II. volební období. | 4. zasedání |
I. min. financí na interp. posl. Windirsche a soudr. o tom, že berní úřad ve Frýdlantě odhaduje při dědictví nemovitosti příliš vysoko (tisk 622/XV),
II. min. národní obrany na interp. posl. Windirsche a druhů, aby byl odstraněn důvod různých stížností obcí Pommerndorfu v okrese vrchlabském (tisk 603/III),
III. min. financí na interp. posl. Stenzla, Eckerta, Tichiho a druhů o převzetí agendy Bankovního úřadu ministerstva financí Národní bankou československou (tisk 746/VII),
IV. min. národní obrany na interp. posl. Kreibicha a druhů, že se na Výrovce v Krkonoších staví vojenské objekty a že stavbu provádějí vojáci (tisk 563/VII),
V. min. školství a národní osvěty na interp. posl. dra Spiny, dra Feirfeila, Horpynky, Simma, Eckerta a druhů o zřízení české menšinové školy v Srní a o nátlaku na německé děti, aby docházely do této školy (tisk 285/XXII),
VI. min. železnic na interp. posl. dra Korlátha a spol. ve věci Ondřeje Polláka, železničního výhybkáře v Užhorodě, propuštěného bez pense (tisk 604/XIII),
VII. min. verejného zdravotníctva a telesnej výchovy k interp. posl Wenzele a druhov o potierani prachu v živnostenských a priemyslových podnikoch (tisk 285/V),
VIII. min. školství a nár. osvěty na interp. posl. dra Spiny, dra Feieferila, Horpynky, Simma, Eckarta a druhů o zřízení české menšinové školy v Hoře sv. Šebestiána u chomutova (tisk 528/IV),
IX. vlády na interp. posl. dra Jabloniczkého a druhů ve věci nespravedlivého přídělu půdy v obci Dýmeš (župa nitranská) (tisk 575/IX),
X. min. financí na interp. posl. Sladkého a spol. o zvláštních ohledech k vídeňským železobaronům a uhlobaronům při vyměřování daně z příjmu (tisk 538/III),
XI. min. financí na interp. posl dra Bergmanna, Buřívala, Procházky a spol. o častých a zbytečných přesázkách pohraniční finanční stráže na Slovensku a Podkarpatské Rusi (tisk 575/IX),
XII. min. vnitra, školství a národní osvěty a sociální péče na interp. posl. Kršiaka a soudr. o vybírání peněz policejními orgány na účely Červeného kříže a Matice Slovenské od prostitutek v Prešově (tisk 443/IV),
XIII. min školství a národní osvěty na interp. posl. Bergmanna, Procházky, Buřívala a spol. o nelidském nakládání se školníkem Bohumilem Procházkou v Litomyšli (tisk 746/I),
XIV. min. ver. zdravotníctva a telesnej výchovy na interp. posl. Patzela, Mayera, dra Mayr-Hartinga, Eckarta a soudr. o označení lázeňských zariadení vo Prant. Lazňach (tisk 182/II),
XV. min. verejneho zdravotníctva a telesnej výchovy na interp. posl Hellera a druhov o zavedení fakultativního očkovania proti záškrtu (tisk 563/III),
XVI. min. verejneho zdravotníctva a telesnej výchovy na interp. posl. Wenzela a druhov o novellování zákona zo dňa 11. júla 1922 čís. 241 Sb. z. a n. o potieraní pohlavných nemocí (tisk 351/I),
XVII. min. vnitra na interp. posl. dra Schollicha a druhů o zadávání licencí na biografy (tisk 724/VIII),
XVIII. min. vnitra na interp. posl. Krebse a druhů o úpravě majetkoprávních poměrů rozloučené obce Modlan (tisk 746/XII),
XIX. min. železnic na interp. posl. Mikulíčka a soudr. podvodném deklarování vagonů štěrku, zasílaného do Zlína (tisk 724/III),
XX. min. financí na interp. posl. Bergmanna a spol. o stavbě státní budovy pro finanční úřady v Brandýse nad Labem (tisk 622/X),
XXI. min. financí na interp. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a spol. o ledabylém provádění §u29, 31 a 193 ýák. č. 103/1926 Sb. z. a n. ve stavu pohraniční finanční stráže zemského finančního ředitelství v Praze (tisk 724/XXIII),
XXII. min. financí na interp. posl. Bergmanna, Buřívala,
Procházky, Pechmanavé a spol. o poměrech
berních vykonavatelů (tisk 622/III),
Podle § 12 zákona ze dne 1. dubna 1889 č. 52
ř. z. má být sice při dědickém
převodu selských statků střední
velikosti za základ pro vyměření pozůstalostních
dávek položena přejímací hodnota,
avšak tento § nezabraňuje finanční
správě, aby se, shledá-li, že dědici
udaná přejímací hodnota je nápadně
nízká, nepokusila dohodou s předmajitelem
tuto hodnotu pro vyměření dávek přiměřeně
zvýšiti (54 popl. zák.).
Takováto dohoda se má ovšem státi na
podkladě přiznání dobrovolného,
bez jakéhokoliv nátlaku, zejména snad upozorňováním
na možné soudní nebo znalecké ocenění
a na to, že útraty tohoto ocenění stihnou
podle okolností přejimatele. V tomto smyslu se dává
příslušným orgánům poučení.
V případě pozůstalosti po Františku
Resslovi bude o případně vznesených
námitkách u obou dědiců proti přiznaným
od nich hodnotách rozhodnuto podle platných ustanovení.
V pozůstalosti Josefa Henkeho nebylo potřebí
žádného opatření, protože
přejimatel vyšší hodnoty, než byla
mezi dědici ujednána, nepřiznal.
Cesta k Lahrovu lesíku, která byla zbudována
pouze ze zemin, t. j. pískovité hlíny a drobného
kamení a neměla tudíž tvrdého
spodku, vlivem nepříznivého počasí
v době vojenského cvišení na Výrovce
značně se rozblátila. Bylo proto vojenským
vedením staveb udržována ve sjízdném
stavu tím, že na ní stále pracovalo
5 vojínů. Úprava záležela v tom,
že cesta byla štěrkována, řádně
odvodňována a seškrabováno bláto.
Podle vyjádření místních občanů
jest dnes zejména část cesty od Lahrových
bud až do Výrovky ve stavu daleko lepším
nežli dříve, neboť stálým
štěrkováním a přejížděním
traktorů, které na silnici působily jako
válec, byl cestě dán tvrdý podklad.
Pokud se týče ubytování jednoho páru
koní sděluji, že původně byla
vyhledána stáj u pana Rennera na Rennerových
boudách. Avšak majitel dorfu stáj neuvolnil.
Proto po dohodě se správcem školy a se souhlasem
obce Pommerndorfu umístěn byl pár koní
v době od 9. září do 24. října
ve stájích školy na Rennerových boudách.
Když pak Renner stáj přece uvolnil, byli koně
ze stáje školy ihned odvedeni.
O předmětu této interpelace podá podle
posledního odstavce čl. XII. zákona ze dne
23. dubna 1925, č. 102 Sb. z. a n., kterým se mění
a doplňuje zákon ze dne 14. dubna 1920. č.
347 Sb. z. a n. o akciové bance cedulové, obšírnou
zprávu vláda, a to již v době krátké,
neboť přípravy k ní, zvláště
úmluva a dlužní úpis, o nichž jedná
svrchu zmíněný čl. XII., jsou v podstatě
hotovy.
Proto neváhá ministr financí již nyní
aspoň povšechně sděliti, že Národní
banka Československá nepřevzala od Bankovního
úřadu ministerstva financí část
pohledávek lombardních a eskontních za vlastní
z důvodů měnových, poněvadž
vlivem poválečných poměrů hospodářských
neměly povahy požadované v §ech 122 a
123 zákona č. 347/1920 Sb. z. a n.. Proto přijala
Národní banka Československá obchody
tyto, t. zv. likvidační blok, který činil
k 1. dubnu 1926 po srážce zvláštní
reservy celkem 703,714.792.85 Kč, toliko do správy
pro stát.
Zvláštní revisní komise sestavená
ze zástupců ministerstva financí a nejvyššího
účetního kontrolního úřadu,
prozkoumavši všecky položky závěrečných
účtů Bankovního úřadu
ministerstva financí, věnovalal zvláště
těmto obchodům svou pozornost a označuje
stav lombardu za zvláště uspokojivý
a stav eskontních závazků za způsobilý
k úplné likvidaci v době dohledné.
Skutečný vývoj potvrzuje tento výrok
její, neboť k 31. prosinci 1926 klesl likvidační
blok již na 585,211.435.39 Kč.
Výstavba srubových baráků na Výrovce
v Krkonoších nemá ani strategického
ani pohraničně politického významu.
Baráky ty byly vystavěny jedině za účelem
výcviku technických rot a hraničářských
praporů ve stavbě polních příbytků
prováděné za podmínek zcela mimořádných
a to jak pokud jde o terén tak i podnebí.
Jestliže jsem se pak rozhodl pro ponechání
těchto srubových baráků i po skončení
výcviku, učinil jsem tak proto, aby vojenské
jednotky, které musí pravidelně cvičiti
v horách, měly možnost vhodného a laciného
ubytování.
Majitelé turistických bud kladli totiž až
dosud vojenské správě různé
překážky při ubytování
frekventantů lyžařských a jiných
kursů a zvyšovali nájemné na nepřijatelnou
míru. Tímto způsobem však vojenská
správa ušetří výdaje za přechodné
ubytování vojska, které dosáhlo dříve
značné sumy a příliš vojenskou
správu zatěžovalo, nehledě ani k tomu,
že pravidelným obsazováním horských
chat vojenskými oddíly (za účelem
horského výcviku) byl značně omezován
úspěšně se rodící turistický
ruch.
Stavba nemohla býti zadána civilnímu podnikateli,
poněvadž by se účel výcvikový
minul cíle. Podotýkám, že podobný
výcvik byl prováděn i v Tatrách. Podle
vyjádření odborníků nemohl
by ani soukromý podnikatel dodati rozpočet pro takový
objekt a stavbu převzíti, poněvadž by
prodělal.
Práce spojená se stavbou byla přiměřená
vojensko-technickému výcviku. Pracovní doba
byla od 7. hod. ranní do 6. hod večerní a
jednohodinovou přestávkou v poledne. Bylo pracováno
i po několik neděl. Pracovní doba byla proto
takto rozvržena, poněvadž v případě
nepříznivého počasí, které
v době stavby bylo velmi časté, nebylo lze
mnohdy až 3 dny v týdnu pracovati. Cvičení
samo bylo pak vymezeno na určitou dobu tak, aby vojíni
výcvikem zaměstnání nebyli v horách
zdržováni déle než jest třeba.
Proto bylo potřebí nahraditi každý ztracený
pracovní den. Od července však byla práce
v neděli zastavena.
Klády, jichž bylo k stavbě potřebí,
byly vytahovány z lesa koňmi. Mužstva bylo
použito pouze k nakládání a skládání
klád a vozu.
Mimo žold dostalo mužstvo Kč 1,- denně
jako příplatek a další příspěvek
ke stravnému 35 hal. denně. Rovněž povolil
jsem po dobu cvičení zvláštní
zdravotní přídavek 15 g cukru a 1 g čaje
denně pro muže.
Pokud trestání na stavbě zaměstnaných
vojínů se týče, podotýkám,
že jednalo se jen o prosté přečiny proti
vojenské kázni, jaké se pravidelně
i v garnisoně vyskytují.
Podle § 5 zákona čís. 189/1919 Sb. z.
a n. byla zřízena počátkem školního
roku 1925/26 jednotřídní škola v Srní
jakožto přirozenému středu obcí
a osad, z nichž byly děti do školy té
přihlášeny. Zřízení školy
předcházelo obvyklé úřední
řízení, provedené na místě
samém příslušným školním
inspektorátem.
Výnosy v interpelaci citované byly otištěny
ve Věstníku ministerstva školství a
národní osvěty, a to prvý ve Věstníku
z roku 1925. strana 143. a druhý ve Věstníku
z roku 1923, strana 537. Prvým výnosem - který
jest ovšem správně ze dne 21. dubna 1925 -
nařízeno bylo provedení zápisu na
národních školách pro školní
rok 1925/26 a druhým výnosem upraveno bylo přijímání
žactva do veřejných škol obecných
a měšťanských ve školním roce.
Zvláštních pokynů pro zápis do
školy v Srní ministerstvo školství a národní
osvěty nevydalo.
Ježto škola v Srní zřízena byla
po náležitě provedeném obvyklém
úředním šetření, nemám
důvodu k nějakému opatření.
Vyšetřiv věc neshledal jsem v postupu železničních
úřadů vůči Ondřejovi
Pollákovi ani nepřesností či nesprávností,
ani nespravedlností.
Propuštění Ondřeje Polláka bylo
vysloveno shodným usnesením jak disciplinární
komory ředitelství státních drah v
Košicích, tak disciplinárního dvora
ministerstva železnic. Mimořádný opravný
prostředek o obnovu disciplinárního řízení
byl pravoplatně zamítnut.
Správnost postupu železničních úřadů
vysvítá též z bezvýsledných
soudních zákroků, které Ondřej
Pollák proti státní železniční
správě předsevzal u soudů civilních
a také u nejvyššího správního
soudu.
Těsný vztah Ondřeje Polláka k úředně
zjištěným skutečnostem, byť i nestačil
trestnímu soudu k odsuzujícímu rozsudku,
byl dostatečným podkladem pro provedené opatření
služební, pro jehož změnu v žádném
směru nenalézám ani zákonného
ani vědeckého odůvodnění.
Dovoluji si však poznamenati, že Ondřej Pollák
nesloužil státu po dobu 26 let věrně
a oddaně, jak se v interpelaci podotýká,
nýbrž že byl již rozhodnutím býv.
správy provozu ze 4. ledna 1916, čís. 341,
pravoplatně podle §u 54 zák. čl. XVII.
1914 ze stavu aktivního personálu Máv vymazán
a teprve v době nedostatku personálu za války
v r. 1917 znovu přijat.
Odstranenie prachu patri k najdôležitejším
a tiež k najťažším úlohám
hygienickým. Prachom ja často ohrožované
zdravie zamestnancov a preto ministerstvo verejného zdravotníctva
a telesnej výchovy venuje záležitosti odstaňovania
prachu v podnikoch priemyslových a živnostenských
náležitú pozornosť.
Podľa platných predpisov a to predovšetkým
všeobecne na základe ustanovenia §u 74 živnostenského
riadu, majú závody, v ktorých pri práci
vzniká prach, byť opatrené riadnými
úpravami odstraňovania prachu ihneď na mieste
jeho vzniku, ako i k zamezeniu šírenia sa prachu do
okolia. Už pri povolování každého
podniku sú naradené opatrenia, smerujúce
k tomu, aby sa prach netvoril a nešíril do okolia.
Prevedenie týchto opatrení je kontrolované
úradnými orgánmi (úradný lekár,
živnostenský inšpektor). Pre každý
podnik je treba zvláštného opatrenie k potieraniu
prachu podľa druhu práce vykonávanej v podniku.
Predpisy o tom obsahuje ministerské nariadenie čís.
176-1905 r. z., resp. vládné nariadenie č.
114/1925 Sb. z. a n., min. nariad. č. 169/1911 r. z., resp.
vládné naridenie č. 125/1925 Sb. z. a n.,
min. narid. č 172/1911 r. z., resp. vládné
nariadenie č. 118/1925 Sb. z. a n., min. nariadenie č.
199/1911 r. z., resp. vládné naraidenie č.
126/1925 Sb. z. a n. a zákon č 137/1924 Sb. z. a
n.. O výsledkoch pôsobenia živnostenských
inšpektorov k dodržovániu týchto predpisov
pojednávajú obšírne výročné
zprávy o úradnej činnosti živnostenských
inšpektorov publikované ministerstvom sociálnej
pečlivosti.
Pre podniky holičské, vlásenkárské
a p. pripravuje ministerstvo verejného zdravotníctva
a telesnej výchovy zvláštné zdravotné
predpisy, v ktorých bude uvedený tiež zákaz
fajčenia v týchto miestnostiach.
Vo všetkých podnikoch, v ktorých dýchací
orgán zamestnaného personálu je ohrožený
plynmi, parami, alebo prachom, je uvedeným ministerským
resp. vládným nariadeným prikázané,
aby zamestnanci boli opatrení primeraným ochranným
opatrením (respirátory, masky a p.). Už pri
povolováni podnikov, vo ktorých toto nebezpečie
sa vyskytuje, sú nariadené ochranné opatrenia
a pri chodu podniku uradnými orgánmi kontrolované.
Požidavok interpellácii v bode 4. vyslovený,
aby totiž všetkým mestským, okresným
a nemocenským lekárom bolo nariadené bezplatne
vyšetriť robotníkov, v ktorých zdravie
je ohrožené, je do tej miery nevykonateľným,
pokiaľ interpellácia má na mysli, aby vyšetrenie
vykonávali úradní lekári bezplatne,
t. j. z ich úradnej povinnosti. Čo sa týka
lekárov nemocenských poštovní, nemôže
ministerstvo zdravotníctva im túto povinnosť
nariadiť, ponevač týto lekári sú
vo službách nemocenských pokladní a
mohla by im uvedená povinnosť byť nariadená
íba týmito pokladňami. Príležitost
k tomu poskytuje správné prevedenie §u 167
zák. č. 221 ai 1924 Sb. z. a n., ktorá nepriamo
prinúti zamestnavateľa k odstraneniu zariadení,
nevyhovujúcích predpisom zdravotnickým.
Úradní lekári, buď magistrátní
- ktorí sú v interpellácii výslovne
uvedení - buď štátní, totiž
okresní lekári nemôžu byť nútení
k tomu, aby robotníkov roentgenovali, a to už pre
to, že väčšina zariadenie pre roentgenovanie
vôbec nemá a keď ho má, má ho
pre svoju súkromnú prax.
Spoluprácu spolkov pre zdravotnú pečlivosť
ministerstvo verejného zdravotnictva a telesnej výchovy
víta a bude povďačné za pomoc týmito
spolkami mu poskytnutú. Naprostou nutnou podmienkou spolupráce
však je rešpektovanie vedy lekárskej , lebo ministerstvo
zdravotníctva musí sa riadiť poznatkami vedeckými
a týchto používať pre svoju potrebu.
Všetky celoštátné spolky pečlivosti
zdravotne socialné majú vo svojom programe v oboru
sociálného zdravotníctva i složku vychovnú.
Tak Čsl. Červený Kríž prevádza
výchovnú kampaň pre čistotu organizácie
boja proti tuberkuloze, české i nemecké,
poriadajú prednášky, rozširujú
letáky a poriadajú výstavky, v ktorých
je všade zdorazňované hlavne aj nebezpečie
prachu. Ministerstvo verejného zdravotníctva a telesnej
výchovy požičiava prostredníctvom okresných
správ politických serie plagátov o tuberkuloze
a hygienie živnostenskej, v ktorých oboch je vyložené
nebezpečie prachu pre ľudské zdravie.
Snahy organizacií pre prírodné liečenie
pravda ministerstvo dosiaľ nemôže podporovať,
lebo dobro, ktoré tieto spolky vykonávajú
učiac ľudi prostému a čistému
životu, je ďaleko prevýšené zlo,
ktoré vzniká zanedbáním včasnej
pomoci lekárskej a vzbuzovánim odporu proti všeobecne
vedecky uznaným methodám liečebným
a preventivným (očkovanie proti nemociam, liečenie
látkami jedovatými atd.).
Důvodem pro zřízení obecné
školy s československým jazykem vyučovacím
v Hoře Sv. Šebestiána byla ta okolnost, že
při předbežném šetření
zjištěny byly školou povinné děti
československé národnosti, které neměly
jinak příležitosti a možnosti docházeti
do školy svého jazyka, neboť školy takové
v celém soudním okresu dosud nebylo. Škola
zřízena byla zejména pro děti státních
zaměstnanců v tomto pohraničním okresním
městě v jeho okolí.
Umístění nově zřízené
školy opatřeno bylo v budově školy německé,
která však i nadále má pro své
tři třídy k dispozici pět učeben.
Z vylíčených důvodů nebylo
k nějakému opatření.
Interpelace svým obsahem týká se činnosti
Státního pozemkového úřadu
a nikoliv ministerstva zemědělství.
Drobný příděl půdy v kat. obci
Dýmeš proveden byl přídělovým
komisařem Státního pozemkového úřadu
v Nitře za součinnosti místního poradního
sboru, v němž byli zástupci obce, Slovenské
domoviny, Rolnické besedy, invalidů, zaměstnanců
velkostatků a praktických hospodářů.
Provedení přídělové akce bylo
schváleno obvodovou úřadovnou Státního
pozemkového úřadu v Trenčíně.
Při rozdělování přídělů
byli nejprve zaopatřeni zaměstnanci velkostatku,
kteří pozemkovou reformou byli zbaveni svého
dosavadního zaměstnání. Ti obdrželi
podle svého přání příděl
nejbližší a nejlepší bonitní
třídy. Jest pravda, že některým,
kteří zůstali nadále ve svém
zaměstnání, byl příděl
odebrán a zaplacená záloha vrácena.
Údaje interpelace o velikosti přídělu,
jakož i o velikosti dosavadního majetku přídělců
neodpovídají skutečnosti. K případům,
jež interpelace uvádí, sděluje vláda:
František Doboš obdržek toliko 6 kat. jiter. Jest
pravda, že byl vyučen obuvníkem, ale od převratu
řemeslo neprovozuje, protože jest 66% invalidou.
Josef Hok s manželkou Veronou obržel 3 kat. jitra. Jest
ženatým rolníkem se 3 dětmi a vlastnil
před přídělem 5 kat. jiter.
Štěpán Brat neměl před přídělovým
řízením vlastní půdy, jako
poštovní zřízenec, dovážející
denně poštu z Nitry (14 km), měl však
od velkostatku deputátní role k vydržování
poštovního potahu. Z téhož důvodu
byl mu příděl udělen, při čemž
vzal zřetel k tomu, že přídělce
jest 75% invalidou.
Rudolf Prikril, řezník, vlastnil 2 kat. jitra a
obdržel 7 kat. jiter přídělem. Hostinskou
licenci obdžel teprve po přídělu.
Ludevít Fazekas, hostinský, vlastnil 5 kat. jiter
a obdržel 4 kat. jitra z důvodu, že jest 25%
válečným invalidou.
Emerich Svecz, majitel 8 kat. jiter, rolník, obdržel
1 kat. jitro.
Pavel Svecz, rolník, obdržel 2 kat. jitra a stavební
místo. Před přídělem vlastnil
sice 12 kat. jiter, avšak na této půdě
hospodařily tři rodiny: dva ženatí synové
a provdaná dcera.
Josef Molnár, starosta obce, rolník, majitel 8 kat.
jiter, dostal 3 kat. jitra.
Obvodní lékař a notář obdželi
po 3 kat. jitrech, protože k rozsáhlému svému
úřednímu obvodu potřebují koní,
k jejichž výživě měli již
dříve od velkostatku deputátní role.
Josef Farkas, Ondřej Sipos a Josef Varga nedostali přídělu
proto, že odepřeli podepsati souhlas nabyvatelů.
Štěpánu Bělíkovi, Josefě
Galambosové a Ignáci Siposovi musil býti
příděl vyměněn, protože
pozemky původně jim přidělené
byly později podle druhé rozvahy určeny pro
uchazeče ze zájmové obce Neveřice.
Josef Andrážko byl zaměstnancem velkostatku
a r. 1924 byl propuštěn. Když předložilrozhodnutí
paritní komise, byl poukázán, aby žádal
za příděl jako poškozený zaměstnanec.
Podle původního číselného přídělu
obdrželi Ondřej Borbély 2 kat. jitra, Bělík
Štefan 3 kat. jitra, Fazekas Ondrej 3 kat. jitra, Sipos Ignác
4 kat. jitra, Sipos Imrich 6 kat. jiter, Josefa Galambosová
5 kat. jiter. Po schválení číselného
přídělu zaslal přídělový
komisař spis spolu s grafickým plánem a souhlasem
nabyvatelů obecnímu úřadu v Dýmeši
za účelem nahlédnutí, podepsání
a eventuálnímu podání námitek.
A tu právě posledních 6 jmenovaných
zahájilo v obci agitaci, aby souhlas nabyvatelů
nebyl podepisován. Při tom sháněli
podpisy od ostatních přídělců
na prohlášení, že nežádají
si přídělu od Státního pozemkového
úřadu, nýbrž že žádají
parcelaci z volné ruky. Souhlas nabyvatelů ani po
opětném vyzvání nepodepsali, naopak
pokračovali v agitaci proti pozemkové reformě.
Z těchto důvodů nemohl přídělový
komisař, než jmenovaným příděl
odebrati a jejich pozdější stížnosti
předložiti obvodové úřadovně
Státního pozemkového úřadu
v Trenčíně. Obvodová úřadovna
v Trenčíně pod č. j. 4006/26 ze dne
26. května 1926 potvrdila správnost postupu přídělového
komisaře a odebrání přídělu
schválila, kromě případu Josefy Galambosové,
které byl však příděl z důvodu
uvedeného vyměněn. Příděl
prve jmenovaných byl dodatečně jiným
uchazečům přidělen.
Podle vylíčeného stavu věcí
nemá vláda důvodu k nějakému
opatření.
Dal jsem stížnosti a obvinění pronesená
v interpelaci zevrubně vyšetřiti a sděluji
toto:
Zprávy, které prý kolují v uhelném
revíru ostravském, že báňským
a hutním společnostem tohoto revíru nevyměřují
se od r. 1914 daně, nemají podkladu. Bylo vyšetřeno,
že všem hlavním devíti závodům
těžařským byla daň výdělková
zvláštní po případě všeobecná
až včetně do roku 1924 vesměs včas
vyměřena, v jediném případě
pouze zůstává nevyměřena daň
za rok 1924. Ukládání toto jakož všechna
ukládání za leta 1925 a 1926 jsou v proudu
a budou provedena ihned, jakmile potřebná šetření
a zejména revise budou skončeny.
Také výtka, že daň z příjmu
podílníkům těchto společností
byla od r. 1920 vyměřena až 29. května
1926 bez přezkoušení, nespočívá
na pravdě.
Daň z příjmu hlavních podílníků
těchto závodů byla předepsána
v roce 1920 za rok 1919, pak v roce 1924 za roky 1920-1923 a v
roce 1925 za roky 1924 a 1925. Na uložení daně
za rok 1926 pracuje. Vzhledem k tomu, že v letech 1921 až
1923 byla přesně vyměřována
dávka z majetku a z přírůstku na
majetku, opozdilo se ovšem jako u všech berních
správ - vyměřování daně
z příjmu, zejména však účetní
provedení těchto předpisů pro nedostatek
sil.
V dotaze uvedené částky daňové
nejsou tedy předpisy daní za leta dávno minulá,
nýbrž poslední realisace předpisů
daní v roce 1926 provedená.
K výtce, že by při zkoušení přiznání
k dani těchto poplatníků, bylo postupováno
liknavě, podotýkám, že přiznání
byla řádně přezkoušena a v řízení
vytýkacím doplněna podrobnými výkazy
a bilancemi. Provedení revisí a nahlídek
do knih nebylo zepotřebí, neboť zdaněné
příjmy plynou z tuzemských podniků,
které vesměs buť již byly nebo jsou revidováni
orgány revis, odboru ministerstva financí, na základě
revisí těch podrobují se pak i přiznání
a předpisy podílníků těchto
podniků novému přezkoušení.
Slevy nebo prominutí těchto daní podle zákona
ze dne 8 října 1924, č. 235 Sb. z. a n. nebyly
povoleny a nebylo o nich vůbec jednáno, neboť
poplatníci o ně nežádali.
Předpisy daní společenstvům a daní
společníkům, jež vzájemně
do sebe zasahují a se kontrolují, byly provedeny,
resp. návrhy jich pro odhadní komisi vypracovány
dvěma různými úředníky,
z nichž jeden jest sám přednosta berní
správy a není důvodu o pochybnosti o tom,
že předpisy tyto byly provedeny správně
a podle zákona a že stát nebyl nijak poškozen.