II. volební období. | 3. zasedání. |
I. min. sociální péče na interpelaci
posl. Lauba, Davida, Pechmanové a druhů o novelisaci
zákona č. 267/1921 Sb. z. a n. o státním
příspěvku ku podpoře nezaměstnaných
(tisk 358/XVII),
II. min. školství a národní osvěty
na interp. posl. Landové-Štychové a soudr.
o persekuci dělnických dětí ve školách
(tisk 358/IX),
III. min. zemedelstva na interp. posl. Kršiaka a druhov o
neporiadkoch a zneužívání úradnej
moci u riaditelstva štátnych lesov a statkov v Solnom
Hrade (tisk 285/XII),
IV. min. obchodu na interp. podl. Ostrého a soudr. o obchodování
Witkowitzer Warenhalle v Moravské Ostravě (tisk
358/XIX),
V. min. spravedlnosti na interp. posl. Patzela a druhů
o zabavení časopisu "Die Wirtschaft" (tisk
538/XIII),
VI. min. vnitra na interp. posl. Krebse a druhů, že
censura úplně potlačuje publicistické
zprávy o zahraničních spolcích (tisk
354/V),
VII. min. zemědělství na interp. posl. Windirsche
a spol. v příčině vydávání
lístků na sbírání dříví
v obvodu správ státních lesů v Krkonoších
(tisk 285/XVIII),
VIII. min. vnitra na interp. posl. dra Czecha, Kaufmanna, de Witte
a druhů, že ve Vejprtech byla zakázána
veřejná schůze lidu (tisk 227/XVII),
IX. min. národní obrany a veř. zdravotnictví
a tělesné výchovy na interp. posl. Patzela
a druhů o umístění vojenské
posádky v Karlových Varech (tisk 285/XIV),
X. vlády na interp. posl. Patzela a druhů, jaké
náhrady se dostalo obětem vojenského zakročení
zbraněmi (tisk 227/VI),
XI. min. vnitra na interp. posl. dra Korlátha a spol. o
zrušení zastupitelského sboru obce Berehova
(tisk 215/III),
XII. min. financí na interp. posl. Szent-Iványho
a spol. o ukládání daně dôchodkové
v Rim. Sobotě (tisk 358/XXIV),
XIII. min. průmyslu, obchodu a živností na
intep. posl. Koczora a druhů o správkárnách
obuvi obuvnické firmy Baťa ve Zlíně,
kterými je ohrožena existence malého průmyslu
(tisk 229/V),
XIV. min. financí a obchodu na interp. posl. Leo Wenzela
a druhů o denaturaci průmyslové soli k výrobě
zmrzliny (tisk 249/XI),
XV. min. soc. péče na interp. posl. Leo Wenzela
a druhů o zařadění podniků
úrazovému pojištění podrobených
do nebezpečenských tříd a o uveřejnění
úrazové statistiky (tisk 285/XIII),
XVI. min. vnitra na interp. posl. inž. Dostála a druhů,
o potupení Československé republiky a její
státní vlajky při komunistických projevech
dne 1. května t. r. (tisk 249/III),
XVII. min. vnitra na interp. posl. dra Lukavského, Špačka
a druhů, že byl zakázán průvod
příslušníkům nár. demokracie
po schůzi na Slovanském ostrově dne 31. května
1926 a jakým způsobem zakročovali vládní
komisař na této schůzi a policie po této
schůzi (tisk 351/III).
Ministerstvo sociální péče sleduje
neustále poměry na trhu práce a je mu proto
znám stav nynější zvýšení
nezaměstnanosti dělnictva. Vláda se zabývá
nepřetržitě a co nejdůkladněji
problémem, jak čeliti zvýšené
nezaměstnanosti a zmírniti její účinky.
Ministerstvo sociální péče činí
proto zákroky v příčině státních
a veřejných prací stavebních, jež
ovšem spadají v obor působnosti jiných
ministerstev, a nepouští se zřetele žádné
příležitost, skýtající
možnost zvýšiti zaměstnanost dělnictva.
Pokud se týče zákona o stavebním ruchu,
byl příslušný vládní návrh
zákona o stavebním ruchu (bytový zákon)
již předložen poslanecké sněmovně
jako tisk číslo 460-II./26. Otázka případné
úpravy podpor v nezaměstnanosti podle zákona
o státním příspěvku k podpoře
nezaměstnaných (č. 267 Sb. z. a n. z roku
1921) po dobu mimořádné nezaměstnanosti,
byla již opětovně probírána se
zástupci ústřední a svazů odborných
organisací a bude řešena s největším
možným urychlením.
V Praze dne 22. září 1926.
Již v odpovědi č. t. I/5168 na interpelaci
č. t. I/5050 bylo sděleno stanovisko ministerstva
školství a národní osvěty, že
není důvodu, aby ministerstvo samo odvolávalo
příslušná rozhodnutí školských
úřadů, a že o rekursech bude rozhodováno
cestou instanční.
Také šetřením, které z podnětu
interpelace nyní podané bylo provedeno, nebyly zjištěny
žádné skutečnosti, které by vyžadovaly,
aby ve věci, jež jest předmětem interpelace,
ministerstvo školství a národní osvěty
samo činilo nějaké opatření.
O případných stížnostech v jednotlivých
konkrétních případech bude rovněž
rozhodováno cestou instanční.
V Praze dne 18. září 1926.
Podľa úradného vyšetrenia riadeiteľstvo
štátnych lesov a statkov v Solnom Hrade zdržalo
sa vyloženie dvoch nábytkových vozov pri presťahovaní
správcu riaditeľstva Ing. Karola Anderleho z Hodonína
do Soľného Hradu o 3 dni z toho dôvodu, že
nutné opravy v byte neboly skončené. Za použitie
vozu platilo sa denne 70 Kč.
Za opravu celej budovy predchodcu terajšieho riaditeľstva
a za čiastočnú prestavbu zdravotne závadného
bytu, za vybudovanie záchodovej jamy a klozetu zaplatené
bolo 20.000 Kč.
Správce riaditeľstva použil k letnému
bytu jednej inspekčnej izby v horárne na Sigorde,
dopravil tam vlastný nábytok i postelné prádlo
a zaplatil správe štátnych lesov a statkov
za použitie tejto miestnosti stanovený poplatok.
So stavbou horárskej budovy v Becherove započaté
bolo na jar tohoto roku.
Drezin na úzkokoľajných lesných dráhach
v kakašovciach a v Zamutove užíva sa pri složovných
cestách zamestnancov prislušných miestnych
správ i dozorčích orgánov riaditeľstva.
Použitie drezin je výhodnějšie, ako používanie
drahého služobného poťahu po špatných
cestách. Drezin užíva sa na dlhších
lesných drahách u všetkých riaditeľstiev
štátnych lesov a statkov. Pri používaní
drezín docieli sa úspory finančnej i úspory
času pred iným dopravným prostriedkom.
Taktiež služovný automobil pri riaditeľstve
není zariadením luxusným lebo použitie
automobilu je veľmi nutným pre riaditeľa a dozorčie
orgány riaditeľstva, zvlášte u riaditeľstva,
v Solnom Hrade, kde miestne správy sú ďaleko
od riaditeľstva a majú veľmi nevýhodné
železničné spojenie.
Lesný správca Arnost Capalini podrobil sa úspešne
liečbe vsugerovaním odporu k alkoholu, nebolo tedy
zapotreby, aby lesný radca Ing. Schmuck pôsobil k
tomu, by Capalini ponechaný bol v službe. Nedopatrením
dvakráť účtované sumy za seno
boly horárom správy štátnych lesov v
Zborové vrátené. Pri tom nebolo dôvodu
proti niekomu disciplinárne zakročiť. Predané
bolo 5 fúr 1-1 1/2 m dlhých polien s nahnilými
hočami, ktoré sa nehodily na úžitkové
drevo, nebol tedy štát týmto predajom poškodený.
Lesmajster Ing. Edmund Linhart zakúpil pred tým
domek v Gelnici na splátky, poneáč nemal
naturálneho bytu v Solnom Hrade. Teraz zakúpil dom
V Prešove s podmienkou, aby drievnejši majiteľ
mohol ešte za dva roky v dome bývať za kupnú
cenu Kč 90.000,-. Lesmajster Linhart mal už pred prevratom
súkromý majetok.
Lesmajster Linhart mal prenajatú polovačku obce
Švedhar a mal povolený odstrel zvere od veľkostatkára
Andrássy-ho na prenajatel polovačke na Starej Vode.
Ako nájomca súkromej polovačky bol tiež
oprávnený ulovenú zver odpredať.
Dosavádnym vyšetrením nebolo shľadané
správným podozrenie, že lesmajster Linhart
ako správca štátnych lesov účtoval
mzdu za rúbanie dreva v oddelení, kde sa vôbec
nerúbalo a že si peniaze ponechal. Lesmajster Linhart
sám smluvy v roku 1924 na štátnej parnej pile
Vondrišel neuzavieral, poneváč k tomu vôbec
nebol ani oprávnený. Čo sa týče
domnelého schodku Kč 1,000.000,- na tejto pile nemá
obnos podkladu.
Vec je predmetom žaloby u sedrie v Bratislave proti zodpovednému
redaktorovi Robotnických Novin pre prečin urážky
na cti (pomluvy) spáchaný uverejnením článku
"Nebáť sa a nekradnúť" v Robotnických
Novinách, stejného obsahu ako interpelácia.
Podla výsledku vyšetrenia nebolo príčiny
proti zodpovedným úradníkom zakročiť.
V Prahe dňa 20. septembra 1926.
K stížnosti Obchodnické Jednoty v Moravské
Ostravě podané v r. 1925 ministru obchodu ve příčině
neoprávněného provozování živnosti
obchodní horním a hutním těžařstvem
ve Vítkovicích, zavedeno bylo šetření
prostřednictvím zemské správy politické
v Brně a okresní zemské správy politické
v Moravské Ostravě.
Řízení prodloužilo se z toho důvodu,
že bylo nutno doplniti několikráte šetření,
neboť podnik horního a hutního těžařstva
ve Vítkovicích vznikl asi v r. 1829 a jeho právní
způsobilost ku provozování živnosti
obchodní bylo třeba posuzovati netoliko podle předpisů
horního zákona, který nabyl platnosti v r.
1854, nýbrž též podle platných
oprávnění, udělených hornímu
a hutnímu těžařstvu ve Vítkovicích
před rokem 1854.
Zkoumání horních a těžařských
knih bude skončeno v nejbližší době
a na základě výsledku celého šetření
vyřídí ministerstvo obchodu ihned stížnost
podanou "Obchodnickou Jednotou" v Moravské Ostravě.
V Praze dne 30. září 1926.
Státní zastupitelstvo v Praze zakročilo zabavením
u č. 22 periodického tiskopisu "Die Wirtschaft"
z 29. května 1926 pro článek: "Die Bankbilanzen"
v interpelaci doslovně uvedený, ježto v obsahu
jeho shledalo skutkovou podstatu přečinu obsahu
jeho shledalo za to, že veřejný zájem
vyžaduje, aby dalšímu rozšiřování
závadného obsahu bylo zabráněno.
Zemský trestní soud v Praze k návrhu státního
zastupitelstva potvrdil nálezem z 30. května 1926,
č. j. Tl I 326/26 zabavení z týchž důvodů,
čímž uznal, že státní zastupitelstvo
postupovalo podle zákona. Proti rozhodnutí soudu
nebylo užito opravných prostředků, takže
zůstalo při rozhodnutí, jež bylo učiněno
bez slyšení těch, kdož snad cítili
se dotčeni konfiskací.
Usuzují-li páni interpelanti z té okolnosti,
že v článku zabaveny byly i všechny číselné
údaje, které byly převzaty z výroční
zprávy určité banky, že úřad
nezkoumal podrobně obsah zabaveného článku,
nelze jim přisvědčiti. Údaje tyto
byly spoluzabaveny jedině proto, ježto ponechání
jich pozbylo zabavením ostatních míst vůbec
významu.
Pokud jde o ocenění veřejného zájmu
na zabavení ohledně celého článku
neváhám uznati, že obsah valné části
článku nevyžadoval nutně zabavení.
Na to dal jsem upozorniti státní zastupitelstvo
v Praze již 16. června 1926.
Nemám proto důvodů k jakémukoliv dalšímu
opatření.
V Praze dne 29. září 1926.
Odpověď na tuto interpelaci převzal jsem za
pana ministra spravedlnosti, na něhož jest řízena,
poněvadž jde o zabavení časopisu, vyslovené
policejním komisařstvím v Ústí
n. Labem.
Policejní komisařství v Ústí
n. Labem, provádějící tiskovou prohlídku
časopisu "Der Tag", zabavilo č. 63. tohoto
časopisu ze dne 31. března 1926, ježto shledalo
v článku "Tagungen der Sudetendeutschen im
Auslande" skutkovou podstatu trestného činu
podle § 17, č. 1 zákona na ochranu republiky.
Krajský jako tiskový soud v Litoměřicích
pak zabavení z týchž důvodů dne
1. dubna 1926 potvrdil.
Přes to byl v č. 67. jmenovaného časopisu
ze dne 7. dubna 1926 týž článek uveřejněn
opětně v plném znění a bylo
proto i toto číslo zabaveno podle § 17 č.
1. zákona na ochranu republiky a § 24 tisk. zákona.
Rovněž toto zabavení bylo krajským jako
tiskovým soudem v Litoměřicích z uvedených
důvodů potvrzeno.
Jde tu tedy o rozhodnutí soudní, již možno
měniti jedině řádným pořadem
instancí soudních.
V Praze dne 23. září 1926.
Zužitkování klestu upraveno jest v obvodu správ
státních lesů v Krkonoších takto:
1.Lesním dělníkům ponechává
se ve smyslu mzdové smlouvy klest úplně zadarmo.
2. Kulturním dělníkům a dělnicím
vydává správa státních lesů
ve Vrchlabí lístek na sběr dříví
a) po dvaceti za mzdu odpracovaných dnech zdarma, b) po
15-19 odpracovaných dnech za Kč 5,-, c) po 10-14
odpracovaných dnech za Kč 15,-, d) po 5-9 odpracovaných
dnech za Kč 30,-, e) po 1-4 odpracovaných dnech
za Kč 40,-.
3. Prokázaně chudým (obecním chudým)
jest povolen sběr dříví úplně
zdarma.
4. Továrním dělníkům, malozemědělcům
atd., kteří v lesích vůbec nepracují
vydává se celoroční lístek
na sběr dříví za Kč 100,-,
takže za tuto částku mohou sobě dostatečnou
zásobu paliva zaopatřiti.
Ženy, které samy nemohou jíti do kultur, mohou
za sebe poslati náhradu.
Jedině vydáváním levných lístků
na sběr dřeva lesním dělníkům
získala správa státních lesů
ku zalesňování potřebné dělnictvo,
které by v tomto průmyslovém kraji jinak
vůbec nedostala.
Má-li správa státních lesů
svým úkolům po stránce znovuzalesňování
vykácených ploch dostáti, jest nezbytno,
aby od vylíčeného způsobu vydávání
lístků na sběr dříví
nebylo za žádných okolností upuštěno.
Konečně se poznamenává, že i
bývalý majitel nevydával lístky zdarma,
nýbrž požadoval za tyto cenám dříví
přiměřené částky.
V Praze dne 5. srpna 1926.
Podle § 6. zákona o právu shromažďovacím
může býti pořádání
veřejného shromáždění
zakázáno, je-li odůvodněná
obava, že konání veřejného shromáždění
je nebezpečno veřejné bezpečnosti
nebo veřejnému blahu.
Posouditi, zda v daném případě jsou
dány okolnosti nasvědčující
tomu, že konáním veřejného shromáždění
je ohroženo veřejné blaho a veřejná
bezpečnost, přísluší politickému
úřadu I. stolice. Proti zákazu veřejného
shromáždění jest straně volno
odvolati se k politickému úřadu II. stolice,
po případě i k ministerstvu vnitra.
Pokud jde o zákazy schůzí v interpelaci uvedené,
tu v některých případech (schůze
v soudním okrese Kašperské Hory) strany odvolacího
práva vůbec nepoužily, a pokud tak učinily
(zákazy schůzí ve Vejprtech, Chomutově
a Nýrsku), politický úřad II. stolice
uznal, že veřejné blaho bylo ohroženo
a zákaz potvrdil. Dalších opravných
prostředků proti rozhodnutí politického
úřadu II. stolice použito nebylo.
V případech, které páni interpelanti
vytýkají, strany nepoužily všech opravných
prostředků a vzdaly se tak samy práva, aby
rozhodnutí politických úřadů
byla instančním postupem přezkoumána.
Je nepochybno, že by při užití opravných
prostředků při nejmenším bylo
zrušeno částečné odůvodnění
zákazu schůzí v politickém okresu
sušickém, pokud se zákaz opíral o to,
že účel zakázaných schůzí
(jednání o daňovém systému
a jazykovém zákonu) příčí
se ustanovení trestního zákona.
V Praze dne 27. srpna 1926.
Ministerstvo národní obrany rozhodlo se z důvodů
čistě vojenských umístiti v oblasti
karlovarské vojenskou posádku. Proto požádalo
postupujíc přesně podle ubytovacího
zákona č. 93 ř. z. z r. 1879, resp.
Č. 100 ř. z. z r. 1895, okresní správu
politickou v Karlových Varech o potřebné
ubikace; nepožadovalo však opatření potřebných
ubikací do 24 hodin.
Vojenská správa nehodlá posádku umístiti
v Karlových Varech samých, nýbrž
v některé z okolních obcí;
toho času vyjednává o získání
vhodného objektu ve Staré Roli, obci to vzdálené
4 km od Karlových Varů.
Za tohoto stavu věcí nelze mluviti o poškozování
zájmů lázeňského místa
nebo dokonce o poškozování zájmů
veřejných; naopak místní obchodníci
a živnostníci budou míti z umístění
posádky značný zisk.
V Praze dne 23. Srpna 1926.
Případy uvedené v interpelaci posl.
Patzela a druhů č. t. VI/227 byly již předmětem
vládní odpovědi ze dne 10. listopadu 1922
na interpelaci poslance Böhra a druhů o náhradě
škod způsobených výtržností
č. t. VII/3883.
Odpovídaje na předmětnou interpelaci poslance
Patzela dovoluji si na tuto podrobnou odpověď vlády
poukázati s tím, že ustanovení
§ 3 zákona ze dne 18. března 1920, č.
187 Sb. z. a n., podle zvláštní komise složené
ze zástupce úřadu politického, zástupce
finanční správy a obce jest v každém
případě dodržováno.
V Praze dne 14. září 1926.
Županský úřad v Mukačevě
dekretem ze dne 16. prosince 1925 čís. 9558 rozpustil
obecní zastupitelstvo v Berehově a pověřil
dočasnou správu záležitostí obecních
6člennou správní komisi. Dekret o rozpuštění
obecního zastupitelstva byl doručen starostovi obce
dne 17. prosince 1925 a vyvěšen na úřední
tabuli hlavnoslužnovského úřadu a notářského
úřadu v Berehově.
Důvody, pro které zastupitelstvo bylo rozpuštěno,
uvedeny jsou zevrubně ve zmíněném
dekretu županského úřadu. Nejzávažnějším
důvodem pro rozpuštění byla nedbalost
v hospodářské správě obce.
Snahy dozorčích úřadů, aby
docíleno bylo v hospodářství
obce nápravy, zůstávaly marny, ježto
jak obecní zastupitelstvo, tak komise obecní se
o zlepšení hospodářské situace
města vůbec nestaraly. Obec dluhovala v době,
kdy zastupitelstvo bylo rozpuštěno, na dávce
z majetku a daních státních neméně
než 1,700.00 Kč. Obecní zastupitelstvo nejevilo
žádné snahy, aby aspoň část
tohoto značného dluhu byla splacena a aby vydání
města uvedena byla v soulad s příjmy
a tak bylo docíleno rovnováhy v rozpočtu
obecním. Za tohoto stavu věci bylo právem
povinností dozorčího úřadu,
aby zjednal nápravu a za tím účelem
zastupitelstvo rozpustil a pověřil správou
obce jiný orgán.
Správní komise odvolána a nahrazena volenými
zástupci, jakmile budou dány předpoklady
pro spořádanou hospodářskou správu
obce.
V Praze dne 21. září 1926.