Pátek 8. března 1929

Nač zde voláte stále parlament, pane kolego, proč v důvodové zprávě připouštíte, že dokonce koalované strany podaly již dva návrhy? Proč se neprojednávají? Jaký je to parlamentarismus? Proč se negují snahy parlamentu? Proč vláda sama nepřistoupí k iniciativě a proč konečně vláda při revisi systemisace služebních míst nechce ani připustiti, aby nepodařené dílo, které má takovéto katastrofální důsledky, bylo revidováno také členy tohoto parlamentu? (Výkřiky čsl. poslanců nár. socialistických.)

Vždyť vláda má tu možnost, dává jí tu možnost důvodová zpráva k §u 3 zákona č. 286,, kde je výslovně řečeno, že komise pro reformu státní správy - a to je také systemisační komise - má se skládati z členů parlamentu, z odborníků a ze zástupců odborových organisací. Ale mimo to: vždyť p. min. předseda dr Švehla to několikráte slíbil!

Parlament by tedy měl vůli udělati pořádek a napraviti toto nepodařené dílo, ale nepopřeje se mu ta možnost, protože si to někteří pánové nepřejí.

K jakým důsledkům dojdeme, zejména pro naše občanstvo, můžeme také pozorovati ze zprávy ke státnímu rozpočtu na r. 1929, kde p. president Státního pozemkového úřadu dr Voženílek nám přiznává a graficky znázorňuje (ukazuje diagram), že zaknihování pozemků, přidělených v důsledku pozemkové reformy, bude za tohoto stavu věcí trvati až do r. 1959. Pánové, k tomu nelze přece klidně přihlížeti! Vždyť do r. 1959, domnívám se, stanou se v majetkových poměrech zase přesuny a změny. To tedy znamená, že lidé nebudou míti ani za 100 let zaknihovanou pozemkovou reformu! (Výkřiky čsl. poslanců nár. socialistických.)

Či snad jsou zde neviditelné ruce, které pracují právě k tomuto konci? Očekávají snad, že dojde ještě k nějakému převratu, který zase zmaří toto sociální dílo politické reformy a že nebude potřebí ty pozemky zaknihovávati? Činí to na nás takový dojem, že zde někdo snad s tím počítá.

Vážení pánové! Řekl jsem, že i p. ministr spravedlnosti již několikráte přiznal, že také systemisace služebních míst kancelářských úředníků je nedostatečná. A já jen k charakteristice, aby zase parlament viděl, co se zde páše, aby se konečně parlament vzchopil ke generálnímu útoku na ty, kteří překážejí opravě těchto poměrů, uvádím: Soudního úřednictva bylo systemisováno před r. 1877 pro Čechy dohromady 694 míst a po r. 1897 po reorganisaci soudnictví 970 míst. Na Moravě a ve Slezsku bylo systemisováno před r. 1897 340 míst a po reformě soudnictví 498 míst. A nyní se podívejme, jak vypadala systemisace v Československé republice před platovým zákonem a jak vypadá po zákoně platovém! R. 1923 bylo systemisováno 2136 soudních úředníků kancelářské služby, tedy pragmatikálních úředníků. R. 1927 při provisorní systemisaci služebních míst byl tento počet, o němž pan ministr spravedlnosti praví, že je nedostatečný - a byl také již nedostatečný přede dvěma roky, poněvadž říká, že již tehdy byla připravována osnova, která měla zlepšiti poměry - snížen provisorní systemisací o 98 míst. Ale zato roku 1923 bylo systemisováno pouze 1800 kancelářských pomocníků, čili pomocných kancelářských sil, a roku 1927 2170, tedy o 370 více. Teď bych se tázal, kdy dojde k praktickému uplatnění odst. 7, §u 7 platového zákona, který praví, že stav kancelářského úřednictva pragmatikálního III. a IV. služ. třídy má se výhradně doplňovati z kancelářských oficiantů a pomocníků, a to tak, aby po 6leté službě mohli se státi pragmatikálními úředníky? Mám-li zde však jen 2038 systemisovaných míst pragmatikálních úředníků a na to zde mám 2170 kancelářských pomocníků, nechť mi někdo vypočítá, kdy tito lidé budou moci přijíti na řadu, aby se stali pragmatikálními kancelářskými úředníky? Zde je prokázáno, prosím, že r. 1927 - přesto, že se poměry od r. 1897 podstatně změnily, že nastal politický převrat, že nastala nová organisace celého soudnictví v Československé republice, že jsme přijali spoustu zákonů, které zatěžovaly soudnictví, že bylo provedeno mnoho reforem, jimiž se soudy zabývati musejí - systemisovali jsme tolik, kolik bylo r. 1897. To přece musí každého přesvědčiti, že meziministerská komise prokázala buďto naprostou neschopnost, a pak v zájmu státu má býti odstraněna, nebo zlovůli a pak zaslouží si, aby byla potrestána. A pak, pane kolego (obrácen k posl. dr Slávikovi), parlament si udělá pořádek! Dejte mu příležitost, aby jej mohl udělati!

Domnívá-li se někdo, že jen ti čtyři páni této věci rozumějí, že jich poslouchá celá vláda a musí poslouchati pan ministr spravedlnosti, který potom musí přiznati, že systemisace byla nedostatečná, a on pro ni hlasoval v min. radě, pak si to nemůže žádný demokraticky založený a ústavně-právně cítící člověk ve své hlavě srovnati.

Já chci jíti ještě dále. Chci při této příležitosti upozorniti, že jsme byli při projednávání platového zákona přímo klamáni, a neobával bych se tvrditi, že jsme byli přelháváni. (Výkřiky.) Prosím, do §u 210 plat. zákona se dalo ustanovení, že kancelářští oficianti, kteří se do 10 let své služby nebudou moci státi pragmatikálními úředníky, přecházejí do veřejnoprávního poměru. Výslovně se tam praví: Jejích platové poměry upraví se vládním nařízením. Nyní jsme čekali na vydání vládního nařízení. Přišlo vládní nařízení č. 113, upravující poměry kancelářských pomocných sil, a tam jsme viděli najednou šalebné stylisování §u 88, který prostě ustanovil, že platy těchto úředníků sloužících přes 10 let, kteří přecházejí do veřejnoprávního poměru, se nemění; a v platovém zákoně se říká, že jejich platové poměry upravují se vládním nařízením. Není to zde švindl, jestliže se nám říkalo, že ty poměry se upraví? Je přirozené, když přijde do vyššího postupu, že měl by právo, aby jeho plat byl upraven, a pak se to provede touto cestou a takovýmto způsobem!

Poměry v našem soudnictví i ve státě velmi krásně charakterisuje a illustruje zpráva, kterou jsme četli v denních listech a kterou rozšířila korespondence P. T. T. A., která říká, že pan ministr spravedlnosti obrátil se na čsl. veřejnost projevem, v němž líčí stav našeho soudnictví, v němž přiznává, že systemisace služebních míst byla udělána nedostatečně proti jeho vůli, v němž vypočítává, kolik mu chybí soudců a úředníků soudních, čili informuje čsl. veřejnost, že je nejvyšší čas, aby byla zjednána náprava. Ale zase se táži, kam jsme to dospěli, že aktivní ministr musí se novinářsky obraceti k čsl. veřejnosti, aby byly takovéto poměry odstraněny? Pan ministr spravedlnosti měl pochopení pro personál a také předložil min. radě návrh na úpravu zejména soudcovských platů a na opravu své nedostatečné systemisace služebních míst.

Jak to dopadlo, čteme ve zprávě z 5. prosince 1928. Ministr financí zaujal zamítavé stanovisko k návrhu ministerstva spravedlnosti na úpravu soudcovských platů. Stejně tak zamítl návrh na rozmnožení počtu čekatelů soudcovské služby. (Ministr spravedlnosti dr Mayr-Harting: To není pravda!)

Prosím, takový je výsledek té námahy ministerstva spravedlnosti. A jestliže snad pan ministr spravedlnosti zde uvádí, že není tato zpráva pravdivá, tedy měla býti dementována. Ale ona dementována nebyla a my ji tedy musíme bráti za pravdivou.

Ale i kdyby tomu tak nebylo, stačí ta obžaloba, která je zde v důvodové zprávě k vládní osnově, a stačí ta obžaloba, která jest uvedena ve zprávě ústavně-právního výboru. To již stačí, aby si celá veřejnost mohla udělati úsudek o tom, jak nezdravé jsou u nás parlamentní poměry, a také o tom, že vláda v této věci ukázala se velmi slabou.

A nyní říká zpráva ústavně-právního výboru, že senát se již touto otázkou zabýval a že byly podány v senátě dva návrhy. Pravda je, že 10. října m. r. byly rozdány v senátě tři návrhy: první byl rozdán návrh klubu senátorů naší strany a teprve pak byly rozdány návrhy stran koaličních, které byly vyburcovány právě těmito iniciativními návrhy našeho senátního klubu. A zajímavo je, že koaliční strany ve svých návrzích nezmohly se na nic jiného, než že návrhy senátního klubu nár. socialistické strany opsaly a změnily u čekatelů sazby o 100 nebo 200 Kč.

V tom spatřujeme také tu dobrou vůli koaličních stran, zabývati se touto důležitou věcí.

Vážení pánové! Důvodovou zprávu jsem velmi sympaticky vítal a jsem p. kol. dr Slávikovi velmi vděčen za tuto zprávu, protože je příslušníkem jedné z největších koaličních stran, a doufám tedy, že bude jejím mluvčím. Přál bych si, aby všechno, co podepisuji, co uvedl zde ve zprávě ústavně-právního výboru, dovedl také uplatniti v celé straně, k níž přináleží, aby tato vahou své politické moci se postarala o nápravu těchto nezdravých a nemožných poměrů, které nám hrozí přímo katastrofálními důsledky.

Uvádí-li p. kol. dr Slávik v této zprávě, že byla provedena nivelisace v soudcovském stavu, úplně to podepisuji. Byla provedena nivelisace vůbec; byla sice odstraněna nivelisace, ale byla provedena nivelisace nová, daleko nebezpečnější, než byla nivelisace stará, proti níž se tolik brojilo. A ta přece jen byla sociálně spravedlivou, kdežto tato nivelisace, která se nyní provedla v důsledku platového zákona, je sociálně nespravedlivou. Uvádí-li pan kolega v této zprávě, že soudcové nejsou oceňováni podle vědomostí, způsobilosti, schopnosti a individuality, což vše měl na mysli platový zákon, provedl tedy zde p. kolega důkaz, že se platový zákon shroutil dříve, než byl uveden v život, a že stojíme na jeho troskách, poněvadž, co platí o soudcích, platí i o ostatních resortech státní správy.

Stejných poměrů jsme tam svědky a bylo by proto v prvé řadě povinností vlády, aby sama přišla s iniciativou na opravu platového zákona, a v druhé řadě celé sněmovny, aby si prostě vynutila novelisaci platového zákona a řádnou revisi systemisace služebních míst. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

I když s předlohou, resp. s touto zásadou souhlasíme, že se jí ulehčuje soudům, nemůžeme ze zásadních důvodů pro ni hlasovati, protože je pouhou náplastí na velkou ránu, která se musí řešiti docela jiným způsobem. Přáli bychom si, abychom se nemusili již zabývati takovými osnovami, nýbrž abychom se zabývali osnovou, která by ozdravila nynější neudržitelné poměry nejen v soudnictví, nýbrž ve státní administrativě vůbec. (Výborně!)

A tu bych upozorňoval na nebezpečí, které nám hrozí. Vidíme-li na jedné straně slabost vlády, kde potom bude její autorita? Může některý státní zaměstnanec uznávati autoritu slabých? Táži se, kdybychom přišli do osudových hodin pro tento stát, o koho se chce stát opříti, o koho se chce vláda opříti a o koho se může a musí opříti? Musí se opříti o administrativu, ale může se opříti jen o takovou administrativu, která má také důvěru k této vládě a která také uznává její autoritu. Kdyby měla vláda pokračovati těmito cestami, na něž se dala při řešení personálních otázek státních zaměstnanců, bude po autoritě i po důvěře a obával bych se pak osudových okamžiků. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Pik. Dávám mu slovo.

Posl. Pik: Slavná sněmovno! Při jednání o zřízení krajského soudu v Klatovech předvedl jsem velmi neutěšený obraz o poměrech v soudnictví plzeňském a o těžké situaci, jaká je v Plzni nejen u stavu soudcovského, nýbrž i u personálu tamního krajského úřadu a státního zastupitelstva. Poukázal jsem tehdy, že pro nedostatek soudců jest zbývající část soudců velmi přetížena, že velká část těchto soudců pro přetížení onemocněla a že se strany ministerstva spravedlnosti nebylo učiněno nic, aby tento smutný stav v plzeňském soudnictví byl odstraněn.

Ještě dnes tam panují velmi těžké poměry a dosud nebylo učiněno nic, aby byly odstraněny. Poznamenávám, že některá líčení u soudu krajského v Plzni nemohou býti pro nedostatek soudců vykonána. Stávají se případy, že líčení je ohlášeno na 9. hodinu, koná se až v 11 nebo ve 12 hodin, poněvadž se čeká na soudce, který má býti uvolněn od líčení druhého, anebo čeká se, až nemocného soudce nahradí soudce jiný.

Toto přetížení soudců není jen v Plzni, nýbrž téměř u všech soudů. (Výkřiky posl. Johanise.) A proto je žádoucno, aby ministerstvo spravedlnosti věnovalo této otázce patřičnou pozornost, poněvadž přetížení znamená nejen ohrožení zdraví soudcova, ale také nedostatek síly tělesné i duševní pro správný výkon soudcovský. Běží tu o interes zdravotní soudce samého, ale i o věc bezvadnosti celého řízení soudního.

To, co bylo řečeno o stavu soudcovském, může býti také řečeno o kancelářském personálu soudů a státních zastupitelstev. Ve výboru ústavně-právním posl. dr Meissner a dr Dérer velmi účinně přimlouvali se za to, aby jednak nastala náprava u stavu soudcovského,jednak také nastala náprava na prospěch kancelářského personálu. Je-li přetížen soudcovský stav vzrůstající agendou, je pochopitelně přetížena celá administrativa - a kancelářský personál ve výkonu našeho soudnictví znamená velmi důležitou složku. která však je minimálně a nejhůře snad ze všeho státního zaměstnanectva hodnocena. (Tak jest!)

Poukázali jsme již k tomu, jak ve výboru, tak při debatách jiných, že i v tomto směru, pokud se týká kancelářského personálu, je nutno nejen jeho počet přiměřeně zvýšiti, ale že je také potřebí upraviti právní a materielní postavení tohoto stavu, jehož práce není dostatečně ceněna. My jsme dali také výraz tomuto požadavku návrhy, které byly předkládány této sněmovně, a zejména návrhy, aby nejen státní zaměstnanectvo, tedy i stav soudcovský, kancelářský personál soudní a státních zastupitelstev, nýbrž i dozorcové věznic byli odškodněni aspoň tím, že větší města budou zařaděna do vyšší stupnice činovného, aby aspoň tímto způsobem dostalo se jim materielního odškodnění za těžkou práci, kterou musejí vykonávati. My jsme jmenovitě podali také návrh, aby Plzeň, město o 120.000 obyvatelích, město s velkým počtem státního zaměstnanectva, bylo zařaděno do skupiny A činovného, poněvadž poměry drahotní v tomto městě jsou analogické s poměry pražskými, a není žádného důvodu, aby tak veliké město, s tak velikým výkonem administrativním, s tak velikým počtem státního a železničního zaměstnanectva, bylo stavěno na nižší úroveň nežli jsou města jiná.

V tomto návrhu a v návrzích jiných, pokud šlo o nárok měst ostatních na zařazení do vyšší stupnice činovného, prokázali jsme fakty a číslicemi, že neobyčejná drahota v těchto městech působí velmi zhoubně na poměry státního zaměstnanectva, zejména velmi zhoubně na poměry personálu soudního a dozorce státních věznic.

Chci poznamenati, že přes velmi důležitou administrativní výkonnost kancelářského personálu, kancelářský úředník co do svého materielního postavení je na př. u nás v Plzni na tom hůře nežli kvalifikovaný dělník Škodových závodů. Příjem kancelářského úředníka je pod existenčním minimem. Znám případy, které ukazují na velikou zadluženost tohoto personálu kancelářského, a jsou i případy, kdy záložny neposkytují kancelářskému úředníku, zřízenci, úvěr, ježto není mu možno zabaviti plat, poněvadž platová míra je nejnižší a kancelářský zaměstnanec soudní a jiných úřadů nemá ani možnosti, aby se legálním způsobem zabezpečil úvěrem u záložních a spořitelních ústavů. Tento případ ukazuje, že právě postavení kancelářského personálu soudního je neubožejší ze všech a že je tedy žádoucno v zájmu administrativy soudní, aby v tomto směru ministerstvo spravedlnosti vykonalo svou povinnost a blahovůli vůči těm, kteří jsou na tom nejhůře.

Zdůrazňuji také, že je nutno, aby řešena byla otázka dozorců věznic, kteří při svém těžkém postavení a při dnešních poměrech drahotních stejně dovolávají se toho, aby jako je hodnocena práce jiná, byla hodnocena i jejich velmi těžká a odpovědná práce.

V důsledcích těchto poměrů a také proto, že je žádoucno, aby nastala důkladná náprava, předkládá náš klub resoluci, kterou doporučuje sněmovně, aby ji schválila. V resoluci této žádáme zejména, aby s největším urychlením předložila vláda osnovu zákona, kterou se odstraní křivdy způsobené systemisací soudcům, kancelářskému a zřízeneckému personálu u soudů a státních zastupitelstev.

Dále, aby u soudů a státních zastupitelstev systemisován byl také dostatečný počet míst ve vyšších platových stupnicích jak pro soudce, tak pro kancelářský personál a zřízence. Samozřejmě i pro personál věznic.

Žádáme také, aby s největším urychlením učiněna byla všechna opatření, která by čelila přetížení soudců, kancelářského personálu i zřízenců, které je neudržitelné a zdraví všeho personálu přímo podrývající.

Konečně žádáme, aby přebytků rozpočtových bylo. použito k mimořádným odměnám za mimořádnou námahu soudců, jakož i ostatního personálu soudního.

Pakli se jeví nedostatek zejména soudců a pakli kancelářský personál je přetížen stále stoupající soudní agendou, je logické, - nemůže-li nebo nechce-li ministerstvo opatřiti dostatečný počet personálu - aby dosavadní personál v důsledku dnešních drahotních poměrů a své těžké práce byl mimořádně odškodněn, jak to také ve své resoluci zdůrazňujeme.

Dále žádáme, aby všem státním zaměstnancům byly poskytnuta drahotní výpomoc, odůvodněná nynějšími mimořádnými drahotními poměry.

Četli jsme v novinách, že v jednotlivých ministerstvech, úřadech a ředitelstvích byla pronesena velmi krásná slova o mimořádném výkonu státních zaměstnanců v době velkých mrazů a sněhu. Byla to krásná slova, která oceňovala tento mimořádný výkon, ale za krásnými slovy musí jíti také skutek. - Přetížení veškerého zaměstnanectva bylo abnormální, a poněvadž jsou také abnormální poměry drahotní, je nutno, aby za mimořádný výkon byli zaměstnanci odškodněni. Platí-li privátní zaměstnavatel každému dělníku za práci přes čas, je stejnou povinností pro stát, aby odměnil také těžkou mimořádnou práci a výkonnost, která byla nutna v době posledních katastrofálních mrazů a povětrnostních poměrů.

Konečně žádáme, aby v zájmu dobrého chodu soudnictví na Slovensku a Podkarpatské Rusi upravena byla otázka tzv. slovenské a podkarpatské výhody u soudců a soudního kancelářského personálu. Víme, že některé úřady byla benevolentně vyřízena. Jest s podivem, že ministerstvo spravedlnosti nepoužívá dostatečného tlaku a vlivu na ministerstvo financí, aby stejná výhoda, jako je poskytována kategoriím jiného zaměstnanectva státního, byla poskytnuta i soudcům a veškerému soudnímu personálu. Chce-li stát a zejména ministerstvo spravedlnosti, aby administrativa soudní byla bezvadnou, aby nebyla překvapována těmito mimořádnými poruchami, jak se nyní v soudnictví objevují, je nutno, aby ministerstvo spravedlnosti odčinilo nejen špatné důsledky zákona platového, špatné důsledky restrikčního, ale také velmi špatné důsledky systemisace, která je nespravedlivou a škodlivou. Ministerstvo spravedlnosti musí míti zájem o klidný rozvoj práce v našem soudnictví. Zneklidnění anebo méněhodnocení práce personálu soudního a kancelářského znamená velikou škodu a nebezpečí pro celou administrativu soudní. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava je skončena

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Bradáče, dr Luschky, Onderčo, dr Dolanského, Mlčocha, dr Kramáře, Stenzla, Hodiny a druhů ke čl. II:

Čís. 4 nechť zní:

"§ 105 zní: "Pozůstalosti projednává okresní soud, u kterého zemřelý měl svůj obecní soud ve věcech sporných."

Budiž připojeno nové čís. 10:

"10. Cenová hranice příslušnosti obchodního soudu (senátu) a okresního soudu obchodního ustanovená v §§ 51 a 52 zvyšuje se z 5000 Kč na 10.000 Kč."

2. Resoluční návrh posl. dr Meissnera, dr Dérera, inž. Nečase, Brodeckého a soudr.:

1. Vláda se vybízí, aby s největším urychlením předložila osnovu zákona, kterou se odstraní křivdy způsobené systemisací soudcům, kancelářskému a zřízeneckému personálu u soudů (státních zastupitelstev) zaměstnanému.

2. Budiž u soudů (státních zastupitelstev) systemisován dostatečný počet míst ve vyšších platových stupnicích pro soudce, kancelářský personál a zřízence.

3. Buďtež učiněna s největším urychlením všechna opatření, která by čelila přetížení soudců, kancelářského personálu i zřízenců, které je neudržitelné a zdraví všeho personálu přímo podrývající.

4. Přebytků z interkalárií budiž použito k mimořádným odměnám za mimořádnou namáhavou práci soudců jakož 1 ostatního personálu soudního.

5. Budiž všeobecně poskytnuta státním zaměstnancům drahotní výpomoc odůvodněná nynějšími mimořádnými drahotními poměry.

6. Budiž v zájmu dobrého chodu soudnictví na Slovensku a Podkarpatské Rusi upravena otázka tak zv. "slovenské a podkarpatské výhody" soudců a soudního kancelářského personálu.

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl. dr Slávikovi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP