XV./250.

Odpověď

ministra veřejných prací

na interpelaci poslance Hugo Bergmanna a spol.

o poměrech výkonných zaměstnanců státní stavební služby (cestmistrů, poříčních, jezných a plavidelníků (tisk X./90).

Ministerstvo veřejných prací, uznávajíc nesrovnalosti, jež vznikly při provádění zákona číslo 307/1919 Sb. z. a n. následkem úpravy platů podúřednických podle zákona č. 541/1919 Sb. z. a n. pracovalo svého času na návrhu novelisace uvedeného zákona ze dne 28. května 1919 č. 307 Sb. z. a n. s přiměřeným zkrácením lhůty čekací.

Avšak vydáním zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n. o úsporných opatřeních ve státní správě podstatně změnily se poměry a přihlíží-li se k tomuto zákonu a zejména k ustanovením § 2., 6., 7. a 8. dlužno míti za to, že za dnešního stavu, kdy se připravuje nová organisace veřejné správy a spolu též nová úprava služebních poměrů všech státních zaměstnanců, novelisace zákona ze dne 28. května 1919, č. 307 Sb. z. a n. jest vůbec neproveditelná, ježto takováto novelisace by neodpovídala duchu, resp. zásadám stanoveným v zákoně č. 286 Sb. z. a n., nehledíc ani k tomu, že nelze předbíhati opatřením ve státní správě právě připravovaným.

Zákon č. 307/1919 Sb. z. a n. byl sice dotčen zákony o státních zaměstnancích později vydanými, takže při jeho provádění vyskytly se určité obtíže administrativní, nikoliv však do té míry, že by se tento zákon byl stal snad neproveditelným, nebo že by dokonce někteří ze zaměstnanců, jichž se týká, bývali byli tím zkrácení na nabytých právech. Obtíže administrativní, jež se při provádění tohoto zákona někdy vyskytly, byly překonány tím, že se jednotlivé případy řešily individuelně za přímého neb analogického použití jiných zákonitých předpisů a nebudiž přehlíženo, že při tom bylo postupováno ministerstvem veřejných prací vždy s blahovůlí.

Novelisace zákona č. 3071919 Sb. z. a n. byla by tedy pro dobu uplynuvší od vydání tohoto zákona do vydání vztažmo účinnosti zákona č. 286 1924 Sb. z. a n. bezpředmětnou a pokud jde o dobu příští, jak již zmíněno, nelze předbíhati opatřením ve státní správě právě připravovaným tím méně pak porušovati zásady stanovené v zákoně č. 286/1924 Sb. z. a n.

Pokud se týče přeřadění podřízených orgánů výkonných státní služby stavební (cestmistrů, poříčních atd.) podle zákona č. 307/1919 Sb. z. a n. do úřednických hodnostních tříd, bylo provedeno u všech zaměstnanců, kteří ustanovení tohoto zákona až do 1. dubna 1925 (srv. § 6, odst. 1, zákona č. 286/1924 Sb. z. a n.) plně vyhověli t. j. dovršili až do této doby 15letou služební dobu zákonem tím stanovenou, do kteréžto doby lze započítati jen vojenskou službu podle nařízení veškerého ministerstva ze dne 11. listopadu 1908 č. 234 ř. z. a ze dne 25. ledna 1914 č. 19 ř. z. a skutečnou služební dobu ve státní službě, t. j. dobu po složení podúřednické zkoušky.

Jmenování těchto zaměstnanců úředníky však dosud provedeno nebylo, poněvadž ministerstvo financí stálo nejdříve na stanovisku, že jmenování to lze provésti jen na systemisovaná místa úřednická. Systemisace míst podřízených orgánů výkonných byla sice zásadně co do celkového počtu míst vládou usnesením ze dne 14. července 1922 schválena, avšak s vyloučením míst úřednických. Ohledně těchto míst bylo si vyžádati schválení nové systemisace, v níž měło býti přesně vyznačeno, kolik míst se stanoví pro tu kterou hodnostní třídu. V tom smyslu předložilo ministerstvo veřejných prací již příslušný návrh předsednictvu ministerské rady a ministerstvu financí.

Od svého stanoviska, že jmenování podřízených orgánů výkonných úředníky lze provésti jen na systemisovaná místa, ministerstvo financí později v r. 1924 upustilo a dalo již svůj souhlas ke jmenování jich mimo systemisovaný stav.

Se zřetelem ke shora již zmíněné připravované nové organisaci veřejné správy a nových služebních poměrů ku jmenování tomu však nedošlo a celá věc bude se řešiti v rámci celkové nové úpravy poměrů všech státních zaměstnanců.

V Praze dne 22. dubna 1926.

Ministr veřejných prací:

Inž. Roubík v. r.

XVI./250 (původní znění).

Odpověď

ministra školství a národní osvěty na interpelaci poslanců Kirpalové, Grünznera a druhů

o nezákonitém postupu předsednictva české zemské školní rady (tisk XII./22).

Ke shora uvedené interpelaci dovoluji si uvésti toto:

Šetřením nebylo zjištěno, že by byl místopředseda zemské školní rady v Praze vydal pokyn, že mimořádné schůze okresních školních výborů smějí se konati jen se svolením předsednictva zemské školní rady. Vynesením presidia zemské školní rady ze dne 27. října 1925, čís. 8467 pres. bylo pouze vysloveno, že restrikční řízení podle zákona č. 286/24 Sb. z. a n. nespadá do kompetence sborové schůze okresního školního výboru.

Pokud jde o konkretní případ v interpelaci uvedený, poznamenává se, že stížnost proti příslušnému rozhodnutí předsedy okresního školního výboru v Ústí n. L. stran svolání mimořádné schůze tohoto sboru ministerstvu školství a národní osvěty nedošla.

Pokud jde o třetí bod petitu interpelace, poznamenává se, že k rozhodnutím a opatřením podle §§ 9-13 zákona ze dne 22. prosince 1924, čís. 286 Sb. z. a n., o úsporných opatřeních ve veřejné správě, zmocněn byl v oboru národního školství v Čechách místopředseda zemské školní rady v Praze, a to se zřením k ustanovení odst. 2., § 27 ve spojitosti s ustanovením odst. 4., § 15 citovaného zákona.

Veškeré případy restrikce byly však dříve projednány komisionelně v ministerstvu školství a národní osvěty; teprve podle výsledků tohoto komisionelního řízení mohl učiniti zmocněný úřad svoje konečná rozhodnutí. Bylo tudíž při provádění dotčených ustanovení shora uvedeného zákona náležitou měrou postaráno o to, aby restrikční řízení konalo se podle věcných hledisek a za účastí zástupců interesovaných kruhů.

V Praze dne 16. dubna 1926.

Ministr školství a národní osvěty:

Dr. Krčmář v. r.

XVII./250 (původní znění).

Odpověď

předsedy vlády

na interpelaci poslance Böhma a druhń o přídělu půdy ve Svářenicích a Malešově, v okresu Štětí (tisk III./125).

Státní pozemkový úřad rozhodl, že přiděluje okresnímu hospodářskému, nájemnímu, úspornému a stavebnímu družstvu v Roudnici půdu dvora Svářenice ve Svářenicích a Malešově s podmínkou, že bude dána do pachtu drobným zemědělcům. Zároveň vyhradil si Státní pozemkový úřad stálý dozor na rozvrh půdy pro pachtýře a schvalování pachtovních podmínek. Družstvu uloženo, aby přihlíželo při výběru pachtýřů zejména k dlouhodobým pachtýřům a aby při výběru pachtýřů dbáno bylo osob, jež vyhovují přídělovému zákonu. V tomto směru nebyla podána stížnost u Státního pozemkového úřadu. Půda byla odňata toliko těm pachtýřům, kteří nevyhovují zákonu přídělovému. Státní pozemkový úřad zjistil, že běželo o rolníky, kteří vlastní více jak 6 ha orné půdy. Pachtýři německé národnosti nebyli provedením pozemkové reformy na shora jmenované půdě nijak zkráceni. Úřední opatření stala se s hlediska věcného a za tím účelem, aby splněny byly podmínky zákona přídělového. Družstvo dalo do pachtu půdu také pachtýřům německé národnosti, kteří vyhovují zákonu přídělovému. Jest to v obci Svářenicích devět a v obci Malešově jedenáct pachtýřů německé národnosti.

Vláda se zřetelem k právě vylíčenému stavu věci nemá příčiny k nějakému opatření.

V Praze dne 29. dubna 1926.

Předseda vlády:

Černý v. r.

XVIII./250 (původní znění).

Odpověď

vlády

na interpelaci poslance dra Hanreicha a druhů

o připravovaném rozdělení půdy z tereziánského fondového statku v Drnholci v okrese mikulovském (tisk III./181).

Nadační statek Drnholec převzalo do správy ministerstvo školství a národní osvěty. Celková výměra velkostatku činí nyní 1356 ha a leží v osmi katastrálních obcích. Zemědělská půda činí asi dvě třetiny veškeré půdy nadačního statku. Státní správa nadačního statku musí počítati se zatížením jeho, jež jako břemena a povinnosti s nadací zároveň převzala a zachovati rentabilitu hospodářství v zájmu státním. Z důvodu toho provede Státní pozemkový úřad v dohodě s ministerstvem školství a národní osvěty pozemkovou reformu na jmenovaném nadačním statku v mezích nejnutnější potřeby.

V nejbližší době provede Státní pozemkový úřad společně s jmenovaným ministerstvem na místě samém výběr parcel, jichž státní správa statku může postrádati a jež budou dány do drobného přídělu.

V Praze dne 26. dubna 1926.

Předseda vlády:

Černý v. r.

XIX./250 (původní znění).

Odpověď

vlády na interpelaci poslance dra Koberga a druhů,

že vláda neprovedla, co jí uložil § 3 zákona ze dne 22. prosince 1924, čís. 286 Sb. z. a n. ve věci správní reformy (tisk IV./97).

Důvody, pro které nebylo možno vyhověti ustanovení § 3, zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n. o úsporných opatřeních ve veřejné správě,jsou zevrubně vylíčeny na počátku úvodu důvodové zprávy. V osnově zákona o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců (platový zákon) - tisk číslo 100 sněm.

Vláda jest odhodlána přikročiti ihned, jakmile poměry to dovolí, k provedení reformy správy ve smyslu části prvé citovaného zákona.

Přes překážky, bránící pronikavé a systematické akci reformní, byla v jednotlivých oborech státní správy učiněna četná úsporná opatření, pokud bylo možno je provésti administrativní cestou v rámci dosavadní organisace a platných předpisů.

V Praze dne 26. dubna 1926.

Předseda vlády:

Černý v. r.

XX./250 (původní znění).

Odpověď

ministra financí

na interpelaci poslance A. Kunze a druhů

o přepočítání odpočivných požitků pensistům (tisk V./97).

Poživatelům pensijních a zaopatřovacích požitků upravených podle zákona ze dne 22. prosince 1924 č. 287 Sb. z. a n. jest z takto upravených požitků strhována daň z příjmu v důsledku ustanovení § 5 odst. 2, tohoto zákona, podle něhož jsou povinni platiti daň z příjmu ze svého. Tato daň se strhuje vždy až po provedené úpravě, tudíž teprve z požitků již upravených.

Započítání pouhých 50% pražského místního přídavku do pensijní základny se zakládá na ustanovení čl. II. § 5 odst. 1. zákona ze dne 17. října 1919 č. 541 Sb. z. a n., jež i za platnosti zákonů ze dne 20. prosince 1922 č. 394 Sb. z. a n. a z 22. prosince 1924 č. 287 Sb. z. a n. zůstalo nezměněně v platnosti a platí nejenom pro tak zvané staropensisty, nýbrž i pro novopensisty.

Hraniční přídavek byl zaveden vládním nařízením ze dne 18. října 1923 č. 201 Sb. z. a n., pro příslušníky pohraniční finanční stráže za služební úkony v pohraničním pásmu vyjímajíc službu v podnicích stálému důchodkovému dozoru podrobených. Jest sice ve smyslu § 8 tohoto nařízení započitatelný do pensijní základny, avšak pouze těm příslušníkům pohraniční finanční stráže, kteří je měli v činné službě a tedy odešli do výslužby po 30. červnu 1923 anebo zemřeli v činné službě po tomto dni. Při úpravě pensijních požitků těchto zaměstnanců po případě zaopatřovacích požitků pozůstalých po těchto zaměstnancích byly příslušné hraniční přídavky vždy připočteny k pensijní základně.

Z toho jest zřejmo, že oněm státním zaměstnancům, kteří odešli z činné služby před 1. lednem 1925, byly poukázány takové odpočivné požitky, jaké jim po právu příslušejí podle zákona ze dne 22. prosince 1924 č. 287 Sb. z. a n. po případě u příslušníků bývalé finanční stráže podle vládního nařízení ze dne 4. září 1925 č. 189 Sb. z. a n., jímž byly pensijní a zaopatřovací požitky těchto příslušníků i jejich pozůstalých upraveny podle zásad posléz uvedeného zákona.

V Praze dne 20. dubna 1926.

Ministr financí:

Dr Engliš v. r.

XXI./250 (původní znění).

Odpověď

ministra sociální péče

na interpelaci poslanců H. Tichiho, A. Stenzla, E. Eckerta a druhů

o zavedení všeobecného nedělního klidu v českých venkovských městech (tisk XIII./97).

Administrativní úprava nedělního klidu jest souběžnou akcí se zákonodárnou úpravou nedělního klidu, k níž zavdaly podnět iniciativní návrhy poslamce Tučného a soudruhů č. t. 2/1920 posl. sněm. Národního shromáždění a poslance Kleina a druhů č. t. 3665/1922 posl. sněm. Národního shromáždění, resp. nyní návrhy poslance Kleina a soudruhů č. t. 29/1925-II, a poslance Bergmanna a druhů č. t. 33/1925-II, posl. sněm. Národního shromáždění. O postupu této administrativní úpravy nedělního klidu podána byla v dubnu 1924 subkomitétu pro záležitosti soukromých zaměstnanců zpráva poslanecké sněmovny Národního shromáždění, kteráž to zpráva byla vzata na vědomí a resolucí tohoto subkomitétu bylo vysloveno přání, aby se v administrativní úpravě s urychlením pokračovalo.

Tato úprava spadá podle čs. IX. zákona o nedělním klidu v samostatnou působnost zemské správy politické, jež rozhoduje po vyslechnutí obchodních a živnostenských komor, jakož i příslušných obcí, společenstev a výborů pomocnických hromad, jak předpisuje zákon. Zvláštní zřetel při tom vzat byl k potřebám venkovských měst v Čechách, kde ve většině případů jest dosud zachován dřívější stav.

Poněvadž interpelace neuvádí konkrétních případů, kde by zemská správa politická v Praze nebyla dbala předpisů zákona, mohlo ministerstvo sociální péče jen zdůrazniti zemské správě politické, aby dbala úplnosti ve výslechu zájemníků podle 1. odst. čl. IX. zákona o nedělním klidu, a došlé stížnosti živnostenských společenstev podrobovala přezkoušení. Co se týče článku XIII. zmíněného zákona, jenž jedná o případné revisi nařízení, vydaných zemskými správami politickými o nedělním klidu, zkoumá ministerstvo každý případ velmi bedlivě a mohlo by jen v těch případech působiti k jejich změně, kdyby nalezlo pro to nesporně závažné důvody, nemůže však mimo rámec zákona omezovati zemskou správu politickou v působnosti jí příslušející.

V Praze dne 19. dubna 1926.

Ministr sociální péče:

Dr. Schieszl v. r.

XXII./250 (původní znění).

Odpověď

ministra školství a národní osvěty na interpelaci poslanců dra Spiny, dra Feierfeila, Horpynky, Simma, Stenzla a druhů

o restrikci na německých obecných a občanských školách (tisk IV./49).

Ustanovení zákona ze dne 22. prosince 1924 č. 286 Sb. z. a n., o úsporných opatřeních ve veřejné správě vztahují se též na obor národního školství. Aby bylo vyhověno §u 27 zmíněného zákona, bylo nutno přezkoumati dosavadní organisaci tohoto školství a učiniti potřebná opatření.

Poněvadž školské úřady a orgány řídily se v těchto věcech platnými normami a ježto též legitimovaní činitelé měli možnost dovolati se opravami prostředky přezkoumání dotčených rozhodnutí, není důvodu naříditi všeobecnou revisi oněch případů, kde šlo o zrušení školy neb třídy. Dlužno dále uvésti, že velká většina dotčených rozhodnutí nabyla již právní moci, takže není též možno pozměniti je v prozatímní.

V Praze dne 16. dubna 1926.

Ministr školství a národní osvěty:

Dr. Krčmář v. r.

XXIII./250 (původní znění).

Odpověď

ministra sociální péče

na interpelaci poslance Josefa Patzela a druhů

o provádění péče o nezaměstnané Všeobecným pensijním ústavem (tisk IV./22).

Hledíc k požadavkům, předneseným z různých stran proti obmezování výplaty podpor v nezaměstnanosti Všeobecným pensijním ústavem na příslušníky odborových organisací, které jsou zmocněny ministerstvem sociální péče k výplatě státního příspěvku k podpoře nezaměstnaných podle zákona ze dne 19. července 1921, č. 267 Sb. z. a n., zabývala se správní komise Všeobecného pensijního ústavu ve schůzi dne 4. března 1926 opětně touto otázkou. Ve schůzi bylo konstatováno, že tyto podpory jsou rázu fakultativního a že k ustanovení směrnic pro jich povolování je kompetentní jen správní komise, která též uvolňuje příslušné prostředky (§ 54 stanov Všeobecného pensijního ústavu), a že postup ústavu v tomto směru odpovídá zákonu a stanovám.

Všeobecný pensijní ústav řídil se při stanovení směrnic pro povolování podpor v nezaměstnanosti pojištěncům touto úvahou: Zákon ze dne 19. července 1921, č. 267 Sb. z. a n., a státním příspěvku k podpoře nezaměstnaných umožňuje povolení státního příspěvku k podpoře nezaměstnaných každé organisaci, která se zaváže přijati zaměstnance příslušného odboru za člena, členství v odborové organisaci nesmí býti vázáno jinou podmínkou než tím, že člen je zaměstnán v příslušném pracovním odboru a platí organisaci stanovené příspěvky; odborová oranisace může však omeziti členská práva některého ze svých členů pouze na nárok na podporu v nezaměstnanosti a státní příspěvek k ní a upraviti přiměřeně povinnosti tohoto člena. Poněvadž zmocnění k výplatě státního příspěvku k podpoře nezaměstnaných bylo do dnešní doby dáno 133 organisacím nejrůznějších odborů nelze tvrditi, že by na zaměstnance bylo působeno, aby se organisovali v určitých stranách, neboť § 4 zmíněného zákona výslovně stanoví, že se při volbě, organisace a zjištění příslušnosti k ní zaručuje zaměstnancům úplná svoboda. Ve skutečnosti působí zákon o státním příspěvku na zaměstnance toliko v jediném směru, aby - chtějí-li si získati nárok na státní příspěvek - pojistili se proti nezaměstnanosti přistoupením za členy splacením příspěvku odborové oranisace, kterou si ve svém pracovním odvětví mohou sami vyvoliti. Kdyby Všeobecný pensijní ústav poskytoval podpory v nezaměstnanosti i těm pojištěncům, kteří nejsou členy takových odborových organisací, byli by tito ve značné výhodě proti členům organisovaným, poněvadž tito musí platiti do odborových organisací příspěvky, aby si zajistili podporu v nezaměstnanosti, kdežto neorganisovaní by měli nárok na podporu vůči ústavu bez placení zvláštních členských příspěvků. Třeba dále uvážiti, že organisace ve vlastním zájmu lépe kontrolují skutečnou a nezaviněnou nezaměstnanost a zaručují tím bezpečněji vyřadění osob podpory nezasluhujících. Z uvedených důvodů setrvala správní komise Všeobecného pensijního ústavu na dosavadním způsobu podpory nezaměstnaných pojištěnců.

Poněvadž vylíčený postup v tom o ohledu autonomního Všeobecného pensijního ústavu neodporuje platným předpisům, nemám zákonitého podkladu k zakročení z práva dozorčího podle § 78 pensijního zákona.

V Praze dne 22. dubna 1926.

Ministr sociální péče:

Dr. Schieszl v. r.

XXIV./250 (původní znění).

Odpověď

ministra pošt a telegrafů

na interpelaci poslance Platzera a druhů

o obchůzce samot (tisk VI./22).

Již podle poštovního řádu z roku 1916 a předpisů na tomto podkladě vydaných nemá pošta povinnosti, aby doručovala poštovní zásilky do odlehlých samot a má ponechati zpravidla jejich obyvatelům, aby si je buď sami odnášeli z pošty, nebo, aby zmocnili k jejich přijímání osobu, do jejíhož bydliště dochází přespolní listonoš.

Důvodem tohoto opatření byla již tehdy úspora osobních nákladů, jejichž výše v takových případech není v nijakém poměru s nepatrným počtem zásilek, o něž tu jde.

Těchto úsporných ohledů musí býti dbáno tím spíše nyní a to nejen se zřetelem na povinnosti, jež Československé poště, jakožto podniku, ukládá provádění zákona ze dne 18. prosince 1922, č. 404 Sb. z. a n., nýbrž i vzhledem na zmenšený počet personálu v důsledku zákona ze dne 22. prosince 1924, číslo 286 Sb. z. a n.

Případy však, v nichž řečené omezení doručovací služby nastalo nebo snad ještě nastane, se pokaždé napřed bedlivě zkoušejí a jsou ostatně řídké, takže nelze mluviti o poškozování zájmů tisíců státních občanů; také se nedotýkají snad jen určitých krajů, nýbrž vyskytují se všude, kde jsou důvodny.

V Praze dne 18. dubna 1926.

Ministr pošt a telegrafů:

Dr. Fatka v. r.

Překlad ad I./250.

Antwort

des Ministers für Schulwesen und Volkskultur

auf die Interpellation der Abgeordneten Tichi, Stenzl, Eckert, Hodina und Genossen

betreffend die Nebenregierungen der verschiedenen privaten Vereine, besonders

Ortsgruppen der "Národní Jednota" (Druck II./49).

Zu den Angaben der Interpellation führe ich an, daß das Ministerium für Schulwesen und Volkskultur in der im Petite der Interpellation angeführten Art und Weise vorgehen konnte. Vom Standpunkte des Verwaltungsverfahren kann nämlich niemanden verwehrt werde, den Behörden und Prganen der Staatsverwaltung Hinweise in solchen Angelegenheiten zu machen, welche in größerem oder geringerem Maße die Tätigkeit des betreffenden Gliedes der staatlichen Administrative berühren.

Prag, am 16. April 1926.

Der Minister für Schulwesen und Volkskultur:

Dr. Krčmář m. p.






Překlad ad II./250.

Antwort

des Ministers für nationale Verteidigung

auf die Interpellation des Abgeordneten Dr. Schollich und Genossen

betreffend die Scharlachfälle neim Art. - Reg. 8 in Grätz (Druck XIII./22).

Das Ministerium für nationale Verteidigung ist sich der Unterbringungsmängel beim 8. Art. - Regimente voll bewußt.

Das Militärverwaltung ist bemüht, mit allen mäkligen Mitteln diesen Mängeln abzuhelfen, weil darunter sowohl die Gesundheit der Giganten und der Mannschaft, als auch das wertvolle Artilleriematerial leiden, auf dessen Erhaltung jährlich außerordentliche Beträge aufgewendet werden. Es ist natürlich, daß diese Verhältnisse auch die militärische Ausbildung und Disziplin gefährden.

Was die bei der in den Barackenkasernen in Grätz untergebrachten Mannschaft auftretenden Erkrankungen anbelangt, erlaube ich mir anzuführen, daß in der letzten Zeit 8 Soldaten an Scharlach erkrankt sind, von denen einer der Krankheit erlag, der neunte Soldat erkrankte am Weihnachtsurlaub.

Obwohl Erkrankungen ziemlich häufig auftreten, kann auch in diesem Falle nicht von einer Epidemie gesprochen werden. Die Erkrankung ergriff weder im letzten Falle, noch im Jahre 1924, wo der damalige Regimentskommandant von der Grippe hinweggerafft wurde, eine größere Anzahl von Personen.

Ich wiederhole, daß die Militärverwaltung mit allen Mitteln dahin arbeitet, um die Einquartierungsverhältnisse zu verbessern, welche zwar sich gegenüber den ersten Zeiten der Republik wesentlich geändert haben, aber die Ergebnisse sind infolge der begrenzten finanziellen Bereitschaft immer noch unwesentliche. Es werden bloß die notwendigsten Reparaturen vorgenommen, während eine radikalere Abbilfe am Platze wäre.

Während der Zeit der letzten Reparaturen und der Herstellung neuer Fußböden in den Ubikationen der 4. und 7. Batterie war die Mannschaft der Batterien gezwungen, eine Nacht Außerhalb der Ubikationen zu schlafen und da andere geeignetere Räumlichkeiten nicht vorhanden waren, wurde sie ausnahmsweise in die Ställe gelegt, um nicht Kälte zu leiden. Die Reparaturen wurden noch vor Ausbruch des Scharlachs durchgeführt.

Zur Zeit des Scharlachausbruches, wurden 13 Mann beim Regimente zurückbehalten, welche am 30. November hätten entlassen werden sollen. Sie wurden über direkten Befehl des Chefs des Sanitätsdienstesinterniert, um die Verschleppung des Scharlachs unter die Zivilbevölkerung zu verhindern.

Über den Ausbruch des Scharlachs im Barackenlager wurden sifirt alle vorgeschriebenen Meldungen erstattet, so daß von einer Verheimlichung nicht gesprochen werden kann. Die Militärverwaltung wird, um in den Grenzen der Möglichkeit und der vorhandenen Mittel die mit der Einquartierung des Militärs in Grätz verbundenen Schwierigkeiten zu verringern und die Gesundheit der Soldaten zu schützen, einige kleinere Zubauten und außerdem auch die notwendigen Verschiebungen der Truppenkörper im Bereiche der betreffenden Division vornehmen.

Prag, am 16. April 1926.

Der Minister für nationale Verteidigung:

Syrový m. p.






Překlad ad III./250.

Antwort

des Ministers für soziale Fürsorge

auf die Interpellation der Abgeordneten H. Tichi, A. Stenzl, E. Eckert und Genossen

betreffend die Regelung der Arbeitszeit im Bäckergewerbe (Druck XV./97).

Die Frage der Nachtarbeit im Bäckergewerbe ist bereits mehrere Jahre Gegenstand besonderer Aufmerksamkeit des Ministeriums für soziale Fürsorge. Dasselbe hat in dieser Angelegenheit mehrere Enqueten mit den Interessenten abgehalten (am 10. Mai und 30. September 1922 im Ministerium für soziale Fürsorge und am 1. Dezember und im Jänner 1924 im Ministerium für Volksverpflegung), aber eine Einigung nicht erzielt. Es handelte sich damals um das Begehren der Großbäckereinen, welche sich um eine teilweise Bewilligung der Nacharbeit im Bäckergewerbe bemühten. Dieses Verlangen stieß auf den Widerstand der Kleingewerbebäckereinen und der Bäckerarbeiter. Da sich die Parteien nicht einigten, wurde der bisher geltende Stand beibehalten. Die Ansichten änderten sich zu Beginn dieses Jahres bei der Enquete der Interessenten am 1. Februar 1926 insoweit, als neben den Vertreten der Großbäckereinen auch die Vertreter der Bäckergenossenschaften das Verlangen aussprachen, daß eine frühere Stunde zum Beginne der Arbeiten beim Brottisch bewilligt werde. Die Vertreter der Arbeiter stellen sich aber neuerlich gegen dieses Begehren und es kam zu keiner Einigung zwischen den Parteien. Im Hinblicke auf die Ergebnisse der letzterwähnten Beratung untersucht nunmehr das Ministerium für soziale Fürsorge, ob die Voraussetzungen für eine allfällige Neuregelung der Arbeitszeit im Bäckereigewerbe gegeben sind.

Prag, am 19. April 1926.

Der Minister für soziale Fürsorge:

Dr. Schieszl m. p.







Překlad ad IV./250.

des Ministers für Schulwesen und Volkskultur

auf die Interpellation des Abgeordneten Böhm und Genossen

in Angelegenheit der Wiedererrichtung der einklassigen Bolksschule in Rennersdorf,

Post Dittersbach, politischer Bezirk Tetschen (Druck VIII./97).

Die Rennersdorfer einklassige Volksschule wurde vom Landesschulrate in Prag aufgelassen, weil ihre Forfdauer durch die Anzahl der Schüler nicht gerechtfertigt war; die Schule zählte bei ihrer Auflassung nur 11 Schüler, eingerechnet auch einige Weisenkinder, die von der Landeskommission für Jugendfürsorge in die Rennersdorfer Schule geschickt wurden.

Die Angelegenheit der Errichtung einer Expositur in der genannten Gemeinde befindet sich nun nach dem Berichte, den mir bei den zufolge der Anregung dieser Interpellation vorgenommenen Erhebungen der genannte Landesschulrat vorgelegt hat, in dem Stadium, daß die erforderlichen Erhebungen zur Durchführung gelangt sind, so daß es möglich war, die Akten dem Landesverwaltungsausschuße als dem Konkurenzfaktor zur Äußerung zuzusenden.

In konkreten Fällen, die Volksschulen (nicht Minderheitsschulen) betreffen, entscheidet das Ministerium für Schulwesen und Volkskultur im Instanzenzuge.

Prag, den 14. April 1926.

Der Minister für Schulwesen und Volkskultur:

Dr. Krčmář m. p.





Překlad ad V./250.

Antwort

des Ministers für soziale Fürsorge

auf die Interpellation der Abgeordneten H. Tichi, A. Stenzl, E. Eckert und Genossen

betreffend die Handhabung des Sonntagsruhegesetzes im Bäckergewerbe (Druck XIV./97).

Die administrative Regelung der Sonntagsruhe gehört nach Art. IX des Gesetzes über die Sonntagsruhe zum selbständigen Wirkungskreise der politischen Landesverwaltung, die in der Frage des sonntägigen Verkaufs der Bäckereierzeugnisse im Einklang mit den übrigen Branchen der Handelsgewerbe vorgehen muß. Vor Herausgabe der Sonntagsruhe hört die politische Landesverwaltung nach Vorschrift des Gesetzes die Handels- und Gewerbekammern, sowie die zuständigen Gemeinden, Genossenschaften und Ausschüsse der Gehilfenversammlungen und entscheidet nach freiem Ermessen mit Rücksichtnahme auf die Bedürfnisse der betreffenden Landesgebiete. Die Sonntagsruhe für den Verkauf der Bäckereierzeugnisse ist, soweit sie irgendwo eingeführt ist, die Folge der Sonntagsruhe für die Arbeit in der Bäckereierzeugung, auf welche sich die Teilnehmer der Enquete über die 8stündige Arbeitszeit im Bäckergewerbe im Jahre 1922 geeignet haben.

Prag, am 19. April 1926.

Der Minister für soziale Fürsorge:

Dr. Schieszl m. p.




Překlad ad VI./250.

Antwort

des Vorsitzenden der Regierung

auf die Interpellation des Abgeordneten O. Horpynka und Genossen

wegen der angeblich bestehenden Absicht, die Direktorstelle an einer deutschen Mittelschule mit einem Čechen zu besetzen (Druck XVI./181).

Bis die in der Interpellation erwähnte Direktorstelle erledigt sein wird, wird zum Zwecke ihrer Besetzung der Konkurs ausgeschrieben werden.

Vorläufig ist diese Angelegenheit nicht aktuell.

Prag, den 19. April 1926.

Der Vorsitzende der Regierung:

Černý m. p.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP