Středa 7. listopadu 1928

Jsme před volbami a tu se činí pokusy raziti nějaká hesla a vytýká se nám soc. demokratům neseriosnost, když poukazujeme k tomu, jak od zavedení vysoké celní ochrany stouply ceny hlavních životních potřeb, jak byl zdražen lidu chléb. Z agrární strany se nám namítá: Vždyť každý, kdo jde po Praze a předměstích, vidí všude nápisy: "Mouka opět levnější!" Je tedy nutno připomenouti, že na př. žito stálo r. 1926 135 Kč, letos v červnu 232 Kč. Pšenice r. 1926 195 Kč, v červnu r. 1927 254 Kč, v červnu 1928 230 Kč. Mouka pšeničná v lednu 1926 340 Kč, v srpnu 1926 do června 1927 420 Kč, v červnu 1928 400 Kč. Mouka žitná 320 Kč, 390 Kč, 380 Kč v stejném období. Chleba v lednu 1926 2.60 Kč, v květnu 1928 3,65 Kč, v červnu 3,60 Kč. Z těchto několika cifer plyne, že je sice v posledních dnech mouka a chléb o něco levnější, ale ve srovnání se stavem, jaký byl, když se tato koalice ujímala moci, znamená to enormní zdražení hlavních potřeb k výživě našeho chudého lidu. A nyní by byla velmi zajímavá kapitola, o které promluvíme ještě při nejbližší příležitosti, až půjde o věci obchodních smluv, jak to za nynější agrární nadvlády vypadá s našimi obchodními smlouvami. My nejsme dnes pod vlivem agrární politiky v našem státě s to uzavříti jedinou kloudnou obchodní smlouvu. Všude vázneme, nebo k nim nedochází a prý dokonce i jihoslovanští zástupci odepřeli do Prahy na naše jubilejní slavnosti ne tak pro spory mezi Srby a Chorvaty, jako proto, že k vysoké ochraně obilnin má u nás přistoupiti vysoká celní ochrana pro dobytek, čímž agrární státy, které jsou odkázány na obchodní styk s námi, podstatně trpí. (Výkřiky.)

Slavná sněmovno! Naše koalice má vedle svého prozatímního šéfa také svého orátora p. dr Kramáře. Pan dr Kramář právě předevčírem odpovídal našemu řečníku ze sněmovní debaty soudr. dr Meissnerovi, ne zde ve sněmovně, nýbrž ve své řeči na Slovanském ostrově. My jsme byli svého času překvapeni známou libeňskou řečí z dob kartelových voleb v r. 1911, velmi ostrou řečí pana dr Kramáře proti sociální demokracii, poněvadž z jeho úst tyto tóny do té doby nezaznívaly. Ale od té doby můžeme říci, že pan dr Kramář je samá libeňská řeč, i když nemluví v Libni. Pan dr Kramář v této své řeči užil odstavce, na který si dovoluji reagovati proto, poněvadž k tomu cítím také jakousi svou osobní povinnost. Já jsem byl jeden z těch, kteří vedle soudr. Soukupa a dr Frankeho a jiných byli pověřeni socialistickou radou, abychom uspořádali v dohodě s Národním výborem dne 14. října 1918 demonstraci, kterou bychom dali signál k zastavení veškerého vývozu, jenž měl povahu drancování životních potřeb a železničního materiálu z našich zemí.

Od té doby, slavná sněmovno, každým rokem, když přichází výročí tohoto dne, jsme v tisku pana dr Kramáře zrádcováni, a letos o jubileu tohoto dne jsme byli všichni, to znamená obě velké socialistické strany, prohlášeni za velezrádce. (Výkřiky posl. Zeminové.)

Pan dr Kramář ve své předvčerejší schůzi zval nás do vlády. Při tom řekl několik slov proti otravnému způsobu politického boje v našich zemích.

"Proč tento způsob boje, který otravuje," táže se pan dr Kramář. "Vždyť to není dobré ani pro stát, ani pro strany. Stát bez majority nemůže býti ani živ, to by pánové už měli vědět a způsob a metodu volebního boje podle toho zaříditi. Majorita občanských stran má jistě vážné povinnosti k oposici, dokud je ta oposice loyální, věcná a poctivá. Nesmíme zapomínati, že tvoříme jeden národ, a nesmíme se chovati k těm, kteří hájí jiné stanovisko, jako k nepřátelům. To je nemožné. Není možno, aby bojovaly oposice a majorita proti sobě způsobem, který znesnadňuje možnost, aby zase šly spolu."

To prohlásil pan dr Kramář krátce po tom, kdy tisk, jehož je majitelem, prohlásil za velezrádné obě socialistické strany, jež dohromady mají téměř pětkrát tolik poslanců, jako má nár. demokracie. To tedy není způsob, který otravuje podle názoru dr Kramáře? To není chování jako k nepřátelům, to neznesnadňuje možnost společné práce? Já bych chtěl věděti, co máme více čekati od strany dr Kramáře a jeho tisku, než to velezrádcování. Pan dr Kramář tyto věci trpí, ačkoliv by se jistě doporučovalo, aby právě v nynějších dnech bylo o té velezradě co nejméně mluveno, když dr Kramář zase na svých šosech vleče dr Tuku. Pan dr Kramář se ve své řeči dovolával nějakého výroku soudr. dr Meissnera, že prý je to tatarská koalice, která u nás vládne. Dr Meissner nemluvil o tatarské koalici, ale když už zde toto slovo je, pak si vzpomínáme na ten starý rukopis o Tatarech na Moravě a tam stálo, že Jaroslav Šternberk jako orel přiletí atd. Myslím, že na tuto koalici by nebylo třeba žádného Jaroslava ze Šternberka, že by ji lépe potřel Jaroslav Hašek. (Veselost.)

Nyní několik slov k tomu zjevu, že některé německé strany přistoupily na spolupráci s nynější vládou. Mluví se o tom jako o velikém úspěchu nynější buržoasní majority, která tím snad přispěla k uklidnění národnostních sporů v našem státě a přivedla německé spoluobčany k aktivní spolupráci. Pro nás nebylo toto vystoupení německých agrárníků a německých křesťanských sociálů žádným překvapením. Já sám jsem napsal již před 5 lety, že dříve budou němečtí agrárníci ve vládě než němečtí sociální demokraté. Měl jsem k tomu důvody, poněvadž tento vstup německých agrárníků a křesťanských sociálů do vlády nemá s národnostními poměry v našem státě zcela nic co činiti a také z nich nijak nevyplývá. Němečtí občané tvoří čtvrtinu obyvatelstva našeho státu, ale kapitálově znamenají jistě nejméně jednu polovinu. A já jsem vycházel již tenkrát z toho názoru, že není možno, aby taková kapitálová moc representovaná německými stranami trvale zůstala v oposici.

Pro nás vstup německých stran buržoasních do vlády jenom potvrzuje fakt, že německým i českým měšťákům jsou třídní zájmy nade všecky jejich nacionální fráze, těm, kteří od dělníků žádají, aby pro měšťácké nacionální fráze odložili nebo zastavili svůj mezinárodní třídní boj.

Pokud jde o řešení národnostního problému, nevykonala tato vláda zhola nic a my soudíme naopak, až by jednou došlo k likvidaci tohoto vládního systému, že budou poměry pak horší v ohledu národnostním, nežli byly před tím, poněvadž se dostaví zklamání a rozladění. Vždyť vidíme dnes, kdy v koalici zasedají Němci, kdy svaz českých průmyslníků se slučuje se svazem průmyslníků německých a kdy již dávno máme bankovní společnosti národnostně smíšené, že v téže době zde p. posl. Špaček mluví z oken velmi ostrou nacionální řeč, určenou dolů, určenou voličstvu. (Výkřiky posl. dr Meissnera.) A jestliže snad z řad nár. demokratických ozývají se tyto hlasy a jsou nemile pociťovány v řadách německých vládních stran, tu já bych k jejich útěše řekl, že když jsme my byli v koalici, že vůči nám se také nár. demokracie jinak nechovala. Ona byla vždycky státotvornou jenom na 25 procent a 75procent byl fašism, kapitalistické výstřelky, stranické věci, frondérství a hlavně neschopnost. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Když již jsem u toho jubilea, dovolte mně, abych poukázal k jedné věci. Dnes již máme velmi obsáhlou vyčerpávající literaturu o událostech z doby válečné, doma i za hranicemi a já bych si jenom přál, aby pánové, kteří se zabývají politikou a kteří pod lupou stále zkoumají naše ledví po stránce národnostní, dali si práci a sledovali tuto literaturu, kterou dnes již máme osvětleny z péra historiků události doby válečné. Nám se na př. vytýká a mně to zde jednou vytkl dokonce jeden bolševik, posl. Kreibich, že jsme nešli s tím heslem, které tehdy ovládalo českou veřejnost, že přijdou k nám Rusové r. 1914, když již stáli před Krakovem, abychom se těšili na to, že se naše země promění v nějakou ruskou gubernii. My jsme si jako socialisté přáli porážku carismu, v prvé řadě vycházejíce z toho hlediska, že jedině porážkou carismu nabude. Dohoda jiné orientace po stránce demokracie a konstrukce příští Evropy a že jedině porážka carismu probudí revoluční síly proletariátu v celé Evropě. Dnes již tato věc jest mimo spor, poněvadž jest prokázáno, že kdyby se byly splnily ty sny o zabrání našich zemí ruskou armádou, dnes bychom byli buďto gubernií ruského carského státu anebo možná gubernií sovětské republiky. Dále je prokázáno dnes, že právě ona ruská revoluce, která je zatracována nejen ve své druhé fási bolševické, nýbrž i ve své první fási, t. j. v t. zv. Kerenštině, vykonala ohromné, dosud nám všem tak detailně neznámé účinky na další události, zejména na rozvrat rakousko-uherské armády a celé rakousko-uherské monarchie. V knize "Konec rakousko-uherské monarchie" dr Opočenského, která právě v těchto dnech vyšla, jsou velmi obsáhlé kapitoly o sociálním hnutí v době světové války a o účincích ruské revoluce, zejména na rakouskouherskou armádu. Vidíme tu, že tyto věci působily tehdy neobyčejně silně. Dr Opočenský na základě svých archivních pramenů, dosud neznámých, uvádí v plném rozsahu, jaké ohromné oběti a jakou ohromnou revoluční sílu dávali tehdy dělníci, dával proletariát český do služeb boje proti rakousko-uherské monarchii, jaké hrdinné vzpoury se tehda odehrávaly v různých posádkách a jaká ohromná mzdová hnutí tu byla. Teprve nyní všecky tyto věci celkově vystupují.

Přišel 28. říjen. Myslím, že nejlepším barometrem pro zkoumání, jaký poměr jest v duších našeho lidu k tomuto historickému dni, byla spontánní radost na pražských ulicích i ve venkovských městech dne 28. října t. r. Viděli jsme jistou a dosti značnou zdrželivost v koaličních řadách vůči tomuto svátku. Setkali jsme se dokonce s tím, že Národní shromáždění svoláno nebylo. Viděli jsme zřejmý pokus zatlačiti význam tohoto dne, o němž se říkalo, že prý 10 roků nic není, okázale připravovanými slavnostmi na oslavu 1000letí bratrovraždy, které podlehl kníže Václav. Vidíme dnes, slavná sněmovno, velmi četné a mocné snahy, aby byla vykopána a prohloubena co největší propast mezi odbojem zahraničním a domácím. Už je zde celá řada publicistů, kteří se snaží vybudovati teorie, že vlastně celá revoluční zahraniční akce Masarykova, Benešova, Štefánikova, že všechny oběti legionářů neměly žádného nebo valného významu a že svrchovanou a hlavní roli v tomto převratu hrál náš Národní výbor v Praze. Já jako jeden ze členů Národního výboru pražského mohu konstatovati jen tolik, že tento Národní výbor pražský se neodvážil, dokud nepřišel čas, jediného kroku, když neměl k tomu souhlasu od našich zahraničních činitelů, a že to také velmi jasně pověděl p. posl. Staněk ve své pověstné řeči z počátku října v rakouském parlamentu pronesené, kde odkazoval rakouskou vládu, aby se vůbec nepokoušela vyjednávati s českými poslanci říšské rady, že naši vyjednavači pravoplatní jsou v cizině, za hranicemi, že je to Masarykova Národní rada. Zde se ovšem vytvářejí tyto diference uměle a důvod je ten, že pánové z reakčního tábora se domnívají, že by při tom lépe pochodili, než pochodí při celkovém obrazu naší revoluce, při souřadění obou akcí domácí i zahraniční. Neboť ta zahraniční revoluce, z níž se náš stát nesporně zrodil, měla svého ducha, svoji ideu. Náš stát se rodil z této ideje a není možno ji zapříti.

Idea ta nebyla uměle konstruována, nýbrž vyšla ze srdcí a hlav nejenom Masaryka, nýbrž celé armády legionářské, čili byla projevem vůle našeho lidu, čili výkvětu našich lidí. (Výborně!)

My jsme dnes svědky toho, že se mluví zcela nevraživým způsobem o Washingtonské deklaraci, že se dělá fronta proti demokracii, proti sociální reformě, že právě v těchto dnech, ve dnech jubilea, se honosí publicista katolické strany lidové tím, že náměstek vlády, fakticky vládnoucí v Československé republice je dnes politik, který byl krátce před jubileem našeho státu vyznamenán římským papežem za svoji desetiletou práci v Československé republice pro katolickou církev, a že se mu dostalo vyznamenání zlatou medailí, kterou před tím naposledy prý dostala jedině španělská královna za své zásluhy o katolickou církev. A my se z této publikace jubilejní dovídáme tolik, že máme v našem parlamentě téměř jednu desetinu poslanců, kteří dostali mandát ne z ruky voličů, nýbrž ze zvláštního svolení Svatého otce v Římě. Dovídáme se, že po odchodu nuncia Marmaggiho z našeho státu vyhlásil papež římský platnost jednoho svého dekretu také pro Československo a tento dekret praví, že chce-li katolický kněz kandidovati někde do parlamentu, musí si vyžádati k tomu nejen svolení biskupa svého a biskupa okresu, kde chce kandidovati, nýbrž i zvláštního svolení svatého otce v Římě, z čehož se dá usuzovati, že papež toto svolení jistě činí závislým na určitých podmínkách, poněvadž jinak by toho svolení nebylo třeba. To vše jsou jenom doklady, jak se nynější koalice liší od ducha našeho převratu, od ducha revoluce československé, od ducha těch ideí, z nichž náš stát vznikl.

Když bylo po volbách r. 1925, bylo vydáno heslo, že prý se musí velmi mnoho v našem dřívějším zákonodárství měniti a rušiti, poněvadž prý to byl často bolševismus na sucho. A za bolševismus na sucho byly prohlašovány všecky naše dobré zákony, na kterých jsme spolupracovali všichni jednotně, a dokonce i mnohý finanční zákon Rašínův. Přišli tedy pánové s plánem, že budou dělat zase fašism na sucho.

Když se podíváme na věc trochu blíže, vidíme na př., že zhoršení sociálního pojištění bylo prvním takovým heslem, které bylo po posledních volbách vydáno. Dalším heslem bylo, že musí býti změněno volební právo do obcí, že není možno, aby měl stejné volební právo chudý i boháč, že se musí volební právo odstupňovati podle majetku. Pánové by nic nepřihlíželi k tomu, že by se tím, jak už poměry u nás jsou, bylo dostalo mnohde velikých politických nadpráví německým kapitalistům nad českou proletářskou většinou, že bychom se vraceli zpět do dob, které jsme měli u nás v celé řadě obcí před válkou. Já to uvádím jen proto, abych ukázal na ten velký obrat, který se za deset roků stal.

Pan dr Kramář prohlásil, že nebyl, není a nebude stoupencem všeobecného práva hlasovacího do obcí, a přece zákon o všeobecném rovném hlasovacím právu do obcí dělal se v době, kdy dr Kramář byl min. předsedou. On ten zákon sněmovně předkládal, on ho ve sněmovně musil prosazovati a jeho podpis na tomto zákoně se stkví vedle podpisu presidenta republiky. My jsme dovedli tento útok na rovné volební právo do obcí odraziti. Pánové tedy přišli s jiným plánem. Když nesměli rozbíti ten džbán, ve kterém je obsah naší samosprávy, volební právo, tedy vylili polovinu obsahu té nádoby, vzali obcím polovinu jejich práv, skonfiskovali dobrou polovinu jejich samosprávy. Jsme jisti, že přišla doba, kdy tento džbán zase naplníme a vrátíme obcím to právo, které měly, abychom znovu u nás mohli mluviti o vzkříšení samosprávy obecní. (Výborně!) - Posl. Pik: Ale pan dr Kramář ve svém volebním provolání praví, jak je důležitá samospráva a že stát bez samosprávy nemůže existovati!)

My ve smyslu jeho názoru o samosprávě budeme pracovati k tomu, aby skutečně samospráva byla důležitou. Vidíme, slavná sněmovno, když přehlížíme různé pokusy o nastolení reakčního režimu v Evropě a když se zejména díváme do sousedních států, ať je to Rakousko nebo Německo, že reakce všude se vyznačovala třemi snahami: V prvé řadě omezení volebního práva, za druhé zvýšení moci byrokracie v centrálách, za třetí podporování partikularismu zemí. Všechny tyto tři věci jsou u nás obsaženy ve správní reformě, podle které mají býti právě vykonány volby. Bylo omezeno volební právo proti právu volebnímu, které máme do obcí a parlamentu, byla zvýšena nepoměrně a v demokratickém státě velice nezdravě moc byrokracie a byly na místo župních svazků vybudovány zemské sněmíky za účelem pěstění zemského partikularismu a hovění reakčním choutkám těch, kteří se domnívají, že jim tento partikularismus půjde k duhu.

Vynikající měrou, jak svou silou početní, jakou dostala za minulých voleb, tak i shodou okolností je na této politice zúčastněna strana lidová, klerikální.

Já jsem se už zmínil, že v těchto dnech vyšla velice zajímavá kniha p. dr Jos. Doležala o politické cestě českého katolicismu v letech 1918 až 1928. Myslím, že nebude na škodu, když se trochu podíváme na to, jakou bilancí se honosí klerikální strana za 10 let činnosti Národního shromáždění.

V poslední době dostává se nám naděje, že snad příští desetiletí činnosti této strany bude vypadati lépe a lidu prospěšněji. Naší nadějí není nikdo menší a nikdo slabší, než sám římský papež. Papežská stolice vychází ze zcela správného názoru, že katolická církev v době světové války utrpěla těžké rány. Bylo by zbytečno, abych mluvil, proč utrpěla tyto těžké rány, že to byla její vlastní vina, pro kterou tyto rány utrpěla. A papežská stolice by ráda tyto rány katolické církve vyléčila a proto vychází z názoru, že kněžstvo při nynějším těžkém postavení katolické církve má se úplně vzdáti politické činnosti a věnovati se úplně svým úkonům duchovním. Proto vychází papežská stolice z názoru, že velmi škodí katolické církvi, jestliže je spojována s určitou politickou stranou, poněvadž to prý vypadá, jakoby katolická církev byla filiálkou některé politické strany.

To je smysl t. zv. katolické akce, k jejímuž provádění poslal sem římský papež svého času zvláštního zmocněnce, který měl provésti reorganisaci celého klerikálního hnutí v našem státě, a to je také příčina, pro kterou u nás v našem státě vstoupilo v platnost ustanovení o tom, že kněžstvo si musí vyžádati zvláštního souhlasu katolické stolice, chce-li kandidovati.

A nyní, když se podíváte s tohoto hlediska, jak hlava katolické církve se dívá na politiku klerikálních stran, pokládajíc ji za škodlivou katolické církvi, vidíme v té bilanci, která leží před námi, obraz, který tomu zcela odpovídá.

Pan dr Doležal se ve svém spise chlubí, že nikdy ani před válkou nebyla katolická strana v našem národě tak mocná, jako je nyní. Ovšem zapomíná, že tímto přiznáním přejímá také určitou odpovědnost, že jí bude odpovídati na otázku, co při této svojí nejvyšší moci, která, doufám, již se stupňovati nebude, pro svůj lid vykonala.

V tomto spisku se přiznává, že po převratě byla lidová strana v naprostých rozvalinách a z jejího středu se již ozývaly návrhy na její rozpuštění. Byl to patrně následek toho, že klerikální strana u nás nenašla až do poslední chvíle svého poměru k událostem válečným a k událostem v našem zahraničním hnutí. My se dovídáme z knížky p. dr Doležala věc, která jistě bude zajímati občany při nynějších volbách, že Msgr. Šrámek se přihlásil k práci v Národním výboru pražském právě 27. října 1918, zatím co jsme četli nedávno v jiném projevu, že p. dr Hruban, předseda senátu, přihlásil se k naší revoluci svým odjezdem do Ženevy teprve dne 29. října 1918. Pak zde čteme velmi zajímavou charakteristiku Msgr. Šrámka, kde je líčeno, jak člověk, který věděl, že má slabou posici ve státě, poznal, že musí býti tedy opatrný, tichošlápský, a vykládá se tu o něm, že ani nic nepíše, ani nic nemluví, ani k sobě nikoho nezve, což je jistě ideální náměstek našeho ministerského předsedy. (Veselost na levici.) V celé knize nenajdeme nic o tom, co klerikální strana konala nebo vykonala v otázkách sociálních. Svojí novelisací soc. pojištění se zde pánové nijak nechlubí, nečteme nic o tom, co tato strana vykonala v hospodářských zápasech. Je tam samá politika církevní, kněžské platy, sňatky, modus vivendi, hřbitovy atd., tedy věci nábožensko-církevní, které tvoří ovzduší lidové strany, jedinou starost a péči, které se věnuje.

Ale vzpomínáme si, že před volbami do tohoto parlamentu téměř po celé republice visely plakáty lidové strany, na nichž zobrazen byl dělník, sedící na kovadlině, s malou skývou chleba v ruce, kde bylo psáno: "Stříbrný mne zradil, Bechyně opustil, jediné česká strana lidová mi opatří větší skývu chleba." (Výkřiky.) Vzpomínáme si, že při obecních volbách r. 1927 byly vydány obsáhlé letáky lidové strany, ve kterých zvláštní kapitola byla věnována pod nadpisem: "Bídné mzdy dělnictva musí býti zlepšeny" mzdám průmyslového dělnictva na základě fakt, opsaných z "Práva Lidu", kde bylo psáno, že bídné mzdy dělnictva musí býti zvýšeny, že dělníci nemohou za tyto mzdy existovati.

Ale co jsme viděli po volbách? Skýva dělníka, sedícího na kovadlině, byla ukousnuta lidovou stranou, když hlasovala pro cla obilní a moučná, a celá tato otázka byla zatlačena, poněvadž byla nahrazena otázkou zvýšení kněžských platů. Když docházelo k velkým událostem ve mzdovém hnutí, neviděli jsme nikde při práci lidovou stranu. Postrádali jsme dokonce činnost pana náměstka min. předsedy, zejména jako ministra sociální péče, o jehož předchůdcích bylo vždy známo, že konali svou povinnost při urovnání mnohých sporů a snažili se mocí svého úřadu dáti dělníku, co jeho jest.

Slavná sněmovno, dusné poměry, ve kterých žijeme, protisociální politika, protilidová politika, to vše jsou důsledky voleb z r. 1925. Je nesporno, že strany, které tvoří nyní majoritu, odnesly z těchto voleb vítěznou kořist. Ale s touto kořistí, s touto hřivnou nakládají tak, že se dnes bojí lidu, že odkládají do nejposlednějších dnů volby do zemských a okresních zastupitelstev, že ještě před týdnem nebylo jisto, zda tyto volby vůbec vypsány budou, a že - aby aspoň částečně se ochránily před účinky práce, kterou v tomto parlamentě konaly - viděly se nuceny oklestiti volební právo a zabezpečiti vliv nynější vládní majority v příštích zastupitelstvech okresních a zemských tím, že zavedly celou třetinu jmenovaných representantů vůle lidové. Tato koalice byla pokusem o nastolení třídního režimu u nás. Pánové se po volbách netajili tím, že jim jde o inkasování úspěchů volebních, a když se jim podařilo sestaviti čistě buržoasní majoritu proti dělnictvu, snažili se jí ve třídním smyslu značně využíti. Naše dělnictvo, které, jak se ukázalo při volbách, z jisté části bylo nespokojeno s účastí soc. demokracie ve vládě, dostalo tak velmi názorně poučení a dobrou školu o tom, co to znamená, když dělnictvo se zbaví moci výkonné ve státě. My jsme se nikterak nehněvali na to, že tato škola byla zde zavedena, aby dělnictvo mohlo poznati, co buržoasie bude chtíti proti němu podnikati.

Že, pánové, jste neprovedli svých úmyslů, že jste nedosáhli všech věcí, na které jste měli chuť, to není zásluhou vaší, ačkoliv se tím honosíte a říkáte dělníkům: Vždyť my nejsme tak zlí! To jest naše zásluha, že jsme dovedli vzburcovati svou propagandou svědomí těch vašich stoupenců, kteří jsou také dělníky a chudáky a pouze z třídního neuvědomění volí vaše strany, ač mají stejné zájmy a bolesti s námi. Věci jsou prostě takové, že kdyby chtěl někdo z pánů ze strany lidové uhoditi dělníka soc. demokratického nějakým zákonem, uhodí přes hlavu také dělníka křesť. sociálního, který ovšem nebude spokojen a ozve se.

Dnes jest proveden důkaz, že se vám tento třídní režim nepovedl.

Vy nejste dnes již schopni provésti nějaké dílo z toho všeho, co jste chtěli prováděti, nejste schopni rušiti zákony, které tvoří základní pilíře naší soc. politiky, našeho demokratismu a naší kulturní politiky, ačkoliv vám k tomu dobré vůle a chuti nechybělo. A my z toho čerpáme poučení, že věc pracujícího lidu při sociálním složení tohoto státu se nakonec uplatní i přes náhodné většiny v tomto Národním shromáždění. Dovedeme svou taktikou a svojí politikou uplatniti přání a snahy nemajetných lidí, které zastupujeme, i přes to, že jsme v oposici a nikoliv ve vládě.

Často se nám přichází s otázkou, co bude po nastávajících okresních a zemských volbách. Tímto problémem si dnes hlavu nelámeme a lámati nebudeme, my také nic neprorokujeme, třebas se to o nás tvrdí. My nepospícháme také, abychom snad zachránili nynější vládní většinu, a my také na případný vstup do vlády máme dosti času, nejsme k němu nuceni. Ale váš brutální třídní režim, který jste chtěli nastoliti, je už dnes zlomen a zůstane poučením a výstrahou všem naším stoupencům do budoucnosti.

Pan dr Kramář, který o této věci mluvil, nadhodil, že by nás laskavě a milostivě do vlády přijal, ale že prý se tak může státi jen tím způsobem, že by socialistické strany nesměly klásti žádných podmínek.

Slavná sněmovno! Myslím, že mohu jménem našeho klubu prohlásiti, že my bez podmínek do žádné vlády nepůjdeme. (Tak jest! Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.) Jsme toho přesvědčení, jistě velmi zdravého pro vývoj poměrů v našem státě, že každá vláda musí míti program, že každá nová vláda musí před sněmovnu se svým programem předstoupiti, ale než předstoupí, musí se svými stranami sjednati, co chce nebo nechce dělat, čili musí projednati podmínky každé strany, která do vlády jde. Právě dnes vidíme, že největším neštěstím pro stát, které plyne z nynější většiny, je to, že nynější vláda žádného programu nemá, že byla spojena pouze negativní touhou, ukázati socialistům zuby, jak se říká, že nemá žádného jednotícího programu pro svoji práci, z čehož se přirozeně vyvinulo, že nejsilnější strana ovládla celou vládní většinu, jak se toho dnes dočítáme z nářků tisku všech ostatních stran, i z řečí pánů, kteří zde mluvili.

My jsme přesvědčeni, že práce, kterou sociální demokracie koná cílevědomě a soustavně, povede k tomu, abychom si odstranili překážky, které se nám naskytují na cestě k našemu postupu.

A jako dnes i můžeme odkázati k jistému značnému úspěchu na úseku našeho boje proti komunismu, tak jsme také přesvědčeni, že odklidíme tu překážku, která dnes stojí v cestě rozvoje politiky zájmu chudých lidí, nynější buržoasní česko-německou koalici. My odklidíme tento režim dříve nebo později a jsme přesvědčeni, že splníme pak tu svou povinnost, kterou nám lid na bedra vložil, když nás na tato místa poslal. Doufáme, že naše dosavadní činnost bude také voličstvem při nastávajících volbách plně schválena. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Tučný. Dávám mu slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP