II. volební období. | 5. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Podle čl. 203 č. 1. mírové smlouvy
St. Germainské (č. 507 Sb. z. a n. z r. 1921) a
čl. 186 č. 1. mírové smlouvy Trianonské
(č. 102 Sb. z. a n. z r. 1922) a podle rozhodnutí
vydaných Reparační komisí k provedení
těchto ustanovení jest Československo povinno
převzíti odpovědnost za titry předválečného
dluhu zajištěného, vypočtené
v příloze a zvané v dalším krátce
"titry", a to kvotami v příloze rovněž
uvedenými.
(2) Odpovědnost tato počíná dnem 1.
července 1919, nevztahuje se tedy na úroky a kapitálové
splátky dospělé před tímto
dnem.
(1) Povinnost zmíněná v § 1 bude splněna
a) výměnou titrů za československé
státní dluhopisy, v dalším zvané
krátce "dluhopisy",
b) splacením titrů v hotovosti,
c) placením částek potřebných
k zúrokování a umoření titrů
ústavu, který bude jejich úrokovou a umořovací
službu obstarávati společně pro nástupnické
státy, odpovědné za tyto tury.
(1) Zástavní práva váznoucí
na československých státních drahách
pro titry uvedené v příloze pod položkami
1, 2, 3, 5 až 22, 26, 2, 29, 30, 32, 34 až 42 zanikají.
Soudy, u nichž se vedou železniční knihy,
je vymažou na návrh ministerstva železnic v dohodě
s ministerstvem financí s odvoláním na tento
zákon.
(2) Totéž platí o zástavních
právech váznoucích na československých
státních drahách pro prioritní dluhopisy
vyjmenované v § 6 úmluvy, jež byla sjednána
ve Vídni dne 21. října 1908 mezi bývalou
rakouskou vládou a Privilegovanou rakousko-uherskou společností
státních drah a schválena zákonem
ze dne 27. března 1909, č. 46 ř. z.
(3) Zástavní práva váznoucí
na československých státních drahách
pro titry uvedené v příloze pod položkami
24, 25, 27 a 33 trvají po právu pouze potud, pokud
jest Československo povinno převzíti za tyto
titry odpovědnost. Pokud váznou pro část,
za kterou československo odpovědno není,
zanikají a soudy, u nichž se vedou železniční
knihy, je vymažou na návrh ministerstva železnic
v dohodě s ministerstvem financí s odvoláním
na tento, zákon.
(1) Titry uvedené v příloze pod položkou
28 budou vyměněny za 3%ní státní
železniční dluhopisy slosovatelné v
letech 1931-1973 (konversní typ A),
(2) Titry uvedené v příloze pod položkami
14, 16, 20 a 21 budou vyměněny za 31/2%ní
státní železniční dluhopisy slosovatelné
v letech 1931-1956 (konversní typ B).
(3) Titry uvedené v příloze pod položkami
1, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 19, 29, 34, 36, 37, 38, 39, 40, 41
a 42 budou vyměněny za 4%ní státní
železniční dluhopisy slosovatelné v
letech 1931-1960 (konversní typ C).
(4) Titry uvedené v příloze pod položkami
4, 23, 31, 43, 44, 45; 46, 47, 48 a 50 a) budou vyměněny
za 4%ní státní dluhopisy slosovatelné
v letech 1931-1968 (konversní typ D).
(5) Titry uvedené v příloze pod položkami
13, a 15 budou vyměněny za 5%ní státní
železniční dluhopisy slosovatelné v
letech 19311939 (konversní typ E).
(6) Titry uvedené v příloze pod položkou
30 budou vyměněny za 51/4%ní státní
železniční dluhopisy slosovatelné v
letech 1946-1961 (konversní typ F).
(1) Dluhopisy vydané podle § 4, odst. 1., 2., 3.,
5. a 6. budou zajištěny právem zástavním
na československých státních drahách,
a to
1. 3%ní státní železniční
dluhopisy (konversní typ A) na drahách bývalé
Rakouské společnosti místních drah
ve vložkách č. 53, 21, 26, 31, 32, 36 a 46
železniční knihy zemského civilního
soudu v Praze.
2. 31/2%ní státní železniční
dluhopisy (konversní typ B) na bývalé Rakouské
severozápadní dráze ve vložkách
č. 141 a 143 železniční Knihy zemského
civilního soudu v Praze, v pořadí za zástavním
právem pro 5%ní státní železniční
dluhopisy.
3. 4%ní státní železniční
dluhopisy (konversní typ C) na bývalé Severní
dráze císaře Ferdinanda ve vložce č.
56 železniční knihy zemského soudu v
Brně.
4. 5%ní státní železniční
dluhopisy (konversní typ E) na bývalé Rakouské
severozápadní dráze ve vložkách
č. 141 a 143 železniční knihy zemského
civilního soudu v Praze.
5. 51/%ní státní železniční
dluhopisy (konversní typ F) na bývalé dráze
císaře Františka Josefa ve vložce č.
145 železniční knihy zemského civilního
soudu v Praze.
(2) Vklad zástavního práva provedou soudy,
u nichž se vedou příslušné železniční
knihy, po vydání dluhopisů na návrh
ministerstva železnic v dohodě s ministerstvem financí
s odvoláním na tento zákon.
(1) Dluhopisy vydané podle § 4 budou zníti
na koruny československé. Budou zúrokovány
ode dne 1. listopadu 1927 počínajíc pololetně
zpětmo, kusy o jmenovité hodnotě nižší
než 1.000 Kč celoročně zpětmo.
(2) Slosování bude se konati veřejně
vždy 1. září, vylosované dluhopisy
budou splatny dva měsíce po vylosování.
Podrobné slosovací plány, stejně jako
jmenovitou hodnotu jednotlivých kusů a ostatní
náležitosti stanoví ministr financí.
Ministr financí jest oprávněn dluhopisy kdykoliv
po předchozí tříměsíční
výpovědi hotově splatiti, buď celým
zbytkem nebo částí; dluhopisy vypovězené
části se určí v mimořádném
slosování.
Předloženy mohou býti k výměně
za dluhopisy pouze titry, které nebyly slosovány
a splatny před 1. červencem 1919 (§ 1, odst.
2)
(2) Titry, ze kterých jest vedle československa
zavázán i jiný stát nástupnický,
budou přijímány k výměně
pouze kvotou československou.
(3) Titry musí míti veškeré kupony dospělé
po 1. listopadu 1927. Chybějící kupony nutno
nahraditi plnou, po případě poměrnou
částí jejich výplatní hodnoty
(§ 9).
(1) Přejímací hodnota titrů předložených
k výměně se vypočte podle přejímacích
kursů, stanovených v příloze pro každých
100 K nebo 50 zlatých nebo 50 zlatých ve stříbře
jmenovité hodnoty titrů a rozumí se v korunách
československých.
(2) Takto vypočtená přejímací
hodnota se zaokrouhlí nahoru tak, aby bylo lze uhraditi
ji celou dluhopisy ve vydaných kusech.
(3) Rozdíl mezi přejímací hodnotou
titrů a jmenovitou hodnotou dluhopisů dlužno
doplatiti v hotovosti nebo uhraditi zadrženými úroky
z titrů (§ 9).
(1) K titrům připojené a k nim patřící
kupony dospělé ode dne 1. července 1919,
pokud representují úroky za dobu do 1. listopadu
1927 a pokud jich nebude použito k zaokrouhlení přejímací
hodnoty titrů (§ 8, odst. 3.), budou vyplaceny v hotovosti,
a to v poměru 100 K nebo 50 zlatých nebo 50 zlatých
ve stříbře československé kvoty
rovná se 100 Kč.
(2) Ministr financí může vyplacení zadržených
úroků rozvrhnouti na několik splátek,
z nichž prvá byla by splatna při vydání
dluhopisů, poslední nejpozději v roce 1930.
(1) Titry budou svolány k výměně za
dluhopisy vyhláškou ministra financí uveřejněnou
ve Sbírce zákonů a nařízení.
(2) Titry dlužno předložiti k výměně
v propadné lhůtě, končící
dvě léta po uplynutí roku, ve kterém
bude uveřejněna vyhláška o svolání
titrů k výměně.
(3) Titry, o jichž umoření bude zakročeno
před uplynutím této lhůty, mohou býti
přihlášeny k výměně ve
lhůtě tří měsíců
ode dne pravoplatného usnesení soudního,
kterým byly prohlášeny za umořeny.
(4) Pokud jde o počítaní ohlašovací
lhůty v umořovacím řízení,
budiž první den lhůty stanovené pro
výměnu pokládán za den splatnosti
titrů.
(1) Titry uvedené v příloze pod položkami
2, 3, 6, 17, 18, 22, 26, 32, 49 budou splaceny v hotovosti.
(2) Výplatní hodnota titrů předložených
ke splacení se vypočte podle výplatních
kursů, které stanoví ministr financí.
Výplatní kurs může však činiti
nejvýše 20 korun československých za
každých 100 marek jmenovité hodnoty titrů
včetně zadržených úroků.
(3) Ustanovení § § 7 a 10 platí obdobně
až na to, že titry dlužno předložiti
ke splacení v propadné lhůtě jednoho
roku ode dne uveřejnění vyhlášky
o svolání titrů ke splacení.
(1) Titry uvedené v příloze pod položkou
35 budou splaceny v hotovosti. Jejich výplatní hodnota
se vypočte podle výplatního kursu stanoveného
v příloze pro každých 50 zlatých
stříbra jmenovité hodnoty titrů a
rozumí se v korunách československých.
(2) Při splacení těchto titrů budou
vyplaceny v hotovosti i zadržené úroky až
do 1. listopadu 1927.
(3) Ustanovení § § 7, 9 a 10 platí obdobně.
(4) Titry uvedené v příloze pod položkami
13, 14, 19 a 20 budou splaceny částečně.
Při výměně jejich za dluhopisy (§
4) bude hotově vyplaceno 156% jejich jmenovité hodnoty.
(1) Úrokovou a umořovací službu titrů
uvedených v příloze pod položkami 24,
25, 27 a 50 b) bude obstarávati Společná
pokladna v Paříži (Caisse commune des porteurs
des dettes publiques autrichienne et hongroise émises avant
la guerre).
(2) Zaplacením částek potřebných
k zúrokování a umořování
těchto titrů, po případě odevzdáním
titrů zakoupených na volném trhu za účelem
umoření Společné pokladně,
splní Československo veškeré svoje závazky
z těchto titrů a nemůže býti
na něm ničeho kromě toho požadováno.
(3) Potvrzení ministra financí, že byly Společné
pokladně odevzdány za účelem umoření
na volném trhu zakoupené titry o jmenovité
hodnotě odpovídající československému
podílu nebo, že jí byly zaplaceny částky
potřebné k umoření československé
kvoty titrů, jest potvrzením o řádném
splacení a znehodnocení dílčích
dluhopisů, jehož jest podle platných předpisů
zapotřebí pro výmaz zástavního
práva pro ně váznoucího.
(1) Pokud jde o titry uvedené v příloze pod
položkou 33, zmocňuje se ministr financí, aby
se dohodl s vládou republiky Rakouské o obstarávání
úrokové a umořovací služby těchto
titrů a zařídil pak, čeho bude zapotřebí.
(2) Ustanovení § 13, odst. 2. platí obdobně
pro případ, že bude ujednáno společné
obstarávání služby úrokové
a umořovací.
Ministr financí se zmocňuje, aby úvěrními
operacemi opatřil prostředky potřebné
ke splacení titrů dle tohoto zákona.
(1) Zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
(2) Provedou jej ministři financí, železnic
a spravedlnosti.
Místní dráha Aš-Rosbach: | ||||
1 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 21. prosince 1903... | |||
Česká severní dráha: | ||||
2 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 31. srpna 1882... | |||
3 | 31/2% prioritní dluhopisy ze dne 2. května 1903..... | |||
4 | 4% státní železniční dluhopisy ze dne 1. ledna 1909...... | |||
Česká západní dráha: | ||||
5 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 28. února 1885..... | |||
6 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. března 1885..... | |||
7 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 15. července 1895...... | |||
Moravská pohraniční dráha: | ||||
8 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 10. února 1895....... | |||
Moravsko-slezská ústřední dráha | ||||
9 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 22. června 1895....... | |||
Dráha Plzeň-Březno (Chomutov): | ||||
10 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. října 1884 | |||
11 | 4% státní železniční dluhopisy ze dne 1. července 1884..... | |||
Jihoseveroněmecká spojovací dráha: | ||||
12 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 4. července 1892....... | |||
Rakouská severozápadní dráha: | ||||
13 | 5% prioritní dluhopisy ze dne 1. března 1871....... |
| ||
14 | 31/2% konvertované prioritní dluhopisy ze dne 1. března 1871..... | |||
15 | 5% prioritní dluhopisy ze dne 1. října 1871 | |||
16 | 31/2% konvertované prioritní dluhopisy ze dne 1. října 1871..... | |||
17 | 5% prioritní dluhopisy ze dne 12. prosince 1874...... | |||
18 | 31/2% konvertované prioritní dluhopisy ze dne 12. prosince 1874...... | |||
19 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 10. prosince 1885........ |
| ||
20 | 31/2% prioritní dluhopisy lit. A ze dne 1. května 1903...... |
| ||
21 | 31/2% prioritní dluhopisy lit. B ze dne 1. května 1903... | |||
22 | 31/2% prioritní dluhopisy lit. C ze dne 1. května 1903....... | |||
Rakouská severozápadní a Jihoseveroněmecká spojovací dráha: | ||||
23 | 4% státní železniční dluhopisy ze dne 7. května 1909....... | |||
Privilegovaná rakousko-uherská společnost státních drah | ||||
24 | 3% prioritní dluhopisy staré sítě, em. I.-X. | |||
25 | 3% prioritní dluhopisy serie A (doplňovací síť), em. I.- IV..... | |||
26 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 31. ledna 1883......... | |||
27 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 30. září 1900 | |||
Rakouská společnost místních drah: | ||||
28 | 3% prioritní dluhopisy ze dne 24. března 1894......... | |||
Dráha císaře Františka Josefa: | ||||
29 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. dubna 1884........ | |||
30 | 51/4% státní železniční dluhopisy ze dne 11. července 1886....... | |||
Dráha císařovny Alžběty | ||||
31 | na 51/4% státní dluhopisy překolkované akcie II. emise (trať Linec-Budějovice) ze dne 1. července 1869...... | |||
32 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. července 1883........ | |||
33 | 4%, státní železniční dluhopisy ze dne 4. května 1890....... | |||
Severní dráha císaře Ferdinanda: | ||||
34 | 5% prioritní dluhopisy ze dne 1. ledna 1871 | |||
35 | 5% prioritní dluhopisy ze dne 1. listopadu 1872........ | |||
36 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. března 1886......... | |||
37 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. ledna 1887, I. emise....... | |||
38 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. ledna 1887, II. emise....... | |||
39 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. prosince 1888........ | |||
40 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. července 1891........ | |||
41 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 28. února 1898........ | |||
42 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 1. srpna 1904 | |||
Uhersko-haličská dráha: | ||||
43 | 5% prioritní dluhopisy ze dne 31. prosince 1870.... | |||
44 | 31/2% konvertované prioritní dluhopisy ze dne 31. prosince 1870.......25,961.600 K | |||
45 | 5% prioritní dluhopisy ze dne 1. července 1878 | |||
46 | 31/2% konvert. prioritní dluhopisy ze dne 1. července 1878........ | |||
47 | 4% prioritní dluhopisy ze dne 5. září 1887 | |||
48 | 31/2% prioritní dluhopisy z července 1903 | |||
49 | 41/2% rakouská umořitelná státní železniční půjčka ze dne 11. dubna 1913.... | |||
50 | 4% uherská renta z r. 1910..... | |||
a) titry vzaté z oběhu při okolkování předválečného dluhu nezajištěného, t. j. odevzdané do úřední úschovy podle zákona č. 124/1921 ve jmenovité hodnotě 46,882.560 K! | ||||
b) titry nevzaté z oběhu ani Československem, ani jiným státem nástupnickým kvotou odpovídající jmenovité hodnotě 2,709.940 K...... | - | - |