, okresní správou
politickou provedené, bylo zákonem odůvodněno.
Vzhledem k tornu nemám důvodu činiti nějaké
opatření.
Zodpovědění interpelace převzal jsem
vzhledem k tomu, že tiskovou prohlídku v úvahu
přicházejícího tiskopisu vykonal a
zabavení jeho nařídil úřad
politický.
V obou případech týkajících
se poštovního úřadu Ústí
nad Labem 1 si adresáti odnášejí listovní
zásilky z pošty a zásilky tyto se jim tudíž
nedoručují.
Doporučené psaní z Boru u České
Lípy bylo adresátu, administraci časopisu
ťDer TagŤ, obvyklým způsobem, t. j. vložením
návěstní cedulky do přihrádky
včas avisováno: adresát je však odebral
teprve za 5 dní asi proto, že odnášečka
- jak se stalo již častěji - řečenou
cedulku založila nebo ztratila.
Časopisy z Mnichova došly jako obyčejné
listovní zásilky. Byla to celá řada
výtisků ťIllustrierter ReobachterŤ, z
nichž podle udání administrace jedna zásilka
chyběla. Zpozdila se asi za dopravy a byla vydána
administraci, jakmile došla.
Pravda je, že doručovatel
poštovního úřadu v Rejštejně,
Josef Woldřich, vrátil několik výtisků
časopisu ťDer NationalsozialistŤ. Činil
tak v nejlepším úmyslu, ježto přijetí
prvního čísla bylo v nepřítomnosti
adresátů jejich manželkami odmítnuto.
Postup tento nevyhovuje arciť platným
předpisům a proto byl zmíněný
doručovatel vhodně poučen.
Zemská školní rada v Praze již před
podáním interpelace zahájila šetření
o důvodech zvláštních konkursních
podmínek při rozepsání definitivního
místa ředitelského při občanské
škole chlapecké ve Dvoře Králové
n. Lab. Ježto zmíněný konkurs byl shledán
valným, byl zemskou školní radou z úřední
moci zrušen a okresnímu školnímu výboru
zároveň uloženo, aby zrušení konkursu
obvyklým způsobem vyhlásil
a na místo vypsal konkurs nový.
Okresní správa politická v Poděbradech
ustanovila zástupcem dohlédacího úřadu
pro volbu do obecního zastupitelstva ve Velkých
Chvalovicích a k přijetí slibu nově
zvoleného zastupitelstva zřejmě jen nedopatřením
kandidáta jedné z volebních stran, pokud
se týče člena nově zvoleného
zastupitelstva. Stalo se tak v návalu prací, spojených
s volbami do obcí dne 16. října 1927.
Člen zastupitelstva Josef Buřič složil
dodatečně do rukou politického úřadu
předepsaný slib, o čemž bylo zastupitelstvo
obce Velkých Chvalovic okresní správou politickou
v Poděbradech vyrozuměno.
Ježto volba sama, proti níž - jak interpelace
podotýká - nebylo podáno námitek,
stala se právoplatnou, nemohl jsem ve věci jiného
zaříditi než dáti okresní správě
politické pro příště příslušný
pokyn.
Ministr vnitra:
Černý v. r.
Zevrubným šetřením bylo zjištěno,
že rozdělení podpor pro postižené
živelními pohromami v r. 1927 v okresu náchodském
dálo se za účastí pomocných
komisí zřízených podle § 11 vládního
nařízení ze dne 22. prosince 1925, č.
266 Sb. z. a n. s naprostou nestranností.
Podpory dostalo se všem skutečně existenčně
ohroženým osobám se svědomitým
zřetelem k jich majetkovým, výdělkovým
a rodinným poměrům, jakož i k případným
jinakým zřetele hodným okolnostem.
V té příčině nelze rozhodujícím
orgánům činiti nijakých výtek
a ministerstvo vnitra nemá k nějakému dalšímu
opatření ve věci podvodu.
Proti osobám, podezřelým, že dne 7.
listopadu 1927 při členské schůzi
náchodské odbočky Československého
svazu textilního dělnictva v Nekoři vyvolaly
události v interpelaci zmíněné, bylo
četnictvem učiněno trestní oznámení
u okresního soudu v Žamberku. Trestní řízení
skončilo odsouzením devíti obviněných,
kteří byli uznáni vinni přestupkem
§u 5 zákona proti útisku ze dne 12. srpna 1921,
čís. 309 Sb. z. a n., a odsouzeni podmínečně
k peněžitým trestům, resp. k náhradním
trestům na svobodě.
Rozsudek nenabyl dosud moci práva, ježto všichni
odsouzení i veřejný žalobce
podali odvolání.
Ministerstvo vnitra a úřady jemu podřízené
nemají na výsledek trestního řízení
žádného vlivu.
Nová úprava cen cukru tím, že zavedena
byla jednotná dopravní přirážka,
stala se bez účasti vlády, protože obchod
cukrem jest nyní úplně volným. Uvolnění
obchodu cukerního bylo provedeno na základě
resoluce N. S. ze dne 23. června 7926, jíž
uloženo bylo vládě, aby počínajíc
1. říjnem 1926 neobnovovala vázaného
hospodářství cukrem a aby na příště
nebylo na obchod tento používáno předpisů
vládního nařízení ze dne 3.
září 1920. č. 516 Sb, z. a n. V důsledku
této resoluce není vláda
oprávněna nové kalkulace cen cukru zkoušeti,
ježto právní doklad pro to obsažený
v nařízení právě citovaném
nemůže býti již použit.
Vláda opakuje, že je vedena nadále snahou,
potírati účelně kartely jakéhokoliv
druhu, pokud jeví účinky škodlivé.
Problémem kartelovým se obírala také
poslední mezinárodní hospodářská
konference v Genevě; o aplikací resolučních
usnesení konference na naše poměry koná
se nyní v Poradním sboru pro otázky hospodářské
široce založená expertisa za účast
všech význačných
složek našeho hospodářství. Ve
věci třeba postupovati co nejopatrněji, poněvadž
z řešení ukvapeného a do podrobností
nepromyšleného by mohly vzejíti nedozírné
škody hospodářské, kterými by
mohli býti postiženi zejména také zaměstnanci
a spotřebitelé. Vypracování
osnovy zákona o kartelech je předmětem jednání
příslušných ministerstev.
Konvencionální dělníci v obvodu ředitelství
státních lesů a statků v Buštině
a v Rachově nejsou dělníky, jmenovanými
v § 1 zákon. čl. LXV z roku 1912 (čl.
1. § 1 vlád. nař. č. 298/1921), následkem
čehož nemají nároků na úpravu
svých provisí.
Podle dosavadních předpisů služebního
a provisijního řádu mají konvencionální
dělníci nárok na požitky nejen peněžní,
nýbrž i na požitky naturální. Ministerstvo
zemědělství hodlalo všeobecně
napraviti provise a dary z milosti konvencionálním
dělník$m při současní:m zastavení
dosavadních požitků peněžních
i naturálních.)
Uskutečnění této úpravy bylo
znemožňováno odporem konvencionálních
dělníků i provisionistů, kteří
během zavedeného šetření houževnatě
trvali na tom, aby dosavadní způsob vyplácení
požitků, který správě státních
lesů a statků působí značné
obtíže, byl dále ponechán v platnosti.
Vzhledem k těmto okolnostem rozhodlo se ministerstvo zemědělství
v dohodě s ministerstvem financí upraviti provise
a dary z milosti konvencionálním dělníkům
po případě jejich pozůstalým
individuelně a za tím účelem nařídilo
ředitelstvím státních lesů
a statků v Buštině a v Rachově, aby
neprodleně předložila seznam všech poživatelů
konvencionálních provisí a darů z
milosti. Konečné vyřízení věci
konvencionalistů lze tedy i nyní očekávati
již v brzké době.
Pořádání Rákócziových
oslav v Nededu a ve Fárkašdě dne 6. července
1926 okresní úřad v Šale n./V. - přihlížeje
k místním poměrům - nepovolil z důvodů
veřejné bezpečnosti. Je proto neodůvodněna
výtka, že žádané povolení
bylo odepřeno v úmyslu. Rákácziovy
oslavy překaziti.
K podanému odvolání župní úřad
v Bratislavě opatření okresního úřadu
v Šale n./Váhem potvrdil, neshledav důvodu
je pozměniti.
Postupu obou jmenovaných úřadů nelze
vzhledem k platným předpisům ničeho
vytýkati.
Služba státních pragmatikálních
zřízenců (podkoní a vrch. podkoní)
na stanicích státních hřebců
zřízených mimo ústav patří
ku pravidelným služebním výkonům
u státních ústavů pro chov koní
a nemá tudíž charakter dočasného
přidělení. Za tuto službu nemají
zřízenci podle dosavadních předpisů
nároky na diety.
V interpelaci citované usnesení
min. rady (návrh min. financí č. 2407
pres. ze dne 19. května 1920) neobsahuje ustanovení,
podle nichž by státním zaměstnancem
náležely diety za službu na stanicích
státních hřebců.
Podle § 147 platového zákona ze dne 21. června
1928, č. 103 Sb. z. a n., budou vládním nařízením
upraveny nároky na náhradu služebních
výloh při úředních výkonech
mimo úřad a ministerstvo zemědělství
nemůže před vydáním tohoto vládního
nařízení činiti nějaké
zvláštní opatření.