II. volební období. | 4. zasedání. |
I. posl. Tayerle, Roschera a soudr. min. soc. péče
o nezaměstnanosti a státním příspěvku
k podpoře nezaměstnaných
II. post. Svobody a soudr. min. železnic a min. spravedlnosti
o železniční katastrofě v Brně
a o konfiskaci Stráže Socialismu v níž
byla zabavena stať o příčinách
katastrofy,
III. posl K. Riedla, Fr. Langra a spol. min. železnic o železničním
neštěstí na brněnském nádraží,
IV. posl. Brožíka. Bečko a soudr. předs.
vlády o průtazích při vydávání
statistických výkazů o poměrech báňského
průmyslu státním úřadem statistickým,
V. posl. Jurana, Buriana a soudr. min. železnic o úžasně
vysokých tarifech dělnických jízdních
lístků na místní dráze Veveří
Bytyška-Kuřim,
VI. posl. Buriana, Jurana a soudr. min. železnic a financí
o železničním neštěstí na
nádraží v Brně,
VII. posl. Johanise a soudr. min. zásobování,
obchodu, průmyslu a živností, sociální
péče a veřejných prací o racionalisaci
a koncentraci výroby,
VIII. posl. dra Gátiho, Mondoka, Sedorjaka a soudr. vládě
o nespravedlivém rozdělení nedostatečné
podpory z fondu pro postižené živelními
pohromami v Užhorodě a okolí,
IX. posl. Grünznera a druhů min. financí o
neudržitelných poměrech při předpisování
daní železničním zaměstnancům
u frýštátské berní správy,
X. posl. Heegera, Hackenberga a druhů předsedovi
vlády o rozdělení peněz na nouzové
podpory,
XI. posl. dra Szülöho a spol. ministrovi školstva
a národnej osvety, aby knihovna košickej akademie
právnickej ponechaná hola v Košíciach,
XII. posl. inž. O. Kalliny a druhů vládě
o úžasných zjevech v žateckém Wolfově
vládním tisku,
XIII. posl. Tauba, Hackenberga, Schäfera a druhů min.
vnitra, že politické úřady brání
májovým slavnostem dělnictva,
XIV. posl. H. Simma a druhů min. veř. prací
a min. zemědělství, že je nutno znovu
zahájiti regulační práce v údolí
I3ilé Desné,
XV. post. dr Gátího, Mondoka a soudr. min. vnitra
o krvavém útoku policie v Hustu proti účastníkům
májové demonstrace, o nelidském bití
dělníků a o porušení imunity
poslance Nikolaje Sedorjaka,
XVI. posl Svobody, Pika, Koudelky a soudr. předsedovi vlády
o projevu ministra veřejných prací pana dra
Frant. Spiny ve velkonočním čísle
"Neue Freie Presse"
XVII. posl. Koudelky, inž. Nečase, Svobody a soudr.
min. zemědělství o volbách delegátů
zemědělských rad v Čechách
a na Moravě,
XVIII. posl, Simma a druhů min. financí o zkrácení
zaopatřovacích platů státních
pensistů, jsou-li ustanoveni v jiné veřejné
službě,
XIX. posl. Roschera a druhů min vnitra, že se překáží
spolčovací svobodě,
XX. posl. Simma a druhů min. vnitra o novelování
zákona ze dne 3. dubna 1925, Č. 65 Sb. z. a n. o
svátcích a památných dnech Československé
republiky,
XXI. posl. Simma a druhů min. vnitra o opatření
vládního zástupce na schůzi ve Starém
Habendorfě, konané dne 23. dubna 1927,
XXII. posl. Koudelky, inž. Nečase, Svobody, Bečko
a soudr. min. předsedovi, že státní
pozemkový úřad neprávem zadržuje
přeplatky drobných nabyvatelů půdy,
XXIII. posl. Brodeckého a soudr. min. veř. zdravotnictví
a těl, výchovy o úpravě služného
obvodním lékařům podle zákona
106/26 Sb. Z. a n. a o příplatcích na místnosti
a jiné potřeby,
XXIV. posl. Bergmanna, Procházky Pechmanové a spol.
min. pošt a telegrafů o požáru vyšehradské
citadely a o poměrech v poštovní autodopravě,
XXV. posl. Pechmanové, Davida, Chvojky a druhů min.
vnitra o událostech v Železném Brodě
a o poměrech sklářů podkrkonošských.
Neblahý stav hospodářský vyvolává
z různých příčin stále
větší a déle trvající
nezaměstnanost. Tento stav vyžaduje nezbytně
nejen opatření, kterými by zajištěna
byla nezaměstnaným práce, ale také
určitá dočasná podpora, pokud práci
nemohou nalézti. V obor ministerstva sociální
péče náleží zejména tento
druhý úkol, kterému vyšlo se vstříc
zákonem o státním příspěvku
k podpoře nezaměstnaných ze dne 19. července
1921, Č. 267. Podle tohoto zákona však je poskytován
státní příspěvek nezaměstnaným
pouze po 3 měsíce v roce, nejdéle však
po 4 měsíce, jestliže nezaměstnanost
byla přerušena. Toto krátkodobé podporování
nezaměstnaných nestačí, jak nasvědčují
četné případy, ve kterých nezaměstnaní
nemohou nalézti nejen po týdny, ale dokonce po měsíce
žádné práce. Proto stal se tento stav
předmětem porad již minulého roku v
letních měsících a dokonce byl projednáván
návrh zákona ve výboru sociálně-politickém,
třebaže nebyl vyřízen. Proto na podnět
odborových organisací znovu svolány porady
v ministerstvu sociální péče, které
se konaly v září m. r. za předsednictví
bývalého ministra dra Schieszla. Na těchto
poradách jednalo se o podmínku, za jaké by
mohl býti státní příspěvek
upraven, totiž prodloužen a zvýšen. Na základě
těchto porad byly vyzvány odborové organisace,
aby co nejrychleji předložily své návrhy.
To se také stalo a Odborové sdružení
československé po úradách s ostatními
organisacemi předložilo mimo jiné tyto návrhy:
1. Organisační podpora v nezaměstnanosti
se prodlužuje od 1. listopadu 1926 na dvojnásobný
počet týdnů. Tato podpora v nezaměstnání
však bude snížena o polovinu, naproti tornu však
státní příspěvek bude zvýšen
o stejnou část, takže nezaměstnaný
obdrží po 1. listopadu 1926 stejnou část
podpory, jakou dosud dostával.
2. Nejvyšší výměra státního
příspěvku zvyšuje se z 12 Kč
na 30 Kč denně. (Vládní nařízení
ze dne 23. prosince 1924, čís. 3. Sb. z. a n. 1925).
3. Státní příspěvek vyplácí
se až do jednoho roku, t. j. 52 týdnů (§
6., odst. 4. zákona ze dne 19. července 1921, Č.
267).
4. Státní příspěvek budiž
ihned vyrovnáván, jakmile byly předloženy
doklady ke súčtování. Srážky
za nesprávně vyplacený příspěvek
buďtež učiněny při příštím
Súčtování.
5. Odborovým svazům budiž poskytována
záloha na vyplácený státní
příspěvek, a to v poměru, který
odpovídá vyplacenému státnímu
příspěvku v uplynulém čtvrtletí.
6. Příspěvek státní na úhradu
výloh budiž upraven tak, aby hradil odborovým
svazům hotové výlohy.
7. Vzhledem k mimořádným poměrům
hospodářským, v nichž nezaměstnanost
trvá také řadu měsíců,
budiž po vyčerpání podpory organisační
a státního příspěvku vyplácena
další podpora ze státních prostředků
prostřednictvím odborové organisace. K tornu
účelu budiž zřízen zvláštní
fond, na jejž při rozpočtu státním
bud pamatováno. Podpora z tohoto fondu může
býti vyplácena až 30 týdnů. Z
tohoto fondu buďtež také podporováni částečně
nezaměstnaní, t. j. ti, kteří pracují
méně než čtyři dny v týdnu.
8. Urychleno bud' projednání osnovy zákona
o zprostředkování práce, jímž
by zajištěny byly tyto požadavky:
a) Rovnoprávné postaveni odborových zprostředkovatelen
práce a jejich součinnost s veřejnými
poptavárnami,
b) povinné hlášení nezaměstnaných,
c) povinné hlášení uprázdněných
míst,
d) přednostní právo hlášených
nezaměstnaných, doporučených zprostředkovatelnami
práce při přijímání
pracovních sil.
9. Zostřen buď dozor nad dodržováním
osmihodinové doby pracovní a zastaveno jakékoliv
povolování práce přes čas,
pokud z důvodů bezpečnostních není
dočasně nezbytně nutno. Povolení práce
přes Čas nebudiž vydáno bez předchozího
dobrozdání příslušné odborové
organisace.
10. Knížky a doklady, zasílané ve Věci
podpor nezaměstnaných členům, případně
svazům, bud též pokládány za
tiskopisy.
V těchto návrzích vycházelo se vstříc
nejnaléhavějším potřebám
nezaměstnaných, avšak až do této
doby neobdržely odborové organisace odpovědi,
a nebyla také jim předložena k dobrozdání
osnova nutné zrněny zákona o státním
příspěvku.
Jak byly návrhy odborových svazů odůvodněny, ukazuje jen stručný přehled statistiky sociální, vydaný Státním. úřadem statistickým za poslední měsíce minulého roku. Podle této statistiky bylo u zprostředkovatelen práce:
V prosinci
1925 1926
Hlášeno uchazečů 89.493 116.657
Přihlášeno míst 42.800 38.022
Neumístěných uchazečů zůstalo 48.384 71.237
Nezaměstnaných podporovaných odborovými organisacemi bylo 17.196 29.295
Současně pak přes rostoucí číslice nezaměstnaných povoluje se práce přes čas, jak dokazují tyto údaje jen dvou srovnávaných měsíců:
Povolení k práci přes čas bylo uděleno 530 634
Přes čas pracujících osob bylo 27.046 39.569
Povolených hodin přes čas 899.466 1.162.345
Tyto číslice ovšem ještě nejsou
úplné, unikají z nich, zejména hodiny
práce přes čas úředně
nepovoleně, unikají z nich dále tisíce
nezaměstnaných, kteří se u zprostředkovatelen
práce nehlásí a sami práci nalézají.
Podepsaní se proto táží:
1. Zná pan ministr sociální péče
návrhy které předložily odborové
organisace k úpravě podpory v nezaměstnání
a státního příspěvku, a jaké
kroky hodlá učiniti, aby konečně vyřízen
byl nejnaléhavější požadavek přiměřené
úpravy podpory a státního příspěvku
v nezaměstnání?
2. Jaké kroky hodlá učiniti ke konečné
úpravě zprostředkování práce
a povinného hlášení uprázdněných
míst?
3. Hodlá pan ministr sociální péče
zastaviti úřední povolování
práce přes čas v době hospodářské
krise, leč pokud není nezbytně nutná
v naléhavých případech nebezpečí?
Železniční brněnská katastrofa
ze dne 12. dubna t. r. je z největších katastrof
v Československu. Brněnské nádraží
je příliš stísněno a na jeho
vady jsme v tisku, v rozpočtovém výboru i
v plenu sněmovním vícekráte upozorňovali,
žel s výsledkem negativním.
Před 7. hodinou ranní vjíždí
současně na brněnské nádraží
dva osobní vlaky, které jsou pravidelně přeplněny
dělnictvem dojíždějícím
do Brna za prací. Z jedné strany přijíždí
ze Zastávky vlak č. 1532, z druhé strany
přijíždí ze Slavkova vlak č.
731. Vlak ze Zastávky vjíždí na pátou
kolej, vlak ze Slavkova na čtvrtou kolej. Tyto dvě
koleje sbíhají se v jednu, takže při
vjezdech musí vlastně oba vlaky jet po jedné
koleji. Ačkoliv je zakázáno vjíždění
dvou vlaků proti sobě na koleje, které se
spojují, v Brně se to stále ještě
provádí.
U vlaků, které jsou tak dlouhé jako je onen
ze Slavkova, který pravidelně Čítá
26 vozů, je strojvůdcům nařízeno,
aby vyjížděli až přes výhybku.
aby všechny vozy dostaly se na peron. A tento rozkaz, stejně
jako současný vjezd dvou vlaků na jednu kolej,
jsou vlastními příčinami neštěstí.
Dělnický vlak č. 731 přijíždějící
do Brna o 6.36 hod. vjížděl do nádraží
současně s vlakem č. 1532, přijíždějícím
ze Zastávky. Dlouhý vlak 731 přejel podle
rozkazu přes výhybku a tím zatarasil kolej
přijíždějícímu vlaku 1532,
který vlak č. ‚731 přeřízl.
Lokomotiva slavkovského vlaku zachytila tendr druhého
vlaku a nárazem postupně vyhodila z kolejí
a zničila zásobní vůz a tři
osobní vozy, přeplněné dělnictvem.
Čtyři vozy vyražené z kolejí
se převrhly na zábradlí a nebýti silného
semaforu pevně zabetonovaného, jímž
byly zadrženy, byly by sletěly s náspu 6 metrů
vysokého do Ulice u severní dráhy v Brně.
Srážka měla za následek pět mrtvých
a přes 100 zraněných.
Stráž Socialismu jako jiné listy přinesla
o tomto železničním neštěstí
zprávu, doplněnou odborným posudkem o . příčinách
neštěstí. Odborný posudek, ač
plně odpovídal skutečnosti a byl psán
v zájmu bezpečnosti cestujících i
želez. zaměstnanců, byl ze dvou třetin
zabaven. Zabavená místa zněla takto:
"Poněvadž se zdá, že komise dospěla
k názoru, že osudnou srážku zavinil strojvůdce
vlaku od Slavkova, Hudeček tím, že nechal vlak
přejet přes přípustnou hranici na
stanici uvádíme tuto odborný posudek o příčinách
neštěstí, který dokazuje něco
jiného, než co se snaží namluviti veřejnosti
vyšetřující orgány i s Lidovými
Novinami.
Můžeme říci, že při tom
je třeba ještě děkovati strojvůdcům,
kteří sami ze své vlastní opatrnosti
jeli již pomaleji než jak je předepsáno.
Dle předpisů mají v těchto místech
jeti 30 kilometrovou rychlostí, kdežto strojvůdci,
jak zjištěno, jeli asi 20 kilometrovou rychlostí.
Můžeme prohlásiti směle, že vinu
na neštěstí nesa naše vysoká byrokracie
a všichni ti, kteří hazardují životy
a existencí železničních zaměstnanců
i životy civilního občanstva. Právě
před krátkým časem, před několika
dny, vydán byl následující úřední
rozkaz na služební místa:
Služební rozkaz.
Smluvní dělníky, kteří přímo
nebo nepřímo nastupují dovolené, ihned
propusťte. Dovolené umožňujte vhodným
rozdělením služby pod normu. Výkony
oznamte."
Co znamená takovýto služební rozkaz,
kde se přímo nařizuje rozdělení
služby pod normu? Kdo béře odpovědnost
za takovéto rozkazy? Tady máte ty hlavní
vinníky, kteří podobným způsobem
postupují a kteří také musí
být trestáni.
Pánové si myslí, že budou hledati opětně
vinníky v řadách železničních
zaměstnanců pří výkonné
službě, kteří jsou poslední dobou
hnáni ve službě tak, že prostě
není možno žádati na těchto lidech,
aby jakoukoliv odpovědnost brali za výkon své
služby.
Široká veřejnost občanstva musí
soudit právě vinníky a při té
příležitosti je nutno poukázati, jak
se zachází se železničními zaměstnanci
v kruhu vysoké byrokracie. Pánové v ministerstvu
železnic mají připraveny návrhy na prodloužení
služebního jízdního a strojního
personálu.
Těch oběti na životech je ještě
málo, má se jíti ještě výše.
Celkový počet zranění a zmrzačení
železničních zaměstnanců, celkový
počet obětí na životech' které
padnou za obět úspornému systému a
bezcitnosti, můžeme srovnati s obětmi válečnými.
Neboť takřka není dne, aby na železnicích
netekla krev a nebyly nové a nové obětí.
Za to mají být železniční zaměstnanci
ještě odměněni zhoršením
jejich příjmů, novou úpravou služebního
řádu, kterým se poměry železničních
zaměstnanců mají zhoršiti.
A ještě jedna příčina neštěstí.
Při hledáni příčin katastrofy
nutno upozornit ještě na tento fakt:
Po celá dřívější léta
bylo u výhybky, spojující kolej č.
5 a právě v těch místech, kde neštěstí
se stalo, stavědlo, zde byl jeden výhybkář,
který se telefonicky dohovořoval s úředníky
a ostatními dopravními zaměstnanci o vpuštění
vlaku. Toto stavědlo bylo před rokem zrušeno.
Tím ušetřila správa dráhy asi
16-18.000 Kč ročně, Za to nyní máme
celou spoustu mrtvých a zmrzačených osob
cestujících i železničních zaměstnanců,
nepočítaje ohromné škody, způsobené
na drážním majetku.
Uvedené zde okolnosti prozrazují, kde je vina. Voláme
proto celou širokou veřejnost, by postavila se proti
vůli reakce a naší vysoké byrokracie
by zabránila dalšímu zhoršování
služebních, pracovních i mzdových poměrů
železničních zaměstnanců, nebol
tím současně budou zabraňovati takovýmto
neštěstím, které se dnes stále
zvětšují a kterými se vydávají
životy veškerého občanstva používajícího
železnic v nebezpečí zdraví a v nebezpečí
zmrzačení. Ze toto neštěstí není
ojedinělé a jaké poměry na železnicích
vládnou, viděti i z následujícího:
Den před tímto neštěstím v pondělí
dne 11. t. m. o půl 4. hod. v noci pří spojování
vlaku na 18. koleji v Břeclavi následkem špatné
vrchní stavby rozevřely se koleje a asi 15 vozů
vykolejilo. Takové jsou důsledky úsporného
systému."
Zemský trestní soud v Brně jako soud tiskový
nalezl k návrhu státního zastupitelství
v Brně, že citovaný a konfiskovaný obsah
byl závadný a konfiskaci potvrdil, uváděje
jako důvody:
"V uvedeném článku jednak se vyslovují
z popudu trestního řízení dosud neskončeného
úvahy o síle původu a domněnky o výsledku
řízení, které jsou s to, působit
na veřejné mínění způsobem
předstihujícím soudnímu výroku,
jednak se v něm haněním, převracením
skutečností a nepravdivými údaji hledí
úřední rozhodnutí zlehčiti
a jiné způsobem tím popuditi ku nepřátelství
a opovrhování státními úřady."
Důvody konfiskační jsou stylisovány
podle obvyklé již praxe, jen aby se konfiskace odůvodnila,
aby byl umlčen vážný odborný
posudek o železničním neštěstí
v Brně, který nebyl ani haněním, převracením
skutečnosti, popuzováním ku nepřátelství
a opovrhování státními úřady.
Redakci Stráži Socialismu ve veřejném
zájmu o bezpečnost cestujících a železničních
zaměstnanců záleželo na zjištění
příčin neštěstí, vyplývajících
z technických, místních, služebních
a úsporných závad na brněnském
nádraží, o jehož rekonstrukci se jíž
uvažuje, mluví a píše mnoho let bez žádoucí
nápravy, jejíž potřeba neměla
býti teprve prokazována uvedeným neštěstím,
milionovými škodami, ztrátou několika
životů a zraněním velkého počtu
lidí.
Vzhledem k uvedenému podepsaní táží
se pana ministra železnic:
Je pan ministr ochoten podati zprávu o brněnském
železničním neštěstí ze
dne 12. dubna t. r. a zjistiti objektivně jeho příčiny?
Je pan ministr ochoten podati zprávu o zjištěných
závadách a nedostatcích na brněnském
nádraží a působiti k rychlému
jich odstranění, respektive k žádoucí
úpravě a výstavbě brněnského
nádraží, aby zde byla náležitě
zajištěna bezpečnost cestujících
i železničních zaměstnanců?
Je pan ministr železnic ochoten působiti, aby se pozůstalým
členům rodin po usmrcených a zemřelých
osobách a všem raněným následkem
železničního neštěstí v
Brně, poskytnulo přiměřené
odškodné?
Dále podepsaní se táží pana ministra
spravedlnosti, co hodlá učiniti aby konfiskační
orgány v Brně zanechaly nepřípustné
praxe umlčování zpráv, kritiky a odborných
posudků, jak uvedeno v citovaném případě
Stráže Socialismu?
Je pan ministr spravedlnosti ochoten působiti k tornu,
aby podobné zprávy zdůvodněné
veřejným zájmem o bezpečnost cestujících
a železničních zaměstnanců nebyly
potlačovány a uváděny na roveň
neodpovědným zprávám sensačním?
V úterý 12. dubna t. r. došlo na nádraží
v Brně v ranních hodinách při současném
příjezdu hustě obsazených dlouhých
vlaků dělnických směrem od Slavkova
a směrem z Rosic k velkému neštěstí,
jemuž padlo v oběť 5 lidských životů
a desítky cestujících utrpělo různá
zranění těžšího i lehčího
rázu.
K politováníhodnému tomuto neštěstí
došlo tak, že vlak od Slavkova přejel t. zv.
policejní hranici a najel na vlak od Rosic, který
právě vjížděl do nádraží.
Stroj vlaku slavkovského rozbil služební vůz
a další dva osobní vozy, čímž
nastala hrůzná katastrofa.
Podle konaného šetření snažil se
strojvůdce slavkovského vlaku brzděním
zabrániti srážce, ale předcházející
noční déšť způsobil, že
vozy nebylo lze na kluzkých kolejích zadržeti.
Pravou příčinu neštěstí
nutno teprve zjistiti vyšetřováním,
jemuž nechceme nijak předbíhati, ale nemůžeme
nechati bez povšimnutí odborné hlasy, které
už dnes vidí pravého vinníka v nedostatečném
brněnském nádraží a v oněch
činitelích, kteří přes upozorňování
odborných kruhů nezjednali nápravy.
Že brněnské nádraží naprosto
nedostačuje potřebě, vědělo
se už dávno! Před krátkým časem
bylo také provedeno komisionelní řízení,
aby bylo odpomoženo nejkřiklavějším
nedostatkům právě při příjezdu
dělnických vlaků zřízením
vlastního dělnického nástupiště
do Silniční ul. Projekt byl rozpočten na
1 mil.
Kč a byl také doporučen brněnským
ředitelstvím stát. drah. Nicméně
ministerstvo železnic zamítlo návrh s poukazem,
že náklad nesmí převyšovati 300.000
Kč a že nesmí býti zbourána lékařská
budova, jak projekt zamýšlel. A poněvadž
jiného řešení nebylo lze při
stísněných poměrech nalézti
- zůstalo při starém. Brněnské
nádraží je pro dlouhé dělnické
vlaky příliš krátké, takže
strojvůdce musí jeti až na samou jeho hranici,
mají-li dělníci vystupovati ještě
na nástupiště, a mají-li na opačné
straně (od Čes. Třebové) zůstati
volny přechody a přejezdy pro rychlozboží
a poštu. A poněvadž vlaky z opačných
směrů přijíždějí
téměř současně, je při
sebemenší nehodě neštěstí
hotovo. A v tomto je právě bezprostřední
vina, že ministerstvo železnic resp. generální
inspekce dala před časem svolení k tomu,
aby na traťové grupě, kde došlo k neštěstí,
směly vjížděti vlaky z opačných
směrů současně, bez ohledu na platné
základní ustanovení dopravního řádu
(předpis XIX) jímž je současné
vjíždění vlaků z opačných
směrů přímo zakázáno.
Dopravní úředník, nedbající
tohoto předpisu, byl by okamžitě suspendován.
Proč se v Brně učinila výjimka? Odpovědní
činitelé se omlouvají tím, že
chtějí vyhověti dělnictvu, žádajícímu,
aby dělnické vlaky nejezdily z venkovských
stanic příliš brzy, nýbrž tak,
aby asi půl hodiny před zahájením
práce v brněnských továrnách
přijely na nádraží. Důsledek
toho je ten, že všechny vlaky se sjíždějí
v Brně téměř ve stejnou dobu a opozdí-li
se některý zcela maličko, vjíždí
do nádraží současně s jiným
vlakem. Jedná se vesměs o husté obsazené
vlaky a tu je pochopitelno, že nebezpečí srážky
je stále značné, neboť jak jsme již
uvedli, dopravní úředník nemusí
šetřiti zmíněného ustanovení
dopravního řádu a pouští vlaky
současně.
Mimo to padá tu na váhu druhá důležitá
okolnost, že totiž před časem byl propuštěn
zřízenec, jehož úkolem bylo střežiti
hraniční čáry a clíti strojvůdcům
včas znamení, aby zabrzdili. Jak viděti,
takové šetření tam, kde se šetřit
nemá, se nevyplácí. Nesmí zůstati
také bez povšimnutí, že asi před
půl rokem byla právě na tomto úseku
odstraněna zabezpečující červená
terč na straně strojvůdce (hraniční
bílé dřevo je na straně topičově)
nařízením ředitelství, poněvadž
prý není na toto opatření v dopravním
řádě pamatováno! Patrně zkušenost
dřívějších dob byla prozíravější
dopravního řádu!
Otázka, kdo tedy neštěstí zavinil, jest
snadno rozluštitelná ! Generální inspekce
také hned vycítila, kde tkví vina a hned
po katastrofě zakázala, co dříve dovolila,
t. j. současné vjíždění
vlaků a učiněny pro příjezdy
vlaků, o něž jde, disposice jiné. Bohužel
opatření bylo učiněno již pozdě.
A zajímavo jest, že o změnách těchto
nebyla dosud veřejnosti podána žádná
zpráva. Generální inspekce je povinna dáti
veřejnosti náležité vysvětlení
o těchto faktech a doznati svou vinu. Nejedná se
přece o malichernosti. S lidskými životy nesmí
býti hazardováno.
V prvé řadě je však třeba učiniti
ihned náležité kroky, aby bylo jakémukoliv
neštěstí na brněnském nádraží
zabráněno a nebezpečí každého
druhu odstraněno.
Městská rada v Brně pojednavší
o neštěstí z 12. dubna t. r. obrátila
se na státní správu s naléhavou žádostí,
aby aspoň nyní po těchto tragických
událostech přestalo se již se stálým
odkládáním náležité obecně
za nezbytnou uznané a od let žádané
úpravy brněnského nádraží.
Úspornost znamená v tomto případě
spoluvinu a hazardování se životem a konec
konců i poškozování hmotných
zájmů státní železniční
správy. Ze všech těchto důvodů
žádají podepsaní p. ministra železnic
o podání zprávy o všech okolnostech
brněnského železničního neštěstí
a táží se
1. zná-li p. ministr pravé příčiny
brněnské katastrofy. a
2. je-li p. ministr železnic ochoten učiniti hned
kroky. které by byly s to, rozšířením
nebo přeložením brněnského nádraží
vyhověti všem dopravním potřebám
druhého hlavního města republiky a odstranily
napříště nebezpečí jakékoliv
katastrofy.
Ačkoliv nadchází ukončení prvého
pololetí r. 1927. nevydal státní úřad
statistický dosud statistickou zprávu ani o těžbě,
ani o mzdových a jiných poměrech v báňském
průmyslu za rok 1925 a samozřejmě také
za rok 1926. Máme-li na zřeteli účel
těchto statistických výkazů, jehož
může být dosaženo jen tehdy, jestliže
statistické výkazy se vydávají co
nejrychleji, pak jistě zaráží, že
státní statistický úřad, po
půldruhém takřka roce statistické
výkazy nevydal. Statistik-a' po tak dlouhém čase
vydaná, nemůže vykonati plně svoje poslání,
pro změny poměrů, jež zatím se
projevily, a stává se jen historickým dokladem
a ne praktickou národohospodářskou pomůckou.
Tyto průtahy zaráží tím více,
když vidíme, že ve státech s báňským
průmyslem daleko mohutnějším (Německo,
Anglie) podrobné výkazy statistické, a to
daleko podrobnější a důkladnější.
se vydávají za období značně
kratší a vždy ihned po ukončení
období, takže veřejnost má vždy
k disposici potřebný materiál, informující
o stavu poměrů.
Tento zarážející nedostatek statistického
zařízení u nás může býti
zaviněn jen dvěma příčinami.
Buď je státní statistický úřad
tak nedokonale vybaven a řízen, že nemůže
statistické výkazy včas opatřiti,
zpracovati a veřejnosti odevzdati, nebo uplatňuje
se a rozhoduje také zde vliv
majitelů dolů, jako je tomu i v jiných odvětvích
úředních a státních, která
mají co činiti s báňskou těžbou.
Avšak ať tento stav je zaviněn první nebo
druhou příčinou, je tak nedostatečný
a zarážející, že je třeba,
aby co nejrychleji bylo přikročeno k nápravě.
Podepsaní se proto táží:
1. Je pan předseda vlády ochoten učiniti
opatřeni, aby statistické výkazy o báňské
těžbě za rok 1925 a 1926 byly konečně
vydány?
2. Je pan předseda vlády ochoten zaříditi,
aby státní statistický úřad
vydával tyto výkazy pravidelné a ve lhůtě
co nejkratší?
Dělnictvo z Veveří Bytýšky, Lažánek
a Chudčic, jež dojíždí do Brna
za zaměstnáním domáhá se již
delší dobu snížení tarifů
dělnických jízdenek na místní
dráze Veveří Bytýška-Kuřim.
Ředitelství místních drah nechávalo
nepovšimnuty veškeré stížnosti a
žádosti dělnictva, volajícího
po nápravě. Na této trati, asi 8 km dlouhé,
platí se za dělnický týdenní
lístek Kč 26,- až 40,- a na trati Kuřím-Brno,
asi 18 km dlouhé, Kč 11,- tudíž úhrnem
Kč 37,- až 40,- kdežto na příklad
na trati Brno-Líšeň, asi 6 km dlouhé
platí se za dělnický lístek 8,- Kč.
Kč 37,- až 40,- za jeden týden za jízdu,
to jest pro dělníka jistě neobyčejně
velký peníz a znamená pro mnohého
jednu čtvrtinu až jednu třetinu jeho výdělku.
Není myslitelno v této těžké
době, kdy ceny životních potřeb stoupají
a naproti tornu mzdy dělnictva soustavně klesají,
aby ředitelství drah na dosavadní výši
tarifů setrvalo, a nebralo zřetele na platební
schopnost dělnictva.
Již před měsícem podalo dělnictvo
ve zmíněných obcích hromadnou petici
s více než 300 podpisy na ředitelství
místních drah v Brně, v níž žádalo,
aby mu byla poskytnuta sleva jízdného podle klíče
platného pro trať Brno-Líšeň. Jelikož
ani tento krok neměl výsledků, zahájilo
rozhořčené dělnictvo 19. dubna bojkot
místní dráhy a dochází do Kuříma
pěšky.
V neděli 24. dubna bylo na ochranné schůzi
ve Veveří Bytýšce všemi účastníky
usneseno, aby dělníci na boykotu tomto setrvali
potud, dokud nebudou podstatně sníženy tyto
úžasně vysoké tarify.. jež ohrožují
existenci chudých dělnických rodin.
Tážeme se pana ministra železnic, je-li ochoten
neprodleně učiniti nutná opatření,
aby osobní tarify na místní dráze
Veveří Bytýška-Kuřim, byly sníženy
aspoň na úroveň tarifů státních
drah a aby dělnictvu poskytnuty byly tytéž
výhody jako na drahách ostatních?