II. volební období. | 4. zasedání. |
I. min. spravedlnosti na interp. posl. Mondoka, dra Gáti,
Sedorjaka a soudruhů min. vnitra a spravedlnosti o zabavení
č. 20 "Karpatské Pravdy", orgánu
XXIV. kraje K. S. Č. ze dne 23. května 1926 (tisk
1017/XIV),
II. min. spravedlnosti na interp. posl. Mondoka, dra Gáti, Sedorjaka a soudruhů min. vnitra a spravedlnosti o zabavení č. 14 "Karpatské Pravdy", orgánu XXIV. kraje K. S.
Č. ze dne 11. dubna 1926 (tisk 1017/XIII),
III. předsedy vlády na interp. posl. Stivína
a soudr. ve věci časopiseckých zpráv
o jednání Československé republiky
s Vatikánem o konkordát (tisk 776/V),
IV. min. zemědělství na interp. posl. Bergmanna,
Špatného, Mikuláše a druhů o slevě
pachtovného drobným pachtýřům
státního statku v Brandýse n. L. postiženým
letošní povodní a živelními pohromami
(tisk 622/V),
V. min. školství a nár. osvěty na interp.
posl. Knejzlíka, Sladkého a druhů o přeložení
české měšťanské školy
z Úsova do Dubicka (tisk 955/XII),
VI. min. financí na interp. posl. Bergmanna, Buřívala,
Procházky, Pechmanové a druhů o placení
daní z příjmu za minulá léta
státními zaměstnanci na Slovensku a Podkarpatské
Rusi (tisk 604/IX),
VII. min. spravedlnosti na interp. posl. Muny a soudr. o konfiskaci
č. 3 časopisu "Voják" (tisk 1017/IV),
VIII. min. spravedlnosti na interp. posl. Hakena a soudr. o nezákonné
konfiskaci časopisu "Voják" (tisk 1017/V),
IX. min. spravedlnosti na itnerp. posl. Hakena a soudr. o nezákonné
konfiskaci časopisu "Voják" (tisk 1017/VI),
X. min. pošt a telegrafů na interp. posl. Bergmanna
a druhů o nelidském postupu proti Josefu Netalovi,
pošt. zřízenci v Janovicích nad Úhlavou
(tisk 776/IX),
XI. min. zemědělstva na interp. posl. Majora, Steinera
a súdr. o činnosti paritných komisií
na Slovensku (tisk 797/VI),
XII. min. financí na interp. posl. Tayerle, R. Chalupy,
Brodeckého, Kleina a soudr., že se nevyřizují
žádosti aktivních dělnic tabákové
režie o přídavky na nezaopatřené
děti (tisk 797/XIII),
XIII. min. vnitra na interp. posl. Bergmanna, Buřívala,
Procházky a druhů o poměrech četnických
gážistů přeložených do stavu
uniformované stráže bezpečnosti (tisk
930/VIII),
XIV. min. železnic na interp. posl. Bergmanna, Procházky,
Buřívala a druhů o doplatcích místního
přídavku železničním zaměstnancům
v Hustu na Podkarpatské Rusi (tisk 776/VIII),
XV. min. železnic na interp. posl. Pika a soudr. o srážce
nákladního vlaku s nákladním automobilem
v Rokycanech (tisk 955/X),
XVI. min. zemědělství a min. financí
na interp. posl. Riedla, Langra, Mikuláše a druhů
o poměrech na Salmově panství rájeckém
a o dosazení vnucené správy tamtéž
ze dne 15. února 1927 (tisk 840/VI),
XVII. min. železnic na interp. posl. Riedla, Knejzlíka,
Buřívala, Procházky a druhů o rušení
míst strážníků na soukromých
vlečkách (tisk 840/VII),
XVIII. min. vnitra na interp. posl. Jana Koudelky a soudruhů
o konfiskaci časopisu "Středočeské
Hlasy" v Kolíně (tisk 1017/III),
XIX. min. železnic na interp. posl. Riedla, Langra a druhů
o železničním neštěstí na
nádraží brněnském (tisk 989/III),
XX. min. železnic a min. spravedlnosti na interp. posl. Svobody
a soudruhů o železniční katastrofě
v Brně a o konfiskaci "Stráže Socialismu",
v níž byla zabavená stať o příčinách
katastrofy (tisk 989/II),
XXI. min. financí na interp. posl. Knejzlíka, Langra,
Riedla a druhů o zadání prodejny tabáku
v Přerově a Velkém Týnci (tisk 955/VIII),
XXII. min. železnic na interp. posl. Jurana, Buriana a soudr.
o úžasně vysokých tarifech dělnických
jízdních lístků na místní
dráze Kuřím-Veverská Bítýška
(tisk 989/V),
XXIII. vlády na interp. posl. Schmerdy a soudruhů
o nepořádcích ve Státním pozemkovém
úřadě a o nezákonném postupu
tohoto úřadu (tisk 1017/XXI).
Přehlídku časopisu "Karpatská
Pravda" vykonává státní zastupitelství
v Užhorodě, úřad podřízený
ministerstvu spravedlnosti. Odpovídám proto sám
na interpelaci o zabavení č. 20 téhož
časopisu, ježto obsah její nedotýká
se ministra vnitra.
Státní zastupitelství v Užhorodě
zakročilo zabavením proti č. 20 časopisu
"Karpatská Pravda", dalo skutkovou podstatu přečinů
podle §§ů 14, č. 1, 3 a 5 zákona
na ochranu republiky a mělo za to, že veřejný
zájem vyžaduje, aby zabavením zabráněno
bylo dalšímu rozšiřování
obsahu závadných míst.
Soud zabavení potvrdil a tím uznal, že státní
zastupitelstvo postupovalo podle zákona. Námitky
proti tomu podány nebyly a tím odpadla také
možnost přípustného přezkoumání
tohoto nálezu.
Za daného stavu věci nemám podkladu pro jakékoliv
opatření.
V Praze dne 29. června 1927.
Obsah interpelace nedotýká se ministra vnitra, ježto
přehlídku časopisu "Karpatská
Pravda" vykonává státní zastupitelství
v Užhorodě, úřad podřízený
ministerstvu spravedlnosti. Převzal jsem proto zodpovědění
interpelace.
Státní zastupitelství zabavilo č.
14 časopisu "Karpatská Pravda" z 11. dubna
1926, ježto shledalo v obsahu míst v interpelaci uvedených
skutkovou podstatu přečinů podle §u
14/5 zák. na ochranu republiky a §§u 1, 3 odst.
II., č. 1 a 2, 9 č 6 zák. čl. 41/1914.
Mělo také za to, že,hledíc k útočnému
rázu projevů, veřejný zájem
nutně vyžaduje, aby zabráněno bylo dalšímu
rozšiřování obsahu závadných
míst.
Soud zabavení potvrdil a tím uznal, že státní
zastupitelství v Užhorodě nařizujíc
zabavení tiskopisu postupovalo podle zákona. Námitky
proti rozhodnutí soudu nebyly podány a tím
bylo zabráněno, aby soud přezkoumal své
rozhodnutí na podkladě obsahu námitek.
Vytýkají-li páni interpelanti zabavení
místa "Policie, aby zakryla ... strany" a "Taktéž
učinila i polská policie" z toho důvodu,
že projev týká se polské policie, nemohu
neuznati, že zabavení těchto projevů
nebylo odůvodněné a dal jsem upozorniti státní
zastupitelství v Užhorodě, že zabavení
místa "Policie" .... až .... "polská
policie" bylo omeziti na část "Totéž
jako u nás" .... až .... "příčinou
krveprolití."
O svém tvrzení, že jsou i soudci terorisováni
a že senát, který v jistém případě
nepotvrdil zabavení, byl změněn a složen
ze soudců, kteří více vyhovovali policejnímu
režimu, neuvedli páni interpelanti žádných
podrobností, pročež nemohu je učiniti
podkladem šetření.
Za daného stavu věci nemám podkladu pro další
opatření, jež jsou pány interpelanty
žádána.
V Praze, dne 30. června 1927.
Odpovídající na dotaz, uvedený pod
bodem 1. interpelací, odkazuje vláda na prohlášení,
které učinil v této příčině
ministr věcí zahraničních v zahraničním
výboru poslanecké sněmovny dne 11. února
1927. Vláda je proti jekémukoliv krajnímu
a násilnému řešení ať z
té či oné strany, proti radikální
rozluce i proti uzavření konkordátu, poněvadž
stojí na stanovisku, že vzhledem k poměrům
u nás a rozvrstvení našeho obyvatelstva musí
býti vytvořen stav, který by co největší
části obyvatelstva našeho státu vyhovoval
a který by byl tak trvalý, aby vnitropolitické
události neměly v důsledku vždy nové
a nové krise v tomto oboru vnitřní i zahraniční
politiky. V duchu těchto zásad byly po celá
léta vždy řešeny jednotlivé otázky
církevní politiky a také dřívější
vládní většinou schvalovány,
neboť jen tak možno účinně obhájiti
zájmy státu. Bylo jednáno s Vatikánem
o věcech konkrétních i všeobecných,
ale vždy bylo jednání toto neseno snahou po
řešení v zájmu celostátním.
Během všech jednání nikdy nepostavila
se otázka uzavření konkordátu. Proto
možno konstatovati opět, že se o konkordát
nejedná.
Vzhledem k odpovědi na bod 1. interpelace odpadá
zodpovědění bodu 2. a 3.
V Praze dne 17. května 1927.
Státní lesy a statky, pro které platí
zásady hospodaření podnikového, nemohou,
nechtějí-li přijíti k důsledkům
vážně se dotýkajícím podstaty
jejich hospodářství, samy z vlastního
podnětu vyšetřovati soukromé poměry
pachtýřů, nicméně však
i v tomto případě po nastalé katastrofě
vykonala ihned správa státních lesů
a statků v Brandýse komisionelní šetření
na místě samém a zjistila veškerá
data potřebná. Okresní správa politická
v Brandýse n./L. provedla hned po pohromě šetření
o rozsahu a výši způsobených škod;
na podkladě tom poskytlo pak ministerstvo vnitra postiženým
na opatření osiva, sádě bramborové
atd. nouzovou podporu celkem 200.000 Kč.
Státní lesy a statky již z důvodů
jejich charakteru podnikového hospodářství
nemohou potřebné pomoci poskytovati ať snad
i ve formě slevy na pachtě.
Avšak jest zřejmo - a zajisté i pp. tazatelé
v tom spatřují pření cíl dotazu,
že všeliké takovéto kroky mohou býti
toliko částečnou a přechodnou pomocí
a že jest naléhavě potřebí, aby
odstraněna byla řádnou úpravou toku
labského příčina těchto, bohužel
tak častých záplav. V tomto směru
mohu poukázati k tomu, že s velikým nákladem
se pracuje na regulaci Labe. Práce regulační
na středním Labi provádějí
se ve třech úsecích totiž:
v úseku Káraný-Toušeň-Brandýs
n./L., kde práce ty značně již pokročily,
v úseku u Borku a u Kostelce n./Lab., kde práce
jsou v proudu, a konečně v části od
Neratovic k Jiřicům, kde jsou práce ty téměř
již hotovy.
Mimo to jedná se o stavbu ochranných hrází
u Kozlů a u Křenku, kdež jest hráz již
hotova.
V této regulační soustavné práci,
kterou mají býti odstraněny příčiny
stálých pohrom, tolik poškozujících
zemědělství na středním Labi,
spatřují nejlepší odpověď
na všecky stesky na labské záplavy, kdyby však
se zjistilo, že jednotlivci byli povodní z r. 1926
ohroženi přímo na své existenci, bylo
by ovšem povinností úřadů, aby
hleděly jim poskytnouti v mezích daných prostředků
žádoucí pomoc.
V Praze dne 7. července 1927.
Stran zřízení občanské školy
v Dubicku neučinili kompetentní místní
činitelé vůbec žádného
úředního podání a nebylo tedy
již z toho důvodu možno uvažovati o tom,
aby dítky z Úsova docházely do 5.05 km vzdáleného
Dubicka a aby k vůli tomu rušila se existenčně
velmi dobře zajištěná občanská
škola s vyučovacím jazykem československým
v Úsově, která byla zřízena
podle zákona ze dne 3. dubna 1919, č. 189 Sb. z.
a n.
V Praze dne 11. června 1927.
Požadavku, aby úlevy, povolené vynesením
ministerstva financí z 22./4. 1926, č. j. 30639/26,
při placení daně z příjmu zaměstnancům
s pevnými platy služebními, byly poskytnuty
všem státním zaměstnancům bez
ohledu na jejich příjem, nelze z důvodu prejudicialnosti
vůči jiným skupinám poplatníků
vyhověti. Stanovisko to však neznamená, že
zaměstnanci s platy vyššími než 2.000
Kč měsíčně ponechávají
se bez jakékoliv ochrany proti ohrožení jejich
výživy (resp. výživy jejich rodin), neboť
i oni mají možnost dosíci platebních
úlev, ovšem jen na základě individuelních
žádostí po rozumu zákona z 8. 10. 1924,
čís. 235 Sb. z. a n., o mimořádných
úlevách při placení přímých
daní, pokud se týče ve smyslu vynesení
ministerstva financí z 12./11. 1923 č. j. 124.665/16.421/23
a z 1./3. 1924, č. j. 17.669/24, jimiž (prvním
co do státních, druhým co do samosprávních
a soukromých zaměstnanců) bylo povoleno,
aby doplatky na daň z příjmu za minulá
léta byly rozděleny na několik - až
12 - měsíčních lhůt.
Ježto si bylo zde stěžováno, že finanční
úřady na Slovensku žádosti zaměstnanců
s pevnými platy o úlevy podle cit. zákona
č. 235/1924 šmahem zamítají, bylo řečeným
úřadům znova připomenuto, že
je nutno takové žádosti vyřizovati věcně
a v duchu cit. zákona.
Stejně nelze vyhověti ani dalšímu požadavku,
aby částky, které někteří
zaměstnanci složili u berních úřadů
jako zálohu na daně posud jim nevyměřené,
byly odpočítány od daňového
paušálu.
Úlevy podle vynesení čís. 30.639/26
opírají se o ustanovení cit. zákona
č. 235/1924, jsouce jakýmsi paušálním
(i na léta 1924 až 1926 rozšířeným)
vyřízením žádostí podle
tohoto zákona. Zákona ten připouští
jen úplné nebo částečné
prominutí nedoplatků, když zaplacením
jich jeví se poplatník býti ohrožen
ve svém hospodářském podnikání,
nebo ve své výživě, nebo ve výživě
své rodiny, nepřipouští však nijakých
výhod co do daní již zaplacených.
K výtce, že finanční správa přes
žádost Svazu organisací státních
a železničních zaměstnanců na
Slovensku nepostarala se o to, aby státním zaměstnancům
na Slovensku usnadnila placení daně z příjmu
tím, že by zavedla její srážení
účtárnami z platu, podotýkám,
že požadavku jmenovaného svazu nemohlo býti
vyhověno vzhledem k platnému právu na Slovensku,
že však výnosem ministerstva financí z
27./I. 1923, č. 5394/591 povoleno, aby těm státním
zaměstnancům na Slovensku, kteří o
to výslovně požádají, nebo alespoň
výslovně budou s tím souhlasiti, byly při
výplatě služebních požitků
určité částky (případně
ve výši, jaké si zaměstnanec přeje)
sráženy a vyplácejícími pokladnami
resp. likvidačními orgány odváděny
příslušnému bernímu úřadu
na účet dotčených poplatníků
jako splátky na nepředepsanou dosud daň z
příjmu.
Příčinou, proč daně za roky
1924 a 1925 nebyly včas vyměřeny, bylo, že
vyměřovací úřady byly po převratu
zaměstnány jinými velikými a to většinou
mimořádnými úkoly (soupis majetku,
pasová agenda, uvolňování vkladů
při okolkování zadržených, ukládání
dávky z majetku, daň z obratu a j.) a nad to ještě
trpěly nedostatkem personálu.
V Praze dne 8. července 1927.
Státní zastupitelství v Praze nařídilo
zabavení č. 3 periodického tiskopisu "Voják"
z 1. prosince 1926, ježto v obsahu dvanácte míst,
z nichž pouze jedenáct jest v interpelaci doslovně
uvedeno, shledalo skutkovou podstatu zločinu podle §
15/3 zákona na ochranu republiky, přečinů
podle § 300 tr. z. a čl. IV. zák. č.
8/1863 ř. z., dále §§ů 491,493
tr. z. a čl. V. zák. č. 8/1863 ř.
z., konečně § 15/2 zákona na ochranu
republiky. Hledíc k rázu útoků proti
vojsku a jeho představitelům i k povaze závadných
míst mělo státní zastupitelství
za to, že veřejný zájem nutně
toho vyžaduje, aby zabavení m bylo zabráněno
dalšímu rozšiřování jich
obsahu mezi těmi, pro něž byl obsah v prvé
řadě určen.
Soud potvrdil zabavení z týchž důvodů,
čímž uznal, že státní zastupitelství
v Praze řídilo se zákonem. Proti nálezu
soudu, jímž zabavení bylo potvrzeno, nebyly
podány opravné prostředky.
Za daného stavu věci neodpovídá skutečnosti,
že postup státního zastupitelství v
Praze byl nezákonným, tím méně,
že by zabavením sledován byl účel,
aby znemožněno bylo vydávání
časopisu "Voják" a tím zakryty
zlořády a nepořádky v armádě.
Nezabavený obsah č. 3 časopisu "Voják"
tomu svědčí, že pokud kritika poměrů
ve vojsku nepřesahovala meze stanovené zákonem,
byla bez závady propuštěna. Nelze tedy mluviti
o tom, že úřady zabavením míst
v interpelaci uvedených obcházejí zaručenou
svobodu projevu a potlačují veškeré
zprávy o armádě a o problémech vojska
se týkajících.
Nemám proto zákonného podkladu pro jakékoliv
opatření.
V Praze dne 9. července 1927.
Státní zastupitelství v Praze zabavilo č.
2. časopisu "Voják" z 1. listopadu 1926,
ježto celkem ve třinácti projevech, z nichž
projev článku "Černý kufírek"
není v interpelaci zcela uveden, shledalo skutkovou podstatu
zločinu podle §u 15/3 zákona na ochranu republiky
a přečinu podle §u 300 tr. z. a čl.
IV. zák. č. 8/1863 ř. z., §§ů
488, 491 a 493 tr. z. a čl. V. zák. č. 8/1863
ř. z., konečně § 15/2 zákona
na ochranu republiky. Hledíc k povaze závadných
projevů i k okolnosti, že projevy určeny jsou
vojínům činně sloužícím,
právem mělo zato, že veřejný
zájem nutně toho vyžaduje, aby zabavením
bylo zabráněno dalšímu rozšiřování
obsahu závadných míst.
Soud potvrdil zabavení z týchž důvodů
a tím uznal, že státní zastupitelstvo
postupovalo podle zákona. Proti rozhodnutí soudu
nebylo užito opravných prostředků.
Za tohoto stavu věci nemohu přisvědčiti
pánům interpelantům, že zabavení
č. 2. časopisu "Voják" jest bezdůvodné
a nezákonné. Také hledíc k povaze
jednotlivých projevů i rázu útoků
proti vojsku a jeho představitelům nemůže
býti o tom řeči, že zabavení
č. 2 periodického tiskopisu "Voják"
jest případem persekuční praxe konfiskační,
která sleduje znemožnění časopisu
a potlačuje kritiku nepořádků veřejného
a vojenského života. Vždyť již prostým
nahlédnutím do nezabavené části
časopisu jest možno se o tom přesvědčiti,
že pokud kritika nepřesahovala zákonem stanovených
mezí, byla bez závady propuštěna. Jen
tam, kde veřejný zájem nutně vyžadoval
potlačení závadných projevů,
zakročeno bylo zabavením.
Nemám proto zákonného podkladu pro jakékoliv
opatření.
V Praze dne 9. července 1927.
Státní zastupitelství v Praze nařídilo
zabavení č. 1 časopisu "Voják"
z 1. října 1926, ježto celkem v obsahu deseti
projevů, z nichž pouze sedm jest v interpelaci doslovně
uvedeno, shledalo skutkovou podstatu zločinu podle §
15/3 zákona na ochranu republiky a mělo za to, že
hledíc k povaze projevů i k tomu, že projevy
určeny jsou vojínům činně sloužícím,
veřejný zájem nutně vyžaduje,
aby zabavením bylo zabráněno dalšímu
rozšiřování jejich obsahu.
Soud zabavení potvrdil a tím uznal, že státní
zastupitelstvo postupovalo podle zákona. Proti rozhodnutí
soudu, jímž uznán postup státního
zastupitelstva za zákonu odpovídající,
nebylo užito opravných prostředků.
Za daného stavu věci nemám zákonného
podkladu pro jakékoliv opatření.
V Praze dne 29. června 1927.