Klub poslanců komunistické strany Československa
považoval dnešní zákon o sociálním
pojištění hned od počátku za
nedostatečný a zájmům pojištěných
dělníků ani zdaleka nevyhovující.
Proto vytýkal již při jeho projednávání
v poslanecké sněmovně r. 1924 četné
nedostatky osnovy a podal v celku 171 opravných návrhů,
majících zákon zlepšiti, jež však
byly až na nepatrné výjimky zamítnuty.
Vývoj poměrů ukázal, že kritika
klubu komunistických poslanců byla správná.
Zákon je teprve rok v platnosti; tato poměrně
krátká doba však stačila, aby pojištěné
dělnictvo se přesvědčilo, jak nemožná
a na dále neudržitelná jsou přečetná
ustanovení pojištění nemocenského
i invalidního a starobního. Všeobecné
jest mezi dělnictvem přesvědčení
- a nejen mezi dělnictvem, ale také u vůdčích
činitelů nemocenských pojišťoven
a u nezaujatých odborníků - že zákon
musí býti zlepšen a jeho četné
nedostatky napraveny, nemají-li trpěti újmy
jak pojištěnci, tak pojišťovny samé.
Je nesporné, že zákonná výměra
pojistného v nemocenském pojištění
nestačí ke splnění úkolů,
k nímž toto pojištění jest povoláno,
že výše dávek pojištění
nemocenského i invalidního a starobního naprosto
nezabezpečuje hospodářskou existenci dělníka
a jeho rodiny v době nezaviněné nezpůsobilosti
ku práci, že správní orgány nemocenských
pojišťoven i Ústřední sociální
pojišťovny neodpovídají svým složením
zájmům pojištěnců, že následkem
neexistence rozhodčích a pojišťovacích
soudů se pojištěnci vůbec nemohou dovolat
svých práv, že o přestárlé
dělníky, z invalidního a starobního
pojištění vyloučené, není
nijak postaráno atd.
Má-li sociální pojištění,
vytvořené pro dělníky a na jejich
ochranu, plniti své poslání t. j. ochrániti
dělníka před zdravotní a hospodářskou
újmou v době, kdy beze své viny pracovati
nemůže, pak musí vyhovovati následujícím
zásadám:
Jeho východiskem musí býti potřeby
nejširších vrstev pracujícího lidu,
jimž musí sociální pojištění
v případech nemožnosti výdělku
zabezpečovati existenční minimum. Ze sociálního
zajištění nesmějí býti
vyloučeny osoby zajištění tohoto nejvíce
potřebující, tak zv. přestárlí
dělníci, o něž musí býti
postaráno obdobně jako o dělníky pojištěné.
Příspěvky na nemocenské pojištění
musí nésti zplna zaměstnavatel, který
dělníka po celý jeho život vykořisťuje,
takže úsporami nemůže se tento zajistiti
pro případ nemožnosti výdělku.
Správa sociálního pojištění
jakož i soudnictví pojišťovací musí
býti v rukou pojištěnců čili
zaměstnanců.
Uplatniti tyto základní zásady sociálního
pojištění také v československém
nemocenském, invalidním a starobním pojištění
dělnickém jest účelem tohoto návrhu.
Při tom snaží se návrh změniti
také jiná ustanovení zákona ze dne
9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., jež
nevyhovují po stránce administrativní neb
jsou pojištěncům a úspěšnému
provádění sociálního pojištění
u nás na újmu.
Návrh buduje pojistnou povinnost na pracovním, služebním
neb učňovském poměru, a nikoliv na
faktickém vykonávání prací
nebo služeb. Pojistná povinnost má trvati po
celou dobu, po kterou pracovní, služební neb
učňovský poměr trvá. Dnešní
text zákona, opírající se o faktické
vykonávání prací nebo služeb,
činí pojistnou povinnost v případě
přerušení práce o nedělích
a svátcích, o dovolené, při omezení
výroby v dílnách atd. pochybnou.
Mimo to stanoví návrh, že k pojistné
povinnosti není potřebí, aby při pracovním
atd. poměru byly splněny formální
náležitosti pro tento poměr jinak, na př.
§§ 1151 a 1152 občanského zákoníku,
živnostenským řádem a pod. stanovené.
Neboť sociální pojištění
má chrániti bez výjimky každého,
jenž vykonává nesamostatnou činnost
jako své povolání.
Dodatek k tomuto paragrafu má odstraniti dosavadní
pochybnosti o tom, kdo všechno má býti za domáckého
dělníka pokládán a má korigovati
dosavadní praxi, která vylučovala rodinné
příslušníky domáckého
dělníka z přímého pojištění,
třebas byli v domácké prácí
trvale a pravidelně zaměstnáni.
Ad lit. b). Zde návrh zrušuje nesociální
vyloučení osob starších 60 let z jakéhokoliv
zajištění pro případ invalidity
a stáří a pamatuje na zaopatření
potřebných z nich formou starobní podpory
ve smyslu čl. II. návrhu.
Ad lit. d). Bod tento odpadá, ježto důchodce
dle tohoto zákona může v důsledcích
definice invalidity býti opět zaměstnán
tak, že podléhá pojistné povinností
ve smyslu § 2. Pro tento případ má býti
podroben pojištění na dále, čímž
by se jeho důchod invalidní nebo starobní
zvětšil; vdova nebo vdovec důchodu požívající
by pak nabyli nároku na vlastní důchod invalidní
nebo starobní.
V důsledcích změny § 2 dlužno změniti
též ustanovení § 7 o počátku
a zániku pojištění. Pojistná
povinnost má počínati dnem, ke kterému
počal působiti poměr pracovní a končiti
dnem, ke kterému tento poměr končí.
Dnešní omezení pojištění
invalidního a starobního v neprospěch pojištěnce
v případě později podané přihlášky
není odůvodněno. Doba ztrávená
v pracovním poměru před přihláškou
má proto podle návrhu býti pojištěnci
započítána právě tak, jako
doba po přihlášce, ježto nepřihlášení
pojištěnce včas je vinou zaměstnavatele,
za kterou nemůže býti trestán pojištěnec.
Účelem navrhované změny je, aby na
domácké mistry, skutečnými podnikateli
rovněž vykořisťované, nebylo přesunováno
placení pojistných příspěvků
za osoby u nich zaměstnané, nýbrž aby
tento náklad na pojištění nesl výhradně
hlavní podnikatel.
Návrh zavádí zde dvě nové mzdové
třídy XI a XII, které odpovídají
bývalým dobrovolným třídám
XIV a XV starého nemocenského zákona. Zrušení
jejich v zákoně č. 221/1924 poškodilo
zájmy pojištěnců a je nesociální,
ježto i při pojetí těchto dvou tříd
do pojištění není respektován
veškeren příjem pojištěnců,
zejména výše zařazených, na mzdě.
V důsledcích zavedení zmíněných
nových dvou tříd nemocenského pojištění
zavádí se nová třída E v pojištění
invalidním a starobním, těmto dvěma
třídám odpovídající.
Zde přináší návrh pouze změny
rázu více administrativního a zabezpečuje
při přihláškách, odhláškách
a oznámeních k pojištění spolupůsobení
závodních výborů, případně
závodních důvěrníků,
jež má zaručiti, že přihlášky
budou zaměstnavateli podávány správně
a včas. V dosavadním § 20 se stanoví,
že zaplacení příspěvků
za pracovní dobu, ležící před
přihláškou, nemá míti vlivu na
zvýšení nároků pojištěnce.
Toto ustanovení zákona znamená bezdůvodné
obohacení nositelů pojištění.
Návrh tudíž toto ustanovení, nároky
pojištěnců omezující, škrtá.
V odst. 2. § 20 se navrhuje, aby k vůli uvarování
se sporů bylo výslovně stanoveno, že
otázka zavinění zaměstnavatelem nemá
na povinnost k náhradě vlivu.
Návrh zde odstraňuje tříštění
nemocenského pojištění zavedením
tak zv. jednotné pokladny. Pro obvod okresní politické
správy má býti v zásadě zřízena
a připuštěna pouze jediná pojišťovna,
tak zv. okresní nemocenská pojišťovna.
Veškeré ostatní druhy pokladen, které
vedou ke značnému zvýšení správních
nákladů na úkor zájmů pojištěnců,
mají býti zrušeny. Tím získané
úspory upotřebuje návrh ke zvýšení
dávek pojistných.
Návrh stanoví funkční dobu správních
orgánů nositelů pojištění
na tři resp. na dva roky, aby smýšlení
pojištěnců mohlo ve složení správních
orgánů přijíti lépe k platnosti.
Volební právo má míti každý
pojištěnec bez ohledu na věk; kdo pracuje,
ať rozhoduje. Volitelnost se snižuje podle vzoru v SSSR
z 26. roku na 18. rok.
Další ustanovení mají zaručiti
bezvadné provedení voleb, zejména řízení
reklamačního atd.
V § 55 se stanoví, že pakliže vláda
chce upraviti podrobnosti volebního řízení,
musí tak učiniti nejdéle do měsíce
ode dne vyhlášení zákona. Tím
má býti znemožněna sabotáž
voleb do nemocenských pojišťoven, Ústřední
sociální pojišťovny a rozhodčích
a pojišťovacích soudů, kterou provádí
ministerstvo sociální péče tím,
že již po více než rok prováděcí
nařízení k ustanovením zákona
jednajícím o volbách nevydává.
Zde návrh prakticky uskutečňuje zásadu:
"Pojištění pojištěncům"
a připouští do představenstva pouze
zástupce pojištěnců. Vzhledem k připravovanému
zákonu o nemocenském pojištění
soukromých úředníků a zřízenců,
jenž by měl za následek, že by funkcionáři
a zejména zaměstnanci dělnických organisací
nemohli býti voleni do představenstva nemocenských
pojišťoven dělnických, poněvadž
nebudou namnoze pojištěnci ve smyslu tohoto zákona,
stanoví návrh, že členy představenstva
mohou býti tito funkcionáři a zaměstnanci
i tehdy, když pojistné povinnosti ve smyslu §
2 nepodléhají. Má tím býti
zajištěno, aby ze správy nemocenských
pojišťoven nebyli vylučováni lidé,
ochranné a pojišťovací zákonodárství
dělnické, jakož i praxi pojištění
dokonale ovládající a v hájení
zájmů dělnictva obeznámení.
Ale i volba osob z těchto řad je vložena výhradně
do rukou pojištěnců. Funkční
období představenstva, starosty i náměstka
se zkracuje ze čtyř let na dvě léta,
aby byl zajištěn větší vliv pojištěnců
na správu pojištění.
V dozorčím výboru má býti polovina
členů znalých účetnictví.
Ovšem, že i tyto členy mohou voliti pouze pojištěnci.
Zásadu "pojištění pojištěncům"
provádí návrh také při složení
správních orgánů Ústřední
sociální pojišťovny. Výbor má
sestávati ze 40 členů, z nichž 30 náleží
skupině pojištěnců a 10 skupině
odborníků v otázkách ochranného
zákonodárství dělnického, které
jmenují největší odborové ústředny
zaměstnanecké, Tím má býti
sjednáno úzké spojení orgánů
sociálního pojištění s odborovými
organisacemi zaměstnaneckými podle vzoru organisace
pojištění ve Svazu Sovětských
Socialistických Republik. Toto spojení dělnických
a zaměstnaneckých organisací s orgány
sociálního pojištění je ve prospěch
jak pojištěnců, tak pojištění
samého a má nahraditi dosavadní neblahý
vliv byrokratů a orgánů státních
na pojištění. Totéž platí
o složení představenstva Ústřední
sociální pojišťovny.
Předseda Ústřední sociální
pojišťovny má býti právě
tak, jako předseda nemocenských pojišťoven,
volen a to výborem.
Volby do výboru Ústřední sociální
pojišťovny mají se podle návrhu prováděti
přímo pojištěnci, jak je tomu při
volbách delegátů nemocenských pojišťoven,
a nikoli nepřímo členy představenstev
nemocenských pojišťoven, jak stanoví dnešní
zákon.
O složení dozorčího výboru Ústřední
sociální pojišťovny platí totéž,
co řečeno o složení dozorčího
výboru okresní nemocenské pojišťovny.
V pojištění nemocenském zavádí
náš návrh nové dvě třídy
XI. a XII. a zvyšuje nemocenské takto: pro první
dvě třídy na 100% střední denní
mzdy, pro III. - IV. na 95°%, pro V. - VI. na 90%, pro VII.
- VIII. na 85%, pro IX. - X. na 80% střední denní
mzdy; pro nové třídy XI. a XII. stanoví
nemocenské na 75%. Tím chce náš návrh
aspoň přiblížiti nemocenské podpory
mzdám pojištěnců, jak je to důsledně
provedeno v pojištění v SSSR, kde dostává
pojištěnec nemocenské ve výši poslední
faktické mzdy.
Nemocenské má příslušeti, jako
tomu bylo před 1. červencem 1926, již od prvého
dne nemoci a dále také za neděle a svátky.
Má býti poskytováno nejvýše 1
a 1/2 roku, načež nastupuje,
trvá-li neschopnost k práci dále, tak zv.
nemocenský důchod podle § 108 a), který
se vyplácí ve výši poslední nemocenské
podpory neomezeně po celou dobu, pokud neschopnost k práci
trvá. Dosavadní ustanovení zákona
znamená bezdůvodné citelné poškození
nemocných dělníků.
V dávkách pojištění nemocenského
zavádí návrh jedině správnou
zásadu, že lékařská pomoc v nemoci
musí býti poskytována bez omezení
časového tak dlouho, dokud nemoc a tudíž
potřeba pomocí trvá.
Při pomoci v mateřství zavádí
návrh novou dávku tak zv. výbavné
pro děti, kterým mají býti aspoň
částečně hrazeny náklady s
porodem vždy nezbytně spojené, jak ostatně
je zavedeno jinde, zejména v SSSR.
Na rozdíl od dosavadního zákona rozšiřuje
se rodinné pojištění příslušníků
rodiny v tom smyslu, že peněžité dávky,
t. j. příspěvek za kojení a výbavné
pro dítě mají příslušeti
také nepojištěným manželkám
a družkám pojištěnců.
Za příslušníka rodiny má býti
nadále zásadně považována též
družka. Podle obdoby sociálního pojištění
německého zavádí návrh konečně
zaopatření v mateřství pro všechny
potřebné matky bez ohledu na to, zdali jsou pojištěnkami
neb manželkami či družkami pojištěnců
a to na útraty státu.
Při pohřebném za rodinné příslušníky
zvyšuje se maximální obnos na Kč 300.-,
jak tomu bylo za starého nemocenského zákona.
Na rozdíl od ustanovení dnešního zákona
mají dávky příslušníků
rodiny míti co do počtu a trvání stejný
rozsah jako dávky příslušející
pojištěnci, jak to v zásadě pojištění
rodiny jedině odpovídá.
Vedle dávek invalidního a starobního pojištění,
již zavedených, zavádí návrh
jako novou dávku tak zv. důchod nemocenský
a pak léčebnou péči pro důchodce,
jak je tomu v zákoně rakouském.
Doba čekací snižuje se podle vzoru rakouského
ze 150 na 104 týdny, při čemž odpadá
neproveditelná podmínka § 107 b), že z
příspěvkových týdnů
musí alespoň 13 týdnů spadati do povinného
pojištění před nápadem dávky.
Podle vzoru našeho pensijního pojištění
a zákona rakouského odstraňuje se podmínka
odbyté doby čekací v případech,
kdy nastala invalidita nebo smrt pojištěncova na základě
úrazu podnikového.
Za příspěvkové týdny mají
se vedle týdnů, za které se stalo splatným
pojistné na základě pojistné povinnosti,
považovati, jak je tomu v zákoně německém,
také týdny, v nichž pojištěnec
požíval prokazatelně nemocenského, podpory
v nezaměstnání nebo invalidního důchodu.
Vzhledem k tomu, že dělníci, kteří
při zavedení invalidního a starobního
pojištění byli již starší,
by nemohli získati důchodů k existenci potřebných,
navrhuje se započtení určitého počtu
týdnů ztrávených v pracovním
atd. poměru před 1. červencem 1926, překročil-li
pojištěnec při vstoupení do pojištění
40., 45. nebo 50. rok věku svého. K nabytí
důchodu invalidního má podle našeho
návrhu stačiti 50% výdělečné
neschopnosti místo dosavadních 66,6%.
V důsledcích zásady, že důchody
sociálního pojištění mají
zabezpečovati existenční minimum, zvyšuje
se základní částka důchodu
z Kč 500.- na 1.000.- Kč a částky
zvyšovací z jedné pětiny na jednu čtvrtinu
splatného (nikoliv zaplaceného) pojistného.
Při bezmocnosti důchodce, který potřebuje
ke svému ošetřování jiné
osoby, zvyšuje se důchod, jak je tonu v pojištění
pensijním a v rakouském zákoně, o
50%. Při invaliditě následkem podnikového
úrazu před uplynutím 520 příspěvkových
týdnů, považuje se podle obdoby pensijního
zákona tato doba za odbytou.
Důchod nemocenský má příslušeti
rovněž v případě, kdy není
odbyta doba čekací, je-li pojištěnec
nezpůsobilým k prácí ve smyslu §
95 (nestačí zde tudíž invalidita ve
smyslu § 109).
Dnešní podmínky nápadu důchodu
starobního jsou mimořádně přísné
na rozdíl od ustanovení zákonů cizích.
Proto snižuje návrh stáří, při
kterém má příslušeti nárok
na důchod starobní bez průkazu invalidity
na 55. rok věku, kdy dělník zpravidla je
40letou prací a strádáním již
úplně vyčerpán.
Rovněž neudržitelnými jsou ustanovení
§ 114 o důchodu vdovském, který podle
zákona přísluší pouze vdově
invalidní, tímto ustanovením stává
se důchod vdovský prakticky ilusorním. Vzhledem
k těžké ztrátě, kterou rodina
dělníka utrpí ztrátou živitele
a vzhledem k ustanovení zákonů cizích,
kde jest zaveden bezpodmínečný důchod
vdovský buď vůbec (Anglie) nebo aspoň
po určitou řadu let (Jugoslavie, Rakousko), zavádí
návrh vdovský důchod bezpodmínečně.
Pouze u vdovce má příslušeti důchod
vdovecký jen tehdy, je-li vdovec skutečně
invalidním.
Požitek důchodu sirotčího poskytuje
se podle návrhu až do 18. roku věku dítěte.
V případech, že dítě je neschopné
k výdělku přes 18. rok následkem nemoci,
studií neb odborné průpravy, má býti
podle vzoru zákona rakouského důchod sirotčí
poskytován na dále.
Nárok na důchod sirotčí má
příslušeti dále, podobně jako
dávky rodinného pojištění nemocenského
(§ 96), také dětem nevlastním za obdobných
podmínek jako osvojencům nebo schovancům.
Výše důchodu, která podle ustanovení
dnešního zákona je nedostatečná,
se přiměřeně zvyšuje (na 1/3
důchodu).
Rovněž se zvyšuje odbytné, které
přísluší v případě,
že nebyla dokončena doba čekací a které
nastupuje na místo důchodu a to na dvojnásobný
obnos jednoroční renty, ježto jde zde o dávku
jednorázovou. Odbytné má příslušeti
také rodičům a sourozencům v případě,
jsou-li potřební, kdežto podle dnešního
textu zákona jsou rodiče a sourozenci z požitku
odbytného neprávem téměř vyloučeni.
Nově zavádí návrh podle vzoru rakouského
odbytné pro provdávající se pojištěnky,
jehož vyplacení nemá - jakoby tomu bylo u vrácení
pojistného - vlivu na nároky pojištěním
získané, takže provdaná pojištěnka,
která po sňatku pracuje za mzdu dále, si
nároky tyto zvyšuje, právě tak, jako
každý jiný pojištěnec.
Státní příspěvek k důchodům
zvyšuje návrh na výší dvojnásobnou
a poskytuje jej také k příplatku na děti
u důchodu invalidního a starobního, jak to
činí zákon rakouský. V důsledcích
zásady, že důchody speciálního
pojištění mají zabezpečovati
existenční minimum, stanoví návrh,
že tam, kde toho nízkým výměrem
důchodu není dosaženo a kde důchodce
nemá jiných příjmů a také
žádného jmění, se zvyšuje
obnos státního příspěvku tak,
aby spolu s důchodem zaručoval důchodci existenční
minimum.
Konkurence dávek různých odvětví
sociálního pojištění stanovená
v § 126 zákona se zrušuje, ježto jednotlivá
odvětví sociálního pojištění
mají své zvláštní pojistné,
které kryje dávky pojištění bez
ohledu na dávky poskytované pojištěnci
případně jiným odvětvím.
Pokud jde o lékařskou službu, zavádí
návrh tak zv. organisovanou svobodnou volbu lékaře,
pojištěnci důtklivě vyžadovanou
z důvodu, že dnešní systém lékařské
služby v nemocenském pojištění
zájmům pojištěnců plně
nevyhovuje.
Na rozdíl od dnešního zákona stanoví
návrh podle vzoru zákona rakouského povinnost
nemocenských pojišťoven dáti pojištěnce
do léčebného ústavu, když toho
vyžaduje druh nemoci nebo když nemoc vyžaduje ošetření
a péče, jež v domácnosti nemohou býti
poskytnuty.
K léčebné péči Ústřední
sociální pojišťovny stanovené §
154 zákona má, jak je tomu podle zákona rakouského,
přistoupí-li léčebná péče
o důchodce. Jest zřejmo, že potřebuje-li
pojištěnec pomoci nemocenského pojištění
v případě nemoci, potřebuje této
pomoci tím více důchodce, jehož důchod
bude vždycky nižší, nežli je mzda pracujícího
dělníka. Může tudíž důchodce
ze svého důchodu ještě daleko obtížněji
opatřiti náklady na lékaře a léky,
nežli tak může učiniti pojištěnec
zdravý. Opatření lékařské
pomoci a léků z prostředků pojišťovny
je tudíž nezbytným doplňkem důchodů.
Náklady na léčebnou péči důchodců
má nésti Ústřední sociální
pojišťovna ze svého. V příspěvcích
pojištění invalidního a starobního
má na tuto léčebnou péči důchodců
býti přiměřeně pamatováno.
Pojistné invalidního a starobního pojištění
má podle návrhu činiti v prvních pěti
létech 5% ze mzdy. Ukázalo-li by se, že tímto
pojištěním nejsou nároky z pojištění
plně kryty, má pojistné býti po pěti
létech na základě pojistně mathematického
zkoušení finanční rovnováhy Ústřední
sociální pojišťovny býti stanoveno
nově, případně procentem vyšším.
Dnešní pojistné nemocenského pojištění
činící 5% ze mzdy, nestačí
ke krytí dávek pojistných. Proto stanoví
návrh, že pojistné toto má činiti,
jak tomu bylo před 1. červencem 1926 u většiny
nemocenských pokladen, 62/3 střední
denní mzdy a že může býti, ukáže-li
se toho potřeba, Ústřední sociální
pojišťovnou zvýšeno až na 8% mzdy.
V § 160 má býti placení pojistného
upraveno shodně s ustanovením §§ 2 a 7
po celou dobu, po kterou trvá pracovní atd. poměr,
nebo dokud pojištěnec nebyl odhlášen,
i když pracovní poměr byl zrušen.
Celé pojistné nemocenského i invalidního
a starobního pojištění nese podle návrhu
zaměstnavatel ze svého.
Pro zaopatření potřebných rodiček,
které nejsou ani pojištěnkami ani manželkami
nebo družkami pojištěnců, má býti,
ježto náklady tohoto zaopatření má
nésti stát, zřízen při Ústřední
sociální pojišťovně zvláštní
fond, dotovaný příděly státními,
se kterým by náklady tohoto zaopatření
byly súčtovány.
Pokud jde o uložení jmění Ústřední
sociální pojišťovny, chce návrh
zaručiti upotřebení tohoto jmění
ve prospěch sociální, zdravotní a
bytové péče pojištěnců
a jich rodin více, nežli to činí dnešní
zákon. Proto odstraňuje povinnost ukládání
jmění ve státních papírech
a stanoví, že alespoň jedna třetina
volného jmění Ústřední
sociální pojišťovny musí býti
uložena tak, aby sloužila bytové péči
pojištěnců a jich rodin.
Mimo to ustanovuje v § 155 a), který odpovídá
dnešnímu § 184, že část volného
jmění Ústřední sociální
pojišťovny může býti věnována
("upotřebena") k tomu, aby byla prováděna
nebo podporována opatření směřující
k odvrácení předčasné invalidity
pojištěnců a k potírání
lidových chorob.
Také při rozhodčích a pojišťovacích
soudech provádí návrh zásadu, že
soudnictví, stejně jako správa pojištění
patří pojištěncům a stanoví,
že předsedové a přísedící
těchto soudů jsou voleni pojištěnci;
zároveň se zrušuje státní dozor
nad pojišťovacím soudnictvím.
V § 193 stanoví návrh lhůtu k podání
opravných prostředků podle § 239, kterážto
lhůta v dnešním zákoně vůbec
stanovena není. Příslušnými pro
řízení o těchto opravných prostředcích
podle § 239 ustanovuje náš návrh předsedy
pojišťovacích soudů, aby i v tomto řízení
odstranil vliv státních orgánů, porušující
požadavek úplné autonomie pojištění.
V § 240, odst. 2. chce návrh zabrániti poškozování
zaměstnanců, kteří byli dříve
zaměstnáni u státu tím, že stanoví
povinnost, aby stát nebo jiný veřejný
zaměstnavatel převedl převodní částku
ne pouze za dobu ode dne účinnosti zákona
t. j. od 1. července 1926, nýbrž za celou dobu,
kterou pojištěnec ve státní nebo veřejné
službě ztrávil.
Příkré ustanovení § 244 zákona,
podle něhož nemá pojištěnec požívající
pojistných dávek nároku na zaopatření
chudinské, návrh vypouští.
Návrh zvyšuje úvěr ze 100 milionů
Kč na Kč 250 milionů a zajišťuje
jeho skutečné použití tím, že
příslušné částky zařazuje
přímo do rozpočtů na léta 1928
- 1930. Dosud totiž z úvěru 100 mil. Kč
nebyl vydán ani haléř!
Zde návrh napravuje chybu dnešního zákona,
který zrušil rozhodčí soudy nemocenských
pojišťoven aniž zajistil ochranu práv pojištěnců
po dobu, nežli budou zvoleny soudy nové. Zákon
stanoví, že staré soudy nemocenských
pokladen zvolené před 1. červencem 1926 fungují
dále do doby, nežli se umou svých funkcí
rozhodčí a pojišťovací soudy zvolené
podle tohoto zákona.
Čl. II., obsahující §§ 298 - 310,
vkládá do zákona o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří ustanovení o zaopatření
tak zv. osob přestárlých, které §
6, lit. b) tohoto zákona, jakož i zákon a pojištění
osob samostatně hospodařících z pojištění
pro vysoký věk vylučují. Hlavní
zásady tohoto zaopatření jsou: 1.) státní
starobní podpory se dostává všem potřebným
osobám přestárlým; 2.) na podporu
státní mají tyto osoby právní
nárok; 3.) podpora má zajistiti důchodcům
spolu s jinými jejich ev. důchody existenční
minimum; 4.) podpora se vyplácí z prostředků
státních; 5.) orgány rozhodující
o přiznání podpory jsou v rukou zástupců
vrstev, z jichž řad pocházejí osoby
podporované.
Volby do nemocenských pojišťoven, do Ústřední
sociální pojišťovny a do rozhodčích
a pojišťovacích soudů nebyly dosud provedeny,
ačkoliv zde není vůbec žádných
věcných překážek. Odkládání
voleb má důvody čistě politické.
Z tohoto důvodu, jakož i z důvodů, že
dnešní správní orgány neodpovídají
zákonům a smýšlení pojištěnců,
jsou kusé a namnoze nahrazeny vládními komisemi
a komisaři, stanoví návrh, že volby
do všech těchto institucí musí býti
vypsány do 2 měsíců ode dne vyhlášení
tohoto zákona a provedeny nejdéle do uplynutí
3 měsíců od tohoto dne.
Pokud se týče nákladů se strany státu,
jež by si provádění tohoto návrhu
vyžádalo, rozvrhují se takto:
1.) zdvojnásobení státního příspěvku
k důchodům a zavedení státního
příspěvku k příplatkům
vychovávacím podle § 123 bude za prvních
5 let činiti 30 až 32 miliony Kč, kterýžto
náklad se později přirozeně vzrůstem
důchodců zvýší;
2.) zvýšení státního příspěvku
podle § 123, odst. 3 na obnos, který by úhrn
všech důchodů pojištěncových
doplňoval na existenční minimum. Při
existenčním minimu 7,000,- Kč by činil
tento náklad za prvních pět let devadesát
milionů Kč, jenž se také později
postupně zvyšuje;
3.) státní podpora tak zv. osobám přestárlým
podle čl. II. při plném podchycení
celého okruhu osob, s nímž osnova počítá,
ročně 850 mil. Kč, kterýžto náklad
se však rok od roku snižuje v témž tempu,
jak se zužuje úmrtím okruh podporovaných
osob, až se konečně omezí na nepatrný
obnos na zaopatření osob, které teprve v
60 létech budou vstupovati do zaměstnání,
pojištění zaměstnanců neb osob
samostatně hospodařících podléhajícího;
4.) náklady na státní zaopatření
v mateřství podle § 95, II. b) ročně
30 milionů Kč;
5.) zvýšení úvěru na léčebnou
péči podle o 257 celkem o 150 mil., jež se
rozvrhují na léta 1928 - 1930.
Tyto náklady státu buďtež uhrazovány
úsporami a odbouráváním nákladů
na militarismus. Tím bude lze i ony ze státních
nákladů na pojištění resp. zaopatření
podle tohoto návrhu, jež budou po delší
řadu let vzrůstati, plně uhraditi.
Po stránce formální navrhujeme, aby náš
návrh byl přikázán výboru sociálně-politickému
a rozpočtovému.