Výtka činěná
státní správě železniční,
že soustavně postupuje proti německým
železničním zaměstnancům jmenovitě
v Karlových Varech, není správnou.
Z úhrnného počtu
asi 1.000 zaměstnanců v Karlových Varech
bylo během r. 1926 pensionováno nebo propuštěno
celkem pouze 37 zaměstnanců, nikoli jak interpelace
uvádí 45, tedy část poměrně
malá. K tomuto omezení počtu zaměstnanců
musilo nutně dojíti a to výhradně
pro značný přebytek zaměstnanců
zejména po sloučení obou dorpavních
úřadů V Karlových Varech, tedy z důvodů
čistě věcných a služebních.
Provedeno pak bylo přesně podle zákonných
a ostatních platných předpisů, podle
nichž národnostní příslušnost
nerozhoduje a také v interpelovaných případech
nerozhodovala, poněvadž podle stejných měřítek
byli postiženi stejně zaměstnanci národnosti
české jako německé. Náležitý
zřetel byl vzat též k poměrům
hospodářským a sociálním, musilo
však býti přihlíženo i k povšechné
služební upotřebitelnosti. Pokud pak jde o
služební neupotřebitelnost, zvláště
vzhledem k neznalosti služební řeči,
nemůže býti v tomto směru postup státní
správy železniční označován
jako přísný nebo krutý. Ještě
dnes, ačkoli již dávno uplynuladoba, ve které
poskytla státní správa železniční
vhodnou a dostatečnou příležitost k
osvojení si aspoň nejnutnějších
a nejpotřebnějších
znalostí služební řeči a tím
ke splnění povinnosti zákonem samotným
stanovené, nepoužívá proti těm,
kdož tak až dosud a často svou vlastní
vinou neučinili, svého práva plně,
nýbrž snaží se i zaměstnance zcela
služební řeči neznalé zaměstnati
v oborech služby, v nichž by neznalost služební
řeči nepůsobila značnějších
nesnází.
V Praze dne 22. dubna 1927.
Ve věci dvora Kozolupy
běží o prodeje z volné ruky podle dohody
Státního pozemkového úřadu
s vlastníkem velkostatku Malesice o rozsahu převzetí
půdy k účelům pozemkové reformy
a podle podmínek uložených v důsledku
dohody nabyvatelům dvora Kozolupy dle § 7 zákona
záborového. Odprodeje z volné ruky uloženy
byly jednak ve prospěch drobných uchazečů,
jednak k utvoření dvou nedílů. Soupis
žadatelů sepsán byl dne 20. listopadu 1925
na místě
samém přídělovým komisařem
Státního pozemkového úřadu
a doplněn poštou zaslanými žádostmi.
Odprodané pozemky odevzdány byly nabyvatelům
dne 1. října 1926 Státním pozemkovým
úřadem a vlastníky dvora Kozolupy.
K Státnímu pozemkového
úřadu došly od obce Kozolupy dvě přihlášky
z 9. srpna 1926 a 15. srpna 1926, tedy opožděně
a v době kdy o uchazečích a o výměře
půdy pro jednotlivé uchazeče bylo již
rozhodnuto
Mezi uchazeči o půdu,
určenou k prodeji z volné ruky za podmínek,
stanovených Státním pozemkovým úřadem,
jimž bylo vyhověno jest také Národní
Jednota Pošumavská. Dostala se jí na stavební
místa as 3 ha 80 a. Tato jednota platí za koupenou
půdu stejnou cenu jako ostatní nabyvatelé
stavebních pozemků.
V soupisu žadatelů
o půdu z r. 1925 obec Kozolupy není uvedena. Výměra
půdy, ujednaná s vlastníkem dvora Kozolupy
a činící as 76 ha půdy, určené
k odprodejům z volné ruky, jest již rozdělena
mezi žadatele a jim odevzdána. Tím také
splněna dohoda Státního pozemkového
úřadu s vlastníkem velkostatku Malesice,
pokud běží o dvůr Kozolupy.
Podle vylíčeného
stavu věci nemá vláda důvodu k nějakému
opatření.
V Praze dne 27. dubna 1927.
Československý stát
koupil hotel "Casino" v Mariánských Lázních
za cenu trhovou Kč 2,550.000.-.
Ve smlouvě jest tato cena
trhová rozdělena na cenu za nemovitosti, movitosti
a vzdání se koncese hotelové a hostinské.
Toto rozdělení ceny
trhové bylo pojato do smlouvy na přání
strany prodávající Mariany Backové,
jež chtěla tímto způsobem definitivně
upraviti svůj poměr ku koncesionáři
Rosner a Mladějovský, ježto se chtěla
tak vyhnouti eventuálnímu sporu, který by
vznikl, kdyby byla prodala hotel "Casino", aniž
by byla vzala zřetel na své smluvní závazky
vůči fě Rosner a Mladějovský.
V tomto případě
nebyl by stát jako nový vlastník nucen vstoupiti
ve smluvní poměr s Rosnerem a Mladějovským
a tito mohli by se obligačně hojiti pouze na dřívější
vlastnici a nikoliv na kupujícím.
Stát neplatil tedy za vzdání
se živnostenského oprávnění k
provozování hotelové a hostinské živnosti
v hotelu "Casino" ničeho, nýbrž strana
prodávající zaplatila z ceny trhové
odškodné straně třetí, s níž
byla ve smluvním poměru z doby dřívější.
Dle bodu 18. nájemní
smlouvy uzavřené dne 31. července 1925 s
dosavadním nájemcem, jest nájemce povinen
poskytovati veřejným úředníkům,
zejména státním a jiným osobám
ústředním ředitelstvím státních
lázní označeným a panu nájemci
oznámeným 50 % slevu na ubytování
a 25 % slevu na stravě, ne však více než
4 osobám v hlavní sezoně a v době
mimosezonní v počtu neomezeném.
Z ohledu na obchodní vedení
tohoto podniku nebylo možno ukládati nájemci
v tomto směru více závazků a to tím
méně, že se zavázal zříditi
v hotelu lidovou restauraci, v níž jsou stravováni
jednak hosté bydlící v Bílém
Křízi i ostatní lázeňští
hosté za levný peníz.
Neodpovídá tudíž
skutečnosti, že by byl zřízen v hotelu
"Casino" bar, naopak jest pravdou, že se bývalé
souterrainní místnosti barové v hotelu "Casino"
užívá výhradně jako lidové
restaurace, sloužící ke stravování
méně majetných vrstev obyvatelstva a nazámožných
lázeňských hostí a že tudíž
přes obchodní ráz podniku účelu
sociálního bylo dbáno.
V Praze, dne 16. dubna 1927.
Veškeré správa
státních statků v Čechách řídí
se přesně "Směrnicemi pro úpravu
pracovních a námezdních poměrů
čeledi a dělnictva zemědělského"
a nebyl zjištěn ani jediný případ,
že by správy státních statků
u politických úřadů prohlašovaly,
že se řečené "směrnice"
na státní statky nevztahují a že ujednání
v nich obsažená nejsou pro státní statky
a dvory závazná, a že by odpíraly
podrobiti se rozhodnutím okresních paritních
komisí. Vzhledem k tomu neshledal jsem ani důvodu,
abych učinil opatření, jehož se domáhá
interpelace, která neuvádějíc konkrétních
případů, neumožňuje bližší
šetření ve věci.
Jestliže se však interpelace
vztahuje na dosavadní způsob vydávání
deputátní mouky místo části
obilí na některých státních
statcích, pak poukazuji již předem k tomu,
že Mezinárodní všeodborový svaz
sekce zemědělských a lesních dělníků
v Praze žádal v roce 1926, aby zemská paritní
komise rozhodla o - podle
jeho mínění nesprávném - vydávání
deputátu obilního na státním statku
jenečském, kde po řadu let se vydává
deputátníkům mouka místo obilí.
Ve věci té bylo
zasláno zemskému úřadu práce
v Praze správou statku v Jenči k nahlédnutí
písemné prohlášení deputátníků
veškerých dvorů tohoto statku, že žádají,
aby zůstalo při starém způsobu, toliko
deputátníci na dvoře v Jenči nebyli
jednotni, část žádala mouku, část
obilí.
Aby bylo vyhověno stížnosti
Svazu, bylo na tomto dvoře započalo s vydáváním
obilí a bude vyčkáno, jak se tento způsob
osvědčí.
V Praze, dne 8. dubna 1927.
Zástupcové dělnictva
domáhali se již od r. 1923, - poukazujíce na
opožděné dodání předpisů
daně z příjmů za léta 1919
až 1923, dále na zvýšenou hodnotu československé
koruny a snížené (až o 50 %) mzdy, na
finanční vyčerpanost převážné
části dělnictva důsledkem dlouhé,
mnohdy úplné nezaměstnanosti, konečně
na intensivnější
zdanění úplným daňovým
postižením mezd zaměstnavateli vykazovaných
(oproti poplatnictvu z řad samostatných podnikatelů)
- za snížení daně z příjmu
resp. za takovou úpravu jejího splácení,
které by neohrožovalo existenci dělnických
rodin.
Těmto oprávněným
požadavkům dělnictva bylo ministerstvem financí
- po několika opatřeních prozatímního
rázu - definitivně vyhověno začátkem
roku 1926 v tom smyslu, že povolilo, aby nedoplatky této
daně za berní léta 1926 a předchozí
byly vyrovnány srážkami ze mzdy,
jež zaměstnavatelé po dohodě dělnictva
s berní správou do konce r. 1926 vykonají
a příslušným berním úřadům
odvedou, co do nedoplatků této daně, pokud
těmito srážkami nejsou kryty, povolen odpis
v základě zákona z 8. X. 1924, č.
235 Sb. z. a n. (nedoplatky
incl. ber. rok 1923) resp. z důvodu ohrožené
existence (nedoplatky za berní léta 1924 - 1926).
Ježto stejné důvody
pro úlevy jako pro dělnictvo platily i pro poplatnictvo
z řad zaměstnanců s pevnými služebními
platy, domáhaly se organisace těchto zaměstnanců,
aby úlevy při placení daně z příjmu
poskytnuté dělnictvu byly rozšířeny
na zaměstnance s pevnými služebními
platy. Těmto požadavkům vyhovělo ministerstvo
financí výnosem z 22. dubna 1926, č. 30639/26-III/9a,
jehož interpelace se týče.
Účelem výnosu
jest chrániti existence zaměstnanců s nižšími
služebními požitky (pod 2000 Kč měs.
hrub. pevných požitků), které by jinak
byly ohroženy v případě, že by
měli tito zaměstnanci zaplatiti bez jejich viny
opožděně předepsanou daň z příjmu
(důchodkovou) za několik
let najednou. Z toho plyne, že zaměstnanec výhod
tohoto výnosu mohl použíti s úspěchem
pouze tehdy, měl-li nedoplatky na této dani za 2
nebo více berních let. V důsledku toho jsou
vyloučeni z těchto úlev všichni ti zaměstnanci,
kteří svojí daňové povinnosti
na dani z příjmu (dôchodkové) ať
dobrovolně ať nucenou srážkou při
výplatě požitků již vyhověli,
jednak zaměstnanci s požitky 2000 Kč měsíčně
přesahujícími. Skupinu první tvoří
zejména veškeří veřejní
a soukromí zaměstnanci, bydlící v
Čechách, na Moravě
a ve Slezsku, poněvadž těmto zaměstnavatel
v důsledku ust. §u 234 zák. o os. d. byl a
jest povinen daň z příjmu při výplatě
požitků srážeti a státní
pokladně odvésti. V důsledku toho nemohli
toto zaměstnanci míti buď vůbec aneb
značnějších nedoplatků
na této dani. Na Slovensku a v Podkarpatsé Rusi,
kde povinná srážka daně z příjmů
a požitků dosud není zákonem stanovena
a kde vyměřovací agenda daně důchodkové
v době vydání výnosu toho byla ještě
velmi opžděnou, zaměstnanci s pevnými
služebními platy ustanovení
tohoto výnosu s výhodou použili - třebaže
ovšem z převážné většiny
ne s tak dalekosáhlým účinkem (sproštění
daně dôchodkové za 6 let), jak interpelace
uvádí. Ti z těchto zaměstnanců
ovšem, kteří, majíce v době vydání
výnosu daň za dřívější
léta již zaplacenu,
upláceli v r. 1926 daň pro 1926, nemohli z výnosu
míti prospěch, neplnili však nikdy více,
než svoji zákonem uloženou povinnost a nelze
tvrditi, že platili daň dvakráte.
Zaměstnanci, kteří
mají požitky přes 2000 Kč měsíčně
a nejsou tudíž účastni výhod
výnosu 30629/26, kteří však přes
to, nakupením se nedoplatků daně z příjmu
(dôchodkové) jsou ve své existenci ohroženi,
mohou se domáhati zvláštní individuelní
žádostí snížení těchto
nedoplatků v základě ustanovení zákona
č. 235/24 (co do nedoplatků
incl. berní rok 1923) a ve zcela vyjímečných
případech z důvodů ohrožení
existence co do nedoplatků za berní léta
1924 a násl.
Požadavku, aby všem
úředníkům, včítajíc
v to i pensisty, kteří při nastoupení
platnosti výnosu č. 30639/26 svoji daň důchodkovou
(z příjmu) úplně aneb zčásti
zaplatili, byla celá jimi zaplacená daň bezodkladně
úplně vrácena a jich daň z příjmu
(dôchodková) byla kryta pouze splátkami ve
smyslu citovaného výnosu, nemohu vyhověti,
protože by takové opatření postrádalo
odůvodnění a
předpokladu výnosu číc. 30639/26,
poněvadž daň již zaplacená nemůže
poplatníka již v existenci vážně
ohrožovati a protože by tím pokladna státní
utrpěla značné újmy.
V Praze dne 21. dubna 1927.
Správce spolkového
lázeňského domu čp. 333 v Mar. Lázních
okresní komisař Dr Eugen Bossanyi předkládal
účty ze správy domu zemské správě
politické k schválení, která zařídila,
aby účty byly přezkoumány berním
ředitelem Josefem Geyrem v Mar. Lázních.
Účty živnostníků
bývaly obyčejně placeny až po lázeňské
sezoně, ale menší účty platil
Dr Bossanyi hned z docházejících příjmů.
Také pradlena Marie Pötzlová z Velké
Hleďsebe dostávala za svou práci vždy
peníze až po lázeňské sezoně.
V roce 1926 vyplatil vyplatil jí dr. Bossanyi již
během lázeňské
sezony á konto jejího účtu každý
týden 100 Kč, celkem během sezony 900 Kč.
Že byla pradlena Pötzlová berním úřadem
pro neplacení daní pokutována, nikdy správci
lázeňského domu nehlásila a nikdy
si mu též proto nestěžovala. Svůj
účet na částku 3427 Kč 44 h
předložila teprve dne 28. října 1926
a bylo jí vedla zmíněných již,
během sezony vyplacených 900 Kč, zaplaceno
dne 27. listopadu 1926 - 1.000 Kč a dne 11. prosince 1926
dalších 1.000 Kč. Zbytek účtované
částky byl potom z měsíčních
příjmů lázeňského
domu zaplacen. Také všechny
jiné účty menších živnostníků
jsou již zapraveny.
Neodpovídá tedy
skutečnosti tvrzení, že Dr Bossanyi, že
Dr Bossanyi novým děláním dluhů
zamýšlel poškozovati živnostníky,
pokud se týče obchodníky.
Poplatky obci za vodu Dr Bossanyi
neplatil, poněvadž byla spornou otázka, zdali
a pokud mají tyto poplatky nésti též
stálí nájemníci lázeňského
domu, kteří platí nepatrnou činži
a v době sezony pronajímají většinou
své pokoje za značné nájemné.
K odvolání spolku "Humanitärer Verein
für bedürftige Staatsbeamte,
Professoren und Lehrer" v Mar. Lázních, zrušilo
ministerstvo vnitra výnosem ze dne 7. března 1927,
č. 6406 jeho propuštění, důsledkem
čehož výnosem ze dne 7. dubna 1927 nařídila
zemská správa politická, aby správa
lázeňského domu
byla odevzdána do rukou oprávněných
orgánů spolkových.
Z vylíčeného
stavu věci jest patrno, že nemám příčiny
z podnětu této interpelace něco dalšího
zaříditi.
V Praze dne 27. dubna 1927.
V noci na 3. listopad 1926 byly
ve Frýdlantě n. O. neoprávněně
rozšiřovány letáky pobuřujícího
obsahu. Při pátrání po původcích
a rozšiřovatelích letáků obrátilo
se důvodné podezření proti Janu Šigutovi
z Pržna. Do jeho bytu přišla proto dne 6. listopadu
1926 četnická hlídka, provázená
starostou obce Pržna jako svědkem, aby tam provedla
potřebné šetření. Šigut
nebyl doma a celé
řízení provedlo se za přítomnosti
jeho manželky. Hlídka zabavila psací stroj
a hektograf, jež Šigutová dobrovolně vydala,
a vykonala na to domovní prohlídku, která
měla objasniti původ shora uvedených letáků.
Prohlídka zůstala bezvýslednou, o čemž
vydáno předepsané
potvrzení. Zabavený psací stroj a hektograf
byly uloženy až do soudního rozhodnutí
na obecním úřadě v Pržně
a proti Šigutovi podáno u okresního soudu v
Místku trestní oznámení pro přestupek
tiskového zákona.
Zabavení psacího stroje a hektografu
bylo odůvodněno ustanovením § 143 trestního
řádu. O případném jejich vrácení
rozhoduje soud.
Výrok, jehož měl
podle interpelace užíti vrchní četnický
strážmistr Hamáček vůči
Šigutovi při osobním vyšetřování
v továrně Postelbergově, nebyl provedeným
šetřením prokázán.
Za těch okolností
neshledal jsem důvodu k opatřením, žádaným
v interpelaci.
V Praze, dne 6. května
1927.
Státní správa
jest o nevyhovujícím provisorním umístění
školy v Jestřebíčku informována
a rozhodovala se proto pro školu postaviti vlastní
školní budovu. Za tím účelem
opatřeno bylo již před časem staveniště
a vypracovány byly stavební plány.
Kdy bude stavba této školy
zadána, bude lze rozhodnouti, jakmile bude zajištěna
úhrada nákladů této stavby se zřením
k finančním závazkům, plynoucím
ze zadání staveb škol menšinových
v minulých letech. Při tom nutno přihlížeti
především k tomu, aby provedeny byly stavby
těch škol, které byly zařazeny do stavebního
programu na rok 1925 a pro nedostatek úvěru dosud
nebyly provedeny.
V Praze dne 23. dubna 1927.
Disciplinární řízení
s Josefem Mandíkem, zřízencem vysoké
školy zemědělského a lesního
inženýrství při českém
vysokém učení technickém v Praze,
bylo již v I. instanci skončeno nálezem příslušného
disciplinárního senátu. Tento nález
není však dosud konečný, neboť
bylo proti němu podáno odvolání k
vrchní disciplinární komisi, nelze proto
také vzhledem k ustanovení §u 149 služební
pragmatiky učiniti opatření o doplatku platů
zadržených za dobu od 17. dubna 1925 do 17. prosince
1925.
Posouzení činu jmenovaného
zřízence jest věcí disciplinární,
příp. vrchní disciplinární
komise, které jsou při vykonávání
svého úřadu samostatné a neodvislé.
V Praze dne 26. dubna 1927.
Podúředníci
pohraniční finanční stráže
jsou podle §u 3 vládního nařízení
ze dne 18. října 1923, č. 201 Sb. z. a n.
nepragmatikálními podúředníky,
kteří jsou co do služebních požitků
postaveni na roveň podúředníkům
pragmatikálním.
Platový zákon ze
dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n. mění
v §u 35 ustanovení §u 174, odst. 3. služ.
pragm. o dovolené, kterážto úprava však
neplatí pro podúředníky pohr. fin.
stráže, ježto se na tyto zaměstnance ustanovení
služební pragmatiky vůbec nevztahují.
Prozatím nehodlám
upraviti výměru dovolené podúředníků
pohraniční finanční stráže
obdobně podle zmíněného §u 35
plat. zákona, ježto považuji posavadní
vyřešení této otázky, jak bylo
provedeno vynesením ministerstva financí ze 4. července
1923, čís. 51967/4029/23 za úpravu vhodnou.
Podle tohoto vynesení mají
totiž prozatímní podúředníci
pohraniční finanční stráže
nárok na dovolenou na zotavenou v trvání
8 dnů, podúředníci se skutečnou
služební dobou kratší než 16 let
dovolenou v trvání 14 dnů a podúředníci
s delší služební dobou než 16 roků,
dovolenou v trvání 3 týdnů.
Naproti tomu bylo by podle ustanovení
§u 35 plat. zákona určiti dovolenou podúředníkům
pohraniční finanční stráže,
kteří jsou vesměs na služebních
místech II. platové stupnice 8 až 18 dny podle
služného toho kterého podúředníka.
Z uvedeného plyne, že
dosavadní úprava je pro podúředníky
pohraniční finanční stráže
celkem výhodnější.
V Praze dne 30. dubna 1927.
Daň z vína (hroznového
a ovocného), moštu a šťáv (hroznových
a ovocných), upravena je zákonem z 25. září
1919, č. 533 Sb. z. a n., pokud se týče novelou
k tomuto zákonu z 22. prosince 1920, č. 677 Sb.
z. a n. Zákon rozeznává hlavně tři
druhy osob, jež mohou míti nápoje, uvedené
v §u 1, č. 1 a 2 zákona, ve svém držení,
a to:
a) velkoobchodníky ve velkém,
t. j. obchodníky, kteří prodávají
tyto nápoje nejméně v množství
40 litrů najednoua jednotlivému odběrateli
(§ 8 I. zákona§. Nápoje ve velkoobchodech
uložené jsou bez daně, a to bez rozdílu,
jde-li o nápoje ve spojení s velkoobchodem vyrobené
neb o nápoje odjinud převzaté. Velkoobchodníci
nejsou podle zákona povinni nápoje prodané
sami zdaňovati, daň postihuje odběratele.
V uzavřených místech
(s potravní daní na čáře) v
Praze, Brně a Bratislavě, nahražují
venkovské velkoobchodníky vínem tak zvaná
"svobodná skladiště";
b) výčepníky
a obchodníky vínem v malém, t. j. osoby,
které nápoje čepují nebo prodávají
v množstvích menších než 40 litrů.
Tito obchodníci jsou povinni zdaňovati všechny
uvedené nápoje, jež do své živnosti
dopraví, bez ohledu na to, zdali byly již dříve
zdaněny, čili nic (odebrali-li je z maloobchodu,
tedy zdaněné, nebo z velkoobchodu nezdaněné).
Podle §u 8 II., č. 1 zákona je povinen
zaplatiti daň ten, kdo nápoje, uvedené v
§u 1, č. 1. a 2. zákona po živnostensku
čepuje, nebo prodává v malém, t. j.
ve množství menším než 40 litrů
u jednotlivého druhu a jednotlivému odběrateli.
Tato povinnost vzniká podle §u 10 zákona u
výčepníka a
obchodníka dopravením do živnostenského
podniku. Z těchto ustanovení jde na jevo, že
každý výčepník a obchodník
v malém musí každou zásilku vína,
moštu a šťáv, kterou do svého podniku
uloží, zdaniti bez ohledu na to, zda byly tyto nápoje
již dříve zdaněny,
či nikoliv. Tím není vyloučeno, že
obchodník bude nucen zdaniti zásilku po druhé,
odebéře-li ji ze zásob obchodníka
v malém, který byl rovněž povinen nápoje
zdaniti. Kriterion povinnosti daňové vězí
právě jen v uložení nápojů
do podniku (nasklepení). Naproti
tomu zákon umožňuje živnostníkovi,
aby se vyhnul dvojímu zdanění nápojů
tím, že připouští, aby nápoje
odebíral přímo od výrobce neb obchodníka
ve velkém, což je mu ulehčeno ještě
tím, že nejmenší množství
40 l, které musí odebrati, může sestávati
z různých druhů nápojů, pokud
jen spadají pod stejnou položku (tedy víno
bílé a červené a vinný mošt
v jedné zásilce, nebo ovocný mošt a
ovocné šťávy opět ve zvláštní
zásilce); teprve, když zásilku dopraví
do své živnosti (nasklepí), zaplatí
daň, takže v takovém
případě je daň nápojová
zaplacena jen jednou.
Požadavku zájemců,
projevenému při různých příležitostech,
aby totiž množství nápojů 40 l,
jež lze vydati z velkoobchodu, bylo sníženo,
je ochotna finanční správa za určitých
předpokladů vyhověti a bude moci tak učiniti,
až bude přikročeno, po případě
také vzhledem k chystanému zákonu o víně,
k novelisaci zákona o všeobecné dani nápojové,
při kteréžto příležitosti
zároveň se zamýšlí upraviti jiným
způsobem systém zdaňování nápojů,
podrobených dosud všeobecné
dani nápojové. Do té doby nezbývá
živnostníkům, než, aby se řídili
podle dosavadních předpisů a čelili
opětovnému zdanění nápojů
podle naznačených pokynů;
c) soukromníky, t. j. osoby,
jež neprovozují ani velkoobchod, ani výčep,
nebo prodej v malém, mohou nezdaněné nápoje
obdržeti ovšem vždy jen v množství
aspoň 40 litrů jen z velkoobchodu, musí je
však zdaniti, a to před převzetím (§
10 č. 3. zákona). Při tom se doporučuje
obchodníku ve velkém, který dodává
nápoje obchodníkům v malém nebo soukromníkům,
aby za odběratele
daň nápojovou zaplatil a platební stvrzenku
k zásilce přiložil nebo ji předem odběrateli
vydal nebo zaslal (a to za tím účelem aby
se odběratel mohl touto stvrzenkou vykázati kontrolním
orgánům). Dodavatel samozřejmě započítá
zaplacenou daň do ceny nápojů, poněvadž
příjemce nápojů je povinen daň
platiti.
V Praze dne 30. dubna 1927.