Posl. Tučný: Slavná sněmovno!
Že se budeme ještě jednou zabývati novelou
zákona o soc. pojištění dělnickém,
věděli jsme od toho okamžiku, kdy koalice jednostranně
rušila úmluvy mezi ní a oposicí a kdy
bezmyšlenkovitě na diktát zvenčí
škrtala věci usnesené, aniž by se byla
podívala také na důsledky svého počínání.
Neměli jsme povinnost, abychom na ty důsledky upozorňovali
proto, že na straně koalice byl rozum většiny,
a nad to celý odborný výkonný aparát
státní, na straně oposice byl však jen
rozum menšiny. A nemáme povinností ani dnes
upozorňovati na vady a nedostatky proto, že jsme k
takovéto novelisaci dělnického sociálního
pojištění neměli kladného stanoviska,
a proto starost, aby novelisace byla dokonalá a bezvadná,
nepatří nám, nýbrž těm,
kteří novelisaci za každou cenu chtěli
míti. A jestliže dnes sněmovna stojí
před faktem, který neprospívá její
důstojnosti, tož nehlásíme se, i když
se nám to chce imputovati, k nějakému podílu
na tom. Ale já se domnívám, že snad
ani dnes ještě nepadlo poslední slovo o novelisačním
pokusu k zákonu o dělnickém pojištění
sociálním. Když senát byl nucen pro
věcné nedostatky vrátiti vládní
osnovu posl. sněmovně, využila toho Ústřední
soc. pojišťovna a znovu se obrátila na vládu
i soc.-politický výbor s důtklivou žádostí,
aby provedl ještě některé změny,
nikoliv v zájmu pojištěnců - já
to výslovně konstatuji - také nikoliv v zájmu
stran, které tvořily oposici. Ústřední
soc. pojišťovna prostě nežádala žádných
věcných změn, nýbrž naléhavě
žádala změny stylisace, aby zákon mohl
býti prováděn, aby mohl býti prováděn
bez obtíží a bez velké řady nutných
sporů. Ale bez ohledu na to, že Ústřední
sociální pojišťovna nežádá
věcných změn, koalice přechází
přes její rady a přes důtklivé
naléhání zase k dennímu pořádku,
neslyší jí, a já jsem přesvědčen,
když jsme shlédli nejen požadované změny
Ústřední sociální pojišťovnou,
nýbrž i jiné nedostatky, které zůstávají
i po opravách senátem provedených v novelisačním
zákoně, že se touto novelisací budeme
zabývati ještě jednou v této sněmovně,
aby ostuda koalice byla dovršena. (Výborně!
Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Nás konečně ani to nepřekvapí,
že koalice nejeví nejmenšího smyslu pro
to, aby měla zákon dokonalý, bezvadný.
Nezáleží jí vůbec na provádění
zákona o dělnickém sociálním
pojištění a tím spíše jí
nezáleží na provádění
hladkém, bez obtíží a bez překážek.
Protože to, co se dnes vyvinulo, bohužel, v naší
republice jako sociální prakse, vážení
pánové a dámy, to již není sociální
reakce, to je zřejmá sabotáž, která
zasahuje nejenom sociálně ochranné zákonodárství,
která zasahuje sociální zvyklosti, nýbrž
to je sabotáž, která sahá až k
občanským svobodám. (Výborně!)
A to všecko se dělá nejenom pod patronancí
dnešní reakční vlády, nýbrž
i za zářivého příkladu státní
správy, z vládních kruhů.
Loňského roku při projednávání
rozpočtu měl jsem příležitost
ukázati na jeden úsek té reakční
politiky v ministerstvu zemědělství. Mluvili
jsme o tom, jak je tam sabotován zákon o 8hodinové
době pracovní, nikoliv v nějakých
ústavech nebo úřadech, nýbrž
v podnicích zemědělských, kde rozhodně
nemůže býti popírána platnost
zákona o 8hodinové době pracovní.
Mluvili jsme o houževnatém odporu ministerstva zemědělství
proti uzavírání kolektivních smluv
s jeho zaměstnanci nepragmatikálními, o tom,
co je dnes primitivním právem každého
soukromého zaměstnance u soukromého zaměstnavatele.
Ministerstvo zemědělství bylo také
interpelováno kol. Bergmannem a kol. Zeminovou,
jaká je to prakse, která se zahnízdila v
podnicích, spravovaných ministerstvem zemědělství.
A ministerstvo zemědělství, které
posílá každoročně před
mezinárodní forum, zabývající
se sociální politikou, svého zástupce
a které se tam chlubí, jak u nás právě
v zemědělství jsou ideálně
upraveny poměry, zejména ve státních
podnicích, odpovědělo na onu vzpomenutou
interpelaci lakonicky, že ministerstvo zemědělství
nenalézá důvodů, aby s odborovými
organisacemi uzavřelo kolektivní smlouvy. (Slyšte!)
Ale mně by bylo konečně po tom, jak jsme
si zvykli na tu praksi v ministerstvu zemědělství,
lhostejno, zdali tu kolektivní smlouvou uzavírá
či neuzavírá, ale jde již o něco
jiného než kolektivní smlouvu, již jde
o občanské svobody, již jde o právo
dělníka spolčovati se, již jde o právo
býti členem odborové organisace. Po interpelaci,
které jsem vzpomenul, a po onom objasnění
prakse ministerstva zemědělství bylo z nařízení
ministerstva provedeno vyšetřování v
jednotlivých podnicích, jaké jsou tam poměry,
jaké jsou příčiny k nespokojenosti,
zkrátka všechno to, co dalo podnět k oné
interpelaci. Jak bylo vyšetřováno, jest opravdu
zajímavo zvěděti z úředního
aktu proto, že v první řadě je v něm
obsažena eskamotáž a matematika našich byrokratů,
kteří chtějí dospěti k tomu,
že nesabotují sociální ochranné
zákonodárství, nýbrž jen tu a
tam maličko je porušují. Přečtu
vám doslovně některé statě
z odpovědi ředitele podniku státního
hřebčince v Prešově na výzvu
ministerstva zemědělství. Jest opravdu zajímavo
sledovati tu logiku a zejména početní matematiku
(čte):
"Denní zaměstnáni trvá v zimních
měsících od 6 hod. ráno do 11 hod.
v poledne, v 11.15 rozejdou se ošetřovatelé
k obědu. Odpoledne nastoupí službu ve 13 hod.
a skončí večerním krmením v
17.30 hod. V 17.45 hod. odejdou. V letních měsících
začne ranní zaměstnání o 1/2
hod. dříve, zato je však polední
přestávka o 1/2 hodiny delší.
Je tedy pracovní doba 93/4 hod. Ve
čtvrtek po předvádění hřebců
povolena ošetřovatelům delší polední
přestávka a nastoupí službu v 16 hodin.
V neděli je za městnání do 8 hod.
Pracuje tedy ošetřovatel hřebců týdně
asi 58 hodin. Mají placeno v týdnu 7 dní
a připadá na jeden placený den asi 81/4
hodin pracovních." Touto matematikou se došlo,
když se vzalo v potaz 7 dní v týdnu, k 8 a
1/4 hodině a nehledělo se
nikterak na to, že zákon mluví o 48 hodinách
týdenní pracovní doby. Nadto se dovídáme
z úředního aktu, že vlastně v
ministerstvu zemědělství jsou takoví
lidumilové, že jdou vlastně ještě
i nad to, k čemu jsou zákonem nuceni, a že
vlastně zaměstnanci nepracují ani těch
8 a 1/4 hodiny denně.
"Vezmou-li se v úvahu ještě všechny
placené dny sváteční, kdy pracuje
se jako v neděli 2 hodiny, je průměrná
pracovní doba menší než 8 hodin denně,
i když se béře zřetel na to, že
polovina zaměstnanců musí býti přítomna
v neděli i ve svátek polednímu i večernímu
krmení." To se do pracovní doby nepočítá.
"Tak jako ostatní ústavy, má i státní
hřebčinec v Prešově přesný
pracovní pořádek, podmíněný
povahou služby, a ten se také dodržuje. Kolektivní
smlouva není a zaměstnanci ústavu jednohlasně
prohlásili, že pokládají uzavření
kolektivní smlouvy za zbytečné, poněvadž
není k tomu žádných důvodů,
vyplývajících z poměru služebního,
žádají však o zlepšení platů.
Jinak nemají žádných stížností
a jejich žádosti podřízené důležitosti
vyřídilo ředitelství ve vlastní
působnosti. Z uvedeného vysvítá, že
ošetřovatelé nemají vůči
ústavu žádných stížností,
až na požadavek zlepšení materielní
situace, a neodpovídá skutečnosti, že
jsou ve hřebčincích daleko horší
poměry než u soukromých zaměstnavatelů."
A teď je ten nejzajímavější poslední
odstavec, který charakterisuje ducha naší státní
správy více než dokonale.
"Vyhoví-li se zaměstnancům alespoň
částečně bez intervence organisace,
odpadne hlavní její argument, který má
vůči ošetřovatelům k jejich získání
v ruce. Ošetřovatelé uvidí, že
spravedlivé a nepřehnané jejich prosby dojdou
slyšení i bez zprostředkování
organisace, (Slyšte!) přestanou v ní
viděti jedinou možnou cestu k dosažení
svých tužeb, budou míti více důvěry
k svým představeným a nadřízenému
úřadu."
To jest úřední akt, podepsaný ředitelem
státního podniku.
Tedy zaměstnanci, jak se tvrdí v tomto úředním
aktu, jednomyslně se vyslovili proti uzavírání
kolektivní smlouvy vůbec, nebo vyslovili určité
desinteresement na uzavírání kolektivní
smlouvy. Je to při nejmenším hrubá nepravda,
poněvadž je třeba zvážiti napřed
to, co předcházelo tomuto vyjádření.
Zaměstnanci svolali se k raportu a řeklo se jim,
dojde-li k uzavření kolektivní smlouvy, že
výhody, které mají nad pragmatikální
zřízence v ministerstvu zemědělství,
budou jim důsledkem uzavření kolektivní
smlouvy odebrány, protože smluvní zaměstnanci
nesmějí míti více výhod než
zaměstnanci pragmatikální. A teprve pod touto
hrozbou vyslovili zaměstnanci své desinteressement.
A ministerstvo zemědělství, které
jistě by mělo dosti odvahy, postaviti se v čelo
nejčernější reakce, nemá tolik
odvahy, aby vyslovilo zákaz svým zaměstnancům
odborně se organisovati, ale takovýmto rafinovaným
způsobem hledí znemožniti odborové organisování
zaměstnanců ve svých podnicích.
V některých státních podnicích
je více upřímnosti, na př. ve stejném
podniku v Písku, kde správa přiznala jednoduše,
že denní pracovní doba, to se rozumí
s nedělí počítáno, je 10 hod.
30 min. a že za tuto pracovní dobu bylo by potřeba
zaměstnancům také zvýšiti platy.
A řekne upřímně, že je to v zájmu
toho, aby stále nehledali ochrany v odborové organisaci
dělnické. (Výkřiky.) Vážení
pánové a dámy! Po tomto vyjádření
správy podniků ministerstva zemědělství
došlo ještě k osobní intervenci, aby bylo
nejen paralysováno volání po primitivních
právech zaměstnaneckých, nýbrž
aby byly paralysovány všecky sklony zaměstnanců
k odborové organisaci.
Nevím jaké hodnosti je ten pán, který
po tomto vyjádření, jak by bylo možno
učiniti zbytečnou odborovou organisaci, zajel do
dotyčného podniku, ale jmenuje se pan Kratochvíl
a je z ministerstva zemědělství. Osobně
chtěl pro stanovisko ředitele podniku získati
zaměstnance, ale myslím, že podnikl práci
neúčinnou jenom proto, že v zásadní
otázce nemohl dáti kladné přípovědi.
Za jeho přítomnosti bylo zaměstnanci vyzdviženo
právě to, co se popíralo v úředním
přípise, a volalo se po uzavření kolektivní
smlouvy. Na to měl pan Kratochvíl odpověď,
že otázka kolektivní smlouvy byla vyřízena
odpovědí ministerstva na interpelaci kol. Bergmanna
a kol. Zeminové, a dále že o otázce
kolektivní smlouvy s nikým nemluví. (Výkřiky
posl. Davida.) Ale pan Kratochvíl se nespokojil s tímto
briskním odmítnutím požadavku zaměstnanců,
jemu šlo hlavně o to, aby zjistil, jaký je
citový vztah mezi nimi a mezi odborovou organisací.
A na dotaz, proč jsou odborově organisováni
a proč jsou členy organisace, dostal odpověď
od předsedy této organisace, že jsou v organisaci
proto, aby se mezi sebou poznávali, mohli se vzájemně
podporovati a hájiti svou existenci a rváti se o
ten kus chleba, který k životu potřebují.
Toto konstatování prý pana Kratochvíla
do značné míry rozčililo. A když
na to ještě předseda organisace dodal, kdyby
nebylo organisace, že by k nim nebyl přijel vyšetřovati
poměry, za jakých žijí tam zaměstnanci,
teprve se rozčilil a ohrazoval se proti tomu, že by
snad šel vyšetřovati z rozkazu nebo iniciativy
nějaké organisace, nýbrž že šel
vyšetřovati jedině z příkazu
pana sekčního šéfa Webera. (Výkřiky.)
Znechucení odborové organisace se nepovedlo
a myslím, že se také nepovede. Radil bych ministerstvu
zemědělství, aby se takových nadějí
vzdalo, aby se zastydělo a opravdu nešlo ve státní
správě v čele nejčernější
sociální reakce. (Výkřiky.)
Není to ovšem jen ministerstvo zemědělství,
které má tak vypjaté sociální
cítění a které ukazuje tolik lidumilnosti
oproti svým zaměstnancům. Myslím,
že bychom mohli celou řadu jiných resortů
státní správy vzíti v potaz a podívati
se kriticky na sociální praksi, která se
tam ustálila.
Chci ukázati ještě na jeden případ,
a to z oboru ministerstva železnic. Když jsme bojovali
o uspokojivý zákon požitkový, o zákon
č. 103, jistě celé řadě pánů
kolegů utkvělo v paměti, jaký jsme
měli boj o služební dobu výpomocných
zaměstnanců v ministerstvu železnic, vlastně
o čekací dobu, která jim umožňuje,
aby přešli do ustáleného služebního
poměru. Vládní návrh stanoví
tuto lhůtu 15 lety. Chtěli jsme alespoň o
nějaký rok tuto jistě dlouhou čekací
lhůtu zkrátiti, a vyvinul se skutečně
o každý ten rok velice houževnatý svědectví
pana dr Kramáře, který se osobně
zúčastnil, jaký to byl houževnatý
boj a houževnatý odpor na straně úřednické
komise, aby se tato čekací doba nezkracovala. Na
konec se nám podařilo, zkrátiti ji alespoň
na 12 let. Ale jestliže na jedné straně přece
ta naše byrokracie byla nucena pod tlakem politickým
ustoupiti od svých justamentů, tož zase dovedla
se na druhé straně postarati o to, aby ten ústupek
těm, kterým měl svědčiti, náležitě
osladila. Ministerstvo železnic letošního roku
vyzvalo své podřízené úřady,
aby podaly návrhy na jmenování výpomocných
zřízenců definitivními. A ve svém
výnose, kterým žádá tyto návrhy,
výslovně upozorňuje, že navrhováni
smějí býti jen ti, kteří mají
skutečně nepřetržitou 12letou služební
dobu, že tato služební doba nesmí býti
přerušena nahodilým vysazením z nedostatku
práce, že nesmí býti přerušena
jiným vystoupením z toho služebního
poměru, ale že tato služební doba nesmí
býti přerušena ani vykonáváním
vojenské povinnosti. (Slyšte! Různě
výkřiky.) A teď prosím, slavná
sněmovno, abyste vzali laskavě v úvahu něco,
co člověkem opravdu zachvěje. R. 1926 jsme
řekli, že to, co jsme dosud dávali administrativní
cestou a co se musilo jako sociální opatření
každým rokem opakovati, uděláme zákonem.
Uzákonili jsme takové soc. opatření,
že při nastoupení vojenské povinnosti
nepřerušuje se pracovní a služební
povinnost u zaměstnanců soukromých. A je
výslovně v tomto zákoně uvedeno, že
doba vykonávání vojenské služby
nesmí nikdy způsobovati zkrácení nároků
na různé sociální výhody. Máme
to také v zákoně o dělnické
dovolené, že vykonávání vojenské
povinnosti nesmí působiti na zkrácení
nároku zaměstnance na dovolenou. A proč jsme
ta opatření dělali, vážené
dámy a pánové? Dělali jsme je jenom
proto, aby se vytvořil docela jiný citový
vztah mezi odvedencem a mezi povinností, kterou má
vykonávati, nežli byl v té době, dokud
jsme byli nuceni vojenskou povinnost vykonávati pro cizí
stát a pro cizí zájmy. (Výborně!)
Chtěli jsme vytvořiti nový citový
svazek, protože dnes tu nejsvětější
státoobčanskou povinnost vykonáváme
sami sobě, poněvadž má platiti dnes
zásada: stát jsme my. A jest jistě třeba,
aby nikdo, má-li býti nový citový
svazek vytvořen, necítil se za to trestán,
že je povolán k vykonávání nejpřednější
občanské povinnosti. Toho jsme chtěli dosáhnouti
u soukromých zaměstnanců. A podívejte
se, státní správa právě proto,
že voják jde se cvičiti v ochraně státu,
kdyby byl v nebezpečí, nemá ani tolik pochopení
pro oceňování té nejsvětější
povinnosti občanské, kolik si ho vynucuje na soukromých
zaměstnavatelích. (Výkřiky.)
A když se uváží, že člověk,
který byl přijat v 18 letech do služebního
poměru na dráze a ve 22. roce je odveden, nejenom
ztrácí dobu 18 měsíců, po kterou
musí sloužiti, nýbrž i předchozích
6 let, a když se vrátí od vykonávání
občanské povinnosti, řekne se mu: Teď
musíš začíti znovu od píky a
znovu musíš vysloužiti 12 let, než můžeš
žádati ustálení svého služebního
poměru: Takhle jsme si my nepředstavovali výklad
§u 135 vlád. nařízení č.
15, protože víme o existenci zákona č.
230 ze 7. dubna 1920, který byrokratům v ministerstvu
železnic umožňuje, aby přiznali tyto výhody
výpomocným zřízencům a pro
vykonávání vojenské povinnosti nezkracovali
je v jejich nároku, aby byli v ustáleném
služebním poměru.
Jak je to u nejvyšších státních
úřadů, tak to logicky a důsledně
jde do úřadů podřízenějších.
Nemohu si pomoci, ale musím jako ukázku předložiti
něco, čemu se snad páni kolegové budou
moci i pozasmáti. Letos jsme projednávali zákon
o ochraně domácího trhu práce. Rozumí
se samo sebou, že tato koalice, jako nechtěla dokonalé
a odborné soc. pojištění, nechce žádný
jiný zákon, skutečně dokonalý,
odborný a s takovými účiny, aby opravdu
něco znamenal. Ukazoval jsem na obdobné opatření
v Rakousku. Ukazoval jsem, jak tam se postarali, aby skutečně
se účinky zákona projevily na pracovním
trhu a zejména v ochraně domácích
zaměstnanců. Ale to všechno bylo málo
platné, protože kdyby se byl u nás měl
ten zákon obdobně upraviti a býti stejně
účinným, byly by se musely k jeho provádění
vzíti nenáviděné odborové organisace
dělnické. Proto se dělal tento zákon
podle střihu a podle ducha koaličního.
A teď se můžeme podívati na jich účinky.
Zemským správám politickým je dáno
právo, povolovati zaměstnání cizích
zaměstnanců u nás. Rozumí se, že
se to dělá na podkladě relace od okresní
správy politické. Jaké jiné dobrozdání
by se mohlo vyžádati? Uvedu jen dva konkretní
případy, jak to v praksi vypadá. Z Karlových
Varů máme nejčastěji stížnosti,
že jsou tam zaměstnáváni (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.) skoro
výhradně cizinci, i když naše domácí
dělnictvo bloudí bezradně ulicemi v nezaměstnanosti.
Firma Novák požádala o povolení k zaměstnávání
krejčích a švadlen. Okr. správa politická
povolení dala, ale zemská správa politická
vyměřila poplatek za jednoho dělníka
400 Kč. Firma povolala letošního roku na sezonu
5 dělníků a dělnic, a poněvadž
měla zkušenosti z loňského roku, kolik
musila platiti za jednoho povoleného, a v obavě,
že by poplatek mohl býti eventuelně vyšší
- tož jaké dožadování se o povolení.
Nežádala o povolení vůbec a těch
5 dělníků si prostě zavolala. Když
bylo domáckým dělnictvem poukazováno,
že firma Novák - velká vídeňská
firma v Karlových Varech zaměstnává
5 příslušníků Rakouské
republiky bez povolení, byl pan Novák zavolán
na okresní správu politickou a tam za přítomnosti
důvěrníka domácích dělníků
docela cynicky prohlásil: "Ano, já jsem si
je vzal bez povolení. Jsem ochoten nésti důsledky."
Důsledky se dostavily v pokutě, kterou okresní
politická správa mu uložila, a ta činila
500 Kč. (Výkřiky.) Chápu, že
každý živnostník musí býti
také obchodníkem. Také firma Novák
byla obchodníkem. Mám-li platiti za jednoho povoleného
zaměstnance 400 Kč, činí mi to při
pěti 2000 Kč, a když dám pokutu 500
Kč, proč bych 1500 Kč nevydělal? A
myslíte, pánové a dámy, že firma
Novák ztratila těch 500 Kč, které
zaplatila na pokutě za to, že bez oprávnění
zaměstnávala tyto cizí zaměstnance?
Ani těch neztratila. Naopak domnívám se,
že několikanásobně má tuto částku
nahrazenu, protože švadleny, které jely z Vídně,
vezly s sebou také osobní garderobu ve dvou až
třech cestovních brašnách. Zajímavé
je, že když dojely do Karlových Varů,
nebyla to osobní garderoba, nýbrž byly to nejnovější
vídeňské a berlínské modely,
které byly dovezeny bez vyclení do Karlových
Varů. Jistě se této firmě vyplatilo,
když těch 500 Kč za nepovolené zaměstnávání
zaplatila. Myslím, že by si toho měly všimnouti
nejen politické úřady, nýbrž
i ministerstvo financí, které přece, když
jde o poskytnutí mimořádných podpor
lnářskému dělnictvu na Trutnovsku,
dovede to seškrtati na 3 až 5 korun s poukazem na nedostatečný
příjem a prostředky, mělo by si tedy
toho všimnouti, aby tyto prostředky takovým
lehkomyslným a hazardním způsobem neunikaly.
Ale právě proto, že k provádění
by musily býti zavolány dělnické odborové
organisace, snad i nadále zůstane při této
praksi, ze které si budou dělati zaměstnavatelé
jenom legraci, ale dokonalý zákon neuděláme,
jen pro tu nenávist k dělnickým odborovým
organisacím.
Pan náměstek min. předsedy, pan ministr financí,
pan ministr vnitra a také pan ministr obchodu měli
v těchto dnech příležitost podívati
se, jak vypadá dnes výrobní situace, jak
vypadá situace na pracovním trhu v určitých
pracovních odvětvích. V textilu máme
dnes podle úředního zjištění
27 %-ní nezaměstnanost. Za takového stavu,
za takovéto velké nezaměstnanosti jest pochopitelno,
že se stává zákon o gentském
systému, kterým máme upraveno podporování
nezaměstnaných, nesnesitelným břemenem
a přímo zlým podkopem pro existence odborových
organisací. Podívejte se na pozvání
do dnešní schůze sociálně-politického
výboru (ukazuje pozváni) a podívejte
se na pozvání, která jsme dostávali
asi před rokem, nebo ještě dříve,
do schůzí téhož výboru. Stále
tam paraduje na druhém místě změna
zákona č. 267 o státním příspěvku
k podpoře nezaměstnaným. Jistě už
aspoň 14 měsíců to je, co na každé
pozvánce do schůze sociálně-politického
výboru máme tento gentský systém,
ale pořád jsme se k tomu nedostali, protože
prý byla nutnější novelisace k soc.
pojištění. A teď přišla deputace
organisace textilního dělnictva p. náměstkovi
předsedy vlády a zároveň resortnímu
ministru vyprávěti, že jedna z nich již
5 mil. Kč musila si vypůjčiti z jiných
fondů, aby mohla vypláceti podporu, která
podmiňuje pobírání státního
příspěvku v případě
nezaměstnanosti, druhá organisace 21/2
mil. Kč a třetí organisace také
v té deputaci zastoupená 1,100.000 Kč.
Když člověk pováží, co to
znamená v textilním průmyslu při těch
opravdu ubohých mzdách nasbírati z dělnických
příspěvků 5 mil. Kč, a kdyby
si to tak pan resortní ministr a náměstek
předsedy vlády uvědomil, co na těch
penězích lpí dělnického potu
a kolik to bylo krajíců chleba od úst dětem
uzmutých, řekl by si, že to přece není
myslitelno, abychom to, co jsme dělali pro normální
poměry, nechali v platnosti v době krise. (Souhlas
poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Ale na to jest lakonická odpověď: Nemůžeme
nic dělat, musíme to upravit legislativně
- no, a to je ve vašich rukou - obrátí se na
poslance - abyste to v soc.-politickém výboru udělali.
Ale že nám před to dali novelisaci soc. pojištění,
pro kterou jsme se k ničemu nemohli dostati, k tomu se
před tou deputací nepřiznal. A přál
bych vám viděti tu nervositu, když se organisace
dovolávají toho, že se dovedla jiným
méně potřebným poskytnouti také
pomoc a rychlá pomoc, měli byste viděti tu
nervositu, když se řekne, že se pro cukrovarníky
našlo několik desítek milionů, že
by se tedy také pro tento účel nějaký
milion mohl najíti. V tom okamžiku hned se pánové
dovolávají toho, že se ty presenty cukrovarníkům
dávaly jen v zájmu dělnictva, v zájmu
cukrovarnických zaměstnanců, aby nemusilo
dojíti k uzavírání cukrovarů.
A poněvadž se nejen, slavná sněmovno,
touto omluvou proti deputacím argumentuje, nýbrž
se tím také agituje - je to právě
v tom volebním letáku "Příteli,
na slovíčko" - jsem povinen něco konstatovati
v zájmu pravdy. Dověděl jsem se, že
ten leták "Příteli na slovíčko"
stylisoval posvěcený pán, že je to kněžská
práce. Ten pán si musí býti jistě
vědom jednoho z božích přikázání,
které praví: Nepromluvíš křivého
svědectví! čili zkráceně: Nelži!
Ale v tom letáku se rozhodně lže, když
se tvrdí, že socialisté nadávají
na to, že se cukrovarníkům hodily desítky
milionů, ale že socialistické dělnictvo
z Hrušovanského cukrovaru přišlo se žádostí,
aby se cukrovarníkům ty finanční úlevy
poskytly. Tedy konstatuji, že to prostě není
pravda. Z Hrušovan dostavila se deputace k p. náměstku
vlády a k p. ministru financí, sestávající
z ředitele cukrovaru, z místního starosty
a pouze jednoho jediného člena závodního
výboru a ta žádala nikoliv, aby se cukrovarníkům
dalo 80 a 90 mil. Kč, nýbrž žádala
to nejprimitivnější, co měla právo
žádati, aby existence Hrušovanského cukrovaru
byla vzata v ochranu před chamtivostí 2 cukrovarů
státních v Břeclavi a Hodoníně,
a aby chráněním existence Hrušovanského
cukrovaru byla také chráněna existence dělnictva
a úřednictva v tomto cukrovaru zaměstnaného.
(Tak jest!) To konstatuji v zájmu pravdy proti tvrzení
posvěceného člověka.
A když jsem mluvil o té nemožnosti, abychom v
době tak těžké výrobní
krise pro nepochopení a pro ignorantství se strany
vládních kruhů vydrželi s gentským
systémem, dovolte mi, abych k charakteristice dnešní
reakční sociální prakse uvedl nový
doklad. Kolik je to už let, co se dožadujeme dokonalé
úpravy zprostředkování práce!
To je v tak těsné souvislosti s nezaměstnanostní
otázkou, 7 zejména také s tím placením
státních peněz v případě
nezaměstnanosti, že jedno od druhého nelze
si odmysliti. A když jsem vám řekl, že
dnes máme v textilním průmyslu 27%-ní
nezaměstnanost, tož uvedu k tomu charakteristický
doklad. Dělník z továrny krisí postižené
jde do okresní zprostředkovatelny práce,
aby dostal od úředníka potvrzení,
že má nárok na podporu jako nezaměstnaný
a tím také na státní příspěvek.
Úředník okresní zprostředkovatelny
práce to nezaměstnanému potvrdí -
a 10 kroků od jeho úřadovny je fabrika, která
hledá 120 dělníků a ten úředník
o tom neví. Dělníci pobírají
státní příspěvek, státní
podporu z odborové organisace a továrna místo
8hodinové šichty pracuje 14 hodin denně, s
omluvou, že nemohla ve zprostředkovatelně práce
najíti dělnictva. (Slyšte!)
Tak prosím vypadá dnes ta sociální
politika v praksi. Nechtěl jsem vyčerpávající
přehled o té praksi přednést, vždyť
to by byla historie do nekonečna, chtěl jsem jenom
předvésti několik ukázek, kam to až
zabíhá, že dnes i občanské svobody
jsou dotýkány a velmi nebezpečně dotýkány
a že se každou chvíli dostáváme
za té dnešní sociální prakse
k takovým protismyslným zjevům, že nám
nad nimi náš prostý rozum zůstává
stát.
Jako poslední ukázku chci uvésti příklad,
že také do úrazové pojišťovny
se již dostal duch dnešní sociální
reakce. Kamenickému dělníku vyrazila tříska
z kamene oko. Ztráta jednoho oka je úplná
a p. prof. Lešer jen s vynaložením zvláštní
energie zachraňoval druhé oko. Ale hned upozornil,
že je to samozřejmé, že bude také
nerv druhého oka slábnout, protože je to při
ztrátě jednoho oka důsledkem více
než samozřejmým. Dělník měl
vyměřen důchod 35%. Po jednom roce byl zavolán
k lékařské přehlídce a bylo
mu řečeno, že jeho výdělečná
schopnost se zlepšila a že se mu snižuje důchod
o 10%. Po prvním roce těch důsledků,
o kterých mluvila, myslím, kapacita z očního
lékařství, prý se jeho výdělečná
schopnost zlepšila, to jest musil se zlepšiti jeho úraz
a snižuje se mu jeho důchod o 10%.
Tak dnes vypadá, slavná sněmovno, sociální
politika v praksi. Celá tato prakse, kterou jsem tu na
několika konkretních případech demonstroval
jenom proto, aby se nám nevytýkalo, že mluvíme
a kritisujeme frásemi, je v úplném souzvuku
s duchem novely k zákonu o dělnickém soc.
pojištění, se kterýmžto duchem
a se kterýmžto vývojem nechceme my míti
nic společného, a proto se také podle toho
zachováme při hlasování o opravných
návrzích senátu. (Potlesk poslanců
čsl. strany nár. socialistické a čsl.
strany soc. demokratické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Krebs.
Posl. Krebs (německy): Slavná sněmovno!
Kol. Stivín a Tučný použili
debaty o předloze sociálního pojištění
k tomu, aby pojednali také o četných důležitých
politických problémech, a nelze přejíti
tyto vývody, aniž jsme jich i s našeho stanoviska
neobjasnili. Kol. Tučný poukázal v
souvislosti se svými vývody na sociální
reakci ve správě a plně s ním souhlasíme,
že v celé administrativě státní
jest patrna tato reakce, jež se uplatňuje nejen v
denním zabavování novin, nýbrž
i skutečně zasahuje do ústavně zaručených
práv jednotlivých občanů. Kol. Stivín
však nejen že se zmínil o těchto sociálně
zpátečnických zjevech ve správě,
nýbrž učinil také mnoho velmi příznačných
a důležitých projevů o politických
poměrech mezi Němci a Čechy. Prohlásil,
že již před léty na to poukázal,
že jest nemyslitelno, aby tak velký národ,
jako jsou Němci v sudetských zemích, kteří
činí čtvrtinu veškerého obyvatelstva,
aby národ, jenž má tak vynikající
hospodářství, jakým jest hospodářství
sudetsko-německé, či jak pravil, jenž
představuje polovici veškerého kapitálu
v Československé republice, mohl trvale zůstati
v oposici, mohl býti mimo vládu, a že jednou
musí přijíti čas, kdy representanti
zejména občanských stran se spojí
a utvoří společnou vládu. Prohlásil
pak, že občanské strany zavrhly nacionalistické
fráze a že se spojily, aby zastupovaly čistě
hospodářské, kapitalistické zájmy.
Jest to dozajista úplně správné.