Pátek 8. března 1929

Tyto všechny okolnosti nutí nás ke krajní nedůvěře, zejména k nedůvěře k tomu ministerstvu, které se nejvíce zúčastnilo na předkládání osnovy v nynější formě a které by se nemělo zváti ministerstvem obchodu republiky Československé, nýbrž spíše ministerstvem pro ochranu soukromých interesentů a podnikatelů proti státu.

Neurčitost, nejasnost, houževnatě projevovaná vůle, vyhnouti se předložení nové smlouvy zákonnou cestou, zamítnutí našeho samozřejmého návrhu o nutnosti předložení nového návrhu se změněnou smlouvou, zřejmý rozpor mezi textem zákona a důvodové zprávy, to vše nutí nás, abychom nazvali dítě pravým jménem. Podle našeho názoru jde v dnešním návrhu o ne dosti odůvodněný a těžko kontrolovatelný mnohamilionový dar několika bankám na účet státu.

Parlament připravuje se sám o vážnost a omezuje bezprostředně svoji pravomoc, když dává souhlas ke zmocňovacím zákonům takovéhoto druhu. Děje-li se to pak ještě za okolností vylíčených, nemožno vyhnouti se výtce, že jde o osnovu podezřelou. Formu, jaká byla k prosazení zákona volena, nutno označiti pro parlament za urážející.

Miliardové nedoplatky daňové, o nichž nedávno zde výstižně referoval při účetní uzávěrce náš kol. Chalupa a jež z největší části týkají se lidí kapitálově silných, stamilionové odpisy podle pověstné dvěstěpětatřicítky, pokusy o zavádění t. zv. fondového hospodaření do všech odvětví správy vedle řady jiných známých zjevů, to vše visí jako hrozivý stín nad republikou a dnešní koalicí. Zde ucházejí miliony, stamiliony a miliardy, nebo se činí pokusy o vyhnutí se přesné ústavní kontrole, zatím co na každém krejcaru pro chudáky, přestárlé pensisty, dělníky, horníky a zaměstnance se šetří.

Do tohoto rámce zapadá dnešní zákon, který proto ostře odsuzujeme, ač v zásadě přejeme si co největší podpory a rozvoje naší plavby a jejích podniků, protože jsme přesvědčeni o její všeobecné prospěšnosti a možnosti rentability za správného hospodaření.

Má-li ovšem naše plavba v budoucnosti přinášeti větší prospěch státu i veřejnosti, je nutno, aby byla věnována větší pozornost otázce československého lodního parku a také otázce vodních cest přirozených i umělých. Dnes možno jen litovati, že lodní park získaný mírovou smlouvou od Německa, Rakouska a Maďarska a odevzdaný všem společnostem: Labské, Dunajské a Oderské dostal se do rukou bank a firem, jako je Baťa. Varovali jsme důrazně před lex Baťa při projednávání předlohy o Odře a jsme přesvědčeni, že již dosavadní zkušenosti s Baťou dají nám za pravdu. Je velká chyba, že naše plavba dostala se výhradně do rukou bank a společností a že širší veřejnost nemá na ni vlivu. Stát přináší jen oběti a jeho účast ve. společnostech i postavení jeho zástupců není jistě záviděníhodné. Původní, dobře v dobách popřevratových míněna spoluúčast soukromého kapitálu bank a společností, kterou se zamýšlelo oživení a iniciativní rozšíření a vybudování plavby ve velkém stylu, zklamala.

Litujeme, že nebylo při přidělování lodí pamatováno na družstevní podnikání. Družstevně se u nás plavba lodí neprovozuje, pouze voroplavba je z části, a to úspěšně, družstevně provozována.

Budiž ještě dnes dovoleno dotknouti se jen v několika větách letmo, protože jde o předlohy týkající se našich dvou hlavních paroplavebních společností, nejaktuelnějších problémů naší plavby.

Především vybudování nových vodních tratí v místech potřeby - především řádné vybudování Středního Labe, tolikrát již ve výborech sněmovny i v plenu vzpomínané. Dále vybudování spojení Dunaje s Moravou (Přerov, Olomouc, event. Brno) a konečně vybudování spojení Odry s naší republikou na trati Ostrava-Kozlí v Německu. Spojením Dunaje s Moravou dosáhlo by se prodloužení dunajské trati do nejúrodnějších a nejprůmyslovějších krajů naší republiky, umožnilo by se do značné míry našemu průmyslu otevření nových trhů a rozšíření starých na Balkáně a v Orientě, splatil by se dále dluh Moravě dosud v plavbě zanedbávané. Spojení Odry s územím naší republiky až do Ostravy je nutné proto, že naše oderské loďstvo, které nemůže vůbec do republiky dojíždět, je naším vlastně jen formálně, na papíře.

Je třeba říci konečně ve věci vodních cest rozhodné slovo, ve věci, jež již 35 let zůstává nerozřešena, totiž v otázce průplavu Labe-Odra-Dunaj. Jako naše železnice nemají obav před německým a jiným cizím zbožím a stojí naopak o to, aby mohly dopravovat toto zahraniční zboží, nesmí být těchto obav ani u vodních cest. Jestliže německé konkurenční zboží nepůjde našimi československými levnými vodními cestami jako transit, půjde bude-li trvat naše nečinnost v tomto směru dále - vodními cestami mimo nás. Přípravy k tomu se dějí. Ohromná národohospodářská důležitost výstavby průplavu labsko-odersko-dunajského se přechází a tak se může octnout za desítiletí naše republika v postavení těch zaostalých měst, která se kdysi vyhýbala železnici, aby nebyly ohroženy zájmy povozníků, majitelů hostinců zájezdních, majitelů pozemků atd. Geografické položení republiky v srdci Evropy předurčuje náš stát přímo k ovládnutí dopravního ruchu po vodě ve střední Evropě.

Za druhý hlavní úkol naší vnitrozemské plavby dlužno považovat vybudování přístavů na dosavadních našich cestách a zlepšení vodních tratí v místech potřeby. Zde musíme urgovat urychlení výstavby přístavů v Praze a Mělníku a naléhavou nutnost zmodernisování přístavů na severu, v Děčíně, Ústí a Loubí. Zastaralé jeřáby nevykládají včas čluny, musí se platit zbytečně velké stojné zlacinění dopravy je tu na dosah ruky a naléhavé. Dunajské naše přístavy zatím technicky vyhovují a možno říci, že jsou na výši doby - zde chováme jen obavy, aby se neučinily zbytečně Vídni tarifní ústupky proti Bratislavě a Komárnu proti Budapešti. Je třeba, aby tu byla konána od železnic politika celostátní a ne jen podniková.

Dalším nutným problémem naší vnitrozemské plavby je nutnost záměny starých předpisů plavebních, z nichž některé jsou již tři čtvrtě století staré (na př. pro čluny a vory na Labi z r. 1853), předpisy moderními, odpovídajícími duchu doby a pokrokům techniky.

Aktuelním a naléhavým je dále problém jednotné úpravy plavby po stránce administrativní. Dosud je agenda plavební roztříštěna u pěti různých úřadů. Především bylo by tu třeba vzít přístavy z kompetence ministerstva železnic a dáti je min. veřejných prací.

Dalším, povolanými činiteli bez ustání zdůrazňovaným palčivým problémem naší plavby je úprava tarifní politiky. V tom směru musíme činiti vážné výtky. V zakladatelské smlouvě je na př. ustanovení o tom, že československé železnice vstoupí v tarifní společenství s oběma paroplavebními společnostmi za účelem stanovení jednotných tarifů a překladištních a spedičních podmínek, čehož důsledkem by byl jednotný nákladní list. Naše železnice dosud tomuto zákonnému ustanovení nevyhověly, ačkoliv je pro ně ustanovení smlouvy stejně závazné jako pro stát. Jednotný tarif by nesmírně posloužil zájmům našeho provozu. Spolkem tarifeurů naší republiky i všemi jinými povolovanými nebo zainteresovanými činiteli je na zavedení jednotného tarifu kladen největší důraz. Okamžitě chováme v tarifní politice obavy - a ta otázka je, jak již bylo uvedeno, aktuelní - aby zájmy přístavů bratislavského a komárenského nebyly poškozeny na prospěch Vídně a Budapešti.

Při řešení otázek vnitrozemské plavby pomíjen je problém zaměstnanectva našich lodí. V poslanecké sněmovně probral jsem podrobně při projednávání zákona o puncování lodí neutěšené služební i platové poměry zaměstnanectva, nestálost jeho postavení, zvláštní těžkosti souvisící s povahou služby, kapitolu, jak se zacházelo s plavci a kormidelníky při projednávání zákonů o sociálním a pensijním pojištění, otázku nemožnosti dalšího vylučování plavby ze zákona o inspekci, otázku závodních výborů i kolektivních smluv i problém nevýhodnosti mezistátní dohody o pracovním právu a sociálním pojištění posádek lodí a nutnosti jejího vypovězení. Upozorňuji dnes znovu na všechny tyto životní otázky zaměstnanectva našich lodí a na doklady snesené v tom směru v 176. schůzi poslanecké sněmovny.

Ke konci vznášíme ve věcech vnitrozemské naší plavby naléhavý dotaz k vládě, proč v naší republice nenabyla dosud zákonné platnosti akta Labská a statut dunajský - když již sousední státy Rakousko i Německo se o uzákonění postaraly. Z důvodů nepochopitelných a prestiž naší republiky mezinárodně poškozujících se urychlené zákonné projednání této věci zdržuje.

Zdůrazňujeme ještě jednou, že klub sociálně demokratický považuje otázku naší plavby a otázku vybudování našich vodních cest za jeden z nejdůležitějších problémů našeho hospodářského života a že všemi silami chce pracovat k rozkvětu plavby a plánovitému řešení jejích problémů.

Protože však dnešní předloha je klasickým příkladem toho, jak zákon podobného hospodářského dosahu dělán být nemá, protože nedostalo se nám dále potřebných vysvětlení a protože odpírá se předložení nové změněné smlouvy a parlamentu bere tak možnost spolupráce a kontroly starým zákonem zaručené, bude sociálně demokratický klub hlasovati proti osnově. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Schweichhart. Dávám mu slovo.

Posl. Schweichhart (německy): Slavná sněmovno! Sociálně demokratická strana dělnická nemůže souhlasiti s projednávaným návrhem poněvadž celá tato věc směřuje k poškození státu, tedy celku, ve prospěch několika skupin kapitalistů. Povoluje se totiž Labské a Dunajské plavební společnosti snížiti akciový kapitál na útraty státních kmenových akcií. To jest postup, jenž rozhodně vyzývá k nejostřejší kritice, tím spíše, že již r. 1923 oběma jmenovaným společnostem byly povoleny ohromné ústupky na společné útraty. Již tehdy byly zájmy státu odstrčeny, neboť převzal horší akcie a poskytl za to lodě převzaté na reparační splátku, kdežto přednostní akcie většinou zůstaly společnostem a bylo jim mimo to již předem zaručeno dobré zúročení. Zcela zřejmě a nepopiratelně to byl nemístný požadavek kapitalistických zájmů o zisk. Rozumíme, že musejí býti chráněny dopravní zájmy, víme,že počátek samostatné československé plavby byl těžký a není nám také neznámo, že stará vžitá konkurence byla na tom mnohem lépe proti domácí plavbě. Ale co se zde stalo a co se zase dnes děje, jde daleko nad přípustnou míru. Růžové naděje obou plavebních společností, zvláště Labské plavební společnosti, na vysoký zisk, nesplnily se v prvých letech jejich provozu. Již r. 1923 upozornil jsem zde v plenární schůzi zcela zřetelně na neudržitelné optimistické naděje týkající se československé plavební společnosti. Naše předpovědi se splnily přesně a teprve po letech, a to tehdy, kdy zájmovým společenstvím s říšskoněmeckými plavebními společnostmi byla vyloučena soutěž, bylo teprve možno, aby domácí Labská plavební společnost dosáhla zisku.

Důvodová zpráva k návrhu, jejž dnes projednáváme, odůvodňuje povolení redukce, která se u Labské plavební společnosti provádí ze 70 na 40 a u Dunajské plavební společnosti ze 70 na 30 milionů Kč, tím že obě společnosti přes dobrý provozní výsledek nemohly dosíci takového finančního výsledku, aby tento vysoký kapitál po 70 milionech Kč podle stanov zúrokovaly. Zde tedy stát pečuje o to, aby tyto obě kapitalistické společnosti mohly poskytnouti i nutný výtěžek. Vláda prý dospěla k přesvědčení, že jest nutno snížiti akciový kapitál, aby se poměry obou společností uvedly v soulad s poměry soutěžících cizozemských plavebních podniků. Touto redukcí poskytl stát po prvé, tak se praví v důvodové zprávě, vydatnější podporu zdejším plavebním společnostem, které pro nedostatek vlastního provozního kapitálu nejsou s to doplniti své loďstvo. Při redukci kapitálu bude musiti stát napraviti škodu, kterou trpí soukromí akcionáři tím, že jim v uplynulých šesti letech jejich investovaný kapitál nic nevynesl. Péče vlády o zisky, o zúročení kapitálu u těchto společností jest tedy vskutku dojemná. Proto byla soukromým akcionářům přiznána větší účast než dosud - dosud to bylo 28% - při čemž si stát dále zachoval většinu akcií a prý také rozhodující vliv. Tento rozhodující vliv jest ovšem velice skrovný, činí snad jen o 1% více než vliv soukromého kapitálu. Stát, jenž přináší již tak velké oběti oběma plavebním společnostem, má krváceti ještě dále. V osnově navržené zmocnění vlády, aby oběma společnostem, bude-li toho vyžadovati veřejný zájem - veřejný zájem s otazníkem - poskytla subvence, odůvodňuje důvodová zpráva tím, že dosud nemáme ustanovení, které by umožňovalo podporu říční plavby, která však nyní jest důležitější než zákonem ustanovená podpora námořní plavby. Nepochybně jest tato zásada, že říční plavba jest pro naše národní hospodářství důležitější než plavba námořní, správná, o tom druhém dlužno ovšem pochybovati. (Posl. de Witte [německy]: Československá námořní plavba jest přece jen fikce!) Vždyť máme československé námořní lodi, jenom že na moři nemají právě velkého významu. Říční plavební společnosti, praví se dále v důvodové zprávě, opravňují při stoupajícím provozu k nadějím do budoucnosti. Probouzejí se tedy naděje do budoucnosti. To jest správné, pokud se podaří vyloučiti cizozemskou soutěž, jako se dosud stalo zájmovým společenstvím, ve kterém se kořist společně dělí. Ale v otevřené soutěži konkurenčního boje sotva by se splnila tato naděje. Byla by odůvodněna jen tehdy, kdyby správy a ministerstvo veřejných prací jednaly s nutnou znalostí věcí a výlučně podle odborných zásad. Řekl bych to, i pokud jde o dopravu osob. Loni byla osobní paroplavba české společnosti, která dojížděla z Prahy do Mělníka, prodloužena až do Hřenska; výsledek byl ovšem zcela nepatrný. Pro nás, kdož bydlíme na Labi, vyplynul z toho jen jeden příznivý důsledek, a že totiž byly sníženy sazby, ale jinak není malá loď schopna soutěže proti mnohem lépe zařízeným a větším lodím Saské paroplavební společnosti.

Ať si myslí kdo chce co chce, faktem jest a zůstane, že nejdůležitějším překladištěm jest kromě Ústí nad Labem přístav Loubí u Děčína, neboť leží nejblíže u německých hranic a u železničních tratí, na nichž se zboží odváží do průmyslových obvodů severních a severozápadních Čech. Zařízení tohoto významného překladiště jest přes všechno úsilí plavebních kruhů a obchodníků ještě dnes úplně nepostačitelné, takže se vykládání v hlavní sezoně, tedy v plném létě, protahuje často celé týdny, takže odběratelé zboží, obchodníci, musí platiti vysoké skladné. Tím se zdražuje zboží.. Chybějí jeřáby, přípojných kolejí není rovněž tolik, kolik by bylo zapotřebí, takže se již několikráte stala těžká neštěstí. Bylo mi také oznámeno, že pro prohnilé pražce došlo k rozličným nepřístojnostem a že se zdá, že ani příště nebudou vyloučeny větší nehody. Mimo to Loubí není jen přístavem, jenž přijímá zboží, přicházející z ciziny, nýbrž přes Loubí se také mnoho vyváží do Německa. Jde o dříví, sklo, ovoce atd. Stále a stále musím zdůrazňovati, že v severních Čechách chybí na Labi větší zimní přístav, jenž by v době, kdy řeka zamrzá, poskytl ochranu lodím, člunům atd. Německo zřídilo po převratě, tedy v době, kdy bylo hospodářsky bezmocné, u Žandova nádherný zimní přístav. Takový nám chybí ještě dnes, jak jsem již řekl. Za to se láskyplně podporují překladiště ve středních Čechách, a to v míře, kterou musíme označiti již za přemrštěnou. Jde o Mělník a Holešovice. Jest velice krásné, praví-li se, že jest dnes možná přímá doprava mezi Holešovicemi a Hamburkem, a že lodi mohou dnes urychleně dopravovati zboží z Prahy přímo do Hamburka. Ale pro všeobecné národní hospodářství není to rozhodující. Co na př. pomůže výstavba přístavu v Mělníku, když v době nízké vody, tedy v létě, naložené čluny nemohou tam doplouti a proto nemohou býti vyloženy. Nadržování středočeským přístavům nepřináší národohospodářsky naprosto užitku proti škodám, které způsobuje zanedbávání Ústí nad Labem, Rozběles, Loubí u Děčína. Zde není viditelná žádná kompensace. Německá území budou vždy považována za hlavní překladiště pro vývoz a dovoz. Snad se zde stavba zdymadla u Střekova zase označí jako dobrá vůle vlády i v německém území Čech podporovati plavbu na Labi. K tomu bych řekl: Nehledě k tomu, že účinek zdymadla ještě dlouho není zřejmý a pravděpodobně nebude ani příliš velký, poněvadž má sloužiti ještě jiným účelům, na př. elektrisaci, jiný fakt mluví proti tvrzení, že se vláda stejně pečlivě stará o severočeská území jako o středočeská. To jest otázka sazební politiky. Ve starém Rakousku ministerstvo železnic dovedlo výtečně oživiti labskou plavbu příznivými sazbami a z daleka jí přiváděti zboží, dokonce i z Uher a Haliče. Tehdy byla i doprava uhlí do Německa mnohem větší než jest, bohužel, dnes. Dnes se mají věci tak, že pro dovoz nejsou nejdůležitějšími překladištmi severočeské přístavy, nýbrž středočeské, tedy Mělník, hlavně však Holešovice. Provozuje se zde jednostranná, přímo zlomyslná sazební politika na škodu německého území. Ministerstvo veř. prací, které po léta spravuje německý ministr mělo by zatracenou povinnost s celým úhrnem plavebních otázek nakládati nestranněji než dosud, ujasniti si význam plavby pro celé národní hospodářství a potlačiti při tom každý národnostní směr, ale také dobrou sociální politikou zajistiti si nejlepší pracovní síly.

Ke konci ještě otázku k odpovědným činitelům: Co se děje se zřetelem na hrozící povodeň? Máme mnoho ledu, mnoho sněhu, slunce svítí. Každého dne může Vltava vystoupiti ze břehů a Labe způsobiti záplavu. Jaká opatření byla učiněna? V Německu bylo připraveno vše, aby se čelilo nebezpečí, až půjdou ledy. Sám jsem četl, jak na Rýně bylo učiněno vše, aby byly zajištěny hráze, aby byly evakuovány osady a zachráněni lidé, kdyby se ledy náhle hnuly. Plavidla, která v ledu zamrzla, byla uvolněna, led na Rýně byl roztrhán dynamitem. Totéž děje se na Labi, na Odře, na Emži, na Vezeře atd. Co se děje zde u nás? Pokud vím, bylo prozatím vydáno jen jedno nové nařízení, jímž se má zlepšiti návěštní služba. Snad se dovíme dříve než dosud, kdy bude hroziti povodeň. Dosud návěštní služba nebyla zvláště dokonalá. Vím z jistého případu ve Štětí, že návěštní služba při povodni před 2 lety ve Štětí tak selhala, že obyvatelstvo bylo úplně překvapeno a že tím byla způsobena velká škoda. Zdali u nás byla učiněna taková opatření jako v Německu, aby byly zabezpečeny mosty, nevím. Bohužel, není mi nic známo o zvláštních bezpečnostních opatřeních. Mohu jako fakt konstatovati, že u nás není systematické péče v tomto oboru. Naléhavě tedy žádám o tuto péči, než se stane neštěstí.

Snad odpovědní činitelé budou míti více štěstí než rozumu, snad se všechno odbude lépe, než se obáváme my, kdož bydlíme na Labi a z vlastní zkušenosti známe strašné účinky zátopy. Snad; ale jisté to není. Předejíti to jest však rozhodně lepší než naříkati a bědovati, když se neštěstí již stalo. (Potlesk poslanců něm. soc. dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.

Prosím, aby byl přečten došlý návrh.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Návrh posl. inž. Nečase, Koudelky a soudr.:

Navrhujeme vrácení osnovy tisk 1896, kterou se mění a doplňují některá ustanovení zákona ze dne 13. června 1922, č. 188 Sb. z. a n., jímž se upravuje poměr Československé státní správy k československým plavebním společnostem Labské a Dunajské, výboru dopravnímu k novému projednání a předložení návrhu, k němuž by byla přiložena i smlouva.

Předseda: Dávám slovo k doslovu prvému zpravodaji, p. posl. Ježkovi.

Zpravodaj posl. Ježek: Slavná sněmovno! Nepochybuji, že celá debata, která zde byla vedena, byla vedena jistě z dobrých intencí a směřovala skutečně k tomu, aby s jiného stanoviska docíleno bylo toho, co my chceme, totiž povzbuzení a rozšíření plavby na Dunaji a Odře.

Ovšem jsou zde dvě, řekl bych, zásadní stanoviska, která sleduje naše předloha, pro která my hlasujeme pro vládní návrh a pro která podporujeme tento vládní návrh.

Podnik musí míti určitou větší volnost ve svém podnikání, nežli má snad nějaký úřad. A je velmi zajímavé, že tuto zásadu někteří páni sice akceptují a hlásají pro železnice, ale zde při projednávání otázky plavebních společností tuto zásadu nesledovali. Podnik je něco, co se absolutně nedá vésti takovým způsobem, aby pro každou maličkost bylo všecko zešněrováno určitými nařízeními. Zde musí býti určitá volnost. Ale my, prosím, žádáme to nejen pro plavební společnosti, nýbrž i pro podnik železniční a ostatní podniky státní.

Druhá zásadní otázka, která se zde vyskytuje, týká se účasti soukromého kapitálu. Jestliže jednou připustíme - a je to jistě velmi zdravá zásada pro státní podnik, aby podnikání zúčastnil se také soukromý kapitál - je docela jasno, že musíme také státi na stanovisku, že ta účast soukromého kapitálu musí býti určitým způsobem honorována. Jelikož od nikoho nepožadujeme a nemůžeme žádati práci zadarmo, nemůžeme také žádati na druhé straně, aby někdo ukládal určitý kapitál do podniku a při tom nechtěl žádný zisk. K tak ideálnímu stavu jsme se ještě nedostali ani co se týče poměru pracovního, tím méně co se týče účasti kapitálu ve státních podnicích a vůbec v podnikání.

Vycházíme-li tedy z těchto zásad, nejeví se nám ovšem, co nám dává vládní návrh, něčím tak strašlivým, jako některým pánům, nýbrž naopak, my v tom vidíme jenom umožnění těchto zásad.

Vážení pánové! Já se ještě jednou vracím k tomu, co jsem řekl již v úvodu, že totiž o celé této věci bylo zásadně rozhodnuto r. 1922, že to bylo dokonce rozhodnuto tenkráte za účasti všech členů stran, tedy i strany, jejímž členem je pan kol. Nečas, a že tenkráte vlastně tyto zásady zde byly pro celé toto podnikání dány. Tedy jestliže jsme si tyto zásady vytknuli, musíme zde, když se ukáže situace, že totiž soukromý kapitál po 6 roků nedostával ani haléře za svoji účast na těchto podnicích, ovšem přizpůsobiti celé bilancování, celé kapitalisování těchto podniků tak, aby skutečně zde byla určitá výhoda pro ty, kdož tam vkládají. kapitál.

Opětně konstatuji, že státní správa vyhrazuje si i nadále větší kapitálovou účast. Bylo-li zde vytčeno, že poměr této státní účasti nebyl v důvodové zprávě vytčen procentem, tedy jsem tuto věc opravil tím způsobem, že jsem dal přesná čísla i s procenty do zprávy výboru pro dopravu a veř. práce. Myslím, že tím bylo splněno přání, které bylo proneseno již ve výboru dopravním.

Rovněž není správné, že by smlouva měla přijíti zase přímo do zákona. Vždyť tato smlouva se nemění, to je jen parcielní změna, ale smlouva z r. 1922 zůstává v platnosti. Tedy myslím, že toto přání, o kterém jsme konečně mluvili již v dopravním výboru, není dosti správné, obzvláště když každý má smlouvu přiloženou k starému zákonu, takže kdykoli může do smlouvy nahlédnouti. Proto je toto přání nadbytečné a myslím že není potřebí je respektovati.

Bylo zde mluveno, že podnik není překapitalisován, a jak vypočítávali někteří odborníci, že prý není správně odhadnut. Cizí společnosti, podle nichž toto snížení bylo děláno, mají zcela jiný poměr, než měla společnost před tímto návrhem, a na základě zkušeností cizích společností, které mají velkou zkušenost a které také mají určitý výnos z provozování plavby, bylo právě toto snížení kapitálové děláno.

Chtěl bych ještě odpověděti několika slovy kol. Schweichhartovi. Kol. Schweichhart na jedné straně zde mluvil proti vládnímu návrhu, zejména proti řadě nedostatků, na druhé straně měl řadu návrhů, co by všechno se mělo podniknouti, který přístav by se měl zlepšiti a pod. Ovšem že každé zlepšení provozu, zlepšení přístavního zařízení, rozšíření lodního parku atd. vyžaduje kapitálu. Jsme tedy zase tam, k čemu chceme dospěti touto předlohou. Jestliže pan kol. Schweichhart zde žádal řadu zařízení, tedy logicky měl by vlastně býti pro tuto předlohu. Stěžuje-li si pan Schweichhart, že území české proti německému je protežováno, že zvláště horní úsek labský, který má nejčilejší frekvenci a který jistě je hospodářsky nejsilnější, je zanedbáván proti úseku českému, dovolil bych si podotknouti: Nám by jistě také záleželo na tom, aby docela rovnoměrně bylo dotováno jak české, tak německé území podle potřeby, která zde je, ale v českém území se paroplavba teprve začínala, je zde v plenkách a tudíž nyní na počátku potřebuje daleko větší podpory, než části, kde je již paroplavba vybudována a kde jest již vžita, takže nepotřebuje takové podpory.

Jistě v budoucnosti, až se věci vyrovnají, přistoupí se i na požadavky, které zde byly vzneseny.

Já tedy opětně stojím na stanovisku, že sněmovna měla by přijmouti nezměněně tuto předlohu a zejména že by měla zamítnouti návrh, který podali kol. inž. Nečas, Koudelka a soudr., aby tato osnova byla vrácena výboru dopravnímu a aby byla předložena osnova nová.

Já se pro tento návrh nevyslovuji, naopak vyslovuji se proti a žádám, aby sněmovna tuto osnovu v navrženém a dopravním výborem přijatém znění schválila. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP