Dne 28. února 1926 konala se ve Volarech v hostinci Antonína
Lichtneckera protestní schůze spojených německých
stran proti jazykovým nařízením. Po
skončení schůze požádal předseda
Schraml intervenujícího úředníka,
okresního komisaře Tabacha o dovolení, aby
se účastníci schůze mohli dáti
před hostincem Lichtneckerovým společně
fotografovati, že se ihned po fotografování
rozejdou.
Intervenujícím úředníkem bylo
jim dáno povolení pod podmínkou, že
bude zachován veřejný klid a pořádek.
Při tomto společném fotografování
vztýčili však někteří
účastníci tabulky se závadnými
nápisy "nieder mit den Sprachunterdrückungen"
a "Nieder mit der Regierung Švehla". Tyto
tabulky byly v zástupu neseny ukryté a pak náhle
v kritickém okamžiku vztýčeny tak, aby
zachyceny byly fotografickou deskou, takže intervenující
úředník nemohl zabrániti, aby byly
fotografovány. Také nemohly býti zjištěny
osoby, které tabulky vztýčily, poněvadž
po fotografování se účastníci
ihned rozešli.
Nálezy ze dne 30. dubna 1926, čís. 19913
odsoudila okresní správa politická v Prachaticích
Františka Reisingera a Bedřicha Schramla pro přestupek
§ 11. věty prvé nařízení
ze dne 20. dubna 1854, čís. 96 ř. z. každého
k pokutě 200 Kč v případě nedobytnosti
do vězení v trvání 14ti dnů.
Přestupek jmenovaným za vinu kladený spatřován
jednak ve zhotovení závadných nápisů,
jednak v rozšiřování závadných
fotografií, nápisy ty obsahujících.
Z těchto trestních nálezů podali jmenovaní
odvolání k zemské správě politické,
jmenovaní odvolání k zemské správě
politické, která je zamítla rozhodnutím
ze dne 21. července tohoto roku čís. 229106
as 1926, vyhradivši odsouzeným z rozhodnutí
toho odvolání k ministerstvu vnitra.
Bude-li takové odvolání podáno a předloženo,
bude teprve ministerstvu vnitra možno, věc objektivně
prozkoumati a své rozhodnutí vydati. Ke zrušení
nálezu okresní správy politické ze
dne 30. dubna 1926, č. 19.913, z moci úřední
není zákonného podkladu.
V Praze dne 13. srpna 1926.
Časový přídavek upravený výnosem
6803 pol. práv. 12. odděl. ex 1924 vyplácí
se podle výnosu ministerstva národní obrany
čj. 2075/pol. práv. 12. odděl. ex 1925 v
termínech konkretně ministerstvem národní
obrany stanovených. Není tudíž přesného
termínu v rámci roku, v němž nárok
přísluší.
Přes to vojenská správa v důsledku
jednání s odborovými organisacemi slíbila,
že učiní pokud možno opatření,
aby výplata časového přídavku
byla urychlována, při čemž pouze aproximativně
byl dáván v úvahu měsíc duben
nebo květen.
Tak stalo se roku loňského i roku letošního
s výjimkou vojenských ústavů proviantních.
Byl tudíž v květnu poukázán,
resp. vyplacen i dělnictvu vojenských ústavů
zbrojních.
Jistý průtah z interních důvodů
služebních nastal u výplaty časového
přídavku dělnictvu vojenských ústavů
proviantních. Avšak i zde nutné řízení
bylo již skončeno a časový přídavek
dělnictvu vojenských ústavů proviantních
pro rok 1926 byl povolen výnosem 1463/pol. práv.
12. odděl. ex 1926ze dne 21. června 1926.
V Praze dne 3. srpna 1926.
Na shora uvedenou interpelaci dovoluji si sděliti toto:
1. Na přehradě u Karlova provedeny byly zaměřovací
práce v zatopeném území a zbývá
ještě zaměření terénu
pod přehradou za účelem vypracování
projektu na využití vodní síly. Geologické
sondování bude v tomto roce dokončeno. Na
podkladě předběžných studií
byl vypracován povšechný projekt a rozpočet
jak na zřízení přehrady, tak i využití
vodní síly.
2. Vodní družstvo v Polubném pracuje na alternativním
projektu nádrže hlavně s ohledem na využití
vodní síly. Alternativa bude na podzim t. r. hotova.
3. Území u údolní přehrady
u Vilémova, jakož i geologické sondování
bylo již provedeno. Taktéž příslušný
projekt se již dokončuje.
4. U údolní přehrady u Benešova byla
vypracována povšechná studie.
5. Území u přehrady u Křížlic
bylo povšechně zaměřeno.
6. Území údolní přehrady u
Blatenské pily bylo povšechně zaměřeno.
I zde vodní družstvo v Dol. Polubném předložilo
vlastní povšechný projekt.
Z úpravních prací v posledních letech
na řece Jizeře zahájených po příp.
provedených uvádí se:
Úprava | Přepeř-Modřice s rozp. nákl. | 920.000,- Kč |
v Jablonci n. N. s rozp. nákl. | 66.000,- Kč | |
v Tuřicích s rozp. nákl. | 41.000,- Kč | |
u Modřic s rozp. nákl. | 53.000,- Kč | |
v Dálovicích s rozp. nákl. | 38.000,- Kč | |
ve Sklenářích s rozp. nákl. | 50.000,- Kč | |
v Sojovicích s rozp. nákl. | 15.000,- Kč | |
Toušeň-Tuřice s rozp. nákl. | 61.500,- Kč | |
Úhrnem | 1,244.500,- Kč |
Z výše uvedeného jest zjevno, že úpravním
pracím na řece Jizeře věnována
byla zdejším ministerstvem v nejširší
míře potřebná péče:
i další pokračování zahájené
akce bude vedeno v patrnosti.
V Praze dne 13. srpna 1926
Vyřizujíc agendy vývozu a dovozu posuzuje
ministerstvo obchodu jednotlivé žádosti s hlediska
celostátního, snažíc se najíti
střední cestu mezi křížícími
se často zájmy produkce, konsumu i obchodu.
To platí též o dovozu dobytka a masa. Žádosti
za dovoz dobytka a masa vyřizují se po předchozím
projednání a dohodě v meziministerské
komisi, v níž jest o zastoupení zmíněných
zájmů náležitě postaráno.
Při posuzování žádosti přihlíží
komise samozřejmě na domácí produkci,
bere zřetel na obesílání trhu a utváření
se cen a doporučí v zájmu nerušeného
zásobování obyvatelstva za přeměřených
cen považuje za nezbytné.
Jestliže dovoz živého dobytka z Polska převýšil
v určitém nedávném období smluvní
kontingent, jest tento zjev vysvětlen tím, že
dřívější značný
dovoz dobytka z jiných států následkem
veterinárních poměrů odpadl a komise
meziministerská považovala za účelnější
povolovati z Polska živý dobytek než maso, jehož
dovoz dle smlouvy nutno blahovolně posuzovati.
Ministerstvo obchodu bude i nadále ve srozumění
s ministerstvem zemědělství přihlížeti
při vyřizování žádosti
na domácí produkci.
V Praze dne 17. července 1926.
Ke stížnosti Otty Kostrouna vydala zemská správa
politická v Praze rozhodnutí ze dne 19. března
1926, č. 5/A-164/2 ai 26 z. s. p. 112.500 ai, jímž
uznala, že městská rada v Liberci jest na základě
č. 72 Sb. z. a n. povinna vydávati domovské
listy s textem v jazyku státním na prvém
místě a odepřela stížnost, kterou
by obec proti tomuto rozhodnutí event. podala, na základě
§ 93 odst. 3, nařízení ze dne 17. března
1855, č. 758/11 ai 22, vyhražujíc si právo
dalšího instančního postupu v otázce
jazykové, že na
Ke stížnosti Otty Kostrouna vydala zemská správa
politická v Praze rozhodnutí ze dne 19. března
1926, č. 5/A-164/2 ai 26 z. s. p. 112.500 ai, jímž
uznala, že městská rada v Liberci jest na základě
č. 72 Sb. z. a n. povinna vydávati domovské
listy s textem v jazyku státním na prvém
místě a odepřela stížnost, kterou
by obec proti tomuto rozhodnutí event. podala, na základě
§ 93 odst. 3, nařízení ze dne 17. března
1855, č. 758/11 ai 22, vyhražujíc si právo
dalšího instančního postupu v otázce
jazykové, že nařídila městskému
popisnímu úřadu, aby Ottovi Kostrounovi vystavil
domovský list v nařízené formě,
že však při této příležitosti
bylo zjištěno, že jmenovaný následkem
svého ustanovení definitivním poštmistrem
ve Starém Habendorfu nabyl tam v r. 1924 práva domovského.
Zavedeným šetřením byla pravdivost této
okolnosti potvrzena a Otto Kostroun prohlásil podáním
ze dne 27. dubna 1926, že od své žádosti
za vydání domovského listu v Liberci ustupuje.
Z vylíčeného je patrno, že městská
rada v Liberci nerespektovala skutečně předpisu
čl. 72, odst. 3. jazykového nařízení,
namítajíc, že tento předpis vykročuje
z mezí zákonného zmocnění,
ale že použití donucovacích prostředků,
které nařízení jazykového poskytuje,
nebylo třeba, ježto se městská rada
rozhodnutí nařízeného úřadu
dozorčího podrobila a vydání předepsaného
domovského listu městskému popisnímu
úřadu ihned přikázala.
V Praze dne 28. srpna 1926.
Zákon z 22. prosince 1924, č. 290 Sb. z. a n., dal
ustanovením § 10 možnost, aby podle zásad
zákonem vytčených byly upraveny platové
poměry jen těch konceptních úředníků
justiční správy, kteří mají
ve smyslu § 4 zákona o organisaci soudů ze
dne 27. listopadu 1869, č. 217 ř. z., způsobilost
k soudcovskému úřadu. Referenti sirotčích
úřadů na Slovensku a Podkarpatské
Rusi byli, pokud prokázali tuto způsobilost , ustanoveni
soudci z povolání, takže se stali účastni
výhod zákona číslo 290/24 jako soudcové.
Pokud ale způsobilosti k soudcovskému úřadu
neměli, nebylo možno je zahrnouti do okruhu osob,
jichž platovou úpravu bylo lze provésti v mezích
§ 10 zákona č. 290/24.
K tomu by bylo nezbytně zapotřebí změny
tohoto zákonného předpisu. O této
změně ale v přítomné době
nelze uvažovati, poněvadž zákon čís.
290/24 byl s účinností od 1. ledna 1926 zrušen
ustanovením § 214 nového platového zákona
ze dne 24. června 1926, číslo 103 Sb. z.
a n.
V Praze dne 2. srpna 1926.
Na státních báňských a hutnických
závodech jest zaměstnán větší
počet absolventů báňské školy,
z nichž množí pro nedostatek volných míst
podúřednických, resp. nadbytek pragmatikálních
podúředníků a jiné překážky,
níže uvedené, jsou dosud zaměstnání
buď v kancelářích nebo při provozu
jako zaměstnanci kategorie dělnické.
Tito absolventi báňských škol vystudovali
většinou se státní podporou a byli před
absolvováním báňské školy
zaměstnáni na státních dolech neb
hutích jako manuelní dělníci.
Jest pochopitelní, že se uvedení zaměstnanci
domáhají toho, aby vzhledem k docílenému
odbornému vzdělávání byli zařazeni
do kategorie pragmatikálních podúředníků.
Jakmile by byli pak podle zákona ze dne 15. dubna 1920,
č. 289 Sb. z. a n. po splnění určitých
předpokladů, zejména 20 let úhrnné
státní služby, automaticky přeřazeni
do úřednické kategorie "D".
Uvedený zákon byl podle § 6. zákona
ze dne 22. prosince 1924, č. 286 sb. z. a n. sistován
ohledně těch zaměstnanců, kteří
do 1. dubna 1925 nesplnili veškeré předpoklady
zákona. Podobně nový platový zákon
stanoví v § 143, že předpisy, určující
nárok na jmenování, na přeřazení
nebo postup do vyšší kategorie, neplatí
pro osoby, u nichž nebyly splněny nejpozději
1. dubna 1925 všechny podmínky příslušného
nároku.
Zákon ze dne 15. dubna 1920, č. 289 Sb. z. a n.
stanovil, za jakých předpokladů stávají
se podúředníci, kteří absolvovali
školu báňskou neb jinou rovnocennou školu,
úředníky skupiny "D" a za jakých
podmínek stávají se zřízenci
neb podúředníky ostatní zaměstnanci,
kteří náležejí dosud do stavu
dělnictva a kteří absolvovali pokračovací
topičské a strojnické a vykazují předepsanou
praxi kancelářskou nebo při provozu.
Citovaný zákon nestanoví však nikde,
za jakých podmínek stávají se zaměstnanci
kategorie dělnické, kteří absolvovali
báňskou neb jinou školu rovnocennou, podúředníky.
V tom směru byla a musí býti ponechána
státu jako zaměstnavateli volnost při výběru
těch absolventů báňské školy,
kteří na základě dosavadní
služby a schopností mohou býti jmenováni
podúředníky a dále potom podle zákona
č. 289/1920 úředníky.
Nicméně mohli se zaměstnanci, které
má na mysli interpelace, přece státi zřízenci
neb podúředníky a sice, kdyby splnili podmínky
v § 7. až 9. cit. zákona č. 289/1920 stanovené,
neboť lepší odborné vzdělání,
než je předepsáno v § 8. bod 2. cit. zákona,
nebylo by překážkou přeřazení,
kdyby byly při tom splněny též ostatní
podmínky § 7 až 9., zejména pak dosažení
20 resp. 30 let úhrnné státní služby,
a délka předepsané specielní praxe.
Již před převratem, jakož i po převratu
a před vydáním cit. zákona nebylo
vždy možno všechny absolventy báňské
školy jmenovati ihned podúředníky a
stávalo se nezřídka, že absolvent báňské
školy čekal delší řadu let na jmenování
podúředníkem, dokud se neuvolnilo místo.
Poslední větší jmenování
kancelářských směnařů,
absolventů báňských škol, pragmatikálními
podúředníky bylo v roce 1919.
Po vydání zákona ze dne 15. dubna 1920, č.
289 Sb. z. a n., dle něhož automaticky přibyl
značný počet pragmatikálních
zřízenců a podúředníků
přeřazením z kategorie dělnické,
systemisovaný stav podúředníků
a zřízenců se přeplnil. Takto nastalý
přebytek zaměstnanců nemohl býti ještě
dále rozmnožován individuelním jmenováním
absolventů báňských škol podúředníky,
aby systemisovaný stav podúředníků
a zřízenců nebyl ještě více
překročen.
Nemožnost jmenovati nové podúředníky
ze řad absolventů báňských
škol byla dále zostřena omezováním
a reorganisováním provozu některých
státních dolů a hutí, tak zejména
podniků v Příbrami, Báňské
Štiavnici, Kremnici, Podbrezové, Gbelech, Rožňavě,
Železníku a zastavením provozu v Dubníku,
Magurce a Zlaté Idě. Tato okolnost vyžádala
si značnou redukci počtu úředníků
a podúředníků - zřízenců
a pokud tato redukce nebyla provedena již v létech
1922 až 1924, dokonána byla na základě
restrikčního zákona č. 286 z roku
1924, během roku 1925. Jest samozřejmé, že
ministerstvo veřejných prací, majíc
na zřeteli zájmy státu jako podnikatele a
řídíc se intencemi zákona ze dne 18.
prosince 1922, č 404 Sb. z. a n. o hospodaření
ve státních podnicích, nemohlo dáti
svolení k tomu, aby na uvolněná místa
v důsledku pensionování, byli opět
jmenováni noví pragmatikální zaměstnanci,
poněvadž toho zájem provozu nevyžadoval
a nevyžaduje ani dodnes.
Usnesením ministerské rady ze dne 15. listopadu
1921 zastaveno bylo přijímání nových
sil do státní služby, kteréžto
usnesení bylo dle § 5. zákona restrikčního
z roku 1924 uzákoněno. Nebýti tudíž
nadbytku pragmatikálních zaměstnanců
u státních dolů a hutí a omezování
provozu jednotlivých závodů, nemohlo by i
jinak jmenování kancelářských
směnařů býti provedeno bez schválení
ministerstva financí a ministerské rady. Jestliže
se ukázala železná potřeba redukovati
počet státních zaměstnanců
u administrativních úřadů, byla taková
nutnost tím spíše dána u státních
podniků, které mají býti soběstačné
a spravovány podle zásad soukromého podnikatele,
takže nelze připustiti, aby zaměstnanci podniků
byli hromadně, automaticky bez ohledu na schopnosti a důležitost
služebních výkonů, jedině na
základě školního vzdělání
a počtu služebních let a bez ohledu na skutečnou
potřebu podniků, povyšováni do vyšších
skupin platových.
Podle návrhu všeobecného organisačního
řádu pro státní báňské
a hutní závody, jak již byl předložen
ministerské radě ku schválení, mají
pro příště zaměstnanci státních
dolů a hutí býti zásadně ustanovováni
na smlouvu, tudíž nikoliv v poměru pragmatikálním.
Zásada tato odpovídá plně principům
soukromého podnikání, aby stát jako
zaměstnavatel měl možnost odměňovati
zaměstnance dle vzdělání a skutečného
výkonu služby, a přizpůsobovati počet
zaměstnanců skutečně potřebě
podniku. V důsledku zákona č. 404/1922 Sb.
z. a n. musí státní podniky nésti
též pensijní požitky pragmatikálních
zaměstnanců, takže již t tohoto důvodu,
aby výdaje na pense se nezvětšovaly, nelze
počet pragmatikálních zaměstnanců
rozmnožovati.
Počet absolventů báňských a
jiných rovnocenných škol, zaměstnaných
dosud v kategorii dělnické, jest u státních
dolů a hutí daleko větší než
uvádí interpelace a sice okrouhle 200. Ti jsou většinou,
pokud konají pomocnou práci kancelářskou
neb jsou výpomocnými dozorci, pojištěni
pensijně u Všeobecného pensijního ústavu,
jako jiní smluvní úředníci
a podúředníci státních dolů
a hutí.
Ze všech uvedených důvodů
1. nemůže ministerstvo veřejných prací
předložiti Národnímu shromáždění
návrh novelisace zákona ze dne 15. dubna 1920, č.
289 Sb. z. a n. ve prospěch absolventů báňských
škol, dosud do kategorie dělnické zařazených,
a
2. nemůže též vyjmenovati zmíněné
kancelářské směnaře úřednickými
čekateli a podúředníky.
3. Po vydání všeobecného organisačního
řádu pro státní báňské
a hutnické závody zamýšlí ministerstvo
veřejných prací otázku kancelářských
směnařů vyřešiti buď kolektivní
smlouvou anebo individuelními smlouvami v dorozumění
s příslušnými odborovými organisacemi
zaměstnaneckými.
V Praze dne 20. srpna 1926.
Den Berichten über die Werbung von čechoslovakischen
Staatsangehörigen für die Fremdenlegionen widmen die
Behörden die größte Aufmerksamkeit und leiten
über alle solche Meldungen die Erhebungen ein.
In keinem Falle jedoch hat es sich erwiesen,
dass auf dem Boden der Tschechoslovakischen Republik Agenten tätig
gewesen wären, die die hiesigen Einwohner für den Eintritt
in die Fremdenlegion geworben hätten.
Unter diesen Umständen habe ich keinen
Anlass zu irgendeiner Verfügung.
Prag, den
21. Juni 1926.
Die Staatsanwaltschaft in Troppau hat die Nr.
10 der periodischen Druckschrift "Deutsche Post" vom
12. Jänner 1926 wegen des in der Interpellation wörtlich
angeführten Artikels beschlagnahmt, weil sie in einem Inhalte
den Tatbestand der Vergehen nach § 14, Zahl 1 und 17, Zahl
1, des Gesetzes zum Schutze der Republik erblickte und der Ansicht
war daß das öffentliche Interesse die Hintanhaltung
der Weiterverbreitung des Inhaltes des Artikels fordere.
Das Gericht hat die angeordnete Beschlagnahme
bestätigt und hiedurch anerkannt, dass Staatsanwaltschaft
das Strafgesetz richtig angewendet hat. Gegen die Entscheidung
wurden von dem Drucker Einwendungen erhoben, die jedoch durch
dasselbe Gericht verworfen wurden. Auch der Beschwerde gegen die
Entscheidung über die Einwendungen hat das Oberlandessgericht
in Brünn nicht stattgegeben.
Es kann daher nicht behauptet werden, dass
die Beschlagnahme nicht durch das Gesetz gerechtfertigt sei, so
dass ich keine Unterlage für die von den Herren Interpellanten
von mir verlangten Maßnahmen habe.
Prag, am 2.
August 1926.
Die Antwort auf die oben angeführte Interpellation
habe ich für den Minister des Aeußern, an den sie gerichtet
ist, selbst übernommen, weil sie durch ihren Inhalt lediglich
das Ressort des Ministeriums des Innern betrifft.
Im Egerer Stadttheater wurde vom Theaterunternehmer
Anton Kohl die Operette "Annelise von Dessau" aufgeführt;
bei den ersten Vorstellungen dieses Stückes wurde in der
Schlussszene eine Fahne in schwarz-rot-goldenen Farben geschwenkt.
Da in dem zur Zensur vorgelegten Theaterbuche in der Schlussszene
von der Verwendung einer Fahne keine Erwähnung vorkam, machte
das Polizeikommissariat in Eger den Unternehmer auf diesen Umstand
aufmerksam, der hierauf bei den weiteren Reprisen von der Verwendung
der Fahne absah.
Bei Aufführung desselben Stückes
in Asch hat die politische Bezirksverwaltung daselbst weder ein
mündliches noch ein schriftliches Verbot der Fahnenverwendung
erlassen; der genannte Theaterunternehmer hat die Szene mit der
Fahne aus eigenem weggelassen.
Bei diesem Stande der Dinge habe ich keinen
Anlass zu irgendeinem Einschreiten.
Prag, den
27. Juli 1926.