III. ROZHODČÍ SOUD.

§ 20.

(1) Rozhodčí soud, který bude zřízen u Ústředny československých obchodních a živnostenských komor v Praze, se skládá z předsedy a dvou přísedících. Předsedu volí oba přísedící ze seznamu předsedů, který bude zřízen při uvedené Ústředně. Do seznamu budou pojati jednak soudcové z povolání a jednak odborní znalci práva znalí. Soudce z povolání jmenuje ministerstvo spravedlnosti; odborné znalce jmenuje Ústředna československých obchodních a živnostenských komor v Praze k návrhu ústředních zájmových organisací. Nedohodnou-li se přísedící o volbě předsedy, jmenuje ho předseda uvedené Ústředny. Z přísedících volí po jednom sporné strany, a to z odborných znalců uvedených ve stálých seznamech, jež pro to zřídí všechny obchodní živnostenské komory k návrhu ústředních zájmových organisací.

(2) Rozhodčí soud rozhoduje s vyloučením řádných soudů a s konečnou platností:

1. o sporech mezi osobami, sestavivšími východiskovou bilanci a finanční správou o tom, zda určitý předmět jest v podniku trvale užíván (§ 1);

2. o odvolání minority akcionářů v případě § 14;

3. o sporech společníků a jejich právních nástupců, jež vzniknou novým oceněním předmětů trvale v podniku užívaných, pokud jde o určení kapitálových účtů společníků veřejných obchodních společností a vkladů komplementářů a komanditistů společností komanditních.


Vládní návrh.

(3) (neměněno)

(4) (neměněno)

(5) (neměněno)

(6) (neměněno)

§ 21.

(neměněno)

IV. USTANOVENÍ DAŇOVÁ A POPLATKOVÁ.

§ 22.

(1) Přebytek povstalý podle § 4, odst. 1 není podroben zdanění. Bude-li z přebytku toho zřízen reservní fond (§§ 4 a 5) a upotřebí-li se ho k účelům uvedeným v §§ 5 a 6 nebo při likvidaci podniku, bude s ním při vyměřování zvláštní daně výdělkové (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi daně zárobkové podniků veřejně účtujících) nakládáno jako s fondem zdaněným.

(2) Bude-li hrazen úbytek povstalý novým oceněním (§ 4. odst. 2) z reservních fondů, bude s ním naloženo při vyměřování zvláštní daně výdělkové (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi daně zárobkové podniků veřejně účtujících) podle ustanovení platných pro hrazení výdajů odčitatelných (§ 97 zákona o osobních daních přímých, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zák. čl. VIII/1909).

(3) Odpisy na předmětech podle tohoto zákona nově oceněných jsou při vyměřování zvláštní daně výdělkové a daně z příjmu (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi daně zárobkové podniků veřejně účtujících a daně dôchodkové) odčitatelnými položkami. Ustanovení §§ 95 lit. f) a 160, č. 1 zákona o osobních daních přímých (na Slovensku a v Podkarpat


(3) Rozhodčí soud rozhoduje většinou hlasů. O povinnosti k náhradě nákladů řízení rozhoduje rozhodčí soud podle slušné úvahy. Náhrada nákladů nemůže býti uložena úřadu.

(4) O řízení platí obdobně ustanovení civilního řádu soudního.

(5) Výše náhrad předsedovi a přísedícím, jakož i poplatky rozhodčího soudu budou upraveny vládním nařízením.

(6) Předpisy § 577 a násl. civilního řádu; soudního (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi §§ 767-788 zák. čl. I/1911) o právu stran dohodnouti se o rozhodčím zůstávají nedotčeny.

§ 21.

V případech § 22, odst. 4 vystupuje rozhodčí soud jako znalec. V těchto případech vyšle ministerstvo financí v zastoupení finančního úřadu nebo odhadní komise jednoho přísedícího (§ 20, odst. 1) ze stavu finančních konceptních úředníků.

IV. USTANOVENÍ DAŇOVÁ A POPLATKOVÁ.

§ 22.

(1) Přebytek povstalý podle § 4, odst. 1 není podroben zdanění. Bude-li z přebytku toho zřízen reservní fond (§§ 4 a 5) a upotřebí-li se ho k účelům uvedeným v §§ 5 a 6 nebo při likvidaci podniku, bude s ním při vyměřování zvláštní daně výdělkové nakládáno jako s fondem zdaněným. Zdanění nebudou podrobeny i zvýšení jmenovité hodnoty akcií nakolkováním a hodnota akcií vydaných zdarma posavadním akcionářům (§ 7).

(2) Bude-li hrazen úbytek povstalý novým oceněním (§ 4, odst. 2) z reservních fondů, bude s ním naloženo při vyměřování zvláštní daně výdělkové podle ustanovení platných pro hrazení výdajů odčitatelných (§ 81, odst. 4. zákona o přímých daních).

(3) Odpisy na předmětech podle tohoto zákona nově oceněných jsou při vyměřování zvláštní daně výdělkové a daně důchodové odčitatelnými položkami. Ustanovení §§ 15, č. 1, lit. b) a 79, lit. f) zákona o přímých daních zůstávají nedotčena.


Vládní návrh.

ské Rusi § 17, č. 7 a 16 zák. čl. VIII/1909 a § 12 č. 3, zák. čl. X/1909) zůstávají nedotčená.

(4) (neměněno)

(5) Uzná-li rozhodčí soud, že předměty ty byly oceněny výše, než je jejich obecná hodnota (§ 2), jest východiskovou bilanci opraviti tak; aby ocenění nepřesahovalo obecné hodnoty zjištěné rozhodčím soudem. Odpisy na předmětech těch lze prováděti daněprostě jen do výše obecné hodnoty, zjištěné rozhodčím soudem.

§ 23.

(1) (neměněno)

(2) (neměněno)

(3) (neměněno)

(4) (neměněno)

(5) (neměněno)


(4) Mají-li buď finanční úřad neb odhadní komise pochyby, zda odpovídá ve východiskové bilanci vykázaná hodnota nově oceněných předmětů ocenění podle § 2, vyžádají si v tom směru posudek rozhodčího soudu (§ 21), který jest pro ně závazným. Dožádání rozhodčího soudu finančními úřady musí se státi do roka, počítajíc ode dne, kde byla jim předložena první obchodní bilance; sestavená na podkladě bilance východiskové.

(5) Uzná-li rozhodčí soud, že předměty ty byly oceněny výše, než je jejich pořizovací nebo obecná hodnota (§ 2), jest východiskovou bilanci opraviti ták, aby ocenění nepřesahovalo pořizovací nebo obecné hodnoty zjištěné rozhodčím soudem. Odpisy na předmětech těch lze prováděti daněprostě jen do výše hodnoty, zjištěné rozhodčím soudem.

§ 23.

(1) Poplatku ze smlouvy společenské jest prosto:

a) usnesení valné hromady o zvýšení akciového nebo kmenového kapitálu, vzniklo-li zvýšení to novým oceněním majetkových hodnot (§ 4, odst. 1);

b) usnesení valné hromady o příplatcích (§ 4, odst. 3), pokud se jimi nově oceněné kmenové jmění nebo podíly společníků doplňují jen na zákonné minimum;

c) usnesení valné hromady o úplné nebo částečné přeměně reservního fondu v kapitál akciový nebo kmenový (§ 6).

(2) Ustanovení předchozího odstavce o osvobození se vztahují také na případné příspěvky, uložené valnou hromadou akcionářům ke krytí výloh tisku nových akcií a podílných listů, není-li příspěvek na jednotlivou akcii větší než 5 Kč.

(3) Zvýšení společenského jmění, jež vzniklo novým oceněním majetkových hodnot podniků jiných, než které mají na zřeteli ustanovení §§ 4-15, jest poplatku prosto.

(4) Poplatku prosto jest rovněž usnesení valné hromady společenstva o povinnosti členů k příplatkům podle ustanovení § 18.

(5) Od poplatků jsou osvobozeny všechny dodatky a změny společenských smluv veřejných a komanditních společností, pokud jsou nutny k provedení tohoto zákona.


Vládní návrh.

(6) (neměněno)

(7) Úřední úkony, jejichž účelem jest pouze provádění tohoto zákona, jsou osvobozeny od dávky zavedené zákonem ze dne 3. dubna 1925, č. 53 Sb. z. a n. o dávkách za úřední úkony ve věcech správních.

§ 24.

(neměněno)

V. PROVÁDĚCÍ USTANOVENÍ.

§ 25.

(neměněno)


(6) Poplatků prosta jsou dále veškerá podání a protokoly; jakož i notářské akty směřující jedině ku provádění tohoto zákona, jakož i výroky rozhodčího soudu (§§ 20 a 21) a smíry před ním uzavřené.

(7) Úřední úkony, jejichž účelem jest pouze provádění tohoto zákona, jsou osvobozeny od dávky zavedené zákonem ze dne 3. dubna 1925, č. 53 Sb. z. a n., pokud se týče zákonem ze dne 16. prosince 1926, č. 253 Sb. z. a n. o dávkách za úřední úkony ve věcech správních.

§ 24.

(1) Ustanovení §§ 22 a 23 vztahují se na tuzemské provozovny cizozemských podniků, postupuje-li stát, v němž má podnik sídlo, v obdobných případech stejným způsobem vůči provozovnám podniků československých.

(2) Za těchto podmínek se vláda zmocňuje, aby osvobodila akcie (zatímní listy); které byly vydány náhradou za zpoplatněné akcie při provádění cizozemských zákonů o zlatých bilancích, od poplatku z cizozemských cenných papírů za podmínek, které se stanoví nařízením, dále aby upustila od vybírání poplatku admisního, jakož i poplatku ze záznamu na burse.

V. PROVÁDĚCÍ USTANOVENÍ.

§ 25.

Provedení tohoto zákona se ukládá ministrům financí, průmyslu; obchodu a živností; spravedlnosti a vnitra, po případě zemědělství.

Důvodová zpráva.

I. Část všeobecná.

Má-li bilancování v podnicích míti plnou národohospodářskou cenu, musí bilance podávati pravdivý obraz majetkového stavu a přírůstku hodnot v podniku v den, k němuž bilance se sdělává. A dle toho možno pak správně určiti výnos podniku, a určiti ta, co jest ryzím výtěžkem, možna prováděti správně odpisy a možno konečně spravedlivě ukládati daně bez nebezpečí; že podnik bude ohrožen nebo zruinován. Je-li hodnota měnové jednotky pevná a stejná, jest provádění správného bilancování zaručeno, mění-lise však hodnota měnové jednotky, dlužno sáhnouti k opatření, které účinek změn přivede k výrazu.

Naše koruna a předchůdkyně její prodělala proces znehodnocení; po té nastalo však zase zhodnocení. Četné podniky opatřily si majetkové části, jež tvoří trvalou provozovací podstatu, v dobách různých i v míru, za koruny měny rakousko-uherské, část v době pozdější za Kč s počátku republiky a opět jiné za Kč zhodnocené.

Jest na bíledni, že není stejnou hodnota majetkových součástí, když byly třeba za stejnou sumu opatřeny v různých dobách měnových změn.

Proto jest za potřebí sáhnouti k opatření, aby bilancování dálo se na podkladě hodnoty pevné, stabilní. Není nutno vzíti za podklad měnu zlatou. Účelu jest dosaženo, je-li jen hodnota stabilní. Takovouto stabilní hodnotou jest dnes Kč a proto jest možno již dnes přikročiti k řešení otázky o zavedení bilancí stabilisačních. Tím dokumentuje se současně, že nepomýšlí se u nás na nějakou měnovou reformu, nýbrž že jest úmyslem ponechati nynější měnovou jednotku jako jednotku stabilisovanou.

Zřízení stabilisační bilance není povinné, jest fakultativní: Podnik, který chce míti účast na výhodách daňových a rovněž i výhodách; jež vyplývají ze správného a pravdivého bilancování (na př. v otázkách úvěrových a j.); může během pěti let počínajíc rokem 1927, resp. obchodním rokem 1926-1927 zříditi bilanci východiskovou (novou počáteční bilanci), která je podkladem t. zv. bilance stabilisační.

Úprava záleží v novém oceněni předmětů majetkových trvale v podniku uložených dle určitých zásad, a sice: stroje a zařízení oceňují se nejvýš hodnotou pořizovací ke dni východiskové bilance, při čemž musí se přihlédnouti na opotřebení zatím snad již nastalé (na př. je-li opotřebením hodnota zmenšena o 25%, musí se hodnota pořizovací o čtvrtinu zkrátiti). Pozemky a budovy, ocení se hodnotou obecnou. Tou rozumí se cena prodejní, které při volném prodeji předmětu jest možno dosíci za předpokladu, že jest předmět k dalšímu provozování podniku jako celku vhodný. Ostatní části majetku zejméma však závazky a dluhy vyjádří se nezměněně tou hodnotou, jakou uvedeny byly v bilanci předcházející bezprostředně bilanci východiskovou.

Takovýmto novým oceněním může vzniknouti bilanční saldo aktivní nebo pasivní. Jak naložit s přebytkem, resp. jak uhradit úbytek, o tom obsahuje osnova podrobné předpisy.

Hlavní částí osnovy jsou ustanovení §§ 22 až 24 o výhodách daňových.

Přebytek povstalý novým zhodnocením předmětů není podroben zdanění. Důvod jest ten, že nevznikl nový výnos, nýbrž že je to vlastně výsledek číselné korektury hodnot v bilanci uvedených.

Zřídí-li se z přebytku reservní fond, musí se vykázati jako samostatná bilanční položka; upotřebí-li se tohoto fondu k úhradě ztrát anebo do lhůty stanovené § 6 k přeměně v kapitál základní (akciový, kmenový), bude s ním nakládáno jako s fondem zdaněným.

Daněprostě lze však použíti i stávajících fondů k úhradě úbytku. Odpisy na předmětech nově oceňovaných jsou odčítatelnými položkami.

K rozhodování o některých sporných otázkách přesně naznačených povolává se rozhodčí soud, zřízený při Ústředně obch. a živn. komor, jehož přísedící mají býti vybíráni z odborných znalců; seznam připravují komory k návrhu ústředních zájmových korporací.

Poněvadž zákon vztahuje se na podniky výrobní a obchodní, také zemědělské, bez ohledu na jich právní formu, tedy na spořitelny, pojišťovny, družstva, společnosti s ruč. obm., společnosti akciové, veřejné obchodní společnosti i podniky jednotlivců bude nutno, aby při sdělávání seznamu přísedících rozhodčího soudu přihlédnuto bylo k tomu, že o věcech, jež týkají se družstev, nejspíše správný názor může míti odborník na poli družstevním a proto bude záhodno, aby z tohoto oboru hospodářského vhodní odborníci do seznamu byli pojati a za tím účelem aby s ústřednami družstevními stala se dohoda.

Rozpočtový výbor projednal vládní návrh ve schůzi dne 27. dubna a usnesl se navrhnouti plenu schválení jeho se změnami dole uvedenými.

V § 1, 5. řádce za cifru 1875 buďtež vložena slova: "nebo řádné, čistý výnos a soupis jmění (aktiva a pasiva) číselně vykazující knihy zemědělské".

V § 7 " odst. 3. v poslední řádce vsune se před slovo "nařízením" slovo "vládním", takže konec bude zníti: "upravené vládním nařízením".

§ 20; odst. 2., číslo 1, změní se vsunutím věty a bude zníti takto: "1. O sporech mezi osobami, sestavivšími východiskovou bilanci; a finanční správou o tom, zda určitý předmět jest v podniku trvale užíván (§ 1)".

V § 22 v odst. 1. na řádce 6-8 škrtne se věta v závorce; "Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi daně zárobkové podniků veřejně účtujících".

Odst. 1. doplní se touto větou: "Zdanění nebudou podrobeny i zvýšení jmenovité hodnoty akcií nakolkováním a hodnota akcií, vydaných zdarma posavadním akcionářům (§ 7)".

V odst. 2. na řádce 4-6 se škrtne věta v závorce: "Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi daně zárobkové podniků veřejně účtujících" a na řádce 7-9 se škrtne věta v závorce: "§ 9 zákona o osobních daních přímých, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zákonný článek VIII/1909 a nahradí se tato poslední věta citací v závorce (§ 81, odst. 4. zák. o přímých daních)".

V odst. 3. na řádce 7 nahradí se citace §§ 95, lit. f) a 160., č. 1. zákona a osobních daních přímých citací "§ 15, č. 1., lit, b) a § 79, lit. f) zákona o přímých daních". V témže odstavci se škrtne na řádkách 8-10 věta v závorce "Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi § 17, č. 7. a § 16 zákonného článku VIII/1909 a § 12, č. 3. zákonného článku X/1900".

V témže odstavci na řádce 3 nahradí se slova "z příjmu" slovem "důchodové".

V § 22, odst. 5. na druhé řádce vsunou se za slovo "jejich" slova "pořizovací nebo", na řádce čtvrté vsunou se za slovo "nepřesahovalo"slova: "pořizovací nebo" a v témže odstavci na předposlední řádce škrtne se slovo "obecné".

V § 23 v odst. 7. na řádce 4. vsune se za slova: "č. 53 Sb. z. a n." věta "pokud se týče zákonem ze dne 16. prosince 1926, č. 253 Sb. z. a n.".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP