II. volební období. | 2. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Služební poměr osob naznačených
v §§ 1 a 2 upravuje se ustanoveními tohoto zákona.
Pro služební poměr oněch osob, které
dosud podléhaly čelednímu řádu,
nastupují na místo čeledních řádů
ustanoveni tohoto zákona.
Ustanovení tohoto zákona platí pro služební
poměr osob, které jsou ustanoveny ke konání
služeb v domácím hospodářství
zaměstnavatelově nebo pro členy domácnosti
a do domácího společenství zaměstnavatelova
jsou přijaty.
Ustanovení tohoto zákona platí s výjimkami
v něm uvedenými i pro služební poměr
osob, které, aniž byly přijaty do domácího
společenství zaměstnavatelova, jsou ustanoveny
ke službám pro domácí hospodářství
zaměstnavatelovo, vyčerpává-li se
tímto služebním poměrem jejich výkon
povolání úplně nebo částečně.
Ustanovení tohoto zákona nevztahují se na
osoby, které pracují převážně
v živnostenském nebo zemědělském
závodě zaměstnavatelově, jsou-li zároveň
pojaty do domácího společenstva zaměstnavatelova
a jako vedlejší zaměstnání konají
služby uvedené v §u 1.
Způsob a rozsah služebních výkonů
jakož i odměna za to náležející
(požitky peněžní a naturální),
není-li úmluvy, urči se podle místního
zvyku. Není-li takového, dlužno konati práce
přiměřené okolnostem a platiti právě
takovou odměnu.
Neučiní-li strany sjednávající
smlouvu výhodnějších ujednání
pro zaměstnance, platí jako úmluva kolektivní
smlouva sjednaná mezi sdruženími zaměstnavatelů
a zaměstnanců; taková kolektivní smlouva
budiž uložena u politického úřadu
I. stolice a tímto schválena.
Zaměstnanec může po sjednání
služební smlouvy žádati na zaměstnavatelovi
písemné vyznačení podstatných
práv a závazků plynoucích ze služební
smlouvy. (Služební list.) Taková vyznačení
jsou osvobozena od kolků a bezprostřední
poplatkové povinnosti.
Placení běžného platu (mzdy), který
zaměstnanec dostává, děje se nejpozději
koncem každého kalendářního měsíce.
Umluvená strava musí býti zdravá a
v dostatečném množství a zpravidla stejná
jako strava dorostlých, zdravých člen$ rodiny.
Umluvené snad stravné budiž placeno předem
půlměsíčně.
Ubytování musí býti zdravotně
bez závady a tak u praveno, aby neohrožovalo zdraví
a mravnost domácích pomocníků. Místnost
pro spaní musí se dáti zevnitř zamykati.
K opatrování jejich jmění musí
se dáti domácím pomocníkům
bezpečná skříň, která
se dá uzamknouti.
Zaměstnancům, konajícím služby
vyššího druhu, nechť zaměstnavatel
dá podle možnosti k disposici obytnou místnost,
v níž by zaměstnanec mohl ve dne nerušeně
a sám tráviti svůj volný čas.
Denní práce nesmí přesahovati 11 hodin
a budiž upravena tak, aby práce byla vykonána
v době od 6 hodin ráno do 9 hodin večer a
musí se dodržovati nepřetržitý
2hodinový odpočinek. U zaměstnanců,
kteří vykonávají služby vyššího
druhu, nechť činí nepřetržitý
odpočinek 3 hodiny.
Pro zaměstnance pod 10 let platí 1. odstavec se
změnou, že denní pracovní doba nesmí
přesahovati 8 hodin a práce musí býti
vykonána v době od 7 hodin ráno do 8 hodin
večer.
Domácí pomocník smí se přibrati
přes míru stanovenou v odstavcích 1. a 2.
jen k neodkladným služebním výkonům,
za něž musí býti zvlášť
odměněn. Za porušení nočního
klidu služebními výkony z rozkazu zaměstnavatelova
budiž poskytnuta příštího dne přiměřená
možnost spánku.
Zaměstnanci náleží každé
druhé neděle nejpozději počínaje
o 3 hodinách odpoledne 8 hodin volného času,
kdy se může z domu vzdáliti. Vzdálení
přes tuto dobu musí se se zaměstnavatelem
před tím smluviti.
Dále náleží zaměstnanci v každém
týdnu odpoledne podle úmluvy hodiny volného
času, kdy se může z domu vzdáliti, sděliv
to předem zaměstnavateli. Počátek
tohoto volného času musí býti mezi
3. a 6. hod. odpoledne. Toho dne náleží zaměstnanci
místo dvou neb tříhodinového odpočinku
(§ 6) odpočinek jednohodinový.
Poskytne-li se po dohodě v neděli volno, kdy by
se měla služba konati, ve výměře
v odstavci prvém, odpadá nárok na volné
odpoledne podle odstavce 2. příštího
týdne.
U zaměstnanců, ustanovených ke konání
služeb, které podle své povahy vylučují
přerušení, může se odpočinek
připadající na týden po oboustranné
dohodě rozděliti jinak.
Trval-li služební poměr nepřetržitě
již rok, budiž poskytnuta zaměstnanci nepřetržitá
dovolená trvající nejméně jeden
týden. Trval-li služební poměr nepřetržitě
již 2 nebo 5 let, činí roční
dovolená 2 týdny, v posledním případě
nejméně 3. Nastoupení dovolené budiž
vzhledem k potřebám služebního výkonu
po dohodě včas určeno.
Po dobu dovolené podrží zaměstnanec
nárok na plnou odměnu (požitky peněžní
a naturální), při čemž naturální
požitky na žádost zaměstnancovu buďtež
vyplaceny v penězích. Vyměřená
částka za naturální požitky budiž
rovna ocenění provedenému podle zákona
o nemocenském pojištění dělníků
podle zařadění do mzdových tříd
nejméně však částce peněžních
požitků umluveného stravného nebo bytného.
Doba, kdy zaměstnanec pro nemoc nebo neštěstí
nemůže konati své služby, nesmí
se započítati do dovolené.
Zaměstnavatel není povinen poskytnouti dovolenou,
dal-li zaměstnanec výpověď nebo byl-li
oprávněně propuštěn.
Dal-li zaměstnavatel po uplynutí osmého měsíce
nebo prvého nebo následujícího roku
výpověď a lze-li podle okolností případu
souditi, že výpověď dal jen proto, aby
zabránil zaměstnanci v nároku na dovolenou,
může zaměstnanec požadovati odměnu
(odst. 2) náležející mu za dobu dovolené,
při čemž naturální požitky
buďtež vždy vyplaceny v penězích.
Ustanovení §§ 6-8 platí pro osoby uvedené
v u 2 jen v tom případě, je-li zaměstnanec
ustanoven jen u jednoho zaměstnavatele, a toto postavení
úplně vyčerpává jeho výkon
povolání.
Služební poměr, jehož předmětem
nejsou služby vyššího druhu, může
býti vypověděn na 14 dní, služební
poměr, jehož předmětem jsou služby
vyššího druhu, na 6 neděl. Výpovědní
lhůta musí v každém případě
končiti 15. dne nebo posledního dne kalendářního
měsíce.
Nemůže-li zaměstnanec nezaviněně
konati pracovního výkonu, může zaměstnavatel
služební poměr zrušiti bez výpovědi,
trvá-li tato porucha nepřetržitě déle
než 4 týdny, náležejí mu však
i v případě zrušení služebního
poměru z tohoto důvodu požitky uvedené
v odstavci 2, §u 1154b v. o. z. v úpravě zákona
ze dne 1. dubna 1921, č. 155 Sb. z. a n., za dobu tam uvedenou.
Přeloží-li zaměstnavatel svoji domácnost
na jiné místo nebo zruší-li ji, nesmí
zaměstnanec býti propuštěn bez dodržení
výpovědní lhůty, zdráhá-li
se následovati zaměstnavatele do jeho místa
pobytu.
Pokud uplatňované nároky zaměstnancovy
a ze služebního poměru nepřesahují
částku odměny připadající
na jeden rok, patří do prvé řady konkursních
pohledávek a v řízení vyrovnávacím
k pohledávkám s právem přednostním.
Pokud neustanovuje tento zákon něco jiného,
platí pro služební poměry upravené
tímto zákonem předpisy všeobecného
občanského zákoníka o služební
smlouvě.
Práva, náležející zaměstnanci
podle ustanovení tohoto zákona (§§ 4-14),
nemohou býti zrušena ani omezena smlouvou.
Pro spory ze služebních poměrů upravených
tímto zákonem jsou příslušny
řádné soudy.
Spory zabájené dnem účinnosti tohoto
zákona u politických úřadů
vyřídí tyto podle dosud platných předpisů.
Ustanovení tohoto zákona platí také
pro služební poměry již trvající
v době, kdy zákon tento nabyl účinnosti.
Nařízením budiž upraven dozor nad dodržováním
závazků vyplývajících z tohoto
zákona.
Zákon nabývá účinnosti prvním
dnem měsíce následujícího bezprostředně
po vyhlášení.
Čelední řády jsou v dnešním
služebně-smluvním právu cizím
tělesem, ostudou, jejíž odstranění
jest již dávno zralé. Antonín Menger
právem praví, že žádná část
systému soukromého práva není tak
zaostalá a neupomíná tak velice na nevolnictví
a podobné násilné vládní poměry
feudálního společenského řádu,
jako čelední právo (Obč. právo
a majetné třídy lidu; str. 105).
Úpravu služebního poměru zemědělské
čeledi si vyhražujeme.
Vedoucí myšlenkou při budování
zákona bylo, aby služebně-smluvní právo
domácích pomocníků a zaměstnanců
zdařilo se podobným způsobem pod všeobecná
pravidla služebně-smluvního práva všeob.
obč. zák. Zákon prohlašuje proto v §u
14 všeob. obč. zákon. za subsidiární
zdroj práva ve všech bodech, jichž neupravuje
zvláštní zákon. Navrhovaný zákon
obsahuje jen taková ustanovení, kterých jest
zapotřebí vzhledem ke zvláštnosti služebního
poměru domácích pomocníků jako
zvláštní ustanovení. Takovéto
technické vybudování jest v zájmu
sjednocení služebně-smluvního práva.
Vycházejíce z toho hlediska, a aby se užilo
již praktikovaného výkladu určitých
zákonných formulací, bylo znění
jednotlivých ustanoveni podle možnosti opřeno
o zněni zák. o obchodních pomocnících.
Tato ustanovení obsahují t. zv. osobní obor
platnosti zákona. Proti čeledním řádům
obsahuje 2 rozšíření tohoto oboru platnosti.
§ 3 uzákoňuje platnou praxi, že určení
služebního smluvního poměru osoby, spadající
pod několik zaměstnání, řídí
se podle onoho zaměstnání, které jet
v převaze.
Toto ustanovení vyhovuje nyní všeobecně
uplatňovaným zásadám zákonného
uznání kolektivních smluv. Definice kolektivní
smlouvy není zapotřebí, ježto pojem
dnes již jest ustanoven. Úřadu musilo by se
jen přiděliti deklaratorní rozhodování
o všeobecné právní závaznosti.
Ustanovením, že z kolektivní smlouvy nelze
sleviti k neprospěchu zaměstnancovu, má se
vyjádřiti dnes již skoro všeobecně
převládající právní
přesvědčení a má se zameziti
zlořádům způsobeným posledním
odstavcem §u 114b živ. ř.
§ 5 jest jen autentickým výkladem §u 1157
v. o. z.
Ustanovení o pracovní době a dovolené
jsou jen minimem toho, co se pro domácí pomocníky
musí žádati. V 2. odst. §u 8 musí
se stanoviti, jaké náhrady dostane se zaměstnanci
na dovolené za naturální požitky, přeje
li si zaplacení v penězích.
Účelem posledního odstavce §u 8 jest
zabrániti, aby zaměstnavatel výpovědi
in fraudem neporušil svůj závazek poskytnouti
dovolenou.
Ustanovení o pracovní době a dovolené
nemohou se samozřejmě vztahovati na ony zaměstnance,
kteří buď jsou zaměstnáni u několika
zaměstnavatelů, nebo i když jsou zaměstnáni
u jediného zaměstnavatele, konají u něho
služby jen jako vedlejší zaměstnáni.
Ustanovení §u 10 o výpovědi nastupují
na místo §§ů 1159b v. obč. z.
Předpisy o lhůtách výpovědních
jsou v § 10 přesněji vyjádřeny,
a zvláštním poměrům domácích
pomocníků přizpůsobeny.
Pro zrušení služebního poměru propuštěním
nebo výpovědí platí ustanovení
v. obč. z. Vzhledem ke znění § 1154
v. obč. z. ve znění zákona ze dne
1. října 1921, č. 155 Sb. z. a n. musilo
se zařaditi ustanovení §u 11, aby domácí
pomocníci měli v plné míře
účast na dobrodiní § 1154b.
§ 12 vyslovuje ochranu zaměstnanců, že
zdráhání zaměstnancovo, aby následoval
zaměstnavatele, který přeložil domácnost
do jiného místa, do místa jeho pobytu, nelze
pokládati za oprávněný důvod
ve smyslu § 1162 v. obč. z.
Tímto ustanovením má se pro nároky
ze služební smlouvy domácích pomocníků
odstraniti omezení § 51, bod 2. konkursního
řádu a § 23, bod 3 vyrovnávacího
řádu na maximální částku
2400 Kč, ježto toto omezení vzhledem k znehodnocení
peněz ztratilo své oprávnění.
Jak již svrchu zmíněno platí všude
tam, kde zákon nic jiného neustanovuje, normy v.
obč. z.
Všechna ustanovení jsou donucovacího rázu.
Uvedením §u 14, jenž přejímá
ustanovení v. obč. zák. pro právní
rozsah tohoto zákona, se vyslovuje, že i ta ustanovení
všeob. obč. zák., která podle §
1164 v. obč. z. nejsou donucovacího rázu,
pro rozsah tohoto zákona jsou donucovací povahy.
Článek III. obsahuje výzvu vládě,
aby zřídila inspekční orgány,
které by bděly nad dodržováním
ustanovení tohoto zákona obzvláště
však nad stravou, obydlím, pracovní dobou a
dovolenou.
Zákon nevyžaduje finančního nákladu
státu, pročež odpadá úhrada.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
zákon byl přikázán výboru
sociálně-politickému a právnímu.