II. volební období | 4. zasedání. |
Obsah:
Úvod
Část 1. Rozvaha
příjmů a výdajů v hotovosti
a cenných papírech
Část 2. Úhrnný
účet porovnávající náležitosti
příjmové a výdajové se státním
rozpočtem, jakož i ryzí výsledek rozpočtového
hospodaření
Rozvržení čistého
výsledku rozpočtového hospodaření
podle kapitol
Část 3. Státní
výdaje a příjmy na rozpočet (úhrnem)
Přehled osobních výdajů
Přehled věcných
výdajů
Část 4. Státní
výdaje na rozpočet a jejich pasivní nedoplatky
(v podrobnostech)
President republiky
Kancelář presidenta republiky
Národní shromáždění
Nejvyšší správní soud a Volební soud
Nejvyšší účetní kontrolní úřad
Příděly samosprávným svazkům
Státní dluh republiky Československé
Pensijní a zaopatřovací požitky
Předsednictvo ministerské rady
Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo národní obrany
Ministerstvo vnitra
Ministerstvo školství a národní osvěty
Ministerstvo financí
Všeobecná pokladní správa
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností
Ministerstvo pošt a telegrafů
Ministerstvo železnic
Ministerstvo zemědělství
Ministerstvo spravedlnosti
Ministerstvo veřejných prací
Ministerstvo sociální péče
Ministerstvo pro zásobování lidu
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy
Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy
Likvidace repatriačních
nákladů čs. příslušníků
Část 5. Státní
příjmy na rozpočet a jejich aktivní
nedoplatky (v podrobnostech)
President republiky
Kancelář presidenta republiky
Národní shromáždění
Nejvyšší správní soud a Volební soud
Nejvyšší účetní kontrolní úřad
Příděly samosprávným svazkům
Státní dluh republiky Československé
Pensijní a zaopatřovací požitky
Předsednictvo ministerské rady
Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo národní obrany
Ministerstvo vnitra
Ministerstvo školství a národní osvěty
Ministerstvo financí
Všeobecná pokladní správa
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností
Ministerstvo pošt a telegrafů
Ministerstvo železnic
Ministerstvo zemědělství
Ministerstvo spravedlnosti
Ministerstvo veřejných prací
Ministerstvo sociální péče
Ministerstvo pro zásobování lidu
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy
Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy
Likvidace repatriačních nákladů čs. příslušníků
Úhrada státních
výdajů nekrytých stát. příjmy
na rozpočet z výnosu úvěrních
operací
Část 6. Pasiva z
hospodaření na rozpočet (vyjma státní
dluh)
Část 7. Stav státního
dluhu koncem roku 1925
Část 8. Aktiva z
hospodaření na rozpočet
Část. 9. Účiny
mimo rozpočet
A. Úvěrní operace
B. Zálohy
Účiny kmenového jmění náboženských matic a studijních fondů
Účiny státem spravovaných zemských pensijních a zaopatřovacích ústavů (fondů) na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
Výdajové a příjmové nedoplatky účinů mimo rozpočet
Dluhy a pohledávky účinů mimo rozpočet
Peněžní vklady
do státních podniků
Část 10. Úhrnný
účet účinů v cenných
papírech
Část 11. Vyrovnávací
účet (saldo) veškerých státních
příjmů a výdajů, sestavený
podle pokladen a úřadů
Část 12. Nedoúčtované
položky
Část 13. Pokladní
hotovosti a zásoby cenných papírů
Část 14. Státní
podniky
A. Provozní účty
Tabáková režie
Státní loterie
Státní mincovna v Kremnici
Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové)
Československé státní dráhy
Státní lesy a statky
Podrobné rozčlenění
Uhřiněvský školní závod zemědělský
Školní závod zemědělský v Děčíně - Libverdě
Státní báňské a hutnické závody
Vojenská továrna na letadla
Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech
Státní lázně
Státní tiskárny
Tiskárna ministerstva národní obrany
Československá tisková kancelář
Úřední noviny
Přehled hospodářských
výsledků
B. Investice
Část 15. Vysvětlivky
k odchylkám náležitostí od rozpočtu
Státní meliorační fond
Popis jmění melioračního
fondu
Státní bytový fond, odd. A. - pro záruky
Popis jmění státního
bytového fondu, odd. A - pro záruky
Státní bytový fond, odd. B. - pro přímé půjčky
Popis jmění státního bytového fondu, odd. B - pro přímé půjčky
Účet dávky z majetku a přírůstku na majetku
Účet z výtěžku dávky z majetku a přírůstku na majetku
Pokladní účet
Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti
Celkový přehled splatných částek na dávce z majetku a přírůstku na majetku
Pasiva
Celkový účet
dávky z majetku a přírůstku na majetku
do konce roku 1926
Nejvyšší účetní
kontrolní úřad předkládá
podle §u 10, zákona z 20. března 1919, čís.
175 Sb. z. a n., státní závěrečný
účet za rok 1926 Národnímu shromáždění
ke zkoumání a schválení. Podařilo
se vyhověti tentokráte přání
v zákonodárných sborech opětovně
projevovanému, aby účet za rok uplynulý
byl předložen v době projednávání
rozpočtu na rok budoucí. Výsledku toho bylo
dosaženo nikoliv bez značných obtíží,
ježto stále ještě některé
poukazovací úřady i správy státních
podniků zůstávaly s předložením
závěrek v
prodlení, při čemž u podniků
částečně lze průtah vysvětliti
nesnázemi při řešení bilančních
problémů. Urychliti by se dalo sestavování
dílčích závěrek, kdyby poukazovací
úřady pečovaly o to, aby případy,
kde je třeba vzájemného vyúčtování,
byly vyřizovány
již během správního roku.
Systematická úprava
účtu zůstala táž, jako byla roku
minulého. Odpadl z účtu ve shodě s
rozpočtem súčtovací oddíl státních
investic. Jako v úvodech účtů dřívějších
připojují se i zde k jednotlivým oddělením
účtu některé poznámky a vysvětlení,
seřaděné tak, jak se podle své povahy
k těmto jednotlivým oddělením vztahují.
Srovnání pokladních
účinů na rozpočet a
to:
výdajů | 11.729,023.403 Kč 51 h |
s příjmy | 11.657,342.090 Kč 45 h |
vykazuje výdajů více o | 71,681.313 Kč 06 h |
o něž se pokladní
hotovosti ztenčily.
Z účinů mimo
rozpočet vyplývá v roce 1926 při
srovnání
příjmů | 5.211,624.841 Kč 97 h |
s výdaji | 4.907,483.571 Kč 89 h |
přebytek | 304,141.273 Kč 08 h, |
který kasovní hotovosti rozmnožil, takže z vyrovnání obou rozdílů vyplývá rozmnožení kasovních hotovostí o | 232,459.960 Kč 02 h. |
Konečná pokladní hotovost reelního (působivého) hospodaření koncem roku 1925, vykázaná obnosem | 468,938.243 Kč 09 h, |
zvýšila se tedy na obnos | 701,398.203 Kč 11 h. |
se poznamenává:
Vlastní pokladní
příjmy na rozpočet [To jest bez obnosů
použitých na nepreliminované výdaje
z výtěžku úvěrních operací
189,153.433 Kč 47 h.]
obnášely v roku 1926 | 11.468,188.656 Kč 98 h, |
oproti příjmům v roce 1925 | 10.837,874.765 Kč 18 h, |
více o | 630,313.891 Kč 80 h, |
přes to, že v roce
1926 přebytky největších státních
podniků (železnic, pošty i báňských
a hutnických závodů) neplynuly tak jako v
roce 1925 do rozpočtových příjmů,
nýbrž byly podnikům ponechány na úhradu
investic. Zvýšený příjem pro
státní pokladnu pochází hlavně
z daní a dávek, na kterých bylo oproti roku
1925 v celku zaplaceno v roce 1926 více o 4315280.744 Kč
01 h, a z příjmů všeobecné pokladní
správy, jichž bylo více o 293,902.428 Kč
55 h.
Výdaje pokladní na rozpočet obnášejí v roce 1926 | 11.729,023.403 Kč 51 h, |
oproti výdajům na rozpočet a výdajům na investice vnitřní státní správy v roce 1925 | 11.897,287.564 Kč 09 h, |
méně o | 168.264.160 Kč 58 h, |
při čemž ještě
v platbě roku 1926 jsou započteny příspěvky
státní správy na podnikové investice
(pošta, železnice, báně a hutě
a státní lázně) v částce
429,55.980 Kč 68 h.
[Výdaje na rozpočet | 11.408,636.675 Kč 84 h, | |
na investice vnitřní státní správy: | a) min. zemědělství | 2,744.723 Kč 56 h, |
b) min. veřejných prací | 485,906.164 Kč 69 h.] |
Zmenšení výdajů
nastalo hlavně u dní a dávek tím,
že se jejich vratky počínajíc rokem
1926 nevykazují ve výdajích, nýbrž
se odečítají od příjmů,
dále u všeobecné pokladní správy,
ježto se nevyskytly nahodilé výdaje ve značných
částkách.
se poznamenává:
Přebytek z mimoetátního účtování je v roce 1926 | 304,141.273 Kč 08 h. |
V roce 1925 byl přebytek | 356,910.081 Kč 81 h. |
Po provedení likvidace
Státního obilního ústavu je třeba
v mimoetátním účtování
vyúčtovati ony zálohy, které státní
správa svého času poskytla Státnímu
obilnímu ústavu ze svých pokladních
hotovostí, jejichž doplnění z výtěžků
úvěrních operací třeba nyní
účetně provésti.
[Pohledávka koncem roku 1925 (pol. 4. závěrečného účtu 1925) | 4.885,655.946 Kč 66 h, | |
v níž jsou zahrnuty částky vyplacené z výtěžku úvěrních operací: | ||
závěrečný účet za rok 1920 | 228,014.412 Kč 50 h, | |
závěrečný účet za rok 1921 | 1.592,291.902 Kč 33 h | 1.820,306.314 Kč 83 h, |
takže zbývá uhraditi pokladním hotovostem | 3.065,349.631 Kč 83 h. | |
Z celkové pohledávky za státním obilním ústavem | 4.885,655.946 Kč 66 h, | |
byla vyrovnána ztráta podle schválené likvidační bilance ke dni 24. listopadu 1924 per | 4.816,941.413 Kč 54 h, | |
snížená o dodatečnou těžbu na úrocích v roce 1925 | 41 Kč -- h | 4.816,941.372 Kč 54 h. |
Evidenci zbývající části pohledávky per | 68,714.574 Kč 12 h |
převzala ministerstva
financí (hotovosti a vklady u peněžních
ústavů) a zásobování (pohledávky
za stranami), jejíž výše obnáší
se zřetelem na platby a odpisy od 24. listopadu
1924 do 31. prosince 1926
při kap. 14 B, tit. 10, § 11 | 8,723.191 Kč - h, |
při kap. 22, tit. 1. | 18,589.709 Kč 67 h |
a vymáhá se postupně.]
Toto vyúčtování
jest vykázáno v části tohoto státního
závěrečného účtu "A.
Úvěrní operace" výdaje odst.
III., pol. č. 2.,
úhrnným obnosem | 3.065,349.631 Kč 83 h |
a stejným obnosem "B.
Zálohy" příjmy odst. IV., pol. č.
2.
Po odečtení tohoto
obnosu od celkových úhrnů zbývá
na účtu "A. Úvěrní operace":
příjem (beze změny) | 1.780,674.272 Kč 47 h, |
vydání toliko | 1.659,524.811 Kč 44 h |
a na účtu "B.
Zálohy":
příjem toliko | 365,600.940 Kč 67 h, |
výdaje (beze změny) | 182,609.128 Kč 62 h. |
Jednotlivé položky
příjmů z výtěžku úvěrních
operací vykazují kolik bylo přijato z úvěrních
operací, kontrolovaných v letech dřívějších
i v roce 1926. Mezi položkami těmi jest v odst. I.
b) č. 1. částečný výtěžek
státní půjčky u italské vlády
na výzbroj a výstroj čsl. vojska v Italii
podle zákona z 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920 | 69,637.508 Kč 64 h, |
který byl ministerstvem
národní obrany převeden z kontokorentu do
mimoetátního účtu ministerstva financí.
Protihodnota bude ve výdajích zúčtována,
až bude provedeno vyúčtování
celého dluhu s italskou vládou. Ve výdajích
"A. Úvěrní operace" jsou podrobně
uvedeny částky, jichž na účet
výtěžků úvěrních
operací bylo v roce 1926 použito. Mimo jiné
vykazuje se tu, že bylo
splaceno na státní dluhy z výtěžků úvěrních operací celkem | 1.204,389.396 Kč 32 h, |
z toho na pokladniční poukázky | 1.004,762.500 Kč -- h. |
(Výdaj: odst. VI., č.
1 - 5).
Již v účtě
za rok 1925 byly výdaje na splácení dluhů,
neděly-li se z příjmů rozpočtových,
nýbrž z výtěžku úvěrních
operací nových (konversí, konsolidací),
účtovány mimoetátně.
V účtě záloh
"B. Zálohy" objevují se v příjmu
obnosem 188,307.729 Kč 39 h zálohy z dávky
z majetku podle zákona o Národní bance z
roku 1925 na splácení státních pokladničních
bonů;
na tyto podle odst. I. pol. č. 1. výdajů bylo splaceno | 175,870.000 Kč - h. |
Tu se umořuje státní
dluh, proti čemuž však na druhé straně
zůstává ze záloh obligo státní
správy oproti majetkové dávce.
Výsledky průběžných
účinů v roce 1926 vykazují:
Počáteční
stav: aktivní saldo nedoúčtovaných
položek
koncem roku 1925 | 217,652.365 Kč 22 h, |
výdaje roku 1926 | 57.792,744.881 Kč 55 h, |
úhrnem | 58.010,397.246 Kč 77 h. |
Příjmy roku 1926 | 57.466,044.064 Kč 44 h, |
konečný stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1926 | 544,353.182 Kč 33 h. |
Odečte-li se toto saldo od pokladní hotovosti z reelního hospodaření per | 701,398.203 Kč 11 h, |
zbývá skutečná pokladní hotovost | 157,045.020 Kč 78 h. |
Proti skutečné kasovní hotovosti z konce roku 1925 | 251,285.877 Kč 87 h, |
jeví se úbytek | 94,240.857 Kč 09 h. |
Tato částka spolu s celým přírůstkem kasovním z reelního hospodářství | 232,459.960 Kč 02 h, |
úhrn | 326,700.817 Kč 11 h, |
je právě vyčerpána převahou výdajů kontokorentních | 57.792,744.881 Kč 55 h | |
nad příjmy kontokorentními | 57.466,044.064 Kč 44 h | 326,700.817 Kč 11 h |
čili rozdílem mezi konečným aktivním saldem nedoúčtovaných položek | 544,353.182 Kč 33 h | |
a počátečným | 217,652.365 Kč 22 h | |
326,700.817 Kč 11 h |
Pozoruhodný jest pokles výše cifer obratu kontokorentního
oproti r. 1925: v roce 1925 na obou stranách přes
79 miliard, v roce 1926 pouze 57 miliard. Vysvětluje se
to tím, že ještě v roce 1925 bylo v kontokorentních
účinech provedeno vyloučení kontokorentních
zůstatků státních podniků,
takže v roce 1926 v kontokorentních
účinech průběžné příjmy
a výdaje státních podniků vůbec
již se neobjevují.
Zvýšení aktivního
salda nedoúčtovaných položek z okrouhlých
217 milionů na 544 milionů vysvětluje se
snížením sumy pasivních nedoplatků
průběžným, kdežto aktivní
zůstaly přibližně na stejné výši.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad o vyúčtování nedoplatků
stále usiluje a, jak už v předchozím
účtu podotknuto, při projednávání
připravované osnovy finančního řádu
bude třeba dbáti toho, aby přesným
vymezením pojmu kontokorentního
účtování bylo pro budoucnost užívání
této formy účtování omezena
na případy nepochybně pouze průběžné
povahy, aby též byla zabezpečena kontrola jednotlivých
účinů.
Finančním zákonem ze dne 15. října 1925, čís. 207 Sb. z. a n. byly na rok 1926 stanoveny v čl. I. státní výdaje částkou | 10.070,271.410 Kč - h; |
částka tato byla zákonem ze dne 17. prosince 1926, čís. 240 Sb. z. a n. snížena při kap. 11. - ministerstvo národní obrany o | 360,000.000 Kč - h |
na | 9.710,271.410 Kč - h. |
V čl. V. finančního zákona byly stanoveny státní příjmy částkou | 10.085,752.543 Kč - h. |
Státní rozpočet předvídal tedy přebytek o | 375,481.133 Kč - h. |
Mimo výdaje podle čl.
I. finančního zákona byly jednak čl.
IX. téhož finančního zákona,
jednak zvláštními zákony v roku 1926
a zákony dřívějšími dále
působícími povoleny ještě tyto
další výdaje nad rozpočet:
I. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice do výše | 47,000.000 Kč - h |
a zálohy na provozní a správní náklady místních drah do výše | 56,000.000 Kč - h |
(čl. IX. fin. zák.
z 15./10. 1925, čís. 207 Sb. z. a n.).
II. Na podporu stavebního
ruchu podle zákona ze dne 7. března 1924, čís.
58 Sb. z. a n.:
a) (§ 3.) Na vystavění
obytných budov pro státní a jiné veřejné
zaměstnance - poměrná částka
z celkového obnosu 600 mil.
b) (§ 8.) Na úhradu
osobního a věcného nákladu, spojeného
s prováděním zákona o stavebním
ruchu.
III. Na úhradu nákladů,
spojených s provedením zákona ze dne 15.
října 1925, čís. 221 Sb. z. a n. o
nemocenském pojištění veřejných
zaměstnanců, a to:
a) poloviny pojistného,
připadající na zaměstnavatele (§
30 zákona),
b) příspěvků
Léčebnému fondu na zřizování
lázní, odborných léčeben, ozdravoven,
útulen a pod. ústavů (§ 37 zákona),
c) záloh na počáteční
zařízení a působení Léčebného
fondu (§ 9 vládního nařízení,
č. 145 Sb. z. a n.).
IV. Na úhradu vyššího
nákladu, spojeného s provedením zákona
ze dne 24. června 1926, č. 103 o úpravě
platových a některých služebních
poměrů státních zaměstnanců.
V. Na úhradu potřeby,
vzniklé z provedení zákonu ze dne 1. července
1926, čís. 159 Sb. z. a n., o převzetí
odpočivných a zaopatřovacích požitků
v souvislosti s pensijními úmluvami, sjednanými
v Římě dne 6. dubna 1922 a ve Vídni
dne 30. listopadu 1923.
VI. Na úhradu zápůjček
pro úvěrní družstva v Podkarpatské
Rusi podle zákona ze dne 1. července 1926, č.
131 Sb. z. a n., nejvýše v úhrnné částce
5,000.000 Kč.
VII. Finanční zákon
v čl. XII. zmocňoval dále státní
podniky opatřiti za souhlasu ministra financí potřebný
peníz na úhradu investic úvěrovými
operacemi až do úhrnné výše 870,990.000
Kč. Na základě tohoto zmocnění
byly však uzavřeny jen dvě půjčky,
a to: 25000.000 Kč pro čsl. poštu a 9,000.000
Kč pro státní báňské
a hutnické závody, kdežto ostatní investiční
potřeby státních podniků byly uhrazeny
jednak z dosažených přebytků (zisků),
jednak z příspěvků, poskytnutých
z běžných peněžních prostředků
státní správy. Toto opatření
bylo učiněno s ohledem na to, že finanční
správa měla k disposici jednak nové výtěžky
z dodatečných úpisů na staré
státní půjčky
(IV. státní, losová a moučná),
jednak vyšší příjmy rozpočtové
a že tedy nebylo třeba zvyšovati státní
dluh dalšími novými půjčkami.
Důsledek tohoto opatření projevuje se v hospodaření
na rozpočet tím, že do příjmů
neplynuly z některých podniků přebytky
vůbec, u jiných pak zmenšené o investice
a že arci ve výdajích vznikly nové nepreliminované
náklady na zmíněné příspěvky.
Podrobný rozbor jest uveden v úhrnném přehledu
hospodářských výsledků státních
podniků. V tomto účtě, a sice v části
2. "Úhrnný účet, porovnávající
atd." se vykazuje:
náležitost státních výdajů | 11.117,104.830 Kč 32 h, |
která po odečtení nepreliminovaných výdajů, uhrazených z příjmů mimo státní rozpočet úvěrními operacemi, v částce | 189153.433 Kč 47 h, |
činí | 10.927,951.396 Kč 85 h. |
Proti povolenému rozpočtu | 10.070271.410 Kč | |
a po srážce snížení rozpočtu min. národní obrany podle zákona čís. 240/1926 Sb. z. a n. o | 360,000.000 Kč | 9.710,271.410 Kč - h |
jest tudíž výdajová náležitost, která má býti uhrazena z rozpočtových příjmů, vyšší o | 1.217,679.986 Kč 85 h. |
V náležitosti výdajové
jsou však započteny potřeby, založené
na zvláštních právních titulech
nad výdaje, stanovené čl. I. fin. zákona
a v rozpočtu nepreliminované; jsou to:
1. | Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a zálohy na provozní a správní náklady místních drah v částce | 112,481.240 Kč 16 h, | |
(čl. IX. finančního zákona pro rok 1926, kap. 1 B., tit. 7., § 18). | |||
2. | Vyšší potřeba, spojená s úpravou platů státních zaměstnanců podle zákona čís. 103;1926 a vl. nařízení čís. 113 a 114, resp. zákona čís. 122/1926 Sb. z. a n. v částce | 402,023.552 Kč 38 h. | |
3. | Nepreliminované náklady nemocenského pojištění veřejných zaměstnanců podle zákona čís. 221/1925 Sb. z. a n. v částce | 8457.326 Kč 28 h. | |
4. | Nepreliminovaná potřeba pro zálohy na zvýšené platy učitelské v částce | 521,566.830 Kč 23 h | |
(resoluce Národního shromáždění ze dne 15. května 1919 k zákonu čís. 274/1919 Sb. z. a n.) | |||
(kap. 13., tit. 6., § 1). | |||
5. | Příspěvky státním podnikům na investice, které nebyly uhrazeny vlastními přebytky a úvěrními operacemi: | ||
a) čsl. pošta | 32,688.059 Kč 50 h | ||
b) čsl. státní dráhy | 372,228.372 Kč 61 h | ||
c) státní báňské a hutnické závody | 20,879.972 Kč 19 h | ||
d) státní lázně | 3,719.576 Kč 38 h | 429,515.980 Kč 68 h | |
úhrnem | 1.474,044.929 Kč 73 h. | ||
Přirovná-li se k této potřebě nad výdaje, stanovené finančním zákonem, svrchu vykázaná vyšší náležitost výdajová | 1.217,679.986 Kč 85 h, |
jest zřejmo již z
toho, že byly poukazy na rozpočtové výdaje
vydány v mezích finančního zákona
a že také byla snaha vyhověti usnesení
vlády ze dne 12. března 1926 o snížení
výdajů státního rozpočtu na
rok 1926. Které další nepreliminované
výdaje byly provedeny a jak jsou ospravedlněny,
zřejmo jest z podrobného výkazu
výdajů na rozpočet (odd. 4. tohoto účtu)
a příslušných vysvětlivek k odchylkám
od rozpočtu (odd. 15.).
Ve výdajích osobních
se vykazuje vyšší potřeba v úhrnné
částce 875,950.096 Kč 79 h, v které
jsou obsaženy nepreliminované náklady, vzniklé
provedením zákonů o platové úpravě
(čís. 103/1926 Sb. z. a n.) a o nemocenském
pojištění veřejných zaměstnanců
(čís. 221/1925 Sb. z. a n.), jakož i výplatou
záloh na učitelské platy.
K provedení platové úpravy byly v roku 1926 překročeny úvěry, povolené pro osobní platy, o celkovou částku | r | 448,795.140 Kč 91 h, |
z nichž bylo uhrazeno čsl. státními drahami | 42,215.634 Kč 08 h | |
a čsl. poštou | 4,555.954 Kč 45 h | 46,771.588 Kč 53 h |
z provozních příjmů, | ||
zbytek | 402,023.552 Kč 38 h | |
jest zúčtován ve výdajích na rozpočet. |
Z provedení zákona
o nemocenském pojištění státních
zaměstnanců
vznikly nepreliminované výdaje na rozpočet v úhrnné částce | 8,457.326 Kč 28 h, |
záloh na učitelské platy bylo vyplaceno v roku 1926 celkem | 521,566.830 Kč 23 h. |
Celkový nepreliminovaný náklad při osobních výdajích činí | 932,047.708 Kč 89 h, |
tedy o | 56,097.612 Kč 10 h, |
více než úhrn
překročení úvěrů, preliminovaných
na osobní výdaje. Z toho jest zřejmo, že
v roku 1926 bylo také zachováno ustanovení
odst. 2. čl. III. finančního zákona
o nepřípustnosti úhrady potřeb osobních
z úvěrů povolených na potřeby
věcné.
Porovnáním náležitosti státních příjmů | 13.469,865.174 Kč 58 h |
s příjmy, stanovenými rozpočtem | 10.085,752.543 Kč -- h, |
jeví se náležitost příjmová vyšší o | 3.384,112.631 Kč 58 h. |
Tato značně vyšší
příjmová náležitost jest výsledkem
hlavně dodatečného vyměření
přímých daní a daně z obratu
za dobu minulou, tudíž ne výsledkem hospodaření
jen tohoto roku. Z celkové náležitosti přímých
daní a daně z obratu 6.276,210.328 Kč 51
h připadá totiž na předpis pro rok 1926
částka 1.594,206.058 Kč 92 h. Ve shodě
s tím objevuje se také neobyčejný
vzrůst nedoplatků příjmových,
které opět z nejvalnější části
plynou z přímých daní a z daně
z obratu, jak jest zřejmo z připojeného
přehledu nedoplatků.
Srovnáme-li příznivější výsledek náležitosti příjmové | 3.384,112.631 Kč 58 h, |
s nepříznivým výsledkem náležitosti výdajové | 1.217,679.986 Kč 85 h, |
objeví se oproti rozpočtenému výsledku příznivější rozdíl o | 2.166,432.644 Kč 73 h. |