II. volební období. | 4. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) K zajištění potřebného mírového
počtu vojska budiž z branců v jednom kalendářním
roce odvedených určeno pro vykonávání
zákonité presenční služby 70.000
branců s přiměřeným zřením
k pravděpodobným úbytkům a přírůstkům
v prvých měsících po nastoupení
do presenční služby.
(2) Zákon ze dne....................., jímž
se stanoví mírový počet československého
vojska od 1. října 1927, pozbývá platnosti
dnem 1. října 1928.
Branci, kteří jsou odvedeni přes počet
uvedený v předcházejícím paragrafu,
zařadí se do náhradní zálohy,
v níž jsou povinni podrobiti se vojenskému
výcviku a vykonati cvičení ve zbrani (služební)
podle ustanovení následujícího paragrafu.
V prvním ročníku náhradní zálohy
setrvají tito branci do téhož dne, do kterého
budou branci zároveň s nimi odvedení, kteří
byli určeni k vykonávání zákonité
presenční služby, v prvním ročníku
I. zálohy.
Příslušníci náhradní zálohy
se podrobí dvanáctinedělnímu vojenskému
výcviku a jsou povinni vykonati mimo cvičení
ve zbrani (služební) mužstvu v záloze
branným zákonem stanovená ještě
jedno mimořádné čtyřnedělní
cvičení ve zbrani (služební) podle ustanovení
branných předpisů.
(1) Pro zařadění do náhradní
zálohy se na podanou žádost určí:
a) branci, kteří jsou živiteli rodiny (§
5),
b) branci, kteří jsou majetníky zděděné
zemědělské usedlosti menšího
a středního rozsahu (§ 6),
c) branci, kteří z jiných důvodů
rodinných, hospodářských, sociálních
a pod. zasluhují zvláštního zření
(§ 7).
(2) Žádost, aby byl zařaděn do náhradní
zálohy, musí branec podati u odvodní komise,
jakmile mu bylo oznámeno, že je odveden. Nastanou-li
okolnosti, jež by odůvodňovaly zařadění
brance do náhradní zálohy teprve po odvodu,
lze podati žádost po odvodu, až do dne zařadění,
nejdéle do 15 dní poté, co zmíněná
okolnost nastala, a to u politického úřadu
I. stolice místa trvalého bydliště.
Žádost třeba vždy řádně
odůvodniti a doložiti; má-li býti zjištěna
neschopnost k výdělku mužského příslušníka
rodiny podle ustanovení § 5, odst. (3), je tento příslušník
rodiny povinen dostaviti se - a to, je-li žádost podána
u odvodní komise, zároveň s žadatelem
- k odvodní komisi, aby mohl býti podroben osobní
prohlídce.
(3) Žádosti za zařadění do náhradní
zálohy, které byly podány u odvodní
komise, odevzdá předseda komise neprodleně
politickému úřadu I. stolice místa
trvalého bydliště. Tento úřad
je - stejně tak jako žádosti, které
ho přímo došly podle ustanovení předcházejícího
odstavce po odvodu - s největším urychlením
přezkoumá a třeba-li po vyšetření
doplní, načež je zašle neprodleně
se svým dobrým zdáním domovskému
doplňovacímu okresnímu velitelství
tak, aby, pokud možno, tam došly nejpozději 1.
července. Doplňovací okresní velitelství
podá k dobrému zdání politického
úřadu I. stolice své vyjádření
a předloží spisy takto doplněné
smíšené komisi zřízené
v jeho sídle, jež pak vybere a určí
brance pro náhradní zálohu s konečnou
platností v počtu, který na dotčený
doplňovací okres přikáže ministerstvo
národní obrany podle odvodních výsledků
(§ 8). Organisaci a řízení těchto
smíšených komisí upravuje vládní
nařízení; při rovnosti hlasů
rozhoduje mínění předsedovo. Při
výběru a určování branců
pro náhradní zálohu třeba přihlížeti
především k brancům uvedeným
v §§ 5 a 6.
(4) Zjistí-li se dodatečně, že určení
pro náhradní zálohu bylo vylákáno
nesprávnými údaji neb doklady, anebo že
důvody pro toto určení pominuly, zruší
domovské doplňovací okresní velitelství
v dohodě s domovským politickým úřadem
I. stolice, není-li tu snad jiných důvodů
pro určení dotčeného brance pro náhradní
zálohu, toto určení a povolá brance
k nastoupení do presenční služby, a
to u těch branců, u nichž důvody pro
původní určení pominuly, jen na takovou
dobu, po niž by byl branec musil ještě v presenční
službě pobýti, kdyby nebyl býval určen
pro náhradní zálohu. Nedohodnou-li se tyto
úřady, rozhodne s konečnou platností
zemské vojenské velitelství po slyšení
politického úřadu II. stolice. Týmž
způsobem rozhoduje se o odvoláních podaných
do zrušovacího rozhodnutí doplňovacích
úřadů I. stolice. Odvolání
toto třeba podati do 15 dní u domovského
doplňovacího okresního velitelství.
(1) Za živitele rodiny se považuje:
a) jediný syn otce k výdělku neschopného
nebo ovdovělé matky,
b) zemřel-li otec, jediný vnuk děda k výdělku
neschopného, nebo ovdovělé báby, nemají-li
syna k výdělku schopného,
c) jediný vlastní nebo nevlastní bratr sourozenců
nemajících otce nebo sourozenců zcela osiřelých,
d) jediný nemanželský syn neprovdané
matky, nebo zemřela-li, nemanželský vnuk (se
strany mateřské) děda k výdělku
neschopného, nebo ovdovělé báby, nemají-li
jiného vnuka nebo syna k výdělku schopného,
a to ve všech těchto případech jen tehdy,
závisí-li výživa výše jmenovaných
osob skutečně na dotčeném branci a
plní-li tento prokázaně tuto povinnost.
(2) Jedinému synu, vnuku, bratru třeba na roveň
klásti toho, jehož jediný bratr, nebo všichni
ostatní bratři (i nevlastní) vykonávají
činnou službu vojenskou nebo jsou mladší
než 17 let, nebo jsou ke každému výdělku
neschopni pro nevyléčitelnou chorobu duševní
nebo tělesnou, nebo nejsou s to, aby sami vyživili
osoby, jež jsou odkázány na výživu
brancovu.
(3) Neschopnost k výdělku otce (děda; zjišťuje
odvodní komise zpravidla osobní prohlídkou,
jíž se musí podrobiti otec (děd), který
žádá, aby byl jeho syn (vnuk) zařaděn
do náhradní zálohy. Vyskytne-li se u odvodní
komise při osobní prohlídce různost
mínění o výdělečné
schopnosti, přezkoumá se schopnost k výdělku
komisí přezkoušecí. Podrobnosti upravuje
vládní nařízení.
(4) K žádosti třeba připojiti průkaz
o tom, že od zařadění brance do náhradní
zálohy skutečně závisí výživa
osob uvedených v odst. (1) a že branec je opravdu
živitelem rodiny.
(5) Lze-li již předem určiti, že poměry,
odůvodňující zařadění
do náhradní zálohy pominou v době
do 1. října toho roku, v němž branec
dokončí 24. rok věku, bude branci povolen
jen odklad presenční služby do 1. října
toho roku, v němž nastane příslušná
změna poměrů.
(1) Za zemědělské usedlostí menšího
a středního rozsahu (selské usedlosti) třeba
považovati takové samostatné zemědělské
podniky, jejichž majetník musí obstarávati
své hospodářství sám; další
podmínkou je, že provozování takového
podniku musí býti výhradním nebo aspoň
hlavním povoláním dotčeného
majetníka a zároveň výhradním
anebo aspoň hlavním pramenem obživy pro něho
a jeho rodinu.
(2) Za zděděnou usedlost třeba považovati
též usedlost převzatou právním
jednáním mezi živými, jestliže
předcházející majetník mezitím
zemřel a usedlost by podle zákonné posloupnosti
bez toho připadla nynějšímu majetníku,
byť i jen z části. Zdědí-li branec
jen část zemědělské usedlosti
a nabude-li zbývající části
právním jednáním mezi živými,
třeba tento způsob nabytí klásti na
roveň dědictví. Totéž platí,
nabude-li dědic celé usedlosti na základě
dědického ujednání zákonných
dědiců.
(3) Byla-li zemědělská usedlost rozdělena
na základě posledního pořízení
nebo vzájemnou dědickou dohodou na několik
samostatných usedlostí, může každý
z dědiců žádati za poskytnutí
výhody podle tohoto paragrafu, vyhovuje-li rozsah usedlosti
jemu připadlé podmínkám uvedeným
v odst. (1) a hospodaří-li též skutečně
sám na této usedlosti.
(1) K brancům uvedeným v § 4, odst. (1), písm.
c), patří především majetníci
malých živností nebo obchodů, pak branci,
na jichž výdělkové činnosti
sice závisí výživa příslušníků
rodiny, kteří však nevyhovují všem
podmínkám § 5, a branci, kteří
z důvodu polního hospodářství,
vzdělání k občanskému povolání
a jiných závažných, zejména sociálních
důvodů zasluhují zvláštního
zření.
(2) Za malé živnosti a obchody se při provádění
tohoto zákona považují takové živnostenské
a obchodní podniky, jichž výnos nedovoluje
vydržovati náhradní pracovní síly,
takže majetník musí obstarávati podnik
sám, po případě nejvýše
s jedním zaměstnancem; při tom všeobecná
výdělková (zárobková) daň
(bez přirážek) z podniku toho předepsaná
nesmí převyšovati částky stanovené
vládním nařízením.
(3) Ustanovení posledního odstavce § 5 platí
též při určování branců
z důvodů uvedených v tomto paragrafu.
(1) Každoročně k 1. červenci se podle
domovských doplňovacích okresů zjistí,
kolik branců bylo odvedeno v době od 1 ledna do
1. července, počítajíc v to i ty osoby,
které vstoupily dobrovolně do branné moci,
a kolik žádostí, týkajících
se branců příslušných domovským
právem do dotčeného doplňovacího
okresu, podle souhlasného mínění doplňovacích
úřadů I. stolice, uvedených v §
4, odst. (3), vyhovuje pro zařadění do náhradní
zálohy.
(2) Číslo, o něž převyšují
uvedené odvodní výsledky kontingent, uvedený
v § 1 a určený ministerstvem národní
obrany, činí počet těch, kteří
mají býti zařadění do náhradní
zálohy. Tento počet rozvrhne ministerstvo národní
obrany na jednotlivé domovské doplňovací
okresy v poměru počtu branců, jichž
žádosti byly z těchto doplňovacích
okresů uznány oběma doplňovacími
úřady za vyhovující pro zařadění
do náhradní zálohy.
(3) Počet odvedených branců, vykázaný
v dotčeném doplňovacím okrese ke dni
1. července, tvoří po odečtení
čísla, které na tento okres ministerstvo
národní obrany přikáže pro určení
do náhradní zálohy, kontingent tohoto doplňovacího
okresu pro dotčený kalendářní
rok.
(4) Branci, kteří přibudou co kontingentu
po 1. červenci (dodatečným odvodem, dobrovolným
vstupem, nastoupením branců, jimž byl povolen
v minulých letech odklad presenční služby
a pod.), tvoří přírůstek kontingentu,
který, nebude-li vyrovnán stejnoměrným
úbytkem kontingentu (povolením odkladu odvedeným
brancům, propuštěním z branné
moci a pod.), třeba odstraniti dodatečným
přeložením vyhovujících branců
do náhradní zálohy nebo přeložením
na trvalou dovolenou.
(5) Není-li dostatečný počet uchazečů,
vyhovujících podmínkám pro zařadění
do náhradní zálohy, přeloží
se až do vyčerpání počtu uvedeného
v odst. (2) potřebný počet branců
na trvalou dovolenou.
(1) Zákon ze dne 7. prosince 1922, č. 370 Sb. z.
a n., jímž se stanoví výhody v plnění
branné povinností, se zrušuje.
(2) Žádosti za poskytnutí výhody brancům
odvodního ročníku 1927 vyřídí
se podle dosud platných ustanovení. Práva
a povinnosti branců, jimž byla nebo bude výhoda
v plnění branné povinnosti přiznána,
řídí se rovněž dosud platnými
ustanoveními.
Branný zákon republiky československé
ze dne 19. března 1920, č. 193 Sb. z. a n., se mění
a doplňuje takto:
V § 2 se nahrazují první čtyři
odstavce těmito ustanoveními:
"Branná povinnost je všeobecná a musí
býti vykonávána osobně podle ustanovení
tohoto zákona.
Branné povinnosti podléhají všichni
českoslovenští státní příslušníci
mužského pohlaví ve věku dále
uvedeném; kromě státních příslušníků
československých podléhají branné
povinnosti též muži téhož věku
trvale bydlící na území republiky
Československé, kteří nemohou prokázati
jinou státní příslušnost. Cizí
státní příslušníci mužského
pohlaví, vstoupivší podle ustanovení
posledního odstavce § 12 dobrovolně do československé
branné moci, podléhají branné povinnosti
po dobu, na kterou se zavázali.
Branná povinnost obsahuje povinnost odvodní a služební;
k služební povinnosti patří buď
povinnost k presenční (po případě
další činné) službě a k
službě v záloze, nebo povinnost ke službě
v náhradní záloze, anebo povinnost k činné
službě vojenských osob z povolání
a ve výslužbě, a to v míru, za mobilisace
a ve válce.
Branná povinnost se počíná začátkem
roku, v němž občan dovrší 20. rok
věku (u dobrovolníků dnem dobrovolného
vstupu) a přestává koncern roku, v němž
dokončí 50. rok věku, vyjma případy
uvedené v předposledním odstavci § 12.
To platí též pro superarbitrované důstojníky
a rotmistry v záloze (s výslužným a
bez výslužného [mimo službu]), nejsou-li
k veškerým službám nezpůsobilí.
Důstojníci a rotmistři z povolání
podléhají branné povinnosti po dobu své
činné služby; po přeložení
do výslužby přísluší jim
branná povinnost až do konce toho roku, v němž
dokončí 60. rok věku. Branná povinnost
důstojníků a rotmistrů ve výslužbě
trvá i tehdy, jestliže po přeložení
do výslužby nepožívají výslužného.
Příslušníci četnictva přeložení
do výslužby mají brannou povinnost v témže
trvání jako důstojníci a rotmistři
z povolání.
Osoby, které branné povinnosti se zřetelem
na svůj věk již nepodléhají,
mohou se svolením vojenské správy setrvati
dále v branné moci, čímž přejímají
na sebe další brannou vinnost; propustiti tyto osoby
z branné moci na vlastní žádost lze
vždy jen koncem roku; za mobilisace a ve válce není
takové propuštění z branné moci
dovoleno.
Pokud mohou býti státním příslušníkům
československým, trvale usedlým v cizině,
zvláště pak v mimoevropských zemích
(mimo pobřežní země Středozemního
a černého moře), poskytnuty úlevy
ve vykonávání branné povinnosti, stanoví
vládní nařízení".
§ 9 se doplňuje takto:
1. Odstavec třetí se na konci doplňuje takto:
"Osoby, které zameškaly odvod vlastním
zaviněním, mají - byly-li později
odvedeny - tutéž povinnost k zákonité
presenční službě a ke službě
v záloze, jako kdyby byly odvedeny v té odvodní
třídě, za niž jsou dodatečně
odvedeny".
2. Za odstavcem třetím se jako nový odstavec
vkládá toto ustanovení:
"Cizinci, kteří nabyli československé
státní příslušnosti teprve po
onom roce, v němž dokončili 22. rok věku,
podléhají rovněž odvodní povinnosti,
avšak jen tehdy, jestliže československé
státní příslušnosti nabyli před
31. prosincem toho roku, v němž dokončí
40. roh věku; nabyli-li československé státní
příslušnosti později, odvodní
povinnosti v míru nepodléhají".
3. Dosavadní odstavec čtvrtý se doplňuje
takto:
"počítajíc v to i potřebné
nemocniční vyšetření; náklady
na dostavení k odvodu hradí každá odvodem
povinná osoba sama, cestovní náklady ke komisi
přezkoušecí mohou jí býti na
žádost vojenskou správou nahrazeny, nebo obecním
(městským) úřadem na vrub vojenské
správy zálohou vyplaceny, leč by se přezkoušení
dělo z její viny. Nedostaví-li se osoba odvodem
povinná k odvodu, postará se politický úřad
o to, aby byla zákonnými prostředky dodatečně
předvedena, a je-li podezření, že by
mohla utéci, může býti až do předvedení
úředně zadržena.
4. Za odstavec čtvrtý se připojí nový
odstavec tohoto znění:
"Jakým způsobem mají splniti odvodní
povinnost osoby, které dlejí mimo československé
státní území, stanoví vládní
nařízení. Jde-li jim povoleno podrobiti se
lékařské prohlídce u československého
zastupitelského úřadu v cizině, jsou
povinny, nejsou-li zcela nemajetné, nahraditi náklad
na takovou lékařskou prohlídku; rovněž
jsou povinny nésti cestovní náklady k této
prohlídce ze svého".
§ 10 se mění takto:
První věta odstavce pátého se nahrazuje
tímto ustanovením:
"Žádost za odklad presenční služby
třeba podati neb aspoň ústně ohlásiti
odvodní komisi, jakmile bylo žadateli oznámeno,
že je odveden. Nastaly-li okolnosti, odůvodňující
odklad presenční služby, teprve po odvodu,
může býti žádost za odklad presenční
služby podána i po odvodu, nejpozději však
do dne, kterého má dotčená osoba nastoupiti
do presenční služby; a to u domovského
politického úřadu I. stolice. žádost
za odklad presenční služby, jež byla při
odvodu jen ústně ohlášena, musí
býti podána řádně odůvodněná
nejdéle do 15 dnů po odvodu u domovského
politického úřadu I. stolice. V téže
lhůtě třeba předložiti doklady
k žádosti za odklad, jež byla podána odvodní
komisi bez náležitých dokladů. O žádostech
za odklad presenční služby podaných
přímo odvodní komisi, rozhodne tato komise
podle možnosti ihned;"
§ 13 zní takto:
"Doplňování důstojníků,
rotmistrů a poddůstojníků.
O doplňování důstojníků,
rotmistrů a poddůstojníků, pokud není
upraveno ve zvláštních zákonech, platí
příslušné služební předpisy.
Vojenské osoby, které za své presenční
služby prokázaly theoreticky i prakticky způsobilost
zastávati služební funkci důstojníka,
mohou býti v mezích organisační potřeby
již za své presenční služby jmenovány
podporučíky presenční služby.
Tito podporučíci presenční služby
obdrží služné jako podporučíci
v záloze; o jejich nárocích na zaopatřovací
požitky platí rovněž stejné předpisy
jako pro podporučíky v záloze. Ostatní
jejich náležitosti stanoví se vládním
nařízením."
§ 14 se doplňuje takto:
1. Druhý odstavec se doplňuje touto větou:
"Tímto dnem se stávají zařadění
příslušníky branné moci (vojenskými
osobami)."
2. Za druhý odstavec se připojuje nový odstavec
tohoto znění:
"Bude-li pro určité zbraně (služby)
nebo pro určité kategorie branců stanoven
všeobecně jiný nástupní termín
než 1. říjen, může ministerstvo
národní obrany naříditi zařadění
dnem tohoto odchylného nástupního termínu;
osoby, jimž byl povolen odklad presenční služby,
zařaďují se vždy 1. říjnem
odvodního roku".
V § 15 se v druhém odstavci na konci nahrazují
slova: "tří měsíců"
slovy "šesti měsíců", a jako
čtvrtý odstavec se připojuje toto ustanovení:
"Ustanovení tohoto paragrafu platí též
o nastoupení do vojenského výcviku".
§ 17 se doplňuje novými třemi odstavci
tohoto znění:
"Povinnost k další činné službě
mají též osoby, které byly zdokonaleny
ve zvláštních služebních odvětvích
vojenského povolání, nebo obdržely náhradu
studijních nákladů, nebo byly na žádost
vycvičeny v některých služebních
odvětvích (na př. na vojenské hudební
škole, na vojenské škole pro odborný dorost
letectva, hudební elévové, elévové
zeměpisného ústavu); tento závazek
se řídí ustanoveními platnými
v době jeho převzetí.
Osoby, které jsou v době, kdy by jim končila
zákonitá presenční služba, v
trestu na svobodě, jímž jsou službě
odňaty, propustí se do poměr u mimo činnou
službu teprve tehdy, až uvedený trest odpykají
a nahradí zameškanou presenční službu,
jsou-li k tomu povinny podle ustanovení § 18.
Pokud se tento neb jiné zákony zmiňují
o zákonité presenční službě
nebo o presenční službě bez bližšího
označení, sluší tím rozuměti
vedle pravidelné presenční služby uvedené
v prvém odstavci též další činnou
službu podle posledního odstavce § 61 a zákona
ze dne.................... o délce presenční
služby."
§ 18 zní takto:
"Nahrazování zameškané presenční
služby. Osoby v presenční službě,
které zameškají službu
a) trestem neb vazbou, uvalenou na ně v trestní
věci, jež skončila rozsudkem odsuzujícím,
b) zběhnutím z činné služby,
samovolným vzdálením, překročením
dovolené nebo dovolenou přesahující
dobu pravidelné dovolené (dovolené bez zvláštních
důvodů),
jsou povinny nahraditi takto zameškanou dobu, pokud zameškání
samo o sobě nebo spolu se ztrávenou dovolenou přesahuje
úhrnem dobu příslušející
pravidelné dovolené (dovolené bez zvláštních
důvodů). Pokud třeba nahraditi presenční
službu zameškanou nemocí neb zdravotní
dovolenou, stanoví vládní nařízení.
Přeložením na trvalou dovolenou se presenční
služba zpravidla přerušuje; pokračuje
se v ní teprve ode dne opětného nastoupení
do činné služby.
Ustanovení tohoto paragrafu platí obdobně
též o dvanáctinedělním vojenském
výcviku".
V § 19 se nahrazuje druhá věta ustanovením
tohoto znění:
"Déle sloužícími třeba však
rozuměti jen ty osoby dobrovolně dále činnou
službu konající, které byly do poměru
déle sloužících převzaty jakožto
vyhovující všem podmínkám příslušného
služebního předpisu; jen na tyto osoby se vztahují
ustanovení zákona ze dne.... o umísťování
déle sloužících poddůstojníků.
V kterých případech lze jako déle
sloužící přijmouti též osoby
v druhém odstavci § 17 uvedené, stanoví
příslušné služební předpisy,
které obsahují též ostatní podrobnosti
o další činné službě déle
sloužících a o ostatních druzích
dobrovolného dalšího konání činné
služby."
§ 20 zní takto:
"Služební povinnost příslušníků
náhradní zálohy.
Příslušníky náhradní zálohy
jsou:
a) osoby, které byly do náhradní zálohy
zařaděny nebo přeloženy pro překročení
stanoveného ročního kontingentu branců,
dále
b) osoby, které byly odvedeny po nabytí československé
státní příslušnosti teprve po
onom roce, v němž dokončily 22. rok věku,
jakož i
c) osoby které byly odvedeny bez vlastního zavinění
teprve po 31. prosinci toho roku, v němž dokončily
22. rok věku.
Příslušníci náhradní zálohy
jsou povinni podrobiti se dvanáctinedělnímu
vojenskému výcviku a vykonati cvičení
ve zbrani (služební) podle § 22, jež jim
podle jejich věku přísluší vykonati."
§ 22 se mění a doplňuje takto:
1. V odstavci prvním
a) nahrazují se na začátku slova: "Záložníci
jsou povinni" slovy "Mužstvo v záloze jest
povinno",
b) na konci se připojují tato ustanovení:
"Mužstvo, propuštěné předčasně
z presenční služby nebo zařaděné
(přeložené) do náhradní zálohy,
jest povinno kromě cvičení, k nimž jest
povinno mužstvo v záloze, ještě jedním
čtyřnedělním cvičením
podle ustanovení branných předpisů."
2. V odstavci třetím se nahrazují slova:
"Záložní důstojníci"
slovy "Důstojníci a rotmistři v záloze".
3. Odstavec třetí se doplňuje tímto
ustanovením:
"Cvičení, která vykonali jako příslušníci
mužstva, se jim započítávají
do úhrnného počtu cvičení.
Důstojníci a rotmistři z povolání,
přeložení do zálohy, jsou povinni jen
těmi cvičeními v záloze, jež
na ně podle jejich věku připadají."
4. V odstavci čtvrtém
a) za slova "příslušníci první
zálohy" se vkládají slova "a náhradní
zálohy téhož věku"
b) na konci se připojuje tento dodatek: "Výjimečné
cvičení stejného trvání může
naříditi též vláda, vyžaduje-li
toho mimořádně brannost státu."
5. Místo odstavce pátého se vkládají
tyto tři odstavce:
"Kromě povinných cvičení může
býti povoleno konání cvičení
dobrovolných.
Se souhlasem osoby cvičením povinné může
býti povoleno u některých zbraní vykonati
větší počet kratších cvičení
v úhrnné délce stanovené v předcházejících
ustanoveních.
O nahrazování zameškané doby cvičení
platí obdobně ustanovení prvního odstavce
§ 18; vládní nařízení
stanoví, jak nakládati po té stránce
s osobami, které za cvičení byly vazbou nebo
trestem odňaty službě. Osoby, které
jsou v době, kdy by jim končilo cvičení,
v trestu na svobodě, jímž jsou službě
odňaty, přeloží se do poměru
mimo činnou službu teprve tehdy, až uložený
trest odpykají a nahradí zameškanou dobu cvičení,
jsou-li k tomu povinny."
§ 24 se doplňuje takto:
1. V nadpise se nahrazuje slovo "záložníků"
slovy "příslušníků zálohy
a náhradní zálohy".
2. V prvním odstavci vkládají se na počátku
za slova "Příslušníci zálohy"
slova "a náhradní zálohy".
§ 25 se mění a doplňuje takto:
1. V nadpise se doplňují za slovem "důstojníků"
slova "a rotmistrů".
2. Připojuje se nový odstavec tohoto znění:
"Ustanovení tohoto paragrafu platí též
o rotmistrech z povolání."
§ 27 se mění a doplňuje takto:
1. V nadpise se nahrazují slova "Mimořádné
povolání zálohy" slovy "Mimořádná
opatření".
2. Za slovem "zálohy" se vkládají
slova "a náhradní zálohy".
3. Připojují se nové odstavce tohoto znění:
"V mimořádných případech
může president republiky po slyšení vlády
naříditi též, jsou-li pro to naléhavé
důvody, aby byli povoláni příslušníci
určitých speciálních služebních
odvětví k výjimečné činné
službě v míru na dobu nezbytné potřeby,
bez rozdílu, ke kterým ročníkům
zálohy neb náhradní zálohy dotčení
příslušníci patří.
V mimořádných dobách může
president republiky po slyšení vlády naříditi,
aby k výjimečné službě v branné
moci byli přidrženi příslušníci
četnictva, pohraničních stráží
a pohraniční finanční stráže;
tito zaměstnanci podléhají po dobu této
své výjimečné služby vojenské
soudní a kázeňské pravomoci."
§ 28 se mění a doplňuje takto:
1. V odstavci prvním, písm. a), se nahrazují
slova: "všech osob v tom roce odvedených"
slovy: "odvedených osob".
2. V odstavci prvním, písm. d), se nahrazují
na začátku slova: "opětný odvod
příslušníků všech ročníků
podléhajících pravidelné povinnosti
branné" slovy: "(opětný) odvod
mužů nepřekročivších rok,
v němž dokončili nebo dokončí
50. rok věku", a na konci se připojí
toto ustanovení: "anebo nebyli podrobeni odvodu proto,
že nabyli československé státní
příslušnosti po 31. prosinci toho roku, v němž
dosáhli 40. roku věku".
3. Poslední odstavec se nahrazuje tímto ustanovením:
"Osoby, které byly podle ustanovení prvního
odstavce, písm. a), předčasně zařaděny,
stávají se dnem zařadění příslušníky
branné moci (vojenskými osobami) a podléhají
téže služební povinnosti jako při
zařadění pravidelném. Osoby, které
byly podle ustanovení prvního odstavce, písm.
c), předčasně odvedeny, třeba zařaditi
dnem odvodu do branné moci, čímž se
na ně rozšíří služební
povinnost; pokud bude předčasně odvedeným
osobám započítána činná
služba do presenční služby, a kdy budou
přeloženy do zálohy, bude stanoveno zvláště.
Osoby, které byly při odvodech vykonaných
podle ustanovení prvního odstavce, písm.
d), odvedeny, zařadí se dnem odvodu do zálohy,
v níž jsou povinny činnou službou až
do své demobilisace; po provedené demobilisaci podléhají
podle svého věku stejným povinnostem jako
ostatní příslušníci zálohy.
Ostatní osoby, jichž bylo podle ustanovení
prvního odstavce použito k zvýšení
nebo doplnění počtu československé
branné moci, stávají se příslušníky
branné moci na dobu tohoto použití a podléhají
po tu dobu vojenské soudní a kázeňské
pravomoci."