Zákon ze dne 26. června 1926, čís.
103 Sb. z. a n. (o úpravě platových a některých
služebních poměrů státních
zaměstnanců) stanovil v § 12 zásadu,
že činovné vyměřuje se podle
obce, ve které má zaměstnanec své
úřední působiště. Pod
dojmem "obec" rozumí prakse politický
obvod, po případě katastr. Doslovné
provedení této zásady zejména u služeben
čsl. státních drah vede k velikým
nesrovnalostem.
1. Služebny (staniční a dopravní úřady,
zastávky, odbory pro udržování dráhy,
správy výtopen a dílen) jsou zhusta zbudovány
na katastru jiné obce, než pro kterou z převážné
části vykonávají služby; nezřídka
probíhá katastrální hranice pouze
několik metrů od místa, považovaného
podle platných předpisů za střed služebny,
protože při zřizování služeben
rozhoduje vedle momentů komerčních též
hledisko technické a dopravní. Jaký dosah
má věc, vysvítá nejlépe z toho,
že na př. v obvodu jediného ředitelství
státních drah bylo zjištěno asi 70 případů,
kdy služebny leží na katastru jiné obce,
než pro kterou jsou určeny a podle které byly
pojmenovány. to vede jednou k vyměření
činovného menšího, po druhé většího,
což děje se pouze podle počtu obyvatel, bez
zřetele ke skutečným cenovým poměrům
v místě, na které jsou zaměstnanci
služebny v nákupech odkázáni.
Na příklad:
Stanice Železný Brod leží v osadě
Brodec na katastru obce Smrčí a proto personál
této stanice požívá činovné
skupiny D, ostatní pak státní zaměstnanci
v Železném Brodě činovné skupiny
C. Stanice Hrušovany n. I.-Šanov, pohraniční
to stanice, nalézá se na katastru obce Šanov,
a proto železniční zaměstnanci této
stanice pobírají činovné skupiny D,
ačkoliv pohraniční finanční
stráž a celní zaměstnanci sotva 10 kroků
od stanice vzdálení, pobírají činovné
skupiny C. Stanice Kyšperk n. Ohří leží
na katastru obce Pochlovice, jež má méně
než 2000 obyvatel, takže vyměří
se činovné přes 2000 obyvatel a příslušnost
k němu zakládala by nárok na výplatu
činovného podle skupiny míst C.
2. Služebny, které leží úplně
vedle sebe nebo takřka vedle sebe v jednom místním
komplexu, v němž ceny bytů a životních
potřeb jsou naprosto totožny, dostanou podle slovného
znění zákona činovné rozdílné,
protože nebylo uskutečněno právní
sloučení obcí, spolu souvisejících
a tvořících dohromady přirozený
celek. Markantní příklad: Dopravní
úřad Karlovy Vary dol. nádraží
má nyní provisorní činovné
podle skupiny míst B (Karlovy Vary), dopravní úřad
Karlovy Vary, horní nádraží podle skupiny
C (Rybáře), pobočná výtopna
v Karlových Varech podle C (Tuknice). Kdyby obec Tuknice
měla náhodou pod 2000 obyvatel, vynikla by kuriosita,
že z obou služeben vedle sebe ležících
jedna by měla činovné podle skupiny míst
B, druhá podle D.
3. Dvě města, tvořící hospodářsky
město jediné, oddělené řekou
neb jinou přírodní hranicí, mají
dohromady potřebný počet obyvatel pro vyšší
činovné, ale jsou dvěma samostatnými
obcemi a proto mají činovné nižší.
Přímo drastickým příkladem
jsou města Děčín (11.244 obyvatel)
a Podmokly (19.544 obyvatel), dohromady mají 30.788 obyvatel.
Státní zaměstnanci a učitelé
nemohou přec za to, že z různých politických
a finančních důvodů se tato města
nespojila, ačkoliv se o to již několikráte
jednalo.
S Děčínem a Podmokly souvisí obec
Staré Město, Březiny, Bělá,
Přepeře, Kalmswiese, Horní Grund, Bynov s
celkovým počtem 10.383 obyvatelů, takže
tvoří jedno město o 41.171 obyvatelích,
město pohraniční, kde vždy objevují
se cenové výstřelky nejcitlivější.
I ve veřejné správě považují
se vlastně tato dvě města s různými
jmény za jeden organický celek, neboť již
státní správa zřídila některé
úřady pro obě místa společně,
ku př.:
Hlavní celní úřad Děčín-Podmokly,
Posádkové velitelství Děčín-Podmokly,
Správa výtopen a dílen čs. drah Děčín-Podmokly,
Pohraniční policejní komisařství
Podmokly-Děčín,
Nová telefonní centrála Podmokly-Děčín
atd.
Za Rakouska byla obě místa zařaděna
do pražské stupnice místního přídavku.
Takových míst je v republice Československé
několik.
4. Vzniká ještě jedna nesrovnalost, která
však postihuje všechny státní zaměstnance
stejně, nejsouc přivoděna poměry specificky
železničními. Jsou dvě místa,
nepatrně od sebe vzdálená, v okruhu velkého
města, na př. Sedlec a Roztoky u Prahy. Jedno patří
ještě do politického obvodu velkého
města (Prahy), druhé nikoliv; v našem případě
vyměří se činovné pro Sedlec
podle skupiny míst A, pro Roztoky podle D, ačkoliv
ceny jsou tady na stejné výši jako v Praze
(výletiště), ba snad při některých
druzích potravin ještě nepříznivější.
Zřejmou tuto nespravedlnost nutno odstraniti.
Zákon čís. 103 z r. 1926 vztahuje se na železnice
jako na státní podnik jenom potud, že podle
paragrafu 210 upraví se platové a služební
poměry železničních zaměstnanců
podle zásad, na nichž je vybudován zákon,
služebním řádem, který vyžaduje
schválení vlády, se zřetelem k k zvláštním
poměrům a potřebám železnic.
Zmíněný služební řád,
resp. nařízení, tvořící
součást služebního řádu,
doposud vydáno nebylo. Pokud jde o otázku nesrovnalosti
v činovném, dopouští sám zákon
(§ 12, odst. 7.), že "výjimečně
mohou býti jednotlivé obce, vzhledem k mimořádným
drahotním poměrům, zařaděny
vládním nařízením do vyšší
skupiny míst". Poněvadž o nesrovnalostech
u železnice se ví z poslední dílčí
platové úpravy u úředníků,
doporučovalo by se naléhavě, aby byly odstraněny
již v připravovaném prováděcím
nařízení a věc nebyla ponechána
individuelnímu projednání pozdějšímu,
to jest obtížnému a zdlouhavému vyhledávání
schválení vlády v každém jednotlivém
případě.
Při tom měla by se uplatniti tato hlediska:
1. pro služebnu, která leží na katastru
jiné obce, než pro kterou z převážné
části vykonává služby, vyměří
se činovné podle této obce, je-li to v konkrétním
případě výhodnější
pro zaměstnance;
2. v případech, kdy v jednotlivém místním
celku, v němž životní poměry jsou
stejné, jest několik služeben, patřících
do různých obcí, stanoví se pro všecky
služebny jednotné činovné podle obce
s největším počtem obyvatelstva.
Dochází i k jiným nesrovnalostem. Na příklad,
že města, která již za Rakouska byla mimořádně
zařazena do vyšší třídy
místního přídavku, bylo novým
platovým zákonem opět přeřazena
do nižší skupiny míst činovného
(na příklad Plzeň, České Velenice,
Hradec Králové, Kladno, Kralupy, Kroměříž,
Litoměřice, Mukačevo, Přerov, Mladá
Bolestav, Trutnov, Sedlec pod Kaňkem, Kartouzy, Valdice,
Louka, Horní Litvínov atd.)
§ 12 zákona ze dne 24. června 1926, čís.
103 Sb. z. a n., a § 12 zákona ze dne 24. června
1926, čís. 104 Sb. z. a n., v odstavci 7. stanoví,
že výjimečné mohou býti jednotlivé
obce vzhledem k mimořádným drahotním
poměrům zařaděny vládním
nařízením do vyšší skupiny
míst činovného státních zaměstnanců.
Tento výjimečný moment platí plnou
měrou pro dole uvedená místa služební,
jak bylo prokázáno četnými, vládě
předloženými žádostmi měst
nebo zaměstnanců, tam služebně ustanovených.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní:
1. Jest vláda ochotna co nejdříve vyrovnati
všechny nesrovnalosti co do zařazení jednotlivých
služebních míst do skupin činovného,
jak zpředu bylo uvedeno?
2. Jest vláda ochotna znovu zrevidovati, zda všichni
státní zaměstnanci v jednotlivých
místech služebních používají
stejného činovného?
3. Jest vláda ochotna přeřaditi do vyšších
skupin míst činovného tato služební
místa:
Ze skupiny C do A:
Děčín-Podmokly,
Ze skupiny C do B:
Bilina, Železný Brod (stanice), Mladá Boleslav
(byla již v r. 1913 zařaděna do II. tř.
m. příd.), Břeclava, Čelakovice, Česká
Lípa, Hodonín, Chrudim, Jáchymov, Jičín,
Dolní Litvínov, Nymburk, Rosice u Pardubic, Šumperk,
Ústí n. Orl., Varnsdorf, Zvolen, Mukačevo.
Ze skupiny D do C:
Bakov n. Jiz., Brandýs n. Or.., Dobkovice u Neštědic,
Frýdberk, Choratice, Náměšť n.
Osl., Neštědice, Nové Město Slovenské,
Pavrly, Roztoky u Podmokel, Radešovice u Říčan?
4. Jest vláda ochotna sděliti podepsaným,
co v této věci zařídila neb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 10. ledna 1927.
Dne 13. ledna t. r. dostavili se na civilní správu
Podkarpatské Rusi v Užhorodě zástupci
obce Vyloku, starosta obce a jeho náměstek - a žádali
jménem obce, aby obyvatelům obce Vyloku, poškozeným
povodní v roce 1925, byla poskytnuta podpora. Úředník
dr. Kočerhan, ruský emigrant, deputaci přijal
a divil se, že ve Vyloku dosud podpory nedostali. Vyslovil
také ihned domněnku, že vyločtí
jsou patrně protistátním živlem nebo
dokonce komunisty. Na to odpověděl výtocký
náměstek starosty, zvolený náhodou
za stranu komunistickou, že komunisté jsou v každé
obci na Podkarpatské Rusi a úředníkům
že musí býti směrodatný jen zákon
a nikoliv politické přesvědčení
obyvatelstva.
Následujícího dne intervenoval v této
věci podepsaný poslanec dr. Gáti a protestoval
proti takovému způsobu informování
vyšším úředníkem. Dr. Kočerhan
doznal své výroky o protistátních
živlech a komunistech a začal dokonce diskusi na thema,
že je zájmem státu,a by komunisté podpor
nedostali.
Úředník vyššího úřadu
Podkarpatské Rusi, který takovým způsobem
informuje zástupce obce, je neschopný úředník
buď proto, že prozrazuje státní tajemství,
nebo proto, že porušuje ústavou zaručené
právo, neboť podle ústavní listiny má
každý občan právo na svobodu politického
přesvědčení a úřady
nemohou zbavit občany kteréhokoliv politického
příslušenství a tím méně
celé obce nároků plynoucích jim ze
zákonů. Nejméně oprávnění
k takovému postupu má pak úředník
na Podkarpatské Rusi, kde strana komunistická je
nejsilnější stranou politickou vůbec.
Podepsaní se proto táží vlády:
1. Souhlasí vláda s takovou formou udílení
informací, jakou vůči stranám užívá
úředník dr. Kočerhan?
2. Může podle názoru vlády takový
úředník nadále sloužiti u civilní
správy a jednati se zástupci obcí a stran?
3. Je vláda ochotna poskytnouti chudému, povodní
poškozenému obyvatelstvu obce Vyloku na Podkarpatské
Rusi pomoc podle zákona?
V Praze dne 22. ledna 1927.
Platový zákon č. 103/26 v § 12 výslovně
zmocňuje vládu, aby v místech, kde poměry
drahotní jsou zvláště nepříznivé,
přihlédla k těmto drahotním poměrům
a zařadila je do vyšší skupiny činovného.
Tyto předpoklady a momenty jsou dány u všech
následujících míst, jak to dokazují
ty nesčetné žádosti městských
zastupitelstev a organisací státně-zaměstnaneckých
a podepsaní táží se proto:
a) Jest vláda ochotna přeskupiti města Plzeň,
Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Košice,
Mor. Ostravu, Olomouc, Pardubice, Slezskou Ostravu, Užhorod
a Mukačevo do skupiny A?
b) Jest vláda ochotna přeskupiti do skupiny B činovného
tato města: Bolestav Mladá, Blansko, Břeclav,
Beroun, Budějovice Mor., Bardiov, Dáňská
Bystřice, Čop, Bohumín, Děčín,
Frýdland, Frýštát, Františkov u
Liberce, Hora Kutná, Hradec Králové, Kralupy,
Kladno, Kroměříž, Kateřinyk u
Opavy, Karvinné, Kunčičky, Chomutov, Chrudim,
Hodonín, Holešov, Jáchymov, Jičín
Nový, Jičín, Kadaň, Klatovy, Kraslice,
Krumlov, Kyjov, Komárno, Humenné, Illava, Lanškroun,
Lázně Františkovy, Lípa Česká,
Loket, Louny, Náchod, Nitra, Mor. Meziříčí,
Písek, Poděbrady, Podmokly, Poštorná,
Příbor, Přerov, Piešťany, Poprad,
Postoloprty, Růžodol Horní, Rožnava, Rochlice,
Roudnice, Rossbach, Sušice, Slavkov, Skalice, Sevljuš,
Šternberk, Šumburk, Teplice-Šanov, Trutnov, Třebíč,
Teplice Trenčianské, Trnovany, Tábor, Trenčín,
Varnsdorf, Č. Velenice, Ves Uhorská, Vrůtky,
zlín, Znojmo, Nové Zámky, Zvolen, Žilina
a mimo to všechna místa ve Slezsku a v Podkarpatské
Rusi, Luhačovice.
c) Jest vláda ochotna přeřaditi do skupiny
C. funkčního přídavku: Bechyni, Bělohrad
Lázně, Bílovice n. Sv., Branná Horní,
Kartousy, Sedlec pod kaŃkem, Hrušovany, Řepy
u Prahy, Roztoky, Valdice, Veselí n. L., Velká Revůca,
Stankov, Č. Kubice, Bohdaneč.
Jest vláda ochotna sděliti podepsaným, co
v této věci a v tomto směru zařídila?
V Praze dne 22. ledna 1927.
Provádějíc § 32 zákona ze dne
15. října 1925 č. 221 Sb. z. a n., stanovila
vláda nařízením ze dne 16. července
1926 č. 145 minimální a maximální
hranice příspěvku do Léčebného
fondu veřejných zaměstnanců pro všechny
druhy členstva. Podle tohoto nařízení
činí nejmenší příspěvek
Kč 16,-, nejvyšší pak Kč 50,- měsíčně.
Toto ustanovení nadržuje vyšším úřednickým
kategoriím, neboť při měsíčním
příjmu nad Kč 2.500,- nebudou tito na Léčebný
fond přispívati jedním procentem svých
příjmů, nýbrž pouhým půl
procentem, což jistě nebylo úmyslem zakonodárce.
Naproti tomu pojištěnci nižších kategorií,
hlavně vdovy a sirotkové po podúřednicích
a zřízencích jsou podle tohoto nařízení
povinni platiti až i 75% svého požitku (Vdova,
beroucí Kč 12,- měsíčně
pense z milosti, musí platiti 8 Kč.)
Jiným státním a veřejným zaměstnancům,
kteří jsou v požitku pense neb požitků
odpočivných, ale musí k obhájení
holé lidské existence pracovati u jiných,
než státních zaměstnavatelů,
strhuje se na nemocenské pojištění pro
dvě pojišťovny. V těchto případech
jedná se o nejchudší z chudých t. j.
o staropensisty nebo zaměstnankyně tabákové
režie a jest proto takové dvojí pojištění
pro ně velmi citelným zkrácením
Konečně bylo dosud veřejně nepublikovaným
léčebným statutem Léčebného
fondu veřejných zaměstnanců zkráceno
právo pojištěnců na vyléčení
tím, že bylo nelidsky stanoveno, že úhrady
léčebných výloh nebo léčebné
taxy v nemocnicích se budou hraditi jen do dvou měsíců
a to i v těch případech, kde se jedná
o poranění, která utrpěl pojištěnec
při výkonu své služby, jako jest tomu
u četnictva nebo u pohraniční finanční
stráže a u jiných.
Zákon č. 221/25 stanoví právo do důsledků
na lékařské ošetření a
na léky za příspěvek, jak jest stanoven
v zákoně. Tím mají býti léky
a lékařská pomoc pojištěncům
poskytovány bezplatně. Vládním nařízením
bylo však uloženo přespolním pojištěncům,
aby platili kilometrové a za návštěvu
lékaře zvláštní poplatky. Zásada
bezplatného léčení byla tím
porušena. Tím byl porušen zákon, čehož
jest tím více litovati, že se zde jedná
o zaměstnance exponované na důležitějších
místech pohraničí a našeho venkova.
Tímto nařízením byly zdraženy
léky právě jen těm malým, hospodářsky
bídně postaveným zaměstnancům.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana předsedy vlády:
1. Jest vláda ochotna podle vůle zákonodárce
a podle smyslu zákona změniti ustanovení
o maximálních a minimálních sazbách
a o placení kilometrového, jakož i za návštěvy
u lékaře nebo lékaře v bytě
nemocného?
2. Jest vláda ochotna odčiniti strhování
premií do léčebného fondu v těch
případech, kde již pojištěnec má
pojištění ještě jiného druhu,
ale stejného významu?
3. Jest vláda ochotna zrušiti ustanovení léčebného
statutu Léčebného fondu veřejných
zaměstnanců, jímž terminuje se uzdravení
každého pojištěnce na dobu 2 měsíců
(výjimečně z milosti v době 3 měsíců)?
V Praze dne 22. ledna 1927.
Aby zmíněny byly krutosti zjevně nastvší,
při rušení nároku na dětské
přídavky, které dříve příslušely
ženám zaměstnaným ve státních
úřadech a podnicích (čl. V. bod 5
vládního nařízení č.
34 Sb. z. a n. ), zmocnila ministerská rada usnesením
ze dne 16. února 1923 č. j. 1467/1728 S, ústřední
úřady, aby v případech zvláštního
zřetele hodných povolovaly přiměřený
příspěvek zaměstnancům-ženám
s nezaopatřenými dětmi, jež jsou prokázatelně
zcela odkázány na výživu matky, není-li
jiné osoby k alimentaci povinné a placení
schopné.
Vynesením min. financí č. j. 48.995/3774/23-VII/20
bylo ústřední ředitelství tabákové
režie vyrozuměno, že pro jednotný postup
při předkládání návrhů
na přídavky na děti zaměstnancům-ženám
podle shora uvedeného usnesení předsednictva
ministerské rady se stanoví toto:
Zaměstnankyním, jež vyhovují podmínkám
shora naznačeným bude zpravidla povolován
příspěvek na děti (manželské
i nemanželské) ve výměře jednotného
drahotního přídavku a případně
ve výměře přídavku na děti
zaměstnanců-vdovců téže kategorie
podle zákona ze dne 20. prosince 1922, č. 394 Sb.
z. a n., ovšem s vyloučením skutečných
vdovců (§ 6, I. 8. zákona), avšak s tím
omezením, že tyto drahotní přídavky
budou povolovány do nejvyšší výměry
příslušející vdovci se dvěma
dětmi. Jen ve zcela vyjimečných případech
může ústřední úřad
povoliti na přesně odůvodněný
návrh podřízeného úřadu
drahotní přídavky nad tuto výměr.
Na základě tuto citovaných vládních
nařízení a výnosů předložilo
od r. 1923 mnoho aktivních dělnic tabákové,
že vyhovují úplně podmínkách
v oněch nařízených a výnosech
uvedeným, správně kolkované žádosti
ústřednímu ředitelství prostřednictvím
správ tabákových továren a příslušných
úřadů o přiznání přídavků
na děti. z těchto všech žádostí
však doposud vyřízena byla jen jediná,
všechny ostatní doposud, jak bylo interpelantům
sděleno, leží nevyřízené
v ústředním ředitelství tabákové
režie nebo v odboru IV. ministerstva financí.
Podepsaní se proto táží pana ministra
financí:
1. Z jakých důvodů nebyly ony žádosti
aktivních zaměstnankyň tabákové
režie podle shora uvedených vládních
nařízení úřady vyřízeny?
2. Hodlá pan ministr financí oněm úřadům
naříditi, aby žádosti tyto ihned vyřídily
a to tak, aby žadatelkám, které podmínkách
ve shora uvedeném vládním nařízení
s vynesení vyhovují, byly ony přídavky
na děti povoleny se zpětnou platností ode
dne podání žádosti?
V Praze dne 8. ledna 1927.
Josef Mandík,zřízenec čes. pathologického
ústavu při zeměděl. a lesním
inženýrství, byl v dubnu 1925 obviněn
ze zpronevěry ústavního uhlí. V důsledku
toho bylo naň učiněno trestní oznámení,
on dočasně zbaven své úřední
funkce a výnosem zem. správy politické č.
277.081 ai 1925/11/A-113/5 ai 1924 bylo mu služné
podle § 146 služební pragmatiky sníženo
o 1/3.
Soudním líčením, které se konalo
dne 8. listopadu 1925 byl Josef Mandík úplně
zproštěn viny a tato prokázána Antonínu
Vackovi, zřízenci státních výzkumných
ústavů ministerstva zemědělství
(Vršovice, Jablonského ul.), který byl odsouzen
k 6ti týdnům vězení, podmínečně
na 3 léta.
Nepostrádá jisté zajímavosti že
disciplinární řízení s Antonínem
Vackem bylo již skončeno, a on ponechán přes
své odsouzení dále ve službě,
kdežto Mandík, byl sice ku vykonávání
služby povolán, ale disciplinární řízení
přes veškeré urgence jeho, jakož i odborové
organisace Jednoty státních zřízenců
není dosud s ním skončeno a v důsledku
toho není mu také zadržené služné
ve výši 1/3 za dobu od 1. května 1925 vráceno,
čímž ocitl se v zoufalé finanční
situaci, nehledě k tomu, že duševně a
morálně trpí pro nařčení,
jež se ukázalo býti nesprávným.
Z toho důvodu táží se podepsaní
pana ministra školství a národní osvěty:
1. Jest pan ministr ochoten naříditi, aby disciplinární
řízení s Jos. Mandíkem bylo ukončeno
a vráceno mu zadržené služné, ježto
soudně byla prokázána jeho nevina?
2. Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci zařídil, neb zaříditi
hodlá, aby tento disciplinární omyl byl napraven?
V Praze dne 18. ledna 1927.