Pokud by v jednotlivostech bylo třeba ještě
dalších vysvětlení, uvádí
se:
Přímé daně, ke kterým lze vybírati
přirážky, jsou vypočteny taxativně.
Výše přirážek se obmezuje různě
pro daň činžovní, daň pozemkovou
a pro daně ostatní: Přirážky
k dani činžovní jsou omezeny již podle
nynějšího právního stavu (zákon
čís. 170/1890 Sb. z. a n.) a vybíraly právě
největší obce přirážky k
této dani výměrou celkem nepatrnou, na př.
Praha I.-VIII. včetně přirážek
školních 43%, Brno 23%.
Poněvadž při nové úpravě
daní přímých mi býti činžovní
daň snížena, jest v zájmu obci, ve kterých
byly přirážky k této dani vybírány
nízkou výměrou, aby obce obdržely možnost
jistého zvýšení přirážkového
procenta. Nejvyšší výměra stanoví
se polovicí maxima pro daně ostatní, byly-li
však přirážky k dani činžovní
vybírány dříve sazbou vyšší,
jest tato vyšší sazba až do maxima stanoveného
pro daně ostatní i nadále přípustna.
Maximum obecních přirážek podle odst.
1. je přípustno vždy, jestliže obec bytovou
spotřebu nezatěžuje dávkami vybíranými
na podkladě nájemného (nájemní
hodnoty).
Proč u daně pozemkové volen jiný způsob
limitování přirážek, je vyložen
o ve všeobecné části. Odstavec 4. má
za účel docíliti jistého vyrovnání
v daňovém zatížení jednotlivých
skupin poplatnictva.
Nejvyšší sazby přirážek u
daní ostatních jsou voleny tak, aby přibližně
odpovídaly poměru průměrného
procenta přirážkového u jednotlivých
autonomních svazků, jak bylo odvozeno z konaných
plateb na daně a na přirážky. Bližší
podává příl. 2. Nelze ovšem přehlédnouti,
že stanovení průměrného procenta
přirážkového má cenu dosti problematickou,
poněvadž svazky s nízkou přirážkovou
základnou, které musí vybírati přirážky
vyšší, zvyšují průměr,
ač jejich rozpočtová potřeba je mnohdy
nepatrná.
Přirážky zemské a župní
stanová se poměrně výše, ježto
z jejich výnosu je vyhrazeno 30% ve prospěch státu
jako příspěvek zemí (žup) k částečné
úhradě osobních nákladů na
náhradní školství.
Osnova sleduje účel, aby nerovnost v přirážkovém
zatížení byla pokud možno odstraněn,
a stanoví proto, že v městech s vlastním
statutem, v nichž se okresní přirážky
nevybírají, nohou býti obecní přirážky
vybírány až o výše rovnající
se součtu přípustných přirážek
obecních a okresních.
Přirážka rentabilitní a likvidační
není základem pro přirážky samosprávných
svazků jednak proto, že nastupuje místo dosavadních
přirážek válečných, které
rovněž nebyly přirážkám
podrobeny, jednak proto, že by přirážkami
k rentabilitní přirážce, jež je
progresivně odstupňována podle výnosu,
byla tato progresse zkreslována.
Převážně v zájmu zabezpečení
úhrady úroků a úmoru zápůjček
zvyšuje odst. 5, limit přirážek obecních
a okresních nad míru stanovenou v odst. 1.
Podle zemských rozpočtů na rok 1926 je celkový
roční náklad na národní školství
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 1.077,942.335
Kč, vlastní úhrada (z okresních školních
fondů, z pensijních fondů učitelských,
ze zemských fondů na učitelský náklad
podle zemských zákonů) činí
191,541.465 Kč, zbytek 886,400.870 Kč hradí
stát jednak (částkou 440,275.000) přídělem
daně z obratu podle § 1, č. 3, zák.
č. 334/1921 Sb. z. a n., jednak (částkou
446,125.870 Kč) podle resoluce, přijaté Národním
shromážděním při projednávání
učitelského paritního zákona č.
274/1919, prozatím zálohou.
Na Slovensku vydržuje školy státní stát,
školy obecní obec, školy církevní
obec církevní, stát je však zavázán
doplňovati platy učitelské na školách
obecních a církevních a dotovati částečně
pensijní fondy učitelské.
Jest zajisté spravedlivo, aby na učitelské
platy, zvýšené paritním a pozdějšími
zákony a placené dosud státní zálohou,
přispívaly také země (župy) a
to tím spíše, že podle čl. V. cit.
zák. č. 274/1919 a podle čl. 7. zák.
č. 251/1922 měly hraditi a podle § 45 zák.
č. 104/1926 mají i nadále hraditi osobní
náklad na učitelstvo veřejných škol
obecných a občanských nynější
vydržovatelé a také podle § 35, odst.
2. a 3. zák. č. 292/1920, (jenž v tomto směru
ovšem nenabyl ještě účinnosti)
má býti stanoveno zákonem, jakou měrou
k uhrazení osobního nákladu na učitelstvo
přispívati jest z peněz župních.
Vybírá-li obec přirážky k pozemkové
dani sama a výnos přirážek k ostatním
daním nedosáhne výše 10% pozemkové
daně, jest na obci, aby nedostávající
se částku odvedla fondu sama.
Předpisy o povolování přirážek
byly upraveny, aby více vyhovovaly potřebám
doby.
Dosud nepotřebovala vyššího schválení
usnesení o vybírání přirážky
obecní nejvýše 100%ní, přirážky
okresní (silniční okresní nejvýše
20%ní (v Čechách), 16%ní k všeob.
dani výdělkové a 12% k ostatním daním
(na Moravě), 10%ní (ve Slezsku), 10%ní (na
Slovensku podle §§ 39 a 80 zákona č. 126/1920
Sb. z. a n.), župní 10%ní (na Slovensku). V
Podkarpatské Rusi, kde dosud platí župní
zřízení podle uherského práva,
vybírají se kromě přirážek
silničních pro různé účely
zvláštní přirážky různé
výše.
Odst. 2.-4. jsou převzaty celkem z § 31. zákona
č. 329/1921 Sb. z. a n.
Úkoly bezprostředního a vyššího
dohlédacího úřadu pro město
Prahu byly dosud děleny mezi ministerstva vnitra, financí
a zemský správní výbor. Napříště
má úkoly ty zastávati pouze zemský
správní výbor, čímž docílí
se větší jednotnosti. Na hl. město Prahu
se v plném rozsahu rozšiřuje působnost
zák. č. 329/1921. Ustanovení § 57, odst.
3. cit. zák. se ruší.
Bezprostřední dohlédací úřady,
které nevyhoví ustanovení odst. 6 a 7, jsou
podle § 10, odst. 4. vyloučeny z příspěvků,
o nichž jedná odst. 2. cit. paragrafu.
V Čechách byly dosud vybírány zvláštní
obecní přirážky školní.
To má napříště odpadnouti, takže
i v Čechách by nastal stav, jaký je na Moravě
a ve Slezsku.
Výpočet, předpis a vybírání
obecních přirážek k dani pozemkové
přísluší zásadně obcím;
tyto mohou se však kvalifikovanou většinou usnésti
na přenesení práva toho na orgány
státní. Jinak byly předpisy tohoto paragrafu
částečně obsaženy již v
§ 42 zákona č. 329/1921 Sb. z. a n., o přechodné
úpravě finančního hospodářství
obcí.
Dosud nebylo vždy dosti jasné, zda změna platební
povinnosti co do daně státní má ve
všech případech za následek i příslušnou
změnu co do přirážek; to se nyní
řeší ve smyslu kladném, pokud zvláštními
zákony se nestanoví jinak. Bude tedy i prominutí
daně, na něž poplatník nemá právního
nároku, míti eo ipso za následek prominutí
příslušné částky na přirážkách.
Rozhodování o odvoláních proti přirážkám
- celkem nečetných - svěřuje se v
případech, ve kterých se přirážky
vybírají orgány státními, finančním
úřadům I. stolice, které si vyžádají
dobré zdání příslušných
samosprávných korporací, popírá-li
se odvoláním platební povinnost.
Lhůta do konce března stačí pro největší
počet případů vzhledem k době,
kdy rozpočet má býti usnesen. Nejsou-li přes
to do stanovené lhůty přirážky
povoleny, vyhoví svazky své povinnosti, když
kromě rozpočtené úhrady přirážkové
předloží doklad, že o povolení
přirážek bylo zažádáno,
a oznámí přirážky usnesené,
jinak zastaví se další odvod přirážek.
Tím se má usnadniti práce berních
úřadů, spojená s vybíráním
přirážek. Ze závažných důvodů
může finanční úřad II.
stolice povoliti odvod přirážek, i když
stanovené oznamovací povinnosti nebylo vyhověno.
Ustanovením § 7 nemůže býti úhrada
obecního rozpočtu ohrožena, poněvadž
reservují se pouze částky, které přesahují
potřebu, s níž v rozpočtech bylo počítáno.
Jestliže by v některém měsíci
se obci v poměru platby dostalo méně než
1/12 rozpočtové úhrady
z přirážek, může jí býti
rozdíl nahrazen v přídělech za další
měsíce v mezích zadržených částek.
Oznámení o poukazu bezprostřednímu
dohlédacímu úřadu nařizuje
se proto, aby úřad ten při jednání
o povolení přirážek mohl zkoumati, zda
přirážkového výnosu, přesahujícího
rozpočtovou úhradu z přirážek,
bylo užito podle zákona.
Opatření § 7 děje se proto, že
poslední dobou počaly vyměřovací
úřady ukládati nedoměrky na daních
přímých za předešlá léta
a stále častěji vyskytují se případy,
že obcím dostává se v důsledku
platby na tyto opožděné předpisy přídělu
na přirážkách, který namnoze
převyšuje několikráte celou rozpočtovou
potřebu a tvoře úhradu vydání
v rozpočtu neobsažených (§ 10 zákona
čís. 32/1921 Sb. z. a n.), může sváděti
k vydáním ne vždy účelným
a k investicím, které nesou nezbytně nutny.
Opatření obmezuje se na obce jednak z důvodů
technických, jednali proto, že u vyšších
svazků s velkým počtem poplatníků
se platby na dodatečné předpisy celkem vyrovnávají
s nedoplatky jiných poplatníků a přirážkové
platby zpravidla značněji nepřekračují
rozpočtových úhrad z přirážek.
Příděl příslušel dosud
obcím z určitých druhů daní
v té které obci předepsaných a skutečně
zapravených. Toto poslednější ustanovení
naráželo v praksi při zavedeném kumulativním
súčtování plateb na přímé
daně na značné technické potíže.
Navrhuje se proto, aby nadále příslušel
samosprávným svazkům nárok na příděl
z daní reálních (domovní a pozemkové)
podle předpisu, na příděl z daně
z obratu podle pevných částek, čímž
značně ulehčí a urychlí se
práce finančních úřadů
při stanovení přídělů.
Při daních reáliích se tedy platba
anticipuje, což však není nijak nebezpečné,
poněvadž u těchto daní nebývá
nedobytných částek.
§ 9, odst. 3 řeší otázku dosud
spornou.
Poněvadž podle § 10, odst. 2. má se příspěvku
dostati obcím, které, nehledíc k přirážce
k dani činžovní, plně využily výměry
přirážek stanovené pro obce v §
1, odst. 1., 3. a 5., věta 1. a. 2. plyne z toho, že
za stejných podmínek mohou města statutární
obdržeti příspěvky, i když nevyčerpaly
vyšší hranice přirážkové,
podle § 1, odst. 6, přípustné.
Původně byla zamýšleno poskytovati příděl
z daně z obratu vyrovnávacím fondům
a zemským fondům (župám) percentuelní
částkou z výnosu jmenované daně
v dotčených územích. Myšlenka
byla opuštěna, když se zjistilo, že výnos
daně z obratu v jednotlivých zemích (župách)
je naprosto neúměrný rozpočtové
potřebě a že tudíž právě
tak, jako pro okresy a obce, je třeba určitého
vyrovnání mezi jednotlivými zeměmi
a župami. Volen tedy způsob pevných přídělů,
který má výhodu, že poskytuje záruku
stability a chrání samosprávné svazky
před krisí, která by nutně nastala,
kdyby výnos daně z obratu a tedy i příděl
z ní klesl (na př. snížením daňové
sazby), že se tento pevný příděl
označuje jako příděl z daně
bratu, má význam pouze rozpočtový.
Země a župy, k nimž se tu počítá
i hl. město Praha, poněvadž podle župního
zák. je vyňata ze svazku župního, mají
podle osnovy k úhradě rozpočtového
schodku přídělu obdržeti dohromady ročně
nejvýše 150 mil. Kč, což zhruba odpovídá
10% očekávaného celkového výnosu
daně z obratu z r. 1926 po srážce paušálů.
Z této částky připadá na Prahu
10,000.000, na země a župy 10 mil Kč.; i na
tyta příděly, které poskytuje vláda
(pro Prahu ministr financí), vzniká nárok
jen tehdy, nemohla-li býti rozpočtová rovnováha
zachována přes to, že přípustné
výměry přirážek byla plně
využito a v obci Praze byly zavedeny bodné dávky
a poplatky. Také vyrovnávací fondy mají
obdržeti dohromady příděl, rovnající
se 10% výnosu daně z obratu (po srážce
paušálů), zarovnanému nahoru. Celkový
příděl byl rozdělen na jednotlivé
percipienty polovicí podle daňového výnosu
(bez paušálů), polovicí podle rozpočtové
potřeby z r. 1926, provádí se tím
zásada, že silnější svazky musí
přispívati svazkům slabším.
Výnos daně z obratu a percentuelní poměr,
v jakém jednotlivá území k tomuto
výnosu přispívají, jest uveden výše.
Rozpočtová potřeba obcí a okresu z
r. 1926 je tato:
Čechy [bez hlavního města Prahy] | 2.032,338.572 | 62,97672 |
Morava | 745,354.549 | 23,09653 |
Slezsko | 121,528.103 | 3,76582 |
Slovensko: | ||
župa XV. | 97,811.141 | 3,03091 |
" XVI. | 28,251.722 | 0,87544 |
" XVII. | 26,828.025 | 0,83133 |
" XVIII. | 43,553.345 | 1,34960 |
" XIX. | 31,702.245 | 0,98237 |
" XX. | 68,995.400 | 2,13798 |
Podk. Rus | 30,764.139 | 0,95330 |
Úhrnem | 3.227,127.241 | 100 % |
Se zřetelem na obě složky, podle kterých
se celkový příděl z daně z
obratu na jednotlivé vyrovnávací fondy dělí,
dojde se k tomuto výsledku:
| ||||
Čechy | 66,24180 | 62,97672 | 64,60926 | 103,374.816,- |
Morava | 19,88312 | 23,09653 | 21,48983 | 34,383.728,- |
Slezsko | 4,06759 | 3,76582 | 3,91670 | 6,266.720,- |
Slovensko: | ||||
župa XV. | 1,16246 | 3,03091 | 2,09669 | 3,354.704,- |
" VI. | 3,79422 | 0,87544 | 2,33483 | 3,735.728,- |
" XVII. | 1,12468 | 0,83133 | 0,97800 | 1,564.800,- |
" XVIII. | 0,83136 | 1,34960 | 1,09048 | 1,744.768,- |
" XIX. | 1,08689 | 0,98237 | 1,03463 | 1,655.408,- |
" XX. | 0,99782 | 2,13798 | 1,56790 | 2,508.640,- |
Podkarpatská Rus | 0,81006 | 0,95330 | 0,88168 | 1,410.688,- |
Úhrnem | 100 % | 100 % | 100 % | 160,000.000,- |
Ustanovení odst. 2, souvisí se změnou zásad
v poskytování přídělů.
Dosud příslušel obcím nárok na
příděl daně z bratu a obcím,
pokud se týče zemím (župám),
nárok na příděl z daní reálních
na ten který rok předepsaných a skutečně
zapravených, napříště mají
se příděly daní reálních
poskytovati podle předpisu, příděl
daně z obratu podle pevné částky.
Kromě toho se některé obce z přídělů
vylučují a daň pozemková se přikazuje
fondu. Je tedy nutno učiniti opatření, aby
příděly podle zákona č. 334/1921
Sb. z. a n. byly zlikvidovány.
Zde se činí opatření, aby pro případ
zavedení župního zřízení
v zemích českých byly zamezeny jakékoli
pochybnosti.
Podle čl. I., § 5. zák. č. 334/1921
Sb. z. a n. rozdělovala přirážku k dani
z lihu vláda se zřetelem k úkolům
zemí (žup) a ke skutečné spotřebě
lihu v tom kterém území.
Provedení tohoto zákonného ustanovení
bylo velmi složité, poněvadž jednak bylo
nutno opatřovati si rozpočty zemí a žup,
aby mohly býti zjištěny jejich úkoly,
jednak jest obtížno zjistiti přesně
skutečnou spotřebu lihu v tom kterém území.
Výsledek obsáhlého šetření
byl, že na př. při rozdělení
přirážky na rak 1925 připadlo na Čechy
43%, na Moravu 24%, Slezsko 8%. Slovensko 22% a Podk. Rus 3%.
Z podílu Slovenska obdržela:
župa XV (bratislavská) | 12%, |
" XVI (nitranská) | 14%, |
" XVII (povážská) | 22%, |
" XVIII (pohronská) | 15%, |
" XIX (podtatranská) | 20%, |
" XX (košická) | 17%, |
Aby se rozvrhovací řízení zjednodušilo,
navrhuje se nový klíč, podle kterého
by se přirážka dělila z polovice v poměru
běžné rozpočtové potřeby
bez investic, z polovice v poměru výnosu daně
z lihu v tom kterém území.
Rozpočtová potřeba zemí (žup) v r. 1926 vinila:
v Čechách | 478,643.967 Kč |
na Moravě | 240,378.506 " |
ve Slezsku | 55,454.363 " |
na Slovensku | 110,923.920 " |
v Podk. Rusi | 14,271.671 " |
V poměru rozpočtové potřeby obdržely by tudíž z výnosu polovice přirážky:
Čechy | 53,2 %, |
Morava | 26,72%, |
Slezsko | 6,16%, |
Slovensko | 12,33%, |
Podkarpatská Rus | 1,59%, |
Výnos daně z lihu činil v roce 1925:
v Čechách | 144,358.923 Kč |
na Moravě | 91,924.308,, |
ve Slezsku | 37,986.942 " |
na Slovensku | 113,629.613 " |
v Podk. Rusi | 19,994.434 " |
V poměru výnosu daně z lihu by z druhé polovice výnosu přirážky obdržely:
Čechy | 35,39%, |
Morava | 22,54%, |
Slezsko | 9,31%, |
Slovensko | 27,86%, |
Podkarpatská Rus | 4,9%. |
Podle toho by celkový výnos přirážky
byl rozdělen tak, že by obdržely:
což asi též lépe odpovídá
spotřebě lihu v jednotlivých těchto
územích.
Rozdělení celkového podílu Slovenska
mezi jednotlivé župy svěřuje se ministru
s plnou mocí pro správu Slovenska, který
je při tom povinen přihlížeti k potřebám
a úkolům žup a k poplatní síle
jich obyvatelstva. Také tu sleduje se zásada, aby
svazky finančně silnější přispívaly
svazkům finančně slabším.
§ 27 zák. čís. 39/1921 se zrušuje,
poněvadž pro finační hospodářství
obcí, jak ukázala praxe, neměl valného
významu. V důsledku tohoto zrušení a
osvobození státních drah od výdělkové
daně činí se v § 16 opatření
ve prospěch obcí, kterým při zestátnění
některých drah (severní, české
severní, společnosti státní dráhy,
severozápadní a jiho-severoněmecké
spojovací dráhy) byly co do dělby výdělkové
daně zvláštními zákony poskytnuty
na jistou dobu určité výhody.
Doposud byly na Podk. Rusi sestavovány kromě župních
rozpočtů silničních ještě
zvláštní rozpočty pro různé
fondy (základny) se specielní úhradou. Nyní
v souvislosti s ustanovením § 3, odst. 1., podle kterého
župní přirážky povoluje vláda,
zavádí se co do sestavováni rozpočtu
stav, jaký je na Slovensku.
Se zřetelem k tomu, že zadlužení některých
samosprávných svazků povážlivě
stoupá, činí se opatření, aby
sjednána byla náprava.
Při pracích o osnově byla těžce
pociťována neúplnost potřebných
statistických dat, která by podávala obraz
vývoje za více let a jež nemohla finanční
správa včas získati pro nedostatek zákonných
předpisů. § 19 má připraviti
půdu pro příští práce
a požadovaná data budou též sloužiti
k účelům statistickým. Proto budou
bližší podrobnosti o statistických výkazech
stanoveny nařízením v dohodě se státním
úřadem statistickým, takže není
obavy, že by byly výkazy ty požadovány
od několika úřadů.
Vláda doporučuje, aby osnova byla v obou sněmovnách
Národního shromáždění
přikázána výboru rozpočtovému
ku podání zprávy ve lhůtě co
nejkratší.