II. volební období. | 2. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Velkoobchod s alkoholovými nápoji jest svobodná
živnost.
Obchod s alkoholovými nápoji v drobném a
jejích výčep jest vázán úřední
koncesí. Obchodem v drobném jest, když množství
pálených lihových nápojů prodané
najednou témuž zákazníkovi, nepřesahuje
20 litrů a kvašených nápojů (piva,
vína, šumivého vína, ovocného
vína, moštu) 100 litrů.
Velkoobchod s lihovými nápoji a prodej v drobném
jest svobodná živnost, jejich výčep
jest však rovněž vázán úřední
koncesí. Nealkoholovými (lihuprostými) nápoji
jest rozuměti všechny nápoje, které
neobsahují pres 0.5 objemových procent alkoholu.
Výrobci nebo velkoobchodníkovi s alkoholovými
nápoji nebo ve spojení s jinými obchody v
drobném se zakazuje prodej alkoholových nápojů
v drobném a jejích výčep.
Smlouvy, že od jednoho nebo několika výrobců
nebo velkoobchodníků bude odbírána
veškerá potřeba alkoholových nápojů,
nebo část jíž určená nebo
která teprve určena bude, jsou neplatně.
Smlouvy nebo úmluvy, které snad byly uzavřeny
ve spojení s těmito smlouvami, i když to snad
jsou jen vedlejší ustanovení, jsou platné,
pokud nejsou zakázaně samy o sobě.
Koncese k obchodu s alkoholovými nápoji v drobném
nebo k jejich výčepu se uděluje na dobu nejvýše
20 let. Po uplynutí doby, na niž byla koncese udělena
oprávnění zaniká.
Oprávnění k prodeji alkoholových nápojů
v drobném nebo k jejich výčepu platná
jíž v době, kdy tento zákon počne
účinkovati, zanikají, jestliže jíž
trvala aspoň 10 let před tímto dnem, nebo
byla-li udělena po 1. lednu 1924, v 10 letech, jinak v
20 letech počítaje od doby, kdy tento zákon
počne účinkovati.
Radikovaná oprávnění zanikají
rovněž 10 let po dní, kdy tento zákon
počne účinkovati, avšak obec zaplatí
poslednímu vlastníku náhradu. Předpisy
o ustanoven této náhrady budou vydány nařízením.
Koncese k prodeji alkoholových nápojů v drobném,
nebo jejích výčepu v nádražních
restauracích zanikají 3 měsíce po
dni,kdy tento zákon počne účinkovati
a nebudou více uděleny.
Obchod s alkoholovými nápoji v drobném a
jeho výčep musí majetník koncese vykonávati
osobně. Je-li majetníkem koncese právnická
osoba, musí koncesí vykonávati osoba oprávněná
k zastupování.
Pronajmouti tuto živnost nebo dáti jí vykonávati
zástupcem nebo převésti jí jednáním
mezi živými nebo dědictvím není
možno. Postihla-li majetníka živností
invalidita, může živnostenský úřad
I. stolice připustiti, aby živnost byla pronajata,
nebo vykonávána zástupcem, kdyby zánikem
živnostenského podniku byla ohrožena výživa
majetníka živností a osob, jež jest podle
zákona povinen živiti. Rovněž tak může
živnostenský úřad I. stolíce
po smrti majetníka koncese na pouhé oznámení
dovoliti, aby se na dobu vdovství, nebo než potomci
stanou se dospělými, provozovala živnost dále
na účet vdovy nebo nedospělých, k
dědictví oprávněných potomků,
kdyby odepřením dalšího provozu živností
byla ohrožena jejich výživa. Bylo-li manželství
rozvedeno nebo rozloučeno vinou vdovy, nemá nároku
na další provozování živností.
Nové koncese k provozování obchodu s alkoholovými
nápoji v drobném nebo k jejích výčepu
nebo propadlé koncese smějí býti jen
tehdy uděleny, nebo znovu uděleny, jestliže
počet koncesí provozovaných v obcích
není větší než v poměru
ku 500 obyvatelů v městech přes 10.000 obyvatelů
a 1 ku 400 v menších obcích.
Zanikne-li koncese před uplynutím doby, na níž
byla udělena, tím, že se jí majetník
živností zřekne, nebo jeho smrtí, úředním
zákazem nebo jakýmkoliv jiným způsobem,
lze jí opět uděliti - je-li to vůbec
přípustně - jen na zbývající
část původní doby koncese.
Za 10 let po tom, co tento zákon nabyl účinnosti,
rozhodne obyvatelstvo každé obce, zda a v jaké
míře se v ní mají dále udělovati
koncese pro obchod s alkoholovými nápoji v drobném
a jejích výčep a kolik koncesí vůbec
přípustných podle klíče obyvatelstva
(§ 5) se má dále uděliti. Toto rozhodnutí
se stane hlasováním všech občanů,
kteří mají v oné obcí aktivní
volební právo. Hlasování provede okresní
politický úřad. Náklady budou hrazeny
z výnosu povolovacích poplatků (§§
9 a 11)a z výnosu obchodu s alkoholovými nápoji
a jejích výčepu (§ 8) provozovaného
obcí. Hlasovati není nikdo nucen; hlasuje se úředními
hlasovacími lístky; hlasování jest
tajné a platně bez zřetele k počtu
odevzdaných hlasů.
Hlasovati se dává o těchto otázkách:
1. Mají býti uděleny všechny koncese
přípustně podle klíče obyvatelstva
v §u 5?
2. Má býti počet koncesí, které
mají býti uděleny, menší o 25%,
50% nebo 75% než by bylo přípustné podle
§ 5?
3. Nemají již býti udělovány
vůbec zádně koncese?
Aby bylo lze přivoditi změnu poměru,jaký
je v době hlasování, musí aspoň
55%všech odevzdaných hlasů žádati
změny. Hlasy, odevzdané pro větší
změnu, nedosáhnou-li 55%, připočtou
se k hlasům odevzdaným pro změnu menší.
Hlasování se opakují v 10letých obdobích.
Bude-li aspoň 55% odevzdaných hlasů žádati,
aby všechny koncese platně v době hlasování
propadly, zaniknou koncese provozované obcí nebo
obecně prospěšnými společnostmi
do roka, koncese udělené fysickým osobám
v 10 letech po hlasování, jestliže doba, na
niž byla udělena koncese, již sama o sobě
neuplynula dříve podle §u 3 tohoto zákona.
Živnostenský úřad I. stolice jest odpovědný
za provedení výsledku hlasování lidu.
Na udělení koncesí, které jsou přípustné
podle výsledku hlasování lidu, přísluší
obci přednostní právo. Živnostenský
úřad I. stolice vyzve tedy obec, ustanoviv lhůtu
nejméně 3 měsíců, aby oznámila,
chce-li užíti tohoto svého přednostního
práva. Zřekne-li se obec svého přednostního
práva, nebo v této lhůtě zprávy
nepodá, živnostenský úřad I.
stolice zadá koncese veřejnou soutěží.
Soutěž se vyhlásí způsobem v
místě obvyklým, při čemž
jest ustanoviti 30tidenní lhůtu k podání
námitek. K vyšetření námitek
proti udělení koncesí jsou oprávněny
obce, sousedé provozoven, veřejné a soukromé
ústavy sociální péče, školní
správy, spolky potírající alkohol
a spolky vzdělávací, lidové a dělnické
útulky. Námitky jest podati u živnostenského
úřadu I. stolice, který o nich rozhodne,
a úřadům, korporacím nebo osobám,
které podaly námitky, dodá písemný
nález opatřený důvody. Proti tomuto
nálezu není zvláštního právního
prostředku.
Uchází-li se o rozepsané koncese ťobecně
prospěšná společnostŤ, která
se zaváže ze zbytek zisku z výčepu a
prodeje alkoholu odevzdá po srážce obchodních
výdajů a přiměřeném
zúročení listiny a provozovacího kapitálu
k účelům uvedeným v § 8 a ze
se při svém hospodaření podrobí
dozoru obce, budiž jí dána přednost
přednostními uchazeči. Zásady a podmínky,
za nichž se mohou takovéto společnosti tvořiti
a býti uznány, budou ustanoveny nařízením.
Udělení koncese se veřejně vyhlásí.
Proti tomuto udělení se mohou sbory, úřady
a osoby vyjmenované v 1. odstavci tohoto paragrafu odvolati
do 30 dnů počínaje ode dne vyhlášky
k živnostenskému úřadu II. stolice a
proti rozhodnutí tohoto úřadu ve lhůtě
30 dnů od dodání odvolání k
ministerstvu vnitra.
Obec nebo obecně prospěšná společnost,které
obchodují s alkoholovými nápoji v drobném
nebo mají jejích výčep, jsou vázány
ustanoveními tohoto zákona zvláště
nesmějí podniky pronajmouti nýbrž musí
je provozovati ve vlastní režii svými zřízenci.
Zřízenci musí míti pevný plat
a nesmí míti zájmu na zisku provisemi, podílem
na zisku, remuneracemi, řídícími se
podle hospodářských výsledků
závodu nebo jiným způsobem.
Celého čistého výtěžku
vyplývajícího z prodeje alkoholových
nápojů v drobném nebo jejich výčepu
se použije po srážce úroků a splátky
investované jistiny a po srážce provozovacích
nákladů na potírání alkoholismu
na zřízení a udržování
abstinentních lidových domů a jídelen,
veřejných knihoven, lázní, hřišť
a cvičišť a k vyplácení náhrad
za radikované koncese. Dohled nad tím provádí
politický úřad I. stolice.
Fysická osoba může dostati a provozovati jen
jednu koncesí. Obce a obecně prospěšné
společností smějí provozovati koncesí
několik, také všechny, které budou v
obci uděleny. Obecně prospěšné
společnosti mohou rozšířiti svůj
obor působnosti také na několik obcí.
Za udělení koncese k prodeji alkoholových
nápojů v drobném nebo jejích výčepu
jest zapraviti poplatek, jehož výše bude určena
nařízením. Od tohoto poplatku jsou osvobozeny
jen obce, které získají koncese. Poplatek
přísluší obcí, která ho
použije podle § 8 tohoto zákona.
Ustanovení tohoto zákona platí také
pro stáčení piva do lahví po živnostensku,
k prodeji piva v lahvích, jež jest pokládati
za obchod v drobném podle tohoto zákona. Piva v
lahvích nesmějí prodávati zvláště
výrobci a velkoobchodníci s alkoholovými
nápoji ani ve spojení s jinými obchody v
drobném.
Obchod v drobném s bonbony obsahujícími likéry
a jiným cukrovím obsahujícím alkohol
jest vázán koncesí, za jejíž
udělení jest zaplatiti poplatek, který bude
stanoven nařízením. Poplatek přísluší
obcí, která ho použije podle § 8 tohoto
zákona. Koncese se udělují na dobu 20 let.
Nezapočítávají se do počtu
koncesí přípustných podle klíče
obyvatelstva v §u 5. Jestliže se pří hlasování
podle §u 6 odpoví na třetí otázku
kladně, propadají i tyto koncese a nesmí
býti více obnoveny.
Obchod v drobném s likérovými bonbony a jiným
cukrovím obsahujícím alkohol lze provozovati
s jiným obchodem v drobném (cukrářstvím,
obchodem se smíšeným zbožím a pod.).
Ale obchodníci jsou povinní zboží obsahující
alkohol chovati odděleně a zřetelně
je označiti jako zboží obsahující
alkohol. Prodej tohoto zboží mladistvým osobám
do dokonaného 18. roku věku se zakazuje a trestá
jako přestupek živnostenského řádu.
Předpisy živnostenského řádu
ve znění vyhlášky ministerstva obchodu
ze dne 16. srpna 1907, č. 191 ř. z., dále
zákona ze dne 12. dubna 1907, č. 210 ř. z.
a nařízení vydaných na základě
živnostenského řádu,která se
příčí ustanovením tohoto zákona,se
ruší.
Tento zákon nabývá účinností
tři měsíce po svém vyhlášení.
Provedením jeho se pověřuje ministr vnitra
po dohodě s ministrem obchodu a ministrem zdravotnictví
a tělesné výchovy.
Zhoubné účinky alkoholismu a pijáckých
zvyků na tělesně, duševní a mravní
blaho národů vyžadují ve stále
stoupající míře pozorností
a péče vlád a lidových zastupitelstev.
Jest sice správné, že spotřeba alkoholových
nápojů v absolutních množstvích
ještě nikde nedosáhla oné výše,
jaká byla před válkou; přes to vsak
nyní nebezpečí hrozí mnohem více,
poněvadž obyvatelstvo bylo všude válkou,
jejími účinky a následky podstatně
poškozeno na těle, na duši i na mravech, poněvadž
mládež béře účastna požitku
alkoholu způsobem, který vzbuzuje obavy, poněvadž
rozvrat hospodářských a sociálních
poměrů činí lidový organismus
daleko citlivější a potomstvo jest mimořádně
ohroženo. Tuberkulosy a pohlavních nemocí,
obou nejnebezpečnějších morů
přítomností, nelze vůbec potírati
s úspěchem, nebude-li se zároveň vésti
boj proti pijáckým nemravům.
Pro střední Evropu se však k tomu druží
ještě jiný, velmi závažný
moment. Spojené státy Severoamerické se osvobodily
od alkoholu; v krátké době bude je následovati
Kanada a Mexiko. Na severu Evropy jsou jíž na cestě
ke státnímu zákazu. Finsko jej jíž
má, ani ne v desíti letech se uskuteční
ve Švédsku a Norvéžsku, Dánsko
zavádí nyní určovací právo
obcí, které bylo vždy prvním stupínkem
k zákazu; věří-li někdo, že
se Amerika od zákazu opět odvrátí,
je to hrubý omyl, naopak, zákaz se provádí
rok od roku přísněji a s větším
úspěchem. Znamená to, že hospodářská
převaha Ameriky mimořádně stoupá,
že soutěž s ní bude stále těžší.
Podnikatelstvo a dělnictvo americké, avšak
také skandinávské, budou proti našemu
tím, že se osvobodí od alkoholu, v takové
převaze, že bez toho hrozící rozpadnutí
střední Evropy jež lze snad jíž
stěží odvrátiti, bude činiti
strašlivé pokroky.
Právě v tom o posledním, nejhorším
nebezpečí jest nejsilnější popud,
aby se ihned sáhlo ke všem prostředkům,
které i u nás mohou vésti k osvobození
národů od alkoholu.
Především jde o osvětovou práci;
jest nezbytná a musí předcházeti všechna
zákonodárná opatření, neboť
jen pří dostatečné úpravě
mohou zákony míti očekávaný
účinek. Do rámce osvětové činnosti
náleží také soustavně vyučování
proti alkoholu, které jest bohužel u nás stále
ještě zanedbáváno od obecně školy
až do škol vysokých; každý Amerikán
to potvrdí, že zavésti zákaz jednolitou
vůlí tak převážně většiny
národa, bylo možno jen proto, že sémě
k tomu zasela škola. Proto by se také v našem
státě měla vyučovací správa
podrobněji zabývati tímto problémem.
Osvětová činnost a poučování
mohou však působiti jen do určitých
mezí, za ně pak jíž selhávají.
Také ve státech, které jíž jsou
nebo byly zralé pro zákaz, se nepodaří,
aby učinily z více než 10% obyvatelstva abstinenty;
jest vyloučeno, aby alkoholismus mohl býti vymýcen
jedině osvětovou činností. Proto skoro
všechny státy přešly k tomu, že požívání
alkoholu upravují a omezují zákony.
Jistě nikde již není výčep a
prodej alkoholových nápojů úplně
volný, právě tak,jako jest všude zavedeno
nucené povolování k výčepu
a zpravidla také k prodeji v drobném jest třeba
úředního povolení. Užívá
se ho k tomu, aby se jednak udržoval počet výčepů
v určitých obyčejně ovšem příliš
daleko vedených mezích a jednak aby se dozíralo
na mravní a hospodářské vlastnosti
hostinských. Že se všude uděluje příliš
mnoho povolení, pochází zvlástě
z toho, že stát a obce samy velikou měrou mají
na odbytu alkoholu hospodářský zájem,
takže pro výtěžek z dávek z alkoholu
nedbají zdravotních a mravních hledisek.
Dále byrokratismus, protekce a staré nešvary
vykonávají svůj zhoubný vliv.
Vedle toho dějí se pokusy omezením výčepní
doby, zákazem čepování o nedělích,
sobotách, výplatních dnech, podávání
alkoholových nápojů pijákům,
nežalovatelností dluhů za pití atp.,
čeliti více nebezpečí alkoholismu.
Ve starém Rakousku byl pijácký zákon
ze dne 23. června 1881, který již dávno
byl uznán za nepostačující; do roku
1908 byly podány ne méně než 3 iniciativní
návrhy a 4 vládní návrhy na nový
zákon proti opilství, které však nebyly
vyřízeny; poslední vládní návrh
z r. 1908,jímž měly bytí vydány
ťpředpisy k zamezení opilstvíŤ,
dostal se sice až do výboru,avšak nebyl již
přijat; opatření, která v něm
byla ustanovena, byla ovšem naprosto nepostačitelná
(srovnej Holitscher ťVládní návrh zákona
proti opilstvíŤ Kampf, ročník II, sešit
5, str. 221 a násl).
Udál se také pokus snížiti spotřebu
alkoholových nápojů jejich vysokým
zdaněním a tak potírati alkoholismus. Všude,
kde má býti zvýšena daň z piva
nebo kořalky,vždy se praví v důvodech,
které přednášejí ministrové
financí, že se tím má také potírati
opilství. Ve skutečností je však tento
účinek vždy sotva patrný a velmi rychle
přejde; vlády se ovšem chrání,
aby tento požitek zdražily tak daleko, aby působil
prohibičně, poněvadž by se potě
nedosáhlo skutečného jejich účelu,
vzrůstu státních příjmů.
Poněvadž se všechny tyto konejšivě
prostředky ukázaly neúčinnými,
velmi mnoho států, mezi nimi zvláště
ty, které cítily, že jsou nejvíce ohroženy
stoupající záplavou alkoholu, v nichž
však také osvětová činnost mezi
lidovými vrstvami byla nejpokročilejší
- co zvláště zasluhuje zdůraznění
- kde demokraticky duch vládne ve vládě a
správě - sáhly k účinnějšíma
říznějším opatřením;
jsou to: vymýcení soukromého zájmu
na výčepu alkoholu určovací právo
obcí, státní zákaz.
Tento jest ovšem nejúčinnější
a nejjistější. Stát zakazuje výrobu,
dovoz a odbyt všech alkoholových nápojů.
Naprostý zákaz jest ve Spojených Státech
Severoamerických, Finsku a na Islandě, Nový
Fundland jest ťsuchýŤ; z devíti provincií
kanadských jest sedm suchých, jen dvě ještě
ponechávají obchod s alkoholem (Quebec a Britská
Kolumbie). Ve velké části provincií
Mexických jest již alkohol zakázán.
V latinských státech jihoamerických jest
jíž velmi silně hnutí pro zavedení
zákazu. V Egyptě byla podána králi
a vládě prosba s nesčetnými podpisy,
v níž se žádalo o zavedení státního
zákazu. V Rusku byl alkohol carským úkazem
na počátku války úplně zakázán,
což také přejala sovětská vláda.
Nyní podle zprávy Krasinovy jest výroba a
dovoz kořalky přísně zakázán,
víno a pivo jsou však dovoleny.
Státní zákaz předpokládá
však daleko pokročilé vzdělání;
u nás by nebyl pochopen a proto by byl nepřetržitě
přestupován; podloudnictví a tajné
pálení kořalky kvetly by přes všechny
tresty. V Americe a ve Finsku bylo bojováno proti alkoholu
přes 100 let se vší sílou, tam byla
půda připravena, což u nás ještě
daleko není.
Dále musí býti pamatováno také
na to,že u nás jsou spojeny s výrobou a odbytem
alkoholových nápojů velmi silně hospodářské
zájmy a to nejen velkokapitálu, nýbrž
i širokých vrstev obyvatelstva. I když se potlačením
požitku alkoholu zvýší kupní síla
obyvatelstva, stoupne odbyt užitečnějšího
zboží a osvětových statků, takže
konečný výsledek bude nesmírně
příznivý a pro národní hospodářství
užitečný, přece by pří
náhlé a předčasně přeměně
došlo k závadám a potížím.
Proto jest tedy třeba teprve pomalého a ponenáhlého
odpoutání, postiženým se musí
poskytnouti čas,aby si našli jiné výdělečné
odvětví. Pak také bude u nás doba
zralá pro státní zákaz.
Konečně hostinec, který v 95% případů
není nic jiného než dům, kde se pije,
má u nás ve společenských zvycích
národa významný úkol, který
pro tuto chvílí lze těžko nahraditi,
jak o tom ještě bude pojednáno. Proto také
musíme prozatím odmítnouti myšlenku
státního zákazu.
Bylo sice jíž uvažováno o návrhu,
aby stát zakázal prodej kořalky; po této
stránce jsou nám příkladem Norvéžsko
a Belgie kde jest zakázán výčep nápojů,
obsahujících přes 12 nebo 14 objemových
procent alkoholu; také v Rusku, jak jíž byla
učiněna zmínka, jest kořalka zakázána.
Tato myšlenka se nedá jen tak beze všeho odmítnouti,
neboť potřeba stále ještě vyžadující
alkoholu, dala by se potě ještě vždy upokojiti
vínem a pivem, hospodářské zájmy
věnované výrobě kořalky nejsou
příliš velké a hostinec mohl by zatím
ještě trvati dále. Avšak také zde
a právě zde bylo by očekávati nepřetržitě
přestupování zákazu a ve výčepech
by byly vedle piva nebo v pivě tajně nalévány
kořalky a účinný dohled byl by téměř
vyloučen. A zákaz kořalky má vždy
třídní ráz; bohatí mohou se
vždy opojiti pivem a vínem a za drahé peníze
si opatřiti likéry a pod., postižení
tím budou téměř výlučně
nemajetní.
Ve Švédsku učinili nejprve pokus, aby omezili
velkou spotřebu kořalky, jež vzbuzovala obavu,
tím, že monopolisovali výčep a odevzdali
jej obecně prospěšným společnostem,
jímž bylo povoleno čepovati v určitém
malém počtu výčepů ve městě.
Čistý výtěžek přesahující
5% zúročení vloženého kapitálů
připadá okresním správám které
ho mají použíti na sociální účely.
Soustava, která nese jméno města Gotenburgu,
v němž se jí po prvé použilo, jest
mnoho potírána, má ovšem mnohé
předností, avšak nepostačuje. Ve Štokholmu
musila býti doplněna také tím, že
každý, kdo si chce koupiti kořalku, musí
si koupiti lístek, který jej opravňuje k
odběru 4 litrů kořalky měsíčně.
Táto soustava pojmenovaná po dru Brattovi skutečně
způsobila úbytek spotřeby kořalky,
přes to však naprosto nepostačuje požadavkům
švédských přátel střízlivostí,
což jíž vysvítá z toho,že
se pří hlasování lidu v r. 1922 téměř
polovina obyvatelstva vyslovila pro státní zákaz.
U nás by měla soustava Gotenburgská význam
nanejvýš tehdy, kdyby se vztahovala nejen na kořalku,
nýbrž i na všechny alkoholové nápoje;
avšak to by bylo spojeno s tak nepřekonatelnými
potížemi při vykupování koncesí
atd., ze se jíž proto nemohlo mysliti na její
zavedení.
Vedle soustavy Gotenburgské mají však ve Švédsku
a zvláště ve venkovských okresích
místní volbu, která tam byla zavedena po
americkém vzoru jíž před desítiletími;
tím se stal švédský venkov (a také
norvéžský) skutečně ťsuchýmŤ.
Záleží v tom,že obyvatelům obce,
okresu nebo obvodu(ve Škotsku na příklad hrabství),
nebo městské čtvrti přísluší
právo, aby hlasováním rozhodly, je-li v obvodu,
o nějž jde, přípustný výčep
a prodej alkoholu (nehledě ovšem k lékárnám
na lékařsky předpis), či nikoliv.
Takovýmito hlasováními se stalo na příklad
ve Spojených Státech Severoamerických, Kanadě,
Skandinavii mnoho obcí, ba celé obvody suchými,
dříve ještě než byl alkohol zakázán
zákonem pro celý stát.
Místní volba, také místní veto
zvaná, byla poněkud v změněném
způsobě jako určovací právo
obcí uznána v posledních letech za nejlepší,
nejúspěšnější, nejbezvadnější
a nejdemokratičtější metoduk vytlačení
alkoholismu se všemi jeho účinky. Byla proto
zvolena za základ tohoto návrhu zákona.
Jakými prostředky má nyní určovací
právo obcí dosíci svého účelu?
Prvním účinkem má bytí dalekosáhlé
zmenšení počtu výčepů
a prodejen alkoholu.
Ovšem úbytek počtu výčepů
neznamená ještě naprosto zároveň
také úbytek spotřeby alkoholu, pří
nejmenším nemusí postupovati souběžně;
jest jasně, že se v moderním pivním
paláci spotřebuje více alkoholu, než
v nějakém tuctu drobných krčem. Přes
to však jest naléhavě třeba, aby se
nynější nesmírně velký
počet výčepů a prodejen zmenšil.
Ve většině zvláště menších
obcí připadá již na 80-100 hlav jeden
výčep, do toho však nejsou počítány
obchody s pivem v lahvích a obchody, v nichž se kořalka,
rum, víno, prodává v ťuzavřených
nádobáchŤ; uvážíme-li, že
ženy průměrně spotřebují
méně a odečteme-li dětí, starce
a nemocně, musíme přijíti k číslu,
že asi 30-40 mužů musí vydržovati
jeden hostinec. Vedlo to k tomu, že se návštěva
hostinců a požívání alkoholu
s tím spojeně staly občanskou povinností
a humánním činem (ťhostinský
chce přece také žítiŤ), a že
se spolkový život přizpůsobí
těmto poměrům. Zábavy jsou pořádány
proto, aby měl hostinský nějaký obchod
atd. Drobný hostinský jest mnohem více závislý
na pití svých hostů, než velký
restauratér, který vydělá na jídlech,
a svým osobním poměrem k hostům často
podporuje pijáctví. Také on jest příliš
často závislý na sládkovi a tím
nucen rozmnožovati odbyt všemi prostředky; vykonává
tedy vliv a jest jím na překážku odvratu
od alkoholu, přechodu k požívání
lihu prostých nápojů. Ze všech těchto
důvodů se musí každá úspěšná
reforma začíti zmenšením povolení
k výčepu.
Mimo to však a to jest snad nejdůležitějším
úkolem této reformy, aby celý náš
veřejný a společenský život vyvedla
z hostince, s nímž jest v daleko větší
míře spjat než u anglosaských a nordických
národů, avšak i u národů románských.
Nikdy se nepodaří osvoboditi lidi od alkoholu, pokud
se politický, odborový, společenský
a spolkový život bude vésti v hostinci a pro
nedostatek jiných místností, kde by se ubytoval,
se vésti musí. Vždyť se přece i
přednášky proti alkoholismu konají u
stolu s pivem! Teprve všimneme-li si, že jíní
národově, kteří naprosto nejsou abstinenty,
nýbrž píjí velmi řádně,
nikdy se neshromažďují k zasedáním
a schůzím, ke hře a tanci a spolkově
činnosti v hostinci, nýbrž v lidových
domech, domech strany nebo obecních, které jsou
samozřejmě vedeny úplně abstinentně,
poznáme, kde třeba započítá;
život národa musí býti vysvobozen z
tohoto proniknutí hostincem zamořeným alkoholem.
Tyto lidové domy a útulky chybí nám
téměř úplně; těch několik,
které máme ve větších městech,
jest vybudováno na výčepu alkoholu, mohou
jen jím býti udržovány, opět
jest zde povinnosti hodně píti, aby mohly býti
zaplaceny úroky z dluhů. Obrat může
zde však nastati jen tehdy, jestliže se počet
výčepů zmenší; tím se
uvolní vhodně místností a opatří
se peníze na zřizování lidových
domů. Toho všeho lze dosíci způsobem
navrženým v tomto návrhu.
Tento návrh předpokládá pronikavou
změnu zákonodárství o povolování
výčepů, jak jest ustanoveno živnostenským
řádem. První podmínkou jest, aby koncese
nebyly více udělovány jako dosud na neomezenou
dobu, nýbrž jen na určitou lhůtu, ne
příliš dlouhou; po jejím uplynutí
se musí žádati o nové udělení.
Nyní máme takový stav, že koncese, která
byla jednou udělena, nikdy více nezmizí.
I když se jí nepoužívá, zůstává
nedotknutelným majetkem rodiny,v níž trvá;
pronajímají ji, prodávají dědí,
propůjčují, přechází
s jedné budovy na druhou. Že by nějaká
hostinská koncese zanikla, jest mimořádně
řídká událost. Tento stav jest nezdravý
a klamný, původně nebyl ani úmyslem
zákonodárcovým vytvořil se však
liknavostí a pohodlností úřadů,
které přivřely i obě očí,
jestliže velký pivovar získal tucet koncesí,
zlořád, který byl napraven teprve před
nepříliš dlouhodobou.
V Anglii lze každé povolení odníti rok
jak rok, podle skotského zákona o výčepu
lihovin platí povolení 8 let. V tomto návrhu
bylo navrženo jako nejvyšší míra
doba 20 let, poněvadž lze míti za to, že
peníze vložené do podniku nebo do obchodu se
nejdéle za 20 let umořily; zpravidla by stačila
kratší doba.
Po 20 letech zaniká koncese ve všech případech,
ať jíž jest vlastníkem soukromá
osoba nebo společnost nebo obec. Musí se žádati
o nově udělení koncese. Nebude-li udělena,
nevzniká z toho žádný nárok na
náhradu, bude-li udělena, musí býti
znovu zaplacen poplatek za udělení (§ 9). Vzdá-li
se vlastník koncese před uplynutím 20 let
nebo zemře-li, koncese zaniká, nikdo jiný
nemá na ní nároku, nelze jí také
převésti nebo vykonávati zástupcem;
jen kdyby v případě smrtí nebo trvalé
invalidity vlastníkovy byla ohrožena hospodářská
existence ženy nebo vdovy nebo sirotků, lze koncesí
provozovati, je-li toho třeba, také zástupcem,
dokud neuplyne 20 let.
Na základě těchto zákonných
ustanovení musily by všechny nyní jíž
využité koncese a koncese provozované nejméně
20 let, propadnouti ihned po té, kdy tento zákon
nabude účinnosti; byla by to krutost, jíž
se musíme vyvarovati; děje se to tím, že
všechny koncese provozované podle § 3 návrhu
aspoň 10 let, budou trvati ještě dalších
10 let a pak propadnou; koncese udělené 10 let a
v kratší lhůtě budou platiti ještě
20 let. Poněvadž největší část
všech dnes platných výčepnických
koncesí trvá déle než 10 let, nastane
za 10 let po té, kdy tento zákon nabude účinnosti,
docela nový stav; to bude vhodná chvíle,
aby se zavedla nová soustava.
Stane se to tím způsobem, že se neudělí
více všech nynějších povolení
znovu, nýbrž jen určitý zlomek. Počet
výčepů a prodejen alkoholových nápojů
bude třeba uvésti v určitý poměr
k počtu obyvatelstva, jak se to jíž také
stalo jinde; tak v Holandsku, kde podle počtu obyvatelstva
v obcí připadá na 250 až 500 hlav jeden
výčep; v Polsku jest ustanoven jeden vyčep
na 2000 hlav; ve Škotsku připadá jedna prodejna
na 1000 lidí ve městech a 500 na venkově.
Ostatně tento záměr se jíž vynoří
také u nás a máme dokonce ministerské
nařízení, v němž se předpisuje,
že se při udělování koncesí
má přihlížeti k takovémuto poměru;
nesměla by se zde ovšem vůbec nikdy a nikde
uděliti nová koncese poněvadž poměr
jest všude daleko překročen, proto se nikdo
o toto nařízení nestará; naopak se
bude jako před tím vyhovovati přes nesmyslně
veliký počet koncesí téměř
každé žádostí o novou.
Klíč zvolený v návrhu 1 ku 500 obyvatelů
ve městech nad 1000 obyvatelů a 1 ku 400 v menších
místech, není jistě dalekosáhlý.
Pro malé město se 4000 obyvateli postačí
naprosto 10 výčepů a prodejen alkoholu, zvláště
bude-li míti veřejný lidový dům
se shromažďovacími místnostmi se zasedacími
síněmi a čítárnami, který
beztoho uspokojí potřebu společenského
života, spolkové činnosti a četby.
Musíme na tom trvati, aby i prodej alkoholových
nápojů, tedy obchody s pivem v lahvích, obchody
s vínem a likéry, podléhaly koncesí
a byly zahrnuty do poměrného čísla,
poněvadž jinak bude účel reformy zmařen.
Velká část prodejů lahvového
piva se změnila v pokoutní krčmy a právě
tak jsou bez ostychu přestupována platná
ustanovení pro obchod s lihovými nápoji v
uzavřených nádobách. Nezbytně
nutně jest také, aby alkoholové nápoje
nebyly více nabízeny v kupeckých obchodech,
krámech, skladech konsumních spolků; právě
tím se podporuje požívání alkoholu
a zanáší do rodiny, právě zde
se nabádá k pití. Konsumní spolky
mají svým zákazníkům obstarávati
užitečnější a potřebnější
zboží, příčí se to jejích
úkolu, jestliže obchodují s alkoholem.
Na tomto místě budiž poukázáno,
že tyto požadavky právě tak jako mnohé
jiné, které jsou uplatňovány v tomto
návrhu, souhlasí s přáními
organisací hostinských. I oni žádají,
aby prodej vína a piva v lahvích, prodej pálených
nápojů v lahvích,plnění piva
do lahví, podléhalo koncesí; žádají
zavedení poměrného čísla, ponenáhlého
zrušení přebytečných koncesí,
potírají zlořád pronájmů,
převodu koncesí, trvají na tom, aby povolení
k výčepu vykonával vlastník tedy vesměs
požadavky, které se shodují s požadavky
tohoto návrhu zákona. Že zdánliví
nepřátelé mají tytéž požadavky
pochází z toho, že úmysly návrhu
nikterak nesměřují proti hostinci a proti
hostinskému stavu, nýbrž proti nynějšímu
zlořádu, že se hostinec stal domem pro pití
a nesmyslná konkurence a závislost na alkoholovém
kapitálu nutí hostinského, aby pijácké
zvyky a hýřivost podporoval všemi prostředky
zvláště spojuje je s pochybnými požitky
jiného druhu. Bude-li jen málo hostinců,
budou jiného druhu a budou také jinak řízeny.