Tento paragraf vyjadřuje fakultativnost zavedení
stabilisačních bilancí, určuje okruh
osob, které je mohou zříditi, a uvádí
předměty, kterých se nové ocenění
může týkati. Oproti vládnímu
návrhu rozšířen byl okruh osob i na
ony; které vedou řádné, čistý
výnos a soupis jmění (aktiva a pasiva) číselně
vykazující knihy zemědělské.
Nové ocenění omezuje se pouze na předměty
trvale v podniku užívané, jejichž některé
druhy se výslovně jmenuji. Spadají sem také
cenné papíry, pokud jsou součástkou
základního jmění, jako na př.
u pojišťoven neb u spořitelen. Konečně
stanoví se v paragrafu tom doba, ve které bude možno
za účasti na výhodách tohoto zákona
provésti nové ocenění.
Osnova stanoví maximální hranici pro nové
ocenění předmětů trvale v podniku
užívaných, kterou pro stroje a zařízení
jest hodnota pořizovací ke dni, ke kterému
byla východisková bilance zřízena;
při čemž jest přihlížeti
k faktickému, již zatím nastalému jich
opotřebení, pro ostatní předměty
v podniku trvale užívané obecná hodnota,
kterou měly v době, ke které byla východisková
bilance zřízena. Za obecnou hodnotu pokládati
jest podle zákona cenu, které lze za předpokladu
dalšího provozování podniku ve valném
obchodu za předměty ty dosíci.
Dále se výslovně ustanovuje, že při
ocenění zůstanou nepovšimnuty poměry
mimořádné a čistě osobní.
Ostatní součástky jmění, jakož
i závazky i dluhy nebudou znova oceňovány,
nýbrž budou ve východiskové bilanci
uvedeny nezměněně tak, jako byly vykázány
v bilanci za obchodní období, které bezprostředně
předcházelo bilanci východiskovou, takže
se u nich neruší bilanční kontinuita.
Pokud jde o soukromé pojišťovny, zůstávají
pro ocenění předmětů uvedených
v § 1 nedotčeny zvláštní předpisy.
(Min: nařízení z 5. března 1896, č.
31 ř. z. a vládní nařízení
ze dne 19. října 1922, č. 307 Sb. z. a n.
s příslušnými doplňky o oceňování
majetku pojišťoven vydanými).
Pokud osnova nemá zvláštních předpisů,
platí všeobecná, ustanovení stanov,
příslušných zákonů a nařízení
pro schvalování a uveřejňování
bilancí obchodních také pro schválení
a uveřejnění východiskové bilance.
Jestliže při zřízení východiskové
bilance bude třeba provésti změnu společenské
smlouvy (stanov), platí pro usnášení
se o ní příslušná ustanovení
stanov, zákonů a nařízení.
Jsou-li společnosti padle platných předpisů
povinny uveřejnůti své bilance, mohou bilanci
východiskovou schváliti a uveřejniti až
se schválením a uveřejněním
první obchodní bilance na jejím podkladě
sestavené.
Tento paragraf zabývá se tím; jak možno
naložiti s přebytkem, který vznikne při
novém ocenění a jak jest hraditi případný
schodek. Zásadně ponechává společnostem
volnost, aby použily uvedeného přebytku buď
ke zřízení reservního fondu anebo
ke zvýšení základního kapitálu,
anebo současně k obojímu. Pouze v případě,
že se přebytku upotřebí ke zvýšení
základního kapitálu, se žádá,
aby pravé reservy činily po jeho zvýšení
nejméně 25% základního kapitálu,
uvedeného ve východiskové bilanci. Nebude
proto možno zvýšiti základní kapitál,
jestliže pravé reservy nedosáhnou uvedené
výše. Tím chce osnova působiti na společnosti,
aby pamatovaly na tvoření reserv a aby při
zvyšování základního kapitálu
byl udržován určitý poměr základního
kapitálu k pravým reservám.
Úbytek povstalý při novém ocenění
podle § 2 bude hrazen nejprve z reservních fondů
a pak poměrným odpisem na kapitálu základním.
Nepřipouští se, aby reservní fondy byly
úplně vyčerpány, nýbrž
se žádá, aby po uhrazení úbytku
i v případě odpisu na základním
kapitálu činily pravé reservy - pokud byly
dříve nashromážděny - aspoň
10% tohoto kapitálu. Není dovoleno, aby povstalý
úbytek byl vyrovnán zřízením
fiktivní vyrovnávací ztrátové
položky v aktivech východiskové bilance.
Reservní fond, k jehož zřízení
bylo použito přebytku vzniklého při
novém ocenění; bude nutno v bilanci východiskové
i v bilanci za další obchodní období
vykazovati jako samostatnou bilanční položku.
Samostatné vykazování fondu jeví se
nutným se zřetelem ke kontrole jeho použití.
Jelikož tento fond nepředstavuje ani skutečný
přírůstek majetkový a neodpovídá
likvidním prostředkům peněžním,
nýbrž vyjadřuje jen následky číselné
změny bilančních položek, která
vznikla novým oceněním předmětů
trvale v podniku užívaných, nelze ha použíti
ani přímo ani nepřímo k rozdělení
ve formě podílu na zisku mezi akcionáře
resp. společníky. Proto bude daněprestě
tohoto fondu v 15 letech ode dne sestavení východiskové
bilance možno použíti jen k úhradě
bilančních ztrát, a to jak již nastalých,
bilančně ještě nekrytých, tak
i ztrát budoucích a k rozdělení v
případě likvidace.
Vedle toho připouští § 6, aby bylo tohoto
fondu do pěti let ode dne, ke kterému byla východisková
bilance sestavena, zcela nebo z části použito
k zvýšení základního kapitálu.
Důvodem tohoto ustanovení jest, aby bylo umožněno
společnostem po sestavení východiskové
bilance vyčkati určitou dobu a teprve pak po nabytých
zkušenostech a podle toho, jak se utváří
hospodářská situace, rozhodnouti se o použití
vzniklého přebytku k případnému
zvýšení základního kapitálu.
Tyto upravují technické provedení zvýšení
neb snížení základního kapitálu.
Zvýšení základního kapitálu
akciových společností může se
státi buď nakolkováním starých
akcií neb vydáním akcií zdarma posavadním
akcionářům neb oběma způsoby
podle volného uvážení společností.
Odpis na základním kapitálu akciových
společností jest nutno provésti především
snížením jmenovité hodnoty akcií
(odkolkováním). Zmenšení počtu
akcií skládáním jich se připouští
jen, kdyby odkolkováním klesla nová jmenovitá
hodnota akcie pod 200 Kč. Ustanovení to dáno
jest hlavně v zájmu malých akcionářů.
O způsobu, jakým bude provedeno nakolkování
neb odkolkování akcií a vydání
akcií zdarma posavadním akcionářům,
bude vydáno zvláštní nařízení.
Toto bude obsahovati zejména také předpisy,
jak se má naložiti s akciemi zdarma, které
ve lhůtě společností stanovené
nebudou posavadními akcionáři odebrány.
U společností s omezeným ručením
provede se zvýšení neb snížení
kmenového jmění zvýšením
neb snížením vkladů podle poměru,
v jakém jsou jednotliví společníci
účastni svými podíly na celkové
výši kmenového jmění. Pro usnesení
společnosti s r. o. o snížení kmenového
jmění zůstává v platnosti předpis
§ 50, odst. 3 a 4 zákona o společnostech s
r. o.
Na snížení akciového kapitálu
neb kmenového jmění nevztahují se
v tomto případě zákonné předpisy
o vyzvání věřitelů, neboť
se při této příležitosti ve skutečnosti
nezmenšuje majetek společnosti, nýbrž
jde jen o číselné vyjádření
jeho pravého stavu.
Zájem malých akcionářů žádá,
aby akcionář nebyl zbaven svých práv
vůči společnosti; když se zmenšuje
v určitém poměru počet akcií
a akcionář nemůže předložití
počet akcií starých, kterého jest
třeba k výměně za novou akcii.
V tomto případě obdrží akcionář
za každou nevyměněnou akcii podílný
list. Totéž platí také pří
zvýšení akciového kapitálu vydáním
akcií zdarma dle určitého poměru.
Když akcionář nemá ve svém držení
tolik akcií, aby obdržel akcii zdarma anebo kdy po
provedené výměně i při zmenšení
počtu akcií aneb při vydání
akcií zdarma zbudou akcionáři akcie, které
nestačí již k výměně za
novou akcii anebo k tomu, aby obdržel akcii zdarma. Ve všech
těchto případech zní podílný
list na jmenovitou hodnotu, která se rovná jmenovité
hodnotě akcie nově vydané, dělené
počtem akcií starých, na které připadá.
Podílný list dává majiteli v zásadě
stejná majetková práva jako akcie, zejména
právo na poměrné účastenství
na zisku a v případě likvidace podniku nárok
na poměrnou část čistého jmění.
Držitelé podílných listů, jejichž
úhrnná hodnota se rovná jmenovité
hodnotě nových akcií, mohou kdykoliv žádati,
aby jim společnost vyměnila za ně nové
akcie.
Podílné listy platí jen po pět roků
od doby, kdy byly vydány, načež musí
býti předloženy společnosti k výměně
za akcie. Nestačí-li počet předložených
podílných listů k výměně
za novou akcii nebo nebudou-li v předepsané lhůtě
předloženy podílné listy k výměně,
zpeněží společnost způsobem v
obchodě cennými papíry ovšem obvyklým
nevyměněné akcie a pokud nemůže
výtěžek vyplatiti držitelům podílných
listů, naloží s ním podle § 1425
obč. zák. (soudní úschova); na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi platí obdobná ustanovení
občanského práva (Raffay, § 176 II).
Změnou jmenovité výše akciového
kapitálu nemá býti změněn poměr;
v jakém jest akciový kapitál rozdělen
na jednotlivé druhy akcií.
Účelem tohoto předpisu jest ochrana najmě
malých akcionářů, aby při zmenšeném
počtu akcií nebyli zkráceni ve svém
hlasovacím právu.
Zde jest stanoven postup, jaký třeba zachovati při
sestavování východiskové bilance.
Představenstvo (správní rada) společnosti
jest povinno dáti přezkoumati sestavenou bilanci
dozorčí radě (revisorům) a předložiti
ji se zvláštní písemnou zprávou
a se zprávou dozorčí rady (revisorů)
valné hromadě. Písemná zpráva
představenstva (správní rady) musí
obsahovati vysvětlení o postupu, jaký představenstvo
zachovalo při oceňování a musí
se také zmíniti o budoucí možné
výnosnosti podniku.
Zde jsou ustanovení o ochraně minorit akcionářů.
Minoritě akcionářů, která zastupuje
nejméně 2% akciového kapitálu a která
se zúčastní valné hromady, náleží
právo odvolati se z usnesení o snížení
akciového kapitálu do 14 dnů k rozhodčímu
soudu.
Při stanovení nejmenší výše
kapitálu, který musí minorita zastupovati,
bylo nutno hleděti jak k zájmům akcionářů,
tak i k tomu, aby snad malá skupina akcionářů,
a to třeba jen z bezvýznamných důvodů;
nemařila sestavení východiskové bilance.
Východisková bilance nepodléhá o sobě
úřednímu schválení. Úřední
schválení jest však nutné v případě,
že následkem sestavení východiskové
bilance se mění stanovy společnosti. Úřady
zkoumají jen, zda byly dodrženy předpisy tohoto
zákona. Nenáleží jim však ani v
tomto případě právo, aby přezkoumávaly
nové ocenění po stránce meritorní.
Totéž platí o soudech pokud jde o zápisy
změn stanov do obchodního rejstříku.
Tento paragraf obsahuje zvláštní předpisy
pro pojišťovny. V případě úbytku
u pojišťoven vzájemných ponechává
se dohlédacímu úřadu, aby rozhodl
a způsobu úhrady aneb i o tom, má-li se vůbec
provésti nové ocenění a zříditi
východisková bilance. To se vysvětluje zvláštní
povahou těchto pojišťoven.
Pro spořitelny platí v zásadě stejné
předpisy jako pro pojišťovny spočívající
na vzájemnosti. Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
platí ovšem tyto předpisy jen pro spořitelny
zřízené podle zákona ze dne 14. dubna
1920, č. 302 Sb. z. a n. Pro spořitelny zřízené
tam ve formě akciových společnosti platí
předpisy §§ 4-15. Při výpočtu
výše všeobecného reservního fondu
(§ 9 zák. ze dne 14, dubna 1920, č. 302 Sb.
z. a n.), jíž jest podmíněna možnost
vypláceti dary, nepřihlíží se
ovšem k reservnímu fondu povstalému novým
oceněním podle § 4, odst. 1, poněvadž
tento fond není částí všeobecného
reservního fondu, který má na zřeteli
§ 9 cit. zák., nýbrž fondem zvláštním.
U výdělečných a hospodářských
společenstev platí pro použití přebytku
a pro úhradu úbytku obdobná ustanovení
jako u akciových společností. Jelikož
však vlastní kapitál společenstev nebývá
vysoký; takže nemají mnoho vlastních
prostředků, žádá se, aby, zvyšují-li
se členské podíly, bylo pamatováno
na vnitřní posílení podniku tím,
že úhrn pravých reserv po zvýšení
podílů nesmí činiti méně
než 50% úhrnné částky členských
podílů.
Je-li případný úbytek nastalý
při novém ocenění uhrazen odpisy na
členských podílech jest třeba, aby
se valná hromada současně se schválením
východiskové bilance usnesla na doplnění
členských podílů na původní
výši. Zájem věřitelů vyžaduje
totiž; aby se nezmenšila odpisem na členských
podílech částka, kterou každý
člen ručil před sestavením východiskové
bilance za závazky společenstva. Jelikož se
těmito usneseními ukládají členům
společenstva nové povinnosti; žádá
osnova k jeho platnosti zvláště kvalifikovanou
většinu, která čití aspoň
tři čtvrtiny přítomných členů.
Kdyby se valná hromada na doplnění členských
podílů v tomto případě neusnesla;
nemohlo by společenstvo zříditi východiskovou
bilanci.
Pro sestavení a schválení východiskové
bilance společenstev platí obdobná ustanovení
jako u akciových společností s tou odchylkou,
že dříve než se východisková,
bilance předloží valné hromadě
ke schválení, bude prozkoumána revisory zřízenými
podle zákona ze dne 10. června 1903, č. 133
ř. z. o revisi výdělečných
a hospodářských společenstev (pro
Slovensko zákon ze dne 15. dubna 1919, č. 210 Sb.
z. a n.).
Pro ostatní právní formy podniků zejména
pro veřejné společnosti, pro společnosti
komanditní, pro pravovárečná měšťanstva,
pro těžařstva platí o bilancování
případného přebytku a o jeho upotřebení
a o krytí případného úbytku
obdobně ustanovení § 4-6 tohoto zákona.
Ustanovení § 4, odst. 1, lit. b), a odst. 2 o pravých
reservách nemá zde platnosti, což vyplývá
z odchylné právní povahy těchto útvarů.
Případného přebytku nemůže
tedy býti použito k rozdělení jako zisku
a případný úbytek nebude lze krýti
jako provozní ztrátu k tíži výnosu
běžného obchodního období. Rovněž
nelze úbytek zařaditi jako ztrátovou položku
do aktiv bilance a krýti ji z výnosu příštích
let.
V § 20 jsou ustanovení o organisaci a o kompetenci
rozhodčího soudu, který bude zřízen
u Ústředny československých obchodních
a živnostenských komor. Tento soud bude rozhodovati
s konečnou platností a s vyloučením
řádných soudů. Tím však
není omezeno. právo stran, aby se dohodly pro tyto
spory o rozhodčím podle § 577 a násl.
c. ř. s. (pro Slovensko a Podkarpatskou Ruš §§
767 až 788 zák. čl. I/1911). Rozhodčí
soud bude dále vykonávati funkci znalce v případech,
kdy bude dožádán o posudek finančním
úřadem nebo komisí daň ukládající,
zda hodnota nově oceněných předmětů
vykázaná ve východiskové bilanci odpovídá.
oceněná podle § 2. Složení soudu
se v tomto případě mění tak,
že jednoho přísedícího zvolí
obvyklým způsobem strana a druhého přísedícího
jmenuje v zastoupení finančního úřadu
nebo odhadní komise ministerstvo financí ze stavu
finančních konceptních úředníků.
Vládní návrh byl v odstavci 2., č.
1, doplněn bližším označením
sporných stran.
Přebytek povstalý novým oceněním
neodléhá zdanění. Bude-li přebytek
uložen do zvláštního fondu; bude s tímto
fondem příště nakládáno
jako s fondem zdaněným, když ho bude upotřebeno
k účelům uvedeným v § 5 a 6 nebo
v případě likvidace podniku.
S úbytkem povstalým novým oceněním
a hrazeným z reservních fondů bude nakládáno
při vyměřování zvláštní
daně výdělkové jako s výdajem
odčitatelným.
Dovolen jest daněprostý odpis z hodnot, které
vykáže východisková bilance po novém
zhodnocení. Ustanovení §§ 95, lit. f);
a 168 zák. o osobních daních (obdobně
i na Slovensku a v Podkarpatské Rusi tam platící
ustanovení) zůstávají však nedotčena.
Finanční úřad nebo odhadní
komise může dožádati rozhodčí
soud (§ 22) o posudek, zda není hodnota nově
oceněných předmětů vykázaná
ve východiskové bilanci vyšší,
než jak ji stanoví § 2. To může se
ovšem státi jen při zkoumání
první obchodní bilance, sestavené na podkladě
bilance východiskové. Osnova ustanovuje proto, že
finanční úřady mohou dožádati
rozhodčí soud jen do lhůty jednoho roku ode
dne, kdy byla jim předložena první obchodní
bilance sestavená na pokladě bilance východiskové.
Posudek rozhodčí komise jest pro ně závazným.
Vysloví-li posudek, že hodnota nově oceněných
předmětů, vykázaná ve východiskové
bilanci, jest vyšší nežli maximální
hodnota, stanovená v § 2, jest východiskovou
bilanci podle toho opraviti. Odpisy na předmětech
těch prováděné budou odčitatelnými
jen do výše hodnoty zjištěné rozhodčím
soudem.
Vládní návrh doznal těchto změn:
Do odst. 1. bylo pojato ustanovení, že zvýšení
jmenovité hodnoty akcií nakolkováním
a hodnota akcií vydaných zdarma posavadním
akcionářům nebudou podrobeny zdanění.
Tento doplněk má svůj podklad v první
větě § 22 prohlašující přebytek
povstalý podle § 4 za daněprostý a jest
jen jeho doplňkem.
V odstavci 2. a 3. provedeny byly formální změny
vyvolané reformou přímých daní,
najmě unifikací zákonodárství.
Odstavec 5. doznal formálních změn nutných
vzhledem k zásadám oceňovacím uvedeným
v § 2, který rozlišuje mezi hodnotou pořizovací
a hodnotou obecnou.
Finanční správa zříká
se i poplatků, jež by při provádění
tohoto zákona mohly přijíti v úvahu,
pokud tu nejde o dobrovolné nově společenské
vklady.
Pouhé číselné změny základního
společenského kapitálu, způsobené
novým oceněním majetkových hodnot
jsou prosty poplatků již podle platných ustanovení
poplatkově-právních samých, neboť
není zde žádných nových společenských
vkladů, které jsou podle ustanovení saz.
pol. 91/55 B 2 zák. č. 89/182 ř. z. a saz.
pol. 89-I-B/2 uh. popl. prav. předpokladem pro požadování
poplatků ze smluv společenských. Byly-li
tyto číselné změny přes to
prohlášeny v odst. 1, písm. a) a v odst. 3
výslovně za poplatku prosty, mají tato ustanovení
povahu jen deklaratorní a byla do zákona pojata
jen proto, aby společnosti nebyly zbytečnými
obavami před povinností poplatkovou zdržovány
od použití tohoto zákona.
Ustanovení odst. 1, písm. b) jest odůvodněno
zvláštní právní strukturou společností
s omezeným ručením; společnostem,
jejichž kmenové jmění nebo jednotlivé
společenské podíly klesly oceněním
pod zákonná minima, má totiž odpuštěním
poplatků z nových nedobrovolných společenských
vkladů do výše tohoto minima býti ulehčena
oběť, kterou musí přinésti podle
zákonného předpisu, aby stabilisační
bilance byla možnou. Ztráta, kterou tu finanční
pokladna utrpí, nebude značná, poněvadž
lze očekávati, že případy, které
toto osvobozovací ustanovení má na zřeteli,
nebudou v praxi příliš časté.
Obdobné úvahy vedly k tomu, že byly v odstavci
4. osvobozeny od poplatku ze smlouvy společenské
i příplatky usnesené podle ustanovení
§ 18 valnou hromadou, společenstva.
Odůvodnění ostatních osvobozovacích
ustanovení se podává samo sebou, přihlíží-li
se k stěžejní zásadě celé
osnovy, která uskutečnění stabilisačních
bilancí ve veřejném zájmu všeobecně
usnadňuje.
Odstavec 7. byl doplněn citací zákona č.
253/26, kterým byla prodloužena platnost zákona
č. 53/1925.
Také tuzemské provozovny cizozemských podniků
budou moci za účasti na výhodách tohoto
zákona provésti nové ocenění
a sestaviti východiskovou bilanci, ovšem za předpokladu
vzájemnosti. Jelikož také rakouský zákon
o šilinkových bilancích a maďarské
nařízení o sestavení bilancí
v pengö obsahují obdobná ustanovení
o tuzemských provozovnách cizozemských podniků,
bude asi nutno tuto otázku upraviti mezistátními
dohodami. Příslušné zmocnění
obsahuje odst. 2 tohoto paragrafu.