Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.
II. volební období. 5. zasedání.

1281.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne..................1927,

o převzetí předválečného dluhu zajištěného.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Podle čl. 203 č. 1. mírové smlouvy St. Germainské (č. 507 Sb. z. a n. z r. 1921) a čl. 186 č. 1. mírové smlouvy Trianonské (č. 102 Sb. z. a n. z r. 1922) a podle rozhodnutí vydaných Reparační komisí k provedení těchto ustanovení jest Československo povinno převzíti odpovědnost za titry předválečného dluhu zajištěného, vypočtené v příloze a zvané v dalším krátce "titry", a to kvotami v příloze rovněž uvedenými.

(2) Odpovědnost tato počíná dnem 1. července 1919, nevztahuje se tedy na úroky a kapitálové splátky dospělé před tímto dnem.

§ 2.

(1) Povinnost zmíněná v § 1 bude splněna

a) výměnou titrů za československé státní dluhopisy, v dalším zvané krátce "dluhopisy",

b) splacením titrů v hotovosti,

c) placením částek potřebných k zúrokování a umoření titrů ústavu, který bude jejich úrokovou a umořovací službu obstarávati společně pro nástupnické státy, odpovědné za tyto tury.

§ 3.

(1) Zástavní práva váznoucí na československých státních drahách pro titry uvedené v příloze pod položkami 1, 2, 3, 5 až 22, 26, 2, 29, 30, 32, 34 až 42 zanikají. Soudy, u nichž se vedou železniční knihy, je vymažou na návrh ministerstva železnic v dohodě s ministerstvem financí s odvoláním na tento zákon.

(2) Totéž platí o zástavních právech váznoucích na československých státních drahách pro prioritní dluhopisy vyjmenované v § 6 úmluvy, jež byla sjednána ve Vídni dne 21. října 1908 mezi bývalou rakouskou vládou a Privilegovanou rakousko-uherskou společností státních drah a schválena zákonem ze dne 27. března 1909, č. 46 ř. z.

(3) Zástavní práva váznoucí na československých státních drahách pro titry uvedené v příloze pod položkami 24, 25, 27 a 33 trvají po právu pouze potud, pokud jest Československo povinno převzíti za tyto titry odpovědnost. Pokud váznou pro část, za kterou československo odpovědno není, zanikají a soudy, u nichž se vedou železniční knihy, je vymažou na návrh ministerstva železnic v dohodě s ministerstvem financí s odvoláním na tento, zákon.

A. Výměna.

§ 4.

(1) Titry uvedené v příloze pod položkou 28 budou vyměněny za 3%ní státní železniční dluhopisy slosovatelné v letech 1931-1973 (konversní typ A),

(2) Titry uvedené v příloze pod položkami 14, 16, 20 a 21 budou vyměněny za 31/2%ní státní železniční dluhopisy slosovatelné v letech 1931-1956 (konversní typ B).

(3) Titry uvedené v příloze pod položkami 1, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 19, 29, 34, 36, 37, 38, 39, 40, 41 a 42 budou vyměněny za 4%ní státní železniční dluhopisy slosovatelné v letech 1931-1960 (konversní typ C).

(4) Titry uvedené v příloze pod položkami 4, 23, 31, 43, 44, 45; 46, 47, 48 a 50 a) budou vyměněny za 4%ní státní dluhopisy slosovatelné v letech 1931-1968 (konversní typ D).

(5) Titry uvedené v příloze pod položkami 13, a 15 budou vyměněny za 5%ní státní železniční dluhopisy slosovatelné v letech 19311939 (konversní typ E).

(6) Titry uvedené v příloze pod položkou 30 budou vyměněny za 51/4%ní státní železniční dluhopisy slosovatelné v letech 1946-1961 (konversní typ F).

§ 5.

(1) Dluhopisy vydané podle § 4, odst. 1., 2., 3., 5. a 6. budou zajištěny právem zástavním na československých státních drahách, a to

1. 3%ní státní železniční dluhopisy (konversní typ A) na drahách bývalé Rakouské společnosti místních drah ve vložkách č. 53, 21, 26, 31, 32, 36 a 46 železniční knihy zemského civilního soudu v Praze.

2. 31/2%ní státní železniční dluhopisy (konversní typ B) na bývalé Rakouské severozápadní dráze ve vložkách č. 141 a 143 železniční Knihy zemského civilního soudu v Praze, v pořadí za zástavním právem pro 5%ní státní železniční dluhopisy.

3. 4%ní státní železniční dluhopisy (konversní typ C) na bývalé Severní dráze císaře Ferdinanda ve vložce č. 56 železniční knihy zemského soudu v Brně.

4. 5%ní státní železniční dluhopisy (konversní typ E) na bývalé Rakouské severozápadní dráze ve vložkách č. 141 a 143 železniční knihy zemského civilního soudu v Praze.

5. 51/%ní státní železniční dluhopisy (konversní typ F) na bývalé dráze císaře Františka Josefa ve vložce č. 145 železniční knihy zemského civilního soudu v Praze.

(2) Vklad zástavního práva provedou soudy, u nichž se vedou příslušné železniční knihy, po vydání dluhopisů na návrh ministerstva železnic v dohodě s ministerstvem financí s odvoláním na tento zákon.

§ 6.

(1) Dluhopisy vydané podle § 4 budou zníti na koruny československé. Budou zúrokovány ode dne 1. listopadu 1927 počínajíc pololetně zpětmo, kusy o jmenovité hodnotě nižší než 1.000 Kč celoročně zpětmo.

(2) Slosování bude se konati veřejně vždy 1. září, vylosované dluhopisy budou splatny dva měsíce po vylosování. Podrobné slosovací plány, stejně jako jmenovitou hodnotu jednotlivých kusů a ostatní náležitosti stanoví ministr financí.

Ministr financí jest oprávněn dluhopisy kdykoliv po předchozí tříměsíční výpovědi hotově splatiti, buď celým zbytkem nebo částí; dluhopisy vypovězené části se určí v mimořádném slosování.

§ 7.

Předloženy mohou býti k výměně za dluhopisy pouze titry, které nebyly slosovány a splatny před 1. červencem 1919 (§ 1, odst. 2)

(2) Titry, ze kterých jest vedle československa zavázán i jiný stát nástupnický, budou přijímány k výměně pouze kvotou československou.

(3) Titry musí míti veškeré kupony dospělé po 1. listopadu 1927. Chybějící kupony nutno nahraditi plnou, po případě poměrnou částí jejich výplatní hodnoty (§ 9).

§ 8.

(1) Přejímací hodnota titrů předložených k výměně se vypočte podle přejímacích kursů, stanovených v příloze pro každých 100 K nebo 50 zlatých nebo 50 zlatých ve stříbře jmenovité hodnoty titrů a rozumí se v korunách československých.

(2) Takto vypočtená přejímací hodnota se zaokrouhlí nahoru tak, aby bylo lze uhraditi ji celou dluhopisy ve vydaných kusech.

(3) Rozdíl mezi přejímací hodnotou titrů a jmenovitou hodnotou dluhopisů dlužno doplatiti v hotovosti nebo uhraditi zadrženými úroky z titrů (§ 9).

§ 9.

(1) K titrům připojené a k nim patřící kupony dospělé ode dne 1. července 1919, pokud representují úroky za dobu do 1. listopadu 1927 a pokud jich nebude použito k zaokrouhlení přejímací hodnoty titrů (§ 8, odst. 3.), budou vyplaceny v hotovosti, a to v poměru 100 K nebo 50 zlatých nebo 50 zlatých ve stříbře československé kvoty rovná se 100 Kč.

(2) Ministr financí může vyplacení zadržených úroků rozvrhnouti na několik splátek, z nichž prvá byla by splatna při vydání dluhopisů, poslední nejpozději v roce 1930.

§ 10.

(1) Titry budou svolány k výměně za dluhopisy vyhláškou ministra financí uveřejněnou ve Sbírce zákonů a nařízení.

(2) Titry dlužno předložiti k výměně v propadné lhůtě, končící dvě léta po uplynutí roku, ve kterém bude uveřejněna vyhláška o svolání titrů k výměně.

(3) Titry, o jichž umoření bude zakročeno před uplynutím této lhůty, mohou býti přihlášeny k výměně ve lhůtě tří měsíců ode dne pravoplatného usnesení soudního, kterým byly prohlášeny za umořeny.

(4) Pokud jde o počítaní ohlašovací lhůty v umořovacím řízení, budiž první den lhůty stanovené pro výměnu pokládán za den splatnosti titrů.

B. Splacení.

§ 11.

(1) Titry uvedené v příloze pod položkami 2, 3, 6, 17, 18, 22, 26, 32, 49 budou splaceny v hotovosti.

(2) Výplatní hodnota titrů předložených ke splacení se vypočte podle výplatních kursů, které stanoví ministr financí. Výplatní kurs může však činiti nejvýše 20 korun československých za každých 100 marek jmenovité hodnoty titrů včetně zadržených úroků.

(3) Ustanovení § § 7 a 10 platí obdobně až na to, že titry dlužno předložiti ke splacení v propadné lhůtě jednoho roku ode dne uveřejnění vyhlášky o svolání titrů ke splacení.

§ 12.

(1) Titry uvedené v příloze pod položkou 35 budou splaceny v hotovosti. Jejich výplatní hodnota se vypočte podle výplatního kursu stanoveného v příloze pro každých 50 zlatých stříbra jmenovité hodnoty titrů a rozumí se v korunách československých.

(2) Při splacení těchto titrů budou vyplaceny v hotovosti i zadržené úroky až do 1. listopadu 1927.

(3) Ustanovení § § 7, 9 a 10 platí obdobně.

(4) Titry uvedené v příloze pod položkami 13, 14, 19 a 20 budou splaceny částečně. Při výměně jejich za dluhopisy (§ 4) bude hotově vyplaceno 156% jejich jmenovité hodnoty.

C. Společná služba úroková a umořovací.

§ 13.

(1) Úrokovou a umořovací službu titrů uvedených v příloze pod položkami 24, 25, 27 a 50 b) bude obstarávati Společná pokladna v Paříži (Caisse commune des porteurs des dettes publiques autrichienne et hongroise émises avant la guerre).

(2) Zaplacením částek potřebných k zúrokování a umořování těchto titrů, po případě odevzdáním titrů zakoupených na volném trhu za účelem umoření Společné pokladně, splní Československo veškeré svoje závazky z těchto titrů a nemůže býti na něm ničeho kromě toho požadováno.

(3) Potvrzení ministra financí, že byly Společné pokladně odevzdány za účelem umoření na volném trhu zakoupené titry o jmenovité hodnotě odpovídající československému podílu nebo, že jí byly zaplaceny částky potřebné k umoření československé kvoty titrů, jest potvrzením o řádném splacení a znehodnocení dílčích dluhopisů, jehož jest podle platných předpisů zapotřebí pro výmaz zástavního práva pro ně váznoucího.

§ 14.

(1) Pokud jde o titry uvedené v příloze pod položkou 33, zmocňuje se ministr financí, aby se dohodl s vládou republiky Rakouské o obstarávání úrokové a umořovací služby těchto titrů a zařídil pak, čeho bude zapotřebí.

(2) Ustanovení § 13, odst. 2. platí obdobně pro případ, že bude ujednáno společné obstarávání služby úrokové a umořovací.

§ 15.

Ministr financí se zmocňuje, aby úvěrními operacemi opatřil prostředky potřebné ke splacení titrů dle tohoto zákona.

§ 16.

(1) Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

(2) Provedou jej ministři financí, železnic a spravedlnosti.

Příloha k zákonu ze dne....... 1927 o převzetí předválečného dluhu zajištěného.

Pol.
Název titrů
Jmenovitá hodnota k 1.7. 1919
Čsl. kvota v %
Přejímací(*výplatní)kurs
Místní dráha Aš-Rosbach:
14% prioritní dluhopisy ze dne 21. prosince 1903...
2,082.000 K
100
100
Česká severní dráha:
24% prioritní dluhopisy ze dne 31. srpna 1882...
31,954.200 Mk
100
-
331/2% prioritní dluhopisy ze dne 2. května 1903.....
5,480.000 Mk
100
-
44% státní železniční dluhopisy ze dne 1. ledna 1909......
45,880.800 K
100
100
Česká západní dráha:
54% prioritní dluhopisy ze dne 28. února 1885.....
10,870.000 zl. stř.
100
100
64% prioritní dluhopisy ze dne 1. března 1885.....
1,084.800 Mk
100
-
74% prioritní dluhopisy ze dne 15. července 1895......
51,020.000 K
100
100
Moravská pohraniční dráha:
84% prioritní dluhopisy ze dne 10. února 1895.......
21,320.000 K
100
100
Moravsko-slezská ústřední dráha
94% prioritní dluhopisy ze dne 22. června 1895.......
30,150.000 K
100
100
Dráha Plzeň-Březno (Chomutov):
104% prioritní dluhopisy ze dne 1. října 1884
10,363.500 zl. stř.
100
100
114% státní železniční dluhopisy ze dne 1. července 1884.....
6,214.600 zl.
100
100
Jihoseveroněmecká spojovací dráha:
124% prioritní dluhopisy ze dne 4. července 1892.......
18,094.600 zl. stř.
100
100
Rakouská severozápadní dráha:
135% prioritní dluhopisy ze dne 1. března 1871.......
3,552.000 zl. stř.
76.559
75.-

*) 1.56 75.-
1431/2% konvertované prioritní dluhopisy ze dne 1. března 1871.....
58,988.000 K
76.559
*) 1.56
155% prioritní dluhopisy ze dne 1. října 1871
1,090.000 zl. stř.
100
100
1631/2% konvertované prioritní dluhopisy ze dne 1. října 1871.....
37,286.800 K
100
100
175% prioritní dluhopisy ze dne 12. prosince 1874......
2,966.400 Mk
84.908
-
1831/2% konvertované prioritní dluhopisy ze dne 12. prosince 1874......
19,865.400 Mk
84.908
-
194% prioritní dluhopisy ze dne 10. prosince 1885........
8,735.000 zl. stř.
76.559
75.-

*) 1.56 75.-
2031/2% prioritní dluhopisy lit. A ze dne 1. května 1903......
16,301.200 K
76.559
75.-

*) 1.56
2131/2% prioritní dluhopisy lit. B ze dne 1. května 1903...
10,973.000 K
100
100
2231/2% prioritní dluhopisy lit. C ze dne 1. května 1903.......
6,014.200 Mk
84.908
-
Rakouská severozápadní a Jihoseveroněmecká spojovací dráha:
234% státní železniční dluhopisy ze dne 7. května 1909.......
230,800.000 K
87.278
87.50
Privilegovaná rakousko-uherská společnost státních drah
243% prioritní dluhopisy staré sítě, em. I.-X.
436,835.500 fr.
62.808
-
253% prioritní dluhopisy serie A (doplňovací síť), em. I.- IV.....
168,224.000 fr.
62.808
-
264% prioritní dluhopisy ze dne 31. ledna 1883.........
79,190.000 Mk
79.977
-
274% prioritní dluhopisy ze dne 30. září 1900
76,697.000 fr.
80.437
-
Rakouská společnost místních drah:
283% prioritní dluhopisy ze dne 24. března 1894.........
62,060.000 K
61.917
62
Dráha císaře Františka Josefa:
294% prioritní dluhopisy ze dne 1. dubna 1884........
53,850.000 zl. stř.
68.954
69.-
3051/4% státní železniční dluhopisy ze dne 11. července 1886.......
42,416.600 zl. stř.
68.954
69.-
Dráha císařovny Alžběty
31na 51/4% státní dluhopisy překolkované akcie II. emise (trať Linec-Budějovice) ze dne 1. července 1869......
3,347.200 zl. stř.
40.161
50.-
32 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. července 1883........
87,960.000 Mk
3.694
-
334%, státní železniční dluhopisy ze dne 4. května 1890.......
40,440.000 zl. ve zl.
3.694
-
Severní dráha císaře Ferdinanda:
34 5% prioritní dluhopisy ze dne 1. ledna 1871
151.800 zl. stř.
58.641
73.-
355% prioritní dluhopisy ze dne 1. listopadu 1872........
59.400 zl. stř.
58.641
*) 58 64
364% prioritní dluhopisy ze dne 1. března 1886.........
28,110.000 zl.
59.149
73.-
374% prioritní dluhopisy ze dne 1. ledna 1887, I. emise.......
7,359.600 zl. stř.
59.149
73.-
384% prioritní dluhopisy ze dne 1. ledna 1887, II. emise.......
9,754.900 zl. stř.
59.149 1
73.-
394% prioritní dluhopisy ze dne 1. prosince 1888........
13,460.000 zl.
72.841
73.-
404% prioritní dluhopisy ze dne 1. července 1891........
10,040.000 zl.
59.149
73.-
414% prioritní dluhopisy ze dne 28. února 1898........
14,200.000 zl.
59.149
60.-
42 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. srpna 1904
45,300.000 K
59.149
60.-
Uhersko-haličská dráha:
435% prioritní dluhopisy ze dne 31. prosince 1870....
1,942.200 zl. stř.
34.8456
43.50
4431/2% konvertované prioritní dluhopisy ze dne 31. prosince 1870.......25,961.600 K
34.8456
30.-
45 5% prioritní dluhopisy ze dne 1. července 1878
136,200 zl. stř.
34.8456
43.50
46 31/2% konvert. prioritní dluhopisy ze dne 1. července 1878........
3,364.000 K
34.8456
30.-
47 4% prioritní dluhopisy ze dne 5. září 1887
11,699.400 zl. stř.
34.8456
35.-
4831/2% prioritní dluhopisy z července 1903
7,235.400 K
34.8456
30.-
4941/2% rakouská umořitelná státní železniční půjčka ze dne 11. dubna 1913....
122,347.500 Mk
45.338
-
504% uherská renta z r. 1910.....
250,000.000 K
19.837
-
a) titry vzaté z oběhu při okolkování předválečného dluhu nezajištěného, t. j. odevzdané do úřední úschovy podle zákona č. 124/1921 ve jmenovité hodnotě 46,882.560 K!
100
100
b) titry nevzaté z oběhu ani Československem, ani jiným státem nástupnickým kvotou odpovídající jmenovité hodnotě 2,709.940 K...... --


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP