Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Přímé daně tímto zákonem
upravená dělí se na dvě skupiny:
1. na daň důchodovou a
2. na daně výnosové, a to: všeobecnou
daň výdělkovou, zvláštní
daň výdělkovou, daň pozemkovou, daň
domovní, daň rentovou, daň z tantiém
a vyššího služného.
(1) Není-li v tomto článku, v čl.
III. a na jiných místech tohoto zákona jinak
stanoveno, zrušují se všecky dosavadní
zákony a nařízení, pokud se týkají:
1. vyměřování (čítajíc
v to vše, co souvisí s určením daňové
pohledávky, zejména i osvobození):
a) daně pozemkové, domovní, všeobecné
dně výdělkové, výdělkové
daně podniků veřejně účtujících,
daně rentové, dávky tantiemové a daně
z příjmu v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku;
b) daně pozemkové, domovní, daně zárobkové,
daně zárobkové podniků veřejně
účtujících, daně báňské,
daně kapitálové a rentové, daně
majetkové, všeobecné státní dôchodkové
přirážky, daně dôchodkové
a daně z výher na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi;
2. účtování, placení, vybírání,
vymáhání a zajišťování
daní a dávek pod č. 1, uvedených,
dále trestních ustanovení a veškerých
ostatních dřívějších ustanovení
nyní v hlavě IX. upravených, pokud jde o
tyto daně a dávky;
a to, co do daně pozemkové, počínajíc
kalendářním (berním) rokem 1928, a
co do ostatních daní a dávek, počínajíc
kalendářním (berním) rokem 1927.
(2) K daním a dávkám podle předchozích
odstavců čítají se též
přirážky, úroky z prodlení, náklady
upomínací a exekuční, úroky
nahrazovací a tresty na penězích. Předpisování
přirážek svazků územní
samosprávy upravuje zvláštní zákon.
(3) Zrušují se tudíž v rozsahu uvedeném
v odst. 1. a 2. zejména:
1. Zák. ze dne 24. května 1869, č. 88 ř.
z., o úpravě daně pozemkové, patent
ze dne 23. února 1820, o domovní dani, zák.
ze dne 9. února 1882, č. 17 ř. z., jímž
se mění zákony o domovní dani, zák.
ze dne 25. října 1896, č. 220 ř. z.,
o přímých daních osobních se
všemi změnami a dodatky v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku.
2. Zák. čl. VII/1875 o úpravě daně
pozemkové, zák. čl. XL/1881 o uzpůsobení
některých opatření zák. čl.
VII/1875 o úpravě daně pozemkové,
zák. čl. XLII/1881 o změně ustanovení
zák. čl. VII/1875, vztahujících se
na území odvodněná, zák. čl.
VI/1909 o dani činžovní, zák. čl.
XXIX/1875 o dani výdělkové, zák. čl.
V/1908 o změně některých ustanovení
zákonů o dani výdělkové II.
tř., dále o dani úrokové a rentové,
zák. čl. VIII/1909 o dani výdělkové
podniků podrobených veřejnému účtování,
zák. čl. XXXIV/1916 o tom, kdy nabývá
účinnosti zák. čl. VIII/1909 o výdělkové
dani podniků podrobených veřejnému
účtování, zák. čl. XXVII/1875
o dani báňské, zák. čl. XIV/1885
o uzpůsobení §u 12 zák. čl. XXVII/1875,
zák. čl. XXII/1875 o daní úrokové
a rentové, zák. čl. VII/1883 o zdanění
výtěžku z kapitálů, umístěných
u peněžních ústavů, zák.
čl. XLVII/1875 o všeobecné dôchodové
přirážce, dále o uzpůsobení
některých ustanovení zák. čl.
XXIX/1875, zák. čl. X/1909 o dani dôchodkové,
zák. čl. XXVI/1916 o částečné
účinnosti daně dôchodkové, zák.
čl. IX/1918 o uzpůsobení a doplnění
zákona o dani dôchodkové a z majetku, o prodloužení
platnosti zákona o dani z válečných
zisků a o válečné přirážce,
již jest platiti z některých druhů daní,
zák. čl. XI/1909 o správě veřejných
daní, zák. čl. LIII/1912 o změně
a doplnění zák. čl. VI, VII, VIII,
IX, X, XI/1909, dále o opatřeních s tím
souvisejících, zák. čl. XXXII/1916
o dani z majetku, VI. část třicátkového
řádu z r. 1788 se všemi změnami a dodatky
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.
(4) Ustanovení zákona ze dne 27. ledna 1922, č.
43 Sb. z. a n., o oddělení státní
finanční správy od obecní a municipální
správy na Slovensku a Podkarpatské Rusi, pokud se
vztahují pouze na vybírání daní
v čl. I. uvedených, zůstávají
nedotčena; způsob vybírání
těchto daní, čítajíc sem i
přirážky, příslušenství
a tresty na penězích, státními činiteli,
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi též obcemi,
daňovými městskými úřady
nebo notáři, upravuje vládní nařízení;
dokud se tak nestane, platí dosavadní ustanovení.
(5) Ministerstvo financí upraví účtování
daní v čl. I. uvedených, čítajíc
sem i přirážky, příslušenství,
úroky nahrazovací a tresty na penězích,
pokud možno, jednotně vniternými pokyny; dokud
se tak nestane, platí dosavadní ustanovení.
(6) Pro všechny v odst. 1. uvedené daňové
věci, které se týkají let 1926 a předchozích,
platí dosavadní zákony, nařízení
a jinaká ustanovení.
(1) Účinnosti nepozbývají:
1. Ustanovení o trvalých neb dočasných
osvobozeních a výhodách co do daní
přímých, které byly poskytnuty:
zákonem ze dne 10. dubna 1919, č. 204 Sb. z. a n.,
jímž se poskytuje osvobození od domovní
daně činžovní a přirážek
pro novostavby v t. zv. pevnostním obvodu města
Hradce Králové;
vládním nařízením ze dne 28.
září 1920, č. 550 Sb. z. a n., o osvobození
darů pro Národní fond Masarykův od
daní a poplatků;
zákonem ze dne 11. července 1922, č. 238
Sb. z. a n., o rozšíření působnosti
zemských úvěrních ústavů
na Slovensko a Podkarpatskou Rus;
zákonem ze dne 3. července 1923, č. 148 Sb.
z. a n., kterým se prodlužuje platnost zákona
o vyvlastňování k úpravě asanačního
ob; vodu hlavního města Prahy a povolují
se daňové výhody pro stavby v tomto obvodu;
čl. I., odst. 5. zákona ze dne 19. prosince 1924,
č. 308 Sb. z. a n., jímž se částečně
mění ustanovení § 94, lit. č.
zákona ze dne 25. října 1896, č. 220
ř. z., o osobních daních přímých,
pokud jde o výhody pro daň rentovou;
zákonem ze dne 26. března 1925, č. 48 Sb.
z. a n. o ochraně nájemníků;
zákonem ze dne 23. června 1926, č. 149 Sb.
z. a n., o daňových úlevách pro případ
znovuzřízení budov, strojů a zařízení
poškozených živelními pohromami;
zákony ze dne 15. dubna 1919, č. 210 Sb. z. a n.,
o úpravě poměrů družstev na Slovensku
a ze dne 1. července 1926, č. 130 Sb. z. a u., o
úpravě poměrů družstev v Podkarpatské
Rusi, co do výhod daňových, avšak jen
do konce r. 1931;
zákonem ze dne 7. dubna 1927, č. 44 Sb. z. a n.,
a stavebním ruchu.
2. Vládní nařízení ze dne 1.
března 1919, č. 96 Sb. z. a n., týkající
se působnosti revisního odboru ministerstva financí
co do přímých daní, Činnost
tohoto odboru se vztahuje na veškery přímé
daně, upravené tímto zákonem. Vláda
se zmocňuje, aby ve vhodné době proměnila
revisní odbor ministerstva financí na ústřední
revisní úřad finanční, na který
přejde též ostatní působnost
revisního odboru. Působnost ústředního
revisního úřadu finančního
se omezuje časově na dobu 10 let od počátku
působnosti tohoto zákona.
3. Zákon ze dne 26. března 1919, č. 170 Sb.
z. a n., jímž se upravuje státní daň
a přirážková základna u daní
reálných co do ustanovení §u 1, odst.
4, věta 2., kteréž se vztahuje i na snížení
přirážkové základny z důvodu
snížení sazeb činžovní daně
podle §u 156 tohoto zákona.
4. Zákon ze dne 21. prosince 1923, č. 254 Sb. z.
a n., o vybírání zdravotní přirážky
ku přímým daním státním,
podléhajícím přirážkám.
5. Zákon ze dne 24. května 1869, č. 88 ř.
z., a zák. čl. VII/1875 o úpravě daně
pozemkové, pokud se týkají pozemkového
katastru, jakož i veškeré další zákony
upravující pozemkový katastr.
(2) Pokud zákon jinak neustanovuje, zůstávají
dočasná osvobození nebo dočasné
výhody co do daní přímých,
které přísluší podle zákonů
v odst. 1. nevyjmenovaných, v účinností
až do konce lhůty, dokud nebyla vyčerpána.
(3) Co do povinností, spojených s dočasným
osvobozením nebo dočasnou výhodou (odst.
1.), zůstávají dosavadní ustanovení
zákonná nedotčena.
(4) Účinnost § 32 zákona ze dne 12.
srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., o přechodné
úpravě finančního hospodářství
obcí a měst s právem municipálním,
prodlužuje se na rok 1927.
Účinností pozbývají počínajíc
kalendářním (berním) rokem 1927 ustanovení
o vypočítávání nejmenší
hodnoty nemovitostí, podrobených dani pozemkové
a domovní dani činžovní pro účely
poplatkové, totiž čl. III. zák. ze dne
17. června 1881, č. 49 ř. z., jímž
se ustanovuje hlavní summa daně pozemkové,
vyhláška ministerstva financí ze dne 23. prosince
1897, č. 301 ř. z., o násobku pozemkové
daně, má-li býti k účelům
poplatkovým zjištěna hodnota nemovitostí
dani pozemkové podrobených, § 25 zák.
ze dne 28. prosince 1911, č. 242 ř. z., o daňových
výhodách pro novostavby, přestavby, nástavby
a přístavby povšechně a pro stavby s
malými byty zvláště, § 44 zák.
čl. XI/1918 o poplatku z převodu majetku a to odst.
2., č. 1., věta 1., č. 2. a 4., a dále
odst. 3. až 5., pokud se tyto posléze jmenované
odstavce týkají domovní daně činžovní,
a § 46, posl. odst., uvedeného zák. čl.,
pokud se týká budov trvale osvobozených od
domovní daně činžovní; ustanovení
§ 107, č. 9., lit. b) uvedeného zák.
čl. zůstávají v platnosti.
(1) Všude tam, kde se v tomto zákoně mluví
o zákoně občanském, rozumí
se jím pro Slovensko a Podkarpatskou Rus také nepsané
právo obyčejové.
(2) Na dobu, dokud ustanovení o pozůstalostech nebudou
sjednocena, platí pro pozůstalosti na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi jen ustanovení § 24,
odst. 4., tohoto zákona.
(1) Srážení daně důchodové
podle §§ 28 až 4 se počíná
dnem 1. srpna 1927, po případě prvním
výplatním obdobím, které následuje
po 1. srpnu 1927 a to tak, že od počátku srážení
až do konce roku 1927 činí daňová
srážka dvojnásobek částek v §
30, po případě v § 36 uvedených.
(2) Provedením srážek podle odst. 1. jest daňová
srážka za celý berní rok 1927 ve smyslu
§ 32, odst. 1. řádně vykonána.
(1) Úložky do fondů a reserv ze zisku roku
1926 (1925/26) pokládají se za zdaněny.
(2) K výdajům a ztrátám, hrazeným
v obchodních obdobích, která se končila
v kalendářním roce 1926, z fondů a
reserv, dlužno přihlížeti při vyměřování
zvláštní daně výdělkové
na kalendářní (berní) rok 1927.
(1) Na rok 1927 vybírá se k pozemkové dani
mimořádná přirážka státní
v téže výměře a týmž
způsobem, jako se vybírala na rok 1926 podle ustanovení
čl. III. a VI. zák. ze dne 17. března 1926,
č. 49 Sb. z. a n.
(2) Až do nové zákonné úpravy
doplňují se dosavadní ustanovení o
pozemkovém katastru a jeho vedení takto:
a) Za trvalé změny v předmětu daně
pozemkové, jež v důsledku ustanovení
§ 96, č. 1. tohoto zákona připouštějí
výjimku z daňové povinnosti, považovati
jest také změny nastalé poddolováním.
K takovým změnám přihlédá
se pouze tehdy, jde-li při jednotlivém pozemku o
souvislou plochu přesahující u zahrad a vinic
100 m2, u ostatních pozemků 1000 m2, nebo i o souvislé
plochy menší, tvoří-li alespoň
40% celkové výměry parcely.
b) Změna jakostní třídy pozemků
jest přípustnou, změnila-li se v určitém
území v době od posledního vtřídění
pozemků výnosnost půdy zřejmě
a podstatně odlišně od výnosnosti v
územích okolních následkem poddolování.
K takovým změnám přihlédá
se u lesů, vtříděných podle
průměrného výtěžku jejich
půdy pouze tehdy, bude-li tím průměrné
vtřídění lesa změněno
alespoň o jednu jakostní třídu a u
jiných pozemků pouze tehdy, jde-li při jednotlivém
pozemku o výměru alespoň 1/2 ha nebo bude-li
v důsledku toho snížen katastrální
výtěžek celé parcely o více než
10%.
(3) Pro Hlučínsko platí o pozemkové
dani tato přechodná ustanovení:
a) Pokud nenabude platnosti nový katastrální
operát, jest základem pro vyměření
pozemkové daně katastrální výtěžek
v tolarech znásobený u lesů 100 a u ostatní
půdy 85.
b) Sazba pozemkové daně činí na rok
1928 1% ze základu daně a stoupá na ostatní
léta za každý další rok o 0.1%,
až dosáhne výše platné v ostatním
území Československé republiky (2%).
Vodním regulačním družstvům na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi, spadajícím
pod ustanovení zák. č. XXIII/1885 o vodním
právu, budou dosavadní restituce dané pozemkové,
příslušející zmíněným
družstvům podle ustanovení § 7, odst.
3. zák. čl. XLII/1881 o změně ustanovení
zák. čl. VII/1875 vztahujících se
na území odvodněná, pokud se týče
§ 1 zák. čl. XXIX/1889, jímž se
pozměňuji některá ustanovení
zák. čl. XLII/1881, vypláceny nezměněnou
výší až do roku, ve kterém nabude
platnosti nové vcenění chráněných
pozemků podle ustanovení zákona o pozemkovém
katastru a jeho vedení.
Daň činžovní činí: na
Hlučínsku na léta 1927 a 1928 4 1/2% a na
léta 1929 a 1930 6% a v místech spojených
s Prahou a s Brnem podle zákonů ze dne 6. února
1920, č. 114 Sb. z. a n., a ze dne 16, dubna 1919, č.
213 Sb. z. a n., na rok 1927 9%, na rok 1928 10% a na rok 1929
11% z vyměřovacího základu.
(1) Daňové komise a trestní senáty
podle tohoto zákona zřízené započnou
svoji činnost dnem 1. března 1928. Tímto
dnem zaniká působnost dosavadních daňových
komisí, trestních senátů a, pokud
jde o Slovensko a Podkarpatskou Rus, též působnost
sborových soudů v trestních věcech
přímých daní.
(2) O ukládacích a trestních případech,
které se týkají let 1926 a předchozích
a které dne 1. března 1928 nebyly ještě
pravoplatně rozhodnuty, rozhodují podle ustanovení
pro tyto případy dříve platných
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku komise
a trestní senáty tímto zákonem zřízené,
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi komise tímto
zákonem zřízené v sborové soudy.
(1) Po vyhlášení tohoto zákona nemohou
býti pravoplatně uložené přímé
daně za dobu před rokem 1927 v neprospěch
poplatníků měněny a nesmí býti
zavedeno trestní řízení co do přímých
daní, doby před rokem 1927 se týkajících,
leč že by se jednalo o případy, v nichž
podle zákonů o válečné dani,
pokud se týče o dani z válečných
zisků (v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
zákon ze dne 30. ledna 1920, č. 79 Sb. z. a n.,
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zák. čl.
IX/1918), dále padle císařského nařízení
ze dne 11. března 1915, č. 60 ř. z., o zálohách
pro ztráty válečné a konečně
podle zákona ze dne 3. března 1921, č. 102
Sb. z. a n., o výhodách pro stavby a pro obnovu
strojů, dodatečná oprava daňového
předpisu v neprospěch poplatníka je přípustna.
K posléze uvedeným případům
nepatří však u daně válečné,
pokud se týče u daně z válečných
zisků, dodatečné zdanění přírůstku
hodnoty na zásobách.
(2) V době vyhlášení tohoto zákona
zavedená již trestní řízení
zastaví se bez vydání trestního nálezu,
jestliže obviněný na vyzvání
úřadu trestní řízení
provádějícího do lhůty jím
přiměřeně stanovené nesprávná
udání v přiznání podle pravdy
opraví nebo jemu příslušející
přiznání dodatečně podá
a zaváže se připadající dodatečnou
daň bez odporu zaplatiti. Dodatečné daně
předepíše vyměřovací úřad
trestní řízení provádějící.
(3) V případech, ve kterých trestní
nález byl již vydán, avšak v době
vyhlášení tohoto zákona nenabyl ještě
moci práva, sníží se uložená
pokuta na míru s okolnostmi se srovnávající,
která však nesmí přesahovati jednonásobek
zkrácené nebo zkrácení vydané
daně, jestliže obviněný na vyzvání
úřadu trestní řízení
provádějícího do lhůty jím
stanovené podaný rekurs odvolá nebo podání
rekursu se zřekne a se zaváže bez odporu zaplatiti
dodatečnou daň, která připadá
na základ daňový, obviněným
podle pravdy opravený. Trest vězení se nevykoná.
Snížení pokuty provede finanční
úřad II. stolice, dodatečnou daň předepíše
vyměřovací úřad trestní
řízení provádějící.
(4) Přiznání nebo jakýchkoli jiných
vyšetření, učiněných za
příčinou vyměření přímých
daní na berní léta 1927 a další,
nesmí býti užito ani k zavedení dodatečného
vyměření daní nebo veřejných
dávek ani ku provedení trestního řízení
co do některé veřejné dávky
týkající se doby před 1. lednem 1927.
Pokud nebyl poplatníkovi podle ustanovení tohoto
zákona doručen platební rozkaz, jest povinen
v kalendářním (berním) roce 1927,
po případě i později platiti v stanovených
lhůtách padle toho, kolik mu bylo naposled, t. j.
podle posledního předpisu na časově
nejbližší kalendářní (berní)
rok až včetně do roku 1926 předepsáno
k přímému placení na ročních
daních s přirážkami.
Nejmenší hodnota pozemků, podrobených
dani pozemkové, činí pro účely
poplatkové padesátinásobek dosavadního
ryzího katastrálního výtěžku.
Na Hlučínsku činí nejmenší
hodnota pozemků, pokud tam nenabude platnosti nový
katastrální operát, dvěstěpadesátinásobek
dosavadního výtěžku v tolarech.
(1) § 8. zák. čl. VII/1883 o zdanění
výtěžků z kapitálů, umístěných
u peněžních ústavů se zrušuje.
(2) Za právní listiny, vydané při
vykonávání práva vyhraženého
různým ústavům přijímati
peníze k užitečnému upotřebení
proti tomu, že se peníze vrátí ihned
na požádání nebo po uplynutí
výpovědní lhůty, předloží-li
strana listinu vydanou ústavem, platí se místo
kolkových poplatků poplatek procentní. Poplatek
tento činí 4% z úroků, které
má platiti či k dobru připsati ústav
z peněz přijatých k užitečnému
upotřebení a odvádí se bez úředního
vyměření. Pro výpočet poplatku
zaokrouhluje se základna na 40 Kč nahoru. Osoby,
záležitosti ústavu spravující,
ručí za správné a úplné
provádění kontrolních opatření,
která stanovena budou nařízením, dále
za poplatky a škodlivé následky a tresty přestupků
rukou společnou a nerozdílnou. Vláda se zmocňuje,
aby vydala předpisy o platebních lhůtách,
o způsobu odvádění poplatků:
úředních dohlídkách. Vkladní
knížky vydávané spořitelnami
podle zákona ze dne 14. dubna 1920, č. 302 Sb. z.
a n., pak úvěrními družstvy uvedenými
v § 2, lit. b) zákona ze dne 10. října
1924, č. 239 Sb. z. a n., jsou od tohoto poplatku osvobozeny.
(3) Ustanovení odst. 2, platí na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1927 s těmito odchylkami:
a) Ustanovení čl. VIII, odst. 2. a 3., dále
§ 58, odst. 6. a § 85, odst. 6., jakož i ustanovení
hlavy IV. (§§ 94 až 116) nabývají
účinnosti od 1. ledna 1928.
b) Ustanovení § 17, č. 6. a § 78, lit.
e), věta 1., pokud se týká příspěvků
do pokladen a podobných ústavů jakož
i daní a dávek, dále ustanovení §
341 nabývají účinnosti od 1. ledna
1932. Platy v § 17, č. 6. a v § 78, lit. e),
věta 1. (s výše uvedeným obmezením)
zmíněné jsou do tohoto dne při zjištění
vyměřovacího základu plátcova
odpočítatelnou položkou.
c) Smlouvy pachtovní, nájemní a kolektivní,
smlouvy námezdní a pracovní, uzavřené
do 1 měsíce od vyhlášení tohoto
zákona nebo dříve, zůstávají
co do dohody o tom, aby platy uvedené v § 17, č.
6. a platy zmíněné pod lit. b) podle §
78, lit. e), věta 1., nesla místo poplatníka
zcela nebo částečně jiná osoba,
v účinnosti i po 1. lednu 1932 až do jejich
vypršení. Platy tyto jsou po tuto dobu při
zjištění vyměřovacího
základu plátcova odpočítatelnou položkou.
(2) Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministr financí v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Důchodové dani jsou podrobeny:
1. Fysické osoby, které v tuzemsku bydlí
nebo tu pobývají déle jednoho roku, veškerým
svým důchodem. Avšak důchody z cizozemských
nemovitostí a podniků, dále služné
nebo výslužné vyplácené z cizozemské
státní pokladny jsou osvobozeny od daně,
jsou-li v cizině prokazatelně podrobeny dani důchodové
nebo dani stejného druhu a postupuje-li cizin stejně
při zdanění podobných důchodů
z tuzemska plynoucích.
V témž rozsahu podrobeni jsou důchodové
dani též tuzemci, kteří vykonávajíce
tuzemskou státní službu mají bydliště
v cizině, pokud tam nejsou podrobeni příslušným
přímým daním státním.
2. Jiné fysické osoby důchodem plynoucím
z těchto pramenů:
a) z tuzemských nemovitostí nebo pohledávek
na tuzemských nemovitostech knihovně zajištěných
nebo z majetku vázaného na tuzemsko nuceným
uschováním nebo jinými právními
předpisy,
b) z výdělečných podniků nebo
výdělečných zaměstnání
v tuzemsku provozovaných nebo z účastenství
v takovém podniku nebo zaměstnání
(na př. účastník společnosti
tiché, veřejné, komanditní, společnosti
s ručením omezeným, majitel kuksů),
c) ze služného nebo výslužného
z některé tuzemské pokladny státní,
zemské, župní, okresní nebo obecní,
aneb konečně
d) z tantiem podrobených dani podle § 183.
Držba akcií, podílních listů
a podobných cenných papírů nepokládá
se za účastenství v podniku podle lit. b)
předchozího odstavce.
3. Fysické osoby, které nebydlíce v tuzemsku,
pobývají tu dobu kratší jednoho roku
za výdělkem, důchodem za pobytu v tuzemsku
získaným.
4. Neodevzdané pozůstalosti podle ustanovení
§ 24.
Od důchodové daně jsou osvobozeni:
1. Hlavy cizích států a jejich průvod,
diplomatičtí zástupcové pověření
u vlády republiky Československé, jiné
osoby, jimž přísluší podle práva
mezinárodního exterritorialita, a konsulové
z povoláni cizích států i s příslušníky
svých rodin, a to z veškerých důchodů
kromě důchodů z pramenů jmenovaných
v § 1, č. 2, nejsou-li ovšem československými
příslušníky a je-li zaručena
vzájemnost.
Osvobození v témže rozsahu a za týchž
podmínek požívají úředníci
a zřízenci, jichž zmínění
diplomatičtí zástupcové nebo konsulové
z povolání užívají pouze ku pracím
vyslanectví nebo konsulátu anebo ve svých
rodinách.
2. Osoby, které mají nárok na osvobození
od důchodové daně podle státních
smluv nebo jinak podle zásad mezinárodního
práva, pokud jde o důchod, který neplyne
z pramenů v § 1, č. 2 jmenovaných.
3. Osoby vojenské a četnické v činné
službě, pokad jde a vojenské (četnické)
služební požitky.
4. Osoby, které požívají přídavků
za zraněni, pokud jde o tyto přídavky.
5. Státní zaměstnanci, kteří
nemají podle specielních zákonů práva
voliti nebo volenu býti clo Národního shromáždění,
pokud jde o jejich služební požitky ze státní
pokladny.
(1) Od důchodové daně jsou dále osvobozeny
osoby, jejichž veškerý, v době pro zdanění
rozhodné (§ 4) dosažený důchod
nepřesahuje 7000 Kč. U osob se čtyřmi
příslušníky rodiny (§ 5) zvyšuje
se tato částka na 8200 Kč, u osob s pěti
takovými příslušníky rodiny na
11000 Kč a konečně u osob se šesti takovými
příslušníky rodiny na 11.000 Kč;
tento pro daně prosté minimum stanovený počet
příslušníků rodiny (§ 5),
snižuje se a vdovců (vdov) vždy o jednoho takového
příslušníka.
(2) Toto ustanovení vztahuje se na osoby, které
podle § 1 nejsou podrobeny dani veškerým svým
důchodem, toliko tenkráte, prokáží-li,
že veškerý jejich důchod - důchod
podle tohoto zákona dani nepodrobený v to počítajíc
- nepřesahuje částky daně prosté.
(1) Daň se vyměřuje na každý
kalendářní (berní) rok, když
prošel, z důchodu daní podrobeného,
jehož v tomto kalendářním roce bylo
skutečně dosaženo.
(2) Nekryjí-li se pravidelná obchodní období
poplatníkova s kalendářním rokem,
vyměří se na poplatníkovo přání
daň místo podle kalendářního
roku na podkladě obchodního (hospodářského)
období, jestliže toto zahrnuje období jednoho
roku. Zdanění dlužno položiti za základ
ono obchodní období, které se v příslušném
kalendářním roce končí. Změní-li
poplatník se souhlasem vyměřovacího
úřadu obchodní období jednou již
zvolené aneb přeruší-li dosavadní
spojitost jednotlivých za sebou jdoucích období,
dlužno na přání poplatníkovo
vzíti za základ zdanění obchodní
období, nehledíc k jelo trvání, při
čemž nutno, končí-li se v důsledku
takové změny v témž kalendářním
roce několik období, výsledky jejich pro
zdanění sečísti. Nastane-li změna
nebo přerušení obchodního období
bez souhlasu vyměřovacího úřadu,
má tento na vůli vyměřiti daň
buď podle obchodních období ve smyslu zásad
předchozí věty anebo podle kalendářního
roku. Vždy však nutno, dbáti, aby žádné
důchodové období neuniklo zdanění
aneb aby se k němu nepřihlíželo dvakráte.
(3) Jinak se přihlíží ku všem ostatním
pro zdanění rozhodným poměrům
podle stavu, který tu byl koncem prošlého,
pro zdanění rozhodného roku kalendářního;
zanikla-li daňová povinnost dříve,
podle stavu při jejím zániku.
(1) Poplatníkem daně důchodové jest
hlava rodiny.
(2) Základem zdanění jest důchod domácnosti;
tento se zjistí tím, že se sečte důchod
hlavy rodiny s důchodem příslušníků
jeho rodiny, vyjímajíc služební požitky
těchto příslušníků podle
§ 11.
(3) Za hlavu rodiny pokládá se osoba, která,
stojíc v čele jednotné domácnosti
dvou neb více osob, tuto vede a řídí,
takže ostatní osoby jsou její vůli podřízeny.
Ve sporných případech pokládá
se muž za hlavu rodiny.
(4) Příslušnost k domácnosti jest založena
buď manželstvím nebo faktickým spolužitím.
Příslušníky rodiny jsou dále
nezletilé dítky (vnukové, pastorkové,
schovanci), žijí-li s hlavou rodiny ve společenství
domácnostním.
(5) Zaplatil-li poplatník předepsanou daň,
má stran oné její části, která
poměrně připadá na důchod příslušníků
rodiny, pořadem civilního práva uplatňovatelný
nárok na náhradu proti těmto příslušníkům.
Je-li více osob ve spotřebním společenství
mimo případy soukromé domácnosti (na
příkl. členové korporace, požívající
zaopatření z jejího úhrnného
důchodu, aniž dostávají určitých
dílů jako vlastní důchod); budiž
pokládán podíl z úhrnného důchodu,
připadající na každého jednotlivého
účastníka, za důchod u něho
dani podrobený. Pokud se úhrnný důchod
mezi účastníky nerozdělí, předpokládá
se, že se dělí na stejné části.
(1) Dani podrobený důchod zahrnuje veškeré
příjmy v penězích nebo v peněžité
hodnotě z pozemků, budov, výdělečných
podniků a zaměstnání, ze služebního
poměru a z kapitálů, jakož i všechny
jinaké příjmy, též v přírodninách,
spolu s užitkovou hodnotou bytu ve vlastním domě
nebo jinakého bytu zdarma a hodnotou výrobků
a zboží z vlastního hospodářství
nebo podniku v domácnosti spotřebovaných,
po odečtení přípustných srážek
(§ 15).
(2) Za důchod dani podrobený se nepokládají
přírůstky majetku, nastalé změnami
a přesuny majetkovými, jako odprodejem majetkových
částí, věnem, výbavou, dědictvím,
výplatami kapitálů z pojištění
životních, invalidních, starobních,
kapitálovými náhradami za věcné
nebo jiné utrpěné škody, mimořádnými
dary a podobnými bezplatnými věnováními.
(3) Zisky ze zcizení majetkových předmětů
jsou toliko tenkráte dani podrobeným důchodem,
stalo-li se zcizení za provozování výdělečného
podniku nebo za provádění spekulačního
obchodu.
(4) Byly-li zcizeny a) nemovitosti do dvou let, b) jiné
předměty, zejména cenné papíry,
do tří měsíců po jich získání,
předpokládá se, že jde o spekulační
obchod, leč by poplatník dokázal, že
zcizený předmět nebyl získán
s úmyslem opětného jeho prodeje se ziskem.
(5) Ztrát ze spekulačních obchodů
nelze odečítati od ostatních důchodů.
(1) Příjem z pozemků činí:
1. příjmy z polního a lesního hospodářství,
provozovaného na vlastní účet, počítajíc
v to výtěžky z kácení lesů,
dále příjmy z jiných, výdělkové
dani nepodrobených výrobních odvětví
a práv s pozemkovou držbou spojených (z práva
rybolovu, honitby a pod.), konečně příjmy
z jinakého užívání pozemků;
2. příjmy z propachtování pozemků
a práv s pozemkovou držbou spojených;
3. příjmy z pachtu pozemků a práv
s pozemkovou držbou spojených.
(2) U poplatníků, kteří vedou o svém
podniku řádné, ryzí příjem
číselně vykazující knihy, platí
obdobně ustanovení § 10, odst. 2.
(1) Příjem z budov činí příjmy
z pronájmu budov, a pokud jsou budovy držitelem samým
obývány, jinak užívány nebo zdarma
jiným osobám k užívání
ponechány, užitková hodnota, kterou mají
budovy nebo jejich části podle svého stavu
a polohy, podle nájemních, dopravních a bytových
poměrů domu, místa neb okolí a hledíc
k době, ve které se jich skutečně
užívá. Užitková hodnota bytu, jehož
užívá bezplatně domovník, jest
výdajem správním (§ 15, č. 1.
lit. a) v míře přiměřené
úplatě za domovnické úkony.
(2) Pokud se budov nebo jejich částí užívá
k účelům polního a lesního
hospodářství nebo k účelům
živnostenským (v to počítajíc
užívání k bezplatným bytům
dělnickým a služebním), nezapočítá
se užitková hodnota ani při výpočtu
příjmu, ani při výpočtu příslušného
provozovacího nákladu.
(3) Při zjišťování dani podrobeného
důchodu nepřihlíží se k budovám
věnovaným zdarma účelům vyučovacím,
vychovávacím, dobročinným, lidumilným
a účelům veřejné správy.
(1) Příjem z podniků činí příjmy
ze samostatných výdělečných
podniků a zaměstnání, zejména
ze všech všeobecné dani výdělkové
podrobených podniků a zaměstnání,
počítajíc v to - s výjimkou pachtu
v § 8, odst. 1, č. 3 uvedeného - též
příjmy z pachtu podniků.
(2) U poplatníků, kteří vedou řádné
obchodní knihy, vypočte se obchodní zisk
za šetření ustanovení §§ 7,
15 až 17 podle zásad stanovených obchodním
zákonem pro řádné vedení knih
a i jinak se zvyklostmi řádného obchodníka
se srovnávajících; srážky v §
15, č. 1 e) přípustné lze však
odečítati jen v rozsahu tamtéž stanoveném.
Poplatníci, kteří vedou řádné
obchodní knihy a kteří počínajíc
rokem 1927 vystaví, přestaví, přistaví
nebo nastaví budovy pro provozování podniků,
včetně budov s byty pro vlastní úředníky
nebo dělníky, anebo kteří vymění
staré nebo pořídí nové stroje
a zařízení, mohou si v pěti letech,
počínajíc obchodním obdobím,
v němž byla stavba dokončena anebo stroje a
zařízení vyměněny nebo nově
pořízeny, od příjmu v podniku dosaženého
odepsati vedle obecně přípustných
odpisů dalších 20% nákladu na stavbu
nebo stroje a zařízení prokazatelně
vynaloženého. Užije-li se těchto budov
v době deseti let, počínajíc rokem,
v němž stavba byla dokončena, k jiným
účelům než vpředu uvedeným,
bude mimořádný odpis 20% dodatečně
zdaněn pro berní leta, v nichž odpis ten byl
proveden. Zmíněné mimořádné
odpisy nepříslušejí však co do
nákladů se znovuzřízením předmětů
živelní pohromou poškozených, pokud pro
tyto náklady bylo užito výhod zákona
re dne 23. června 1926, č. 149 Sb. z. a n.
(3) Zisk z obchodů spekulačních a z účastenství
v takových obchodech, po srážce ztrát
při tom snad vzatých, vypočte se také
u poplatníků, kteří nenáleží
k obchodníkům a živnostníkům
a nejsou podrobeni všeobecné dani výdělkové,
podle zásad platných pro příjem z
podniků.
(1) Příjem ze služebního poměru
činí zejména tyto služební požitky:
1. Služné, jakékoli přídavky
k němu, remunerace, mzdy (též akordní
a od kusu) a všechny jiné jakkoli zvané, napřed
určené platy v penězích nebo v přírodninách
všech veřejných a soukromých zaměstnanců.
2. Příspěvky, které světští
duchovní a členové řeholních
společenstev (§ 6) dostávají na výživu
ze státní pokladny, z veřejných fondů
nebo od obcí, zejména doplňky kongruy.
3. Veškeré jiné požitky, které
pobírají osoby jmenované v č. 1 a
2 ze svého služebního poměru nebo ze
svého povolání nebo v souvislosti s ním,
jako tantietmy, presenční známky, kolejné,
zkušební taxy, štolové poplatky, provise
a pod., pokud nejde o úplatu ze smlouvy o dílo (§
1151 obč. zák.).
4. Všeliké odpočinkové a zaopatřovací
platy osob v č. 1 a 2 jmenovaných, rovněž
i takové platy, kterých požívají
vdovy a sirotci po jmenovaných osobách od zaměstnavatele
nebo z fondů a pokladen, do nichž zaměstnavatelé
odvádějí příspěvky.
(2) Náhrada služebních výdajů
není důchodem podrobeným dani. Jsou-li služební
požitky určeny na částečnou úhradu
výdajů vyžadovaných službou, odečte
se od nich služební náklad skutečně
z nich zapravený.
(3) Požitky v přírodninách započítají
se podle skutečných cen v místě obvyklých.
(1) Příjem z kapitálů činí
úroky, renty, dividendy a veškeré jiné
výtěžky, které plynou z kapitálů,
z majetkových předmětů nebo práv
a nejsou již zahrnuty v příjmech podle §§
8 až 11, a to bez rozdílu, jsou-li podrobeny rentové
dani čili nic.
(2) Při nezúročitelných kapitálových
pohledávkách, při nichž se vrátí
vyšší kapitál než původně
zapůjčený, připočte se částka
převyšující původní pohledávku
k důchodu roku, kterého byla přijata se splátkou
příslušného kapitálu.
(3) U příjmu z cenných papírů
nepřihlíží se ke zvýšení
nebo snížení kursovní hodnoty, pokud
papíry ty nenáležejí ku provozovacímu
kapitálu podniku. Avšak skutečně dosažené
zisky ze spekulačního zcizení cenných
papírů, pohledávek, rent a pod. připočtou
se po srážce ztrát při takových
obchodech snad utrpěných k důchodu.