Čtvrtek 2. května 1929

Moderní školství požaduje diferenciaci podle nadání a schopnosti žactva. Tím spíše je třeba specielního školství pro děti debilní, méně schopné a postarati se, aby i jim bylo umožněno, získati pro život potřebné vědomosti a znalosti. Jen specielní školy a metody mohou jejich schopnosti rozvinouti, jen specielní, dobře vypravené školy mohou je vyzbrojiti pro život tak, aby po celý další život nebyly nuceny žíti z milosti.

Statistika ukazuje, že asi 1%, t. j. asi 17 až 20 tisíc školou povinných dětí bylo by třeba zařaditi do specielních škol. Školní a vyučovací řád z r. 1905 připouštěl sice zřizování pomocných škol, ale nikomu to neukládal za povinnost. Dosavadní dobrovolně zřízené pomocné školy podchytily pouze 3000 dětí. Pomocné školy či třídy zřídilo pouze několik finančně silnějších měst. Části méně schopných dětí zmocnila se katolická církev a umístila je v klerikálních ústavech, vydržovaných dary a sbírkami. Že tyto ústavy byly dětem více ke škodě než ku prospěchu, nelze pochybovati.

V poměrech už déle neudržitelných přichází vláda s předlohou o pomocných školách. Kdyby byla tato předloha podána před 20 roky, snad by znamenala krůček v pokroku. Dnes je výsměchem a podvodem a konečně i troufalostí vlády.

Povinnost zřizovati a vydržovati tyto školy ukládá předloha obcím a okresům, stát zřizuje a vydržuje je pouze v obcích, kde jsou podle zákona č. 292 státní školy, t. j. v jazykově smíšeném území. A v tom již je celá ilusornost zákona a troufalost vlády.

Vláda, jež oloupila obce a okresy o politickou pravomoc, o možnost samostatně hospodařiti, vláda, jež zákonem o finančním hospodaření samosprávných svazků přivedla většinu obcí i okresů do hospodářského bankrotu, vláda, jež zákonem o reformě veřejné správy provedla byrokratisaci a fašisaci dříve autonomních orgánů, tato fašisující protilidová vláda má po tom všem ještě drzost, ukládati obcím a okresům povinnosti. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Vládními opatřeními ochuzené obce a okresy, nemající prostředků na zakoupení uhlí do škol, na výplatu nejnutnějšího personálu, na nejnutnější opatření chudinské a sociální péče, na udržování komunikací, na osvětlení atd., atd., mají svým nákladem zřizovati a vydržovati pomocné školství.

Obce a okresy měly by už jednou důrazně zakřiknouti troufalost vlády i stran vládní většiny. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Ovšem, valná většina obcí a okresů je v bankrotu a tudíž jim nebude možno pomocné školství zbudovati. A tu vyniká podvodnost vládní předlohy. Vládní koalice odhlasuje zákon, o němž napřed ví, že zůstane na papíře.

Je pravda, že kulturní výbor po tři roky téměř nezasedal, že československý parlament nejméně se zaměstnává kulturou a školstvím, a že o kulturu a školství stará se censura, policejní ředitelství, bezduchá fašisticko-klerikální byrokracie. To jsou elementy, jež jsou výrazem všech reakčních snah dneška.

Je příznačné, že nejpracovitějším výborem je výbor imunitní, jenž dává zavírati oposiční a zejména ovšem komunistické poslance pro čistě politické projevy na měsíce do žaláře a jenž je vytrvalým exponentem fašisticko-buržoasní diktatury.

Právě se dovídáme, že četnictvo zatklo poslance soudr. Šafranko a uvrhlo ho do několikaměsíčního vězení. Rozumí se samo sebou, že fašistická činnost (Výkřiky komunistických poslanců.) imunitního výboru posl. sněmovny (Výkřiky komunistických poslanců.) dochází plné podpory i otevřeného souhlasu socialistických poslanců a stran.

Ministři školství ignorují školské a kulturní otázky, ignorují též kulturní výbor. Ministr Hodža na př., jenž učinil velmi mnoho reakčních projevů, jenž výborně a vytrvale rajtuje na reakční kobyle sv. Václava, nebyl ani jednou ve své ministerské funkci v kulturním výboru. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Po letech úplné nečinnosti.... (Výkřiky posl. Mikulíčka. - Posl. dr Králík: Řekni mu, ať se jde učiti čísti! Špatně mu to napsali!) Vy provokatére jeden. K vám se čísti učiti nepůjdu. Ale měl byste se jíti učiti alespoň slušnosti! (Posl. dr Králík: Od vás!) Za žlab děláte agrárníkům provokatéra! Styďte se! (Výkřiky posl. Mikulíčka. - Předseda zvoní.)

Po letech úplné nečinnosti projednal kulturní výbor předlohu o pomocných školách. Projednal ji povrchně, vlastně jen odhlasoval. Ani socialističtí zástupci neměli k ní kritického stanoviska. Čeští soc. demokraté a národní socialisté nepodali ani jediného zlepšovacího návrhu, ba nepodal ani jediného návrhu t. zv. předák učitelstva, československý soc. demokrat, zemský inspektor V. Beneš.

Už vzhledem k omezeným finančním a hospodářským možnostem obcí a okresů jest oprávněn náš návrh, aby pomocné školství, a konečně školství všechno, bylo zřizováno a vydržováno pro všechny národnosti z prostředků státních. Státní buržoasní režim pohřbil politicky i hospodářsky celou samosprávu, ale je tak drzý a vyděračský, že jí ukládá čím dále větší a také konečně po politické stránce i hnusnější povinnosti.

Jestliže jsme při každé příležitosti navrhovali, aby školní potřeby a pomůcky učebné byly přidělovány dětem a studentům na všech školách z prostředků státních, tím oprávněnější je tento náš návrh u škol pomocných. Navrhujeme nejen opatření školních potřeb z prostředků státních, nýbrž oděv a vůbec celé zaopatřování v internátech, ovšem v internátech pedagogicky moderně řízených pro dítky do škol pomocných zařazené.

Je samozřejmé, že jsem ve výboru navrhoval škrtnutí vyučování náboženství z učebného plánu pomocných škol, chtěje tak manifestovati pro laický jejich charakter. Konstatuji, že pro tento návrh nehlasoval ani soc. demokrat zemský školní inspektor Vojta Beneš, který jinak oplývá spoustou pokrokových a protiklerikálních frásí. Návrh opakujeme v plenu.

Další náš návrh týká se složení navrhované komise. Navrhujeme komisi demokratičtější, zejména nepřipouštíme, aby byrokrat, okresní hejtman, byl předsedou.

Žádáme snížení počtu žáků v pomocných třídách. Je-li tato snaha oprávněna u škol normálních dětí, tím odůvodněnější je tento požadavek u pomocných škol. I požadavek, jenž v návrhu uplatňujeme, aby učitelé pomocných škol byli řádně honorován, lépe honorováni než učitelé normálních škol, je s ohledem na jejich zvýšenou a specielní práci plně oprávněn. Učitelstvo těžce ponese porušení čl. IV o obsazení míst, jež je v návrhu obsaženo. Náš návrh směřuje k tomu, aby znemožněno bylo udržování a zakládání soukromých škol, jež jsou dnes a i nové budou v rukách církví, zejména katolické, v rukách klerikálních. Žádáme zveřejnění, postátnění soukromých škol, převzetí jejich učitelů, vyjímaje kněží a členů církevních řádů.

Zmiňuji se pouze o nejdůležitějších návrzích, jež předkládáme k hlasování, ovšem bez ilusí, že budou přijaty. Předloha je nedostatečná, neřeší ani zdaleka otázku škol méněschopných dětí, neřeší ji ani po stránce organisační, ani finanční, ani učitelstva, ani po stránce výchovné. Budeme hlasovati proti předloze. (Potlesk poslanců komunistických.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. dr Lukavský. Dávám mu slovo.

Posl. dr Lukavský: Vážená sněmovno! Jednání o zákonu o pomocných školách trvalo hodně dlouho. Již přípravy k tomuto zákonu trvaly dlouho a potom též jednání v senátě a také i v posl. sněmovně. Nutno uvážiti, že definitivní osnova zákona byla v ministerstvu školství a nár. osvěty již vypracována v listopadu r. 1927. Bylo to zvláště učitelstvo pomocných škol, které volalo po tomto zákoně, my volali s ním a nemohli jsme se tohoto zákona po léta dovolati. Tento zákon je také prvým zákonem z řady zákonných osnov, které byly prohlašovány v různých projevech našeho ministerstva školství za zákony aktuální.

Zákon o pomocných školách, přiznávám to veřejně, je pokrokem v našem školství. Děti slaboduché potřebují jiného vyučování než děti normální. Jsou-li v jedné třídě s dětmi normálními, je to na škodu jich samých, ale také na škodu dětí normálních. Těmto dětem jsou přítěží. Je sice pravda, že bylo u nás možno podle řádu školního a vyučovacího z r. 1925 zřizovati školy pomocné, ale těmto školám scházela zákonná organisace a opatření o finanční úhradě. Ale ačkoliv toto školství nemělo těchto podmínek ke svému rozvoji, přece, dík učitelstvu na pomocných školách, vyvíjí se toto školství u nás tak, že výsledky tohoto školství jsou úspěšné a někde až překvapující. Potřeby skutečného života ukázaly se zde býti silnější než nejrůznější teorie a než nedostatek zákonů. Máme dnes v republice 170 pomocných tříd, z nich jsou 104 české, 60 německých, 3 rusínské, 2 slovenské a 1 polská. V to jsou počítány i třídy ve výchovných ústavech. Vezmeme-li v úvahu jen veřejné pomocné školy, jest 151 pomocných tříd. Z toho připadá na Čechy 61% a na Němce 36%. Touto speciální výchovou jest opatřeno na školách pomocných a v ústavech kolem 2800 úchylných dětí. Na jednu třídu připadá 16 až 18 dětí. Povážíme-li, že slaboduchých dětí je přibližně v celku 1% všech dětí, to jest 17.000, vidíme již z těchto cifer, jak dnešní stav těchto škol nedostačuje. Stát sám se stará o třináct menšinových škol pomocných a okresní školní fondy převzaly již 80% osobního substitučního nákladu na učitele, kteří mají dovolenou k vyučování na pomocných školách. Jestliže se tedy odhaduje celkový nynější náklad na pomocné školství na 3 mil. Kč, vzniká tímto zákonem nový náklad pouze kol půl milionu Kč, respektive snímá se tento náklad s beder obcí a přenáší na okresy a země.

Děti slaboduché jsou nejen přítěží ve výchově dětí normálních, ale vyrůstají z nich často také lidé nebezpeční okolí, občanstvu, lidé neukáznění. Doba poválečná podává nám až příliš mnoho případů kriminalistických. Jest tu jistě více příčin, ale jednou z hlavních je výchova. Tak, jaké dnes jsou poměry, škola nemůže zdolati všechny překážky, které jí brání v řádné výchově. Zkoumejme nedávný případ vraha Sandtnera, popraveného v Plzni, zkoumejme případ náměšťského vraha Filipína. Je vidno ze soudního líčení, že Sandtner byl jako hoch tupý, že se pro nedostatečné nadání nenaučil v obecné škole ani čísti ani psáti. Vrah Filipín nedovedl ani spočítati, kolik let chodil do školy, číst umí špatně, jeho mravní úroveň jest ubohá. Oba jistě patřili do školy pomocné, kde se děti vzdělávají speciálními metodami individuálně se zřetelem k jejich zakrslému duševnímu nadání. Dáme-li takové dítě do školy normální, kde učitel musí pracovati s průměrem žáků, slyší jen prázdná slova, je pro posměch dětí ostatních. Chátrá mravně, nezíská nic. Jsem přesvědčen, že investice, které vložíme do škol pomocných, přinesou společnosti prospěchy veliké. Ona především ušetří na nákladech, jež musí věnovati na odstranění lidí jí nebezpečných, jejichž mládí bylo mládím dětí slaboduchých. Dnes, ač jsme v počátcích, máme výsledky pomocných škol radostné. Z dětí, které v nich byly, jsou řádní řemeslníci, řádní dělníci, z dívek řádné švadleny, řádné služky atd. Nejen tedy, že ostatní společnost je chráněna před pohromami, nýbrž získává v nich řádné spolupracovníky. Zmenší se tím jak péče vězeňská, tak také humanitní. (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.)

Na základě zkušeností získaných ve školství pomocném žádají učitelé, aby do pomocných tříd byly přijímány děti, které chodily do obecné školy aspoň dvě léta do téže třídy, ale nedosáhly tam učebného cíle onoho stupně. Jen v případech mimořádných, to je takových, že se jasně vidí zaostalost dítěte a že není naděje, že získá ve svém vývoji návštěvou školy obecné, budiž dítě zařaděno odbornou komisí, jak o ní mluví § 6 zákona, do školy pomocné. Neprospívá-li dítě hned v prvé třídě obecné školy, nenásleduje z toho, že by náleželo do školy pomocné. Ovšem na druhé straně je chybou, jestliže dítě chodí do první třídy tři léta úplně nečinně a přijde do školy pomocné teprve, až o to žádají rodiče.

Ovšem je nutno přiznati, že učitel na škole pomocné za dnešních poměrů je často zároveň ošetřovatelem. Dosud jsou ve školách pomocných děti, které tam nepatří, epileptické, se spavou chřipkou, mrzáčkové, děti nedoslýchavé, krátkozraké atd. S každým takovým dítětem musí učitel zacházeti jinak, právě se zřetelem k jeho duševnímu a často i tělesnému defektu. Musí je vésti na záchod, oblékat, držeti za ruku, jdou-li děti po schodech, jdou-li ven ze školy atd. Pochopitelně není možno, jsou-li takové děti ve školách pomocných, aby jeden učitel stačil na dvacet dětí. Jsou případy, že ve školách pomocných jest dítě, které má na př. pravidelně po třech nedělích záchvaty. Svalí se na zem a dále nic neví. Nastane vzrušení ve škole a jaké jsou vyhlídky na další učení? Jistě takové děti nepatří do škol pomocných.

Zákonem o pomocných školách v §u 8 se stanoví povinnost choditi do pomocné školy stejně od 6 - 14 let jako je povinnost choditi do školy obecné. Ale v četných případech je žádoucí povinná návštěva do 16. roku. Jsou zkušenosti, že puberta měla příznivý vliv na duševní vývoj dítěte, působila jako kouzelný proutek a pokroky ve vyučování byly pak neobyčejné. Ministerstvo školství a národní osvěty, jak ohlásilo, vydá učebné osnovy, řád školní a vyučovací a vše, co náleží ke vnitřnímu uspořádání pomocných škol. Je žádoucno, aby nebránilo v další docházce těm dětem v případech, kde učitel to doporučuje.

Je také nutno, aby každé dítě bylo při vstupu do školy ofotografováno a fotografie vlepena do jeho osobního listu. Jsou to zvláště soudy, které často žádají popis dítěte. Žádají vylíčení znaků duševních sklonů, jeho temperamentu a pod. Obrázek vysvětlí tu často hodně.

Vypravení našich pomocných škol je ve většině případů ubohé. Nemají náležitých učebných pomůcek, zvláště čítanek. Ministerstvo slibuje tuto osnovu už dávno, očekáváme tedy, že už ji má připravenou a že také brzy přijde s řádnými učebnicemi. To je nanejvýš nutné! Je také nutno věnovati větší paušál na jednu třídu, dosavadní nestačí, zvláště když se ještě stále zmenšuje. Povaha vyučování na školách pomocných znemožňuje, aby se vyučování dodržovalo přesně podle rozvrhu. Jsou zkušenosti, že děti takové na př. vlivem nepříznivého počasí se stanou ke všemu apatickými, nic nevnímají a jen tělocvik a sprchy, lázeň probudí je k aktivitě.

Pomocným školám scházejí útulny. K vyučování ručním pracem nestačí jeden učitel. Děti takové potřebují hřiště, pískoviště, u nich právě tělesná výchova má větší důležitost než u dětí normálních.

Mnoho bylo vytýkáno §u 11 zákona, kde se praví, že čl. IV zákona ze dne 9. dubna 1920 se nevztahuje na obsazování učitelských míst na veřejných školách pomocných. Ministerstvo školství a nár. osvěty tak navrhlo zúmyslně, ježto zvláštní způsob výchovy mládeže slaboduché žádá, aby o dosazování učitelů na pomocné školy rozhodovala jen zvláštní způsobilost pro toto povolání, které je nesnadné. Zde nemůže rozhodovati služební stáří, ba často ani zkouška, nýbrž nervy a láska k ubohým dětem. Proto se nedivíme, žádají-li zkušení učitelé na pomocných školách, aby učitel dvěma roky služby na pomocné škole, třebas bez zkoušky ukázal, že má k tomu povolání nervy, schopnost a lásku. Má-li tyto vlastnosti, tak zkoušku udělá, nemá-li je však, pak mu v jeho povolání ani zkouška nepomůže. Mnohý netuší, do jakého povolání jde. Jestliže někde záleží na duševní a tělesné síle učitelově, na jeho individualitě, pak je to jistě zde. Ten, kdo bojuje o to, aby na těchto školách rozhodovalo především služební stáří, ten není veden snahou prospěti dětem, což musí býti jediným cílem. Zkušenosti dosavadní ukazují, že námaha a zvýšené požadavky na těchto školách vyžadují učitelů středního stáří, ne nezkušeného mladíka, ne vyčerpaného, unaveného starce.

Obsazování míst na těchto školách se děje cestou konkursní, žadatelé projdou místní, okresní a zemskou školní radou, je tu tedy dosti místa, aby se hájil řádně zájem školy, zvláště také proto, že celkový rozsah tohoto školství je malý.

Mnoho bylo také vytýkáno §u 18 zákona, jenž mluví o soukromých školách pomocných. Oněm pánům, kteří jsou proti tomuto ustanovení, chceme připomenouti, že princip vyučování soukromého je už v naší mírové smlouvě i v naší ústavě. Ustanovení o soukromých školách je také v témže znění v §u 72 ř. z. o školách obecných. A konstatuji, že § 18 zákona nenutí rodiče, aby posílali děti své do školy soukromé, když jiné školy pomocné v místě není. Nemůže se tu mluviti o násilí.

Dále nutno míti na mysli, že veřejná škola nebude zřízena jen tam nebo jen tehdy, když se se školou soukromou spokojí i místní školní rada i obecní zastupitelstvo a budou o používání školy soukromé žádati. Existence soukromé pomocné školy v obci nezbavuje ještě příslušné činitele povinnosti vydržovati veřejnou školu pomocnou. Jest ovšem žádoucno, aby naše školská správa nepovolovala zřizování škol soukromých, kde s prospěchem pracuje veřejná škola pomocná.

Ti, kdož jsou proti soukromým školám, zapomínají také, že soukromými školami nejsou jen školy církevní; soukromých pomocných škol je 15 a z nich je řeholních 8, ostatní jsou světské. Máme-li tedy na mysli celek škol soukromých, nejsou školy soukromé pouze církevní. Kdyby mělo býti zrušeno vyučování na školách soukromých, pak by také nemohlo býti dovoleno naší Ústřední Matici školské, aby zřizovala školy, a pochybuji, že by státní školská správa mohla podle platných zákonných předpisů postupovati tak, aby zřizovala školy i při malém počtu dětí, kde naše Ústřední Matice školská školy ty zřizovati může. Dále je nutno míti na mysli, že máme v mírové úmluvě s Rakouskem reciprocitu. Zrušení soukromých škol u nás má v zápětí zrušení soukromých škol v Rakousku. A tu nutno uvážiti, že by nebyly možné soukromé školy spolku Komenského, na které sbíráme, které vydržujeme, a kde máme důvody k tomu, abychom je vydržovali, poněvadž vyučování na soukromých školách Komenského - jsou tam jiní učitelé - je vedeno v jiném duchu, než vyučování na školách, které vydržuje vídeňský magistrát.

Pokud jde o honorování učitelů na školách pomocných, nebyla zde bohužel respektována resoluce při učitelském zákoně z r. 1926.

Učitel pomocné školy musí prokázati vedle způsobilosti pro výchovu dětí slaboduchých, má-li s úspěchem pracovati, i způsobilost v ručních pracích, v nápravách poruch řeči a ve výchově dětí mravně vadných. V Jugoslavii odměňují všechno učitelství mládeže úchylné stejně v titulech, platu i právech. Tak se mělo státi i u nás.

Zákon o pomocných školách v §u 3 praví, že pomocné školy jsou zpravidla školy samostatné s vlastní správou a, pokud lze, i s vlastní budovou; dílna, zahrada a hřiště jsou podstatnou jejich součástí. Kde místní závažné okolnosti nedopouštějí zřízení samostatné školy pomocné, lze pomocné třídy spojiti s obecnou školou jako zvláštní její oddělení. Soudím, že musí býti snahou naší správy školské, aby i pomocné školy jednotřídní byly školy samostatné. Vždyť i cíl i celá organisace je jiná. Je to škola speciální. Počet dětí zde nemůže rozhodovati. Je to tak ve všech státech, kde se pomocné školství osvědčilo: v Německu, Anglii, Švýcarech. Mnoho pokynů pro provádění zákona jest obsaženo též v resolucích připojených k usnesení výborů. Zákon má platnost od 1. ledna 1929 a jest nutno, aby vešel ihned v život, neboť zápisy do škol pomocných jsou již v červnu a povinná návštěva velice upevní existenci pomocných škol. Mějme na mysli, že pomocné školy nemají všude přátele. Jako je žádoucno, aby dětem chodícím do těchto škol nebylo vtiskováno už pro celý život znamení méněcennosti, tak je také třeba, aby i školy samy byly řádnými učiteli, řádným vybavením postaveny na takovou výši, že ve veřejnosti budou buditi dojem stejně významných ústavů výchovných jako jsou ostatní.

Soudím, že těžiště reformních snah v našem školství - jak se diskuse v poslední době projevuje - netkví v radikálních změnách dosavadní školské organisace, nýbrž uvnitř školy, ve vyučovacích a výchovných metodách, v učebné osnově, v učebnicích, v počtu vyučovaných žáků, v přípravě učitelů, v možnosti dalšího jejich vzdělávání, řádného jejich odměňování, ve větší možnosti výchovy individuální a vlivu na sociální prostředí, z něhož dítě pochází atd. Je mnoho půdy nezoráno a těžko říci, že by dnešní forma naší školy vyhovovala, jestliže tyto základní podmínky prospěchu školního nejsou splněny.

Jde-li dnes světem heslo, že cílem školy musí býti - Zdatným volná dráha - tedy pomocné školy jistě k tomu cíli školu přibližují. Zbavují normální děti přítěže a samy z dětí slaboduchých, jež by byly obtíží a nebezpečím pro společnost, tvoří občany sobě i společnosti prospěšné.

Zákon o pomocných školách nesplňuje sice vše, čeho bychom v zájmu dětí si přáli, je to však etapa, je to krok kupředu, jejž vítáme. Správě školské ukládá však nový zákon veliké povinnosti. Dnešní naše pomocné školství trpí velikými nedostatky, nejen proto, že ho je málo, ale hlavně že vnitřně není náležitě vypraveno. Přáli bychom si, aby na novém podkladě zákonném správa školská s ostatními povolanými činiteli přivedla toto školství na takový stupeň, jenž by nás representoval čestně před celým kulturním světem! (Výborně! - Potlesk.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalej má slovo pán posl. Moudrý.

Posl. Moudrý: Slavná sněmovno! Dovolte, abych v úvodu své řeči hned na počátku projevil radost, že jsme konečně jednou od ministerstva školství dostali také trochu větší předlohu, předlohu, která skutečně odstraňuje veliký nedostatek. Ministerstvo školství v posledních letech velmi málo předloh posílalo. Ačkoliv slibů jsme měli hodně. Měli jsme slíbeny už dávno školy újezdní, měli jsme slíbenu reformu učitelského vzdělání, řadu jiných a jiných věcí, a doposud na stůl poslanecký toho přišlo velmi málo. Řekl bych, že v tomto ministerstvu panoval nejzatvrzelejší režim v poslední době a že jsme v kulturním výboru, když jsme tyto věci vytýkali, na konec došli k takovému usnesení, že budeme jednati o resolucích, poněvadž nám skutečně vážné, organisační předlohy vůbec nepřicházely. Tedy tento konservatismus ve školství se dnes projevuje takovým způsobem, že můžeme říci toto - a není to přehánění - že stará rakušácká škola byla nejlépe a nejvěrněji konservována v Československé republice. Kdo se podívá na ohromné reformy, které byly provedeny v Rakousku, které byly provedeny v Německu, v Polsku ve školství, ten musí dáti za pravdu těm pedagogům z Rakouska, kteří sem přišli a s hrůzou spráskli ruce nad naší školou, když poznali, že jsme vlastně zůstali tam, kde bylo to staré "milé" Rakousko. Jak to s tou činností a nečinností vypadalo, o tom jsem si vypsal přehled činnosti kulturního výboru. Poněvadž o těch věcech byly polemiky v novinách, konstatuji tyto cifry:

Od r. 1925 první zasedání mělo 2 schůze kulturního výboru, 2. zasedání 5 schůzí, 3. zasedání 2 schůze, 4. zasedání 7 schůzí, 5. zasedání - prosím - které trvalo od 25. října 1927 až do 7. března 1928, nemělo ani jednu schůzi kulturního výboru. 6. zasedání od 13. března 1928 až do 13. října 1928 nemělo ani jednu schůzi kulturního výboru. (Slyšte!) To znamená, že od 25. října 1927 až do 13. října 1928, tedy celý rok, kulturní výbor se vůbec nesešel a ani o jedné předloze nejednal. Já to zde výslovně konstatuji, poněvadž se tyto věci v novinách popíraly, když jsme je v kulturním výboru vytkli. Zde jsou doklady, data, která ukazují, že se skutečně kulturní výbor celý rok vůbec nesešel. Já tomu rozumím. Víme, jaké starosti měli páni v ministerstvu školství. Tam, kde se připravovala taková pedagogická předloha, jako je prodej nadačních domů na Příkopech, ovšem zbylo málo času na důležité reformy, které se týkají reorganisace školství. Tím si musíme také vysvětliti, že tento stav a tyto zjevy jsou přirozeným výsledkem, řekl bych, celého konservativního smýšlení a jednání dnešní vlády. Havlíček řekl, že absolutismus duchovní a církevní jest poduškou absolutismu světského. Podíváte-li se na dnešní vládu, můžete viděti, jak právě reakcionářství a konservatismus, který se projevuje ve veřejné správě a v politických zákonech, projevuje se stejným způsobem i ve věcech duchovních, školských, kulturních. Ten konservatismus jest jen jeden, ale projevuje se všestranně, ve všech složkách našeho veřejného života a správy, ať je to správa týkající se věcí kulturních nebo politických.

Předcházející pan ministr, když jsme ukazovali na velké reformy, které se dělají v cizině, řekl, že prý je proti importování teorií do našeho státu. Každý poněkud sběhlý člověk, který se stará o nové pedagogické směry, ví, že již dnes na universitě se přednáší také srovnávací pedagogika a že se každý stát snaží ihned studovati všechno nové, co bylo v jiných státech provedeno, že se to neimportuje, nýbrž studuje, a je-li to zdravé, že se to i na vlastní národní školství může vštípiti a organicky přičleniti.

Dnešní p. ministr ve školské anketě užil mnohem poetičtějšího obratu, řekl, že je školství vzácnou květinkou, se kterou musíme velmi pečlivě zacházeti. To je pravda, že musíme se školstvím velmi pečlivě zacházeti a každou reformu musíme si velmi dobře rozmysliti. To je také zásadou každého pedagogického reformátora, že nedělá překotné reformy ve školství, poněvadž ví, že každá překotná reforma by znamenala po případě velkou úhonu na výchově celých generací. To jsou věci naprosto známé a všeobecně uznávané. Ale, prosím, ten konservatismus nesmí jíti tak daleko, že bychom zůstávali při starých předválečných poměrech a neměli odvahu učiniti krok kupředu, abychom vytvořili ze školství něco, co by nám tvořilo nového Čechoslováka, typ naší nové národní výchovy. A tak vidíme, zatím co ve školách a v oficielních kruzích bylo mrtvolné ticho, že konec konců začaly se organisace učitelské a veřejnost sama o školské otázky zajímati, veřejnost se začala bouřiti, dělaly se veřejné schůze, dělaly se ankety a tak konec konců - a to budiž zde konstatováno - ministerstvo školství bylo tímto tlakem veřejnosti donuceno k tomu, aby svolalo také anketu a zaujalo nějaké stanovisko k reformním kulturním školským směrům, které se zde u nás v republice takovým, řekl bych, dosti bouřlivým způsobem již v širokých vrstvách veřejnosti projevovaly. A tak došlo k anketě.

Jaký byl výsledek té ankety? Já bych řekl: prakticky žádný. Když se díváme na anketu, vidíme, že tam byli shromážděni zástupci nejkonservativnějších směrů pedagogických, ale že tam bylo velmi málo zastoupeno pokrokových a radikálnějších směrů, které by chtěly nějakou ostřejší a zásadnější reformu. Celkem však přece jenom anketa měla ten význam a byla v tom směru dobrá a výhodná, že se tam konec konců o reformních směrech počalo mluviti, že se tam projevily názory, ať již od toho nejkonservativnějšího, řekněme, klasického filologa, který by chtěl zase znova zaváděti řečtinu, až k radikálnějším směrům, které ovšem byly v náležité menšině. O to však ministerstvo se postaralo a svolalo anketu takovým způsobem, aby tam skutečně převahou se projevily tyto konservativní směry.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP