U těchto jedná se o využitkování
náklonnosti obecenstva k uzavírání
smluv, při nichž vedle zboží neb výkonu
má se mu dostati bez námahy ještě jistého
plus, jisté výhody, odměny, které
se mu u jiného zboží nebo výkonu téhož
neb podobného druhu nedostane.
Formy, jimiž se má obecenstvo takto k odběru
zboží neb získání výkonů
nalákati, jsou velmi různé a namnoze je těžko
určiti hranici, kdy přestává solidnost
a začíná nesolidnost takového jednání.
Je jisto, že nelze na př. pokládati již
za nekalé jednání přibalení
obrázku ke každému kusu určitého
zboží (na př. k čokoládě),
neboť usus ten opírá se o dávnou zvyklost
obecenstva a výrobci již při výzdobě
zboží a kalkulaci s touto zvyklostí počítají.
Rovněž nebylo by námitek, když by každému
kupci neb odběrateli určitého výkonu
slíbila se zvláštní výhoda, mající
ráz slevy z účtované ceny (rabat),
ať již sleva ta poskytne se v penězích
nebo ve zboží.
Jinak je tomu ovšem tehdy, činí-li se poskytnutí
odměny (premie) závislým výhradně
na výsledku slosování neb na jinaké
náhodě. V těchto případech
totiž nemá se dostati slibovaných výhod
všem odběratelům, nýbrž jen některým
z nich, kterým náhoda přála.
Sem patří na př. údaj "ke každému
stému balíku připojen je peníz (bankovka)"
neb "odběratelé, kteří koupili
zboží v den, jenž se určí dodatečně
losem, dostanou kupní cenu zpět" atd.
Jednání takové je s hlediska slušné
soutěže zavržitelné tím, že
se tu láká obecenstvo nadějí na výhru
a vůbec k získání prospěchu,
jehož se jinému nedostane. Přirozeno, že
tyto výhody stanou se bezpochyby na úkor jakosti
zboží neb výkonu, aneb že jsou obmezeny
jen na zcela malý počet, takže naděje
na získání premie může býti
jen zcela nepatrná.
Že takovéto jednání je způsobilé
poškoditi soutěžitele, jest na snadě.
Odvádíť se kruh odběratelů od
solidních soutěžitelů, kteří
hledí proniknouti jen vnitřní jakostí
výrobku neb výkonu a přivádí
se nekalému soutěžiteli, který tím
velice získává.
Neplatnost jednání v tomto případě
stanovena není, ježto ustanovení takové
bylo by nepraktické.
Jednání proti tomuto zákazu trestá
se jako přestupek (§ 45).
Osnova přenechává bližší
úpravu jednání premiových cestě
nařizovací vzhledem k tomu, že - jak již
uvedeno - nejsou tu hranice mezi přípustnými
a nepřípustnými formami ještě
dosti ustálené a stálému vývoji
a přeměně podléhají a že
nutno též slyšeti o dosahu těchto nařízení
zúčastněné kruhy (§ 51.).
Trestní sankci dlužno tu stanoviti nejen u přestupků
v této hlavě se nalézajících
(§§ 41, 42, 43 a 44), nýbrž i pro přestupek
vztahující se k okrskovým pojmenováním
(§ 7), ježto i tu jde o přestupek správní.
Společné všem těmto přestupkům
je, že trestání jich má místo
jen tehdy, pokud nejde o čin trestný soudem. Trestní
sazby jsou hledíc k menšímu významu
těchto deliktů nižší nežli
u prestiž soudních.
Odst. 2 upravuje některé náležitosti
řízení opravného. Lhůta 15tidenní
je stanovena vzhledem k chystané unifikaci odvolacích
lhůt v řízení správním.
V hlavě této nalézají se ustanovení,
jež se vztahují na předcházející
stati osnovy a jimiž některá ustanovení
těchto jsou doplňována, pokud se týče
blíže vysvětlována.
Bylo též uvažováno o tom, měl-li
by se pojati do této hlavy předpis o znaleckých
posudcích, s jakým se shledáváme
v § 12 zák. o označování původu
zboží. Předpisem tím byl obchodním
a živnostenským komorám, zemědělským
radám a příslušným odborným
organisacím toho kterého odvětví výrobního
neb obchodního vyhrazen důležitý vliv
na řízení soudní, ježto soud
byl vázán vyžadovati si od nich znalecké
posudky.
Po velmi bedlivé úvaze bylo rozhodnuto nepřejímati
tento předpis do osnovy zákona proti nekalé
soutěži a otázky znaleckých důkazů
v osnově vůbec se nedotýkati a to z těchto
důvodů:
Bylo-li lze přípustnost řečeného
ustanovení § 12 zákona o označování
původu zboží odůvodniti poměrně
úzkým okruhem působnosti tohoto zákona,
nelze tak činiti při osnově zákona
proti nekalé soutěži, kde půjde o rozsáhlé,
téměř nepřehledné obory výdělečných
odvětví našeho hospodářského
života.
Není totiž vyžadování písemných
posudků slučitelno se zásadami našich
procesních řádů. Tyto spočívají
na moderních zásadách ústnosti a bezprostřednosti,
které vyžadují, aby znalec, o jehož posudek
jde, se k soudu osobně dostavil, a složil přísahu,
že podá posudek podle svého nejlepšího
přesvědčení a svých vědomostí
a k žádosti stran podával vysvětlení
o různých sporných bodech, jichž vyřešení
je podmínkou správného posudku. Strany mají
právo upozorniti znalce na své námitky a
pochybnosti, při čemž soud dbá toho,
aby objektivnosti řízení nebylo nic na závadu.
Jen tak poskytne posudek znalcův záruku správnosti,
úplnosti a spolehlivosti.
Patrno, že všech těchto výhod postrádá
znalecký posudek podaný soudu písemně,
jenž by mohl po případě býti
sestaven osobami, jichžto bezzájmovost na věci
soud by nemohl kontrolovati.
Budou tudíž v příčině
důkazu znaleckého platiti povšechné
předpisy řádů soudních.
Není nijaké obavy, že by tím trpělo
správné rozhodování soudu. Jest očekávati,
že naši soudcové v brzku potřebné
odborné znalosti si osvojí a pokud jich míti
nebudou, že vydatně používati budou ustanovení
procesních řádů o důkazu znalci,
kterážto ustanovení pro žádaný
úkol vystačí.
Ostatně není vyloučeno, aby si soud nevyžádal
na př. vyjádření obchodní a
živnostenské komory, zda v jejím obvodu je
ta či ona obchodní zvyklost nebo zda výrobky
určité firmy požívají vskutku
určité pověsti; dále bude též
stranám vždy možno, aby si opatřily a
soudu předložily posudky svých zájmových
organisací, čímž se soudci jeho orientace
o věci může usnadniti.
Paragraf tento obsahuje zákonnou interpretaci některých
důležitých pojmů, jež se v osnově
častěji vyskytují. Jsou to, pojmy soutěžitele,
zboží a výroby.
Soutěžitelem je v podstatě každý
podnikatel, jenž je podnikově činným
ve stejném nebo podobném oboru hospodářském.
O pojmu podnikatel a o rozsahu činností, jež
tu přicházejí v úvahu, bylo již
shora ve všeobecné části zevrubněji
pojednáno. Široké toto pojetí dovoluje
zahrnouti sem jak bylo uvedeno - téměř všechna
podnikání, nesoucí se k ukojení lidských
potřeb a směřující k docílení
nějakého výdělečného
zdroje.
Z těchto povšechných oborů hospodářské
činnosti vytyčuje osnova zvláště
dvě důležité skupiny podnikatelů-soutěžitelů.
Jsou to jednak ti, kdož vyrábějí
nebo prodávají zboží téhož
nebo podobného druhu, jednak ti, kdož provádějí
výkony téhož nebo podobného druhu. Může
tedy na př. žalovati výrobce i obchodník
a obráceně, pokud jen jeden z nich vyrábí
nebo prodává zboží téhož
nebo podobného druhu. Stejná zásada platí
i při provádění výkonů.
Otázka, zda jde o zboží či výkony
téhož nebo podobného druhu, jest otázka
skutková. Nerozhoduje tu ani tak jakost, ani látka,
technická nebo chemická příbuznost
zboží, methoda pracovní atd., jako spíše
okolnost, zda druhé zboží či druhý
výkon podle svého účelu může
soutěžiti s prvým a v hospodářských
stycích jedno nahrazuje nebo může nahraditi
druhé.
Zpravidla půjde o ukájení téže
potřeby zákaznictva, ale jako rozhodující
moment nelze okolnost tuto při definici soutěžitele
přijímati proto, poněvadž pojem "potřeby"
je velmi relativní a subjektivní. Oproti tomu pojem
"soutěživosti", způsobilosti soutěžní,
je čímsi faktickým, objektivním a
snáze dokazatelným.
Aby podniky, o něž jde, měly alespoň
z části totéž odbytiště,
se nevyhledává, ježto právě účelem
soutěže je dobývati stále nových
odbytišť a z malého, na lokální
odbyt odkázaného podnikatele může se
státi velký, cizí trhy dobývající
atd. Dlužno vzíti v úvahu i tendenci zákona
odstraniti nekalé zjevy z hospodářského
života vůbec, specielně pak z určitých
živností a dlužno proto přiznati abstraktně
žalobní právo všem příslušníkům
stejných nebo podobných živností, byť
i snad v konkrétním případě
nebo-li k sobě v poměru podniků závodících
o určité zákazníky.
Druhý odstavec § 46 vykládá pojem
zboží. (Srv. § 1, odst. 3 zák. 5/1924.)
Aby nebylo pochybností, stanoví se, že zbožím
rozumějí se i produkty zemědělské,
lesnické, hornické a prvotní výroby
vůbec. Výklad tento vyplývá ostatně
i z obsahu jinakých ustanovení osnovy; zejména
ze slov "hospodářský styk" v §
1, z nichž jde, že zákonu mají podléhati
všechny výdělečné činnosti,
tedy i takové, které se nesou za odbytem nebo zpracováním
produktů zemědělských, lesních,
hornických atd.
"Výrobou" rozumí se podle vykládacího
pravidla odst. 3 i vypěstění (srv. §
1, odst. 3 zák. č. 5/1924).
Ustanovení toto vyhovuje naléhavému požadavku,
aby veřejným soudním projednáváním
žalob podle tohoto zákona nebyla ohrožena obchodní
a výrobní tajemství. Může se
tak státi na návrh některé ze stran
v kterémkoli stadiu jednání (vyjmouc publikaci
rozsudků) a ať jde o jakoukoli žalobu (tedy nejen
o žalobu podle § 13, resp. § 31), pokud jen mohla
by při jednání přijíti na přetřes
obchodní nebo výrobní tajemství.
Ustanovení toho bylo třeba proto, že platné
civilní resp. trestní řády znají
vyloučení veřejnosti jen z důvodu
veřejného pořádku.
Ustanovení toto řeší otázku způsobem
obvyklým v novějších zákonech
a zamezuje pochybnost, jež by jinak mohla vzniknouti. (Srv.
§ 241 tr. z., pokud se týče § 61 uh. tr.
z.)
Opatření v tomto paragrafu navrhované umožňuje
vyříditi spor mezi soutěžiteli v cestě
smírné, bez zákroku soudního. K takovému
smírnému vyřízení bývá
mnohdy dosti dobré vůle na obou stranách
a smírným vyřízením uchrání
se obě strany od výloh a roztrpčení.
Mnohdy bývá příčinou poklesku
proti zásadám solidní soutěže
ne ani zlý úmysl jako spíše neznalost
zákonných předpisů a zvyklostí
hospodářských styků. Mnohdy stačí,
aby se strany sešly a za intervence třetí nestranné
osoby spor svůj urovnaly.
Z důvodu toho poskytuje osnova některým korporacím
právo, aby mohly zavésti a provésti se spornými
stranami smírčí řízení
ve věcech nekalé soutěže. Seznam korporací
těch bude vydán vládním nařízením.
Předmětem smírčího řízení
může býti úprava všech otázek,
které uplatniti lze civilní i trestní žalobou.
Má proto smír před korporací uzavřený
právní význam i po stránce trestní,
totiž ten, že nelze již potom stíhati odpůrce,
v jehož jednání spočívá
zároveň skutková podstata soudnic přestupků
nebo přečinů, soukromou obžalobou před
soudem trestním. Podle ustanovení odst. 4 klade
se smír na roveň výslovnému prominutí
trestného činu neb ustoupení ad obžaloby.
Návrh na zavedení řízení smírčího
může podati toliko osoba k žalobě oprávněná,
nikoliv tedy i ten, jenž se jednání nekalého
dopustil. Lze tak učiniti kdykoliv, po př. i současně
se žalobami soudními, nebo později, během
soudního řízení, pokud nebyl o věci
vynesen rozsudek. Smírčím řízením
nestaví se však nijak běh lhůt pro uplatnění
soudních zákroků předepsaných.
Podání věci před smírčí
korporaci nevylučuje tedy vznesení téže
věci před soud civilní nebo trestní,
ba stane se tak asi v případech, kde bude obava,
že věc nebude včas (§ 34, odst. 2, §
23) vyřízena. Toliko korporace samy, které
smířčí řízení
konaly, nebudou již moci podle § 15 vznášeti
touž věc k rozhodnutí soudnímu. Mohlyť
by snadno znalostí získaných během
smírčího řízení použíti
ke svému prospěchu a ke škodě odpůrce.
Místní příslušnost řídí
se obdobou zásad uvedených v §u 22 pro místní
příslušnost soudů civilních.
Zpravidla bude tedy příslušna ke smírčímu
řízení korporace, v jejímž obvodu
jest podnik, na něj se jednání vztahuje,
jinak korporace, v jejímž obvodu má osoba činu
se dopustivší své bydliště nebo
v jejímž obvodu byl skutek proveden. Je-li takových
korporací více, má oprávněný
volnost, rozhodnouti se pro kteroukoliv z těchto.
Smírčí řízení není
vázáno na žádné formální
předpisy.
Za svoje zprostředkování mohou korporace
požadovati od stran zvláštní poplatek,
jehož výši určí ministerstvo obchodu
v dohodě se zúčastněnými ministerstvy.
Nevedlo-li řízení smírčí
k uzavření smíru, buď si tím,
že se povinná strana před korporaci vůbec
nedostavila neb odmítla pustiti se v jednání,
nebo vůbec k dohodě nedošlo, může
oprávněný nastoupiti cestu soudní,
ač-li zatím jeho nároky se nepromlčely
nebo lhůta k podání trestní obžaloby
nebyla promeškána.
Smír před korporací uzavřený
má s hlediska soukromoprávního týž
účinek jako každý jiný smír
mezi stranami přímo nebo pomocí prostředníka
uzavřený.
Nesplní-li povinná strana závazků
smírem na sebe vzatých, vydává se
následkům podle všeobecných zásad
práva občanského.
Bližší předpisy o orgánech korporací
k předsevzetí řízení oprávněných,
jakož i bližší předpisy o řízení
před těmito orgány vydány budou vládním
nařízením.
Důvodem zvláštní úpravy smírčího
řízení v případech nekalé
soutěže ve věcech peněžních
a bankovních jest resoluce senátu Národního
shromáždění ze dne 10. října
1924. Tato resoluce, usnesená při projednávání
fondovních a bankovních zákonů č.
237-241 z r. 1924 Sb. z. a n. zní: "Vládě
se ukládá, aby se vším důrazem
čelila nekalé soutěži v získávání
vkladů peněžními ústavy a aby
osnovu zákona proti nekalé soutěži co
nejrychleji předložila a aby tam zařadila zvláštní
přísná opatření proti získávání
vkladů nekalými prostředky."
Přihlédneme-li blíže k podstatě
nežřízené honby za vklady, shledáme,
že podstatou jeho jest shánění vkladů
způsobem dobrým mravům se příčícím
ve prospěch peněžního nebo jiného
podniku. Patří sem zejména slibování
nebo poskytavání hospodářsky přemrštěných
úrokových sazeb nebo jiných výhod
anebo výhod při obchodech toho druhu neobvyklých
a s nimi nesouvisejících aneb sdělování
nepravdivích klamných údajů nebo neodůvodněné
vychvalování vlastního nebo zlehčování
cizího podniku.
Z uvedeného jde, že při takovéto závadné
akvisici vkladů bývá používáno
prostředků, nesoucích na sobě známky
specielních skutkových podstat nekalé soutěže
v osnově již uvedených, tak zejména
nekalé reklamy a zlehčování a že
bude proto lze proti takovéto formě závadné
akvisice použíti příslušných
ustanovení osnovy.
V případech, kde nebude lze applikovati jednotlivých
specielních ustanovení osnovy, bude možno se
po případě domáhati nápravy
cestou civilní pomocí generální klausule
podle § 1.
Konstrukce zvláštní civilní a trestní
skutkové povahy, která by zachytila všecky
případy nezřízené honby za
vklady, narazila na nepřekonatelné překážky,
jak se strany interesentů, tak i z důvodů
věcných. Jde o materii obzvláště
choulostivou a mezi interesenty samými ne nespornou. To
platí zejména o otázce, kdy lze mluviti o
hospodářsky přemrštěných
úrokových sazbách. Odpověď na
tuto otázku je velmi nesnadná a vyžaduje nutnost
přihlížeti k celé řadě
okolností ze života peněžního a
bankovního. Nesprávným postupem v této
věci mohly by nastati následky velmi škodlivé,
způsobilé nejen otřásti úvěrem
a existencí jednotlivých podniků, nýbrž
i zasáhnouti rušivě do celého národního
hospodářství.
Je zřejmo, že by zejména trestní skutková
podstata nemohla míti nikdy té přesnosti
a určitosti, jakéž je jí třeba,
aby mohla tvořiti podklad pro trestní výrok
soudní.
Osnova však činí aspoň vhodné
opatření rázu formalního, které
hoví zvláštním potřebám
tohoto oboru.
§ 50 osnovy navrhuje zvláštní instituci
smírčího orgánu, jenž
by konal smírčí řízení
v případech nekalé soutěže ve
věcech peněžních a bankovních.
Orgán tento byl by jeden pro celé státní
území. Bude činným zpravidla fakultativně,
t. j. bude záležeti na žalobci, chce-li svoje
nároky uplatňovati u soudu či obrátiti
se na smírčí orgán se žádostí
o předsevzetí smírčího řízení.
Jde-li však o případ nekalé soutěže,
týkající se přímo nebo nepřímo
získávání vkladů, bude smírčí
činnost tohoto orgánu obligatorní.
Oprávněná osoba nebude totiž moci obrátiti
se na soud dříve, pokud nevznesla svou věc
na smírčí orgán.
Tímto způsobem bude každý případ
závadné akvisice projednáván předem
ve sboru osob, požívajících autority
v těchto otázkách, což bude jistě
výhodou pro obě strany. Dojde tak k žádoucí
diskusi, k vytvoření tradice a posílení
morálky v těchto věcech.
Složení tohoto orgánu a řízení
před ním upraveno bude zvláštním
nařízením. Bude tu přihlíženo
k tomu, aby dostalo se zastoupení všem zúčastněným
skupinám interesentů a bude upravena otázka
jmenování členů a jich náhradníků,
otázka odmítání členů
pro předpojatost atd.
Ve příčině obligatorního smírčího
řízení mohou nastati dva případy:
1. Oprávněná osoba vznese případ
na smírčí orgán. Ten pokusí
se smírně jej vyříditi. Zdaří-li
se to, je věc skončena a další řízení
odpadá. Nastávají tu pak tytéž
účinky, o nichž bylo již v § 49 blíže
jednáno. Nezdaří-li se smír, vydá
o tom smírčí orgán oprávněné
straně potvrzení, které pak je volno se obrátiti
na soud u připojení toho průkazu a žádati
o soudní projednání věci.
2. Oprávněná osoba vznese svůj nárok
na soud, nepodavši průkazu a tom, že nedošlo
ke smíru před smírčím orgánem.
Jde-li o civilní žalobu, rozhodne soud padle všeobecných
předpisů civ. soudního řádu
o své příslušnosti. Prohlásí-li
se vzhledem na ustanovení § 50, odst. 2, nepříslušným,
bude věcí žalobcovou, aby se obrátil
sám na smírčí soud o zahájení
smírčího řízení. Jde-li
o soukromou obžalobu, postoupí soud z úřední
povinnosti obžalobu smírčímu orgánu,
aby provedl řízení. Nedojde-li ke smíru,
bude v řízení soudním na návrh
soukromého žalobce pokračováno; k tomu
cíli vrátí smírčí orgán
soudu spisy. Pokud trvá řízení před
smírčím orgánem, staví se promlčení
i lhůty.
Opatření podobného rázu obsahuje zákon
ze dne 27. února 1907, č. 59 ř. z., jímž
se mění a doplňují ustanovení
zákona ze dne 21. září 1869, č.
150 ř. z., o tom, čeho je třeba, aby narovnání
před důvěrníky z obce učiněné
byla způsobilá k exekuci a o poplatcích,
které se z nich mají zapravovati.
Podle ustanovení § 50, odst. 6, může smírčí
orgán, jsou-li splněny podmínky civilního
soudního řádu, vystupovati ve sporech vzniklých
nekalou soutěží ve věcech peněžních
a bankovních též jako rozhodčí.
Ustanovením tímto umožní se využíti
praktických zkušeností a znalostí smírčího
orgánu důraznějším způsobem
než jak by se mohlo státi pouhou jeho činností
zprostředkovatelskou. Lze předpokládati,
že strany, jednajíce před smírčím
orgánem, nezřídka rozhodnou se podříditi
se jeho autoritě a samy požádají ho,
aby vynesl ve věci svůj soud ve formě rozhodčího
výroku. Výrok takový bude pak exekučně
vykonatelný jako výroky rozhodčího
vůbec.
Bude ovšem třeba splniti všechny formálnosti,
jež platné civilní soudní řády
předpisují pro řízení před
rozhodčím (§§ 577-579 civ. s. ř.,
pokud se týče § § 767-788 uh. civ. s.
ř.).
K ustanovení § 51 dán byl podnět kruhy
odbornými a ukládá se jím státní
administrativě, aby před vydáním,
změnou neb zrušením nařízení
v § § 6, 7, 41, 44, 49 a 50 zmíněných
vyslechla korporace, jimž přísluší
po zákonu zastupování dotčených
zájmů.
V paragrafu tomto řeší se otázka, do
jaké míry mají cizinci právo dovolávati
se ochrany poskytnuté tímto zákonem občanům
tohoto státu.
Jde tedy o ochranu po stránce aktivní, o právo
podávati před tuzemskými soudy žaloby
civilní a obžaloby trestní.
O tom, kdy mohou býti cizinci v našem státě
žalováni (civilně nebo trestně) pro
jednání proti tomuto zákonu, osnova se nezmiňuje,
neboť v této příčině platí
povšechné předpisy.
Osnova v odst. 1 vytyčuje všeobecně zásadu,
že československým příslušníkům
jsou na roveň postaveni cizí příslušníci,
kteří mají na území republiky
Československé podnik nebo závod. Důvod
této parity spočívá v tom, že
cizinec, který se u nás trvale usadil, béře
účast na hospodářském rozkvětu
státu stejně jako státní občan,
platí daně atd. a je proto hoden stejné ochrany
jako tento. Nerozhoduje, zda cizí příslušník
jest osobou fysickou neb právnickou.
Jinak ovšem i ohledně těchto cizinců
platí jednotlivá ustanovení osnovy, může
tedy podati žaloby jen cizozemec-soutěžitel podle
§§ 15, 46. Aby zde cizozemec měl i bydliště,
se nevyžaduje, stačí existence podniku nebo
závodu. Rovněž není třeba, aby
tu byl závod hlavní. Třeba ovšem, aby
to byl skutečný podnik nebo závod, ne toliko
fingovaný neb pouhá agentura, která není
místním střediskem nějaké hospodářské
činnosti.
Nemá-li cizozemec v našem státě podniku
nebo závodu, může se dovolávati ochrany
zákona především jen, pokud jsou zvláštní
úmluvy státní mezi naším státem
a státem, jehož je příslušníkem.
Mezi státní smlouvy sem Spadající
patří Pařížská smlouva
svazová na ochranu živnostenského vlastnictví,
revidovaná naposled ve Washingtoně r. 1911. Podle
této smlouvy mají poddaní neb občané
každé ze smluvních zemí ve všech
ostatních zemích svazu ochranu proti nekalé
soutěži podle platného tuzemského zákonodárství
ve stejné míře jako vlastní příslušníci,
bez ohledu na to, zda ve státě, jehož ochrany
se dovolávají, bydlí nebo tam mají
závod, a to bez ohledu na to, zda stát, jemuž
přináležejí, poskytuje obdobné
ochrany podle vlastního zákonodárství.
Požívají tedy u nás ochrany zákona
proti nekalé soutěži bez dalšího
příslušníci svazových států,
jimiž jsou kromě Československa: Německo,
Rakousko, Belgie, Brasilie, Bulharsko, Kuba, Dánsko, Dominik,
Španělsko, Spojené Státy Americké,
Francie, Velká Britanie, Uhry, Italie, Japonsko, Maroko,
Mexiko, Norsko, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Jugoslavie,
Švédsko, Švýcarsko, Tunis a Dánsko.
Tím však není počet těchto států
vyčerpán. Podle ustanovení §u 3 Pařížské
smlouvy dlužno ochranu tohoto zákona přiznati
i občanům těch států, které
sice ke Svazu nenáležejí, mají-li bydliště
neb závod průmyslový neb obchodní
skutečně a opravdově v území
některé ze svazových zemí.
Z uvedeného plyne, že již na základě
nynějšího stavu má se dostati ochrany
proti nekalé soutěži velikému počtu
cizozemců.
Pokud se jedná konečně o cizozemce, o jehož
ochranu není podle těchto ustanovení postaráno,
může se dovolávati ochrany jen podle zásad
reciprocity, t. j. cizinec takový musí podati průkaz
o tom, že stát, jehož je příslušníkem,
propůjčuje i našim státním občanům
ochranu v podstatě shodnou s tímto zákonem.
Důkaz o tom ulehčen jest cizinci tím, že
u některých států splnění
této podmínky vyhlásí ve Sbírce
zákonů a nařízení ministr spravedlnosti
po dohadě se - zúčastněnými
ministry a je pak soudce vyhláškou touto vázán.
Není-li takové vyhlášky, jest rozhodným
v tom směru prohlášení ministra spravedlnosti
ve shodě se zúčastněnými ministry.
Toto prohlášení má pro soudy účinek
závazný. V případě pochybnosti
třeba vyžádati si toto prohlášení
z povinnosti úřední.
Byla-li reciprocita prokázána, je dotyčný
cizozemec postaven co do ochrany na roveň našim příslušníkům.
Ochrana tato zůstává stejná i když
cizí stát snad ve všem neposkytuje našim
příslušníkům právě
takovou ochranu jako my jeho příslušníkům,
pokud jen ochrana ta jest alespoň v podstatě shodná
s ochranou podle tohoto zákona, s druhé strany však
nemohou se cizinci odvolávati na zákony vlastního
státu v případě, že jim poskytují
v některém ohledu ještě větší
ochranu nežli je tomu u nás.
V prvém odstavci tohoto paragrafu uvádějí
se zákony, které se zrušují. Jsou to:
1. zákon ze dne 20. prosince 1923, č. 5 Sb. z a
n. z r. 1924 o označování původu zboží.
Důvody tohoto zrušení byly již shora při
§§ 4-9 uvedeny;
2. zákon ze dne 12. prosince 1923, č. 3 Sb. z a
n. z r. 1924 o zákazu premiových obchodů
předměty denní potřeby. Zákon
stane se vzhledem k ustanovení § 44 bezpředmětným;
3. zák. čl. XXXIV. z r. 1893 o správném
označování množství v balíkách
prodávaného zboží. Zákon tento
v podstatě obsahuje totéž, co § 1 osnovy
a není proto důvodu ponechati jej v platnosti a
to tím méně, že se jeví potřeba
poměry, o něž jde, upraviti v celém
státě jednotně.
Výslovně ponechána byla v platnosti nařízení:
a) Vládní nařízení ze dne 29.
srpna 1924, č. 193 Sb. z. a n. o okrskových pojmenováních
francouzských produktů z vinné révy.
Nařízení to bylo vydáno na základě
§§ 5 a 6 zákona o označování
původu zboží č. 5/1924. Byloť třeba
nařízení to zachovati, což z důvodu
legislativní techniky stává se způsobem,
že nařízení to ponechává
se v platnosti jakožto nařízení vydané
na základě tohoto zákona (§§ 7
a 41). Odpadne tedy nutnost vydati nařízení
nové obsahem stejné.
Nařízení bylo převzato až na
ustanovení § 6 o trestních sazbách a
to proto, že § 45 osnovy stanoví na trestání
přestupků, o něž jde, z části
jiné trestní sazby.
b) Nařízení býv. maď. ministerstva
obchodu č. 5902/25 z r. 1907 o prodeji uhlí v pytlech
a nař. ze dne 30. prosince 1908, č. 107.232 o povinném
označování množství obsahu při
uzavřených lahvích, obsahují cích
víno, pivo a lihové nápoje - v obou případech
s tou změnou, že pro tresty platí ustanovení
§ 45 tohoto zák. I tu z téhož důvodu
jako pod lit. a) ponechána byla nařízení
v platnosti jakožto nařízení vydaná
n, základě § 41 tohoto zákona. Obě
nařízení, platná jen na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi, opírala se o zák.
čl. XXXIV z r. 1893, kterýžto zákon
osnova, jak shora uvedeno, zrušuje. Bylo proto třeba
opříti je o nový zákon a to o §
41, který upravuje v podstatě touž materií
jako zrušený zákon. Toliko v příčině
trestu nastupuje nová úprava podle § 45 osnovy.
Obě řečená nařízení
byla ponechána v platnosti proto, že zvláštní
zájmy toho vyžadují, aby byla ponechána
v platnosti až do doby, dokud nedojde v celém státě
k nové jednotné úpravě materie, o
niž jde.
Jinak ponechává osnova v platnosti předpisy
šech jiných zákonů a nařízení,
které přímo nebo nepřímo dotýkají
se látky upravené tímto zákonem. Nebylo
shledáno účelným zasahovati tu rušivě
do platných zákonů a nařízení
a tvořiti nejistou půdu pro soudní jurisdikci.
Namnoze podoba nebo shoda těchto zákonů je
jen zdánlivá a shledáváme se u nich
s různostmi v příčině důvodu
(ratio) zákona, způsobu stíhání
(řízení officiosní), porušených
zájmů (veřejné) atd.
Tím, že zákony (nařízení)
takové zůstanou v platnosti, nenastane zvláštních
potíží, neboť soudu bude možno applikovati
vždy ten zákon, který konkrétním
okolnostem nejvíce přiléhá. Zejména
bude na něm, aby dal podnět k zavedení řízení
officiosního ve všech případech, ve
kterých půjde o trestní čin, jenž
se stíhá z moci úřední. V případě
ideální konkurence postupovati budou soudy podle
všeobecných předpisů.
V platnosti zůstává zejména ustanovení
§ 114, lit. i) živn. řádu (zák.
ze dne 5. února 1907, č. 26 ř. z.) vztažně
ustanovení § 160, lit. f) živn. řádu
pro Slovensko a Podkarpatskou Rus. Ustanovení toto, kterým
se živnostenským společenstvům poskytuje
právo stanoviti zásady vztahující
se k nereelní soutěži, nestává
se ani po vydání zákona proti nekalé
soutěži zbytečným, naopak lze očekávati,
že teprve potom dostane ustanovení toto - dosud málo
praktikované - svou náplň a svoje pravé
opodstatnění. Jeť účelem jeho
napomáhati správné soutěži a
usnesením společenstev vykáže se nyní
správný směr, neboť, lze očekávati,
že se budou pohybovati v mezích vytýčených
jim zákonem proti nekalé soutěži a judikaturou
k němu se vztahující. Zejména bude
vítána součinnost společenstev po
této stránce vzhledem k § 1 osnovy, jenž
bude vyžadovati v praksi bližší konkretisace.
Pro soudce pak tato usnesení společenstev ani v
positivním, ani v negativním smyslu nejsou nijak
praejudicielní.
Z důvodů shora uvedených zůstávají
v platnosti i §§ 46-48 živn. řádu,
pokud se týče §§ 60-64 zák. ze
dne 10. října 1924, č. 259 Sb. z. a n.
Lhůta šestiměsíční stanovena
byla za účelem získání času
k nutným přípravám se strany interesentů,
jež budou vyžadovati po případě
různých opatření (změna firem,
opatření nových tiskopisů atd.).
Ustanovení druhého odstavce odpovídá
praktické potřebě. Ač totiž zpravidla
nemá zákon dotýkati se jednání
před vydáním jeho předsevzatých,
stanoví osnova z pravidla toho z důvodu účelnosti
výjimku pro ten případ, že jednáním
tím byl záložen stav, který ještě
po vydání zákona trvá a na jehož
odstranění je právní nárok
podle tohoto zákona. V příčině
žaloby o náhradu škody však i v tomto případě
zůstává při pravidlu; lze tedy tu
žalovati o náhradu škody jen, pokud vznikla po
tom, co zákon nabyl účinnosti.
Paragraf tento obsahuje ustanovení o provedení zákona.
Vláda doporučuje, aby tento její návrh
zákona byl v poslanecké sněmovně přikázán
výboru pro záležitosti průmyslu,
obchodu a živností a výboru ústavně
právnímu a v senátě výboru
živnostensko-obchodnímu a výboru ústavně-právnímu
k podání zprávy ve lhůtě co
nejkratší.