Část zvláštní.

Pokud by v jednotlivostech bylo třeba ještě dalších vysvětlení, uvádí se:

K § 1.

Přímé daně, ke kterým lze vybírati přirážky, jsou vypočteny taxativně.

Výše přirážek se obmezuje různě pro daň činžovní, daň pozemkovou a pro daně ostatní: Přirážky k dani činžovní jsou omezeny již podle nynějšího právního stavu (zákon čís. 170/1890 Sb. z. a n.) a vybíraly právě největší obce přirážky k této dani výměrou celkem nepatrnou, na př. Praha I.-VIII. včetně přirážek školních 43%, Brno 23%.

Poněvadž při nové úpravě daní přímých mi býti činžovní daň snížena, jest v zájmu obci, ve kterých byly přirážky k této dani vybírány nízkou výměrou, aby obce obdržely možnost jistého zvýšení přirážkového procenta. Nejvyšší výměra stanoví se polovicí maxima pro daně ostatní, byly-li však přirážky k dani činžovní vybírány dříve sazbou vyšší, jest tato vyšší sazba až do maxima stanoveného pro daně ostatní i nadále přípustna. Maximum obecních přirážek podle odst. 1. je přípustno vždy, jestliže obec bytovou spotřebu nezatěžuje dávkami vybíranými na podkladě nájemného (nájemní hodnoty).

Proč u daně pozemkové volen jiný způsob limitování přirážek, je vyložen o ve všeobecné části. Odstavec 4. má za účel docíliti jistého vyrovnání v daňovém zatížení jednotlivých skupin poplatnictva.

Nejvyšší sazby přirážek u daní ostatních jsou voleny tak, aby přibližně odpovídaly poměru průměrného procenta přirážkového u jednotlivých autonomních svazků, jak bylo odvozeno z konaných plateb na daně a na přirážky. Bližší podává příl. 2. Nelze ovšem přehlédnouti, že stanovení průměrného procenta přirážkového má cenu dosti problematickou, poněvadž svazky s nízkou přirážkovou základnou, které musí vybírati přirážky vyšší, zvyšují průměr, ač jejich rozpočtová potřeba je mnohdy nepatrná.

Přirážky zemské a župní stanová se poměrně výše, ježto z jejich výnosu je vyhrazeno 30% ve prospěch státu jako příspěvek zemí (žup) k částečné úhradě osobních nákladů na náhradní školství.

Osnova sleduje účel, aby nerovnost v přirážkovém zatížení byla pokud možno odstraněn, a stanoví proto, že v městech s vlastním statutem, v nichž se okresní přirážky nevybírají, nohou býti obecní přirážky vybírány až o výše rovnající se součtu přípustných přirážek obecních a okresních.

Přirážka rentabilitní a likvidační není základem pro přirážky samosprávných svazků jednak proto, že nastupuje místo dosavadních přirážek válečných, které rovněž nebyly přirážkám podrobeny, jednak proto, že by přirážkami k rentabilitní přirážce, jež je progresivně odstupňována podle výnosu, byla tato progresse zkreslována.

Převážně v zájmu zabezpečení úhrady úroků a úmoru zápůjček zvyšuje odst. 5, limit přirážek obecních a okresních nad míru stanovenou v odst. 1.

K § 2.

Podle zemských rozpočtů na rok 1926 je celkový roční náklad na národní školství v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 1.077,942.335 Kč, vlastní úhrada (z okresních školních fondů, z pensijních fondů učitelských, ze zemských fondů na učitelský náklad podle zemských zákonů) činí 191,541.465 Kč, zbytek 886,400.870 Kč hradí stát jednak (částkou 440,275.000) přídělem daně z obratu podle § 1, č. 3, zák. č. 334/1921 Sb. z. a n., jednak (částkou 446,125.870 Kč) podle resoluce, přijaté Národním shromážděním při projednávání učitelského paritního zákona č. 274/1919, prozatím zálohou.

Na Slovensku vydržuje školy státní stát, školy obecní obec, školy církevní obec církevní, stát je však zavázán doplňovati platy učitelské na školách obecních a církevních a dotovati částečně pensijní fondy učitelské.

Jest zajisté spravedlivo, aby na učitelské platy, zvýšené paritním a pozdějšími zákony a placené dosud státní zálohou, přispívaly také země (župy) a to tím spíše, že podle čl. V. cit. zák. č. 274/1919 a podle čl. 7. zák. č. 251/1922 měly hraditi a podle § 45 zák. č. 104/1926 mají i nadále hraditi osobní náklad na učitelstvo veřejných škol obecných a občanských nynější vydržovatelé a také podle § 35, odst. 2. a 3. zák. č. 292/1920, (jenž v tomto směru ovšem nenabyl ještě účinnosti) má býti stanoveno zákonem, jakou měrou k uhrazení osobního nákladu na učitelstvo přispívati jest z peněz župních.

Vybírá-li obec přirážky k pozemkové dani sama a výnos přirážek k ostatním daním nedosáhne výše 10% pozemkové daně, jest na obci, aby nedostávající se částku odvedla fondu sama.

K § 3.

Předpisy o povolování přirážek byly upraveny, aby více vyhovovaly potřebám doby.

Dosud nepotřebovala vyššího schválení usnesení o vybírání přirážky obecní nejvýše 100%ní, přirážky okresní (silniční okresní nejvýše 20%ní (v Čechách), 16%ní k všeob. dani výdělkové a 12% k ostatním daním (na Moravě), 10%ní (ve Slezsku), 10%ní (na Slovensku podle §§ 39 a 80 zákona č. 126/1920 Sb. z. a n.), župní 10%ní (na Slovensku). V Podkarpatské Rusi, kde dosud platí župní zřízení podle uherského práva, vybírají se kromě přirážek silničních pro různé účely zvláštní přirážky různé výše.

Odst. 2.-4. jsou převzaty celkem z § 31. zákona č. 329/1921 Sb. z. a n.

Úkoly bezprostředního a vyššího dohlédacího úřadu pro město Prahu byly dosud děleny mezi ministerstva vnitra, financí a zemský správní výbor. Napříště má úkoly ty zastávati pouze zemský správní výbor, čímž docílí se větší jednotnosti. Na hl. město Prahu se v plném rozsahu rozšiřuje působnost zák. č. 329/1921. Ustanovení § 57, odst. 3. cit. zák. se ruší.

Bezprostřední dohlédací úřady, které nevyhoví ustanovení odst. 6 a 7, jsou podle § 10, odst. 4. vyloučeny z příspěvků, o nichž jedná odst. 2. cit. paragrafu.

K § 4.

V Čechách byly dosud vybírány zvláštní obecní přirážky školní. To má napříště odpadnouti, takže i v Čechách by nastal stav, jaký je na Moravě a ve Slezsku.

K § 5.

Výpočet, předpis a vybírání obecních přirážek k dani pozemkové přísluší zásadně obcím; tyto mohou se však kvalifikovanou většinou usnésti na přenesení práva toho na orgány státní. Jinak byly předpisy tohoto paragrafu částečně obsaženy již v § 42 zákona č. 329/1921 Sb. z. a n., o přechodné úpravě finančního hospodářství obcí.

Dosud nebylo vždy dosti jasné, zda změna platební povinnosti co do daně státní má ve všech případech za následek i příslušnou změnu co do přirážek; to se nyní řeší ve smyslu kladném, pokud zvláštními zákony se nestanoví jinak. Bude tedy i prominutí daně, na něž poplatník nemá právního nároku, míti eo ipso za následek prominutí příslušné částky na přirážkách.

Rozhodování o odvoláních proti přirážkám - celkem nečetných - svěřuje se v případech, ve kterých se přirážky vybírají orgány státními, finančním úřadům I. stolice, které si vyžádají dobré zdání příslušných samosprávných korporací, popírá-li se odvoláním platební povinnost.

K §§ 6-8.

Lhůta do konce března stačí pro největší počet případů vzhledem k době, kdy rozpočet má býti usnesen. Nejsou-li přes to do stanovené lhůty přirážky povoleny, vyhoví svazky své povinnosti, když kromě rozpočtené úhrady přirážkové předloží doklad, že o povolení přirážek bylo zažádáno, a oznámí přirážky usnesené, jinak zastaví se další odvod přirážek. Tím se má usnadniti práce berních úřadů, spojená s vybíráním přirážek. Ze závažných důvodů může finanční úřad II. stolice povoliti odvod přirážek, i když stanovené oznamovací povinnosti nebylo vyhověno.

Ustanovením § 7 nemůže býti úhrada obecního rozpočtu ohrožena, poněvadž reservují se pouze částky, které přesahují potřebu, s níž v rozpočtech bylo počítáno.

Jestliže by v některém měsíci se obci v poměru platby dostalo méně než 1/12 rozpočtové úhrady z přirážek, může jí býti rozdíl nahrazen v přídělech za další měsíce v mezích zadržených částek.

Oznámení o poukazu bezprostřednímu dohlédacímu úřadu nařizuje se proto, aby úřad ten při jednání o povolení přirážek mohl zkoumati, zda přirážkového výnosu, přesahujícího rozpočtovou úhradu z přirážek, bylo užito podle zákona.

Opatření § 7 děje se proto, že poslední dobou počaly vyměřovací úřady ukládati nedoměrky na daních přímých za předešlá léta a stále častěji vyskytují se případy, že obcím dostává se v důsledku platby na tyto opožděné předpisy přídělu na přirážkách, který namnoze převyšuje několikráte celou rozpočtovou potřebu a tvoře úhradu vydání v rozpočtu neobsažených (§ 10 zákona čís. 32/1921 Sb. z. a n.), může sváděti k vydáním ne vždy účelným a k investicím, které nesou nezbytně nutny.

Opatření obmezuje se na obce jednak z důvodů technických, jednali proto, že u vyšších svazků s velkým počtem poplatníků se platby na dodatečné předpisy celkem vyrovnávají s nedoplatky jiných poplatníků a přirážkové platby zpravidla značněji nepřekračují rozpočtových úhrad z přirážek.

K §§ 9-11.

Příděl příslušel dosud obcím z určitých druhů daní v té které obci předepsaných a skutečně zapravených. Toto poslednější ustanovení naráželo v praksi při zavedeném kumulativním súčtování plateb na přímé daně na značné technické potíže. Navrhuje se proto, aby nadále příslušel samosprávným svazkům nárok na příděl z daní reálních (domovní a pozemkové) podle předpisu, na příděl z daně z obratu podle pevných částek, čímž značně ulehčí a urychlí se práce finančních úřadů při stanovení přídělů. Při daních reáliích se tedy platba anticipuje, což však není nijak nebezpečné, poněvadž u těchto daní nebývá nedobytných částek.

§ 9, odst. 3 řeší otázku dosud spornou.

Poněvadž podle § 10, odst. 2. má se příspěvku dostati obcím, které, nehledíc k přirážce k dani činžovní, plně využily výměry přirážek stanovené pro obce v § 1, odst. 1., 3. a 5., věta 1. a. 2. plyne z toho, že za stejných podmínek mohou města statutární obdržeti příspěvky, i když nevyčerpaly vyšší hranice přirážkové, podle § 1, odst. 6, přípustné.

Původně byla zamýšleno poskytovati příděl z daně z obratu vyrovnávacím fondům a zemským fondům (župám) percentuelní částkou z výnosu jmenované daně v dotčených územích. Myšlenka byla opuštěna, když se zjistilo, že výnos daně z obratu v jednotlivých zemích (župách) je naprosto neúměrný rozpočtové potřebě a že tudíž právě tak, jako pro okresy a obce, je třeba určitého vyrovnání mezi jednotlivými zeměmi a župami. Volen tedy způsob pevných přídělů, který má výhodu, že poskytuje záruku stability a chrání samosprávné svazky před krisí, která by nutně nastala, kdyby výnos daně z obratu a tedy i příděl z ní klesl (na př. snížením daňové sazby), že se tento pevný příděl označuje jako příděl z daně bratu, má význam pouze rozpočtový. Země a župy, k nimž se tu počítá i hl. město Praha, poněvadž podle župního zák. je vyňata ze svazku župního, mají podle osnovy k úhradě rozpočtového schodku přídělu obdržeti dohromady ročně nejvýše 150 mil. Kč, což zhruba odpovídá 10% očekávaného celkového výnosu daně z obratu z r. 1926 po srážce paušálů. Z této částky připadá na Prahu 10,000.000, na země a župy 10 mil Kč.; i na tyta příděly, které poskytuje vláda (pro Prahu ministr financí), vzniká nárok jen tehdy, nemohla-li býti rozpočtová rovnováha zachována přes to, že přípustné výměry přirážek byla plně využito a v obci Praze byly zavedeny bodné dávky a poplatky. Také vyrovnávací fondy mají obdržeti dohromady příděl, rovnající se 10% výnosu daně z obratu (po srážce paušálů), zarovnanému nahoru. Celkový příděl byl rozdělen na jednotlivé percipienty polovicí podle daňového výnosu (bez paušálů), polovicí podle rozpočtové potřeby z r. 1926, provádí se tím zásada, že silnější svazky musí přispívati svazkům slabším.

Výnos daně z obratu a percentuelní poměr, v jakém jednotlivá území k tomuto výnosu přispívají, jest uveden výše. Rozpočtová potřeba obcí a okresu z r. 1926 je tato:

 
v % celku
Čechy [bez hlavního města Prahy] 2.032,338.57262,97672
Morava745,354.54923,09653
Slezsko121,528.1033,76582
Slovensko:  
župa XV.97,811.141 3,03091
" XVI.28,251.722 0,87544
" XVII.26,828.025 0,83133
" XVIII.43,553.345 1,34960
" XIX.31,702.245 0,98237
" XX.68,995.400 2,13798
Podk. Rus30,764.139 0,95330
Úhrnem3.227,127.241 100 %

Se zřetelem na obě složky, podle kterých se celkový příděl z daně z obratu na jednotlivé vyrovnávací fondy dělí, dojde se k tomuto výsledku:

 
Kvota vyplývající z výnosu daně z obratu a přepychové
Kvota vyplývající z rozpočtové potřeby
Aritmetický průměr
Z výnosu 160,000.000 Kč by připadlo na jednotlivé fondy

 
v %
 
Čechy66,24180 62,9767264,60926103,374.816,-
Morava19,8831223,09653 21,4898334,383.728,-
Slezsko4,067593,76582 3,916706,266.720,-
Slovensko:    
župa XV.1,16246 3,030912,096693,354.704,-
" VI.3,794220,87544 2,334833,735.728,-
" XVII.1,12468 0,831330,978001,564.800,-
" XVIII.0,83136 1,349601,090481,744.768,-
" XIX.1,086890,98237 1,034631,655.408,-
" XX.0,997822,13798 1,567902,508.640,-
Podkarpatská Rus0,81006 0,953300,881681,410.688,-
Úhrnem100 %100 % 100 %160,000.000,-

K § 12.

Ustanovení odst. 2, souvisí se změnou zásad v poskytování přídělů. Dosud příslušel obcím nárok na příděl daně z bratu a obcím, pokud se týče zemím (župám), nárok na příděl z daní reálních na ten který rok předepsaných a skutečně zapravených, napříště mají se příděly daní reálních poskytovati podle předpisu, příděl daně z obratu podle pevné částky. Kromě toho se některé obce z přídělů vylučují a daň pozemková se přikazuje fondu. Je tedy nutno učiniti opatření, aby příděly podle zákona č. 334/1921 Sb. z. a n. byly zlikvidovány.

K § 13.

Zde se činí opatření, aby pro případ zavedení župního zřízení v zemích českých byly zamezeny jakékoli pochybnosti.

K § 14.

Podle čl. I., § 5. zák. č. 334/1921 Sb. z. a n. rozdělovala přirážku k dani z lihu vláda se zřetelem k úkolům zemí (žup) a ke skutečné spotřebě lihu v tom kterém území.

Provedení tohoto zákonného ustanovení bylo velmi složité, poněvadž jednak bylo nutno opatřovati si rozpočty zemí a žup, aby mohly býti zjištěny jejich úkoly, jednak jest obtížno zjistiti přesně skutečnou spotřebu lihu v tom kterém území.

Výsledek obsáhlého šetření byl, že na př. při rozdělení přirážky na rak 1925 připadlo na Čechy 43%, na Moravu 24%, Slezsko 8%. Slovensko 22% a Podk. Rus 3%.

Z podílu Slovenska obdržela:

župa XV (bratislavská)12%,
" XVI (nitranská)14%,
" XVII (povážská) 22%,
" XVIII (pohronská)15%,
" XIX (podtatranská)20%,
" XX (košická)17%,

Aby se rozvrhovací řízení zjednodušilo, navrhuje se nový klíč, podle kterého by se přirážka dělila z polovice v poměru běžné rozpočtové potřeby bez investic, z polovice v poměru výnosu daně z lihu v tom kterém území.

Rozpočtová potřeba zemí (žup) v r. 1926 vinila:

v Čechách478,643.967 Kč
na Moravě240,378.506 "
ve Slezsku55,454.363 "
na Slovensku110,923.920 "
v Podk. Rusi14,271.671 "

V poměru rozpočtové potřeby obdržely by tudíž z výnosu polovice přirážky:

Čechy53,2 %,
Morava26,72%,
Slezsko6,16%,
Slovensko12,33%,
Podkarpatská Rus1,59%,

Výnos daně z lihu činil v roce 1925:

v Čechách144,358.923 Kč
na Moravě91,924.308,,
ve Slezsku37,986.942 "
na Slovensku113,629.613 "
v Podk. Rusi19,994.434 "

V poměru výnosu daně z lihu by z druhé polovice výnosu přirážky obdržely:

Čechy35,39%,
Morava22,54%,
Slezsko9,31%,
Slovensko27,86%,
Podkarpatská Rus4,9%.

Podle toho by celkový výnos přirážky byl rozdělen tak, že by obdržely:

což asi též lépe odpovídá spotřebě lihu v jednotlivých těchto územích.

Rozdělení celkového podílu Slovenska mezi jednotlivé župy svěřuje se ministru s plnou mocí pro správu Slovenska, který je při tom povinen přihlížeti k potřebám a úkolům žup a k poplatní síle jich obyvatelstva. Také tu sleduje se zásada, aby svazky finančně silnější přispívaly svazkům finančně slabším.

K § 15 a 16.

§ 27 zák. čís. 39/1921 se zrušuje, poněvadž pro finační hospodářství obcí, jak ukázala praxe, neměl valného významu. V důsledku tohoto zrušení a osvobození státních drah od výdělkové daně činí se v § 16 opatření ve prospěch obcí, kterým při zestátnění některých drah (severní, české severní, společnosti státní dráhy, severozápadní a jiho-severoněmecké spojovací dráhy) byly co do dělby výdělkové daně zvláštními zákony poskytnuty na jistou dobu určité výhody.

K § 17.

Doposud byly na Podk. Rusi sestavovány kromě župních rozpočtů silničních ještě zvláštní rozpočty pro různé fondy (základny) se specielní úhradou. Nyní v souvislosti s ustanovením § 3, odst. 1., podle kterého župní přirážky povoluje vláda, zavádí se co do sestavováni rozpočtu stav, jaký je na Slovensku.

K § 18.

Se zřetelem k tomu, že zadlužení některých samosprávných svazků povážlivě stoupá, činí se opatření, aby sjednána byla náprava.

K § 19.

Při pracích o osnově byla těžce pociťována neúplnost potřebných statistických dat, která by podávala obraz vývoje za více let a jež nemohla finanční správa včas získati pro nedostatek zákonných předpisů. § 19 má připraviti půdu pro příští práce a požadovaná data budou též sloužiti k účelům statistickým. Proto budou bližší podrobnosti o statistických výkazech stanoveny nařízením v dohodě se státním úřadem statistickým, takže není obavy, že by byly výkazy ty požadovány od několika úřadů.

Vláda doporučuje, aby osnova byla v obou sněmovnách Národního shromáždění přikázána výboru rozpočtovému ku podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.

V Praze dne 10. listopadu 1926.

Předseda vlády:

Švehla. v. r.
 
Ministr financí:
 
Dr Engliš v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP