Čtvrtek 20. prosince 1928

§ 195 osnovy výborové. Kdo s tímto paragrafem souhlasí v úpravě návrhu posl. Tučného a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo s tímto paragrafem souhlasí v úpravě návrhu posl. Votruby a druhů, jejíž přijetí doporučují páni zpravodajové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 195 osnovy je schválen v úpravě návrhu posl. Votruby a druhů. Tím odpadá hlasování o §u 195 osnovy podle zprávy výborové.

§ 196 osnovy výborové. Kdo s tímto paragrafem souhlasí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 196 osnovy jest schválen podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 197 osnovy podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 197 osnovy je schválen podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 198 osnovy podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 198 osnovy je schválen podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s nadpisem zákona a všemi jinými nadpisy v zákoně se vyskytujícími a s úvodní formulí zákona v úpravě návrhu posl. Tučného a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s nadpisem zákona, všemi ostatními nadpisy, jakož i úvodní formulí zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Nadpis zákona a všechny ostatní nadpisy v zákoně se vyskytující, jakož i úvodní formule jsou schváleny podle zprávy výborové.

Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu ve čtení prvém.

Druhé čtení vykonáme při vyřizování odst. 4. dnešního pořadu.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

2. Druhé čtení osnovy zákona o cejchování vnitrozemských lodí (tisk 1793).

Zpravodajem výboru pro dopravu a veř. práce jest p. posl. Košek.

Táži se pana zpravodaje, jsou-li nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Košek: Není změn.

Předseda: Návrhů není.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s usnesením přijatým senátem.

Tím je vyřízen 2. odst. pořadu.

Místopředseda inž. Dostálek (převzav předsednictví - zvoní): Přistoupíme k projedná vání dalšího odstavce, jímž jest:

3. Druhé čtení schvalovacího usnesení, kterým se schvaluje II. dodatkový protokol k obchodní smlouvě mezi republikou Československou a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou z 28. prosince 1925, podepsaný v Bruselu dne 21. února 1928 (tisk 1848).

Zpravodajem výboru zahraničního jest p. posl. Světlík, zpravodajem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností p. posl. dr Zadina.

Táži se pánů zpravodajů, jsou-li nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Světlík: Není změn.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Není změn.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Návrhů, oprav nebo změn textových není.

Kdo ve druhém čtení souhlasí se schvalovacím usnesením tak, jak je posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala toto schvalovací usnesení ve čtení druhém. Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

4. Návrh, aby řízením zkráceným pode §u 55 jed. řádu projednána byla osnova zákona o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách (tisk 1955).

Návrh na zkrácené jednání činím z toho důvodu, aby mohla býti zkrácena 24hodinová lhůta, která normálně má uplynouti mezi prvním a druhým čtením, a aby nebylo nutno pro druhé čtení konati ještě jednu zvláštní schůzi.

Kdo tedy souhlasí s mým návrhem, aby jmenované osnově přiznáno bylo zkrácené řízení, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh je přijat.

Přistoupíme tedy ihned ke druhému čtení uvedené osnovy.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách (tisk 1955).

Zpravodajem výboru soc.-politického jest pan posl. Al. Petr, zpravodajem výboru rozpočtového pan posl. Votruba.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Al. Petr: Opravy chyb jazykových a tiskových, jakož i nutné změny slohové provedl jsem ve smyslu §u 54 jedn. řádu ve výtisku zprávy výborové, který předkládám předsednictvu sněmovny.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, s opravami podle čtení druhého, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Máme ještě rozhodnouti o návrzích resolučních.

Žádám pp. zpravodaje, aby se k věci vyslovili.

Zpravodaj posl. Al. Petr: Doporučuji přijetí obou resolucí, schválených výbory soc.-politickým a rozpočtovým, podle zprávy výborové a zamítnutí všech ostatních resolučních návrhů.

Místopředseda inž. Dostálek: Kdo souhlasí s dvěma resolucemi, navrženými oběma výbory a otištěnými v tištěné zprávě výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většin. Oba resoluce jsou přijaty.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. Krebse a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s prvými shodnými resolučními návrhy posl. Kleina a soudr. a posl. Schäfera a soudr. o materii §u 27 vládního návrhu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrhy jsou zamítnuty.

Kdo souhlasí s druhým resolučním návrhem, jejž shodně navrhují posl. Klein a soudr. a posl. Schäfer a soudr., ve věci §u 194 elaborátu odbornické komise, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítnuto.

Tím vyřízen jest 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

5. Návrh, aby posl. sněmovně prodlouženy byly lhůty stanovené §em 43 úst. listiny k projednám usnesení senátu o vládních návrzích zákonů:

a) o trestním stíhám presidenta republiky a členů vlády podle §§ 34, 67 a 79 úst. listiny (tisk 3),

b) o změně §§ 82 a 54 živn. řádu a §u 70 živn. zákona pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi (tisk 5),

c) o zřízení nucených pracovních kolonií a o změně některých ustanovení trestního práva (tisk 1223),

d) o veřejné stráži zemědělské (tisk 1746),

e) o ochraně polního majetku (tisk 1747).

Činím tento návrh proto, poněvadž lhůta daná sněmovně pro projednání těchto osnov končí dne 19. ledna 1929, do kteréžto doby nebude možno všechna tato usnesení senátu projednati.

Navrhuji tudíž, aby pro každou z těchto osnov prodlouženy byly lhůty k projednání sněmovnou o 3 měsíce.

Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Poněvadž nebyl podán návrh ani na odklad hlasování, ani na přikázání výboru, budeme hlasovati o předneseném návrhu.

Kdo tedy souhlasí, aby pro osnovy svrchu jmenované navrženo bylo senátu prodloužiti lhůty posl. sněmovně o 3 měsíce, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh jest přijat.

Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

6. Návrh, aby senátu prodloužena byla lhůta stanovená §em 43 ústavní listiny k projed nám usnesení posl. sněmovny k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění §§ 2 a 5 zákona ze dne 19. března 1920, č. 194 Sb. z. a n., o zaopatřovacích nárocích bývalých vojenských gážistů a §§ 3 a 16 zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 288 Sb. z. a n., o změně některých předpisů o zaopatřovacích požitcích vojenských osob a pozůstalých po nich (tisk 1452).

Senát usnesl se ve 157. schůzi dne 20. listopadu 1928 na prodloužení lhůty o dalších 5 měsíců, což sdělil přípisem ze dne 20. listopadu 1928 k tisku 578 sen.

Ke slovu není nikdo přihlášen, návrh na odklad hlasování nebo na přikázání výboru podán nebyl, dám tedy hlasovati o návrhu senátu podle §u 78 jedn. řádu posl. sněmovny.

Kdo souhlasí, aby posl. sněmovna prodloužila lhůtu senátu k projednání usnesení posl. sněmovny o vládním návrhu zákona o změně některých předpisů o zaopatřovacích požitcích vojenských osob a pozůstalých po nich (tisk 1452) o dalších 5 měsíců, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. (Výkřiky čsl. socialistických poslanců.) Žádané prodloužení lhůty jest tedy povoleno.

Tím vyřízen jest 6. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž je:

7. Zpráva výboru imunitního o žádosti okr. soudu v Praze v trest. věci posl. Hrušky (tisk 1598).

Zpravodajem je pan posl. inž. Hrdina. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. inž. Hrdina: Slavná sněmovno! Okr. soud v Praze žádá za vydání posl. Hrušky pro přestupky podle §§ 11, 14 a 19 zákona z 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z., jichž se jmenovaný dopustil tím, že nechtěl rozpustiti schůzi, ač byl třikráte policejním úředníkem k tomu vyzván.

Poněvadž po rozpuštění schůze policejním úředníkem došlo k bouři odporu proti intervenujícímu úředníku, doporučuje imunitní výbor posl. sněmovně, aby posl. Hruška k trest. stíhání vydán byl.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájím tudíž rozpravu.

Dříve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta byla stanovena na 15 minut. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu je přihlášen "proti" pan posl. Burian. Dávám mu slovo.

Posl. Burian: Ctěná sněmovno! Jsem rád, že jsou zde při projednávání imunitních záležitostí přítomni ministři, a já také hned při prvním tomto imunitním případu chci pojednati o všech imunitních případech, které se týkají poslanců naší strany. Učiním tak najednou, nebudu se hlásiti ke každému jednotlivému případu zvláště. Pojednám i o takových případech, kde je navrženo, že poslanci nemají býti vydáni, i o případech, kde je podán návrh, aby poslanci vydáni byli, poněvadž na obou těchto případech je možno znázorniti, jakým způsobem imunitní výbor vydává poslance a jak soudy žádají za vydání poslanců, jakým libovolným způsobem se všechno to dělá.

Tedy na př. je zde žádost za vydání posl. soudr. Chlouby. Je zde návrh imunitního výboru, aby dotčený nebyl vydán k trest. stíhání. Je však charakteristické, jak takový okresní soud si představuje, že imunita poslance má vypadati.

Okresní soud si to ovšem představuje pod dojmem toho, co ministerstvo spravedlnosti žádá, aby všechno bylo stíháno. Okresní soudy postupují tak proto, že parlament vůbec nedbá otázek imunitních, a poslanci různých stran, tedy i poslanci stran oposičních nevšímají si těchto otázek imunitních a nezasahují v tom směru, aby imunita poslanců byla chráněna.

Je zajímavo, že posl. Chlouba měl býti vydán, že byl podán návrh na jeho vydání pro přestupek zákona shromažďovacího. Tedy i když některý poslanec přestoupí zákon shromažďovací tím, že mluví na některé nedovolené schůzi anebo na některé schůzi předem neohlášené, přece jen soudy dotčeného poslance stíhají. Ale toto je úplné unikum, jak bylo žádáno za vydání posl. Chlouby. Zde se uvádí v důvodech, že tento poslanec dne 10. prosince 1927 přes výzvu starosty města Postoloprt Ant. Sterlinga neopustil spolkovou místnost v hostinci "Zlatá koruna", když starosta schůzi rozpustil. Schůze byla rozpuštěna, Chlouba zůstal dále v té místnosti a poněvadž tu místnost neopustil, bylo žádáno, aby byl vydán. Ačkoliv imunitní výbor tuto žádost zamítl, musí býti na to upozorňováno, co všechno v Československé republice se děje a jak se dívají úřady na imunitu, na práva poslanců.

Jiný takový případ je případ posl. Haiblicka. Také tu bylo žádáno za jeho vydání toliko proto, že uspořádal veřejné shromáždění v Chomutově. To je celé jeho provinění. Nic jiného se nestalo a přece bylo žádáno za jeho vydání. Je pozoruhodno, že pro pouhý takový počin poslance, že mluví na některé schůzi, už úřady takto postupují. Vinu na tom, že soudy takto jednají, mají přirozeně ministerstvo vnitra a ministerstvo spravedlnosti.

Znamenité je také, jak zde byla podána žádost, aby byl vydán posl. Elstner. Ten udělal něco strašného. Konal schůzi v měšťanské škole dívčí ve Frýdlandě. Byla-li mu povolena tato místnost ke konání schůzi - praví se zde ve zprávě výboru imunitního - už tím je předem dána záruka, že tato místnost školní byla dána tomuto poslanci za účelem uspořádání přednášky, proti níž vůbec není možno postupovati soudně. Ale co viděl soud v tom, že posl. Elstner uspořádal v této dívčí škole schůzi? Tu se praví, že politický úřad v tom viděl pravděpodobnost, že konala tam schůzi tajná společnost, a úřad nabyl podezření, že šlo tam o úkladné přípravy proti republice. Z takové schůze konstruuje se okamžitě úklad proti republice. Nejste-li si vědomi nehoráznosti takového postupu, není-li si toho vědoma posl. sněmovna, pak není divu, že takovým způsobem zakročuje se proti imunitě poslanecké.

Další případ týká se posl. Štětky. Posl. Štětka v kantině Jaroslava Kučery v novostavbě ve Spořilově v Dolních Roztylech vyzýval dělnictvo k zastavení práce, a proto je navrhováno stíhání dotčeného poslance, ovšem v tomto případě imunitní výbor nevyslovuje se pro vydání. Ale takové případy jsou tím charakterističtější, pro co všechno se žádá stíhání poslanců.

Dále jsou 3 případy, kdy imunitní výbor navrhuje pro dnešní schůzi vydání těchto poslanců. Je tu zpráva imunitního výboru, která se týká posl. soudr. Hrušky, a ta je charakteristická již tím, jak je zpracována. Neuvádí se v ní, kde se posl. Hruška dopustil něčeho nedovoleného. Je zde řečeno, že okres. soud v Praze žádá za vydání jmenovaného poslance, ale neříká se, kde a čeho se ten poslanec dopustil, až pak se praví, že je stíhán pro přestupek, a imunitní výbor vyslovuje se dokonce pro vydání tohoto poslance. Jaký je přestupek tohoto poslance? Spočívá v tom, že nechtěl rozpustiti schůzi, ač byl dvakrát policejním úředníkem k tomu vyzván. To přece není úkolem předsedy žádné schůze a žádného poslance, který snad náhodou předsedá schůzi, aby ji rozpustil, když ho o to přítomný komisař žádá. Ale ani pro toto není tento poslanec stíhán. Jeho vydání je vysloveno z jiné příčiny, že totiž po rozpuštění schůze policejním úředníkem došlo k bouři odporu proti intervenujícímu úředníku. Občané tam shromáždění protestovali proti úředníku, který schůzi rozpustil, a posl. Hruška má býti vydán pro to, co tam druzí občané udělali. To se dnes navrhuje posl. sněmovně.

Jiný případ týká se posl. Hakena. Zde je návrh na vydání tohoto poslance, a to jednak pro nějaký zločin, jednak proto, že se na nějaké schůzi dotkl presidenta republiky. Rozuměl-li jsem však dobře vyhlášce o amnestii, která byla vydána, president republiky amnestoval všechny případy, kde se stala nějaká urážka presidenta. Tedy president amnestoval, ale posl. sněmovna má dnes vydati poslance, ač ho president amnestoval. Posl. sněmovna má postupovati naprosto jinak než jednal president. Také toto uvádíme ve známost poslanců i celé veřejnosti. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Jiný případ týká se posl. Jílka, který má býti vydán proto, jak se zde praví, že se vyslovil velmi urážlivě o československé vládě. Tedy pouhá urážka československé vlády dostačí, aby byl podán zde návrh imunitního výboru na vydání poslanců.

Pánové, myslím, že pouhé vyjmenování těchto věcí ze zpráv imunitního výboru dostačí na odůvodnění našich návrhů, aby všechny tyto tři případy byly vráceny imunitnímu výboru k novému projednání.

A ke konci zmíním se ještě zcela krátce o tom, co dnes bude projednáváno, také o vydání luďáckého posl. Tuky. Chci zde říci, jak se na tuto věc díváme. Tuka je v našich očích největším naším nepřítelem, Tuka je v našich očích prostě jeden z největších fašistů na Slovensku a náš poměr k němu jako k fašistovi nemůže býti jiný než největší nepřátelství. Jsme si vědomi toho, že proti Tukovi komunistická strana musí vystupovati s veškerou energií a úplně bezohledně. Jest jisto, že proti Tukovi komunistické dělnictvo bude jednou sváděti největší boje a my také s Tukou chceme, jako komunistická strana, vypořádati se do veškerých důsledků. Jsme přesvědčeni, že jedině tenkráte, když dělnictvo vypořádá se s tímto Tukou a se všemi fašisty, je to jediná možnost porážky těchto fašistů. Že by proti fašistům něco bylo možno učiniti pomocí soudů kapitalistického státu, v to nemáme důvěry. Účty s fašisty musí si vyříditi dělnictvo samo, a to všemi prostředky, jaké jenom jsou možné. (Výkřiky.)

Ale my vidíme na celé čáře, že s fašisty ani vládní většina ani strany oposičních socialistů nejsou ochotni se vyrovnati. Vidíme to přece na případě Gajdově a na případech jiných, že fašisté mají úplnou volnost svého působení a svého postupu. (Výkřiky poslanců čsl. strany soc. demokratické: Taková sofistika! To je nemorálnost! - Posl. Remeš: Buriane, tomu sám nevěříš, co povídáš!) To je úplně jasné a vyložené. (Výkřiky: To není pravda! To je dlouhý úvod k tomu, že budete hlasovat proti vydáni!) To jsou prostá fakta, ale budiž zde... (Posl. Remeš: Buriane, nediskredituj svoje jméno v poslední chvíli! - Posl. David: Jsi také na indexu! - Výkřiky posl. dr Dérera, Mikulíčka a Bolena.)... zjištěno tolik...

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid!

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP