Při této příležitosti bylo by
také zmíniti se o neprovedené unifikaci několika
tisíc zřízenců bývalých
soukromých drah, buštěhradské, ústecko-teplické,
frýdlantských okresních drah atd., které
byly v letech 1922-1923 zestátněny, nebo r. 1925
do státního provozu převzaty. Československá
železniční správa osvojila si zcela
zvláštní systém tak zvané unifikace.
Mnozí z pánů budou se ještě pamatovati,
že, bylo-li v Rakousku provedeno zestátnění
železnice, měli zřízenci takovéto
zestátněné dráhy na vůli prostě
prohlásiti, zda chtějí býti zařazeni
do statu zřízenců státních
drah a podřízeni býti normám státních
drah, či zda chtějí býti nadále
posuzováni podle norem své dřívější
kmenové dráhy. Každý zřízenec,
který se prohlásil pro unifikaci, pro zařazení
do statu zřízenců státních
drah, byl tehdy převzat bez dalšího a bez jakýchkoli
podmínek. V Československu byla však stanovena
celá řada podmínek. Dráhy byly zestátněny
a bylo lze předpokládati, že při zestátnění
mrtvého materiálu bude zestátněn také
živý materiál. Avšak tu činí
se velký rozdíl a předpisují se zaměstnancům
podmínky, tak především průkaz
o znalosti české řeči. Nemůže-li
tuto znalost prokázati, jest špatněji kvalifikován
a zůstane seděti s dosavadními příjmy
a nemůže podle norem své dřívější
kmenové dráhy povýšiti. Mluvilo se o
tom, že tato věc bude v jubilejním roce cestou
milosti upravena. Pánové, není žádného
aktu omilostňovacího v této otázce,
nýbrž jedině právo, a správa
státních drah jest povinna neunifikované
ještě zřízence ústecko-teplické
dráhy a buštěhradské dráhy jakož
i všech menších drah ve státním
provozu převzíti bez jakýchkoli podmínek.
Doufáme, že tento poznatek konečně jednou
pronikne. V poslední době slyšíme opět,
že někteří právníci jsou
názoru, že prý jest to otázka o novém
přijetí zřízenců, i když
sloužili již po desitiletí u některé
dráhy. Opačně však postupuje se v příčině
paušálů takovéto soukromé dráhy.
U bývalé ústecko-teplické dráhy
ku př. mají zřízenci posunovací
služby v celé řadě stanic v uhelném
obvodu nárok na vyšší paušál
posunovací služby, který dlužno současně
považovati za traťový paušál, a to
proto, poněvadž úkolem jejich jest brutto od
šachet odbavovati a z východní stanice do jiných
stanic dopravovati. Tento paušál byl téměř
dvakrát tak velký jako paušál posunovací
služby u státních drah. Co činí
však správa státních drah? Prohlásila
jednoduše, že předpisy ústecko-teplické
dráhy přestaly platiti okamžikem unifikace
a že tudíž dotčení zřízenci
nemají již žádného nároku
na vyšší paušál, nýbrž
pouze na takový, jaký jest stanoven v předpisech
státních drah. Tu ví se tudíž
velmi rychle, kde lze zřízencům něco
ubrati. Kde se však o to jedná, aby byly zřízencům
přiznány také výhody jiných
předpisů, nespěchá se s tím
tak, ba dokonce odnímají se jim tyto výhody.
Bylo by lze ještě velmi mnoho říci o
železnicích Československa, bohužel nedostává
se mi k tomu potřebného času. Chtěl
bych pouze ještě poznamenati, že by bylo ještě
leccos říci o investičním rozpočtu,
že nejsme spokojeni s nedostatečnou částkou,
která jest zařazena do rozpočtu na další
výstavbu železnic, na výstavbu nádraží
atd. Tato částka jest příliš
nepatrná. Činí 331,590.000 Kč a sice
určeno jest na stavbu nových drah 62,030.000 Kč,
k čemuž přistupuje ještě příspěvek
z refundování dopravních daní v částce
175,600.000 Kč. Pokud jest pamatováno na stavby,
týče se to pouze Slovenska, ačkoli my nahoře
zejména v severních Čechách máme
neobyčejně nedostatečné poměry
železniční dopravy. Poukazuji tu pouze na nedostatečná
nádraží v Podmoklech, Ústí a
České Lípě; ačkoli v České
Lípě s výstavbou nádraží
bylo započato, uplynou přece léta, nežli
bude tamní nádraží vybudováno
podle moderních požadavků. Poukázal
jsem při neštěstí v Zaječí
také na nedostatečnost nádraží
v Brně, avšak ačkoli jsme také tyto
poměry již podrobili kritice, zdá se, že
se zejména finanční správa nechce
absolutně k tomu odhodlati, aby dala k disposici větší
obnosy pro vybudování našich železnic.
Není přece účelem železnic, jako
obchodních podniků, aby mnoho vynášely,
mají splniti vyšší úkol, mají
sloužiti celkovému národnímu hospodářství,
mají jej zvelebovati. V tomto směru v posledních
letech téměř nic se nestalo. (Výkřiky
na levici.) Po deset let zanedbáván byl obor
vybudování železnic. Mělo-li by toto
vybudování býti provedeno způsobem
aspoň poněkud odpovídajícím
dnešním dopravním potřebám, musela
by pro tento účel býti zařazena do
rozpočtu nejméně jedna miliarda. Že
jsou tu peníze, vidíme přece v účetní
uzávěrce a bylo by lze leccos o tom říci.
Bohužel čas krátce vyměřený
mně to nedovoluje.
Na jednu věc chtěl bych jen ještě poukázati.
Po léta sestavuje se rozpočet odděleně
pro státní správu a pro státní
podniky. Důsledkem toho měla by přece těmto
podnikům ponechána býti úplně
autonomie, aby ve vlastním oboru působnosti byly
s to řádně hospodařiti. Takto však
drží nad nimi ruku finanční správa
a také ve správním výboru železničním
má rozhodující slovo zástupce finančního
ministerstva a když páni železniční
úředníci na základě svých
zkušeností sebe více k tomu poukazují,
že jest toho či onoho potřebí, jestliže
zástupce finančního ministerstva prohlásí,
že to nejde, pak nesmí se tak státi, poněvadž
prostředky se nepovolí, a tak jednoduše nic
se nedělá.
Poměry v pensijní likvidatuře železniční
již opětovně s tohoto místa a také
v rozpočtovém výboru přiměřeně
jsem probral. Volají do nebes, jsou škandální.
Požádal jsem osobně pana ministra železnic,
aby se konečně jednou sám přesvědčil
o nehygienických a stísněných místnostech
a o poměrech personálních. Personál
tam absolutně nepostačuje a také neodpovídá
normovanému stavu.
Poněvadž rozpočet jest opět tak sestaven,
že lze o něm vlastně jen říci,
že slouží majetné třídě
a že namířen jest proti pracovní třídě,
budeme samozřejmě proti němu hlasovati (Souhlas
a potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Zápotocký. Dávám
mu slovo.
Posl. Zápotocký: Na sklonku rozpočtové
debaty chci upozorniti na několik zvláště
akutních otázek.
Především je to otázka dělnických
mezd a nynějších hospodářských
bojů. Charakteristickou známkou třídního
sdělávání rozpočtu v kapitalistickém
státě je, že k otázce dělnických
mezd a k otázce dělnické existence vůbec
neobrací zřetele. Rozpočtová zpráva
i referáty pp. zpravodajů zabývaly se vším,
co interesuje především kapitalistické
vrstvy tohoto státu, otázkou úrokové
míry, otázkou valuty, stabilitou obchodní
bilance, výrobní konjunkturou atd., jenom otázka
nynější dělnické mzdy a otázka,
jak se do budoucna u nás existence pracujících
tříd bude vyvíjeti, nepřichází
pro vládní kruhy při rozpočtu vůbec
v úvahu.
Pánové rádi říkají,
že otázka zlepšování dělnické
existence jest úzce spjata s oněmi finančními,
peněžními, obchodními i výrobními
akcemi státu, o nichž se v rozpočtu mluví
a na něž rozpočet obrací zřetel.
Toto tvrzení jest však právě jednou
z oněch serií nepravd, kterými dnešní
vládnoucí společnost i buržoasní
tisk denně snaží se balamutiti pracující
vrstvy, aby zakryl skutečnou, dělnictvu nepřátelskou
tvářnost dnešního společenského
systému. Že zlepšování dělnické
existence není spjato s rozvojem a stabilisací kapitalistického
státu, o tom svědčí nejlépe
dnešní poměry. U nás dnes procházíme
dobou vysoké výrobní konjunktury, dobou prosperity
a vysokých výrobních i obchodních
kapitalistických zisků. Jak se tento rozvoj a tato
prosperita odráží na existenci dělnické
třídy? Tažme se: Zlepšuje se zároveň
s rozvojem kapitalistické konjunktury dělnická
existence a stoupají dělnické mzdy? Každý
dělník odpoví na tuto otázku záporně.
Záporně na ni odpoví také řada
oněch hospodářských bojů, dělnických
akcí a stávek, které se právě
v poslední době u nás rozvíjejí.
O čem svědčí tyto hospodářské
boje a stávky? Svědčí o tom, že
i v době nejrozvinutější kapitalistické
konjunktury existence pracujících je tak bídná,
že je dohání k protestům, bojům
a akcím. Není také žádnou náhodou,
že tyto dělnické akce, mající
za cíl zlepšení dělnické existence,
narážejí na prudký odpor nejen soustředěné
moci kapitalistů, nýbrž i na nejprudší
odpor soustředěné moci vládní.
Každý trochu starší dělník,
který prodělal řadu hospodářských
bojů a zápasů, řekne vám, že
nikdy nebyl svědkem toho, aby proti dělnictvu v
jeho mzdových bojích a zápasech užívalo
se těch brutálních zákroků
se strany vládních orgánů, jako se
užívá dnes.
Na Kladensku, kde už dělníci prodělali
hezkou řádku těžkých bojů,
dosvědčí vám každý horník
i každá hornická žena, že řádění,
kterého se proti stávkujícím dopouští
čsl. policie v Rozdělově, v Žehrovicích
a jinde, může býti srovnáváno
jen snad se řáděním militaristických
stvůr starého Rakouska v době světové
války, v době, kdy kladenské závody
byly zmilitarisovány a postaveny pod vojenské komando.
Srovnání toto jest úplně na místě,
neboť toto řízné a brutální
vystupování státní moci vůči
dělníkům vedoucím boj o zlepšení
své existence, má svůj původ právě
v té okolnosti, i v tom faktu, že proces upevňování
kapitalismu přináší s sebou zároveň
nebezpečí nové války.
Nová válka kapitalistických států
nemůže býti jinou než válkou imperialistickou.
Aby mohl stát imperialistickou válku vésti,
potřebuje k tomu v prvé řadě zaručiti
a zabezpečiti klid a pokoj v zázemí, to jest,
potřebuje zotročiti a zdeptati dělníky
v závodech i v továrnách, aby v případě
potřeby byla upravena cesta k novému jejich zmilitarisování.
Třídně vědomý, nezotročený
pracující člověk je nebezpečím
pro imperialistickou válku. Proto vládní
orgány v této době kapitalistické
konjunktury, která jest jen předzvěstí
nových výrobních krisí a z nich vznikajících
nových válek, tak brutálně a příkře
postupují proti stávkujícím dělníkům,
proto snaží se omeziti jejich koaliční
právo, suspendovati osobní svobodu, omeziti právo
závodních důvěrníků,
závodních výborů a rad a okleštiti
všechny ty ústupky, které v době slabosti
kapitalismu po světové válce byly dělnictvem
vybojovány.
Nyní stojí tu otázka, proti komu mohlo by
vésti Československo imperialistickou válku?
To jsou delikátní otázky, o kterých
se v žádném kapitalistickém státě
otevřeně nemluví. Československo snaží
se býti jistě také řádným
kapitalistickým státem a proto na veřejnost
neopomine nikdy ujišťovati o svých mírumilovných
snahách a prohlašovati, že my máme armádu
jen proto, aby měl ministr vojenství 28. října
co přehlížeti. Někdy však i mluvčí
vládních stran bývají tak neopatrní,
že když si vyrovnávají osobní nebo
stranické účty mezi sebou, otevrou ústa
více, než jim bylo dovoleno, a pak se dovíme
trochu více z tajů vládní kuchyně,
i když se to snaží většina tisku
loyalně umlčet a zatušovat.
Podobný malér stal se v rozpočtové
debatě také panu dr Hajnovi. "Národní
Listy" omlouvají pana dr Hajna, že byl
po nemoci a rekonvalescent. To nás však nezajímá.
Nás zajímá to, co pan doktor uvedl. Cituji
doslovně podle zprávy v "Národních
Listech": "Dr Hajn poukázal na to, jak
koncem května a začátkem června t.
r. konala se v Praze veliká porada separatistů,
ukrajinských Petljurovců. A na této poradě,
která trvala několik dní, tedy úřady
o ní docela dobře věděly, byli účastni
delegáti maďarští, italští
a polští. Na této poradě připravovala
se proklamace Ukrajiny jakožto samostatného státu,
byla hned zvolena prozatímní vláda a tato
vláda byla hned oznámena zvláštními
notami všem státům, a také ji dostal
náš zahraniční ministr dr Beneš.
Včera jsme o tom podali interpelaci na dr Beneše,
protože to směřuje proti Rusku." (Posl.
Harus: Co, proti Rusku?) Nedomnívejte se, že se
dr Hajn zbláznil, když mluvil o Rusku, on měl
na mysli Rusko buržoasní, o kterém snil. Dr
Hajn to také vysvětluje, jaké Rusko
myslí. - Tedy pokračuji v citátu: "Je
to krátce namířeno pro další
jeho zeslabení tak, aby Rusko, až by se zbavilo sovětů,
nebylo zde úplně již v té síle
mohutnosti a v těch možnostech, jako před válkou."
(Výkřiky komunistických poslanců.)
To je citát řeči dr Hajna podle "Národních
Listů". O těchto věcech dosud pan ministr
dr Beneš nic neřekl. Nesdělil také
obsah jemu zaslaného memoranda, které zní:
"Memorandum. Vycházejíce z ústavy ukrajinského
národa z 28. ledna 1918 a ze souhlasu a plných mocí
nacionálních organisací ukrajinské
emigrace a revolučních organisací kozáků
Ukrajiny, ekonomických a politických kroužků
a kulturních korporací, utvořili zástupci
ukrajinského národa, pověření
mandáty, zákonitou vládu, která je
představitelkou ukrajinské národnosti.
Vláda Národní rady, organisace kozáků,
zástupců Ukrajiny v Evropě, která
si zvolila za své sídlo hlavní město
Československa, Prahu, má své bureau v Praze
II., na Hrádku č. 1. Funkcí předsedy
vlády Národní rady byl pověřen
býv. náčelník generálního
štábu revolučních armád z dob
boje ukrajinského národa za svou nezávislost
generállajtnant Vladimír Bělousov-Savčenko,
který spolu s atamanem generálem inženýrem
Nikanorem deVogony-Gorbaňukem vyřizuje vládní
záležitosti. Generální státní
sekretář Otokar Ivanovič Dostál-Dostalenko,
rytíř řádu Bulavy, zastává
funkci státního sekretáře. Vláda
pověřila diplomatickou činností zplnomocněného
ministra Eduarda de-Oliva-Olivenko, rytíře řádu
Bulavy.
Jmenovaní zástupci vlády opírají
se o členy ukrajinského direktoria, dále
o členy senátu a parlamentu prvé ukrajinské
vlády z r. 1918, o organisaci kozáků-povstalců
a o všecka sdružení ukrajinského národa,
existující v Evropě a v Sibiři. Zmíněná
vláda jest jedinou, která má právo
a povinnost jednati a rozhodovati o všech záležitostech,
týkajících se zájmů a území
ukrajinského národa.
Odvolávajíce se na právo uznané celým
světem a vyhlášené presidentem Wilsonem,
žádáme, aby na nás bylo pohlíženo
jako na kompetentní vládu ve všech otázkách,
týkajících se ukrajinského národa
a území. Jmenovaná vláda předpokládá,
že spravedlnost, tvořící základ
Kelloggova paktu v souhlasu s ideami presidenta Wilsona, uzná
ihned přání ukrajinského národa
a my činíme se odpovědnými za to,
pokud jde o hranice a možnosti jeho existence. (Slyšte!)
Majíce za sebou 42 mil. Ukrajinců, z nichž
20% trpí pod cizím jhem, prohlašujeme
za nutné, aby vlády podle své cti a podle
soudobého výkladu práva národů
vyslovily ochotu respektovati vládu tak bohatého
a silného území a národa, aby respektovaly
jeho úřady, jichž jediná snaha směřuje
k dosažení všeobecného práva, patřícího
každému národu na světě.
Předpokládáme, že laskavost a čest
vlád, které vzaly za své názory presidenta
Wilsona, povedou k uznání našich snah, a očekáváme,
že naše přání, spočívající
na tisíciletém právu a na 42 milionech duší
usnadní a pomohou nám vydobýti si místo,
které nám patří podle svatého
lidského práva. (Výkřiky posl.
Haruse.)
V očekávání, že naše deklarace
bude přijata s radostí a pozorností všech
vlád prodchnutých smyslem pro spravedlnost, podepisujeme
tuto deklaraci jménem národa a jeho říše.
Za vládu Národní rady a organisace kozákůpovstalců
z Ukrajiny v Evropě - z příkazu předsednictva
Rady Všeukrajinské republiky a revolučních
kozáků za hranicemi: Eduard de Oliva, zplnomocněný
ministr."
Pan ministr zahraničí zamlčel tedy před
veřejností, že navazuje styky s novou "velmocí",
která má 42 mil. obyvatel, a že Praha se stává
dvojsídelním městem, t. j. že vedle
československé vlády "Na Hradě"
máme ještě novou ukrajinskou vládu "Na
Hrádku" a že vedle diplomata Eduarda Beneše
má náš národ ještě druhého
diplomata Eduarda Olivu.
O celé věci bylo by možno dělati vtipy,
kdyby nebyla zároveň krvavě vážnou
tím, že dává svědectví
o existujících imperialistických úmyslech
válečných štváčů.
Co napovídá výpad dr Hajna proti dr
Benešovi a o čem svědčí
tato konference ukrajinských kontrarevolucionářů,
konaná pod patronancí československé
vlády v Praze?
Svědčí o tom, že naše vládní
kruhy docela vážně počítají
s útokem proti sovětskému svazu. Pan dr Hajn
nevytýká dr Benešovi, že útoky
proti sovětskému svazu podporuje. Vytýká
mu jen, že svým spojenectvím s kontrarevolucionáři
a nacionalisty ukrajinskými chce zeslabiti příští
kapitalistické a buržoasní Rusko, ve které
pan dr Hajn stále ještě věří
a při jehož znovuvzkříšení
chtěl by ruským kontrarevolucionářům
všemi silami Československé republiky, zvláště
vojenskými, pomáhati. Pan dr Hajn i pan dr
Beneš mají tu tedy stejný cíl
na zřeteli: útok proti dělnickému
sovětskému státu. Rozdíl je jen v
tom, že jeden chce se při tom orientovati na nacionalisty
a kontrarevolucionáře ruské a vyzdvihovat
jako válečné heslo proti sovětům
heslo Velkého Ruska, a druhý orientuje se na nacionalisty
a kontrarevolucionáře ukrajinské a vyzdvihuje
heslo Velké Ukrajiny.
Mně nezbývá času vyličovati
podrobně, jaké temné síly jsou tu
při připravování útoku na ruské
dělníky a mužíky využívány.
Pan Otakar Dostál Dostalenko, rytíř řádu
Bulavy, který figuruje jako člen prozatímní
vlády ukrajinské, není nikdo jiný
než bývalý sekretář české
obce fašistů, pomocník p. gen. Gajdy, o němž
píše taktéž bývalý člen
fašistické obce František Bauer v nedávno
vyšlé brožuře "Moje zkušenosti
o národní obci fašistů" a tvrdí,
že letos v březnu konala se konference fašistických
předáků v hotelu Graf se zástupci
německých Hitlerovců, s fabrikantem Schmidtem
a baronem Courcellem. Na této konferenci jednal Dostál
a druzí o finanční podpoře pro Národní
obec fašistů, při čemž jako koncese
nabízeli čeští fašisté,
že učiní Zakarpatsko operační
základnou nástupu monarchistů proti sovětské
Ukrajině. "Osvobozená" pak Ukrajina měla
dáti dalekosáhlé koncese německým
kapitalistům. Tyto plány s německými
Hitlerovci ztroskotaly a pánové orientují
se dnes na Petljurovce, stávají se členy
prozatímní ukrajinské vlády a ukrajinisují
se prostě tím, že svoje česká
jména Dostál, Oliva atd. předělávají
na Dostalenko, Olivěnko a pod. Jako členové
prozatímní vlády a proponenti kontrarevolučních
válečných útoků na Sovětské
Rusko, těší se, jak p. dr Hajn prozradil,
přízni a podpoře ministra zahraničí
p. dr Beneše. Z řeči p. dr Hajna
vysvítá tedy jasně, že vládní
kruhy československé podporují kontrarevoluční
akce proti Sovětům. Za jejich souhlasu nebo aspoň
s jich vědomím tvoří se zde prozatímní
kontrarevoluční vlády a organisace požívající
finanční podpory Československého
státu za tím účelem, aby útok
proti dělnickému státu mohl býti připravován.
Je také veřejným tajemstvím, že
ony podpory, které z "humanitních" důvodů
jsou dávány ruským emigrantům, různým
jejich učelištím a organisacím, nemají
jiného účelu, než podporovati spiklenecké
a kontrarevoluční hnutí. Tak na př.
residencí Petljurovců v Československu jsou
Poděbrady a jejich politické stranické ústředí
je zamaskováno v tamní "Ukrajinsko-zemědělsko-hospodářské
akademii". V poslední době zvýšili
Petljurovci značně svou vlasteneckou činnost.
Tak zřídili při této akademii zvláštní
"kursy pro administrativní pracovníky"
pro přípravu úředníků
různých kategorií, policejních komisařů,
ředitelů, gubernátorů atd., kteří
budou prý nezbytní pro budoucí od bolševického
jha osvobozenou Ukrajinu. Protože doufají v blízký
návrat do Charkova, učinili Petljurovci také
kroky ke konsolidaci svých vojenských sil. Za tím
účelem pomocí ruského emigranta plukovníka
Inostranceva organisovali na pohled skromný "kroužek
vojenských vědomostí", jehož faktickým
účelem je mobilisace všeho, co ukrajinské
emigraci se hodí pro boj proti dělnickorolnické
Ukrajině. Stačí upomenouti na význačný
fakt, že na "nelegální" slavnosti
otevření Petljurovského vojenského
kroužku byl přítomen a dokonce vystoupil s
pozdravem šef vojenské kanceláře presidenta
Československé republiky, generál Čeček
(Slyšte!) a někteří jiní
zástupci vojenských úřadů Československé
republiky. Konečně před měsícem
podnikl "Svaz bývalých vojáků
a armád Ukrajiny", rovněž v Poděbradech,
konspirativní soupis všech vojínů Ukrajinců.
Při tom pan ministr zahraničí na veřejnost
v parlamentě tvrdí, že on osobně je
pro uznání Ruska de jure a že pohostinství
k rusko-ukrajinské emigraci je diktováno jenom důvody
humanitními.
Když se již mluví o té humanitě
vládních kruhů k osudu ubohých emigrantů
ruských, je potřebí podívati se, jak
se tato humanita projevuje k osudu vlastních našich
českých emigrantů. Není žádným
tajemstvím, že už dávno před válkou
musily se od nás vystěhovati za hranice celé
desetitisíce lidí, kteří zde nemohli
nalézti obživy. Jejich počet se zvětšil
po válce prováděnou kapitalistickou racionalisací
o nové desetitisíee, ba statisíce. Nejen
v Americe, nýbrž i v Německu, Francii, Belgii
atd. žijí dnes desetitisíce československých
emigrantů. V jediném konsulárním obvodu
Kolína n. R. je jich podle statistiky více než
70.000. To jsou většinou tovární dělníci,
horníci, zemědělští i živnostenští
dělníci, které bída vyštvala
ze staré i osvobozené vlasti a donutila je prodávati
svou pracovní sílu za hranicemi. Jaký je
osud těchto lidí? Samozřejmě, že
jako chudí dělníci nebo živnostníci,
příslušníci jiného státu,
trpí v cizině ještě pod větším
námezdním útlakem a jsou vysazeni velmi často
ještě většímu kapitalistickému
vykořisťování než dělníci
domácí.
Minulého roku obrátily se tak zv. krajanské
spolky v cizině na československou vládu
se žádostí o poskytnutí finanční
výpomoci alespoň těm nejpotřebnějším.
Odpověď zněla, že není možno
žádostem vyhověti, protože při
sestavování rozpočtu na r. 1928 se na československé
emigranty v cizině zapomnělo a nebyl žádný
příslušný obnos, který by jejich
podporování umožnil, do rozpočtu zařazen.
Letos pak, jak z rozpočtu je vidno, se na osud československých
emigrantů zapomnělo opětně.
Co žádali tito českoslovenští emigranti
na vládě republiky v tak zv. jubilejním roce?
Cituji podle žádosti Jednoty čsl. spolků
v cizině: 1. Aby do rozpočtu Československé
republiky byla zařazena položka alespoň 5 mil.
Kč, určená pro poskytování
podpor rodinám čsl. vystěhovalců,
nalézajícím se v bídě, do které
byly bez vlastní viny uvrženy. 2. Aby důchody
pro válečné poškozence, vdovy a sirotky
byly upraveny na roveň důchodům příslušníků
těch států, ve kterých tito jako emigranti
žijí. 3. Aby čsl. válečným
poškozencům ve Francii, kteří přišli
za války o svůj majetek, bylo poskytnuto odškodné.
V tomto případě však humanitní
důvody, o kterých deklamuje pan ministr zahraničí
dr Beneš a které vedou vládu v Československé
republice k tomu, dávati každoročně
několik desítek milionů korun na "ubohou"
emigraci ruskou, která utekla za hranice proto, že
nechtěla v novém sovětském státě
za vlády dělníků a rolníků
pracovati, úplně selhaly, ačkoli jde zde
o naše vlastní emigranty, kteří musili
za hranice, protože ve své vlasti nemohli nalézti
práci. Tento malý příklad je jen novou
ilustrací k třídnímu rázu rozpočtu
Československé republiky.
Rozpočet je protidělnický, třídní,
sleduje válečné imperialistické cíle
a všechny vlastenecké řeči jej doprovázející
jsou jen sypáním písku do očí
široké veřejnosti. Celý rozpočet
tak jako současná snaha vlády i kapitalistických
kruhů znemožniti vůbec dělnické
boje za zlepšení existence i řeči jednotlivých
vládních poslanců, které poodhrnuly
záclonu tajných plánů válečných
štváčů československých,
musí býti pobídkou dělnické
třídě k zesílení její
bojovné solidarity, rozšíření
fronty a rozvinutí dalších protestních
akcí.
Ruce pryč od Sovětského Ruska, pryč
s přípravami nové imperialistické
války, pryč se lživými mírovými
pakty kapitalistů, ať žije skutečný
mír, který může zaručiti jedině
vláda dělníků a rolníků!
(Potlesk komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. inž. Jung. Dávám mu slovo.