lI. volební období. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Tímto zákonem chráněná jsou
díla literární, umělecká (hudební
i výtvarná) a fotografická, která
byla vydána (§ 8, odstavec 1.) na území
československé republiky, jakož i takováto
díla, jejichž původci jsou státními
občany československé republiky, nechť
byla vydána kdekoliv či vůbec nebyla vydána.
Díla cizích státních občanů
jsou chráněna, ať dosud vůbec nebyla
vydána či byla vydána v cizině, podle
obsahu státních smluv anebo, pokud jest zaručena
v příslušném cizím státě
vzájemnost podle vládního prohlášení,
vyhlášeného ve Sbírce zákonů
a nařízení.
Původské právo vztahuje se na dílo
jako celek i na jeho části.
(1) Literárními neb uměleckými díly po rozumu tohoto zákona jsou všechny výtvory z oboru krásné i vědecké literatury a umění (hudebního i výtvarného), nehledíc k jejich rozsahu, účelu anebo stupni hodnoty.
(2) Jsou jimi zejména:
1. díla slovesná (knihy, brožury, časopisy, články a jiná);
2. díla dramatická a dramaticko-hudební, choreografická a pantomimická (díla divadelní), pak kinematografická nebo podobným postupem vytvořená díla tehdy, jsou-li pro své uspořádání nebo spojení předvedených příběhů výtvory zvláštními;
3. literárním účelům sloužící kresby, plány, mapy,.plastická vyobrazení, náčrty, zeměpisné a místopisné plány, globy, fotografie a jiná zobrazení vědeckého nebo technického obsahu, nepovažují-li se podle svého účelu za díla umělecká;
4. přednášky pro povzbuzení, poučení nebo zábavu;
5. díla umění hudebního s textem anebo bez textu;
6. díla umění výtvarných, jako sochařského, kreslířského, malířského, grafického, ryteckého, medailérského a plastického, díla umění stavitelského, umělecké výrobky zhotovené litografií nebo podobným postupem, jakož i plny a náčrtky pro všeliká umělecká díla výtvarná;
7. díla umění užitého, zahradní architektury a uměleckého průmyslu, jakož i plány a náčrtky pro taková díla.
(3) Fotografickými díly po rozumu tohoto zákona
jsou všechny výrobky a výtvory, při
nichž bylo užito fotografického nebo jiného
postupu jemu podobného jako nutného pomocného
prostředku.
Sbírky obsahu literárního, uměleckého
nebo fotografického jsou díly po rozumu tohoto zákona,
pokud mají ráz osobitého uspořádání
nebo výběru, ať jednotlivě součásti
v nich obsaženë jsou o sobě chráněny
podle tohoto zákona čili nic.
(1) Zákony, nařízení, rozhodnutí úřadů, veřejné spisy a listiny, jakož i řeči a přednášky proslovené při jednáních a poradách ve veřejných záležitostech nejsou o sobě chráněny, leč bylo o výklady ryze odborné neveřejné pronesené. K soubornému vydání řečí nepožívajících ochrany, dále úředních posudků a podobných projevů vyžaduje se však svolení jejich původce nebo jeho právního nástupce.
(2) Nepožívají ochrany obchodní oznámení,
ceníky, vysvětlení a návody, které
se přikládají ku průmyslovým
výrobkům pro poučení odběratelů,
pak tiskopisy určené pouze potřebám
denního, domácího nebo společenského
života, leda že mají podle svého obsahu
nebo rázu povahu díla literárního
neb uměleckého.
Předmětem původského práva
jsou bez újmy práva k dílu původnímu
také jeho zpracování, pokud se osvědčují
jako výsledek tvůrčí činnostî
zpracovatelovy. Náležejí sem za této
podmínky zejména: překlady, zdramatisování,
přizpůsobení (adaptace), hudební úpravy
(variace a arrangementy), zfilmování, dále
osobní přednesy děl literárních
a hudebních pro nástroje určené k
jejich mechanickému přednesu, jakož i převody
hudebních děl technickou úpravou takových
nástrojű nebo jejich součástí,
pokud určuje se jimi osobitý ráz přednesu.
Rovněž sem náležejí napodobenî
uměleckých děl výtvarných uměleckým
postupem rozdílným od původního a
fotografické reprodukce děl literárních,
uměleckých anebo fotografických, pokud nejsou
jen rozmnoženinami díla původního.
(1) Dílo jest vydáno toho dne, kterého bylo po prvé s vůlí oprávněného dáno do veřejného odbytu. Podle toho určuje se také místo, kde bylo dílo vydáno. Díla, která byla vydána zároveň v obvodu, kde platí tento zákon, a mimo něj považují se za vydaná v tomto obvodu.
(2) Za vyšlé pokládá se dílo,
jakmile bylo vydáno (odstavec 1.), hudební nebo
divadelní dílo již toho dne, kterého
bylo po prvé po právu veřejně provozováno,
dílo výtvarného umění a fotografické
již toho dne, kterého bylo ať samo, ať svou
rozmnoženinou nebo napodobeninou po prvé po právu
veřejně vystaveno. Veřejnému vystavení
rovná se při díle sochařském
a architektonickém (i zahradní architektury) jeho
postavení nebo zhotovení na mîstě veřejném
anebo na místě vydaném veřejnému
pohledu.
(1) Původcem díla jest, kdo je vytvořil, původcem zpracování (§ 7) ten, z jehož činnosti vzešel osobitý ráz zpracování (zpracovatel).
(2) Není-li jiné úmluvy, pokládá
se za zpracovatele (odstavec 1.) při zfilmování
režisér, při přednesu díla do
nástrojů nebo na jejich zařízení
určená k mechanickému opakování,
kdo přednes provedl anebo, jde-li o přednes sborový
neb orchestrální, ten, kdo jej řídil
(dirigent), a jde-li o převod díla technickou úpravou
reprodukčních nástrojű nebo jejich
součástí, ten, jehož činností
se určuje osobitý ráz reprodukce.
(1) K dílům vytvořeným společně několika osobami, při nichž jsou výsledky jejich tvorby i pokud je lze rozeznati, celkem nedílným, přísluší původské právo všem spolupůvodcům společně a nerozdílně. Dílem nakládati, zejména rozhodovati o jeho vydání, rozmnožení, provozování mohou toliko všichni společně. Nedohodnou-li se, rozhodne na návrh některého z nich soud příslušný podle navrhovatelova bydliště v tuzemsku v nesporném řízení, přihlížeje také k nemajetkovým zájmům původců.
(2) Každý spolupůvodce má však o sobě právo, soudně stíhati zásah do společného práva původského.
(3) O přechodu podílu, který má každý
z nich na původském právu, platî ustanovení
§§ 1 a 16, odstavce 1.
(1) K dílům, která, ačkoliv jsou sestavena ze samostatných příspěvků několika spolupracovníků, jsou přes to literárním aneb uměleckým celkem (díla souborná), jest dvojí původské právo: k celku přísluší pořadateli, k jednotlivým příspěvkům jejich původcům. Tito jsou, vydávajíce své příspěvky o sobě, povinni udati dílo, ve kterém vyšly. Příspěvkem vydaným v dílech občasných (časopisech, ročenkách, kalendářích a jiných) műže původce do roka po vydání naložiti v původním jazyku jen se svolením pořadatelovým a, není-li udán, nakladatelovým.
(2) Spojí-li se spolu díla literární, hudební, umělecká výtvarná nebo fotografická, zůstávají tím původská práva k nim nedotčena.
(3) Ku provozování opery nebo jiného díla
hudebního, k němuž náleží
text, stačí povolení toho, komu přísluší
původské právo k části hudební.
Původce hudebního díla jest však povinen
vyplatiti, pokud se týče postoupiti původci
textu přiměřenou část odměny,
kterou za provozování díla obdrží.
(1) Pokud není dokázán opak, považuje se za původce vyšlého díla ten, jehož pravé jméno bylo udáno jako původcovo při vyjití (§ 8, odstavec 2.). Za pravé pokládá se původcovo občanské jméno přes to, že jest k jménu připojena jméno jiné k bližšímu označení osoby.
(2) Na díle vydaném (§ 8, odstavec 1.) lze
udati původcovo jméno na titulním listu,
pod věnováním anebo předmluvou, na
počátku nebo na konci díla, v dílech
souborných (§ 11, odstavec 1.) na počátku
nebo na konci každého příspěvku
nebo v jejich seznamu. U děl výtvarného umění
a fotografických stačí, je-li uvedeno původcovo
jméno nebo jeho obvyklá značka na díle
samém anebo na kartonu, na kterém jest upevněno.
Při dílech, která vyšla bez udání
pravého jména původcova (§ 12) (díla
anonymní nebo pseudonymní) jest vydavatel, a není-li
udán, nakladatel oprávněn uplatňovatî
práva příslušející původci,
pokud se tento veřejně jako původce neprohlásil.
(1) Právo původské, pokud přísluší původci, jeho dědici neb odkazovníkovi, nemůže býti postiženo prostředky exekučními nebo zajišťovacími pro peněžité pohledávky proti jmenovaným osobám.
(2) Totéž platí o originálech děl původským právem chráněných, mimo stavby a díla výtvarného umění k prodeji zhotovená.
(3) opouštějí se však exekuční a zajišťovací prostředky proti jmenovaným osobám na rozmnoženiny a napodobeniny díla již uveřejněného, na díla výtvarného umění zhotovená k prodeji a na všechny majetkové nároky z původského práva.
(4) Při exekuci šetřiti jest povždy nemajetkových
zájmů původských.
Původské právo přechází
na dědice; odúmrtní právo se na ně
nevztahuje.
(1) Původce může převéstî původské právo omezeně nebo neomezeně na osoby jiné právním jednáním mezi živými nebo na případ smrti. Převede-li původce nebo ten, kdo vstoupil v jeho právo dědictvím aneb odkazem, právo původské na osobu jinou, zůstává převodci přes to právo na ochranu nemajetkových zájmů původských podle ustanovení tohoto zákona. Zanikne-li převedené právo v osobě nabyvatelově nebo jeho právních nástupců před tím, než projde doba ochranná, nabývá převodcovo právo rozsahu původního.
(2) Nabyvatel původského práva není oprávněn něco připojiti, zkrátiti nebo jinak změniti na díle samém, na jeho označení nebo na pojmenování původce, není-li o tom úmluvy. Přípustné jsou jen změny, k nimž převodce práva nemůže podle poctivosti a víry odepříti svolení. To platí zejména též o veřejném provozování děl divadelních, hudebních a kinematografických.
(3) Díla, která mají všeobecný
význam pro umění, vzdělání
nebo povznesení obyvatelstva, nesmějí býti
po původcově smrti tak změněna nebo
zpracována, že by to bylo zřejmě na
újmu jejich vážnosti nebo hodnoty. Korporacím
veřejným i soukromým, do jejichž činnosti
podle předpisů nebo stanov náleží
péče o zájmy literární, hudební
neb umělecké, přísluší
po smrti původce takových děl, není-li
tu právního nástupce původcova neb
opomíjí-li zakročiti, právo časově
neomezené, domáhati se proti každému
pořadem soukromého práva soudního
výroku, aby bylo zamezeno nebo zakázáno takové
zneužití díla. Další žaloby
proti téže osobě pro totéž zneužití
nejsou přípustny, jakmile byla věc u příslušného
soudu zahájena nebo pravoplatně rozhodnuta.
Právo k budoucím dílům. Původce
může již předem platně nakládati
dílem, které vytvoří. Ale smlouva,
kterou někdo převádí právo
ke svým budoucím dílům vůbec
anebo k určitému jejich druhu, může
býti kdykoliv vypověděna tou neb onou stranou.
Nebyla-li smluvena kratší lhůta; jest výpovědní
lhůta rok. Zřeknutí se tohoto výpovědního
práva nemá právního účinku.
(1) Převede-li původce své dílo do vlastnictví jiné osoby, nepřevádí tím na ni bez zvláštní úmluvy původského práva k dílu.
(2) Převede-li však původce při díle
výtvarného umění nebo fotografickém
rozmnožovací prostředek (formu, desku a podobné),
má se za to, že převedl také právo
rozmnožovací.
Vlastník díla jest povinen strpěti, aby původce
vhodným způsobem a šetře jeho zájmů,
zejména i nemajetkových, uplatnil své zájmy
původské, pokud budou shledány závažnějšími
než utkávající se s nimi zájmy
vlastníkovy, ale není povinen za tím účelem
ani vydati dílo původci ani je uchovávati
beze změny ani je opatrovati před porušením
a zkázou.
(1) Jestliže původce (zadavatel: § 1 zákona ze dne 11. května 1923, č. 106 Sb. z. a n. o nakladatelské smlouvě) přenechal dílo jiné osobě za tím účelem, aby bylo rozmnoženo a rozšiřováno nebo veřejně provozováno, mechanickými neb optickými zařízeními předváděno, rozhlasem šířeno nebo veřejně vystaveno, a jestliže závazek ve dvou letech od odevzdání díla, nebyla-li smluvena jiná lhůta, bez jeho viny a vůle bud vůbec nebyl splněn anebo byl splněn způsobem smlouvě podstatně se příčícím, může původce (zadavatel) bud žádati splnění a náhradu škody nebo, poskytuje přiměřenou lhůtu k dodatečnému plnění, prohlásiti, že odstupuje od smlouvy, nebude-li lhůta dodržena. Není však povinen poskytnouti lhůtu k dodatečnému plnění, není-li druhé straně vůbec možno závazek splniti neb odmítla-li splnění nebo má-li původce (zadavatel) na tom zvláštní zájem, aby ihned od smlouvy odstoupil.
(2) Bylo-li smluveno plnění v čase přesně určeném anebo do lhůty přesně určené pod následky odstupu od smlouvy, nebo vychází-li z povahy smlouvy nebo z účelu plnění, známého zavázanému, že by druhá strana pozbyla opožděním zájmu na plnění, musí původce (zadavatel), chce-li při smlouvě setrvati, oznámiti to druhé straně bez odkladu, jakmile čas se dostavil anebo lhůta prošla; opominul-lî toho, nemůže již později trvati na splnění.
(3) třebas odstoupil od smlouvy, může původce (zadavatel) žádati náhradu škody způsobené zaviněným nesplněním, aniž jest povinen vrátiti obdrženou odměnu.
(4) Těchto ustanovení jest přiměřené užíti také na případy, kde nebyl splněn závazek k novému vydání díla rozebraného, jakož i na případy, kde dílo zadané k opětnému provozování (předvádění, rozhlasu) nebylo po dobu delší dvou let provedeno.
(5) Ustanovení tato nastupují na místo §u
13, odstavce 4, a 5. a §u 32 zákona o nakladatelské
smlouvě č. 106 Sb. z. a n./1923.
Původce má výhradné právo dílo
uveřejniti, rozmnožiti, odbývati, užívati
ho ku přenesení na nástroje nebo na jejich
zařízení, určené k mechanickému
přednesu, nebo k znázornění obsahu
díla kinematografií nebo podobným postupem
a, pokud dílo není vydáno, je veřejně
přednášeti a rozhlasem šířiti,
a dílo divadelní a kinematografické (§
4, č. 2) také veřejně provozovati.
Oprávnění tato vztahují se na dílo
jak v původní podobě, tak i v překladu
nebo jiném zpracování (§ 7) bez újmy
práva zpracovatelova (§ 9), jakož i s výhradou
případu uvedeného v §u 23, č.
1.
Do původského práva zasahuje zejména, kdo bez svolení oprávněného:
1. uveřejní dílo dosud nevyšlé;
2. vydá výtah díla, jakož i kdo jsa zpracovatelem díla nakládá svým zpracováním způsobem vyhrazeným původci, nemá-li jeho zpracování rázu nového díla původního (§ 23, č. 1.);
3. otiskne znovu dílo proti závazku z nakladatelského
poměru, ať jako nakladatel či jako zadavatel.
Do původského práva nezasahuje, kdo:
1. zpracovav cizí dílo v nové dílo původní nakládá svým zpracováním způsobem vyhrazeným původci;
2. bez pozměny zřejmého jejich smyslu uvede doslovně (cituje) jednotlivá místa nebo části vydaného díla. Nutno však udati původce neb užitý pramen;
3. převezme do samostatného literárního celku, který jest svou podstatou dílem vědeckým, v rozsahu účelem toho ospravedlněném, jednotlivá drobná vydaná díla nebo jednotlivé náčrtky a obrazy z vydaných děl toliko k vysvětlení textu, nepřesahuje-li převzatá část nejvýše tiskový arch díla, z něhož byla převzata.
Totéž platí o sbírkách, které byly uspořádány z vydaných děl několika původců k potřebě školní, vyučovací nebo kostelní.
Vesměs nutno udati užitý pramen a také původce, je-li na díle udán;
4. uvede pouhý obsah vyšlého díla nebo přednášky původcem anebo s jeho vůlí veřejně proslovené; nutno však udati původce neb užitý pramen;
5. otiskne již vydaný text náležejícî k hudebnímu dílu, bud ve spojení s hudebním dílem anebo pro jeho provozování, je-li tento účel z otisků patrný a nezakázal-li původce takového užití na díle, z něhož otisk se stal. Vyňaty jsou však texty oratorií, oper, operet a zpěvoher vůbec;
6. zhotoví jednotlivé rozmnoženiny pro vlastní potřebu, nemaje úmyslu získati z nich příjmů;
7. užije k veřejnému provozování
zařízení určených k mechanickému
přednesu, daných v oběh se svolením
oprávněného.
(1) Jednotlivé články a stati uveřejněné v novinách mohou býti v jiných otištěny, není-li to výslovně zapověděno. K zápovědi stačí všeobecná výhrada na čelním místě novin. Při otisku jest zřetelně udati pramen.
(2) Feuilletonové romány, novely a básně, jakož i pojednání zábavného, vědeckého, technického neb uměleckého obsahu uveřejněné v novinách anebo v periodických časopisech nesmějí však býti otištěny jinde bez původcova svolení, třeba nebyla učiněna výhrada podle odstavce prvního.
(3) Zprávy a telegramy politického obsahu, nejsou-li
označeny jako původní zprávy, pak
denní novinky a smíšené zprávy
skutkového obsahu, které jsou prostými sděleními,
mohou býti z novin a časopisů jinde otištěny.
Zprávy a zápisky, sebrané a rozmnožené
pro uveřejnění v novinách, jsou chráněny,
dokud jich neuveřejnil některý z listů
(novin anebo časopisů) k tomu oprávněných.
(1) Ochrany propůjčené právu původskému požívá také původce dopisu neliterárního, deníku jakož i jiných záznamů důvěrnostních proti nepovolanému jich uveřejnění a vydání. Po původcově smrti přísluší právo to po dobu zákonnou (§§ 38, 39) pozůstalému manželu a dětem, není-li pak těchto osob, jeho rodičům, a není-li ani těchto, jeho sourozencům.
(2) Ochrany propůjčené v odstavci prvním požívá také adresát dopisu, pokud by uveřejnění nebo vydání dopisu dotýkalo se jeho závažných osobních zájmů.
(3) Dovoleno jest však užíti dopisů a
záznamů uvedených v odstavci prvním
u úřadů bezpodmínečně,
dále pak uveřejniti a vydati je, děje-li
se to z důvodu zřejmě vyvažujícího
zájem původcův aneb uvedených oprávněných
osob.
(1) Původce má výhradné právo dílo uveřejniti, rozmnožovati, odbývati, veřejně provozovatî, rozhlasem šířiti, užívati ho k přenesení na nástroje nebo jejich zařízení, určené k mechanickému přednesu, jakož i k veřejnému přednesu takovými nástroji. Oprávnění tato vztahují se na dílo jak v původní podobě, tak i na jeho zpracování (§ 7) bez újmy práv zpracovatelových (§ 9), jakož i s výhradou případu uvedeného v §u 29, č. 1.
(2) Na nástrojích anebo deskách, válcích
a podobných zařízeních, na nichž
jest dílo rozmnoženo, budiž označen původce
díla neb užitý pramen.
(1) Do původského práva zasahuje zejména, kdo bez svolení oprávněného vydá zpracování cizího díla nemající povahy nového díla původního (§ 29, č. 1.) nebo zkráceniny, výňatky a směsi z cizích děl, jakož i úpravy přejímající cizí hudební myšlenku bez uměleckého zdůvodnění.
(2) Ustanovení §u 22 jest přiměřeně
užíti.
Do původského práva nezasahuje, kdo:
1. zpracovav cizí hudební dílo nebo cizí hudební myšlenku v nové dílo původní nakládá svým zpracováním způsobem vyhrazeným původci;
2. uvede (cituje) jednotlivá místa vyšlého hudebního díla v jiném díle ať při jeho vydání, ať při veřejném provozování nebo přednesu. Při vydání udati jest původce neb užitý pramen;
3. převezme jednotlivé drobné vydané skladby nebo jejich části do samostatného literárního celku, který jest svou podstatou dílem vědeckým, v rozsahu účelem toho ospravedlněném, anebo do sbírek písní z vydaných děl různých skladatelů pro školní potřebu, kromě sbírek pro školy hudební. Udati jest při tom užitý pramen a také původce, je-li na díle udán;
4. zhotoví jednotlivé rozmnoženiny pro osobní potřebu nemaje úmyslu získati z nich příjmu.
V případech 2. a 3. není však dovoleno
užití, jímž se dílo po umělecké
stránce znehodnocuje.
(1) Je-li původce hudebního díl, s textem anebo bez textu členem tuzemského odborného sdružení zabývajícího se vybíráním provozovacích honorářů nebo členem takové cizozemské organisace zastoupené tuzemským sdružením, přísluší mu místo nároku na náhradu škody nebo na vydání obohacení (§§ 57, 58) proti pořadateli veřejného nedivadelního provozování nebo rozhlasu nárok na zapravení přiměřeného provozovacího honoráře.
(2) Jsou-li obě strany členy sdružení,
mezi nimiž jest o provozovacím honoráři
ujednána kolektivní smlouva, platí o výši
honoráře ustanovení této smlouvy.
Mimo tento případ jest rozhodna sazba honorářů
tuzemského sdružení původského
(odstavec 1.) schválená ministerstvem školství
a národní osvěty a vyhlášená
v prvním čtvrtletí každého roku
v úředním listu republiky Československé.
(1) Původce má výhradné právo dílo uveřejniti, rozmnožovati, napodobovati, veřejně vystavovati, rozmnoženiny nebo napodobeniny odbývati a veřejně předváděti mechanickými neb optickými zařízeními.
(2) Oprávnění tato vztahují se na
dílo jak v původní podobě, tak i na
jeho zpracování (§ 7) bez újmy práv
zpracovatelových (§ 9), jakož i s výhradou
případu uvedeného v §u 33, č.
1.
(1) Do původského práva zasahuje zejména, kdo bez svolení oprávněného napodobí původní dílo, i když se to děje:
1. jiným postupem, než kterého užil původce;
2. nepřímo podle napodobeniny;
3. na stavbě, na díle užitého umění nebo na výrobku průmyslovém.
(2) Ustanovení §u 22 jest přiměřeně
užíti.
Do původského práva nezasahuje, kdo:
1. vytvořiv za volného užití cizího díla výtvarných umění nové dílo původní, nakládá jím způsobem vyhrazeným původci;
2. napodobí dílo umění malířského nebo grafického uměním plastickým anebo naopak;
3. zhotoví napodobeninu k vlastní potřebě, nemaje úmyslu získati z ní příjmu. Ustanovení toto nevztahuje se na napodobeninu díla stavitelského umění stavbou. Označiti napodobeninu jménem anebo značkou původce díla není dovoleno;
4. rozmnožuje nebo napodobuje díla umístěná na místech veřejně přístupných. Není však dovoleno, rozmnožovati a napodobovati díla umění malířského a kresebního uměním ať malířským, ať kresebním vůbec, ať fotografii zhotovenou po živnostensku a zobrazující dílo jako předmět hlavní. Dále není dovoleno, napodobovati plastická díla uměním plastickým ani díla stavitelského umění stavbou; také plochově lze díla stavitelského umění napodobitî a rozmnožovati jen, pokud jde o jejich zevní pohled;
5. převezme rozmnoženinu nebo napodobeninu jednotlivých vyšlých děl výtvarných umění pouze k vysvětlení do díla slovesného, je-li toto účelem hlavním. Udati jest při tom původce neb užitý pramen;
6. předvádí vyšlé dílo nebo jeho rozmnoženinu nebo napodobeninu mechanickými neb optickými zařízeními při vědecké nebo poučné přednášce, koná-li ji nevýdělečně nebo k dobročinnému účelu;
7. jsa vlastníkem díla je veřejně vystavuje, nečiní-li tak po živnostensku nebo způsobem dotýkajícím se umělecké cti původcovy;
8. podobizny jím za plat objednané rozmnožuje
nebo dává rozmnožovati k vlastní potřebě
nebo k bezplatnému zcizení.
(1) U podobizen lze vykonávati výhradná oprávnění původcova jen se svolením zobrazené osoby nebo, nemůže-li je sama dáti, jakož i po její smrti do dvaceti let jen se svolením manžela a dětí a, není-li těchto osob, se svolením rodičů, a není-li ani těchto, sourozenců.
(2) Tohoto svolení není třeba při podobiznách ze současných dějin, při obrazech veřejných shromáždění, průvodů a jiných veřejných příběhů, kterých byla zobrazená osoba účastna, jakož i při podobiznách, které nebyly zhotoveny na zakázku a jejichž uveřejnění nebo rozšíření slouží vyšším uměleckým zájmům.
(3) Ve všech případech jest přiměřeně šetřiti důvodných zájmů neb odůvodněného zákazu zobrazené osoby nebo jmenovaných osob jí blízkých.
(4) Ustanovení tato nevztahují se na užití
podobizen k účelům úředním.
(1) Původci díla výtvarného umění, kromě staveb, jakož i tomu, kdo dědictvím aneb odkazem vstoupil v jeho původské právo, příslušî nárok na podíl v nepřiměřeně vysokém čistém zisku docíleném pro vlastníka při prodeji původního díla nebo rozmnoženiny nebo napodobeniny osobitého rázu původcem zhotovených.
(2) Tento nárok může oprávněný uplatniti žalobou u soudu příslušného podle obecného sudiště prodatelova, který rozhodne o něm, přihlížeje k majetkovým poměrům jednak původcovým, pokud se týče jeho právních nástupců domáhajících se nároku, jednak prodatele díla, nejvýše dvaceti procenty docíleného čistého zisku.
(3) Zřeknutí se nebo zcizení budoucího nároku jest bezúčinným. Jde-li o nucený prodej, lze nárok uplatniti toliko k přebytku prodejového výtěžku.
(4) Nárok se promlčuje ve třech letech od
doby, kdy oprávněný zvěděl
o prodeji odůvodňujícím jeho nárok.
Uplynutím deseti let od prodeje nárok zaniká,
ledaže se prodatel zachoval obmyslně.
(1) Původce má výhradné právo dílo uveřejniti, rozmnožovati, veřejně vystavovati, veřejně mechanickými neb optickými zařízeními předváděti a rozmnoženiny (napodobeniny) odbývati.
(2) Ustanovení o fotografických dílech nevztahují se však na taková díla, jimiž má býti nakládáno podle ustanovení pro ně platných jako součástkami literárních děl dosud chráněných.
(3) Na fotografická díla jest přiměřeně užíti ustanovení §§ 22, 23, č. 3 a 6, §§ 32, 33, č. 1 až 7 a § 34.
(4) Podobizny objednané za plat může objednatel
anebo jeho právní nástupce uveřejňovati
a rozmnožovati ať sám aneb osobami jinými.
Táž práva. má původce samostatného
díla kinematografického nebo zhotoveného
podobným postupem, jakož i takovýchto děl
zhotovených podle díla literárního
neb uměleckého, pokud dal uspořádáním
anebo spojením vylíčených událostí
dílu ráz osobitého díla samostatného.
(1) Původské právo k dílům literárním a uměleckým (hudebním a výtvarným) zaniká zpravidla padesát let po smrti původcově; u díla vytvořeného společně několika osobami (§ 10) zaniká padesát let po smrti spolupůvodce, který ostatní přežil (§ 43). Zanikne-li právo některého spolupůvodce nebo toho, na něhož jeho právo přešlo (§ 10, odstavec 3.), dříve, přirůstá jeho podíl ostatním spolupůvodcům anebo jejich právním nástupcům.
(2) U pozůstalých děl, která vyšla
(§ 8, odstavec 2.) v posledních deseti letech ochranné
doby, zaniká původské právo deset
let po vyjití.
(1) Původské právo k dílům literárním a uměleckým (hudebním a výtvarným), při nichž není udáno pravé jméno (§§ 12 a 13), zaniká, padesát let po vyjití.
(2) Původce nebo, neprojevil-li původce jiné vůle, jeho dědic a s jejich přivolením také jiný právní nástupce jest však oprávněn přihlásiti v této lhůtě pravé jméno původcovo k zápisu do veřejného původského rejstříku. Rejstřík vede úřad, který určen bude nařízením. Přihláška k zápisu působí, že se počítá ochranná doba podle § 38 stejně, jako kdyby dílo bylo vyšlo pod pravým jménem.
(3) Při zápisu se nezkoumá ani oprávnění
přihlašujícího ani správnost
přihlášených skutečností.
Přihlašující zapraví zaň
poplatek. Podrobnosti upraví nařízení.
U děl souborných (§ 11) posuzuje se ochranná
doba pro právo pořadatelovo a každého
spolupracovníka samostatně podle ustanovení
§§ 38 a 39.
Původské právo k fotografickým dílům
zaniká deset let po vydání. Nebylo-li dílo
vydáno do původcovy smrti, zaniká původské
právo deset let po jeho smrti.
(1) Vychází-li dílo v oddílech (postupných svazcích, sešitech anebo listech) obsahu uzavřeného, počítá se ochranná doba u každého takového oddílu zvláště jako u díla samostatného.
(2) Při oddílech obsahu neuzavřeného
počítá se ochranná doba od vydání
posledního takového oddílu. Prošla-li
však mezi vydáním jednotlivých takových
oddílů doba delší tří
let, považují se oddíly vydané jednak
před uplynutím této lhůty, jednak
po jejím uplynutí pro počítání
ochranné doby za díla samostatná.
Ochranné a vyhrazené lhůty, zejména
v §u 38 a následujících stanovené,
počítají se od počátku kalendářního
roka následujícího po události rozhodné
pro počátek lhůty.
Kdo, nejsa k tomu oprávněn, naloží dílem
způsobem, který tento zákon vyhrazuje původci,
zasahuje do jeho práva a je za to odpovědný
jak podle platných ustanovení obecných, tak
i podle zvláštních předpisů tohoto
zákona.
(1) Kdo poruší původské právo vědomým zásahem (§ 44), trestá se za přečin vězením od čtrnácti dnů do šesti měsíců nebo peněžitým trestem od dvou set Kč do padesáti tisíc Kč aneb obojím tímto trestem.
(2) Pokus je trestný.
(1) Za přečin se trestá vězením od čtrnácti dnů do šesti měsíců nebo peněžitým trestem od; dvou set Kč do padesáti tisíc Kč aneb obojím tímto trestem, kdo v úmyslu klamati:
1. opatří cizí dílo vlastním anebo jiným nepravým jménem anebo vlastní dílo jménem někoho jiného nebo napodobeninu díla výtvarného umění jménem anebo značkou původce původního díla, aby je uvedl v oběh;
2. uvede v oběh dílo opatřené nepravým jménem anebo značkou (č. 1);
3. dá bez závažných důvodů věcných dílu označení, zejména titul, nebo vnější úpravu jiného díla způsobem, že to může při průměrné pozornosti vésti k omylům o totožnosti obou děl, aby takové dílo uvedl v oběh;
4. učiní nepravdivou přihlášku do původského rejstříku.