§ 26.

Naturální příjmy.

(1) Ve všech případech, kde jednotliví učitelé z titulu služby ve škole uznaného zákony školskými dosud užívají naturálních příjmů (bytů, pozemků, naturálních dávek, pracovních výkonů), se odhadne skutečná roční cena těchto příjmů a odečte od peněžitých příjmů. Bližší předpisy budou vydány vládním nařízením.

(2) Ustanovení tato se netýká nároků na naturální byt ředitelů škol, pokud je tato věc upravena v § 15.

(3) V zemích, ve kterých jsou obce povinny poskytovati učitelstvu byt; může obec požadovati, aby jí z činovného byla dána náhrada až do výše stanovené zemskými zákony pro ten případ nebo až do výše příbytečného, které jsou obce povinny podle těchto zákonů místo takového bytu poskytovati.

§ 27.

Náhrada služebních výloh.

Vládním nařízením se upraví nárok na náhradu služebních výloh - zejména na náhradu při úředních výkonech mimo úřad (úředních cestách, komisích, substitucích, dočasném přidělení a pod.) jakož i při cestách; za něž se poskytují náhrady podle obdoby předpisů platných pro úřední cesty, náhradu při přeložení, stěhování - jakož i veškeré otázky s tím související.

§ 28.

Záloha na služné.

(1) Definitivně ustanovenému učiteli, který neštěstím nebo nemocí se ocitl bez své viny v tísni poskytne se k žádosti na účet vydržovatelů bezúročná, nejdéle do dvou roků splatná záloha až do výše tříměsíční částky služného.

(2) Větší výhody při povolování záloh na služné mohou býti poskytnuty jen se souhlasem ministerstva financí, kterému jest v těchto případech též zůstaveno stanoviti způsob a podmínky splácení, jakož i potřebná zajišťovací opatření. Totéž platí, má-li býti záloha povolena učiteli, který se ocitl beze své viny v tísni z jiného než v předchozím odstavci uvedeného důvodu.

§ 29.

Exekuce na služební platy a výslužné. Administrativní srážky.

(1) Ustanovení zákona ze dne 5. dubna 1920, č. 31 Sb. z. a n., o exekuci na platy a výslužné zaměstnanců a jejich pozůstalých; platí pro učitele, na něž se vztahuje tento zákon, a jejich pozůstalé s těmito změnami:

a) Za služební plat ve smyslu § 1 cit. zákona se považuje 75% služebního platu bez výchovného; za výslužné (provise a pod;), odbytné a zaopatřovací platy ve smyslu § 2 téhož zákona se považuje 75% výslužného; odbytného, pense vdovy (družky) a sirotčí pense, pensí a darů z milosti a jiných obdobných příjmů vesměs bez výchovného a bez přídavků.

b) Služební příjmy, pokud nejsou uvedeny pod písmenou a), jsou z exekuce vyňaty a nezapočítávají se při výpočtu příjmu podrobeného exekuci (zajištění, zastavení, postupu).

c) Na příjmy náležející dlužníku na děti nebo na ženu lze vésti exekuci neobmezeně pro pohledávku zákonitého výživného příslušející osobě, na níž dlužníku tyto příjmy náležejí; v takovém případě budiž část těchto příjmů, připadající na věřitele, připočítávána k zabavitelné části platu (pense atd.); náležejí-li dlužníku tyto příjmy na dvě nebo více dětí, připočítává se k zabavitelné části platu (pense atd.) jen poměrná část těchto příjmů vypadající podle počtu dětí.

d) Na bytový ekvivalent neb obdobné platy může býti vedena exekuce jen pro nájemné z bytu dlužníkova, na úmrtné (pohřebné) neb obdobné platy jen pro útraty pohřební.

(2) Předpisy o exekuci na služební a odpočivné platy učitelů a na zaopatřovací platy jejich pozůstalých neplatí pro administrativní srážky ze služebních a odpočivných platů učitelů a ze zaopatřovacích platů jejich pozůstalých, jde-li o pohledávky nositele osobních nákladů učitelských vzniklé ze služebního nebo pensijního poměru nebo se zřetelem na něj.

§ 30.

Oprava nesprávné výměry nebo výplaty služebních příjmů.

(1) Byly-li opatřením úřadu upraveny služební příjmy učitelovy z moci úřední, může učitel, když byl o tom výměrem vyrozuměn, do 15 dnů podati námitky, o kterých rozhodne úřad, jenž opatření učinil.

(2) Z tohoto rozhodnutí, jakož i z rozhodnutí, které nebylo vydáno z moci úřední, nýbrž na žádost nebo přihlášku učitelovu, může se učitel odvolati do 15 dnů k ústřednímu úřadu.

(3) Nebylo-li rozhodnutí vydáno úřadem ústřednímu úřadu bezprostředně podřízeným, může býti tento úřad ústředním úřadem zmocněn, aby o odvolání rozhodl s konečnou platností.

(4) Učinil-li opatření z moci úřední ústřední úřad v prvé stolici, může učitel rovněž do 1 dnů podati námitky, o nichž rozhodne ústřední úřad.

(5) Námitky a odvolání podle předchozích odstavců sluší podati ve stanovené lhůtě u úřadu, který rozhodl v prvé stolici. Lhůta počíná dnem následujícím po doručení výměru; počátek a běh lhůty se nezdržují nedělemi nebo státem uznanými svátky a památnými dny. Připadne-li na ně konec lhůty, pokládá se nejbližší den pracovní za poslední den lhůty. Lhůta jest dodržena, byly-li námitky neb odvolání podány před jejím uplynutím u úřadu, jehož přednosta jest podle platných předpisů povolán, aby bezprostředně vykonával na učitele služební dozor (služební úřad); rovněž jest lhůta zachována, byly-li námitky neb odvolání během lhůty dány na poštu k dopravě úřadu, který rozhodl v prvé stolici, nebo služebnímu úřadu.

(6) Byly-li učiteli vyplácený služební příjmy nižší, než mu podle vydaných výměrů přílušely, nebo; nebylo-li učiněno z moci úřední opatření o zvýšení služebních příjmů na něž učitel měl podle platných předpisů nárok, může učitel uplatňovati nárok na doplatek scházejících částek pouze do tři roků od splatnosti té které nesprávně vyplacené částky. Totéž platí, pokud zvláštní předpisy jinak nestanoví, o nedoplatcích na služební příjmy, jestliže učitel svůj příslušný nárok, ač byl k tomu podle platných předpisů povinen, neuplatnil do tří roků od vzniku nároku.

(7) Byly-li učiteli vyměřeny úřadem služební příjmy vyšší, než mu podle platných předpisů příslušely, může býti výměr z moci úřední pozměněn nebo zrušen, byly-li příjmy chybně vyměřeny následkem nesprávného použití platných předpisů, do jednoho roku; byly-li příjmy chybně vyměřeny na podkladě nesprávné skutkové podstaty, do tří roků po doručení výměru. Uvedené lhůty jsou zachovány jen, byl-li nový výměr doručen učiteli před jejich uplynutím.

(8) Byl-li výměr z moci úřední pozměněn nebo zrušen proto, že úřad vycházel z nesprávné skutkové podstaty, lze požadovati vrácení neprávem vyplacené částky nejvýše za uplynulou dobu tří roků. Totéž platí, byly-li učiteli omylem vyplaceny služební příjmy vyšší, než mu příslušely.

(9) Zavinil-li učitel, že úřad, vyměřuje nebo vypláceje mu příjmy; vycházel z nesprávné skutkové podstaty, může býti výměr změněn nebo zrušen kdykoliv a vrácení přeplatků požadováno bez jakéhokoliv časového omezení.

§ 31.

Použití dosavadních předpisů o místním přídavku.

Pokud dosavadní předpisy vycházejí ve svých ustanoveních z místního přídavku a z tohoto zákona se jinak nepodává, platí ustanovení ta pro činovné.

DÍL IV.

Odpočivné a zaopatřovací platy.

§ 32.

Ustanovení platná pro státní učitele; na něž se vztahuje služební pragmatika učitelská (zákon č. 319/1917 ř. z.), týkající se výslužného; zaopatřovacích požitků a pensijního příspěvku, se uvádějí zásadně v platnost pro učitelstvo obecných a občanských škol i se změnami a doplňky vyplývajícími ze současného zákona o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců (platový zákon), z tohoto zákona a ze zákonů pozdějších. Vláda se zmocňuje, aby tyto předpisy, pokud potřebí; nařízením přizpůsobila zvláštním potřebám služby na obecných a občanských školách.

§ 33.

(1) Pro nárok na výslužné a jeho výměr u se započítá nepřerušená služba učitelská, konaná po dosažení kvalifikace předepsané pro zatímní ustanovení a dále jiná doba; která jest podle platných předpisů pro nárok na výslužné nebo jeho výměru započitatelna. Služební doba na školách zmíněných v § 1, odst. 1, §§ 13 a 14 se nepřepočítává podle ustanovení § 1, odst. 2, zákona ze dne 9. dubna 1870, č. 47 ř. z.

(2) Výslužné činí po desetileté započitatelné služební době 40% a za každý další rok služby 24% pensijní základny. Po započitatelné služební době 35. roků přísluší výslužné ve výši pensijní základny.

(3) Při výpočtu služební doby se počítají zlomky posledního roku, pokud přesahuje šest měsíců, za celý rok.

§ 34.

Pro nárok na výslužné a zaopatřovací platy učitelů s percentuálními platy (§ 12) a jejich pozůstalých, jakož i pro výměru výslužného a zaopatřovacích platů těchto osob se čítá veškerá služební doba nezkráceně jako literním učitelům; výslužné a zaopatřovací platy těchto učitelů a jejich pozůstalých se vypočtou tak, že se výslužné nebo zaopatřovací platy, které by tomu kterému učiteli příslušely, kdyby byl po celou služební dobu do pense započitatelnou plně zaměstnán, zmenší v poměru počtu hodin týdenních, který tomu kterému učiteli během jeho služební doby byl přidělen - nejvýše však osmnácti hodin - k počtu týdenních hodin, po které by byl vyučoval; kdyby byl býval plně zaměstnán vždy po osmnáct hodin týdně.

§ 35.

(1) Výpomocní učitelé jsou podrobeni pensijnímu pojištění. Výpomocným učitelům, kteří se stali čekateli nebo učiteli a přejdou z pensijního pojištění do pensijního zaopatření podle tohoto zákona, započítá se pojištěná služební doba učitelská na veřejných školách plně pro nárok na výslužné a jeho výměru. Nerovná-li se převedená částka (prémiová reserva) částce, kterou by byl učitel za uvedenou dobu zaplatil na 6% pensijním příspěvku jako čekatel, musí rozdíl doplatiti.

(2) Vedlejší učitelé ustanovení za odměnu a výpomocní učitelé zastupující vedlejší učitele jsou podrobeni pensijnímu pojištění. Vedlejším učitelům ustanoveným za odměnu a výpomocným učitelům zastupujícím vedlejší učitele, kteří byvše definitivně ustanoveni přejdou z pensijního pojištění do pensijního zaopatření padle tohoto zákona, započítá se pojištěná služební doba učitelská na veřejných školách plně pro nárok na výslužné a jeho výměru. Nerovná-li se převedená částka (prémiová reserva) částce, kterou by za uvedenou dobu postupně zaplatila na 6% pensijním příspěvku čekatelka a případně učitelka ženských ručních prací (domácích nauk); musí rozdíl doplatiti.

DÍL V.

Přechodná ustanovení.

1. Převod do nových platů.

§ 36.

Čekatelé a výpomocní učitelé. Vedlejší učitelé ustanovení za odměnu.

(1) Výpomocní literní učitelé se zkouškou učitelské dospělosti obdrží odměnu podle prvé věty odstavce 3 § 3, výpomocní literní učitelé bez zkoušky učitelské dospělosti odměnu podle druhé věty téhož odstavce.

(2) Náležitě kvalifikovaní výpomocní učitelé zastupující zvláštní učitele náboženství obdrží odměnu rovnající se počátečnímu adjutu zvláštního učitele náboženství, nekvalifikovaní výpomocní učitelé zastupující zvláštní: učitele náboženství odměnu ve výši 75% této částky.

(3) Náležitě kvalifikované výpomocné učitelky zastupující učitelky ručních prací (domácích nauk) a náležitě kvalifikovaní výpomocní učitelé zastupující vedlejší učitele obdrží odměnu rovnající se počátečnímu adjutu čekatelky na místo učitelky ručních prací (domácích nauk), nekvalifikované výpomocné učitelky zastupující učitelky ručních prací (domácích nauk) a nekvalifikovaní výpomocní učitelé zastupující vedlejší učitele odměnu ve výši 75% této částky.

(4) Učitelští čekatelé obdrží adjutum; pro stanovení jeho výše je rozhodnou započitatelná a případně podle § 2, odst. 3, započtená služební doba (§ 38).

(5) Vedlejší učitelé ustanovení za odměnu obdrží odměnu stanovenou v § 5, odst 1, a to případně ve výměře podle ustanovení § 12. Pro stanovení výše této odměny jest rozhodnou (§ 38) započitatelná (započtená) služební doba. Nedosahuje-li rozhodná doba doby čtyř roků, obdrží učitel až do dovršení čtyř roků odměnu ve výši adjuta čekatelky na místo učitelky ženských ručních prací příslušející vzhledem k rozhodné době; dosahuje-li rozhodná doba čtyř roků, obdrží odměnu rovnající se služebnímu platu, který by obdržela při převodu podle ustanovení § 37, odst. 1, definitivní učitelka ženských ručních prací se stejnou služební dobou. Ustanovení § 37, odst. 3, platí obdobně.

§ 37.

Definitivní učitelé.

(1) Pro stanovení výše služného učitelů je rozhodnou dobou (§ 38) započitatelná (započtená) služební doba zkrácená u literních učitelů a u zvláštních učitelů náboženství o tři roky, u učitelek ručních prací (domácích nauk) a u učitelů vedlejších o čtyři roky.

(2) Nedosahuje-li rozhodná doba stanovené čekatelské doby (§ 2, odst. 3), obdrží učitel až do dovršení čekatelské doby jako služební plat částku rovnající se adjutu, které by mu vzhledem k rozhodné době podle § 3 příslušelo.

(3) Učitelům s percentuálními platy (§ 12) se započítá pro platový postup doba před 1. červnem 1922 plně; od tohoto dne se přepočítá doba odsloužená s nižším procentem služebního platu podle § 12, odst. 2.

(4) Literní učitelé a zvláštní učitelé náboženství se zkouškou učitelské způsobilosti pro občanské školy, ustanovení definitivními neb zatímními učiteli na občanských školách, obdrží služné, které by jim příslušelo podle ustanovení §u 7, odst. 3; resp. § 12 a podle odstavce 3 tohoto paragrafu, kdyby tento zákon byl již účinným v době jejich definitivního nebo zatímního ustanovení na občanskou školu.

(5) Učitelky ručních prací (domácích nauk) s vysvědčením způsobilosti pro občanské školy, ustanovené definitivními nebo zatímními učitelkami na občanských školách, obdrží služné, které by jim příslušelo podle ustanovení §u 7, odst. 4, resp. § 12 a podle odstavce 3 tohoto paragrafu, kdyby tento zákon byl již účinným v době jejich definitivního nebo zatímního ustanovení na občanskou školu.

§ 38.

Doba rozhodná pro stanovení výše služného.

(1) Pokud se za podklad pro zjištění doby rozhodné pro stanovení výše služného (adjuta; odměny) béře započitatelná služební doba; rozumí se tím služební doba ve služebním poměru, ve kterém se učitel převádí, skutečně ztrávená, podle dosud platných předpisů pro postup v tomto služebním poměru započitatelná; dobou započtenou rozumí se pak jiná období pro postup v tomto služebním poměru započtená, vyjímajíc dobu připočtenou podle čl. I, § 2 zákona č. 251/1922 Sb. z. a n.

(2) Služební doba zjištěná jakožto doba rozhodná pro stanovení výše služného (adjuta, odměny) při převodu učitelů do nových platů se zaokrouhlí na celá půlletí tak, že se zlomky do tří měsíců nepočítají a zlomky přesahující tři měsíce se počítají za celá půlletí.

(3) Doba, o kterou takto zaokrouhlená doba přesahuje dobu potřebnou k dosažení služného, které učitel při převodu obdrží, započte se pro zvýšení služného.

§ 39.

Přídavek na děti.

(1) Učitelům převedeným do nových platů přísluší na třetí až šesté nezaopatřené dítě přídavek po 900 Kč ročně. Učitelům uvedeným v § 12 náleží tento přídavek v příslušné percentuální výměře.

(2) Tento přídavek náleží za podmínek stanovených v § 24 na děti narozené do dne účinnosti zákona.

§ 40.

Dosavadní požitky a nové platy Vyrovnávací přídavek.

(1) Pokud by služební plat příslušející učiteli podle tohoto zákona spolu s přídavky na děti (§ 39) a s přídavky, které se podle tohoto zákona ponechávají, byl po srážce pensijního příspěvku menší než úhrn požitků, které by mu v den účinnosti tohoto zákona po srážce pensijního příspěvku příslušely podle dosavadních předpisů (služné, místní přídavek, činovní přídavek, jednotný drahotní přídavek, přídavek na děti, odměna podle zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 289 Sb. z. a n., vyrovnávací přídavek podle čl. XIV zákona č. 251/1922 Sb. z. a n.; osobní přídavky podle čl. I, §u 2 zákona č. 251/1922 Sb. z. a n.), a jiných mu na základě zákona, vládního nařízení neb usnesení vlády přiznaných stálých požitků, jakož i všech individuelně udělených osobních přídavků, obdrží učitel vyrovnávací přídavek ve výši rozdílu mezi obojími požitky.

(2) Přídavky, které se poskytují za výkony mimo okruh vlastní pravidelné služby, a zvláštní drahotní přídavky povolené vládou učitelům na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kteří jsou podrobeni tomuto zákonu, nepokládají se za požitky (přídavky) po rozumu předchozího odstavce. Které přídavky sluší pokládati za přídavky poskytované za výkony mimo okruh vlastní pravidelné služby, určí ministerstvo školství a národní osvěty v dohodě s ministerstvy vnitra a financí.

(3) Vyrovnávací přídavek se zmenší při prvním zvýšení služného o dvě třetiny částky, o kterou bylo služné zvýšeno, a při každém dalším zvýšení o polovinu částky, o kterou služné bylo zvýšeno, a to až do úplného zániku.

(4) Nastane-li u učitelů s percentuálními platy změna služebního platu podle § 12, vyměří se vyrovnávací přídavek vždy znova; při čemž se porovnává služební plat učiteli příslušející podle tohoto zákona s platem, který by mu byl příslušel za stejných okolností ke dni účinnosti zákona podle předpisů tehdy platných.

(5) Nastane-li po dni účinnosti tohoto zákona okolnost, která by byla podle dosud platných předpisů odůvodňovala snížení nebo ztrátu jednotného drahotního přídavku nebo přídavku na děti, k nimž bylo přihlíženo při stanovení vyrovnávacího přídavku, stanoví se vyrovnávací přídavek pro dobu od prvního dne příštího měsíce tak, jako kdyby ona okolnost byla nastala v den před účinností tohoto zákona.

(6) Vyrovnávací přídavek se zaokrouhlí, není-li vyjádřen v korunách bez haléřů nebo není-li dělitelný dvanácti; na nejblíže vyšší částku v korunách dělitelnou dvanácti.

2. Různá ustanovení.

§ 41.

Dokud nebudou vydána vládní nařízení podle § 24, odst. 1, 26, odst. 1, a § 27; zůstávají v platnosti dosavadní předpisy o předmětech, jež mají býti upraveny těmito nařízeními. Dnem účinnosti toho kterého nařízení zrušují se veškeré dosavadní předpisy o předmětech, které tím kterým nařízením budou upraveny.

§ 42.

Vznikl-li před účinností tohoto zákona učiteli již ustanovenému právní nárok na započtení určité doby pro postup do vyšších požitků ve služebním poměru, ve kterém se učitel převádí, provede se toto započtení podle dosavadních ustanovení; neměl-li učitel právního nároku, může se započtení provésti podle dosavadních předpisů jen tehdy, zažádal-li o to písemně ještě před účinností tohoto zákona.

§ 43.

Úprava služebních platů podle tohoto zákona nemá vlivu na výši částky, o kterou byl učiteli snížen jeho služební plat pravoplatným disciplinárním nálezem před vyhlášením tohoto zákona.

§ 44.

(1) O stížnostech podaných, do opatření a rozhodnutí úřadů o převodu do nových platů k nejvyššímu správnímu soudu rozhoduje nejvyšší správní soud ve tříčlenných senátech leč by usnesením senátu, jímž se spor odkazuje k veřejnému líčení, aneb rozhodnutím předsedy soudu byla věc přikázána senátu pětičlennému.

(2) Ustanovení § 13, odst. 3, zákona ze dne 22. října 1875, č. 36 ř. z. z r. 1876, zůstává beze změny.

(3) O stížnostech uvedených v prvém odstavci rozhoduje nejvyšší správní soud v neveřejném sezení, leč by stěžovatel ve stížnosti nebo žalovaný úřad v odvodním spise výslovně žádali, aby ustanoveno bylo o nich veřejné ústní líčení.

DÍL VI.

Závěrečná ustanovení.

§ 45.

Náklad, který vznikne provedením tohoto zákona, uhradí dosavadní vydržovatelé.

§ 46.

(1) Dnem účinnosti tohoto zákona pozbývají platnosti, pokud tento zákon výslovně jinak nestanoví nebo se z něho jinak nepodává, všechna v jiných předpisech obsažená ustanovení o předmětech, které jsou upraveny v tomto zákoně. Zejména se zrušují s výjimkou předpisů o pensích a zaopatřovacích platech, pokud neodporují tomuto zákonu, dále předpisů, jichž se tento zákon dovolává, pokud vztahuje jejich platnost na poměry jím upravované, dosud platná ustanovení:

zákona ze dne 23. května 1919, č. 274 Sb. z. a n.,

zákona ze dne 24. července 1919, č. 455 Sb. z. a n., kromě § § 1, 2, 7 až 10,

zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 306 Sb. z. a n., kromě čl. IV,

zákona ze dne 13. července 1922, č. 251 Sb. z. a n., kromě čl. IV, V, VI, VII, hlavy IV a V.

(2) Vládě se ukládá, aby předpisy, jichž se tento zákon dovolává a jejichž platnost vztahuje na poměry jím upravované; vyhlásila ve znění přizpůsobeném tomuto zákonu.

§ 47.

(1) Zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1926.

(2) Personální opatření učiněná v době od 1. ledna 1926 do vyhlášení tohoto zákona zůstávají v platnosti a sluší je uvésti ode dne jejich účinnosti v soulad s ustanoveními tohoto zákona. Při tom budiž postupováno podle obdoby ustanovení dílu V.

(3) Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na učitele kteří byli podle §u 27 zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 286 Sb. zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n., přeloženi do trvalé výslužby nebo propuštěni jestliže byli nejdéle do vyhlášení zákona písemně vyrozuměni podle obdoby ustanovení 3. odstavce § 13 zákona čís. 286 ai 1924 Sb. z. a n. Služební a platové poměry těchto učitelů se řídi předpisy platnými do dne účinnosti zákona.

(4) Zákon tento provede ministr školství a národní osvěty v dohodě s ministry financí a vnitra.

Vládní návrh zákona o úpravě platových služebních poměrů učitelstva obecných a občanských škol (učitelského zákona) provádí kromě aplikace zásad současně projednávaného návrhu platového zákona čís. tisku 100 na učitelstvo obecných a občanských škol též novou úpravu veškerých služebních a platových poměrů tohoto učitelstva a zakládá tedy nové služební a platové právo těchto osob.

Sociálně-politický výbor, projednávaje tento vládní návrh, zkoumal navrhovaný způsob úpravy se zřetelem na historický vývoj parity učitelů se státními zaměstnanci.

Platové a služební poměry učitelstva obecných a občanských škol byly v historických zemích před válkou upravovány nezávisle na úpravách státně-zaměstnaneckých. To bylo odůvodněno jednak organisací národního školství, jednak systémem vydržování tohoto školství. Tyto zvláštnosti projevily pak po převratu svůj vliv na legislativní nápravu, kterou byla vyslovena zásada parity učitelů se státními zaměstnanci rovnocenného vzdělání. Tak zvaný paritní zákon mohl právě vzhledem ke zmíněným, zvláštnostem provésti zásadu paty jen ve hlavních rysech vyjádřených články I. a VII. a pak hlavně aplikací zásad §u 52 služební pragmatiky úřednické na učitelstvo. Naproti tomu různé charakteristické zvláštnosti vyplývající z povahy a organisace školské služby musely býti normovány ustanoveními, jimiž dřívější právní stav mohl býti toliko částečně přizpůsoben ustanovením platným pro státní zaměstnance. Velmi záhy po vydání paritního zákona bylo jasno, že přizpůsobení platového, systému úřednického na učitelstvo není bezvýhradně vhodným řešením.

Praxe ukázala, že pro zaměstnance školské služby je na místě zvláštní platový systém odchylný od systému úřednického, který by byl lépe přizpůsoben zvláštnímu charakteru školské služby. Tato okolnost vedla k návrhu odchylné úpravy pro státní osoby učitelské v části třetí návrhu platového zákona čís. tisku 100 a jest tudíž také na místě, aby i pro učitelstvo obecných a občanských škol vzhledem ke zkušenostem získaným při provádění paritního a reparačního zákona i jiných zákonů, jež se na toto učitelstvo vztahuji, byla volena zvláštní úprava, odchylná od systému platové úpravy navržené pro úředníky. Okolnost, že se tak děje ve zvláštním zákoně, odůvodňuje se, nehledíc k důvodům historickým jakož i k tomu, že v podstatě jde o zaměstnance nestátní úmyslem provésti v duchu paritního zákona čís. 274/1919 Sb. z. a n. úpravu nejen platových; nýbrž i veškerých služebních poměrů tohoto učitelstva, kdežto úprava, jež jest předmětem vládního návrhu č. tisku 100, jest zásadně omezena pouze na úpravu platových poměrů.

Sociálně-politický výbor uznávaje správnost tohoto postupu zkoumal dále, zda návrhem zákona jest dotčena zásada formální nebo materielní parity, a dospěl k přesvědčení, že tomu v žádném směru tak není. Pokud jde o formální paritu, dlužno zdůrazniti, že se požadavku parity plně vyhovuje §em 17 a §em 32, jimiž se zásada parity i pro budoucnost provádí důsledněji a nekompromisněji, nežli torrů bylo v paritním zákoně. Po stránce materielní dlužno poukázati k tomu, že přizpůsobení platové stupnice literních učitelů a učitelek ručních prací platovým stupnicím zaměstnanců se středoškolským; resp. s nižším než úplným středoškolským vzděláním, jest provedeno obdobně jako v paritním zákoně. Pokud jde o platové schema samotné, nelze přehlížeti výhodu automatického potupu, který jednak vyhovuje zvláštnímu rázu školské služby, jednak zaručuje učitelům postup namnoze příznivější nežli úředníkům rovnocenné kategorie, zejména přihlédne-li se k ředitelskému přídavku, kterého učitelé namnoze po krátké době nabývají.

Nové řešení platové úpravy učitelů občanských škol sleduje účel docíliti včasné konání zkoušek pro tyto školy.

Rovněž nelze přehlédnouti, že návrh snižuje minimum vyučovací povinnosti pro zvláštní učitele náboženství, učitelky ručních prací a vedlejší učitele z dosavadních 21 na 18 hodin, že odměňování při sníženém počtu hodin děje se spravedlivěji nežli dosud dále, že byly zvýšeny přídavky cvičných učitelů a upraveny platové poměry učitelů na školách pro hluchoněmé a pro lepé a konečně že byly přiměřeně zvýšeny oproti dosavadnímu stavu ředitelské přídavky.

Okolnost, že byla rozšířena platnost služební pragmatiky učitelské na učitele obecných a občanských škol, odstraňuje dosavadní nejednotnost a nepřehlednost předpisů, jež velmi zatěžovaly školskou administrativu a působily nejistotu právního, postavení učitelstva obecných a občanských škol.

V jednotlivostech se podotýká toto:

K § u 2:

Výbor vzat na vědomí prohlášení zástupce vlády, že označení učitele v počáteční službě slovem "učitelský čekatel" má význam konstruktivní především s hlediska platového a nikoliv titulový. Tituly budou upraveny vládním nařízením na základě §u 18.

K §u 3 a 8:

V důsledku vsunutí odstavce 8 do §u 12 vládního návrhu platového zákona č. tisku 100 bylo nutno vložiti do §u 3 a §u 8 příslušné ustanovení, zajišťující obdobnou platnost nového odstavce 8 §u 12 platového zákona.

K §u 7:

Vzato na vědomí prohlášení zástupce vlády, že u učitelů, kteří absolvovali bývalý tříletý učitelský ústav pro učitele měšťanských škol, lze přihlížeti k této okolnosti započtením na základě §u 23.

K §u 13:

Výhody poskytnuté učitelům na cvičných školách byly přiznány i učitelům na státních odborných školách pro hluchoněmé nebo pro slepé; odborná zkouška z vyučování hluchoněmých pokládá se co do platových nároků za rovnocennou zkoušce způsobilosti pro občanské školy.

K §u 15:

Výbor vzal na vědomí prohlášení zástupce vlády, že ředitelé státních odborných škol pro hluchoněmé mají podle organisačního statutu již nyní funkční přídavek jako ředitelé občanských škol a že tento stav zůstane zachován i v nové platové úpravě.

K §u 17:

Výbor vzal na vědomí prohlášení zástupce vlády, že vládním nařízením, které bude vydáno podle druhé věty odstavce 1 nebudou dotčena ustanovení čl. IV zákona ze dne 9. dubna 1920, čís. 306 Sb. z. a n.

K §u 24:

Pokud jde o výklad slov "v případech hodných zvláštního zřetele" (odst. 7), bylo výborem vzato na vědomí prohlášení zástupce vlády, že se tu pomýšlí především na majetkové poměry.

K §u 30:

Vloženo do odstavce 8 stejné ustanoveni jako do §u 151 návrhu platového zákoná č. t. 100.

K §u 34.

Škrtnuta slovo "definitivních", aby výhod tohoto paragrafu byli účastni také čekatelé.

Přijetím návrhu učitelského zákona vyřídí se zároveň iniciativní návrh, č. tisku 28 a petice č. 31, 65 a 67.

Sociálně-politický výbor doporučuje, aby poslanecká sněmovna schválila vládní návrh ve znění jím upraveném.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP