Čtvrtek 20. prosince 1928

Začátek schůze v 11 hod. 37 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: dr. Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Bečko, Vávra.

217 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři Černý, dr Gažík, dr Mayr-Harting, Najman, dr Nosek, inž. Novák, dr Srdínko, dr Tiso, Udržal, dr Vlasák.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci dr Mikyška, Nebuška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 181. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolenou dal jsem na dnešní schůzi p. posl. dr Kubišovi pro neodkladné záležitosti.

Chorobou omluvil se p. posl. dr Dolanský.

Dodatečně omluvil se nemocí na dobu od 13. prosince p. posl. Prokeš.

Mezi 180. schůzí byly tiskem rozdány odpovědi.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1899. Odpověď vlády na interpelaci posl. inž. Nečase, Koudelky a soudr. o konfiskaci soc.-dem. časopisu "Vpered" č. 20 v Užhorodě (tisk 1837).

1900. Odpověď ministra spravedlnosti na interpelaci posl. Landové-Štychové a soudr. o zabavení neperiodického tiskopisu "Rok práce mezi dětmi" (tisk 1823).

1901. Odpověď ministra spravedlnosti na interpelaci posl. Buriana a soudr. o konfiskaci časopisu "Rovnost" v Brně, č. 254, 255 a 259 (tisk 1828).

1902. Odpověď ministra školství a národní osvěty na interpelaci posl. dr Schollicha, Horpynky a druhů o zřízení pobočných tříd na školách v Chomutově (tisk 1861).

1943. Odpověď ministra vnitra na interpelaci posl. Netolického a druhů ve věci obecních rozpočtů na rok 1928 (tisk 1833).

1944. Odpověď ministra školství a nár. osvěty na interpelaci posl. dr Schollicha, Simma a druhů o rozšiřování jubilejního spisu na německých školách (tisk 1860).

1946. Odpověď vlády na interpelaci posl. Hakena a soudr. o trestuhodném hazardováni lidskými životy na pražských novostavbách (tisk 1814).

1947. Odpověď vlády na interpelaci posl. inž. Nečase a soudr. o neštěstí na novostavbě na Poříčí, o jiných opětných neštěstích a o bezpečnostních opatřeních při provádění novostaveb (tisk 1819).

1948. Odpověď vlády na interpelaci posl. Tomáška, inž. Nečase, Johanise, Koudelky a soudr. o stavbě techniky v Praze a zvláště o urychleném vybudování ústavu pro výzkum stavebního materiálu (tisk 1822).

1949. Odpověď vlády na interpelaci posl. Vlčka, Tučného, Sladkého a druhů o stávce v kamenouhelném revíru kladensko-slánském a sanaci bratrských pokladen (tisk 1832).

1950. Odpověď náměstka předsedy vlády na interpelaci posl. dr Klapky, Bergmanna a druhů o systemisaci zemských úředníků v Čechách (tisk 1834).

1951. Odpověď vlády na interpelaci posl. dr Franke, Sladkého, Davida a druhů, jakým způsobem hodlá zabrániti velikému hospodářskému poškození města Opavy provedením zákona č. 125/1927 Sb. z. a n. o organisaci politické správy (tisk 1835).

1952. Odpověď vlády na interpelaci posl. Remeše, Koudelky, inž. Nečase a soudr. o nátlaku generálního ředitelství stát. lesů a statků na zaměstnance podniku při podepisování služebního řádu (tisk 1859).

1953. Odpověď vlády na interpelaci posl. Hrušovského, dr Dérera a druhů o zneužívání úřední moci viceguvernérem Podkarpatské Rusi, dr Rozsypalem (tisk 1875).

1965. Odpověď vlády na interpelaci posl. Lance a druhů o příčinách bídy hornictva a stávek v báňském průmyslu (tisk 1846).

Předseda: Počátkem schůze byl tiskem rozdán Zápis o 177. schůzi posl. sněmovny, proti němuž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.

Výboru imunitnímu přikázal jsem žádosti.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Žádosti:

kraj. soudu v Mor. Ostravě ze dne 7. prosince 1928, č. Nt XIV 40/28, za souhlas s trest. stíháním posl. Śliwky pro přečin podle §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky (č. J 694-II),

kraj. soudu v Mor. Ostravě ze dne 7. prosince 1928, č. Nt XIV 41/28, za souhlas s trest. stíháním posl. Śliwky pro přečin podle §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky (č. J 69 5-II),

kraj. soudu v Mor. Ostravě ze dne 7. prosince 1928, č. Nt XIV 42/28, za souhlas s trest. stíháním posl. Śliwky pro přečin podle §u 14, č. 5 a zločin podle §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky (č. J 696-II),

okr. soudu v Plzni ze dne 17. prosince 1928, č. T VIII 1783/28-2, za souhlas s trest. stíháním posl. Hrušky pro přestupek podle §§ 3 a 19 zákona shromažďovacího (č. J 697-II).

Předseda: Iniciativní výbor ve schůzi konané dne 20. prosince 1928 usnesl se přikázati k řádnému projednání návrhy a to výborům soc. politickému a rozpočtovému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1872. Návrh posl. Grünznera a soudr. na poskytnutí mimořádného drahotního přídavku stát. a veř. zaměstnancům.

1893. Návrh posl. Pohla, Roschera, Kaufmanna, Schäfera a soudr. na vydání zákona, jímž by se čelilo nezaměstnanosti.

1960. Návrh posl. Pika a soudr., aby obce Bolevec a Božkov u Plzně zařazeny byly do skupiny míst B činovného.

Předseda: Výborům zemědělskému a rozpočtovému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1873. Návrh posl. Hlinku, Surovjaka, Hancku, dr Kubiša a druhov na poskytnutie pomoci pohorelcom obce Lutiša (okres Kysuckonovomestský) na Slovensku.

1879. Návrh posl. Hlinku, dr Labaja a druhov na podporu požiarom postihnutých občanov obce Ivachnová (adm. spojena so Sv. Michalom, ž. Liptov).

1881. Návrh posl. Hlinku, Hancku, Surovjaka a druhov na poskytnutie podpory pre pohorelcov obce Radoľa, okres Kys. Nov. Mesto na Slovensku.

1882. Návrh posl. Hlinku, dr Labaja a druhov na podporu požiarom postihnutých občanov obce Lúčky (ž. Liptov).

1940. Návrh posl. Leibla, Schweichharta a soudr. na odstranění nouze o krmiva a úpravu odbytu domácího dobytka.

Předseda: Výboru ústavně-právnímu:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1880. Návrh posl. Buřívala, dr Uhlíře a druhů na zřízení okr. úřadu v Úpici.

Předseda: Zamítnuty byly iniciativním výborem návrhy:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1941. Návrh posl. Hrušovského, dr Dérera a druhů o zneužití moci úřední viceguvernérem Podkarpatské Rusi.

1942. Návrh posl. Tomáška, Zeminové a druhů na zřízení výboru pro vypracování adresy (resoluce) presidentu republiky podle §u 22, odst. 2 jedn. řádu.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1706) o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách (tisk 1955).

Rozprava byla skončena ve včerejší 180. schůzi sněmovny a došlé návrhy přečteny.

Dávám slovo k doslovu nejprve panu zpravodaji výboru soc.-politického, posl. Al. Petrovi.

Zpravodaj posl. Al. Petr: Slavná sněmovno! Klidný průběh včerejší debaty ukázal, že ani oposice nemá příliš příčin, aby se proti projednávanému zákonu postavila tak ostře, jak by se jistě stalo, kdyby zákon byl nevyhovující a kdyby nebyl opravdu velikým zlepšením dosavadního stavu.

Mohu ostatně sděliti, že podobný průběh projednávání této osnovy viděli jsme i v soc. politickém výboru, že i tam oposice projednávala vládní návrh opravdu klidně a věcně a skutečně podporovala snahu poslanců stran většiny, aby zákon byl pokud možná nejlépe a také pokud možno nejrychleji ve výboru projednán, aby mohl býti předložen plenu a aby mohl býti do Nového roku ještě posl. sněmovnou odhlasován. To je fakt.

Pokud se řečníci ve včerejší poměrně krátké debatě zabývali pensijním pojištěním - řada řečníků mluvila k jiným otázkám, než k projednávané osnově, jak už je trpěným zvykem v naší sněmovně - jejich výtky nebyly takového rázu, aby mohly dokázati, že dnes projednávaný zákon by nebyl opravdu, jak jsem ho včera nazval, velikým sociálním aktem sociální spravedlnosti vůči zaměstnancům. Nebudu se příliš dlouze zabývati výtkami, které se strany oposičních řečníků dnes projednávanému návrhu byly činěny, ale přece jenom některých z nich musím se dotknouti.

Kol. Klein, Tučný a ještě někteří z pánů, kteří mluvili proti předloze, vytýkali hlavně, že vláda nepřejala elaborát odborné komise a že provedla na elaborátu podstatné změny. Již včera jsem řekl, že odborná komise a páni z oposice za ní stojící mají snadnou úlohu, prostě shrnouti všechny požadavky v návrh a presentovati vládě, aby to honorovala. Ovšem vláda a strany většiny, které se musejí postarati o úhradu, mají postavení docela jiné a jistě každý i z věcných odpůrců ze stran oposičních musí přiznati, že ministr nebo vláda, anebo kdokoliv by byl na místě ministra soc. péče, má-li dělati zákon takové důležitosti a tak velikého finančního dosahu a rozsahu, nemůže se spolehnouti na práci žádné komise a poradního sboru, nýbrž musí si příslušný zákon dáti přezkoušeti svým legislativním, matematickým a jiným oddělením, protože to jsou lidé, kteří mu skutečně odpovídají za všechno, co v zákoně po stránce právní, obsahové a hmotné obsaženo je, kdežto odborná komise podle žádného zákona a ustanovení před nikým není odpovědna za svoji práci než veřejnosti tím, že se tato práce ukáže dobrá nebo ne. To je ten veliký rozdíl a to vedlo k tomu, že celý elaborát odborné komise byl podroben novému zkoumání a že na základě jeho v příslušných odborných ministerstvech byly provedeny určité změny na elaborátu.

Kol. Klein ve své řeči ironisoval práci soc.-politického výboru a jeho poměr k t. zv. politické "osmě", která není žádným ústavním činitelem, ale vyvinula se jako pomocný výbor koalovaných většinových stran. Tedy, prosím, nebylo to postavení takové, jak je kol. Klein líčil. Snad někteří kolegové, kteří se nezúčastnili těchto společných porad politické "osmy" s "osmou" soc.-politickou, mohli míti ten dojem. Ale musím oproti tvrzení kol. Kleina říci, že připustím sice, že politická "osmička" by se odborně věcí sama nemohla zabývati, ale připomínám, že si dala podrobně referovati odbornou koaliční soc.-politickou "osmou", a vidíte z těch změn, které jsme společně na původním vládním návrhu provedli, když jsme přišli se změnou odůvodněnou, když jsme dokázali politické "osmě" nutnost změny, že ji tato uznala a také provedla. Tedy ten poměr nebyl takový, jak ho chtěl kol. Klein zde vylíčiti. Zástupci většiny v soc. politickém výboru dovedli tu prestiž výboru proti kterémukoliv sboru hájiti, takže (k posl. Kleinovi) byl bys na omylu, kdybys myslil, že tímto způsobem bylo postupováno. (Posl. Klein: Bylo by bývalo lépe, kdyby politická "osmička" do toho neryla!)

Teď musím ještě kol. Kleinovi na jednu takovou spíše formální námitku odpověděti. On řekl: "Vždyť ty návrhy koalice, které byly přijaty a prosazeny, jsou vlastně návrhy naše, já jsem je shodně s kol. Schäferem a soudr. v soc.-politickém výboru podával." Přiznám, že mnohý z návrhů oposičních stran je shodný s návrhem většinových stran, které jej prosadily. Ale v tom je právě rozdíl, že kol. Klein musí laskavě uznati, že jeho návrhy by bývaly nebyly nic platný, kdyby koaliční strany se nebyly rozhodly pro stejné stanovisko a neprosazovaly tyto návrhy, takže my potom plným právem ve výboru a v tisku ne na úkor oposice, nýbrž na obhájení své práce jsme říkali: to jsou pozměňovací návrhy posl. Dubického, Votruby atd., poněvadž (obrácen k posl. Kleinovi) tvůj návrh jako oposičního poslance, jak měl býti prosazen? Prosadil jsi ty jediný návrh, nebo prosadil jsi ty většinu těch návrhů? (Posl. Klein: To je degradace výboru soc.-politického, poněvadž jen politická osmička rozhodovala!) Podívej se, kol. Kleine, vždy nějaký sbor musí rozhodovati, a až vy budete tvořiti většinu, vytvoříte si také pomocný sbor, který bude rozhodovati jako dnešní "osmička" - nevím, zda to bude trojka nebo dvanáctka - a ty budeš zrovna tak ten sbor poslouchati, jako jsi ho poslouchal, když jste byli většinovou stranou.

Jedna výtka padla, že prý důsledně byla škrtána všechna ustanovení, která mluvila o součinnosti odborových organisací s Pensijním ústavem, případně s nositeli pojištění. Opakuji, co jsem již konstatoval v soc.-politickém výboru, že nás nenapadlo vylučovati tuto součinnost z nějaké animosity k odborovým organisacím, nýbrž proto, že se v mnohých případech stane, že ty odborové organisace tam vůbec nebudou za dnešních organisačních poměrů, a nahradili jsme tedy to slovo "organisace" slovy: "zástupci zaměstnanců". Bude-li tam organisace, tož je to ona, není-li jí a není-li jinak stanoveno, budou tam volení zástupci zaměstnanců. To není proti odborovým organisacím, naopak bude tím usnadněno skutečné zastoupení, poněvadž, kdyby případně organisace nebylo, nebyla by možna součinnost se zaměstnanci vůbec.

Akční výbor soukromých zaměstnanců prý protestuje proti této předloze a kol. Klein uvedl, že my, zástupci stran většinových, do voleb, do 2. prosince jsme se zúčastňovali všech těch schůzí, pořádaných akčním výborem zaměstnaneckých organisací, ale jakmile bylo po volbách, ztratili prý jsme zájem a již jsme nešli na poslední protestní schůzi do smíchovského národního domu. Kol. Klein ví, že věc se má naprosto jinak. Když on nás takto obvinil, že, pokud jsme chodili na schůze kol. Votruba, Dubický, já a někteří kolegové z většinových stran, činili jsme to prý proto, poněvadž bylo před volbami a chtěli jsme si zaagitovati v řadách soukromých zaměstnanců, musím mu říci, že se velice mýlí. My jsme se zúčastňovali prací akčního výboru a také veřejných schůzí pořádaných akčním výborem za účasti vlastních našich organisací z toho důvodu, že nám šlo opravdu o věcné projednání všech námětů, které mohou přijíti v úvahu při projednávání osnovy. Chtěli jsme slyšeti v poradách a na veřejných schůzích všechny námitky a všechna přání, abychom je mohli uvážiti, a když bude možno, abychom je také mohli do zákona dáti, a proto jsme se zúčastňovali těchto schůzí. A kol. Klein se jistě pamatuje na poslední schůzi na Slovanském ostrově, na které mluvili za koaliční strany kol. Dubický, Votruba a moje maličkost, a na které jsme ve svých referátech ohromnému shromáždění vyložili, co stranami většiny bylo vykonáno pro zlepšení vládního návrhu ve smyslu předchozích našich porad s akčním výborem a ve smyslu přednášených přání na veřejném shromáždění veřejných zaměstnanců. Tam s předsednického místa byla naše práce a snaha kvitována - pravda s povděkem, ale potom na konci schůze byla přijata resoluce, ve které soukromí zaměstnanci nadali - (Posl. Klein: Také zaměstnanci strany lidové!) počkej, to ti hned vysvětlím - koalovaným stranám a soc.-politickému výboru. My jsme na té schůzi oznámili slavnému akčnímu výboru, že z něho vystupujeme, poněvadž nesneseme takovou komedii, aby nám na jedné straně děkovali za vykonanou práci pro zlepšení předlohy a na druhé straně nám vynadali. Řekli jsme, že postup prací na předloze musí býti věcný a když se jí chce zneužívati k demagogické agitaci, pak konec jakéhokoliv souručenství! Kol. Dubický, Votruba a já za svoje strany tenkráte na Slovanském ostrově ihned jsme odůvodnili výstup našich organisací z akčního výboru, poněvadž nejednáme s lidmi, kteří dělají demagogii, a také jsme řekli, že již na jejich schůze nepůjdeme. Vykládám to, promiňte, trochu šířeji, abych ukázal, že v účasti naší před 2. prosincem nebyla žádná agitační snaha, nýbrž snaha odborně projednávat se zájemníky, s odborovými organisacemi osnovu, ale po skutku na Slovanském ostrově, kde nám na jedné straně děkovali za vykonanou práci, a na druhé straně v resoluci nadávali, řekli jsme, že takto dále jednati nebudeme. Proto po 2. prosinci jsme se nezúčastnili prací akčního výboru a také ne veřejných schůzí.

A nyní k obsahu osnovy, pokud proti ní byly vzneseny výtky. Kol. Klein trpce si stěžoval, že jsme zaměstnance do 16 let nepojistili pensijně. To bylo analogicky provedeno podle zákona o soc. pojištění dělnickém a myslím, že ani oposice v tom nemůže vidět žádný přečin sociální, poněvadž u soukromých zaměstnanců do 16 let přichází vůbec velmi málo lidí v úvahu, jsou to většinou lidé nad 16 let. Pokud se týče cestujících, kol. Klein vytýkal, že pojišťujeme cestujícího jen v jednom případě, jen v jeho zaměstnání, v pracovním poměru, který mu zaručuje největší příjem. To jest fakt, ale kol. Klein zapomenul uvésti, že až posud cestující na provisi vůbec nebyli pojištěni, takže když je osnova zachycuje aspoň z části do pojištění, jest to rozšíření výhody na ně. Pojišťujeme-li jen hlavní část jejich příjmů, je to proto, že administrativní potíže vzniklé z přezkoumání byly by příliš veliké a že nutno zachytiti jen základní příjem.

Mimo to kol. Klein, když již mluvil o §u 1, který zařazuje určité kategorie pojištěním povinné do zákona, řekl, e průmysl vypadl na polovic. Jsem povinen konstatovat, že vůbec nikdo nevypadl, tedy ani průmysl nevypadl na polovic. Veškeří pojištěnci, kteří v pojištění jsou, v pojištění zůstávají, takže nikdo vůbec nemohl vypadnouti, naopak ještě o některé malé kategorie bylo to rozšířeno.

Je pravda, že odborové organisace žádaly další rozšíření kategorií, ale odborníky bylo dokázáno, že jsou to kategorie, které vykonávají jen manuelní anebo převážně manuelní práce, a že tudíž patří do zákona o sociálním pojištění dělnickém, a nikoli do tohoto zákona.

Mimo to pan kol. Kleina i ostatní kolegové, jako na př. p. kol. Tučný, vědí, že nemůžeme vzhledem k tomu, že pensijní základna zvýšena byla na 3600 Kč, nijak podstatně rozšířiti okruh pojištěnců, poněvadž bychom tím rušili matematické propočty, o které se právě projednávaná předloha opírá, a tím bychom také uvedli v pochybnost provádění zákona v praxi vůbec. Tedy vyslovili-li jsme se proti rozšíření okruhu pojištěnců, bylo to jen z těchto čistě odborných a věcných důvodů.

Pokud se týče vojáků, vytýkal p. kol. Klein i p. kol. Tučný a ještě jiní páni řečníci z oposičních stran, jak prý špatně oceňujeme vojenskou službu, když propočítáváme tuto jenom v první nebo nanejvýš v druhé třídě. Vezmete-li však důvodovou zprávu k vládní předloze a porovnáte-li tabulku, vidíte, že většina lidí přicházejících v úvahu byla by ve druhé nebo ve třetí třídě. To je fakt. Ale nyní, prosím, uvažte, co děláme my. Až posud presenční vojenská služba vůbec pojištěna nebyla. My zavádíme novou výhodu pro pojištěnce, že mu těch 18 měsíců presenční služby neutíká, nýbrž, že se mu započítávají do pojištění. Když je 5letá čekací lhůta, a my mu těch 18 měsíců započítáme, pochopí každý - a to byl také hlavní náš úmysl, zachovati pojištěnci tuto dobu, aby těch 18 měsíců neztrácel - jaká je to výhoda. Ale nejen to. Račte si představiti, že to děláme tak liberálním způsobem, že dáváme vojákovi, který jde na vojnu, není vůbec pojištěncem, vrátí se z vojny a teprve do doby jednoho roku vstoupí do zaměstnání pojištěním povinného, ještě právo, aby se přihlásil o započítání těch 18 měsíců vojenské služby. Měli jsme tedy podle návrhu odborné komise tomuto člověku, který vůbec ještě pojištěncem nebyl, započítati tu službu ve čtvrté třídě? (Posl. Klein: Slouží státu!) Ano, slouží státu, ale nároku na pojištění vůbec neměl, poněvadž nebyl pojištěncem; proto jsme to nemohli propočítati podle návrhu odborné komise. Odborná komise v tomto ohledu značně přestřelila. Tím, že mu započítáváme dobu pojišťovací, kdy pojištěncem ještě ani není, myslím, že mu činíme výhodu, kterou musí uznati a oceniti každý.

Ale my jdeme dále, a těm pojištěncům, kteří při vstupu do vojenské služby již pojištěni jsou, dáváme druhou třídu. Jsme přesvědčeni, že je to sice trochu pod průměr, ale že to není žádné poškození těch vojáků, poněvadž jde hlavně o zařazení těch měsíců do čekací lhůty.

Včera koaliční strany přijaly ještě jeden pozměňovací návrh k §u 13, a to, že započítáváme a pojišťujeme pensijně i 12nedělní dobu vojenské služby výcvičné. To je tedy další, nové zlepšení pro vojenskou službou povinné osoby.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP