V jižní Moravě i na jihu Čech žije
několik desítek úrazových důchodců
železničních, kteří utrpěli
úrazy ve službě železniční
na území republiky Rakouské, ponejvíce
ve Vídni. Příliv českých pracovníků
do centra býv. Rakousko-Uherské monarchie dál
se po celá desítiletí až do převratu
a vyplýval z hospodářského postavení
těch krajů.
Úrazové důchodce železniční
odškodňovala v celém Rakousku ťOdborová
úrazová pojišťovna pro železniční
zřízenceŤ ve Vídni, která až
do roku 1919 vyplácela úrazové renty. Po
státním převratu otázka další
výplaty úrazového odškodnění
železničářů v nástupnických
státech byla záhy řešena dle zásad
territoriality, leč úrazoví důchodci,
naši státní občané, pokud utrpěli
úraz mimo území Čs. republiky, zůstalí
v dalším opomenutí.
Jest všeobecnou bolestí předválečných
vrahových důchodců železničních,
že jejich úrazové renty, odpovídající
předválečným poměrům,
nebyly dosud valorisovány. Bylo jim jen poněkud
pomoženo zákonem ze dne 29. října 1919,
č. 606 Sb, z. a n. o drahotních příplatcích
k úrazovým rentám. Ale ustanovení
§ 1, zmíněného zákona vylučuje
úrazové důchodce železniční,
kteří utrpěli úraz mimo území
Čs. republiky.
Ministerstvo železnic jsouc si vědomo nedostatečností
předchozího zákona, pro účinnější
pomoc invalidním železničářům
a jejích pozůstalým povolilo výnosy
č. 7.687 ze dne 6. III. 1925 a č. 25.916 z 25. IIl.
1925 úrazovým důchodcům železničním,
kteří nepožívají vedle renty
řádnou pensi, aby pokud trpí zvlášť
těžkými následky úrazu, byl jim
vyměřen běžný dar z milosti.
I z těchto zlepšujících opatření
byli úrazoví důchodci, kteří
utrpěli úraz mimo území Čs.
republiky, vyloučeni.
Existují takovéto případy:
Adolf Ovesle, býv. železniční zámečník
v Moravské Nové Vsi pracoval v letech 1887-1892
ve vozovce Floridsdorfské ve Vídni. Utrpěl
vážný úraz, byla jemu vysoko ve stehně
odejmuta pravá noha. Jest naprosto nezpůsobilý
výdělku, neboť velmi namahavě se pohybuje
a stále jest nemocným. Byl jemu - před 34
lety - vyměřen úrazový důchod
65 korun 80 haléřů měsíčně
a od převratu má stále taktéž
jen 65 Kč 80 h měsíčně.
Růžena Kuklová, vdova po dělníku
vrchní stavby v Kosticích u Břeclavi, jejíž
muž byl v roce 1905 ve službě pochůzkáře
u odboru v Ganserndorfu přejet vlakem, práce neschopná,
dostává 15 Kč 10 h měsíčně
úrazové renty vdovské.
Spolková vláda republiky Rakouské vyřešila
již v roce 1924 pro své příslušníky
úpravu rent předválečným úrazovým
důchodcům železničním. Republika
Československá převzala výplatu úrazových
důchodců železničních, majících
československé státní občanství
a bydlící v Čs. republice, pokud utrpěli
úraz mimo území Čs. republiky, ale
prostřednictvím Likvidatury zaopatřovacích
požitků zaměstnanců čs. drah
v Praze-Žižkově vyplácí jim jenom
jejich předválečné nepatrné
důchody bez jakéhokoliv příplatku
neb úpravy. Jde jen o několik desítek lidí;
velmi potřebných, otázka úhrady nezpůsobila
by proto velkých obtíží.
Podepsaní se táží pánů
ministrů železnic, sociální péče
a financí, zdali jsou jim známy neblahé poměry
těchto úrazových důchodců železničních,
kteří utrpěli úraz mimo území
Čs. republiky a jsou-li ochotní v brzku těmto
potřebným lidem pomocí?
V Praze dne 16. listopadu 1927.
Ve volebním zápase v říjnu t. r. páchali
korteši firmy T. A. Baťa ve Zlíně činy,
které jsou v naprostém rozporu se zákony
o čistotě voleb a o útisku, jakož i
se zákonem shromažďovacím.
Tak ve čtvrtek dne 13. října 1927 přijelo
auty asi 100 Baťových kortešů na schůzi,
kterou svolali občané do hostince na Zlínských
Pasekách. Za vedení zřízenců
z Baťovy přijímací kanceláře.
Kováře a Jaroňka, znemožnili pustým
řevem referát poslance Mikulíčka,
který byl na tuto schůzi pozván svolavateli.
Násilím přímo vyhrožovali zaměstnanci
firmy Baťovy, jmény Zura a Musksiler.
Tentýž den 13. října t. r. přijelo
auty asi 150 Baťových kortešů do obce
Březnice. Tam rovněž pustým řevem
znemožnili schůzí voličů a když
místní voliči odebrali se do jiné
místnosti, aby tam se poradili, vykřikl přítomný
Jan Baťa, bratr továrníka Tomáše
Bati: ťHurá na ně!Ť a skutečně
i zde schůze byla znemožněna.
V pátek dne 14. října 1927 svolal kandidát
skupiny domkařů, malorolníků a dělníků
veřejnou schůzi voličů do hostince
pí. Ptáčkové v Lůžkovicích.
Po zahájení schůze svolavatelem A. Tesákem,
který udělil slovo pozvanému poslanci Mikulíčkovi,
spustili Baťovi korteši ohlušující
řev a přímo násilím diktovali
za předsedu schůze občana Otepku z Lůžkovic,
který nechtěl hlavnímu referentu udělit
slovo déle než 10 minut. Při tom občan
Šarmann mladší z Lůžkovic stále
vyhrožoval fysickým násilím.
Tentýž den 14. října t. r. snažili
se Baťovi korteši rozbíti schůzi svolanou
do hostince pí. Pavelčíkové ve Zlíně.
V odvetu za to, že se jím tento plán nezdařil,
přepadli po schůzi na náměstí
ve Zlíně kandidáta dělnické
strany Josefa Keprdu, surově ho zbili, rozřízli
mu dlaň na pravé ruce a roztrhali na něm
šaty. Žena Keprdova, jakož i občan Krempl
byli rovněž Baťovými korteši surově
pokopáni a zbiti.
Když po této schůsi kol 11. hod. v noci jelo
asi 15 občanů nákladním autem do Malenovic,
pronásledovali je Baťovi korteši na třech
autech. Asi jeden km od Zlína k Malenovicům předejelo
auto P IX 31 auto občanů jedoucích do Malenovic.
Postavilo se napříč silnice, aby auto vezoucí
občany do Malenovic, nemohlo dále a Baťovi
korteši jedoucí zmíněným autem
P IX 31 seskočili a ohrožovali občany z Malenovic
revolvery. Při tom řidiči auta P VI 917,
které rovněž vezlo Baťovi korteše,
reflektory úmyslně oslňovalo občany
z:Malenovic. Po ostré kontrovensi, která se mezi
oběma tábory rozvinula, pronásledovali Baťovi
korteši občany z Malenovic až do hostince Marie
Večeřové v Malenovicích, jedouce svými
auty těsně za malenovickými občany
ve vzdáleností 4 až 5 metrů. U hostince
Marie Večeřové v Malenovicích vystoupili
z aut, vnikli za občany malenovickými až do
hostince a snažili se vyprovokovati srážku. Jen
rozvážnosti občanů z Malenovic lze děkovati,
že přes jejích oprávněné
rozhořčení nedošlo k pusté rvačce.
Teprve na zakročení místních policejních
orgánů opustili Baťovi korteši hostinskou
místnost a odejeli zpět do Zlína.
V sobotu dne 15. října konala se veřejná
schůze voličů v hostinci p. Lansfelda v Otrokovicích.
Průběh její byl přes hodinu naprosto
klidný. Když však přijeli na schůzi
Baťovi korteši ze Zlína na 6 autech, proměnili
klidnou schůzi v pustou vřavu, ba dokonce vyvolali
rvačku.
V den voleb 16. října museli všichni zaměstnanci
Baťovy továrny, pokud jsou ve voličských
seznamech, zůstati ve Zlíně a tam také
voliti, přes to že mnozí bydlí až
30 km od Zlína a do tohoto bydliště svých
rodin dojíždějí každou sobotu na
dělnickou legitimaci. Týdenní kontrolní
lístky, které se jindy vydávají hned
v sobotu a bez kterých se dělníci v pondělí
do továrny nedostanou, byli místo 15. listopadu
vydávány až v neděli 16. listopadu.
Mnozí z těchto dělníků, kteří
odvolili ve Zlíně, byli ihned po volbě převážení
auto busy do svých obcí, kde byli rovněž
téhož dne volby a kde rovněž kandidovala
do obecního zastupitelstva skupina tak zv. Baťových
zaměstnanců. Je tudíž oprávněná
domněnka, že mnozí voliči odvolili 16.
listopadu dvakrát a to ve Zlíně i ve své
obci.
Interpelantům nelze tuto okolnost přesně
zjistiti jen proto, že jim nejsou přístupny
protokoly a listiny o aktu volebním. Je tudíž
potřebí zavésti přísné
šetření z moci úřední,
jemuž doklady o volbách musí býti dány
k disposici.
Přes přísné znění zákona
agitovali dva zaměstnanci firmy Baťa u volební
místnosti (radnice) v den 16. listopadu kol 10. hod. dopol.
Jména jejich jsou: Karlíček Eduard z Húštěnovic
a Kocourek Jaroslav z Halenkova. Na četnické stanici
ve Zlíně prohlásili oba, že tak činili
z rozkazu, který jim byl dán přijímací
kanceláří firmy T. A. Baťa.
Podle zprávy, kterou podal jeden úředník,
propuštěný od firmy Baťa ve Zlíně,
vydala firma Baťa na volební boj pro volby 16. XI.
1927 asi 500.000 Kč jenom na výdajích osobních,
které obdrželi hlavně špiclové
a rozbíječi schůzí druhých
stran. Firma Baťa může si tento luxus dovoliti,
když pouze na dani z důchodu bylo berní reformou
Baťovi sleveno přes 10 milionů Kč ročně
a když následkem nedostatků zákona o
dani z obratu z polotovarů získává
Baťa oproti jiným výrobcům obuvi druhých
10 milionů ročně.
Poněvadž proti korumpování a znásilňování volebního aktu musí býti co nejrozhodněji zakročeno, táží se podepsaní:
1.) Zná pan ministr vnitra protizákonné činy firmy T. A. Baťa a její kortešů a zaměstnanců při volbách ve Zlíně a okolí?
2.) Co hodlá pan ministr vnitra podniknouti, aby občanům okresu Zlínského bylo umožněno volně a svobodně vykonávati volební právo a aby se mohli volně shromaždovati, nejsouce vydáni všanc surovostem kortešů Baťových?
3.) Jest pan ministr ochoten naříditi přísné
a objektivní vyšetření shora uvedených
fakt a přísné potrestá ní korupčníků
a násilníků?
V Praze 6. prosince 1927.
ťČeský SměrŤ uveřejnil v
sobotu dne 19. listopadu tuto zprávu:
ťNový bankovní skandál. Zaznamenali
jsme zprávu o novém skandálu s válečnými
půjčkami, v níž řečeno,
že běží o jistou banku. Jak se nyní
dovídá IPA, jedná se o českou průmyslovou
banku; kromě toho konány jsou prohlídky i
u jiných bankovních domů pražských.
Veškeré papíry, k nimž měla Česká
průmyslová banka určitý vztah, jsou
zabaveny,Ť
Tato zpráva prošla všemi pražskými
novinami den před tím a nebyla konfiskována,
teprve plzeňské státní zastupitelství
zjistilo, že celým obsahem článku jest
dána skutková podstata trestných činů
a článek tento zabavilo. Z postupu toho jest patrna
nestejná prakse konfiskační, která
vidí podstatu trestných činů v Plzni
tam, kde v Prase státní zastupitelství stejně
znějící stať propouští.
Poněvadž podobný postup opakoval se již
několikráte, podepsaní činí
následvjící dotaz:
Jest pan ministr spravedlnosti ochoten zakročiti, aby plzeňská
tisková censura řídila se aspoň stejnými
principy jako tisková censura pražská?
V Praze dne 6. prosince 1927.
Ve městech a na venkově na Slovensku zneklidňuje
se starousedlé obyvatelstvo akcí zcela neznámých
lidí, kteří hrozíce mu hmotnými
škodami usilují je donutiti k podpisům prý
proti akci lorda Rothermera.
Když se tato akce začala, byl mezi jinými o
ní tázán dosavadní starosta města
Bratislavy, který prohlásil, že jde o zcela
soukromou akci.
Má-li však tato akce býti soukromá,
jak lze vysvětliti, že se k tomu nutí zvláště
také státní zaměstnanci a jak lze
tuto akci uvésti v soulad s postupem několika zástupců
československého tisku, kteří uveřejňují
jména těch, kteří výše
zmíněnou akci nechtějí podporovati
svými podpisy a hospodářským bojkotem
štvou proti těm, kdož nepodepsali.
A má-li tato akce býti zcela soukromá, jak
se vysvětlí, že státní orgány
propouštějí ze státní služ
by státní zaměstnance,.kteří
ode přeli svých podpisů?
Abychom však poskytli pánům ministrům
ihned konkretní data, oznamujeme jim toto:
Na telegrafním vedení Bratislava-Břeclav
byli zaměstnáni také zaměstnanci maďarské
národnosti. Dne 25. října 1927 byli vyzváni,
a by podepsali arch pro akci proti lordovi Rothermerovi do 26.
t. m., tedy do 24 hodin. Čtyři z těchto dělníků
a to Štěpán Szabó II, Jan Kanyicska
II, Josef Kanyicska Il, a Josef Szabó II z Komárna-Kürtu
odepřeli dne 26. října podepsati odvolávajíce
se, že se nezabývají politikou a v poledne
dne 26. října je představený inženýr
Kvalovszky, podle rozkazu hlavnvího rady Leopolda Bučka,
propustil.
Tentýž případ stal se dne 27. října
t. r. v Piešťanech. Tam pracovali na železničním
telefonním vedení Bratislava-Žilina rovněž
zaměstnanci maďarské národnosti. Téhož
dne ve 2 hodiny od poledne přišel tam inženýr
bratislavského poštovního ředitelství
Vistavel s piešťanským traťmistrem Vendlíkem
a odevzdal předákovi Janu Kasnyikovi arch proti
lordu Rathermerovi k podpisu do 6 hodin večer s tím,
že kdo tohoto archu nepodepíše, bude ihned propuštěn.
Jan Kasnyik, Alexandr Kasnyik, Michael Nagy, Baltazar Berta, Jan
Juhász, Koloman Vida a Blažej Kanyicska odepřeli
podepsati dovolávajíce se, že neprovozují
politiku, a byla ještě téže noci propuštěni
a dokonce musili se vzdáliti ihned z místnosti,
kde přespávali a musili přenocovati bez přístřeší
k větší slávě demokracie.
Všichni tito lidé poctivě sloužili státu
částečně již po léta za
nízkou mzdu a mělo se využíti jejich
postavení, aby byl od nich vynucen podpis pro akci prý
soukromou.
Stalo se však ještě něco lepšího.
Předák Jan KasnyIk šel dne 31. října
k přednostovi Leopoldu Bučkovi do Bratislavy. aby
mu tento případ oznámil a prosil o nápravu.
Leopold Buček však zmíněnému
předákovi nedal vůbec domluviti, nýbrž
prostě mu ukázal dveře a de facto ho vyhnal.
To jsou opravdu demokratické poměry.
Asi se najde výmluva, že propuštění
ve službě nevyhovovali, ale oni přece byli
z části již Po léta ve službě
bez trestu a byli propuštění ihned, jakmile
odmítli podepsati zmíněný arch.
Z dosavadní praxe československé správy
víme dostatečně, jakými lstivými
způsoby se pracuje proti příslušníkům
národních menšin a také výše
vylíčené případy patří
do tohoto druhu. Veřejně se tato akce popírá,
ale ti, kteří se jí nechtějí
účastniti, jsou pranýřováni
a propouštěni, a utiskováni jsou ti státní
zaměstnanci, kteří se nechtějí
dáti lstí donutiti k akci prý soukromé.
Žádáme, aby v této věci bylo jasno a menšinám aby bylo pomoženo a tážeme se pánů ministrů:
1.) Schvaluje vláda akci proti lordu Rothermerovi, kterou podnikli jednotlivci?
2.) Byly po té stránce vydány pokyny nebo rozkazy podřízeným úřadům nebo orgánům a v jakém smyslu?
3.) Vědí páni ministři, že jejich podřízené úřady pronásledujíce ty, kteří nepodepsali, soukromou akcí sankcionují nejhorším způsobem?
4.) Jsou páni ministři ochotni učiniti přítrž lstivému sbírání podpisů?
5.) Jest pan ministr pošt a telegrafů ochoten ve výše
zmíněných případech zavésti
vyšetřování, potrestati vinníky
a propuštěné dělníky přijmouti
znovu do služby?
V Praze dne 16. listopadu 1927.
Pragmatikální státní zřízenci,
podkoní ve státním hřebčinci
v Nitře žádají již delší
dobu o přiznání diet za pobyt ve stanicích
propouštěcích. Tuto žádost odůvodňují
usnesením ministerské rady ze dne 4./VI. 1920 a
schválením návrhu ministerstvo financí
ze dne 19./V. 1920 č. 2407 pres, týkající
se požitků při služebních cestách,
které říká, že náleží
státním zaměstnancům při vymístění
dietní výměrek tří pětin
diet za den, jestliže trvá déle než 14
dní. (Za prvních čtrnáct dní
náleží jim diety plné i nocležné).
Jmenovaní zaměstnanci žádají
již o to po 3 roky u ministerstva zemědělství,
ale bez výsledku. Ministerstvo zemědělství
sice rozhodlo svým výnosem č. 17.872-III.
a ze dne 2. června 1925, že pro rok 1926 bude u ministerstva
financí zakročeno, aby se tyto diety mohly vypláceti,
ale přes to ta k dosud neučinilo.
V důsledku toho táží se podepsaní
pana ministra zemědělství:
Jest pan ministr ochoten postarati se, aby zaměstnanci
státního hřebčince v Nitře
obdrželi to, co jim po zákonu přináleží,
t. j. příslušné diety do služební
cesty a pobyt mimo domovské služební místo?
V Praze dne 13. prosince 1927.
Ve státních hřebčincích, hříbárnách
a veškerých ústavech pro chov koní zaměstnáni
jsou civilní dělníci, po většině
starší lidé, vysloužilí vojáci
a poddůstojníci, již 4 i 7 roků.
Ku př. v Prešově je zaměstnáno
asi 60 dělníků s denním platem 17,
19, 22 a 25 Kč! při pracovní době
od 5-1/2 12. a od 13-1/2 19. hodiny, v celku až 12 hodin
denně, někdy i 13 hodin.
Pat těchto dělníků neodpovídá
ani těžkému, namáhavému a životu
nebezpečnému zaměstnání, ani
drahotním poměrům panujícím
v Prešově, zejména pro zaměstnance ženské
s vícečlennou rodinou.
Z nepatrného denního platu sráží
se dělníkům příspěvky
na nemocenské, invalidní, starobní a úrazové
pojištění měsíčně
50 Kč i více. Za naprosto nevhodné byty,
horší než chlévy, jsou nuceni platiti
100-150 Kč měsíčně.
V ústavě pro chov koní v Prešově
není ani pracovního řádu ani kolektivní
smlouvy, takže zde panují daleko horší
poměry, než u soukromých zaměstnavatelů,
ačkoliv by stát měl dávati dobrý
příklad.
Z těchto důvodů táží se podepsaní pana ministra zemědělství:
1) Jest pan ministr ochoten upraviti poměry zmíněných dělníků ve státním ústavě pro chov koní v Prešově a uzavříti s nimi příslušnou kolektivní smlouvu a vydati pracovní řády?
2) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci zařídil aneb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 1. prosince 1927.
Dne 23. října konala se v Podbrezové slavnost
svěcení praporu odborového sdružení
křesť. socialistů, spojená s veřejnou
schůzí lidu Hlinkovy ludové strany.
Místní poslanec Čillik zajistil si četnou
ochranu četnickou (do Podbrezové stažena 40ti
členná četnická pohotovost) a přiměl
i okresního náčelníka z Brezna tendenční
stížností k tomu, aby si zajistil od Ing. Pittnera
a Ing. Freunda slib, že schůze bude ignorována
a nabádal i soc. dem. a komunisty, aby se schůze
nesúčastnili.
Tato veřejná schůze politická, ačkoliv
se konala na pozemku státních železáren,
dala příležitost poslancům strany lidové
dr. Labajovi. Čillikovi a Pázmánymu a jejich
tajemníku Samuhelovi a Mocikovi k pustému štvaní
proti československému živlu a jmenovitě
proti Ing. Pittnerovi a Ing. Freundovi.
Poslanec Čillik, ačkoliv je v Podbrezové
dělníkem as místními poměry
obeznámen. tvrdil, že Maďarsko zaměstnávalo
na 6.000 dělníků, jen 300 zaměstnanců,
kdežto nyní na 3.000 dělníků
je 570 úředníků. Obojí je nepravda,
vypočítaná na štvaní proti českému
vedení a živlu. Bylo prohlášeno, že
jakost výrobků jest špatná a že
se dělá jen velký český deficit.
Vyhrožovalo se, že účastníci schůze
sami provedou revisi úředníků a budou
propouštěti. Čillik prohlašoval Čechy
za příživníky a vyžírače
Slovenska, kteří z Moravy nahrnuli se na Slovensko
a tu chtějí dělat pány!
Celé schůzi byli přítomni a paradovali
někteří vedoucí čeští
úředníci, kteří na místo,
aby na důkaz protestu proti štvaní na státní
závod a český živel ze schůze
a ťz řečnické tribunyŤ odešli,
byli přítomni štvaní do konce, naopak
účastnili se po schůzi společného
banketu, na němž štvaní pokračovalo.
Žádáme vládu, aby v takových
případech byl vzat v ochranu státní
závod proti vlastním zaměstnancům
(Čillik), aby byl chráněn český
živel v Podbrezové, vydaný při každé
luďácké schůzi v šanc štvaní
luďáckých agitátorů, které
jednou může skončiti vůči Čechům
podobně, jak obyčejně schůze Hlinkovy
strany končí ťpogromemŤ, a aby nebyla
snižována autorita v závodě účastí
některých vyšších úředníků
na takovýchto projevech.
Podepsaní táží se vlády:
1) Jest ochotna dáti tento případ co nejpřísněji vyšetřiti a nápravu jednati?
2) Jest vláda ochotna sděliti podepsaným,
co v této věci zařídila aneb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 13. prosince 1927.
V noci dne 30. srpna postižena byla jasinská kotlina
katastrofální povodní, charakterisovanou
dostatečně záznamy embrometrickými
(Kozmešček: 76,8 mm v hodině).
Povodní zničeny byly vesměs lesní
cesty vedoucí ne jen k zásobám paliva, ale
též k poloninám, na nichž zůstal
téměř všechen dobytek, dále zatopeny
nejlepší pozemky v údolích jednotlivých
řek a potoků s plodinami polnohospodářskými,
zanesena velká část domů nižné
Jasiny a konečně zcela přerušeno spojení
silniční (toto v délce 3,8 km), hrozí
nebezpečí, že v krátké době
ustane přeprava cestujících přestupováním
a zásilek překládáním z nedostatku
otopných látek pro železniční
stroj v Jasině.
Pozemky jasinské zpracovávají se pouze v
údolích řek kulturami okopanin, kdežto
horská vbočí a poloniny osazují se
pouze kulturami travními. Tím se stalo, že
zatopená a vodou zničená údolí
mají nedostatek příslušných plodin
(brambory, zelí, luštěniny a p.) nejen pro
státní zaměstnance jako první konsumenty,
ale i pro producenty - zdejší zemědělský
lid. - To se projevilo ihned v cenách těchto nejdůležitějších
potravin a v horečném schovávání
zásob, před vodou ochráněných,
známou válečnou formou.
Jak shora citováno, strženy byly lesní cesty,
vedoucí k poloninám, což mělo za následek
nepravidelné a podprůměrné zásobování
mlékem, které se rovněž zdražilo
- nehledě k jeho kvalitě a nedostatku mléčných
výrobků (smetany, másla, tvarohu, sýrů),
jichž se projevil rovněž nedostatek.
Ceny zemědělských plodin nejeví se
však jen přímým důsledkem povodňových
škod, nýbrž i jakožto důsledek poruchy
dopravy železniční, jelikož stouply okamžitě
ceny zboží dováženého, jako mouka,
cukr, kukuřice, petrolej atd., čímž
bylo obyvatelstvo donuceno zvýšenými cenami
vlastních výrobků zajistiti si potřebu
plodin, jež samo nakupuje. - O tom nechť poslouží
malá ukázka:
1 kg mouky | ||||
1 kg kvasnic | ||||
1 l petroleje | ||||
1 kap. baterie | ||||
1 vejce | ||||
Politická správa v Rachově povolila za přepravu
zboží přes místo poruchy železniční
tratě toto zvýšení cen za 100 kg.
Státní zaměstnanec se ocitl v situaci, která
nutí pro blížící se zimu k zásobení,
avšak toto vyžaduje; velikého finančního
nákladu, kterým z místního zaměstnanectva
nikdo nedisponuje.
Rovněž zásobení jednotlivců jest
znemožněno, poněvadž do krajů,
povodní postižených jest spojení jak
na stranu rumunskou tak polskou zcela přerušeno. Mimo
zatopení značné části Jasiny,
které postihlo zaměstnanectvo zvýšenými
náklady na odklizení bahna z bytů, kalů
ze studen a sklepů, na nahražení odnesených
plotů a hospodářských budov, přicházejí
v úvahu poměry rodinné a zdravotní,
jelikož mnoho dětí dojíždí
často ze studen domů, jako naopak, bude téměř
znemožněno zase odvážení těžce
nemocných, zvláště za zimy. Jako neposlední
následek katastrofy nutno uvésti i zvýšené
požadavky služebnictva, které takto vyrovnává
prostředky k finančnímu zajištění
své existence.
Zaměstnanectvo vidí zlepšení své
existence jednak v urychleném vybudování
prostředků dopravních. Co se týče
platové výpomoci, žádá zaměstnanectvo
jednotnou výpomoc na zásobení dle počtu
příslušníků rodiny za dobu 8-mi
měsíců napřed. Co se týče
spojení, žádá, aby byla s urychlením
vybudována silnice Jasina-Kvasy a postaráno o dopravu
osob autobusy nákladními neb parními vazy
(Škoda-Sentinel). Snahou dráhy budiž uvésti
pokud možno nejdříve přepravu potravin
a osob buď postavením provisorií neb urychlenou
výstavbou tratě.
Podotýkáme, že státní zaměstnanci
republiky polské, žijící v území
rovněž povodní téhož dne postiženém,
dostávají od vlády své země
25% svého služného ve formě mimořádného
drahotního přídavku, aniž o toto žádali.
Postižení zaměstnanci polští byli
poukázáni na nákup životních
potřeb v Jasině, avšak seznavše zdejší
ceny nákupní, odmítli u nás nakupovati,
jelikož by jím povolená výpomoc nestačila.
Mohou nakupovati doma za levnější peníz.
Proto táží se podepsaní:
1.) Jest vláda ochotna podle přání v předu uvedených poskytnouti ihned postiženým státním zaměstnancům v Jasině potřebnou pomoc?
2.) Jest vláda ochotna sděliti podepsaným,
co v této věci zařídila aneb zříditi
hodlá?
V Praze dne 13. prosince 1927.
Platový zákon z 24. června 1926, č.
103 Sb. z. a n. měl podle vůle zákonodárců
zlepšiti hmotné poměry státního
zaměstnanectva valorisací jejich služebního
příjmu. Do zákona však byla vsunuta
některá ustanovení, která zaměstnance
vůči dosavadnímu stavu poškozují.
Tak zejména ustanovení §u 193, o doplňovacím
přídavku ženatých pro kategorie zřízenecké.
V odst. 1, cit. §u přiznává se totiž
při převodu do nových platů doplňovací
přídavek ženatých těm zřízencům,
kteří měli v den před účinností
zákona nárok na jednotný drahotní
přídavek II, nebo vyšší rodinné
třídy, nebo kterým by příslušel,
kdyby nebylo vylučujícího ustanovení
§u 6, II. a §u 7. zákona č. 394/1922 Sb.
z. a n. Podle dosavadních předpisů příslušel
tento nárok i těm zřízencům,
jichž manželky byly samostatně výdělečně
činny, avšak neměly příjmu přes
10.000 Kč ročně. Příslušel
jim proto při převodu do nových platů
také doplňovací přídavek ženatých.
V odst. 2, cit. §u jest naproti tomu ustanoveno, kdy zaniká
nárok na zmíněný přídavek
a mezi jiným jako důvod zániku, jest též
dosažení zaopatření (.§ 144, odst.
1), t. j. podle §u 7. vládního nařízení
čís. 234/1921 dosažení vlastního
příjmu 4.000 Kč ročně.
Tu však nastává kolise mezi 1. a 2. odst. cit.
§u u těch zřízenců, jejichž
manželky mají příjem až 10.000
Kč ročně, neboť přiznaný
doplňovací přídavek podle odst. 1.
ihned se zastaví podle odst. 2. dnem poukazu, takže
vlastně k poukazu nedojde. Toho však jistě
zákonodárce neměl na mysli a patrně
přehlédl, jaké zhoršení dosavadního
stavu skrývá se pod citátem §u 144.,
odst. 1. a 3.
Poškození vznikne zvláště tehdy,
když zřízenec odchází do výslužby.
Měl-li podle dosavadních předpisů
nárok na vyšší jednotný drahotní
přídavek, byl by mu za dřívějšího
právního stavu ponechán i po odchodu do výslužby,
kdežto podle platového zákona nedostane doplňovacího
přídavku ženatých. Vyrovnání
případného zkrácení použitím
§u 161. jest nedostatečné, neboť při
výpočtu odpočivných platit podle dřívějších
předpisů počítá se s kratší
služební dobou (do 1. prosince 1925) než jakou
zaměstnanec skutečně vykazuje!
Uvádíme příkladem:
Zřízenec, sloužící od 6. října
1901 jako výpomocný a později jako definitivní
zřízenec, požíval propočtením
služební doby (do 31. prosince 1925 - 26 roků,
8 měsíců, 25 dní v to počítaje
5 válečných půlletí) od 1.
listopadu 1925 platu 12. stupně s drahotním přídavkem
II. rodinné třídy, ježto příjem
manželčin činil pouze 6.000 Kč ročně.
Při převodu do nových platů dostalo
se mu platu 9. stupně lI. platové stupnice bez doplňovacího
přídavku ženatých. Odejde-li 1. října
1927 do výslužby, vyměří se mu
na základě započitatelné služební
doby 28 let, 6 měsíců, 25 dní, výslužné
ročních 8.658 Kč (78% z pensijní základny
11.000 Kč). Podle dřívějších
předpisů dostalo by se mu při stejné
započitatelné době služební výslužného
ročních 6.720 Kč 48 h (78% z pensijní
základny 8.616 Kč) s jednotným drahotním
přídavkem ročních 2.880 Kč
a s doplňovacím přídavkem padle §u
10. bod 4, zákona č. 394/1922 Sb. z. a n. ročních
118 Kč 52 h, tedy úhrnem ročních 9.719
Kč. tedy oproti výslužnému podle platového
zákona o 1.061 Kč méně. Celý
tento rozdíl nedostane však jako doplňovací
přídavek podle §u 161. P. Z.; neboť se
pro srovnání starých a nových odpočivných
platů béře služební doba pouze
do 31. prosince 1925, t. j. 26 roků, 8 měsíců,
25 dní, a tedy výslužné ročních
6.375 Kč 84 hal. s jednotným drahotním přídavkem
II. rodinné třídy ročních 3.120
Kč. úhrnem 9.495 Kč 84 hal. Doplňovací
přídavek podle §u 161. P. Z. bude tudíž
činiti pouze 837 Kč 84 h ročně a zřízenec
bude oproti zřízenci se stejnou služební
dobou a stejnou pensijní základnu, který
odešel do výslužby před platovým
zákonem, zkrácen o 223 Kč 16 h ročně.
Přiznáním doplňovacího přídavku
(300 Kč) byla by tato křivda napravena.
Uvážíme-li mimo to, co uvedeno, intence, v
kterých zákon byl vydán, shledáme,
že naříkané ustanovení do zákona
vlastně nepatřilo.
Uvážíme-li dále, že platy byly
valorisovány oproti předválečné
výší pouze 6kráte, kdežto drahota
životních. potřeb až I0kráte, musíme
tvrditi, že zmíněné ustanovení
je nanejvýše nespravedlivé a mělo by
býti zrušeno, anebo aspoň pozměněno!
Nelze upříti, že platy zřízenectva
státního jsou nepřiměřeně
nízké oproti stoupnuvší drahotě
životních potřeb a že v nynějších
poměrech nemůže zřízenec pouze
ze služebního příjmu uživiti rodinu,
zvláště, je-li vícečlenná.
Přičiňuje-li se manželka zřízencova,
aby životní míra rodiny byla udržena na
patřičné výši, jest zajisté
nesociální, zkracovati proto služební
příjem zřízencův.
V důsledku toho táží se podepsaní vlády:
1) Jest vláda ochotna vhodným způsobem odstraniti v předu uvedené nesrovnalostí?
2) Jest vláda ochotna sděliti podepsaným,
co v této věci učinila nebo učiniti
hodlá?
V Praze dne 13. prosince 1927.